<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body text="#000000" bgcolor="#FFFFFF">
    <div style="text-align: center;"><strong>The Making of a Movement</strong><br>
      by Jalil A. Muntaqim</div>
    <br>
    I was captured on August 28, 1971, in San Francisco after a car
    chase and gun battle with San Francisco police. It was alleged that
    myself and co-defendant Albert Nuh Washington were attempting to
    avenge the assassination of George L. Jackson, in San Quentin on
    August 21, 1971. I was convicted for the S.F. shootout, a federal
    bank robbery, and in 1975 convicted of killing two police officers
    in New York that occurred on May 21, 1971. This conviction was code
    named NEWKILL by the FBI in a May 26, 1971, meeting at the White
    House between J. Edgar Hoover, then-President Richard Nixon, and
    members of the Watergate plumbers. Having been a member of the Black
    Panther Party and the Black Liberation Army, it was decided in the
    White House to ensure BPP members are convicted for NEWKILL.
    Although I was captured for alleged revolutionary-military actions,
    charged and persecuted in criminal proceedings, the U.S. Corporate
    Government criminalizes political rebellion.<br>
    <br>
    After my conviction in NYC, I was returned to California to complete
    the S.F. conviction and sentence. I was placed in San Quentin
    Adjustment Center, locked on the first floor in a cell between
    Ruchell Cinque Magee and Charles Manson. The San Quentin Six were
    locked a few cells away on the same tier. In 1975, I received a
    newsletter from Yuri Kochiyama, representing the New York City
    chapter of the National Committee in Defense of Political Prisoners.
    The newsletter highlighted a call for the United Nations to consider
    the existence of the US. political prisoners. After reading the
    newsletter, I drafted a proposal for progressives and activists to
    assist political prisoners to petition the United Nations on our
    behalf to call for a formal investigation into our existence and the
    conditions we suffered in prisons across the country. I showed the
    draft to Ruchell, who thought it was very good, but suggested I let
    Geronimo ji gaga Pratt review it. I had the proposal smuggled to the
    second floor of the Adjustment Center where Geronimo was being held,
    along with Russell Little and Bill Harris, members of the S.L.A.,
    for his critique. Geronimo tweaked the proposal and sent it back for
    me to rewrite and send to Yuri and NCDPP to implement.<br>
     <br>
    Unfortunately, after several weeks there was no response from Yuri
    or NCDPP, so the proposal was abandoned until early 1977. At that
    time, I met a white guy in San Quentin nicknamed Commie Mike, and I
    shared the proposal with him. He put me in contact with the United
    Prisons Union, a prison reform advocacy group in San Francisco.
    After a meeting with Pat Singer, a leader of UPU, it was agreed UPU
    would take on the proposal and develop what evolved into the
    National Prisoners Petition Campaign to the United Nations. Soon
    thereafter, the Prairie Fire Organizing Committee joined in support
    of UPU in building the petition campaign to the U.N. We were able to
    obtain former Amnesty International attorney Kathyrn Burke to assist
    with the development of the petition to be presented to the United
    Nations.<br>
     <br>
    By 1978, the campaign had prisoners in 25 States, including Hawaii,
    supporting the petition. The petition was submitted to the U.N.
    Subcommission on Prevention of Discrimination and Protection of
    Minorities and recorded as U.N. document E/CN.4/Sub.2/NG0/75. This
    was the first time a document concerning the existence of U.S.
    political prisoners and racist prison conditions had been filed,
    recorded and heard at the U.N. In 1979, evolving from this
    initiative, an effort was made to have the International Jurists
    tour the U.S. and interview political prisoners. After a number of
    interviews, the International Jurists filed a report to the United
    Nations affirming political prisoners exist in the United States.
    Also in 1979, our campaign knew a journalist in Paris would be
    attending a news conference by U.S. United Nations Ambassador Andrew
    Young. I was asked were there any specific questions I wanted asked
    by the journalist, and I said only one, “Do political prisoners
    exist in the U.S.?”. Ambassador Young answered truthfully, stating
    “... perhaps thousands,” and for his admission, then-President Jimmy
    Carter fired Andrew Young from his post. It should be noted, also as
    part of the overall campaign, Cuba’s President Fidel Castro offered
    to trade U.S. political prisoners with prisoners in Cuba the U.S.
