<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <div class="container content-width3" style="--font-size:20px;">
      <div class="header reader-header reader-show-element"> <font
          size="-2"><a class="domain reader-domain"
href="https://www.theguardian.com/world/2020/feb/20/hindu-supremacists-nationalism-tearing-india-apart-modi-bjp-rss-jnu-attacks?CMP=Share_iOSApp_Other">https://www.theguardian.com/world/2020/feb/20/hindu-supremacists-nationalism-tearing-india-apart-modi-bjp-rss-jnu-attacks?CMP=Share_iOSApp_Other</a></font>
        <h1 class="reader-title">How Hindu supremacists are tearing
          India apart</h1>
        <div class="credits reader-credits">Samanth Subramanian -
          February 20, 2020<br>
        </div>
      </div>
      <hr>
      <div class="content">
        <div class="moz-reader-content line-height4 reader-show-element">
          <div id="readability-page-1" class="page">
            <div itemprop="articleBody"
              data-test-id="article-review-body">
              <p><span><span>S</span></span>oon after the violence
                began, on 5 January, Aamir was standing outside a
                residence hall in Jawaharlal Nehru University in south
                Delhi. Aamir, a PhD student, is Muslim, and he asked to
                be identified only by his first name. He had come to
                return a book to a classmate when he saw 50 or 60 people
                approaching the building. They carried metal rods,
                cricket bats and rocks. One swung a sledgehammer. They
                were yelling slogans: “Shoot the traitors to the
                nation!” was a common one. Later, Aamir learned that
                they had spent the previous half-hour assaulting a
                gathering of teachers and students down the road. Their
                faces were masked, but some were still recognisable as
                members of a Hindu nationalist student group that has
                become increasingly powerful over the past few years.</p>
              <p>The group, the Akhil Bharatiya Vidya Parishad (ABVP),
                is the youth wing of the Rashtriya Swayamsevak Sangh
                (RSS). Founded 94 years ago by men who were besotted
                with Mussolini’s fascists, the RSS is the holding
                company of Hindu supremacism: of Hindutva, as it’s
                called. Given its role and its size, it is difficult to
                find an analogue for the RSS anywhere in the world. In
                nearly every faith, the source of conservative theology
                is its hierarchical, centrally organised clergy; that
                theology is recast into a project of religious
                statecraft elsewhere, by other parties. <a
                  href="https://www.theguardian.com/world/hinduism"
                  data-link-name="auto-linked-tag"
                  data-component="auto-linked-tag">Hinduism</a>, though,
                has no principal church, no single pontiff, nobody to
                ordain or rule. The RSS has appointed itself as both the
                arbiter of theological meaning and the architect of a
                Hindu nation-state. It has at least 4 million
                volunteers, who swear oaths of allegiance and take part
                in quasi-military drills.</p>
              <p>The word often used to describe the RSS is
                “paramilitary”. In its near-century of existence, it has
                been accused of plotting assassinations, stoking riots
                against minorities and acts of terrorism. (Mahatma
                Gandhi was shot dead in 1948 <a
href="https://caravanmagazine.in/reportage/historical-record-expose-lie-godse-left-rss"
                  title="" data-link-name="in body link">by an RSS man</a>,
                although the RSS claims he had left the organisation by
                then.) The RSS doesn’t, by itself, engage in electoral
                politics. But among its affiliated groups is the
                Bharatiya Janata party (BJP), the party that has
                governed India for the past six years, and that has,
                under the prime minister Narendra Modi, been remaking
                India into an authoritarian, Hindu nationalist state.</p>
              <p>It was nearly 7pm when Aamir saw the approaching mob.
                At that time in mid-winter, the campus of JNU, perhaps
                India’s most influential state-run university, is
                unnervingly dark. It spreads over more than 400 hectares
                of wooded land, sealed off by a wall from the rest of
                south Delhi. Residence halls sit in groves of acacia and
                borage. To get anywhere from the gate requires a
                bicycle, an auto rickshaw or a long walk. The
                university’s 8,000 students appear to occupy a remote
                world unto themselves. Since its founding in 1969,
                though, JNU has functioned as a microcosm of national
                politics. The ideologies of its students and faculty –
                exhibited in its hyperactive student politics – have
                traditionally been liberal, leftist and secular. Through
                its academics, JNU frequently moulded government policy;
                its graduates went into the media, major non-profits,
                the law or leftist parties. Over the years, JNU has
                stood for much of what the conservative, ethnocentric
                BJP has resented about the country it governs today. The
                university has been like a stone in the boot of the BJP,
                hobbling the party with every step.</p>
              <p>When he spotted the mob, Aamir ran into the dorms, up
                the stairs and into his friend’s room. They locked the
                door, then hid on the balcony. They heard the attackers
                shattering panes of glass, barging into rooms and
                beating students. Aamir silenced his phone. “I was sure
                they’d break my arms and legs if they caught me,” he
                said. The mob had come with clear intent, targeting
                students and faculty who had been critical of the BJP: a
                Muslim student from Kashmir, teachers with ties to the
                political left, members of groups that championed
                underprivileged castes. The president of the JNU student
                union, Aishe Ghosh, <a
