<div dir="ltr">

  

  <div id="gmail-toolbar" class="gmail-toolbar-container">
    </div><div class="gmail-container" dir="ltr">
    <div class="gmail-header gmail-reader-header gmail-reader-show-element">
      <a class="gmail-domain gmail-reader-domain" href="https://www.newframe.com/how-amilcar-cabral-shaped-paulo-freires-pedagogy/">newframe.com</a>
      
      <h1 class="gmail-reader-title">How Amílcar Cabral shaped Paulo Freire’s pedagogy</h1>
      
      <div class="gmail-meta-data">
        <div class="gmail-reader-estimated-time" dir="ltr">
By: <a class="gmail-text" href="https://www.newframe.com/writer/curry-malott/">Curry Malott</a> - Augst 26, 2021

</div>
      </div>
    </div>

    <hr>

    <div class="gmail-content">
      <div class="gmail-moz-reader-content gmail-reader-show-element"><div id="gmail-readability-page-1" class="gmail-page">
        
<p><em>This is a lightly edited excerpt from an article originally published by </em><a rel="noreferrer noopener" href="https://liberationschool.org/amilcar-cabral-liberator-theorist-educator/" target="_blank">Liberation School</a><em> on 20 January 2021.</em></p>



<p>Amílcar L Cabral was born 12 September 1924 in Bafatá, Guinea-Bissau,
 one of Portugal’s African colonies. He was murdered on 20 January 1973 
by fascist Portuguese assassins just months before the national 
liberation movement, in which he played a central role, won the 
independence of Guinea-Bissau.</p>



<p>Cabral and the other leaders of the movement understood that they 
were fighting in a larger anticolonial struggle and global class war 
and, as such, that their immediate enemies were not only the colonial 
governments of particular countries, but Portuguese colonialism in 
general. For 500 years, Portuguese colonialism was built upon the slave 
trade and the systematic pillaging of its African colonies: Mozambique, 
Guinea Bissau, São Tomé e Príncipe, Angola and Cape Verde.</p>



<p>Despite the worldwide focus on the struggle in Vietnam at the time, 
the inspiring dynamism of the campaign waged in Guinea-Bissau – together
 with the figure of Cabral – captured international attention. In the 
introduction to an early collection of Cabral’s writings and speeches, 
Basil Davidson described Cabral as someone who expressed a genuine 
“enduring interest in everyone and everything that came his way”.</p>



<p>As a result of his role as a national liberation movement leader for 
roughly 15 years, Cabral had become a widely influential theorist of 
decolonisation and non-deterministic, creatively applied 
re-Africanisation. World-renowned critical educator Paulo Freire, in a 
1985 presentation about his experiences in liberated Guinea-Bissau as a 
sort of militant consultant, concludes that Cabral, along with Ché 
Guevara, represent “two of the greatest expressions of the 20th 
century”. Freire describes Cabral as “a very good Marxist, who undertook
 an African reading of Marx”. Cabral, for Freire, “fully lived the 
subjectivity of the struggle. For that reason, he theorised” as he led.</p>







<p>Although not fully acknowledged in the field of education, Cabral’s 
anticolonial theory and practice also sharpened and influenced the 
trajectory of Freire’s thought. Through the revolutionary process led by
 Cabral, Guinea-Bissau became a world leader in what could now be termed
 decolonial forms of education, which moved Freire deeply.</p>



<p>Cabral knew that the people must not only abstractly understand the 
interaction of forces behind the development of society, but they must 
forge an anticolonial practice that concretely, collectively and 
creatively see themselves as one of those forces.</p>



<p>Cabral knew that to defeat Portuguese colonialism in Guinea-Bissau, 
the liberation struggle could not merely reproduce the tactics of 
struggles from other contexts, like Cuba. Rather, every particular 
struggle has to base its tactics on an analysis of the specifics of its 
own context. For example, while acknowledging the value of the general 
principles Guevara outlined in his <em>Guerrilla Warfare,</em> Cabral 
commented that “nobody commits the error, in general, of blindly 
applying the experience of others to his own country. To determine the 
tactics for the struggle in our country, we had to take into account the
 geographical, historical, economic and social conditions of our own 
country.”</p>



<p>Cabral focused on the political developments required for building a 
united movement for national liberation. In his formulations, he argued 
that the armed struggle was intimately interconnected with the political
 struggle, which were both part of a larger cultural struggle.</p>