    wanted. Unfortunately, because we did not have contacts with the
    State Department or knew anyone who was willing and capable of
    intervening in our behalf, that trade did not happen.<br>
     <br>
    Many years later, the Provisional Government of the Republic of New
    Afrika organized annual marches around the White House,
    demonstrating and calling for the release of U.S. political
    prisoners. In 1995, the PG-RNA, for lack of funding and
    participation, stopped the Jericho marches, which I thought should
    continue. So, in 1996, I distributed a call for action to
    reestablish the Jericho marches. Comrades Safiya Asya Bukhari and
    Herman Ferguson came to visit, decrying they were unable to organize
    a national Jericho march in a year’s time. In our meeting in the
    visiting room at Eastern Correctional Facility in NYS, we agreed
    that a concerted effort would be made to organize the Jericho March
    for 1998.<br>
     <br>
    Sista Safiya and Baba Herman’s organizing ability was incomparable,
    initiating the campaign by establishing an organizing committee, a
    P.O. Box address for communications, and a non-profit tax status to
    raise funds. They then issued a call for progressives in the left,
    especially those supporting political prisoners across the country,
    to join in the organizing initiative. Both Safiya and Herman
    criss-crossed the country, meeting with activists, explaining the
    importance of the march and demonstration, letting activists know we
    have a collective responsibility to support our captured and
    confined warriors and demand their release/amnesty. Within 2 years,
    their indomitable spirit and revolutionary determination
    successfully brought 6,000 activists from across the country to
    Washington, D.C. for the Jericho March and rally.<br>
     <br>
    After the march and rally, it was decided the momentum from the
    effort should continue, and the Jericho Amnesty Movement was born.
    The Jericho Amnesty Movement is charged with the responsibility of
    supporting and representing the interest of U.S. political
    prisoners; calling for their release, especially those known to have
    COINTELPRO convictions. There have been continued initiatives to
    raise the profile of U.S. political prisoners at the United Nations.
    In 2016, Jihad Abdulmumit, the current Chairperson of Jericho, made
    a presentation in Geneva, Switzerland on behalf of U.S. political
    prisoners. Jihad was a member of the Black Panther Party and BLA and
    a former political prisoner; he understands this struggle to forge a
    determination to free U.S. political prisoners.<br>
     <br>
    In 2018, the Jericho Amnesty Movement will reach a milestone of 20
    years of actively fighting on behalf of U.S. political prisoners. In
    these nearly twenty years, Jericho has established a medical
    committee to assist political prisoners in their health needs; a
    legal defense committee to assist political prisoners in their legal
    defenses and challenges; assist families of political prisoners to
    visit, and continue to fight for their release.<br>
     <br>
    When we consider many of those who were COINTELPRO targets are still
    in prison, we can agree that Jericho is an important formation
    bridging the generations from the struggle of the 60’s and 70’s to
    the millennials. Obviously, for any movement to be sustained, grow
    and evolve, activists must support their political prisoners. The
    Black Panther Party was instrumental in developing community
    organizing and political objectives to be achieved. The Party made
    people understand the process of fighting the status quo to empower
    the community. For example, in 1967 the Party started armed patrols
    of the police, carrying weapons and law books, demanding cops follow
    the constitution and laws on stop and frisk procedures. This type of
    public display of challenging police procedures encouraged folks on
    the streets to recognize the police weren’t all powerful or
    omnipotent. This was the primary reason the FBI COINTELPRO launched
    over 300 attacks against the BPP. In fact, the FBI employed every
    tactic used to destabilize a country in order to destroy the Black
    Panther Party. This includes illegal surveillance, infiltration,
    provocateurs, burglarizing offices and homes, stops and frisks,
    illegal arrests, poison pen letters, misinformation in the media,
    snitch jacketing, and assassinations. Indeed, on March 9, 1968, J.
    Edgar Hoover, the Director of the F.B.I., issued a COINTELPRO
    memorandum that stated in part:<br>
     <br>
    “The <em>Negro youth</em> and <em>moderate</em> must be made to
    understand that if they <em>succumb to revolutionary teaching</em>,
    they <em>will be dead revolutionaries</em>.”<br>
     <br>
    It must be understood that the FBI COINTELPRO did not begin with the
    U.S. Corporate Government’s efforts to destroy the Black Panther
    Party, and “...to prevent the rise of a Black Messiah”. However, the
    FBI COINTELPRO illegal, unconstitutional activities from 1967 to
    1970 resulted in the death of approximately 33 Panthers.<br>
     <br>
    Despite the attacks on the BPP, the youth flocked to the Party,
    especially after 1967 when Bobby Seale and twenty-six armed Panthers
    entered the California legislature protesting hearings on gun
    control. This action captured the imagination of young Black youths
    across the country that the fight for revolution was here. The
    subsequent passing of the Milford Act made it illegal for Panthers
    to publicly carry weapons while patrolling the police. Also in 1968,
    membership increased when the Party established its “Serve the
    People” programs, initiating the free breakfast program for
    children. In 1969, the first BPP Free Breakfast for Children Program
    was started at St. Augustine’s Church in Oakland; and the Party was
    distributing and selling 100,000 copies of its newspaper, “The Black
    Panther” weekly. By 1968, the BPP had established thirty-eight
    branches and chapters with five thousand members. It was the
    indomitable spirit of these thousands of young people dedicating
    themselves to the Party and continuing the struggle for freedom and
    equality that began from the time when New Afrikans were brought to
    this country as slaves. Hence, when Willie Ricks and Stokely
    Carmichael proclaimed our struggle was for “Black Power,” it ignited
    a political cataclysmic storm of youthful energy for freedom.