                  href="https://caravanmagazine.in/politics/aishe-ghosh-on-jnu-mob-attack"
                  title="" data-link-name="in body link">received</a> a
                deep gash to her head and her arm was broken. The rooms
                of ABVP allies, though, were spared.</p>
              <p>Later, it emerged that the university’s own cadre of
                ABVP had been bolstered by students from other
                universities – and <a
href="https://liveupdates.hindustantimes.com/india/jnu-violence-protests-across-country-live-updates-21578277893284.html"
                  title="" data-link-name="in body link">perhaps by
                  people</a> who weren’t students at all, people who
                were just RSS muscle. Rohit Azad, who has spent two
                decades at the university, first as a student and then a
                professor of economics, told me that although he had
                seen his share of violence between student groups, “this
                thing – this act of bringing in attackers from outside –
                that was unprecedented”. It was as if the Young
                Republicans had invited some alt-right thugs to join
                them in running amok through Berkeley, beating up black
                and Hispanic students, Young Democrats and anyone who’d
                expressed support for Bernie Sanders.</p>
              <figure
                data-atom-id="96591e5f-6e62-4ff9-b50e-7abe9a155037"
                data-atom-type="media">
                <figcaption class="caption caption"
                  itemprop="description">
                  <span>
                    <svg xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" width="11"
                      height="10" viewBox="0 0 11 10">
                    </svg></span></figcaption></figure>
            </div>
          </div>
        </div>
      </div>
    </div>
    <div class="container content-width3" style="--font-size:20px;">
      <div class="content">
        <div class="moz-reader-content line-height4 reader-show-element">
          <div id="readability-page-1" class="page">
            <div itemprop="articleBody"
              data-test-id="article-review-body">
              <figure
                data-atom-id="96591e5f-6e62-4ff9-b50e-7abe9a155037"
                data-atom-type="media"><figcaption class="caption
                  caption" itemprop="description"><span><svg
                      xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" width="11"
                      height="10" viewBox="0 0 11 10">
                    </svg> </span> Masked mob storms top Delhi
                  university, injuring staff and students – video
                </figcaption>
              </figure>
              <p><a
href="https://www.theguardian.com/world/2020/jan/06/students-injured-in-india-after-masked-attackers-raid-top-university"
                  title="" data-link-name="in body link">Videos of the
                  attacks</a> leaked out through social media in real
                time. The police were called, but they didn’t move to
                stop the violence. Instead, a posse of policemen
                installed itself at JNU’s gate, allowing no one in.
                Yogendra Yadav, a political activist, arrived at the
                gate at 9pm. Ninety minutes later, the attackers
                emerged, still masked and armed. Even then, the police
                detained no one. Instead, they were permitted to walk
                away as if nothing had happened. When Yadav’s colleague
                took photos, Yadav was set upon by a knot of men,
                knocked down and kicked in the face. The police did
                nothing. Later, from a video, Yadav identified a local
                ABVP official among those who had hit him. In a
                statement, the ABVP blamed the attacks on “leftist
                goons,” but <a
href="https://www.thehindu.com/news/national/abvp-volunteers-were-part-of-masked-mob-that-attacked-jnu-students-tv-sting/article30537640.ece"
                  title="" data-link-name="in body link">on television</a>
                members <a
href="https://scroll.in/latest/949945/jnu-violence-police-name-masked-woman-in-video-abvp-admits-she-is-its-member"
                  title="" data-link-name="in body link">admitted</a>
                that the masked, armed men and women on campus were part
                of the ABVP. Still, the Delhi police pressed no charges.
                “The police gave the goons cover, gave them free rein on
                campus,” Yadav said. A JNU professor went further,
                claiming that: “The police are complicit.”</p>
              <hr>
              <p><span><span>T</span></span>he onslaught on JNU marked
                the middle of a season of nationwide protest, provoked
                by a new law. The Citizenship Amendment Act, passed by
                parliament on 11 December 2019, provides a fast track to
                citizenship for refugees fleeing into India from
                Afghanistan, Pakistan and Bangladesh. Refugees of every
                south Asian faith are eligible – every faith, that is,
                except Islam. It is a policy that fits neatly with the
                RSS and the BJP’s demonisation of Muslims, India’s
                largest religious minority. To votaries of Hindutva, the
                country is best served if it is expunged of <a
                  href="https://www.theguardian.com/world/islam"
                  data-link-name="auto-linked-tag"
                  data-component="auto-linked-tag">Islam</a>. The act
                was both a loud signal of that ambition and a handy tool
                to help achieve it.</p>
              <p>Since December, millions of Indians have turned out on
                to the streets to object to this vision of their
                country. The government has fought them by banning
                gatherings, shutting off mobile internet services,
                detaining people arbitrarily, or worse. After protests
                flared at Jamia Millia Islamia, an Islamic university in
                Delhi, cops fired <a
href="https://www.aljazeera.com/news/2019/12/dozens-injured-india-police-storm-universities-191216033648272.html"
                  title="" data-link-name="in body link">teargas</a> and
                <a
href="https://thewire.in/rights/jamia-millia-islamia-caa-protest-police-firing"
                  title="" data-link-name="in body link">live rounds</a>,
                <a
