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      <a class="gmail-domain gmail-reader-domain" href="https://www.counterpunch.org/2023/04/28/erasure-vs-sumud-how-the-nakba-came-to-define-the-collective-palestinian-identity/">counterpunch.org</a>
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      <h1 class="gmail-reader-title">Erasure vs. Sumud: How the Nakba Came to Define the Collective Palestinian Identity</h1>
      <div class="gmail-credits gmail-reader-credits">Ramzy Baroud</div>
      <div class="gmail-meta-data">
        <div class="gmail-reader-estimated-time" dir="ltr">April 28, 2023<br></div>
      </div>
    </div>

    <hr>

    <div class="gmail-content">
      <div class="gmail-moz-reader-content gmail-reader-show-element"><div id="gmail-readability-page-1" class="gmail-page"><div>
<p>On May 15, 2023, the Palestinian Nakba will be 75 years old.</p>
<p>Palestinians all over the world will commemorate the tragic occasion,
 known as the ‘Catastrophe’, when nearly 800,000 Palestinians were made 
refugees and nearly 500 towns and villages were ethnically <a href="https://www.palestine-studies.org/en/node/1650102">cleansed</a> of their inhabitants in historic Palestine between late 1947 and mid-1948.</p>
<p>The depopulation of Palestine carried on for months; in fact, years 
after the Nakba was supposedly concluded. But the Nakba has never 
actually concluded. Until this day, Palestinian communities in East 
Jerusalem, in the southern Hebron hills, in the Naqab Desert and 
elsewhere, are still <a href="https://www.unrwa.org/palestine-refugees">suffering</a>
 the consequences of Israel’s quest for demographic supremacy. And, of 
course, millions of refugees remain stateless, denied basic political 
and human rights.</p>
<p>In a speech before the ‘UN World Conference against Racism’ in 2001, Palestinian intellectual, Dr. Hanan Ashrawi aptly <a href="https://digitallibrary.un.org/record/459247?ln=en">described</a>
 the Palestinian people as “a nation in captivity held hostage to an 
ongoing Nakba”. Elaborating, Ashrawi described this ‘ongoing Nakba’ as 
“the most intricate and pervasive expression of persistent colonialism, 
apartheid, racism and victimization.” This means that we must not think 
of the Nakba only as an event in time and place.</p>
<p>Though the massive influx of refugees in 1947-48 was a direct outcome of the Zionist ethnic cleansing campaign as <a href="https://www.jstor.org/stable/2537591">devised</a>
 in ‘Plan Dalet’, that event had officially ushered in a greater Nakba, 
which continues to this day. ‘Plan Dalet’, or Plan D, was initiated by 
the Zionist leadership and carried out by the Zionist militias with the 
aim of emptying Palestine of most of its native inhabitants. They did so
 successfully, while paving the way for decades of violence and 
suffering, the brunt of which was borne by the Palestinian people.</p>
<p>In fact, the current Israeli occupation and entrenched racial <a href="https://www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2022/02/israels-system-of-apartheid/">apartheid regime</a>
 in Palestine are not simply the intended or unintended outcomes of the 
Nakba, but direct manifestations of a Nakba that never truly concluded.</p>
<p>It is widely acknowledged, though sadly unfulfilled, that Palestinian
 refugees, regardless of the specific events which triggered their 
forceful displacement, have ‘inalienable’ rights under international 
law. United Nations Resolution 194 makes it legally impossible for 
Israel to flout these rights.</p>
<p>Indeed, <a href="https://www.refworld.org/docid/4fe2e5672.html">UNGA Res. 194 (III)</a>
 of 1948 resolved that “refugees wishing to return to their homes and 
live at peace with their neighbors should be permitted to do so at the 
earliest practicable date.” This must be carried out, according to the 
UN, by “Governments or authorities responsible.”</p>
<p>Since Israel is the government responsible, Tel Aviv quickly moved to
 shelter itself from any blame or responsibility. “Top secret” files 
retrieved by Israeli researchers and <a href="https://www.haaretz.com/2013-05-16/ty-article/.premium/ben-gurion-grasped-the-nakbas-importance/0000017f-e12d-d38f-a57f-e77fcfdd0000">reported</a>
 in the Israeli newspaper Haaretz, include a file named GL-18/17028. The
 document demonstrates how Israel’s first Prime Minister, David Ben 
Gurion attempted to ‘rewrite history’ soon after the first and major 
phase of the ethnic cleansing of Palestine was completed. To achieve his
