<html>
<body>
<tt><br><br>
<br>
A Political Prisoner’s Journey in the U.S. Prison<br>
System<br>
By A. Jalil Bottom<br><br>
      After the illegal NYC Newkill conviction
of killing<br>
two police officers in 1975, I was transferred back to<br>
San Quentin prison in California to complete the<br>
sentence for which I was originally captured on August<br>
28, 1971, in shoot-out with San Francisco police (it<br>
was alleged that my co-defendant, Albert “Nuh”<br>
Washington, and I attempted to assassinate a police<br>
sergeant in retaliation for the August 21, 1971<br>
assassination of comrade George Jackson). Once again<br>
held in the infamous S. Q. Adjustment Center, locked<br>
in a cell between Brother Ruchell Magee and Charles<br>
Manson, I received a leaflet from Sister Yuri<br>
Kochiyama of the National Committee in Defense of<br>
Political Prisoners (NCDPP) informing me of an<br>
initiative to build international support for U.S.<br>
political prisoners. In response, I wrote an outline<br>
to petition the United Nations in support of U.S.<br>
political prisoners. I gave the outline to Ruchell who<br>
thought it was very good, and then passed it along to<br>
Geronimo Ji Jaga (Pratt), who also approved. I then<br>
rewrote the outline into a proposal and sent it to<br>
Yuri for consideration. Unfortunately, NCDPP did not<br>
act on the proposal. Then in late 1976, I met a white<br>
guy named Commie Mike, and he introduced me to the<br>
United Prisoners Union (UPU). He explained that UPU<br>
may be willing to implement my proposal to petition<br>
the U.N. in support of U.S. political prisoners. A<br>
young UPU activist white woman named Pat Singer came<br>
to visit me and brought my proposal to the group,<br>
which eventually agreed to support this national<br>
campaign. The campaign in early 1977 had grown beyond<br>
what UPU could handle alone, and the Prairie Fire<br>
Organizing Committee (PFOC) joined in the campaign,<br>
which was facilitated by China Brotsky. A young lawyer<br>
from Amnesty International was recruited to represent<br>
the petition at the United Nations, while at the same<br>
time, UPU and PFOC organized a signature petition<br>
gathering 2500 signatures from prisoners across the<br>
country. In fact, we had affiliate cadres in state and<br>
federal prisons in 25 U.S. states, with communications<br>
with prisoners in parts of Europe.<br><br>
      In 1977, the attorney presented our
petition to a<br>
special subcommittee of the United Nations in Geneva,<br>
Switzerland. This was the very first time U.S.<br>
political prisoners had a petition submitted and<br>
recorded at a United Nations subcommittee pertaining<br>
to racism and the conditions of political prisoners in<br>
the U.S. penal system. (See: U.N. document<br>
E/CN.4/Sub.2/NGO/75). As the petition campaign was<br>
being organized, Comrade Sundiata Acoli in New Jersey<br>
agreed to assist with organizing a march in support of<br>
the petition to the United Nations. The march and<br>
demonstration was held in front of the Harlem State<br>
Office Building, an initiative that Sister Bibi Angola<br>
ensured would be successful. This campaign was<br>
responsible for former U.N. Ambassador Andrew Young<br>
being fired from his post at the U.N. by then<br>
President Jimmy Carter. What happened was that PFOC<br>
informed me that they knew a reporter that would be in<br>
Paris, France, when Andrew Young would be visiting,<br>
and asked what he could do in support of our campaign.<br>
I suggested the reporter ask Ambassador Andrew Young<br>
the single question “are there political prisoners in<br>
the United States?” When Andrew Young answered,<br>
“perhaps thousands,” right-wing political forces and<br>
the media had a field day rebuking and attacking him,<br>
resulting in him being fired from his U.N. post.<br><br>
      This campaign was so successful that UPU
and PFOC had<br>
communications in prisons across the country. We<br>
organized the first demonstration in front of San<br>
Quentin on August 21, 1977, initiating the first of<br>
what would become a Black August tradition. By<br>
September 19, 1977, I was paroled and transferred from<br>
San Quentin back to NYC and held in isolation at<br>
Rikers Island for 58 days. I was held in isolation<br>
because I was supposed to have been transferred to<br>
federal authorities in accordance with the<br>
stipulations for parole from San Quentin, but instead<br>
I was taken to NYC. When NYC/S officials recognized<br>
their error, they decided to keep me in NYS, or<br>
otherwise possibly lose future custody of me.<br>
Eventually, I was transferred to Sing-Sing, enroute to<br>
Clinton Correctional Facility for orientation. I<br>