href="https://www.aljazeera.com/news/2020/02/india-footage-appears-show-police-attack-jamia-students-200216053500418.html"
                  title="" data-link-name="in body link">assaulted
                  students</a> and <a
                  href="https://www.youtube.com/watch?v=a4Lxevq2iCw"
                  title="" data-link-name="in body link">trashed the
                  library</a>. As demonstrations spread across the state
                of Uttar Pradesh, <a
href="https://www.nytimes.com/2020/01/02/world/asia/india-protests-police-muslims.html"
                  title="" data-link-name="in body link">police raided</a>
                and <a
href="https://www.indiatoday.in/india/story/bijnor-ground-report-muslim-families-flee-as-up-police-vandalise-homes-harass-women-after-clashes-over-caa-1631046-2019-12-24"
                  title="" data-link-name="in body link">vandalised</a>
                <a
href="https://scroll.in/latest/947926/caa-protests-muzaffarnagars-muslim-families-accuse-police-of-looting-cash-vandalising-houses"
                  title="" data-link-name="in body link">Muslim homes</a>
                by way of reprisal. Detainees in custody were beaten;
                one man <a
href="https://indianexpress.com/article/india/caa-protests-detained-in-police-facility-i-heard-screams-all-night-it-was-horrific-6180163/"
                  title="" data-link-name="in body link">reported</a>
                hearing screams in a police station all night long. (In
                various statements, the police claimed to be acting in
                self defence, or to prevent violence, or to root out
                conspiracy.) At least 20 protesters died of bullet
                wounds. Police officials denied firing at the crowds,
                even though the police carried the only visible guns at
                these rallies.</p>
              <p>Still, the protests have persisted well into February.
                At Shaheen Bagh, a neighbourhood in south-eastern Delhi,
                hundreds of thousands of people have turned up over nine
                weeks to take part in an indefinite sit-in. The BJP has
                taken a ruthless view of all this dissent. On one
                occasion, Yogi Adityanath, a Hindu cleric who is chief
                minister of Uttar Pradesh, said: “If they won’t
                understand words, they’ll understand bullets.” One of
                Modi’s ministers used “Shoot the traitors to the
                nation!” as a call-and-response at a rally – the same
                slogan the ABVP had raised in JNU.</p>
              <p>In its 72 years as a free country, India has never
                faced a more serious crisis. Already its institutions –
                its courts, much of its media, its investigative
                agencies, its election commission – have been pressured
                to fall in line with Modi’s policies. The political
                opposition is withered and infirm. More is in the
                offing: the idea of Hindutva, in its fullest expression,
                will ultimately involve undoing the constitution and
                unravelling the fabric of liberal democracy. It will
                have to; constitutional niceties aren’t compatible with
                the BJP’s blueprint for a country in which people are
                graded and assessed according to their faith. The
                ferment gripping <a
                  href="https://www.theguardian.com/world/india"
                  data-link-name="auto-linked-tag"
                  data-component="auto-linked-tag">India</a> since the
                passage of the citizenship act – the fever of the
                protests, the brutality of the police, the viciousness
                of the politics – has only reflected how existentially
                high the stakes have become.</p>
              <hr>
              <p><span><span>T</span></span>he RSS and the BJP’s
                success, over the past six years, is owed in part to its
                adept poisoning of the public discourse. Politicians,
                indoctrinated media outlets and squadrons of social
                media trolls lie, polarise and demonise all day long.
                Among their stratagems is the invention of categories of
                abuse for their opponents, to convey with a single label
                why such people should not be trusted to have India’s
                interests at heart. “Presstitute” is one, applied to
                liberal journalists to accuse them of selling their
                coverage for money or influence. “Sickular” is another,
                born of the RSS’s opinion that Indian secularism is a
                demented version of minority appeasement.</p>
              <p>The term “JNU type” refers to leftists of every stripe
                – from Maoists yearning for the revolution, to moderates
                who abhor Hindutva. Traditionally, JNU has specialised
                in the humanities, so “JNU types” also came to be
                scorned for their soft humanism – for their opposition
                to capital punishment, to the army’s human-rights
                abuses, or to the state’s repressions in Kashmir. All
                while studying for years and years on the government’s
                dime, the BJP’s supporters complain. It’s enough to slot
                JNU types into the mother category: “anti-national”.</p>
              <p>In its earliest years, JNU soaked up the ideology of
                the man it was named after – Jawaharlal Nehru, India’s
                first prime minister – and of his party, the Congress.
                It was still only a generation since independence, and
                Nehru and the Congress, having led the freedom struggle,
                exerted enormous moral authority. The university’s ethos
                and its very curriculum were built on Nehru’s values,
                says Rakesh Batabyal, the author of JNU: The Making of a
                University. It was secular in its worldview, left of
                centre in its economics and technocratic in its thinking
                on policy. “Students came from all over the country,”
                Batabyal told me. “There was a pluralism to the
                university that Nehru wanted for India.”</p>
              <p>Over the next few decades, the locus of power in
                student politics migrated further leftwards, into groups
                that allied themselves with national communist parties.
