<html>
<body>
<h1><font size=4><b>
<a href="http://subversify.com/2011/07/01/taking-aim-and-wounding-justice-through-the-incarceration-of-leonard-peltier/">
Taking AIM and Wounding Justice Through the Incarceration of Leonard
Peltier</a></u></b></font></h1><font size=3>By karlsie<b>Published:</b>
July 1, 2011<b>Posted in: </b>Headline, History, News<br>
<a href="http://subversify.com/2011/07/01/taking-aim-and-wounding-justice-through-the-incarceration-of-leonard-peltier/" eudora="autourl">
http://subversify.com/2011/07/01/taking-aim-and-wounding-justice-through-the-incarceration-of-leonard-peltier/<br>
<br>
</a>By Karla Fetrow<br><br>
<b>The Elements of Special Prosecution <br><br>
</b>June 26th. marked the anniversary of one of the greatest infamies
committed in contemporary times by the U.S. Government against its own
First People.  On that day, in 1975,  federal agents entered
the Sioux Reservation, purportedly to question a crime suspect. 
Their invasion dissolved into mayhem and overt violence.  Their
primary motivation, however, was as it has been since 1870; to coerce or
persuade the property owners  to sell their land for industrial and
natural resource development; primarily in heavy minerals, including
Black Hills gold.  A gunfight broke out and two of the F.B.I. agents
were killed.  Three of the inhabitants were later arrested and
charged with murder.  Two of the defendants were acquitted through a
self-defense plea.  One was not.  He was tried, found guilty,
and given two consecutive life sentences.  His name was Leonard
Peltier.<br><br>
Attempts to free Leonard Peltier of the charges that occurred under the
same circumstances with the same anxiety to defend his own life, have
repeatedly failed.  His initial arrest and confinement caused a
flurry of interest in Native American affairs.  “Free Leonard
Peltier” posters decorated the homes of political activists, protests
lined the streets of major Universities, and a copy of “Bury My Heart at
Wounded Knee” lay on the coffee table of every informed
household.<br><br>
What does the book, which is a historical account of the 1870 s US
Government’s battle with the Sioux Nation have to do with Leonard
Peltier?  Quite a bit.  In the late 1960 s, frustrated by
decades of discrimination and intrusive federal policies, Native American
community activists led by George Mitchell, Dennis Banks, and Clyde
Bellecourt met with 200 other tribal members to discuss these issues and
the means of taking over their own destiny.  Together, they created
a new entity, a powerful voice speaking out against slum housing,
joblessness and racist treatment among the First People.  They
became the foundation for the American Indian Movement (AIM).<br><br>
The American Indian Movement opened the K-12 Heart of the Earth Survival
School in 1971, and in 1972, mounted the Trail of Broken Treaties march
on Washington, D.C., where they took over the Bureau of Indian Affairs
(BIA), in protest of its policies, and with demands for their
reform.<br><br>
According to the Minnesota Historical Library, “The revolutionary fervor
of AIM’s leaders drew the attention of the FBI and the CIA, who then set
out to crush the movement. Their ruthless suppression of AIM during the
early 1970s sowed the seeds of the confrontation that followed in
February, 1973, when AIM leader Russell Means and his followers took over
the small Indian community of Wounded Knee, South Dakota, in protest of
its allegedly corrupt government. When FBI agents were dispatched to
remove the AIM occupiers, a standoff ensued. Through the resulting siege
that lasted for 71 days, two people were killed, twelve wounded, and
twelve hundred arrested. Wounded Knee was a seminal event, drawing
worldwide attention to the plight of American Indians. AIM leaders were
later tried in a Minnesota court and, after a trial that lasted for eight
months, were acquitted of wrongdoing.”<br><br>
Wounded Knee is part of the eight district  Pine Ridge Ogala Lakota
Reservation.  Leonard Peltier traveled to the reservation in 1975 as
an AIM member to help try and bring a peaceful end to the violence. 