stayed at Clinton until December 29, 1977, and was<br>
then transferred to Attica.<br><br>
In the 11 months I stayed at Attica, I eventually<br>
inherited the position of chairman of the Lifers’<br>
Committee, an inmate organization working to win<br>
lifers’ “good time” off the minimum sentence for good<br>
behavior as is given to all other class of prisoners<br>
in NYS. At a community forum sponsored by the Attica<br>
Lifers’ Committee, former U.S. Attorney Ramsey Clark<br>
attended and made a presentation. I originally met<br>
Ramsey Clark when waiting on trial in the Tombs<br>
Correctional Facility; he and his father came on a<br>
tour and I made it a point to speak to both of them.<br>
One of the things I said to Mr. Clark was to be sure<br>
to tell the people the truth about what is happening<br>
in this government. At any rate, at the forum in<br>
Attica, he remembered that brief conversation and told<br>
people attending that he would help me get out of<br>
prison. Unfortunately that has not happened, but he<br>
has been a staunch advocate of human rights around the<br>
world. After the 1971 insurrection in Attica, prison<br>
guards were still treating prisoners abusively, as<br>
they do now, and eventually I was accused of<br>
organizing what had been called “The Attica Brigade”,<br>
a group of prisoners allegedly prepared to retaliate<br>
against prison guards’ brutality. I was held for 60<br>
days in the Special Housing Unit (SHU), accused of<br>
being the leader of the Attica Brigade. The Attica<br>
prison administrators sought to keep me in<br>
Administrative Segregation after the 60 days was<br>
terminated, but when that failed, I was transferred to<br>
Auburn. My nine month stay at Auburn in 1979 was<br>
uneventful until there was a fight between two<br>
prisoners in the Mosque. The prison authorities<br>
decided to take the Mosque from the Muslims and make<br>
them conduct their Friday prayer in the Christian<br>
chapel. The Muslims rebelled and decided to conduct<br>
their Friday prayers in the exercise yard. At the<br>
time, praying in the yard was against the rules, and<br>
for that act several prisoners were transferred out of<br>
Auburn. Again, I was accused of being a ringleader of<br>
the Muslims, but was not officially charged with a<br>
disciplinary report.<br><br>
I was transferred to Green Haven Correctional Facility<br>
from Auburn in July 1980. Green Haven was found to be<br>
one of the most corrupt prisons in New York State. At<br>
Green Haven, I became the Executive Director of the<br>
inmate organization Creative Communications Committee<br>
(CCC). Essentially, the CCC operated as a lifers’<br>
group seeking to influence and change state penal and<br>
prison laws. Initiatives were being organized to win<br>
lifers’ “good time”. Also, under my direction, CCC<br>
sponsored a class action lawsuit challenging the<br>
clause in the 13th Amendment of the U.S. Constitution<br>
that held prisoners are slaves of the state. The<br>
lawsuit was supported by a petition that was submitted<br>
to the United Nations arguing that the 13th Amendment<br>
was in violation of International laws governing human<br>
rights. The CCC sponsored community forums inviting<br>
NYS legislators, community representatives, and other<br>
notable to discuss issues of penal reform. However, in<br>
the three year period from 1977-1980, there had been<br>
three escapes from Green Haven; drugs, prisoner rapes,<br>
and extortion were rampant in the prison. Members of<br>
CCC sought to curtail a number of these activities,<br>
especially in terms of preventing gang violence due to<br>
drugs and extortions. There was a growing base of<br>
support and respect from the prisoners for CCC<br>
commitment and work. This was noted in Albany when the<br>
chairman of the CCC, Ralph “Ratton” Hall, was<br>
permitted to give a presentation to a Legislative<br>
Assembly Committee.<br><br>
      When the last escape occurred from the
visiting room<br>
at Green Haven, the authorities decided to revamp and<br>
restrict visiting. The series of new regulations were<br>
implemented to restrict visiting and prisoners’<br>
movement in the prison. In response, the various<br>
prisoners’ organizations, including the Inmate Liason<br>
Committee (ILC) and Inmate Grievance Resolution<br>
Committee (IGRC), which had been officially created as<br>
a result of the demands from the 1971 Attica<br>
insurrection, met to discuss a prisoner response. At<br>
the meeting, it was decided to gauge the extent of<br>
prisoners’ support for any future action by conducting<br>
a one day hunger strike. If the prison population<br>
supported the strike, then other decisions would be<br>