                The ABVP, which opposed all these -isms – secularism,
                pluralism, socialism, communism – remained on the
                margins, just like its counterparts in national
                politics. The Hindu right had done nothing of note
                during the freedom struggle; in fact, the RSS didn’t
                take part in the mass movements that forced the British
                out of India. For almost half a century after
                independence, the political parties backed by the RSS
                remained in the political wilderness. “They used to say
                that, back in the 1980s, if you were a supporter at an
                ABVP event, you went to it with a blanket covering your
                face,” Azad, the JNU professor, told me. “That was how
                embarrassing it was considered to be.”</p>
              <p>Then a mosque was destroyed, and India changed. For
                years, the RSS had claimed that the Babri Masjid, a
                16th-century mosque in the town of Ayodhya, stood on the
                very spot where the Hindu deity Ram was born. The
                location warranted a temple, the RSS declared, not a
                mosque built by an invading Muslim king. Late in 1990, a
                BJP leader toured India’s heartland for two months, in
                an air-conditioned Toyota mocked up to resemble a
                chariot, to rouse Hindus to demand that a temple replace
                the mosque. (The man who sat in the Toyota’s cabin,
                serving as the rally’s logistician, was Narendra Modi.)
                In December 1992, a crowd of men from the RSS and BJP
                razed the mosque, watched but unhindered by the police.
                In the following weeks, religious riots erupted across
                India, particularly in Mumbai. Two thousand people <a
href="https://www.theguardian.com/world/2010/sep/28/ayodhya-mosque-india-guardian-report"
                  title="" data-link-name="in body link">were killed</a>.
                The BJP’s obsession with the Babri mosque was bloody and
                divisive, but it also earned them new political capital.
                In 1996, the BJP came to power for the first time.</p>
              <p>On the campus of JNU, in tidy parallel, the fortunes of
                the ABVP bloomed: it won its first seat in the student
                union in 1992, three key union posts in 1996, and in
                2000, the presidency of the union itself. The man who
                won that plum post, Sandeep Mahapatra, entered JNU in
                1997 – a time, he told me, when the ABVP’s supporters
                were proud and vocal about their allegiances. No one
                wrapped blankets around their faces any more. Part of
                the reason for the ABVP’s rise, Mahapatra said, was
                fatigue with leftist ideas. “The Soviet Union had
                disintegrated. Even there, the left had been defeated,”
                Mahapatra, now a lawyer in Delhi, said. “The students
                thought there was some space for nationalist thought.”</p>
              <p>The 90s were a decade of disillusionment with socialism
                and communism, and so too in JNU. Mahapatra’s opponents,
                he said, “were always talking about abstract things –
                what Mao had said, or what Marx had said”. The ABVP, for
                its part, mined the same faultlines on campus that the
                BJP exploited in Indian society. “We talked about
                Kashmir, about the Ram temple, about the Hindu nation.”
                These were all crucial items on the RSS wishlist: to
                take full possession of the disputed region of Kashmir,
                defeating Pakistan in the process; to build the temple
                in Ayodhya; to give Hindus primacy in India. Dust-ups
                and brawls between student parties, Mahapatra said, were
                common. Once, while speaking on a stage, he was injured
                by stones hurled at him by his opponents.</p>
              <p>In the 21st century, the tracks of India’s politics and
                JNU’s politics diverged somewhat. Across the country,
                the old communist parties fell out of favour. In West
                Bengal, a citadel of the left, the communists were voted
                out of the state government in 2011, having held it for
                34 years. The Congress, run as a family shop by Nehru’s
                dynasty, turned complacent and highly corrupt. In the
                2014 parliamentary elections, it won just 44 seats – a
                historic low. The slide was swift and brutal. On campus,
                the leftist student groups splintered; new caste-based
                factions arose. But they all decided, Mahapatra said, to
                band together against the ABVP. Its numbers grew, but
                its electoral triumphs stalled. There hasn’t been an
                ABVP union president since Mahapatra, but the group’s
                power and authority have expanded in ways that tracked
                the havoc let loose by the Hindu right under Modi.</p>
              <hr>
              <p><span><span>W</span></span>hen Modi won his first term
                as prime minister in 2014, it was difficult to know how
                to read the result. Were those who voted for the BJP
                frustrated with the alternatives, or did they believe
                Modi to be the economic miracle-worker he claimed to be?<strong>
                </strong>Had they simply chosen to disregard the fact
                that he <a
href="https://www.theguardian.com/commentisfree/2012/mar/14/new-india-gujarat-massacre"
                  title="" data-link-name="in body link">had allowed</a>
                mobs of Hindu fanatics to murder hundreds of Muslims in
                riots during his chief ministership of Gujarat in 2002,
                or did they actively approve of this overt anti-Muslim
                agenda?</p>
              <p>Only after Modi settled into power did many BJP voters
                begin to clearly voice their sympathies for Hindutva.
