<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body text="#000000" bgcolor="#FFFFFF">
    <div class="container content-width3" style="--font-size:20px;">
      <div class="header reader-header reader-show-element"> <font
          size="-2"><a class="domain reader-domain"
href="https://therednation.org/2019/09/07/revolutionary-socialism-is-the-primary-political-ideology-of-the-red-nation/">https://therednation.org/2019/09/07/revolutionary-socialism-is-the-primary-political-ideology-of-the-red-nation/</a></font>
        <h1 class="reader-title">Revolutionary Socialism is the Primary
          Political Ideology of The Red Nation</h1>
      </div>
      <hr>
      <div class="content">
        <div class="moz-reader-content line-height4 reader-show-element">
          <div id="readability-page-1" class="page">
            <div>
              <p><span><em>Adopted September 6, 2019</em></span><span> </span></p>
              <p><span>“I firmly believe that the philosophy of my
                  ancestors lines up quite tidily with the philosophy of
                  communism. I make no apology for my principles.” </span></p>
              <p><span>— Lee Maracle</span></p>
              <p><span>“Socialism is for the people. If you’re afraid of
                  socialism, you’re afraid of yourself.” </span></p>
              <p><span>— Fred Hampton</span></p>
              <p><span> </span><b>Introduction</b><span> </span></p>
              <p><span>This position paper of the Third General Assembly
                  formally adopts revolutionary socialism and liberation
                  as the primary political ideology of The Red Nation.
                  While incomplete, the purpose of this proposal is to
                  articulate the basic principles of revolutionary
                  socialism and Marxism and its connection to Indigenous
                  socialism and communism. By adopting this proposal, we
                  commit ourselves to the study and practice of
                  revolutionary socialism (also known as scientific
                  socialism) by aligning ourselves with the long
                  traditions of resistance that predate Marxism itself.
                  Nonetheless, Marxism has become the weapon of the poor
                  and colonized throughout the world and largely outside
                  of Europe, a weapon we now take up as our own. Marxism
                  is the five-fingered fist—the hand of the worker, the
                  peasant, the colonized—and our traditions of
                  resistance are the power behind that fist.</span></p>
              <p><span>Marxism is a tool for making revolution, first
                  and foremost. But it is a useless tool unless wielded
                  properly by the oppressed. Our traditions of
                  Indigenous resistance wield Marxism, not to uphold
                  European traditions, but to emancipate ourselves from
                  the colonizers by destroying that which destroys us,
                  and building and rebuilding our nations according to
                  our traditions and cultures so that our human and
                  nonhuman relations and thus all people may live. And
                  we cannot merely destroy capitalism, without the
                  foresight and knowledge of replacing it with a more
                  humane and just system without rulers and without
                  colonizers. That system is called socialism, which
                  seeks to destroy the class system and the ruling
                  classes, redistribute land and wealth to its proper
                  owners, and restore dignity to the humble people of
                  the earth. Put simply, socialism is people power.
                  Socialism puts people before profits. Socialism aligns
                  with Indigenous traditions of relationality as we seek
                  to be good relatives to other humans and
                  other-than-humans. Socialism is the natural state of
                  humanity, to live and work towards peace and justice.</span></p>
              <p><span>Communism is the greatest expression of love for
                  the people and our nonhuman relatives. And it is the
                  only solution for a planet on the brink of destruction
                  at the hands of the ruling bourgeoisie and their
                  backwards ideologies and institutions. </span></p>
              <p><b>US imperialism is the number one enemy of the
                  planet.</b></p>
              <p><span>Our socialism is rooted in Indigenous resistance,
                  African slave rebellions, and European labor history.
                  It is also rooted in the nations of the
                  Tri-Continental—of Asia, Africa, and the Americas—that
                  aligned themselves against the primary enemy of the
                  planet: US imperialism. Indigenous peoples were the
                  first victims of European imperialism and invasion.