made to ensure prisoners’ concerns were heard and<br>
considered by the prison authorities.<br><br>
      When 98% of the entire prison population
did not<br>
attend any meals in the mess hall, the next day<br>
prisoners met to discuss what issues would be brought<br>
to the prison administrators and how they would be<br>
delivered. The prison administration and Commissioners<br>
from Albany wanted to meet with the prison<br>
representatives, first calling the ILC and IGRC reps<br>
to discuss the problems. However, the ILC and IGRC<br>
members informed the prison administrators that they<br>
did not represent the population in the hunger strike,<br>
claiming that the various inmate organizations must<br>
meet and elect representatives to discuss the issues<br>
with the prison administrators. Of course, the ILC and<br>
IGRC members had been previously instructed on what to<br>
say when called by the administrators, several of them<br>
being CCC members. The prison administrators permitted<br>
the leaders of the inmate organizations to meet, and<br>
it was decided that 40 prisoners would meet with the<br>
prison authorities, and I would be the spokesperson<br>
for the group.<br><br>
      The 40 prisoners met with the Green Haven
executive<br>
team and Commissioners from Albany, and I presented<br>
the prisoners’ grievances. Essentially I informed them<br>
that corruption in the prison administration was the<br>
cause for the trouble in the prison, and the<br>
restrictions being implemented would cause further<br>
upheaval. When the meeting began, we asked that it be<br>
recorded and that the tape be played on the<br>
institutional radio so the entire population could<br>
hear what happened, and know they had been adequately<br>
represented. At first the prison administrators<br>
refused to record the meeting. I then turned to face<br>
the prisoners who were seated behind me. They stood in<br>
unison, prepared to exist the meeting. At that point,<br>
the administrators relented and recorded the entire<br>
meeting; it was played back that evening on the<br>
institutional radio. At the conclusion of the meeting,<br>
it was negotiated and agreed that there would be no<br>
retaliation or transfers for those prisoners who had<br>
attended the meeting, especially since the prison<br>
administrators had asked for the meeting in the first<br>
place.<br><br>
      The next day, the Superintendent of Green
Haven was<br>
transferred, the prison was placed on total lock down<br>
for a general shake-down search, and they began<br>
transferring prisoners. Three days after transfers<br>
began, guards came to my cell claiming I was being<br>
transferred. However, I was assaulted by the 6 guards<br>
after I had been stripped naked. After a struggle, I<br>
was handcuffed, and they put my pants on. Barefooted<br>
and bare-chested, I was moved to another housing block<br>
and beaten along the way. Then I was transferred to<br>
Down State Correctional Facility where I was placed in<br>
the SHU and given a disciplinary report that I<br>
assaulted one of the guards who came to escort me to<br>
be transferred.<br><br>
      At the preliminary disciplinary hearing
conducted at<br>
Down State, I refuted the charges, and the Lt.<br>
conducting the hearing changed the charges in order to<br>
defeat my defense against the bogus charge of assault.<br>
The next day, I was handcuffed and transferred to<br>
Comstock Correctional Facility, roughed-up, and placed<br>
in the SHU. There I was put in a cell that was<br>
completely enclosed with a quarter-inch sheet of<br>
plexi-glass covering the front bars. The sheet of<br>
plexi-glass has small holes drilled at the bottom to<br>
permit air inside the cell. I was kept in that cell<br>
for nearly two weeks. In the day time, the temperature<br>
in the cell reached 100 degrees in the middle of July.<br>
I would have to lie on the ground for hours to get<br>
fresh air and breathe. Today plexi-glass covered cells<br>
are being used throughout NYS SHU’s.<br><br>
      In Comstock, they completed the
disciplinary hearing,<br>
in violation of all their rules governing such<br>
hearings, and gave me 6 months in the SHU, losing all<br>
privileges. I appealed the decision to the Director of<br>
SHU in Albany, who summarily affirmed all charges and<br>
sanctions. I then filed an Article 78 petition with<br>
the courts, and within a month of filing the petition,<br>
Albany reversed all charges, making the petition<br>
before the court a moot point, and I was released into<br>
the general population at Comstock. However, prior to<br>
being released to the general population, I was taken<br>
out of the plexi-glass cell in the SHU and placed in a<br>
