<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body text="#000000" bgcolor="#FFFFFF">
    <div class="container font-size5 content-width3">
      <div class="header reader-header reader-show-element" dir="ltr"> <font
          size="-2"><a class="domain reader-domain"
href="https://www.counterpunch.org/2019/04/29/welcome-to-the-new-algerian-revolution-an-interview-with-hamza-hamouchene/">https://www.counterpunch.org/2019/04/29/welcome-to-the-new-algerian-revolution-an-interview-with-hamza-hamouchene/</a></font>
        <h1 class="reader-title">Welcome to the New Algerian Revolution:
          an Interview with Hamza Hamouchene</h1>
        <span class="post_author_intro">by</span> <span
          class="post_author" itemprop="author"><a
            href="https://www.counterpunch.org/author/omhassan0991/"
            rel="nofollow">Omar Hassan</a> - April 29, 2019</span></div>
      <hr>
      <div class="content">
        <div class="moz-reader-content line-height4 reader-show-element"
          dir="ltr">
          <div id="readability-page-1" class="page">
            <div itemprop="articleBody">
              <p><em>In 2011, a wave of revolutionary struggle swept the
                  Middle East and North Africa, often bringing down
                  dictatorships that had governed for decades. Millions
                  protested on the streets, occupied public spaces and
                  demanded “bread, freedom and social justice”. Having
                  broken through the fear produced by years of
                  repression, the Arab Spring became an inspiration for
                  activists across the world.</em></p>
              <p><em>Predictably, the existing elites – the military,
                  big business and the institutional Islamist groups –
                  refused to accept the democratic aspirations of the
                  people. Rather than subject their states to democratic
                  reform, they used all their tricks, including
                  cooptation and brutal repression, to defeat the
                  revolutionary movements.</em></p>
              <p><em>Yet the conditions that sparked the Arab Spring,
                  notably the combination of extreme economy inequality
                  and political authoritarianism, remained unchanged.
                  While the first wave of the revolutions ended in
                  defeat, it was sure to be back. In Sudan and now
                  Algeria, enormous and persistent protest movements
                  re-emerged late last year with all the same courage
                  and dynamism. They have toppled their own military
                  dictatorships, although in both cases the military
                  remains in power despite the removal of the hated
                  figurehead.</em></p>
              <p><em>Omar Hassan speaks to Algerian scholar and activist
                  Hamza Hamouchene, coordinator of Environmental Justice
                  North Africa and co-founder of the Algeria Solidarity
                  Campaign, about the mass movement sweeping the
                  country.</em></p>
              <p><b>What have the protests in Algeria been about?</b></p>
              <p>The mass protest movement started just a few days after
                Abdelaziz Bouteflika’s announcement of his intention to
                run for a fifth term as president. At first, the
                mobilisations were small and localised, but they became
                massive. Every Friday from 22 February, millions of
                Algerians (some estimates are as high as 17 and 22
                million in a country of 42 millions) – young and old,
                men and women from different social classes – have taken
                to the streets in a momentous uprising, re-appropriating
                long confiscated public spaces. These historic Friday
                marches have been followed by protests by workers in
                education, health, the justice system, the petrochemical
                industry, and student and trade union mobilisations,
                making the contestation a daily matter.</p>
              <p>What started as a rejection of the candidacy of a
                physically unfit octogenarian president has transformed
                in face of the obstinacy and deceptive ploys of the
                ruling elites into a united rejection of the ruling
                system, with demands for radical democratic change,
                freedom and justice. This revolt is an expression of the
                convergence of popular discontent from below with a deep
                internal crisis within the ruling classes. Basically,
                those from above can no longer rule in the old ways and
                those from below can no longer take it.</p>
              <p>It is also the expression of decades of profound pain
                and anger and a rejection of the repressive
                authoritarianism, suppression of freedoms, economic and
                social exclusion, endemic corruption and nepotism,
                parasitic accumulation and impoverishment, growing
                social inequalities and uneven economic development in
                the country. There is a lack of horizons, especially for
                the unemployed youth risking their lives to reach the
                northern shores of the Mediterranean to escape the
                despair and the humiliation of being marginalised and
                relegated to being Hittiste – the unemployed who ceased
                to be stakeholders in post-colonial Algeria. And all of
                this taking place in a rich country like ours!</p>
              <p>The Algerian uprising is a revolt against dispossession
                and plunder. The Algerian slogan, “The people want them
                all to go!” (or, more accurately, “The people want them
                to be all extirpated!”) is another version of “The