                  The US inherited that mantle and has exported the
                  settler colonial project to the rest of the globe by
                  plundering and killing other darker nations. We are
                  internationalists.</span><span> </span></p>
              <p><span>As Indigenous nations, who are in the United
                  States but not entirely of it, we align ourselves with
                  the Third World. We seek to end the oppressive
                  relations between European nations and the Third
                  World. This means opposing US imperialism at all
                  turns, denouncing all US imperialist wars, and
                  aligning ourselves with the poorer nations of the
                  world in the defense of their sovereignty and
                  self-determination. The US must get out of everywhere,
                  including Turtle Island!</span><span> </span></p>
              <p><span>Global climate change is also not a Third World
                  problem—it’s a first world problem. Nations like the
                  United States consume and produce the most carbon.
                  This concentration of wealth and consumption derives
                  from the histories of African slavery, Indigenous
                  genocide, and European settler colonialism. Thus, the
                  struggle against the multinational oil and gas
                  corporations is an anti-imperialist struggle in which
                  Indigenous nations are leading the fight. But we also
                  recognize that our socialism, our freedom and
                  emancipation, can never come at the expense of our
                  Third World comrades and relatives.</span></p>
              <p><span>Marx and Engels developed their theories of
                  change and history from the vantage point of the
                  laboring European proletariat. Industrial capitalism,
                  however, didn’t begin solely in the English factory.
                  The hands that picked the cotton that was weaved in
                  English textile mills were African — stolen from their
                  homelands and enslaved by European masters. The land
                  where the cotton grew had to be cleared of Indigenous
                  people and Indigenous title to make way for the
                  plantation economy, the main driving force behind the
                  expansion of modern capitalism. Thus, the expansion of
                  African slavery fueled the dispossession of Indigenous
                  peoples. </span><span> </span></p>
              <p><span>US settler colonialism was thoroughly a racial
                  project of genocide and Indigenous elimination, which
                  is an enduring structure that changes over time. After
                  all, even the so-called Five Civilized Tribes who had
                  adopted the plantation economy and African slave
                  system from their European counterparts were
                  themselves dispossessed and extirpated from their
                  lands. And both freed Africans and Indigenous people
                  fought as soldiers and scouts for the US settler wars
                  of extermination against western Indigenous nations
                  and overseas campaigns of conquest. Despite their
                  military service in the US imperialist army, their
                  stations within settler society have always been
                  subordinate to white Europeans. They faced Jim Crow
                  segregation, police violence, mass incarceration, and
                  the continued settler occupation of Indigenous lands.
                  We reject settler colonialism and US imperialism as
                  the means of emancipation for the working class and
                  for colonized people.</span></p>
              <p><span>Our communist and anti-imperialist principles to
                  which we ascribe are as follows: </span></p>
              <ol>
                <li><span>     </span><span>End the unequal relations
                    between European and colonized nations. </span></li>
                <li><span>     </span><span>End the violent competition
                    between the nations of exploiters and colonizers. </span></li>
                <li><span>     </span><span>End the plunder of the
                    earth for profit.</span></li>
              </ol>
              <p><span> </span><b>Marxism is not European. Socialism is
                  Indigenous.</b></p>
              <p><span>Marxism is founded on the expropriated knowledges
                  of non-capitalist Indigenous societies. Although Marx
                  himself was wrong about many things, Marxism, as a
                  science, has a built-in self-correcting mechanism that
                  has helped revolutionaries throughout the world build
                  off the political theory Marx first formulated. If
                  this were untrue, there would be no Russian
                  Revolution, no African Revolution and decolonization
                  movement, no Vietnamese liberation, no Bolivarian
                  Revolution, no Cuban Revolution, no Chinese
                  Revolution, etc. Each adopted Marxism and applied it
                  to its specific and unique circumstances by building
                  off the long struggles against exploitation and
                  European imperialism.</span></p>
              <p><span>Even for Indigenous peoples in the Americas, the
                  concepts and theories of decolonization explicitly
                  derive from Marxist revolutionary movements. It’s
                  dishonest for us to not recognize this history. It’s
                  not because of Marx or European thinkers that these
                  revolutions were successful. It’s because Marxism is
                  the science of revolution for the poor masses, the
                  colonized, and the wretched of the earth.
