<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body text="#000000" bgcolor="#FFFFFF">
    <div class="container content-width3" style="--font-size:20px;">
      <div class="header reader-header reader-show-element" dir="ltr"> <font
          size="-2"><a class="domain reader-domain"
            href="https://venezuelanalysis.com/analysis/14610">https://venezuelanalysis.com/analysis/14610</a></font>
        <h1 class="reader-title">Rebuilding the Hegemony of Chavismo: A
          Conversation with Gerardo Rojas (Part I)</h1>
        <div class="credits reader-credits">By Cira Pascual Marquina –
          August 2, 2019</div>
      </div>
      <hr>
      <div class="content">
        <div class="moz-reader-content line-height4 reader-show-element"
          dir="ltr">
          <div id="readability-page-1" class="page">
            <div>
              <div>
                <p><em>Gerardo Rojas is a Barquisimeto‐based Chavista
                    intellectual and <a
                      href="https://gerojasp.wordpress.com/">blogger</a>.
                    His work as an organizer began in the early 1990s,
                    when he was in middle school. Later in that decade,
                    Rojas participated in the occupation of a building
                    in the barrio where he was born, which became a
                    community center and later, in 1998, the first
                    community radio in Venezuela. Rojas was one of the
                    founders of <a
                      href="https://vocesurgentes.wordpress.com/">Voces
                      Urgentes</a> in 2002, a communication collective,
                    and participated in the organization of one of the
                    first urban communes, Ataroa Socialist Commune, in
                    2007. More recently, he was vice minister at the
                    Ministry of Communes. </em></p>
                <p><strong>In recent years, you have focused on the
                    issue of communal and popular organization,
                    examining the correlations of forces and bringing to
                    the forefront a debate about the pending tasks for
                    the popular movement. One of the tasks you identify
                    is to resurrect Chavez's core proposal, in the face
                    of hegemonic currents in the government. The
                    government currently proposes that the way out of
                    the crisis will be achieved with more capitalism
                    instead of more communes and more socialism.</strong></p>
                <p>For me, Chavismo is the synthesis of Comandante
                  Chavez’s thinking, which was itself rooted in the
                  interests and experiences of the popular movement and
                  of the working people but also grew out of the
                  revolutions of the world, and the thinking, theory and
                  imaginary of the Left.</p>
                <p>Three elements synthesize his thinking. The first is
                  <em>The Blue Book</em> [short book written in 1991 by
                  Hugo Chavez, in which he presents his views on history
                  and democracy]; the second is <em>Alo Presidente
                    Teorico N° 1</em> [2009 speech]; and the third is
                  the <em>Strike at the Helm</em> speech [2012]. In
                  those three milestones, we find no more and no less
                  than a clarion call for self‐government, direct
                  democracy, social control of the public sphere, and
                  development at a territorial or local level. Yet we
                  also find the outline of a national system that would
                  bring all this together.</p>
                <p>With those elements at hand, it is not hard to see
                  what line we should pursue in our struggle, a path for
                  popular action that goes hand in hand with a
                  governance model committed to participatory and
                  protagonist democracy, which for us is nothing other
                  than Bolivarian socialism. That is a synthesis of
                  Chavez’s legacy.</p>
                <p>When one reads <em>The Blue Book</em>, which
                  precedes Chavez’s electoral victory [1998], one is
                  surprised to find direct, participatory democracy and
                  self-government at its core. We are talking about the
                  1990s – that is when Chavez wrote it. Direct democracy
                  and self-government, were always at the core of the
                  Bolivarian Revolution. However, with time, experience,
                  the practice of governing, the emergence of internal
                  contradictions, together with advances and setbacks,
                  the proposal gained precision and became a fully
                  outlined integral project.</p>
                <p>Later, in the <em>Alo Presidente Teorico N° 1</em>
                  speech, we can see Chavez consolidating the mature
                  proposal. The discourse touches upon various
                  experiences of popular power, beginning with the <em>Mesas
                    Tecnicas de Agua</em> [barrio-level organizations
                  for getting access to running water] and <em>Comites
                    de Tierra Urbana</em> [Urban Land Committees, formed
                  in the early days of the Bolivarian Process to
                  struggle for urban land titles]. However, in that
                  speech, we find an important leap forward in the
                  proposal regarding territorial organization and
                  popular self‐government. The new proposal comes out of
                  historical experiences, and also from a tangible,
                  immediate experience: the <em>pueblo</em> had already
                  demonstrated its capacity to organize in communal
                  councils, opening up the real possibility of efficient
                  and transparent self‐governance and collective
                  control. The potential to go further, now crystallizes
                  in the proposal of the commune.</p>