                people want to overthrow the system!” – the slogan of
                the Arab uprisings in 2010-11. In this respect, what is
                happening in Sudan and Algeria is the continuation of a
                revolutionary process in North Africa and West Asia, a
                process with ups and downs, gains and setbacks, which
                materialised in a neoliberal democratic transition in
                Tunisia and bloody counter-revolutions and imperialist
                interventions in the remaining countries.</p>
              <p>The hope is that people in Algeria and Sudan will learn
                from the experiences of their brothers and sisters in
                other countries and push their revolutions even further
                to achieve their fundamental demands of dignity,
                justice, popular sovereignty and freedom, and end
                decades of political and economic oppression.</p>
              <p><b>There have been several videos released online that
                  demonstrate the creativity and solidarity of the
                  revolutionary movement in Algeria and elsewhere. Are
                  there any stories that have highlighted this for you?</b></p>
              <p>The revolutionary movement in Algeria released the
                boundless creativity of the “popular genius”. When
                chanting, “We woke up and you will pay!”, the people are
                expressing their newly-discovered political will. The
                liberatory process is at the same time a transformative
                one. We can witness this in the euphoria, energy,
                confidence, wit, humour and joy this movement has
                inspired after decades of social and political
                suppression. Humour and satire can be very subversive.
                Algerians demonstrate this in their slogans, chants and
                placards reviving and emphasising popular culture. I
                have seen and heard so many online and in the streets in
                several towns in Algeria. Here are a few I captured with
                my phone camera:</p>
              <p>“Algeria, country of heroes that is ruled by zeros”</p>
              <p>“System change … 99 percent loading”</p>
              <p>“We need Detol to kill 99.99 percent of the gang”
                [referring to members of the regime]</p>
              <p>And this one from a medical student: “We are vaccinated
                and we have developed anti-system IgGs (antibodies) …
                and we keep getting boosters every Friday”</p>
              <p>“The problem is the persistence of idolatry and not the
                replacement of the idol”</p>
              <p>Some slogans were directly targeting French complicity
                and interferences:</p>
              <p>“France is scared that if Algeria takes its
                independence it would ask for compensation for the metal
                it used to build the Eiffel tower”</p>
              <p>“Allo Allo Macron, the grandchildren of November ’54
                are back”</p>
              <p>And in reaction to calls by the chief commander of
                armed forces, Gaid Salah, to apply article 102 of the
                constitution, which would allow the leader of the upper
                house to take over and to organise elections 90 days
                after the presidency is declared vacant by the
                constitutional council, people replied:</p>
              <p>“We want the application of article 2019 … You are all
                going”</p>
              <p>“We asked for the departure of all the gang, not the
                promotion of some of its members”</p>
              <p>“Batteries are dead so no need to squeeze them”</p>
              <p>“Dear system, you are a piece of shit and I can prove
                it mathematically”</p>
              <p>“Here Algeria: the voice of the people. The number 102
                is no longer in service. Please call people’s service at
                07” (in reference to article 07 stipulating that the
                people are the source of all sovereignty)</p>
              <p>When it comes to international solidarity, the
                downtrodden and oppressed people in the region and
                beyond are in a dialogue. The Sudanese and Algerians are
                followings each others’ struggle and get more inspired
                and more determined to follow with their own revolution
                and topple the systems that crushed them for decades.
                There is a funny cartoon by Algerian journalist Ali
                Dilem showing Sudanese so far winning 2-1 against
                Algerians because they toppled two heads of state
                compared to only one in Algeria. The Moroccans are also
                inspired by what is happening.</p>
              <p><b>While the events of 2011 swept much of the region,
                  important local differences shaped the divergent
                  outcomes. For instance, in Egypt it was youth-led and
                  relatively loose, which meant it lacked institutional
                  and social weight at crucial times. In Tunisia, the
                  national trade union centre – especially its lower
                  ranks – was very important. What kind of social forces
                  have been leading the movement in Algeria? Are there
                  organisations or ideas of particular prominence?</b></p>
              <p>The Algerian uprising has its own specificities,
                strengths and weaknesses.</p>
              <p>First, what makes this movement unique is its scale,
                peaceful character and national spread, including in the
                marginalised south. The movement is also characterised
                by significant participation of women and especially
                young people, who are the majority of the population.