He became caught up in the conflict when the two FBI agents entered the
reservation in search of a Pine Ridge resident named Jimmy Eagle, who was
wanted for questioning in a robbery and assault.<br><br>
The invasion of federal officers, which lasted well into the late
nineteen seventies, continuing after the arrest of Peltier, is referred
to by the Lakota tribe as the reign of terror.  Fifty-six names are
listed on a memorial page honoring the Pine Ridge members who had lost
their lives during this modern day battle with US Government sponsored
land grabbers.  Fifty-six names that did not make the headlines,
whose deaths were not investigated to discover the culpable, whose voices
were not heard by the American public.  The fight Leonard Peltier
joined in was the same as the seventy-one day siege at Wounded Knee, the
same as the one that silenced forever fifty-six members of his community,
the same as the one in which two other men  were arrested on charges
of murder and later acquitted through a self-defense plea.<br><br>
According to the Leonard Peltier Defence Committee website, “Key
witnesses were banned from testifying about FBI misconduct and testimony
about the conditions and atmosphere on the Pine Ridge Reservation at the
time of the shoot-out was severely restricted. Important evidence, such
as conflicting ballistics reports, was ruled inadmissible. Still, the
U.S. Prosecutor failed to produce a single witness who could identify
Peltier as the shooter. Instead, the government tied a bullet casing
found near the bodies of their agents to the alleged murder weapon,
arguing that this gun had been the only one of its kind used during the
shootout, and that it had belonged to Peltier.<br><br>
Later, Mr. Peltier’s attorneys uncovered, in the FBI’s own documents,
that more than one weapon of the type attributed to Peltier had been
present at the scene and the FBI had intentionally concealed a ballistics
report that showed the shell casing could not have come from the alleged
murder weapon. Other troubling information emerged: the agents
undoubtedly followed a red pickup truck onto the land where the shoot-out
took place, not the red and white van driven by Peltier; and compelling
evidence against several other suspects existed and was
concealed.”<br><br>
<b>The Poet Behind the Bars<br><br>
</b>Leonard Peltier is behind bars, but his voice has not been
silenced.  His book, “Prison Writings; My Life is My Sun Dance”, has
received International acclaim, attracting even the attention of
Britain’s Queen Elizabeth of Britain.  Archbishop Desmond Tutu
called it: “A deeply moving and very disturbing story of a gross
miscarriage of justice and an eloquent cri de coeur of Native Americans
for redress and to be regarded as human beings with inalienable rights
guaranteed under the United States Constitution. We pray that it does not
fall on deaf ears. America owes it to herself.”<br><br>
His list of achievements has been extraordinary:
<ul>
<li>In 1992 he established a scholarship at New York University for
Native American students seeking law degrees. 
<li>Instrumental in the establishment and funding of a Washington (state)
Native American newspaper by and for Native young people. 
<li>Has been the sponsoring father of two children in Childreach, one in
El Salvador, and the other in Guatemala. 
<li>Has worked to have prisoners’ artwork displayed around the country
and the world in art galleries in hopes of starting art programs for
prisoners and increasing their self-confidence. 
<li>Has sponsored several clothing and toy drives for reservations. 
<li>Distributes to Head Start and halfway houses, as well as women’s
centers. 
<li>Every year he has sponsored a Christmas gift drive for the children
of Pine Ridge, SD. Organized and emergency food drive for the people of
Pohlo, Mexico in response to the Acteal Massacre. 
<li>Serves on the board of the Rosenberg Fund for Children. 
<li>Donates his artwork to several human rights and social welfare
organizations in order to help them raise funds. This most recently
includes the ACLU, Trail of Hope (a Native American conference dealing
with drug and alcohol addiction), World Peace and Prayer Day, the First
Nation Student Association, and the Buffalo Trust Fund. 