                <p>In addition to the <em>Alo Presidente Teorico N° 1</em>
                  landmark speech, we also have the last political
                  address of Chavez, the testament which he leaves us
                  before he goes to Cuba to address serious medical
                  problems. That is the speech known as <em>Strike at
                    the Helm</em>, which he delivered in the first
                  cabinet meeting shortly after the 2012 elections and
                  was publically broadcast nationwide. There Chavez
                  severely criticized his ministerial team and their
                  administrative methods. But he didn’t just question
                  the ministers, he also made some concrete proposals,
                  based on the collective experience so far and also
                  based on his own analysis, and taking into account the
                  correlation of forces at that moment.</p>
                <p>Many who talk about <em>Strike at the Helm</em>
                  limit its scope to the “Commune or nothing” slogan,
                  and that of course is key – it is one of the sentences
                  that best synthesizes Chavez’s thinking – but “Commune
                  or nothing” was essentially already there in <em>Alo
                    Presidente Teorico N° 1</em>, where the communes
                  were conceived as the base for the territorial
                  development of socialism. However, the commune as
                  expressed in <em>Strike at the Helm</em> transcends
                  the earlier, merely local proposal, and its scale now
                  becomes national. Thus, Chavez now introduces
                  mechanisms of political, administrative, and
                  institutional coordination regarding the key issue of
                  planning that range from the communal territory (the
                  “commune” as expressed in the <a
                    href="https://venezuelanalysis.com/news/5852">popular
                    power Laws</a>) to the national scale.</p>
                <p>In this speech, Chavez talks about the diverse
                  modules, territorial units, and stages of popular
                  development. He talks about weaving socialism into the
                  fabric of the whole country, with the commune as the
                  base, and the emergence of an economy based on social
                  property. So there, in <em>Strike at the Helm</em>,
                  Chavez acknowledges problems and makes contributions
                  which, as I just said, take for granted the commune as
                  a project on a national scale... He also envisions the
                  project growing from the communal council to the
                  commune, then to the communal cities, and even later
                  to the developmental districts and developmental axes
                  all the way up to the communal state. In other words,
                  Chavez imagines a process that goes from the local to
                  the regional and then to the national, recognizing
                  that planning is very important.</p>
                <p><br>
                  The coming together of the local projects of popular
                  power (the communes) with the regional and national
                  governments must go through a democratic debate in
                  which there is planning process and people agree on
                  the objectives. That is why the <em><a
                      href="https://venezuelanalysis.com/analysis/7091">Homeland
                      Plan</a></em> [2012] is also a key to
                  understanding the communal proposal. It is a guide for
                  a collective process of planning and action, where
                  revolutionary imagination and the political project
                  feed into a plan.</p>
                <p><strong>Would you say that within the government,
                    there is an excessively pragmatic and superficial
                    use of Chavez’s thinking?</strong></p>
                <p>Yes. Today Chavez’s thinking is presented in a
                  fragmented way by the hegemonic sectors in the
                  government. His ideas are not presented in a timeline
                  that is rich, that advances, but that is also
                  contradictory at moments. Instead, Chavez’s thinking
                  is deployed with particular interests in mind and in
                  specific conjunctures. Above all, <em>Strike at the
                    Helm</em> is cast aside because, as I was saying
                  earlier, it is Chavez’s political testament.
                  Additionally, the <em>Homeland Plan</em> is being
                  made invisible. In fact, a new Homeland Plan was
                  developed without evaluating the original proposal.
                  There was absolutely no public evaluation of the first
                  Homeland Plan, but the government moves onto the next
                  plan without reflection and input!</p>
                <p>Obviously, the country’s situation is radically
                  different from the one that existed when Chavez was
                  alive and the <em>Homeland Plan</em> came out. We are
                  now facing a multifaceted crisis, but that is not an
                  argument not to evaluate the first plan. On the
                  contrary! The problem is that contextualizing and
                  reevaluating that effort would lead back to some key
                  ideas, from self‐governance and participatory
                  democracy to social control and political and
                  territorial reorganization. In all that, we have a
                  basis from which to build and we have the tangible
                  experiences... that, in the context of this wretched
                  crisis, recognizing that we have very few resources
                  and many weaknesses, is tremendously important! I
                  think this kind of reflection (and the action that
                  would ensue) is one of our outstanding tasks.