                Algeria has not witnessed such a broad, diverse and
                widespread movement since 1962, when Algerians
                celebrated their hard won independence from French
                colonial rule.</p>
              <p>Second, one can see this uprising as a continuation of
                the anti-colonial struggle of the 1950s and 1960s to
                regain popular and economic sovereignty. Many references
                have been made in the protests and marches to the
                anti-colonial revolution and to its glorious martyrs who
                sacrificed their lives for Algeria’s independence,
                reaffirming that formal independence has no meaning
                without popular and national sovereignty – the ruling
                elites have been selling off the country and its
                resources for more than 30 years. These anti-colonial
                sentiments are reinforced by a staunch hostility to
                foreign interference and imperialist intervention.</p>
              <p>Third is the unshakeable and eternal solidarity with
                Palestinians: Algerians understand that their liberation
                won’t be complete without the liberation of Palestine.
                This is unique in the Arab world: alongside Algerian
                flags, you always see the Palestinian flag. And people
                commemorate Algerian and Palestinian martyrs without
                distinguishing between them. This can be explained by
                Algeria and Palestine being the only countries in the
                region that experienced racist, genocidal
                settler-colonialism.</p>
              <p>Fourth, the arid political landscape that resulted from
                the decimation of a genuine political opposition – the
                bankruptcy of party politics within the country –
                coupled with the repression and co-option of trade
                unions led people to organise differently. In the last
                few years, growing dissent and discontent have
                increasingly been expressed through sectional protests
                or the emergence of horizontal social movements,
                especially in the gas and oil-rich Sahara.</p>
              <p>There is an entrenched hostility toward political
                parties. Similar to Egypt, the movement is youth-led and
                relatively loose. There are no clearly identifiable
                leaders or organised structures that are propelling it.
                It is a popular uprising mobilising mass forces from the
                middle classes and from the marginalised classes in
                urban and rural areas affected by decades-long
                neoliberal policies and a corrupt rentier economy within
                the framework of a predatory globalisation that
                facilitates the pillage of the country’s resources,
                financial and natural. Students, workers (especially
                those in the oil and gas sector), autonomous trade
                unions, judges and lawyers are playing a very important
                role in these mobilisations as they participate and
                organise their own protests, call for strikes and keep
                the momentum going. Unlike Sudan, where the Sudanese
                Professional Association is playing a leading and
                organising role, in Algeria it looks like things get
                organised mainly through social media.</p>
              <p>Finally, I am not one of those who, if they don’t like
                the outcome of a revolution – or its forces, demands and
                strategies – rush to downplay or deny its revolutionary
                character. However, we need to be critical,
                intellectually honest and learn from the mistakes of
                previous revolutions. The valorisation of spontaneity
                and “leaderless” movements, and the hostility to any
                form of structuring, is not unique to the Algerian case
                but has been seen in other revolutions in places such as
                Egypt and Tunisia.</p>
              <p>Spontaneity and leaderless movements will generate
                large inter-class mobilisations that give the impression
                of unity despite class, gender and ideological
                differences. However, this can become dangerous when the
                question of the socio-economic rights of the
                marginalised are expelled from any debate. In such
                scenarios, legitimate questions of popular sovereignty
                and social justice will give way to vague liberal
                notions of democracy, freedom and equality at the
                expense of the fundamental demands of the wretched of
                the earth.</p>
              <p>This situation has been dubbed the “revolution without
                revolutionaries” or “revolution without organising”.