 aim, Ben Gurion chose the most scandalous of all strategies: blaming 
the supposed flight of Palestinians on the Palestinian victims 
themselves.</p>
<p>But why would the victorious Zionists concern themselves with seemingly trivial issues as narratives?</p>
<p>“Just as Zionism had forged a new narrative for the Jewish people 
within a few decades, (Ben Gurion) understood that the other nation that
 had resided in the country before the advent of Zionism would also 
strive to formulate a narrative of its own,” Haaretz <a href="https://www.haaretz.com/2013-05-16/ty-article/.premium/ben-gurion-grasped-the-nakbas-importance/0000017f-e12d-d38f-a57f-e77fcfdd0000">wrote</a>. This ‘other nation’ is, of course, the Palestinian people.</p>
<p>The crux of the Zionist narrative on the ethnic cleansing of 
Palestine was, thus, predicated on the drummed-up claim that 
Palestinians had left “by choice”, even though it was becoming clear to 
the Zionists themselves that “only in a handful of cases did villages 
leave at the instructions of their (local) leaders or <em>mukhtars</em>.”</p>
<p>However, even in these few isolated cases, seeking safety elsewhere 
during times of war is still not an offense, and should not cost a 
refugee his/her inalienable right. If the bizarre Zionist logic becomes 
the standard in international law, then refugees from Syria, Ukraine, 
Libya, Sudan and all other war zones would lose their legal rights to 
their property and to citizenship in their respective homelands.</p>
<p>But the Zionist logic was not intended just to challenge the 
Palestinian people’s legal or political rights; it was part and parcel 
of a greater process known to Palestinian intellectuals as <a href="https://www.alhaq.org/publications/19542.html">erasure</a>:
 the systematic destruction of Palestine, its history, culture, 
language, memory and, of course, people. This process was reflected in 
early Zionist discourses, even decades before Palestine was emptied of 
its inhabitants, where the homeland of the Palestinian people was 
maliciously perceived as a “land without a people”.</p>
<p>The denial of the very existence of the Palestinians was expressed 
numerous times in the Zionist discourse and continues to be employed to 
this day.</p>
<p>All of this means that 75 years of an ongoing Nakba and the denial of
 the very existence of the enormous crime by Israel and its supporters 
require a much deeper understanding of what has fallen – and continues 
to befall – the Palestinian people.</p>
<p>Palestinians must insist that the Nakba is not a single political 
point to be discussed with Israel or bargained away by those claiming to
 represent the Palestinian people. “The Palestinians have no moral or 
legal obligation to accommodate Israelis at their own expense. By any 
standards, Israel has such an obligation to correct the monumental 
injustice it has committed,” <a href="https://www.plands.org/en/articles-speeches/articles/1997/the-feasibility-of-the-right-of-return">wrote</a> famed Palestinian historian, Salman Abu Sitta in reference to the Nakba and the Right of Return for Palestinian refugees.</p>
<p>Indeed, the Nakba is an all-encompassing Palestinian story of the 
past, present but also the future. It is not only a story of 
victimization, but also of Palestinian <em>sumud</em> – steadfastness – 
and resistance. It is the single most unifying platform that brings all 
Palestinians together, beyond the restrictions of factions, politics or 
geography.</p>
<p>For Palestinians, the Nakba is not a single date. It is the whole 
story, the conclusion of which will be written, this time, by the 
Palestinians themselves.</p>
                                </div><p>
                                                                                                <em>Ramzy Baroud is a journalist and the Editor of The Palestine Chronicle. He is the author of five books. His latest is “</em><a href="https://www.amazon.com/These-Chains-Will-Broken-Palestinian/dp/1949762092"><em>These Chains Will Be Broken</em></a><em>:
 Palestinian Stories of Struggle and Defiance in Israeli Prisons” 
(Clarity Press, Atlanta). Dr. Baroud is a Non-resident Senior Research 
Fellow at the Center for Islam and Global Affairs (CIGA), Istanbul Zaim 
University (IZU). His website is </em><a href="http://www.ramzybaroud.net/"><em>www.ramzybaroud.net</em></a>
                                        </p></div></div>
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