</ul>By donating his paintings to the Leonard Peltier Charitable
Foundation, he was able to supply computers and educational supplies such
as books and encyclopedias to libraries and families on Pine
Ridge.<br><br>
By donating his paintings to the LPCF, he was also able to raise
substantial supplies for the people of Pine Ridge after last year’s
devastating tornado hit and caused a multitude of damage on the
reservation.<br><br>
He has been widely recognized for his efforts and has won several human
rights awards, including the North Star Frederick Douglas Award, Humanist
of the Year Award, and the International Human Rights Prize.<br><br>
<b>America’s Third World Citizens<br><br>
</b>Understanding Peltier’s passion requires understanding the conditions
of the Pine Ridge Reservation.  The 11,000-square mile
(approximately 2,700,000 acres) Pine Ridge Reservation is the
second-largest Native American Reservation within the United
States.  It is roughly the size of the State of Connecticut. 
According to the Oglala Sioux tribal statistics, approximately 1,700,000
acres of this land are owned by the Tribe or by tribal members.<br><br>
The topography of the Pine Ridge Reservation includes the barren
Badlands, rolling grassland hills, dryland prairie, and areas dotted with
pine trees.<br><br>
The Pine Ridge Reservation is home to approximately 40,000 persons, 35%
of which are under the age of 18.  The latest Federal Census shows
the median age to be 20.6 years.  Approximately half the residents
of the Reservation are registered tribal members of the Oglala Lakota
Sioux Nation.<br><br>
The median income of the Pine Ridge Reservation is $2,600 to $3,500 a
year.  The unemployment rate averages around 83-85% and can be
higher in the winter when travel is difficult or even impossible. 
The average life expectancy for women is fifty-two years, for men, it’s
forty-eight.  The rate of diabetes and tuberculosis are eight
hundred times the U.S. National average.  The rate of cervical
cancer is five hundred times the U.S. National average.<br><br>
It is reported that at least 60% of the homes on the Pine Ridge
Reservation are infested with Black Mold, Stachybotrys.  This
infestation causes an often-fatal condition with infants, children,
elderly, those with damaged immune systems, and those with lung and
pulmonary conditions at the highest risk.  Exposure to this mold can
cause hemorrhaging of the lungs and brain as well as cancer.<br><br>
A Federal Commodity Food Program is active but supplies mostly
inappropriate foods (high in carbohydrate and/or sugar) for the largely
diabetic population of the Reservation.  A small non-profit Food
Co-op is in operation on the Reservation but is available only for those
with funds to participate.<br><br>
In most of the treaties between the U.S. Government and Indian Nations,
the U.S. government agreed to provide adequate medical care for Indians
in return for vast quantities of land.  The Indian Health Services
(IHS) was set up to administer the health care for Indians under these
treaties and receives an appropriation each year to fund Indian health
care. Unfortunately, the appropriation is very small compared to the need
and there is little hope for increased funding from Congress.  The
IHS is understaffed and ill-equipped and can’t possibly address the needs
of Indian communities.  Nowhere is this more apparent than on the
Pine Ridge Reservation.<br><br>
Living conditions are crowded.  As many as seventeen people live in
two and three bedroom homes, while homes built to contain six to eight
people will have up to thirty inhabitants.  Many of the homes lack
adequate furniture, use their cooking stove for heat, and some have only
dirt floors.  Thirty-nine percent of the homes are without
electricity.  Sixty percent of the reservation families have no
land-line telephones.  Computers and Internet connections are
rare.<br><br>
Efforts to improve their living conditions by investing in businesses
have been met with frustration.  Currently there are no movie
theaters, only one grocery store, one motel and a few scatter bed and
breakfast arrangements.  Several of the banks and lending
institutions nearest to the Reservation have been targeted for
investigation of fraudulent or predatory lending practices, with the
citizens of the Pine Ridge Reservation as their victims.<br><br>
Many wells and much of the water and land on the Reservation is
contaminated with pesticides and other poisons from farming, mining, open
dumps, and commercial and governmental mining operations outside the
Reservation.  A further source of contamination is buried ordnance
and hazardous materials from closed U.S. military bombing ranges on the
Reservation.<br><br>
Scientific studies show that the High Plains/Oglala Aquifer which begins
underneath the Pine Ridge Reservation is predicted to run dry in less
than 30 years due to commercial interest use and dryland farming in
numerous states south of the Reservation.  This critical North
American underground water resource is not renewable at anything near the
present consumption rate.  The recent years of drought have simply
accelerated the problem.<br><br>
Scientific studies show that much of the High Plains/Oglala Aquifer has
been contaminated with farming pesticides and commercial, factory,
mining, and industrial contaminants in the States of South Dakota,
Wyoming, Nebraska, Kansas, Colorado, New Mexico, Oklahoma, and
Texas.<br><br>
<b>Silent No Longer<br><br>
</b>The conditions of the Sioux reservation are not unique.  To
varying degrees, these conditions exist on nearly all the U.S.