                These amorphous, non-structured and leaderless dynamics
                and movements are extremely vulnerable. These
                characteristics can be fatal weaknesses, especially when
                repression starts.</p>
              <p>This is the reality on the ground. But it is amazing
                and inspiring to see people regaining their confidence
                and starting to trust a collective “we”. I have seen how
                they have not been fooled by the various ploys advanced
                by the different factions of the system. The movement is
                growing stronger and its demands are getting more
                radical by the day. What unites them is that all the
                symbols of the old system must go and must be made
                accountable for all the pain and depredation they
                caused.</p>
              <p><b>The leading role of women in the protest movement in
                  Sudan has increasingly come to the fore, most
                  dramatically in the person of Alaa’a Saleh. This is
                  not a surprise for those who have studied history;
                  revolutions have often been described as festivals of
                  the oppressed. Can you talk about the situation in
                  Algeria in relation to women, the Berber minority and
                  other oppressed groups? What are their grievances and
                  what has their involvement been in the protests so
                  far?</b></p>
              <p>Revolutions cannot happen without women and without
                their active participation. The Algerian revolution is
                no different. From the start of this popular dynamic,
                women have played an important role linking their
                demands against the patriarchy with the democratic
                demands of the whole movement. I’ve seen how women’s
                involvement has grown week after week. Their numbers
                were significant in the protests I’ve seen in Algiers,
                Bejaia and Skikda. They are also very much involved in
                the student and trade union movements.</p>
              <p>However, much of Algerian society is still conservative
                and macho. One episode helps illustrate this: feminists
                were harassed and attacked on one march in Algiers and
                have been exhorted (by men) not to make feminist demands
                – because they allegedly divide the movement. There was
                also a video circulating, in which men threatened to use
                acid against women who dare to advance such claims. This
                might be an isolated and extreme incident, but it shows
                the entrenched sexism and opposition to women’s rights
                that are present in our society. A few days ago, the
                police arrested four female activists and humiliated
                them by forcing them to strip themselves of all their
                clothes!</p>
              <p>Despite all the achievements that women have made in
                the last few decades in education, employment and
                involvement in political life, their struggle for
                equality with men and against patriarchal oppression and
                violence is still far from over (as in all parts of the
                world). They are still resisting a reactionary vision of
                their role in society.</p>
              <p>As for the Berber minority, I want to make a
                correction: it is not a minority. The majority of
                Algerians are ethnically Berbers (Amazighs). We are
                Arabo-Berbers; Arabic is also an important part of who
                we are as a cultural and political community. These
                identity issues have created a lot of tensions in the
                last few decades because our cultural diversity was
                ignored for a narrower conception of our identity. The
                Berber dimension of the Algerian cultural heritage was
                marginalised and reduced to folklore.</p>
              <p>However, the struggle to recognise Tamazight language
                as an equal element to Arabic and Islam in our cultural
                identity has achieved much since the Berber Spring of
                1980, when the Cultural Berber Movement rose in the
                Kabylie region in the north of the country. The Berber
                Spring was the first large scale political challenge to
                the regime since the early 1960s, when the Kabyles
                articulated their grievances against regime
                authoritarianism, its disdain for rich Berber linguistic
                and cultural identity and its neglect of the region’s
                economy. This true democratic mass movement inspired a
                decade of continuing struggle and revolts.</p>
              <p>In April 2001, an insurrection started in Kabylie and
                in 18 months, a strong popular movement called La’rouche
                occupied the front of the political scene and put the
                question of democracy back on the agenda. This movement
                organised a very impressive march on Algiers and
                inspired many citizens in other regions to revolt
                against Hogra (humiliation and social injustice).
                However, that movement was co-opted, infiltrated and
                crushed.</p>
              <p>When people in the West talk about the Berber minority,
                they mainly mean the Kabyle population. For reasons that
                go back to colonial times, this region has been at the
                frontlines of struggle against oppression and
                authoritarianism. In the current events, this is no
                different. The same goes for other Amazigh groups such
                as the Chaouis, Mouzabit and Touaregs. All are involved
                as Algerian citizens confronting the “divide and rule”
                tactics of the ruling elites. Slogans were clear in the
                marches: “We don’t want division, we are all Algerians”,
                emphasising their popular unity.</p>
              <p><b>What are the main strands of leftist thought in
                  Algeria and to what extent does the organised left
                  play a role in this movement?</b></p>
              <p>The left should be the force that can bring freedom and
                equality together. Not only political equality, but
                socio-economic equality that eliminates class
                disparities in society. Democracy cannot be complete
                under the framework of the domination of capital and the
                dictatorship of the markets. That’s why we need social
                and economic democracy too. What would a young Algerian
                do with freedom if they don’t have a job or decent
                housing?</p>
              <p>Unfortunately, for various reasons, including global
                ones, the organised left in Algeria is fragmented,
                atomised and weak. However, in revolutionary moments it
                can revive itself and grow if it wants to play its
                historic role as a tool for the masses to express and
                achieve their fundamental demands of freedom, dignity
                and justice. To do so, it needs to have a clear vision
                of that desired future, it needs to be autonomous
                intellectually and organisationally and must rid itself
                of paternalism and become mass organisations in the
                service of the masses.</p>
              <p>The biggest lefty party in Algeria is the Workers’
                Party of Louisa Hanoune, which is Trotskyist.
