<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body text="#000000" bgcolor="#FFFFFF">
    <div class="container content-width3" style="--font-size:20px;">
      <div id="readability-page-1" class="page"> <font size="-2"><a
            class="domain reader-domain"
href="https://historynewsnetwork.org/article/173689?fbclid=IwAR00OTkt0h9hraOohGi_8qXw6Twju-fMrtTXuFmQsTwy_jClfzgyOaIfMVA">https://historynewsnetwork.org/article/173689?fbclid=IwAR00OTkt0h9hraOohGi_8qXw6Twju-fMrtTXuFmQsTwy_jClfzgyOaIfMVA</a></font>
        <h1 class="reader-title">The Myth of the First Thanksgiving is a
          Buttress of White Nationalism and Needs to Go</h1>
        <div class="credits reader-credits">by David J. Silverman - <span
            class="article-info">11/24/19 </span></div>
        <br>
        Most Americans assume that the Thanksgiving holiday has always
        been associated with the Pilgrims, Indians, and their famous
        feast. Yet that connection is barely 150 years old and is the
        result of white Protestant New Englanders asserting their
        cultural authority over an increasingly diverse country. Since
        then, the Thanksgiving myth has served to reinforce white
        Christian dominance in the United States. It is well past time
        to dispense with the myth and its white nationalist
        connotations. 
        <div id="bodycopy">
          <p>Throughout the colonial era, Thanksgiving had no
            association whatsoever with Pilgrims and Indians. It was a
            regional holiday, observed only in the New England states or
            in the Midwestern areas to which New Englanders had
            migrated. No one thought of the event as originating from a
            poorly documented 1621 feast shared by the English
            colonists of Plymouth and neighboring Wampanoag
            Indians. Ironically, Thanksgiving celebrations had emerged
            out of the English puritan practice of holding <em>fast
              days </em>of prayer to mark some special mercy or judgment
            from God, after which the community would break bread. Over
            the generations, these days of Thanksgiving began to take
            place annually instead of episodically and the fasting
            became less strictly observed. </p>
          <p>The modern character of the holiday only began to emerge
            during the mid to late 1800s.  In 1863, President Abraham
            Lincoln declared that the last Thursday of November should
            be held as a national day of Thanksgiving to foster unity
            amid the horrors of the Civil War. Afterward, it became a
            tradition, with some modifications to the date, and spread
            to the South too. Around the same time, Americans began
            to trace the holiday  back to Pilgrims and Indians. The
            start of this trend appears to have been the Reverend
            Alexander Young’s 1841 publication  of the <em>Chronicles of
              the Pilgrim Fathers</em>, which contained the only primary
            source account of the great meal, consisting of a mere four
            lines. To it, Young added a footnote stating that “This was
            the first Thanksgiving, the harvest festival of New
            England.” Over the next fifty years, various New England
            authors, artists, and lecturers disseminated Young’s idea
            until Americans took it for granted. Surely, few footnotes
            in history have been so influential.</p>
          <p>For the rest of the nation to go along with New England’s
            idea that a dinner between Pilgrims and Indians was the
            template for a national holiday, the United States first had
            to finish its subjugation of the tribes of the Great Plains
            and far West. Only then could its people stop vilifying
            Indians as bloodthirsty savages and give them an
            unthreatening role in a national founding myth. The Pilgrim
            saga also had utility in the nation’s culture wars. It was
            no coincidence that authorities began trumpeting the
            Pilgrims as national founders amid widespread anxiety that
            the country was being overrun by Catholic and then Jewish
            immigrants unappreciative of America’s Protestant,
            democratic origins and values. Depicting the Pilgrims as the
            epitome of colonial America also served to minimize the
            country’s longstanding history of racial oppression at a
            time when Jim Crow was working to return blacks in the South
            to as close to a state of slavery as possible and racial
            segregation was becoming the norm nearly everywhere else.
            Focusing on the Pilgrims’ noble religious and democratic
            principles in treatments of colonial history, instead of on
            the shameful Indian wars and systems of slavery more typical
            of the colonies, enabled whites to think of the so-called
            black and Indian problems as southern and western exceptions
            to an otherwise inspiring national heritage. </p>
          <p>Americans tend to view the Thanksgiving myth as harmless,
            but it is loaded with fraught ideological meaning. In it,
            the Indians of Cape Cod and the adjacent coast (rarely
            identified as Wampanoags) overcome their initial trepidation
            and prove to be “friendly” (requiring no explanation), led
            by the translators Samoset and Squanto (with no mention
            of how they learned English) and the chief, Massasoit. They
            feed the starving English and teach them how to plant corn
            and where to fish, whereupon the colony begins to thrive.