<p>Resistance, for Cabral, is also a cultural expression. What this 
means is that “as long as part of that people can have a cultural life, 
foreign domination cannot be sure of its perpetuation”. In this 
situation then, “at a given moment, depending on internal and external 
factors … cultural resistance … may take on new (political, economic, 
and armed) forms, in order … to contest foreign domination”. In 
practice, the still living indigenous cultures that led centuries of 
anticolonial resistance would organically merge with, and emerge from 
within, the political and national liberation and socialist movements.</p>







<p>In practice, Cabral promoted the development of the cultural life of 
the people. Cabral encouraged not only a more intensified military 
effort against the Portuguese, but a more intensified educational effort
 in liberated areas of Guinea-Bissau. Again, while the anticolonial 
movement and the educational process of decolonising knowledge are often
 falsely posed as distinct or even antagonistic, Cabral conceptualised 
them as dialectically interrelated:</p>



<p>“Create schools and spread education in all liberated areas. Select 
young people between 14 and 20, those who have at least completed their 
fourth year, for further training. Oppose without violence all 
prejudicial customs, the negative aspects of the beliefs and traditions 
of our people. Oblige every responsible and educated member of our party
 to work daily for the improvement of their cultural formation.”</p>



<p>A central part of developing this revolutionary consciousness was the
 process of re-Africanisation. This was not meant as a call to return to
 the past, but a way to reclaim self-determination and build a new 
future in the country.</p>



<p>“Oppose among the young, especially those over 20, the mania for 
leaving the country so as to study elsewhere, the blind ambition to 
acquire a degree, the complex of inferiority and the mistaken idea which
 leads to the belief that those who study or take courses will thereby 
become privileged in our country tomorrow.”</p>



<p>Cabral encouraged a pedagogy of patience and understanding as the 
correct approach to winning people over and strengthening the movement.</p>



<p>This is one reason why Freire describes Cabral as one of those 
“leaders always with the people, teaching and learning mutually in the 
liberation struggle”. As a pedagogue <em>of </em>the revolution, for 
Freire, Cabral’s “constant concern” was the “patient impatience with 
which he invariably gave himself to the political and ideological 
formation of militants”.</p>


<h2>Related article:</h2>




<p>This commitment to the people’s cultural development as part of the 
wider struggle for liberation informed his educational work in the 
liberated zones. Freire writes that it also informed “the tenderness he 
showed when, before going into battle, he visited the children in the 
little schools, sharing in their games and always having just the right 
word to say to them. He called them the ‘flowers of our revolution’.”</p>



<p>As a pedagogue <em>of</em> the revolution Davidson refers to Cabral as “a supreme educator in the widest sense of the word”.</p>



<p>The importance of education was elevated to new heights by Cabral at 
every opportunity. It therefore made sense for the Commission on 
Education of the recently liberated Guinea-Bissau to invite the world’s 
leading expert on decolonial approaches to education, Freire, to 
participate in further developing their system of education.</p>



<p>Freire was part of a team from the Institute for Cultural Action of 
the Department of Education within the World Council of Churches. Their 
task was to help uproot the colonial residue that remained as a result 
of generations of colonial education designed to de-Africanise the 
people. Just as the capitalist model of education will have to be 
replaced or severely remade, the colonial model of education had to be 
dismantled and rebuilt anew.</p>



<p>“The inherited colonial education had as one if its principal 
objectives the de-Africanisation of nationals. It was discriminatory, 
mediocre and based on verbalism. It could not contribute anything to 
national reconstruction because it was not constituted for this 
purpose.”</p>



<p>The colonial model of education was designed to foster a sense of 
inferiority in the youth. Colonial education with predetermined outcomes
 seeks to dominate learners by treating them as if they were passive 
objects. Part of this process was negating the history, culture and 
languages of the people. In the most cynical and wicked way then 
colonial schooling sent the message that the history of the colonised 
really only began “with the civilising presence of the colonisers”.</p>







<p>In preparation for their visit Freire and his team studied Cabral’s 
works and learned as much as possible about the context. Reflecting on 
some of what he had learned from Cabral, despite never having met him, 
Freire offers the following:</p>