                These revelations felt sudden and shocking, to the point
                that you wondered if these voters had silently longed
                for a pure Hindu nation well before Modi. Relationships
                ruptured the way they did after Trump’s election or the
                Brexit referendum. Families bickered on WhatsApp groups,
                and friends fell out. “Before 2014, you’d have found a
                pro-ABVP student and a pro-left student who were friends
                with each other,” Cheri Che, a PhD student in history,
                told me. “After 2014, that was increasingly difficult.”</p>
              <figure data-alt="Get the Guardian's award-winning long
                reads sent direct to you every Saturday morning">
                <figcaption class="caption">
                  Get the Guardian’s award-winning long reads sent
                  direct to you every Saturday morning
                </figcaption>
              </figure>
              <p>At JNU, the ABVP’s influence swelled. Che claimed that
                faculty and administration positions were filled with
                people who had RSS or ABVP connections. At one point, he
                said, the “wardens” – or supervisors – of nearly every
                residence hall were shunted out and replaced with ABVP
                sympathisers. Beyond the campus, Hindu nationalists felt
                so empowered that they formed gangs to lynch Muslims and
                lower-caste Hindus, on flimsy suspicions that their
                victims were smuggling cows or in possession of beef.
                (In Hinduism, the cow is revered as sacred.) Since 2014,
                at least <a
href="https://www.hrw.org/report/2019/02/18/violent-cow-protection-india/vigilante-groups-attack-minorities"
                  title="" data-link-name="in body link">44 people</a>
                have been murdered and 280 injured. The gangs acted with
                impunity, sometimes filming themselves, as if they’d
                never be prosecuted – and they were proven correct. In
                one Uttar Pradesh town, a Muslim man, <a
href="https://scroll.in/latest/883618/up-police-apologise-for-photo-of-personnel-escorting-people-dragging-a-lynching-victim-in-hapur"
                  title="" data-link-name="in body link">beaten so badly</a>
                that he would eventually die, was dragged injured along
                the ground. A photo showed a policeman clearing a path
                through the crowd as the mob hauled the body behind him.</p>
              <p>On the JNU campus, Muslim students felt more and more
                anxious. On the day in 2017 when Yogi Adityanath, the
                Hindutva hardliner, was elected chief minister, a
                Kashmiri Muslim student was walking to a canteen. It was
                close to midnight. “I saw a guy, a hardcore ABVP
                supporter,” said the student, who asked not to be named.
                “As soon as he saw me, he said: ‘Now that Yogi’s here,
                we’ll cut down and devour the Muslims.’ He said it
                openly. There were a lot of people standing around. You
                wouldn’t have heard anything like that earlier.”</p>
              <p>In February 2016, Kanhaiya Kumar, a communist who was
                then the student union’s president, was part of a campus
                protest against the hanging of a Kashmiri man dubiously
                convicted of terrorism. The ABVP called in news crews
                from pro-BJP channels. Over the next few days, these
                channels aired footage that seemed to show Kumar and
                others yelling slogans calling for the break-up of
                India. For viewers, the videos confirmed what they
                already suspected: that JNU was a hothouse of treason. A
                few weeks later, the videos were found to have <a
href="https://www.huffingtonpost.in/2016/03/02/kanhaiya-video-court-irani_n_9356936.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS91cmw_cT1odHRwczovL3d3dy5odWZmaW5ndG9ucG9zdC5pbi8yMDE2LzAzLzAyL2thbmhhaXlhLXZpZGVvLWNvdXJ0LWlyYW5pX25fOTM1NjkzNi5odG1sJnNhPUQmc291cmNlPWhhbmdvdXRzJnVzdD0xNTgyMjE3NzQ1MDQxMDAwJnVzZz1BRlFqQ05HVmlPZHIyZXlXY1VKTS1RYmlIQjlBSnlKMWtn&guce_referrer_sig=AQAAAHwqd5ZfKqHSH5HuJACKi3MJkOUAEIDWKZRkEzxnCBSJO6vOiCHj99L8lSObz_rRN4SojDoPj9grfB1wlj6fZ5QcdsulGPmlnuUjo_3xnZ6gEXmv7ATC84xZQGlkpt2IkWEHrvQBWxkW3KikRy-vPgNPS6rs9FHHli1m87Jdem9K"
                  title="" data-link-name="in body link">been doctored</a>.</p>
              <p>Regardless, the BJP’s leaders kept referring to JNU’s
                students – and to anyone who supported them – as
                “anti-nationals” and traitors. The Delhi police arrested
                Kumar and charged him under a century-old sedition law.
                When the police took him to the courthouse for his
                hearing, they encountered a mob of dozens of lawyers and
                at least one BJP legislator hollering slogans. “Shoot
                him!” they shouted. Then, inside the courthouse, while
                the police stood by, the mob beat Kumar up. Afterwards,
                a news report said, one of the attackers <a
href="https://www.ndtv.com/india-news/jnu-student-kanhaiya-kumar-dragged-kicked-by-lawyers-at-delhi-court-1278385"
                  title="" data-link-name="in body link">claimed</a>
                with satisfaction: “Our job is done.”</p>
              <p>After the February 2016 protest, the Kashmiri JNU
                student learned that police had visited his home in
                Srinagar, in Kashmir, and taken down a host of details
                about him and his family. He hadn’t even been at the
                protest, he said. Then he discovered that every Kashmiri
                student he knew in JNU had a similar story to tell. It
                shook him. “We decided – a group of us – that we’d just
                stay out of things having to do with politics,” he said.
                “We’re vulnerable here.” A little over a year ago, when
                he was going to the campus library one morning, he saw a
                big truck filled with people shouting slogans about the
                Ram temple in Ayodhya. Out of a set of loudspeakers on
                the truck, music from the Hindutva songbook poured out.