reservations. It is to this plight that Peltier and others like himself
would address our attention.  It’s not an appeal to assimilate into
a society that rejects their cultural heritage, but an appeal to accept
them complete with their culture.  It is not an appeal for hand-outs
but for fair business practices.  It’s not an appeal based on
abandoning their old ways, but one of incorporating modern technology and
education for a new nation.  For over a hundred years, Pine Ridge
has defended itself against self-interested groups that sought to
establish themselves from within.  Now they are encroached upon by
these same interest groups from without.  They have been
harmed.  They have lost their means of livelihood, their health,
their clean water, and yet they keep gathering.  The community grows
as their urban cousins leave the cities to join them.  They gather
because they must.  Their desperation is a call to all who have been
swept aside as unimportant, unsubstantial, inconvenient.  They will
be heard.<br><br>
Silence,  they say, is the voice of complicity.<br>
But silence is impossible.<br>
Silence screams.<br>
Silence is a message,<br>
just as doing nothing is an act.<br>
-Leonard Peltier-<br><br>
Leonard Peltier was born September 12, 1944.  In 1977, at the age of
thirty-three, he was sentenced to prison.  In 2009, he was granted a
full hearing before the United States Parole Commission.  His parole
request was denied.  Peltier’s next scheduled hearing is set for
July, 2024.  Should he live that long, he will be eighty years
old.  He has already spent more than half his life in prison for a
crime that began as a crime against the Native American people and that
amounts to selective prosecution, suppression and the concealment of
vital evidence.  In the time he has spent behind bars, he has
contributed more to the good of his country than most of our Senators,
Representatives, Congressmen, diplomats, business owners and
billionaires.  He is a humanitarian, yet the humanitarian compassion
of the US public has not freed him.  He is an author, a poet, a
craftsman, a spokesperson for human rights.  History will not
remember him as a murderer, but as a man who sought equality.  The
wounded hearts, suffering under the tyranny of corruption, will embrace
him.<br><br>
Whatever debts he owed society, Peltier has more than adequately paid
them.  Society owes him a debt in return.  It owes him the safe
guarding of the rights of America’s First People to thrive.  It owes
him recognition of his worth, which cannot be measured in terms of war
against the Government of the U.S., or in personal wealth, but in his
deeds.  It owes him his freedom.<br><br>
If you would like to read the messages of Leonard Peltier, click
<a href="http://lpdctexas.blogspot.com/2007/09/message-from-leonard-peltier.html">
here</a>.<br><br>
Resources:<br><br>
<a href="http://www.mnhs.org/library/tips/history_topics/93aim.html">
http://www.mnhs.org/library/tips/history_topics/93aim.html</a><br><br>
<a href="http://www.leonardpeltier.net/theman.htm" eudora="autourl">
http://www.leonardpeltier.net/theman.htm<br><br>
</a>
<a href="http://www.nativevillage.org/Messages%20from%20the%20People/the%20arrogance%20of%20ignorance.htm">
http://www.nativevillage.org/Messages%20from%20the%20People/the%20arrogance%20of%20ignorance.htm</a>
<br><br>
<a href="http://www.leonardpeltier.net/" eudora="autourl">
http://www.leonardpeltier.net/<br><br>
<br><br>
</a></font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br><br>
</font><font size=3 color="#008000">415 863-9977<br><br>
</font><font size=3 color="#0000FF">
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.Freedomarchives.org</a></font><font size=3> </font></body>
</html>