                  Fundamentally, Marxism is the science of how to get
                  free. It is the study of class struggle. </span></p>
              <p><span> </span><span>If capitalism upholds the systems
                  of racism, settler colonialism, heteropatriarchy, and
                  imperialism, then we cannot use capitalism to undo
                  these systems. It’s not enough to just be
                  anti-capitalist. Like our ancestors we must be
                  forward-thinking by drawing from and amplifying our
                  non-capitalist social relations as Indigenous peoples,
                  not to make Indigenous traditions relevant to Marxism
                  or socialism but to make socialism and Marxism
                  relevant to our struggle as Indigenous peoples. </span></p>
              <p><span>You cannot fight fire with fire. You cannot fight
                  capitalism with Indigenous capitalism. You cannot
                  fight nationalism with hyper-nationalism. You can only
                  fight fire with water. And the solution to all these
                  ills—and it is what capitalists and colonists hate the
                  most—is socialism. If capitalism is burning the
                  planet, then socialism is the water to douse the
                  flame. Water is life. We all need water to live, but
                  we don’t need capitalism.</span></p>
              <p><span>And for us to fight colonialism, we must ensure
                  that our nations can live. But our nationalism cannot
                  mirror the bourgeois settler nationalism of colonial
                  states, which is premised on exclusion and white
                  supremacy. We adopt a revolutionary Indigenous
                  nationalism that aligns with the most oppressed and
                  marginalized first, within and outside our own
                  communities. And we recognize that by organizing
                  production—for our food, medicines, resources,
                  etc.—according to need and not profit is the only
                  possible path forward according to our traditions.</span></p>
              <p><span>The philosophy of communism neatly lines up with
                  the philosophy of our Indigenous ancestors. Friedrich
                  Engels admitted as much when in the 1888 English
                  edition of the </span><span><i>Communist Manifesto </i></span><span>he
                  added a footnote to the famous line: “The history of
                  all hitherto existing society is the history of class
                  struggle.” He clarified, “That is, all </span><span><i>written
                  </i></span><span>history,” making note specifically of
                  Lewis Henry Morgan’s study of the Haudenosaunee
                  Confederacy, which was a communistic, classless, and
                  democratic society before European invasion. Moreover,
                  it was the relative gender equality of Indigenous
                  societies that inspired the suffragettes — white women
                  seeking parity with white men. The study of Indigenous
                  societies, the inherent equality and freedom they
                  engendered among producers and the common ownership of
                  property and social institutions, also inspired
                  European workers to demand eight-hour workdays and the
                  abolition of child labor. And, in the final analysis,
                  despite their own limited understandings, Marx and
                  Engels, the founders of the modern communist movement,
                  had developed theories of emancipation largely from
                  the expropriated knowledges of Indigenous and communal
                  people, whose examples they relied on to prove that
                  capitalism is neither inevitable nor natural. But, in
                  fact, communism is both natural and inevitable.</span></p>
              <p><span> </span><span>This is not to suggest Indigenous
                  societies were utopias — no society is perfect. It is,
                  however, important to understand that Indigenous
                  peoples have been knocked off the path of their
                  natural social development to live in balance and
                  correct relations. We are not trying to recreate the
                  past so much as steer Indigenous nations back on their
                  communal developmental path that has been destroyed or
                  seriously distorted by capitalist social relations.</span></p>
              <p><b>The United States is not a “nation of immigrants”
                  but a nation of colonizers. </b></p>
              <p><span>Whereas contemporary racial identity politics
                  attempts to mask or obscure class antagonisms, a class
                  struggle that doesn’t overturn white supremacy and
                  settler colonialism frees no one. We are not seeking
                  parity with colonizers or further integration into a
                  colonial system. We’re seeking to end settler and
                  white supremacy entirely over Black, Indigenous, and
                  colonized people. We aim to end the colonial system
                  entirely.</span></p>
              <p><span>Why? The United States, as a nation of European
                  colonizers, had no feudal or communal past. Unlike
                  other nations in history who transitioned from
                  feudalism to capitalism, the United States was the
                  first nation born entirely as a capitalist state. It
                  was constructed from the ground up according to the
                  nightmare vision of European slave owners and Indian
                  killers — the nation’s founding bourgeois ideologies.