                Accompanying the truck, he said, were “people on bikes,
                people on foot – and they were outsiders, not students,”
                he said. “I thought: ‘The goons have come inside.’”</p>
              <p>In 2016, Modi’s government installed at the head of JNU
                an engineering professor named M Jagadesh Kumar. The
                students and the press described Kumar as an RSS
                loyalist – part of the government’s wider campaign to
                seed universities and cultural institutions with RSS
                appointees. Kumar denied any links with the RSS.</p>
              <p>On the evening of 5 January, as the attacks on campus
                escalated, Kumar messaged the police via WhatsApp,
                according to a police enquiry <a
href="https://indianexpress.com/article/india/as-masked-men-ran-riot-on-jnu-campus-v-c-told-police-be-stationed-at-gates-of-jnu-6207129/"
                  title="" data-link-name="in body link">report</a>.
                Instead of requesting help in curbing the mob, though,
                he asked for police to be stationed outside the gate.
                (Later, to a reporter, he said that he’d wanted campus
                security to tackle the assaults, which he called
                “unfortunate.”) Only at 7.45pm did a JNU official ask
                the police into the campus to intervene, but by then the
                violence had ended. The attackers were still on the
                premises hours later, but the university and the police
                let them leave, as if they’d dropped by for a visit and
                were now hurrying to catch the last bus home.</p>
              <hr>
              <p><span><span>E</span></span>ven before the ABVP attacks,
                JNU had been seething. For weeks, the student union had
                been aggressively opposing a fee hike, boycotting
                registrations and forcing classes to be suspended. When
                the nationwide demonstrations against the citizenship
                act began, that was folded into the mobilisations on
                campus. To many students, the JNU administration, the
                RSS and the BJP were part of the same machine.</p>
              <p>By itself, the new law defies India’s constitution,
                which is a long document steeped in the resolve to treat
                castes and religions with scrupulous equality. Written
                between 1946 and 1949, it was an exercise in
                nation-making – in gluing together a giant modern state
                from fragmented communities living across the land. To
                effect this, one of its chief promises was that
                citizenship would bear no connection to religion. The
                citizenship act’s exclusion of Muslims violates that
                promise.</p>
              <p>But the act is most menacing when read in tandem with
                other recent government measures, which in totality aim
                to redefine who does and does not belong on Indian soil.
                These measures can be perplexing, even for Indians. For
                one, some of their functions seem to overlap. For
                another, they’re constantly referred to by the kind of
                abbreviations that are unavoidable in Indian life. The
                Citizenship Amendment Act is the CAA; the National
                Register of Citizens is the NRC; the National Population
                Register is the NPR. On Twitter, hashtags about the
                #CAA-NPR-NRC issue devolve into a thick alphabet soup.</p>
              <p>The government started to create a register of citizens
                five years ago, in the north-eastern state of Assam. The
                riverine deltas and paddy fields of Assam lie across a
                porous border with Bangladesh, and migrants have crossed
                in both directions for decades. The arrival of
                Bangladeshis – many of them Muslims – became a heated
                political issue in Assam through the 70s and 80s. The
                migrants were blamed for taking jobs, usurping land and
                signing up for welfare benefits despite being ineligible
                for them.</p>
              <p>Previous governments, as well as India’s supreme court,
                had agreed that a citizens’ register was necessary to
                distinguish migrants from locals. Citizenship isn’t
                always simple to prove in India; in a country of more
                than 1 billion people, fewer than 100 million hold
                passports, while other documents, issued at local levels
                by corrupt or inefficient officers, can be unreliable.
                For the BJP, the idea of a citizen’s register served as
                both a profitable electoral tactic and a religious
                wedge. In a stump speech in 2014, Modi told an audience
                in Assam that while Hindu migrants would be
                accommodated, other “infiltrators” would be sent back to
                Bangladesh. In April 2019, Amit Shah, now Modi’s home
                minister, <a
href="https://www.reuters.com/article/us-india-politics-shah-quotes-factbox/factbox-indias-new-home-affairs-minister-amit-shah-in-his-own-words-idUSKCN1T10U7?feedType=RSS&feedName=worldNews&utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Reuters%2FworldNews+%28Reuters+World+News%29"
                  title="" data-link-name="in body link">said that</a>
                Bangladeshi immigrants were “eating the grain that
                should go to the poor”. They were “termites”, Shah
                added. The BJP would pick them up, one by one, and
                “throw them into the Bay of Bengal”.</p>
              <p>To get into the register, people had to prove first
                that an ancestor lived in Assam before 1971 and then
                that they were related to that ancestor. In a country of
                spotty electoral rolls and property deeds, of
                inconsistent name spellings and patchy documentation,
                this was always going to be difficult. When the
                registration of citizens began in 2015, Assam scrambled
                for its papers. Poor families, worried about being
                rendered stateless, spent their money on lawyers and
                documents. Some committed suicide. The so-called
                foreigners’ tribunals, set up to hear appeals, were
                incentivised to strike people off the register; the more
                foreigners you identified, the better your chances of
                staying on the tribunal.</p>
              <p>In 2019, a Vice News <a
href="https://news.vice.com/en_us/article/3k33qy/worse-than-a-death-sentence-inside-indias-sham-trials-that-could-strip-millions-of-citizenship"
                  title="" data-link-name="in body link">examination</a>
                of five of these tribunals found that nine out of 10