                Unfortunately, for reasons beyond comprehension, Hanoune
                supported Bouteflika for a long time because she
                considered him a bulwark against imperialism. This
                misguided “anti-imperialist” stance that ends up
                justifying authoritarianism has been seen before,
                especially in the case of Syria with Bashar al-Assad. It
                is ironic when the Bouteflika era is the most
                ultra-liberal era in the history of independent Algeria,
                with many concessions made to multinationals and Western
                capitals. It is the era of the compradorisation of the
                ruling elites by aligning their interests and
                subordinating national ones to those of international
                capital. Simply put, Bouteflika’s system dispensed with
                popular legitimacy to benefit domestic and international
                capital.</p>
              <p>There are other smaller organisations and political
                parties, such the Socialist Workers Party and the
                Democratic and Social Movement, trying to multiply
                initiatives such as calls for the self-organisation of
                workers, students and popular masses. This initiative
                should be encouraged and strengthened. We are already
                seeing this within the student movement and in attempts
                by some rank and file trade unionists to re-appropriate
                the country’s largest union, the General Union of
                Algerian Workers, and to oust its corrupt, pro-business
                and pro-regime leaders.</p>
              <p><b>In places such as Egypt there is a strong political
                  tradition defending the military based on its supposed
                  “Arab Nationalist” past. Are there similar illusions
                  in Algeria regarding the government’s roots in the
                  National Liberation Front (FLN)? And how much have
                  people absorbed the lessons of the military’s
                  reactionary role in the Egyptian revolution?</b></p>
              <p>The National Popular Army in Algeria has a unique
                history as it originated from the anti-colonial struggle
                against the French and has played a predominant role in
                the political sphere ever since. So it still has some
                revolutionary legitimacy despite all its excesses since
                independence in 1962 – including the killing of hundreds
                of youths in the 1988 Intifada, the military coup of
                1992 and its implication in massacres and in the war
                against civilians in the black decade of civil war that
                followed.</p>
              <p>Because of the deep militarisation of society, there is
                justified fear of the army and what it can do. The
                military high command and the generals have participated
                in parasitic accumulation and entrenched corruption
                within a military-oligarchic nexus that denies the
                Algerian people their right to self-determination.</p>
              <p>The FLN has been completely discredited as the civilian
                façade of an authoritarian corrupt military rule. The
                decisive entrance of the people onto the political stage
                forced the military high command to distance itself from
                the presidency. The military intervened to put an end to
                Bouteflika’s reign to safeguard the regime. Bouteflika’s
                abdication is a significant moment in the popular
                dynamic as this is only one victory in the long struggle
                for radical change that must include the overthrow of
                all the symbols of the system, including major general
                Gaid Salah, a key loyal figure in Bouteflika’s regime
                and a supporter of his fifth term before backtracking
                under the pressure of the growing popular movement.</p>
              <p>The army leadership is not to be trusted. This was made
                clear by Salah’s initial threats against the movement
                before he adopted a more conciliatory tone. In a 10
                April declaration from Oran, a port city in the
                north-west, the general said there is no other solution
                to the crisis except through a constitution designed in
                the first place to safeguard the ruling elites and their
                interests. Basically, he is giving his support and
                weight to a transition controlled from above – to a coup
                against the popular uprising. Salah and the military
                high command are the spearhead of the counter-revolution
                that has shown itself openly, including in the violent
                repression of peaceful protesters. Those with illusions
                in him – and in his announcements that he is on the side
                of the people and their aspirations – have become much
                more cautious.</p>
              <p>Slogans such as “The army and the people are brothers”
                cannot be applied to the corrupt generals that benefited
                from and upheld Bouteflika’s rule. The Algerian people –
                especially the popular masses – need to be wary of the
                interventionism of such actors to avoid a scenario à la
                general Sisi in Egypt. There too, Sisi claimed that he
                intervened on behalf of the people when he executed a
                coup against Morsi. We all know what has happened since.