regular cell in the SHU. Many of the prisoners were<br>
being abused in the SHU, and the guards permitted a<br>
snitch trustee to spray a high-powered fire hose on<br>
several prisoners. One in particular was a close<br>
friend who was crippled as a result of a stab wound he<br>
suffered in Green Haven. To protest the abuse, several<br>
prisoners decided to go on a hunger strike. After the<br>
5th day, only 5 of us stood strong, and on the 7th day<br>
we were escorted to the hospital. In the hospital,<br>
guards tried to intimidate one of the younger hunger<br>
strikers, and a more seasoned prisoner, the only white<br>
guy in the group, jumped in the officer’s face and<br>
took the beat-down for this young, Black kid. We were<br>
then placed in isolation cells in the hospital, and<br>
after the 11th day living on nothing but water, the<br>
prison administrators relented, got rid of the<br>
trustee, and assured us changes would be made in the<br>
SHU. We were then escorted back to the SHU and given a<br>
meal with no disciplinary report for the protest. I<br>
had spent nearly 4 months in the SHU for having been<br>
assaulted by Green Haven prison guards and having been<br>
lied to by prison administrators that there would be<br>
no retaliation for meeting with them. Subsequently,<br>
the 40 prisoners that were transferred filed and won a<br>
lawsuit against Green Haven and NYS Department of<br>
Correctional Services; a suit called the “Green Haven<br>
40”.<br><br>
      During the Green Haven lawsuit, then
DOCS<br>
Commissioner Thomas A. Coughlin testified that I was<br>
the leader of a prison take-over at Green Haven, that<br>
CCC had become a Black Liberation Army front<br>
operation, and that I had established BLA cadres<br>
throughout the prison engaged in drug sales,<br>
extortion, and intimidation to control the prison. Of<br>
course, the jury in the Green Haven 40 lawsuit refuted<br>
the Commissioner’s allegations, especially after the<br>
tape from the meeting, which we had prisoners in the<br>
radio room make a copy and send to a lawyer in the<br>
streets for safekeeping, was brought to court and<br>
played. This happened right after the Commissioner<br>
testified he knew nothing about a tape having ever<br>
been made.<br><br>
      While in Comstock, I was able to prevent a
riot in<br>
the mess hall and was given a commendation. But within<br>
the 4 months in Comstock general population, I saw<br>
that prisoners were regularly being brutalized by<br>
prison guards. This eventually led to a sit-down<br>
strike in the prison yard, and, once again, I was<br>
accused of being the organizer and ring-leader. I was<br>
then transferred back to Auburn, placed in the SHU,<br>
and charges with various rule violations. Again, after<br>
4 months in SHU, all charges were dismissed after<br>
filing an Article 78 petition in the Court. I was then<br>
released to the general population at Auburn, where I<br>
stayed for 3 years without incident until transferred<br>
in the middle of the day to Clinton Correctional<br>
Facility general population. Subsequently, it was<br>
later learned that I was transferred because someone<br>
claimed I was planning an escape from Auburn, which<br>
proved untrue. After a 3 year stay at Clinton without<br>
incident, I was transferred back to Green Haven, where<br>
I stayed for 4 years, becoming the chairman of Project<br>
Build prisoners’ organization. During this time at<br>
Green Haven, I received another commendation for<br>
preventing a riot in the auditorium, and received<br>
awards from various prisoners’ organizations for my<br>
participation and leadership in programs. Also during<br>
the period, I drafted a legislative bill to win lifers<br>
good time. The bill was submitted by NYS Assembly<br>
representatives, and was adopted by then Assemblyman<br>
Arthur O. Eve, and submitted to the Committee on<br>
Corrections. I taught Black history, trained boxers in<br>
the gym, and initiated research for the filing of a<br>
lawsuit to win prisoners the right to vote. After 4<br>
years in Green Haven, and before I could complete my<br>
research for the lawsuit, I was transferred to Eastern<br>
Correctional Facility. But I only stayed 8 months<br>
because my co-defendant, Herman Bell, wanted to enter<br>
the college master program at Eastern, and DOCS would<br>
not permit us to be held in the same prison. So, DOCS<br>
made a switch, and he was brought to Eastern from<br>
Shawangunk, and I was taken to Shawangunk.<br><br>
      At Shawangunk, I continued to teach
Black/African<br>
studies, as I had done while at Green Haven. I also<br>
established the first Men’s Group in a prison in the<br>
entire country. I completed a double-major degree,<br>