                  Postponing that task or sidelining it is one of the
                  most evident shortcomings of the Bolivarian Revolution
                  today.</p>
                <p><strong>We should talk about the subject of the
                    revolution. As you mentioned, Chavez went through a
                    theoretical‐political evolution, but there was
                    always a focus on poor people’s participation in the
                    questions that impact their daily lives. That is
                    evident very early on, in the proposal for
                    substantive democracy (direct or participatory
                    democracy) that is envisioned in <em>The Blue Book</em>.
                    Toward the end of Chavez’s life, the same concern
                    reemerges in the idea of a new communal society.
                    However, today we find that the government's
                    discourse is based on the idea that the people will
                    be saved by private investment or the "revolutionary
                    bourgeoisie” that Agriculture Minister Wilmar Castro
                    Soteldo’s champions. This amounts to a <em>Strike
                      at the Helm</em> to the right! </strong></p>
                <p>From <em>The Blue Book</em> forward, the <em>pueblo</em>
                  and direct democracy became central to Chavez’s
                  thinking. With the project of a profound, substantive
                  democracy we have in effect a guiding principle to
                  rebuild the hegemony of Chavismo. In this way, it
                  would be possible to bring together more and more
                  people, to build a collective subject with our main
                  ideas clearly defined: the fight against corruption
                  and the exercise of direct democracy together with the
                  defense of the Venezuelan people as subjects that are
                  part and parcel of a historical emancipatory struggle.
                  Currently, the recovery of our historical memory as a
                  fundamental base for revolutionary thinking is
                  important, as Chavez’s early writings show.</p>
                <p>So here are three keys. First comes the
                  reconstruction of ourselves as a collective subject, a
                  <em>pueblo</em> with a history and a defined popular
                  identity: Venezuelans but also Latin Americans. That
                  was, is, and will always be fundamental to
                  constructing hegemony, because from there we can
                  project an identity. Second is the fight against the
                  corrupt political system, against the Fourth Republic
                  [the 1958 to 1999 period], which also comes early on
                  in Chavez, and brings us to the present and a
                  necessary critical reflection about the old mechanisms
                  that are quite evidently [coming back] now.</p>
                <p>Third is democracy, and when we talk about democracy,
                  we are talking about integral democracy, democracy in
                  the economic, social, and political spheres.
                  Obviously, there can be no real democracy if there is
                  no economic democracy. Without that, we encounter
                  again the farce of representative democracy, against
                  which emerged one of the early struggles and debates
                  in which the revolution naturally favored the
                  constituent <em>pueblo</em>.</p>
                <p>Those are the main teachings from the early days of
                  the revolution. There, the subject was the <em>pueblo</em>.
                  Early on, the key was to add not subtract, and one of
                  the sentences that Chavez repeated most in his
                  discourses was his call for the “defense of the <em>pueblo</em>,”
                  the <em>pueblo</em> that has a history and a present
                  of struggle, the <em>pueblo</em> that has an identity
                  and gets together to transform its own reality, and
                  that questions the historical interests of the
                  dominant class. That class included the landowning
                  oligarchy, which in some cases is the same that we are
                  struggling against still today, as well as the
                  bourgeoisie, with its corporate and media interests.</p>
                <p>Overall, it was a question of the <em>pueblo</em>
                  combatting the powers-that-be both inside and outside
                  the state. This is tremendously urgent to think about
                  today, because recovering it goes hand in hand with
                  the issue of corruption. At least in his public
                  discourse, Chavez was adamantly against corruption and
                  self‐critical. He called for a fight against the
                  corruption in the bureaucracy and called for the
                  government and the people to put the breaks on this.</p>
                <p>For us, as I was saying, the <em>pueblo</em>’s
                  identity and the construction of hegemony are key.