<p>“In Cabral, I learned a great many things … But I learned one thing 
that is a necessity for the progressive educator and for the 
revolutionary educator. I make a distinction between the two: For me, a 
progressive educator is one who works within the bourgeois classed 
society such as ours, and whose dream goes beyond just making schools 
better, which needs to be done. And goes beyond because what [they] 
dream of is the radical transformation of a bourgeois classed society 
into a socialist society. For me this is a progressive educator. Whereas
 a revolutionary educator, in my view, is one who already finds 
[themselves] situated at a much more advanced level both socially and 
historically within a society in process.”</p>



<p>For Freire, Cabral was certainly an advanced revolutionary educator. 
Rejecting predetermination and dogmatism, Freire’s team did not 
construct lesson plans or programmes before coming to Guinea-Bissau to 
be imposed upon the people.</p>



<p>Upon arrival Freire and his colleagues continued to listen and 
discuss learning from the people. Only by learning about the 
revolutionary government’s educational work could they assess it and 
make recommendations. Guidance, that is, cannot be offered outside of 
the concrete reality of the people and their struggle. Such knowledge 
cannot be known or constructed without the active participation of the 
learners as a collective.</p>



<p>Freire was aware that the education that was being created could not 
be done “mechanically”, but must be informed by “the plan for the 
society to be created”. Although Cabral had been assassinated, his 
writings and leadership had helped in the creation of a force with the 
political clarity needed to counter the resistance emerging from those 
who still carried the old ideology.</p>







<p>Through their process revolutionary leaders would encounter teachers 
“captured” by the old ideology who consciously worked to undermine the 
new decolonial practice. Others, however, also conscious that they are 
captured by the old ideology, nevertheless strive to free themselves of 
it. Cabral’s work on the need for the middle class, including teachers, 
to commit class suicide, was instructive. The middle class had two 
choices: betray the revolution or commit class suicide.</p>



<p>The work for a reconstituted system of education had already been 
underway during the war in liberated zones. The post-independence 
challenge was to improve upon all that had been accomplished in areas 
that had been liberated before the war’s end. In these liberated areas, 
Freire concluded, workers, organised through the party, “had taken the 
matter of education into their own hands” and created, “a work school, 
closely linked to production and dedicated to the political education of
 the learners”.</p>



<p>Describing the education in the liberated zones Freire says it “not 
only expressed the climate of solidarity induced by the struggle itself,
 but also deepened it. Incarnating the dramatic presence of the war, it 
both searched for the authentic past of the people and offered itself 
for their present”.</p>



<p>After the war the revolutionary government chose not to simply shut 
down the remaining colonial schools while a new system was being 
created. Rather, they “introduced … some fundamental reforms capable of 
accelerating … radical transformation”. For example, the curricula that 
was saturated in colonialist ideology was replaced. Students would 
therefore no longer learn history from the perspective of the 
colonisers. The history of the liberation struggle as told by the 
formerly colonised was a fundamental addition.</p>



<p>However, a revolutionary education is not content with simply 
replacing the content to be passively consumed. Rather, learners must 
have an opportunity to critically reflect on their own thought process 
in relation to the new ideas. For Freire, this is the path through which
 the passive objects of colonial indoctrination begin to become active 
subjects.</p>







<p>Freire and his team sought “to see what was really happening under 
the limited material conditions we knew existed”. The clear objective 
was therefore “to discover what could be done better under these 
conditions and, if this were not possible, to consider ways to improve 
the conditions themselves”.</p>



<p>What Freire and his team concluded was that “the learners and workers
 were engaged in an effort that was preponderantly creative” despite the
 many challenges and limited material resources. At the same time, they 
characterised “the most obvious errors” they observed as the result of 
“the impatience of some of the workers that led them to create the words
 instead of challenging the learners to do so for themselves”.</p>



<p>Freire’s work and practice have inspired what has become a worldwide <em>critical pedagogy</em>
 movement. Cabral is a centrally important, yet mostly unacknowledged, 
influence of this movement.I n the last prepared book before his death, 
subtitled<em> Letters to Those who Dare Teach</em>, Cabral’s influence 
on Freire seems to have remained central, as he insisted that “it is 
important to fight against the colonial traditions we bring with us”.</p>
<div><p>If you want to republish this article please read our <a href="https://www.newframe.com/copyright/">guidelines</a>.</p></div>    </div></div>
    </div>

    <div>
      
    </div>
    
  </div>





</div>