                  The United States began as an oppressor nation, as a
                  colonizer of oppressed people, and its function
                  remains so. It not only has a capitalist ruling class,
                  but all strata and classes of white Europeans among
                  its ranks are encouraged to become preoccupied with
                  the aims of the ruling class through petty racial
                  privileges and private property ownership, the guiding
                  stars of white settler nationalism. We reject those
                  national and settler aspirations and ask our comrades
                  in struggle to reject them as well.</span></p>
              <p><span>The current US colonial state is not only an
                  instrument of racial and class rule, it is also an
                  instrument of imperialist plunder and the oppressor of
                  nations. It thus obscures its own internal divisions
                  of colonizer and colonized. The United States
                  fabricates national myths by calling itself a “nation
                  of immigrants” to hide its unnaturalness and crimes.
                  Immigrants come to a land to integrate within the
                  existing legal, social, and political orders. The
                  first European settlers came to colonize, to destroy
                  and replace existing Indigenous legal, social, and
                  political orders. The United States is, therefore,
                  more accurately described as a “nation of colonizers.”
                  Immigrants don’t come in chains; you can’t immigrate
                  to a land you already belong to; and refugees fleeing
                  imperialist violence are not immigrants.</span><span> </span></p>
              <p><span>We recognize that the colonial state keeps in
                  place irreconcilable class antagonisms, between rich
                  and poor, between settler and Native. The state is
                  first and foremost police and military violence. Its
                  legitimacy is maintained by force. It’s primary
                  function is enforcing capitalist social relations. The
                  veneer of “representative democracy” is only possible
                  because the ruling classes have crushed and will
                  continue to crush any alternative to capitalism by
                  mobilizing the police and military. </span></p>
              <p><span>In this sense, Indigenous people are the first
                  “Red Scare.” Because we held land in common and
                  represented an alternative to the settler state
                  (whether it be by taking in escaped slaves or mounting
                  armed resistance), we had to be annihilated. Today,
                  because we adopt revolutionary socialism as our
                  struggle and vision for a free society, we are the
                  second coming of the “Red Scare.” But we are not
                  exclusive in our struggles for freedom. We align
                  ourselves with all colonized and oppressed people of
                  the world. Only imperial borders and nation-states
                  that are not of our own making divide our common
                  humanity. Therefore, our struggle transcends the
                  state, but we are not naive enough to turn away from
                  the state as a site of struggle.</span></p>
              <p><span>We understand that state power is nearly
                  impossible to achieve, since Indigenous peoples are a
                  minority. Yet, in alliance with other colonized and
                  oppressed peoples, we can take state power, not to
                  become the new rulers of a capitalist society, but to
                  use the mechanisms of the state to wage our rightful
                  struggle against our class enemies—the rich. A
                  socialist state uses the power and democracy of the
                  masses to undo the privileges and wealth of the ruling
                  classes and the colonial elite, even among our own
                  people. A socialist state seeks to destroy itself
                  because it is built in the shell of the old. But it
                  has to be wielded by the oppressed in the service of
                  the oppressed to achieve freedom and the abolition of
                  the state itself, because, whether we like it or not,
                  the state is the primary organizer of society. And
                  through a decolonized socialist state, we will
                  reorganize society to redistribute wealth and land by
                  taking it back from those who stole it from us in the
                  first place.</span></p>
              <p><span>We recognize the fallacy that capitalists and
                  settlers will simply give up their wealth and
                  privilege if we win their hearts and minds. Their
                  wealth and privilege were earned by force and it is
                  kept in place by violence. Any challenge to that
                  authority, whether it’s democratic or “non-violent,”
                  will always be met with violence. Even the fallacy of
                  democracy is upheld by force. A capitalist government,
                  even if it is “democratic,” will always serve the
                  interests of the ruling classes no matter how much we
                  reform it. As revolutionaries, our focus is not to
                  organize and appeal to the oppressors for our rights.
                  Our role is to organize the oppressed to build
                  authentic democracy from the ground up. And we cannot
                  wait for someone else to save us. Only we can save
                  ourselves.</span></p>
              <p><span>Marxism and socialism take up the position of the
                  poor. That is why they are derided and hounded by the
                  rich and powerful, because they work in the interests
                  of the colonized and oppressed. We advocate for
                  socialist revolution as the only means of achieving
                  decolonization.</span></p>
              <p><b>Indigenous liberation is the tip of the spear.</b></p>
              <p><span>Class is fundamentally about power. The class
                  system was imported to our lands and it upholds
                  racism, sexism, homophobia, and settler colonialism.