                  Initially, part of that construction was the very
                  recognition of the <em>pueblo</em> (for the first
                  time) in the political discursive sphere. The <em>pueblo</em>
                  as a subject brings together campesinos, women
                  (paraphrasing Chavez, “the Bolivarian Revolution will
                  be <a href="https://venezuelanalysis.com/video/13321">feminist</a>
                  or it won’t be”), and barrio dwellers.</p>
                <p>But, of course, in the process of building hegemony,
                  the Bolivarian Revolution added sectors of society to
                  the project with rather diverse interests. Today, an
                  important part of the government is occupied by those
                  other sectors, and they seek the restitution of the
                  logic of capital. Here we should acknowledge the
                  obvious: capitalism was never totally displaced, but
                  we did advance towards the constitution of a social
                  state of justice with rule of law, and they want to
                  revert it.</p>
                <p>Certain sectors of our government, the hegemonic
                  ones, aim to minimize or eliminate all the social,
                  economic and political advances made previously. For
                  instance, they reject the objective of social
                  inclusion from an economic point of view. Mind you,
                  inclusion should be understood not in a superficial
                  sense; we are talking about inclusion as the
                  construction of power, of popular power, with transfer
                  of the means of production to the people, which was
                  clearly established by Chavez in <em>Strike at the
                    Helm</em>.</p>
                <p>Today, I would say that the main contradiction, more
                  so than the contradiction with the opposition, is
                  actually within [Chavismo]: this is where people have
                  to assume positions. It is in this area where there is
                  a dispute regarding how to proceed and how to build a
                  social base to continue with the revolution.</p>
                <p>In 2015, or perhaps before, the hegemonic bloc that
                  involved the people was left behind. That was when the
                  government began to close in more and more on itself,
                  leaving the <em>pueblo</em> out. Today we can say
                  that the space of power is reduced to a handful of
                  people, and their tendency goes against the original
                  Chavista proposal.</p>
                <p>What can we say about those people? They have de
                  facto power, and the people that surround them manage
                  a lot of money which was captured through privileged
                  access to subsidized dollars or contracting services
                  with the state... So we are talking about the making
                  of a new “national” bourgeoisie that comes out of the
                  profits produced by oil production. We must be
                  critical about the ambiguous class character of the
                  government, but we should also be self‐critical to the
                  degree that we weren’t able to take charge of the
                  spaces of power. That is true to the degree that we
                  didn’t call for another way of doing politics at the
                  highest levels.</p>
                <p><strong>I agree with your assessment. However, you
                    have also talked about the survival of the Chavista
                    way of doing politics. Where do you think that it is
                    still present in Venezuelan society today?</strong></p>
                <p>That is important. We should recognize that there is
                  a Chavista way of politics that is alive and well, and
                  it expresses itself in communal work, in local
                  organization, and in direct popular participation to
                  solve daily problems. These are ways of doing politics
                  that are not supported by the government, that are
                  invisibilized or made visible in the worst way
                  possible. The latter is done to reduce the
                  revolutionary potential of Chavez’s way of doing
                  politics.</p>
                <p>Let me give you an example: recently state media did
                  some coverage of the <a
                    href="https://venezuelanalysis.com/analysis/14478">Altos
                    de Lidice Commune</a>, and they reported that a
                  pharmacy opened there. But when you go to the commune,
                  you discover that there is no pharmacy there. Instead
                  there is something much larger and more important: an
                  integral communal health system, an initiative that
                  brings together popular canteens [solidarious lunch
                  canteens, known as “comedores populares”], primary
                  attention to the most vulnerable at home, the
                  coordination of at least four or five <a
                    href="https://venezuelanalysis.com/tag/barrio-adentro">Barrio
                    Adentro</a> [public health] ambulatories, etc. We
                  could say that this initiative amounts to popular
                  power recovering Chavez’s Barrio Adentro initiative.
                  What is there, in Altos de Lidice, is not a mere
                  pharmacy, it’s a system. If you go to the so-called
                  pharmacy, you won’t be able to buy anything. On the
                  other hand, you will be given free medication (which
                  is received through fraternal donations mostly from
                  Chile and Italy), if a request is made by the doctors,
                  who are integrated into the communal system.</p>
                <p>So the state media reports that a pharmacy opened in
                  Altos de Lidice, implying that it is the outcome of
                  governmental policies, when what we are witnessing is
                  really the outcome of popular, autonomous
                  organization, which produced a lot more than a
                  pharmacy. It is a grassroots initiative to build a
                  communal healthcare system.</p>
                <p>Chavismo is alive in a subject that is present
                  everywhere, in every corner of the country. But we can
                  say also that this subject is dispersed and facing
                  political blackmail. In this very harsh reality, we
                  may ask ourselves everyday how to raise our voices, we
                  may ponder if our criticisms could amount to treason
                  or if we could be accused of treason. But Chavismo,
                  this popular subject, is alive and well. Now the issue
                  is how to make it visible, how to bring it together,
                  and how to develop a collective line of action.</p>
              </div>
            </div>
          </div>
        </div>
      </div>
      <div> </div>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://freedomarchives.org/">https://freedomarchives.org/</a>
    </div>
  </body>
</html>