                cases involved Muslims. Of the Muslims who appealed, 90%
                were declared illegal immigrants; for Hindus, the figure
                was 40%. The government plans to round up all these
                “foreigners” and transport them to fill nearly a dozen
                internment camps in the state. (One is already being
                built: a 28,000 sq metre, double-walled complex for
                3,000 people, not far from the border with Bhutan. The
                centre has six watchtowers and a 100-metre-high light
                tower.) The BJP is so pleased with this process that it
                wants to compile a pan-Indian register of citizens,
                extending the exclusionary power of the process across a
                population of 1.3 billion.</p>
              <p>Assam’s register was made public last August, and 1.9
                million people, finding themselves <a
href="https://www.theguardian.com/global-development/2019/aug/31/india-almost-2m-people-left-off-assam-register-of-citizens"
                  title="" data-link-name="in body link">omitted</a>,
                had to hurry to file appeals. Four months later, the
                government passed the citizenship act. In this grand
                mechanism to determine “Indianness”, there will be one
                further component: a population register, hoovering up
                demographic data on the “usual residents” of India. But
                even this seemingly passive count of the population can
                transmute into yet another sieve for citizenship. After
                the population register is updated in September, lists
                of residents will be posted in each locality. Then
                anyone in the locality – officials, neighbours,
                vigilantes, RSS informers – can lodge an objection to
                your name’s inclusion. In such cases, you will be marked
                out as a “doubtful” citizen – a “D-voter” – with the
                prospect of being interned endlessly or thrown out of
                India. In this fug of paranoia, anyone might
                theoretically find themselves tagged “doubtful”:
                Muslims, dissidents, journalists and opposition
                political workers. The BJP knows its priorities. “No
                Hindu, Sikh, Jain, Buddhist, Christian or Parsi,” a new
                <a
href="https://scroll.in/latest/949007/nationwide-nrc-in-pipeline-says-bjps-bengali-booklet-on-citizenship-law"
                  title="" data-link-name="in body link">BJP booklet</a>
                assures readers, “will find their name in the D-voter
                list.” Muslims, again, are conspicuous by their absence.</p>
              <p>The end game isn’t to rinse 180 million Muslims out of
                India. It can’t be, for practical reasons. Where would
                they go? Even those speculatively identified as illegal
                Bangladeshi immigrants cannot be sent back home unless
                Bangladesh accepts them. What the BJP is aiming for is
                what its founders have always wanted: a country that is
                Hindu before anything else. In the 1940s, both Muhammad
                Ali Jinnah, the founder of Pakistan, and Vinayak
                Savarkar, a leading RSS ideologue, were proponents of a
                two-nation theory. “The only difference,” says Niraja
                Jayal, a political scientist who studies Indian
                democracy, “was that Jinnah wanted the territory of
                undivided India to be cut into two, with one part for
                Muslims. Whereas Savarkar wanted Hindus and Muslims in
                the same land, but with the Muslim living in a
                subordinate position to the Hindu.” That unequal
                citizenship was what the RSS considered – and still
                considers – right and proper, Jayal said. “So you get a
                graded citizenship, a citizenship with hierarchies. You
                don’t need genocide, you don’t need ethnic cleansing.
                This does the job well enough.”</p>
              <hr>
              <p><span><span>M</span></span>odi’s first and second terms
                have now come to feel distinctly different. After 2014,
                the BJP consolidated its success by winning a series of
                state elections. The government began its citizenship
                registry in Assam, but its other prominent policies
                affected every Indian uniformly: a new tax on goods and
                services, chaotically implemented; a cancellation of
                high-value currency notes, intended to curb corruption
                but melting the economy down instead; and an Orwellian
                biometric identification scheme. The worst acts of
                rightwing violence – the beef lynchings – were committed
                by vigilantes emboldened by the BJP’s rise, and often
                supported by party leaders. (Two years ago, after eight
                convicted lynchers were released on bail, one of Modi’s
                ministers invited them to his house and <a
href="https://www.hindustantimes.com/india-news/hc-has-suspended-sentence-was-honouring-the-law-jayant-sinha-on-garlanding-ramgarh-lynching-convicts/story-oawPKViVZHsVcPAK84zN6N.html"
                  title="" data-link-name="in body link">draped floral
                  garlands</a> on them.) But the lynchings were not
                directly ascribable to the government in the way that
                events since Modi’s re-election last year have been.</p>
              <p>In August 2019, three months into its second term, the
                government suspended a constitutional provision that has
                long granted special autonomies to the disputed border
                state of Jammu and Kashmir. Further, the state was split
                in two, and the halves brought under federal control. To
                forestall resistance, troops poured into the already
                heavily militarised Kashmir valley, and internet
                services across the state were shut down. They haven’t
                yet been <a
href="https://www.theguardian.com/world/2020/jan/15/internet-partially-restored-kashmir-social-media-ban-stays"
                  title="" data-link-name="in body link">properly
                  restored</a>; each passing day sets a new record for
                the longest shutdown of the internet by a government
                anywhere in the world. Kashmir’s leading opposition
                politicians were arrested; they haven’t been heard from
                since. Justifying a draconian detention order, the
                government argued that one of these politicians deserved
                to be held because of his ability “to convince his
                electorate to come out and vote in huge numbers”.</p>
              <p>The RSS got the solution it wanted in Ayodhya as well.