receiving a Bachelor of Science in Psychology and<br>
Bachelor of Arts in Sociology, summa cum laud. At the<br>
same time, I completed the research on the prisoners’<br>
right to vote and in 1994, I filed the lawsuit in the<br>
federal Northern District Court. Yet, Shawangunk also<br>
proved to be a prison where guards rigidly exercised<br>
their authority, regularly abusing prisoners.<br>
Originally, Shawangunk was constructed to be a<br>
maxi-max prison to hold the most incorrigible NYS<br>
prisoners. Many of the guards maintained that kind of<br>
attitude despite the prison operating as a regular<br>
maximum security institution. While there, I worked as<br>
the clerk in the grievance office, and was able to get<br>
a good feel of the atmosphere and sentiments of the<br>
prison population. Again, unrest eventually reached a<br>
nodal point, and prisoners started a work strike in<br>
response to a number of restrictions being arbitrarily<br>
implemented after an attempted escape. Once again, I<br>
was transferred, this time back to Attica and held in<br>
the SHU for 11 days, when charges of leading the<br>
strike were down-graded to simply participating in the<br>
strike.<br><br>
      While at Attica in 1996, I became the
Inman of the<br>
Muslim community. Soon into my 6 month stay, DOCS<br>
began to implement a statewide policy of<br>
double-bunking a number of prisoners due to<br>
overcrowding in the sytem. Across NYS prisoners<br>
protested this policy, and in Attica, prisoners locked<br>
themselves in their cells on a work strike. The work<br>
strike, in my opinion, was poorly organized. Because<br>
Attica is dived into four sections, with little<br>
interaction between prisoners in the different housing<br>
areas, it was difficult to organize the strike.<br>
Unfortunately, due to the lack of proper<br>
communications, some members of gangs supporting the<br>
strike would retaliate against prisoners who went to<br>
the mess hall to eat, not staying in their cells. This<br>
was not a hunger strike, and it could not be expected<br>
that prisoners without food in their cells would stay<br>
in their cells and not eat. As the Inman of the<br>
Muslims, I asked for several representatives of groups<br>
to come to the yard to resolve this problem,<br>
essentially to stop the prisoner on prisoner violence.<br>
The position of the Muslims were that we would support<br>
anything that the majority of prisoners decided to do<br>
to protest the double-bunking policy, but we were not<br>
going to engage in prisoner on prisoner violence to<br>
enforce the strike.<br><br>
      In the prison yard, with a number of
prisoners, I<br>
explained that no one could prevent a prisoner from<br>
going to the mess hall to eat, unless they intend to<br>
feed those hungry prisoners. Because I was vocal and<br>
adamant about this position, prison guards in the gun<br>
towers took it upon themselves to interpret that I was<br>
instructing prisoners on how to conduct the strike.<br>
Once again, I was taken to the SHU and given a<br>
disciplinary report of leading a prison strike. At the<br>
hearing, I was found guilty, and given 2 years in the<br>
SHU. I appealed the sanctions to Albany, which<br>
modified them to 9 months, and I was transferred to<br>
Elmira Correctional Facility SHU.<br><br>
      Elmira SHU is essentially a sensory
deprivation cell<br>
block, where for 23 hours a say a prisoner is held in<br>
a cell completely enclosed by concrete walls for the<br>
exception of a small door opening facing a wall. The<br>
only time a prisoner sees another person is when he is<br>
going to 1 hour recreation or to and back from a<br>
shower 3 times a week. Food is served through a tray<br>
opening in the door. Speaking to another prisoner has<br>
to be through a crack at the bottom of the door;<br>
however yelling to other prisoners is not permitted,<br>
and if caught doing so it could result in additional<br>
time in the SHU. During the 9 months spent in SHU, I<br>
was able to complete the editing of my book, We Are<br>
Our Own Liberators!, with the assistance of Bonnie<br>
Kerness. I also worked with Herman Ferguson and the<br>
New African Liberation Front (NALF) lobbying the<br>
Congressional Black Caucus (CBC) to reopen COINTELPRO<br>
hearings. After 9 months in SHU, the Deputy<br>
Superintendent of Security personally gave me an<br>
ultimatum:  either go into a double-bunk cell in the<br>
general population or remain in the SHU. I laughed at<br>
him, but he told me to give him my answer the next<br>
day. After consulting a very close friend of mine who<br>
was in the SHU (he was permitted to sweep and mop<br>
during the day), I was advised that the policy had<br>