    However, the Black Panther Party Ten Point Platform and Program
    manifested that declaration in the pragmatic development of programs
    on behalf of our people. It is this legacy of resistance and
    fight-back that Jericho incorporates, as lessons learned from the
    BPP.<br>
     <br>
    I was one of those thousands of young people who, at 16 years of
    age, first signed up to become a Panther; at 18 years old I was
    recruited into the Black underground. A little more than a month
    before my 20th birthday I was captured, and am now one of the
    longest held political prisoners in the world. With 46 years in
    prison, I continue to seek ways to contribute to the overall
    struggle. The writing of my books, “We Are Our Own Liberators” and
    “Escaping the Prism—Fade to Black” is part of giving back to this
    generation of activists. It is necessary to ensure the continuum
    from one generation to the next, and it is incumbent on each
    generation to support political prisoners who paved the way, passing
    the torch of revolution.<br>
     <br>
    In this regard, recently the Jericho Amnesty Movement embarked on a
    new national and international campaign to persuade the U.N.
    International Jurists to initiate a formal investigation on human
    rights abuses of U.S. political prisoners. To further demand the
    U.S. Corporate Government implement the U.N. Minimum Standards on
    the Treatment of Prisoners, and for the immediate release of our
    political prisoners. This especially calls for the release of those
    with COINTELPRO convictions who have languished in prison for 30 to
    50 years. These political prisoners were contemporaries of Nelson
    Mandela; when he was fighting against Apartheid in South Afrika,
    they were fighting against Jim Crow segregation and second-class
    citizenship in the U.S. This Jericho campaign motto is “In the
    Spirit of Nelson Mandela” and activists across the country are urged
    to join and support in whatever way they are able in political
    solidarity toward the building of the National Coalition for the
    Human Rights of Political Prisoners. For more information on this
    campaign or on the existence of U. S. political prisoners, contact:
    <a
href="http://jerichony.us12.list-manage2.com/track/click?u=0aca83ec057f583557dec5ce0&id=20d9a2ebb7&e=e9f3d86b9a"
      style="mso-line-height-rule: exactly;-ms-text-size-adjust:
      100%;-webkit-text-size-adjust: 100%;color: #2BAADF;font-weight:
      normal;text-decoration: underline;">www.thejerichomovement.com</a>
    or email <a href="mailto:jihadabdulmumit@gmail.com"
      style="mso-line-height-rule: exactly;-ms-text-size-adjust:
      100%;-webkit-text-size-adjust: 100%;color: #2BAADF;font-weight:
      normal;text-decoration: underline;">jihadabdulmumit@gmail.com</a><br>
     <br>
    About the writer: Jalil Abdul Muntaqim (ANTHONY BOTTOM) is one of
    the longest held political prisoners in the world. He is the author
    of “We Are Our Own Liberators,” a compilation of prison writings.
    Many of his essays have been published in scholastic anthologies
    such as “Schooling a Generation,” ed. Chiasole (2002); “The New
    Abolitionist: (Neo) Slave Narratives and Contemporary Prisoners
    Writings,” ed. Joy James (2005); “This Country Must Change,” ed.
    Craig Rosenbraugh (2009); Jalil’s articles have appeared in NYC
    Amsterdam News, the San Francisco BayView newspapers, and many
    progressive publications. His most recent book, “Escaping the
    Prison—Fade to Black,” a compilation of poems and essays with an
    extensive Afterword by Prof. Ward Churchill, published by
    Kersplebedeb Pub. & Dist., in Canada, can be purchased on
    Amazon.com and from AK Press. Jalil is the co-founder of the Jericho
    Amnesty Movement. For more information on Jalil’s NEWKILL conviction
    and fight for parole, check: <a
href="http://jerichony.us12.list-manage.com/track/click?u=0aca83ec057f583557dec5ce0&id=4d4de60c3f&e=e9f3d86b9a"
      style="mso-line-height-rule: exactly;-ms-text-size-adjust:
      100%;-webkit-text-size-adjust: 100%;color: #2BAADF;font-weight:
      normal;text-decoration: underline;">http://www.freejalil.com</a>.<br>
    <br>
    <font size="-2"><a class="moz-txt-link-freetext" href="http://mailchi.mp/jerichony.org/the-making-of-a-movement-by-jalil-muntaqim?e=e9f3d86b9a">http://mailchi.mp/jerichony.org/the-making-of-a-movement-by-jalil-muntaqim?e=e9f3d86b9a</a></font><br>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.freedomarchives.org">www.freedomarchives.org</a>
    </div>
  </body>
</html>