                Since 1992, a legal battle has raged to determine what
                should be done with the site of the flattened mosque. In
                November, the supreme court – which appears increasingly
                pliant to the government’s needs – ruled that the mosque
                had been destroyed illegally, but that the land should
                nevertheless host a temple. It was as if a burglar,
                having been dressed down, was then invited to move into
                the house he’d robbed. The citizenship act was passed in
                December. Within half a year, with a speed and
                brazenness that left India dazed, the government had
                fulfilled some of the chief items on the RSS wishlist.</p>
              <p>Given the ferocity and stamina of the anti-government
                protests since December, it seems bewildering that no
                similar mobilisations met any of the government’s
                previous moves. From the 2019 election onwards, for
                several months, it seemed as if most Indians were
                implicitly in favour of this galloping onset of
                Hindutva. Why was it the citizenship act that
                electrified the public into protest? It may have partly
                been “the straw that broke the camel’s back”, Jayal
                said, but it also induced a broader, more primal kind of
                insecurity.</p>
              <p>“With Kashmir, large segments of India have been
                persuaded over time that it’s a troubled region – which
                is an unfair stereotype, but maybe that made it harder
                for people to respond to its change in status,” she
                said. “With the Babri Masjid, it was fatigue over an
                issue that has dragged on for decades.” The citizenship
                act, though, “promises a whole range of unpleasant
                possibilities”. Despite the government’s assurances to
                Hindus and other non-Muslims, “everyone is anxious to be
                told they have to search for papers, although of course
                it’s worse for Muslims”, she said. “There’s the prospect
                of harassment. There’s the fear of being declared
                illegal. There’s the fear of the unknown.”</p>
              <p>This sense of personal peril is matched by a sense of
                national peril. India can appear to be inured to
                injustices – the miscarriages of law, the iniquities of
                wealth and caste, the venality, the wounds and bruises
                to the body politic. What it still resists is any
                attempt to claw into the body and rearrange its very
                bones – its constitution. Nehru, Ambedkar and the other
                framers of India’s constitution engineered the country
                to be a liberal, secular democracy. Until recently, that
                idea had come to seem so impossible to dislodge that
                even patently unsecular politicians feel compelled to
                pay lip service to it. “Secularism is an article of
                faith for us,” <a
href="https://www.firstpost.com/politics/modi-in-up-others-are-misleading-bjp-is-the-real-secular-party-1415523.html"
                  title="" data-link-name="in body link">Modi said</a>
                during his 2014 campaign. By then, as an RSS member,
                he’d already been committed to the concept of a Hindu
                nation for 43 years.</p>
              <p>When governments have threatened to split away from
                this constitutional foundation, they’ve met widespread
                popular opposition. After the prime minister Indira
                Gandhi suspended civic freedoms – of speech, of
                assembly, of due process – in 1975, she had to suppress
                waves of protest for the next 18 months, until she
                called off her declared state of emergency. The recent
                agitations against the citizenship act are similar:
                defiance of a law that meddles with the fundamental
                design of India.</p>
              <p>For the first time since 1947, when the subcontinent
                went through its bloody partition into India and
                Pakistan, a politics is being constructed entirely
                around the premise of exclusion – of deciding who can’t
                be Indian, or calibrating how Indian anyone can be. The
                rabid focus on identity is a piece of a global pattern,
                of course, but it is especially dangerous in a country
                that is as tenuous a construct as India. This is still,
                as it was in 1947, a land teeming with so many
                identities – plotted multi-dimensionally along the axes
                of caste, gender, class, religion, language and
                ethnicity – that the only way to make it work is to
                accept that everyone belongs equally to India.</p>
              <p>This egalitarian principle, therefore, has not been
                just an ideal; it has been a compact necessary for
                India’s survival. When a government starts to make the
                case for some to be considered less Indian than others,
                subtracting first one identity and then another as if
                they were Jenga blocks, the structure turns unsteady.
                Either the union dissolves, or it is kept together only
                by an iron-fisted, authoritarian regime – the kind that
                unleashes violence through the police, as in Uttar
                Pradesh, or through party auxiliaries under police
                protection, as at JNU. The danger posed by the BJP is
                that it is both preparing itself to be that regime and
                guiding India into an instability from which it may
                never recover.</p>
              <p><span>•</span> Follow the Long Read on Twitter at <a
                  href="https://twitter.com/@gdnlongread" title=""
                  data-link-name="in body link">@gdnlongread</a>, and
                sign up to the long read weekly email <a
href="https://www.theguardian.com/info/ng-interactive/2017/may/05/sign-up-for-the-long-read-email"
                  title="" data-link-name="in body link">here</a>.</p>
              <div
data-component="mem_acquisition_epic_2020-02-13_US_Epic_lastparagraph__with_articlecount_Control"
                data-link-name="epic">
                <div><br>
                </div>
              </div>
            </div>
          </div>
        </div>
      </div>
      <div> </div>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://freedomarchives.org/">https://freedomarchives.org/</a></div>
  </body>
</html>