been fully implemented, and many prisoners were asking<br>
to go into double-bunk with their friends. He<br>
explained that I needed to get back in direct<br>
communications with family and friends on the streets,<br>
and that my own isolation in SHU would be for nothing.<br>
I agreed to be released, and after one week in Elmira<br>
general population, one morning at 3 a.m. I was<br>
awakened by guards and transferred back to Eastern<br>
Correctional Facility.<br><br>
      I stayed at Eastern this time for 3 years,
teaching<br>
prisoners computer literacy, and in 1997, with the<br>
support of Herman Ferguson and my dear comrade Sister<br>
Safiya Bukhari, founded and initiated the Jericho ’98<br>
March on the White House. This campaign brought over<br>
6,000 activists and supporters of U.S. political<br>
prisoners to Washington, D.C., of which forged into<br>
existence the Jericho Amnesty Movement. The time spent<br>
in Eastern was without incident, and on May 6, 1999 at<br>
4 a.m., I was awakened and transferred back to Auburn.<br>
No reason was given, but within 6 months at Auburn I<br>
was placed in the SHU subject to confidential<br>
informants statements that I was organizing a strike.<br>
Originally, I was being held in administrative<br>
segregation pending charges, and when the confidential<br>
informant’s statements proved unreliable, my personal<br>
property was searched. Hence, they found some<br>
literature pertaining to explosives that had been sent<br>
to me in the mail while I was in Eastern and was<br>
permitted to receive. In fact, the cell has been<br>
searched two other times and the literature was not<br>
seized. But this time I was charged with having<br>
contraband literature and kept in SHU for 90 days.<br>
While in the SHU, prisoners throughout NYS were<br>
protesting the implementation of the death penalty<br>
without providing “good time” for lifers. These were<br>
called the “Y2K strikes”, allegedly being organized<br>
from Sing-Sing prison with the assistance of outside<br>
activists. As a pre-emptive measure, I was taken out<br>
of the population by Auburn prison administrators to<br>
prevent the possibility of a strike at the premier<br>
prison where prisoners’ labor produces license plates.<br>
After 90 days in the SHU, I was released back into the<br>
general population, and continued to be confronted<br>
with harassment by prison guards. Ironically, the<br>
Deputy Superintendent of Security who gave me the<br>
ultimatum at Elimira was promoted, and is now the<br>
Superintendent at this prison, so you can imagine…<br><br>
      I have now been in Auburn for 6 years, and
for 3 of<br>
those years I was the chairman of the Lifers’<br>
Committee. In that position, I facilitated the<br>
teaching of a Sociology class, and submitted several<br>
proposals to the prison administration including<br>
raising funds for the victims of 911, the establishing<br>
of a parenting class for young fathers, and a<br>
pre-release program to prepare prisoners for parole.<br>
Presently I am facilitating a poetry class and a legal<br>
research and discussion class. Having twice been<br>
denied release on parole, although scheduled to appear<br>
before the parole board in July ’06, I am challenging<br>
the parole denial in the Court via an Article 78<br>
petition. Also, I continue to litigate the prisoners’<br>
right to vote lawsuit that is on appeal in the U.S.<br>
Court of Appeals for the 2nd Circuit, with oral<br>
arguments calendared for June 22, 2005. Plus, I have<br>
two other legal matters pending in the Court, while at<br>
the same time, I continue to seek the means to build<br>
progressive support for U.S. political prisoners<br>
through the Jericho Amnesty Movement.<br><br>
      This is an abbreviated history of my 3
decade<br>
experience in the U.S. prison system. To be more<br>
detailed would result in a voluminous biographical<br>
journey that I am not now prepared to write. However,<br>
I sincerely hope what is here elucidated offers<br>
insights as to what this political prisoner has<br>
suffered and endured. I am certain many other have<br>
more horrendous experience indicting inhume prison<br>
conditions, abuse, and brutality underscoring what<br>
happened in Abu Graib by American prison personnel in<br>
Iraq.<br><br>
Yours in continued struggle,<br><br>
<br><br>
A. Jalil Bottom<br>
a/k/a Jalil A. Muntaqim<br><br>
WE ARE OUR OWN LIBERATORS!<br><br>
</tt><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">The Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br>
(415) 863-9977<br>
</font><font size=3>
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.freedomarchives.org</a></font></body>
</html>