                It could be tactical to profit from the ongoing internal
                power struggle among the ruling elites. But it would be
                a fatal mistake to believe that the leadership of the
                army would be on the side of the people or their
                revolution. The Algerian people need to be more vigilant
                and determined than ever to stop the
                counter-revolutionary forces from hijacking this
                historic uprising.</p>
              <p><b>What are the immediate tasks and challenges facing
                  the movement?</b></p>
              <p>In this, the 9th week, despite all attempts to
                manipulate through propaganda – to divide, to instil
                fear – the movement is not faltering. It is growing and
                spreading. No one expected that judges would come out
                and support the popular movement and even refuse to
                oversee the next presidential elections scheduled for 4
                July. Students are still organising huge protests and
                marches all over the country to support Al Hirak Acha’bi
                (the popular movement) and have called for a national
                strike. Some autonomous trade unions are maintaining
                their calls for strikes to support the ongoing dynamic.
                This week, around 40 mayors declared their refusal to
                organise elections in their localities. Some
                organisations of civil society are determined to
                re-appropriate public spaces by organising public
                debates and activities, which are not allowed in the
                capital Algiers and which end in repression and arrests.</p>
              <p>We’ve also seen how various ministerial visits were
                disrupted or cancelled as people chased several
                ministers from Tebessa, Bechar, Tissemsilt and Tipaza.
                It is becoming clear that people are rejecting the
                regime’s transitional plan and we are living in a
                revolutionary situation that could escalate and
                radicalise, depending on the reaction of the ruling
                classes and the level of political consciousness and
                organising in the movement. What the protesters are
                calling “members of the gang” have huge vested interests
                in maintaining the status quo. They will do whatever it
                takes to preserve these, including sacrificing
                scapegoats to gain time and save the system.</p>
              <p>We cannot be naïve; revolutions come at a cost and
                repression will be in the mix. The peaceful or violent
                character of a revolution is always determined by the
                oppressor and its methods. The balance of forces must be
                shifted significantly toward the masses by maintaining
                the resistance (marches, protests, occupations of public
                spaces, general strikes, etc.) to force the army command
                to yield to people’s demands for system change and the
                removal of the entire old political guard.</p>
              <p>Some of the challenges facing the movement can be
                summarised:</p>
              <p>It must structure itself by encouraging local
                self-organisation through neighbourhood committees,
                student collectives, independent local representations
                and the opening up of spaces for discussion, debate and
                reflection to have a solid platform or a coherent
                program.</p>
              <p>It must be endowed with popular and democratic
                structures and mechanisms that allow us to strategise:
                how to formulate clear demands, what kind of tactics to
                adopt and when to escalate resistance or negotiate. We
                cannot rush into elections as it will be always the
                structured forces (including the ancient regime) that
                will take over.</p>
              <p>At this crucial juncture, it is very important to
                insist on individual and collective freedoms of
                expression and organising all the time, not just every
                Friday.</p>
              <p>We must categorically oppose any transition managed by
                the comprador oligarchies and the military and call for
                a sovereign and popular constituent assembly to come up
                with a popular and democratic constitution that will
                consecrate social justice and popular sovereignty over
                natural resources. The democratic transition must be in
                the hands of the people, managed by its forces and for
                the people.</p>
              <p>We must continue to reject any foreign intervention in
                the ongoing events.</p>
              <p>Finally, we must wed social justice and socio-economic
                rights to democracy because this revolution expresses a
                general will of the downtrodden to defend their common
                interests.</p>
              <p>Radical change is not a programmed push-button
                operation; it is a protracted political process,
                requiring confrontation and sacrifices that, at certain
                times, lead to a path prepared by long struggles and
                accumulated experiences. To paraphrase a saying familiar
                to Muslims: “Let’s work for radical change as if it
                would take an eternity to realise, and let’s prepare the
                ground for it as if it’s going to happen tomorrow”.</p>
              <p><em>This article was originally published by <a
                    href="https://redflag.org.au/node/6759">Redflag</a>
                  on April 17, 2019.</em></p>
            </div>
          </div>
        </div>
      </div>
      <div> </div>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://freedomarchives.org/">https://freedomarchives.org/</a>
    </div>
  </body>
</html>