                  Indigenous nations are not immune to this system, and,
                  in fact, have internalized it as their own. Indigenous
                  nations face a double class oppression—first as Native
                  people colonized by a foreign power and second as poor
                  people. Only revolutionary socialism that seeks
                  decolonization and the abolition of the class system
                  can emancipate us from the ills plaguing our nations.</span><span> </span></p>
              <p><span>Only through creating a revolutionary
                  organization can we hope to facilitate decolonization
                  on the path towards socialism. No revolution in
                  history ever came about spontaneously. The conditions
                  of a rebellion (war, slavery, starvation) may have
                  been spontaneous, but the successful defeat of the
                  oppressors always required determined and effective
                  organization of a disciplined and highly-trained
                  revolutionary cadre. This is the difference between
                  rebellion and revolution. Rebellion is a temporary
                  protest that seeks the recognition of those in power
                  to change their minds. Revolution seeks to build power
                  from below and doesn’t require the recognition of the
                  rulers—but seeks to entirely replace them with people
                  power and the organized masses. Rebellion is a nascent
                  phase that can lead to revolution. But it is not
                  guaranteed. Revolutionaries, however, guide rebellion
                  to revolution. To do so requires a lifetime
                  commitment, building the revolutionary organization
                  which is the vehicle of democracy and struggle, and
                  the unwavering belief that things can and will change.</span></p>
              <p><span>The Red Nation is a multinational organization,
                  representing many different Indigenous nations. Yet we
                  recognize a common oppression, a common experience,
                  among Native people. We are oppressed because of our
                  Indigenousness. Therefore, as our name suggests, we
                  are seeking to unify as a nation in this hemisphere
                  and beyond. But our nation is one in which many
                  nations fit. We do not privilege one Indigenous
                  experience over the other (for example, Lakota or
                  Diné, urban or Rez, Anglo or Spanish, etc.). But our
                  diversity and our plurality is our strength, not our
                  weakness. We should actively seek to create and build
                  alliances with non-Indigenous people and struggles but
                  our primary struggle is dedicated to building our
                  organization and unifying our people and nations. Only
                  a revolutionary organization, dedicated to the
                  principles of socialism, equality, democracy, freedom,
                  and Indigenous liberation, is capable of doing that
                  work. But we must submit to a collective will for
                  liberation by abandoning bourgeois individualism and
                  narrow nationalism.</span></p>
              <p><span>We recognize that we cannot simply make use of
                  the ready-made machinery of the capitalist state, and
                  that we must work towards the abolition of the police,
                  prison, and related systems of capitalist and colonial
                  violence. We fight for the reorganization of the
                  economic system according to socialist principles and
                  the democratic control over the means of production
                  and distribution of goods, while also not reproducing
                  unequal colonial relations. We support the growth of
                  workers’ unions and seek to revolutionize unions
                  towards decolonization and socialism. We reject the
                  notion that capitalism can be administered or reformed
                  towards more humane ends. We do, however, support
                  policies and office-holders (even our own members if
                  elected) that work against the interests of
                  colonialism, capitalism, and the ruling classes, while
                  maintaining socialist revolution as the only solution.</span></p>
              <p><span>We encourage our membership to develop
                  revolutionary socialism within their own nations so
                  long as it is dedicated to the liberation of all
                  relations. We also recognize that our traditions have
                  been distorted as tools for oppression. If a tradition
                  becomes a shackle, it must be broken. And while our
                  specific nations and the lands in which we inhabit
                  take priority for our political, cultural, and
                  spiritual development, it should never come at the
                  expense of others or exclude people or beings removed
                  by force or displaced from their homelands. Therefore,
                  the struggle of The Red Nation may take on national
                  Indigenous characteristics depending on region and
                  geography, but it is fundamentally dedicated to
                  national liberation for all Indigenous peoples, which
                  is contingent upon the liberation of everyone and the
                  planet. </span></p>
            </div>
          </div>
        </div>
      </div>
      <div> </div>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://freedomarchives.org/">https://freedomarchives.org/</a>
    </div>
  </body>
</html>