            The two parties then seal their friendship with the feast of
            the First Thanksgiving. The peace that follows permits
            colonial New England and, by extension, modern America, to
            become seats of freedom, democracy, Christianity and plenty.
            As for what happens to the Indians next, this myth has
            nothing to say. The Indians’ legacy is to present America as
            a gift to others or, in other words, to concede to
            colonialism. Like Pocahontas and Sacajawea (the other most
            famous Indians of Early American history) they help the
            colonizers then move offstage. </p>
          <p>Literally. Since the early twentieth century, American
            elementary schools have widely held annual Thanksgiving
            pageants in which students dress up as Pilgrims and Indians
            and reenact this drama. I myself remember participating in
            such a pageant which closed with the song, “My Country Tis
            of Thee.” The first verse of it goes: My country tis of
            thee/ Sweet land of liberty/ Of thee I sing./ Land where my
            fathers died!/ Land of the Pilgrim’s pride!/ From every
            mountain side,/ Let freedom ring!” Having a diverse group of
            schoolchildren sing about the Pilgrims as “my fathers” was
            designed to teach them about who we, as Americans, are,
            or at least who we’re supposed to be. Even students from
            ethnic backgrounds would be instilled with the principles of
            representative government, liberty, and Christianity, while
            learning to identify with English colonists from four
            hundred years ago as fellow whites. Leaving Indians out of
            the category of “my fathers” also carried important lessons.
            It was yet another reminder about which race ran the country
            and whose values mattered. </p>
          <p>Lest we dismiss the impact of these messages, consider the
            experience of a young Wampanoag woman who told this author
            that when she was in grade school, the lone Indian in her
            class, her teacher cast her as Chief Massasoit in one of
            these pageants and had her sing with her classmates “This
            Land is Your Land, This Land is My Land.” At the time, she
            was just embarrassed. As an adult, she sees the cruel irony
            in it. Other Wampanoags commonly tell of their parents
            objecting to these pageants and associated history lessons
            that the New England Indians were all gone, only to have
            school officials respond with puzzlement at their claims to
            be Indian. The only authentic Indians were supposed to be
            primitive relics, not modern, so what were they doing in
            school, speaking English, wearing contemporary clothing, and
            returning home to adults who had jobs and drove cars?</p>
          <p>Even today, the Thanksgiving myth is one of the few cameos
            Native people make in many schools’ curriculum. Most history
            lessons still pay little to no heed to the civilizations
            Native Americans had created over thousands of years before
            the arrival of Europeans or how indigenous people have
            suffered under and resisted colonization. Even less common
            is any treatment of how they have managed to survive, adapt,
            and become part of modern society while maintaining their
            Indian identities and defending their indigenous rights.
            Units on American government almost never address the
            sovereignty of Indian tribes as a basic feature of American
            federalism, or ratified Indian treaties as “the supreme law
            of the land” under the Constitution. Native people
            certainly bear the brunt of this neglect, ignorance, and
            racial hostility, but the rest of the country suffers in its
            own ways too.   </p>
          <p>The current American struggle with white nationalism is not
            just a moment in time. It is the product of centuries of
            political, social, cultural, and economic developments that
            have convinced a critical mass of white Christians that the
            country has always belonged to them and always should. The
            myth of Thanksgiving is one of the many buttresses of that
            ideology. That myth is not about who we were but how past
            generations wanted us to be. It is not true. The truth
            exposes the Thanksgiving myth as a myth rather than history,
            and so let us declare it dead except as a subject for the
            study of nineteenth-and twentieth-century American cultural
            history. What we replace it with will tell future Americans
            about how we envision ourselves and the path of our society.
            <br>
          </p>
          <p>_________________</p>
          <p><strong>David J. Silverman </strong>is a professor at
            George Washington University, where he specializes in Native
            American, Colonial American, and American racial history. He
            is the author of <em>Thundersticks</em>, <em>Red Brethren</em>, <em>Ninigret</em>,
            and <em>Faith and Boundaries</em>. His essays have won major
            awards from the Omohundro Institute of Early American
            History and Culture and the New York State Historical
            Association. He lives in Philadelphia.</p>
        </div>
      </div>
      <div class="content"> </div>
      <div> </div>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://freedomarchives.org/">https://freedomarchives.org/</a>
    </div>
  </body>
</html>