<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body text="#000000" bgcolor="#FFFFFF">
    <div class="container font-size5 content-width3">
      <div class="header reader-header reader-show-element" dir="ltr"> <a
          class="domain reader-domain"
          href="http://www.venezuelanalysis.com/analysis/14424">venezuelanalysis.com</a>
        <h1 class="reader-title">Socialism Has to Be Feminist or It
          Won’t Be Emancipatory: A Conversation with Indhira Libertad
          Rodriguez</h1>
        <div class="credits reader-credits">By Cira Pascual Marquina –
          pril 8, 2019<br>
        </div>
      </div>
      <hr>
      <div class="content">
        <div class="moz-reader-content line-height4 reader-show-element"
          dir="ltr">
          <div id="readability-page-1" class="page">
            <div>
              <div>
                <p><em>Indhira Libertad Rodriguez is a feminist
                    researcher and sociologist. A member of the Araña
                    Feminista (Feminist Spider network), she does human
                    rights advocacy for women and sexually dissident
                    groups. In this interview with Venezuelanalysis,
                    Rodriguez discusses the specificity of the feminist
                    struggle in Venezuela and the need for Bolivarian
                    socialism to combat gender oppression.</em></p>
                <p><strong>There are some sectors of the Left which
                    still argue that feminist and gender diversity
                    claims can only be settled in a postcapitalist
                    society and thus shouldn’t occupy much of our time
                    now. The current situation, in which we are under
                    attack by imperialism, might seem the best case for
                    this viewpoint which is nevertheless mistaken. How
                    can we show people the vital links between the
                    anti-imperialist struggle and the anti-patriarchal
                    struggle?</strong></p>
                <p>There is indeed a tendency that comes from the
                  traditional twentieth-century Left, a traditionally
                  which puts gender rights and women's struggles aside,
                  apart from what is considered to be the main struggle.
                  The idea is to separate these struggles – our
                  struggles – from the anti-capitalist or
                  anti-imperialist one. That was a tradition of the Left
                  in the last century, both in this continent and in the
                  West more generally.</p>
                <p>But I’m not sure if it is very strong these days...
                  What I’m seeing now is a surprising willingness to
                  incorporate our debates. For instance, I have observed
                  that Left parties are now forming offices and teams
                  focused on feminist issues, and this has been
                  happening even in communist parties. So I have seen
                  these new openings. And it has all been very
                  interesting to me precisely because there has been –
                  as you mentioned – a very conservative tradition that
                  descends from the traditional Left.</p>
                <p>The truth is that now the Left cannot ignore the
                  feminist Green Tide [the color green is associated
                  with the abortion rights movement in Argentina and
                  elsewhere in Latin America], the “Ni una menos” [not
                  one woman less] movement or the 8M feminist strike.
                  These movements, which have been massive on a global
                  scale, have forced the Left to question itself. So now
                  the Left has had to think and debate about feminist
                  demands, and it has had to introduce such demands into
                  the emancipatory struggle.</p>
                <p>But it is also true that this conservative Left
                  tradition has continued in some ways. For that reason,
                  we need to remember that it’s not possible for an
                  emancipatory process to succeed if half of the
                  population is not taken into account; or if (even
                  worse) the Left participates in the oppression of that
                  half of the population. Socialism must be feminist. If
                  it isn’t, socialism is not going to be libertory, it
                  won’t have an emancipatory quality, and it’s not going
                  to be socialism.</p>
                <p>If we think about it, the struggle against
                  imperialist intervention that is going on right now,
                  is an anti-patriarchal struggle because imperialism
                  expresses hegemonic masculinity. Imperialist
                  subjectivity actually reflects and reinforces
                  masculine domination.</p>
                <p>An anti-imperialist struggle is, by definition,
                  anti-patriarchal. The concept of “patriarch,” if we go
                  to the original meaning, is the owner of the wife, the
                  children and the household goods. Yet he also
                  dominates the whole space of the family. The patriarch
                  exercises power and domination not only over women,
                  but also over younger men, and over slaves, of course.</p>
                <p>I think it is important to remember this, because
                  precisely in imperialism we find this masculine,
                  patriarchal subjectivity reinforced. Imperialism is
                  power brought together and imposed on those who are
                  weaker, and it is power that is exercised through
                  coercion and violence.</p>
                <p>Imperialism also implies the negation of other
                  beings. The process of colonization was exactly that:
                  making other human beings into non‐beings. In other
                  words, imperialism erases the condition of humanity
                  from other human beings. It takes that premise to new
                  lengths: imperialism is essentially masculine and
                  patriarchal.</p>
                <p><strong>Caribbean societies may be sexist and
                    homophobic, but they are also very flexible and
                    dynamic. Additionally, among the working class,
                    especially in the barrios, </strong><strong>family</strong><strong>
                    organization tends to be matriarchal. How do these
                    specific characteristics of Caribbean society affect
                    the feminist struggle in Venezuela?</strong></p>
                <p>Well, I would put things differently. I would say
                  that the Venezuelan family is actually <em>matrilineal</em>
                  (what we find is, in fact, <em>matricentrism</em> [a
                  society organized around the mother]). The concept of
                  matriarchy is not necessarily correct, because a
                  “matriarchal society” would be one in which women
                  would hold a monopoly on power.</p>
                <p>If we talk about matriarchy, we might also be talking
                  about an exercise of power from the feminine
                  standpoint. Frankly, we still have to think about how
                  that would be done, what it entails, how it would
                  differ from the patriarchal exercise of power. That
                  means that matriarchy as a conception is “a
                  construction in construction.” Also, in this open
                  debate, we must avoid essentialist attitudes regarding
                  the feminine.</p>
                <p>This is a patriarchal, machista, and androcentric
                  society [dominated by the masculine point of view]. It
                  turns out that one of the most evident features of our
                  revolutionary process in Venezuela is that it put
                  women to spaces of power. That fact, for us, does not
                  mean the end of machista organization. Women in spaces
                  of power guarantees nothing. The best proof of that is
                  the twenty years of the revolutionary process. We find
                  women in decision‐making roles, in positions of power,
                  and yet we find that they don’t defend our interests
                  from a feminist perspective. That is because they
                  exercise power with the tools at hand and replicate
                  the existing model, based as it is on the exercise of
                  power from the masculine standpoint.</p>
                <p>Regarding Caribbean culture, it is indeed
                  tremendously sexist. However, we could also ask where
                  that’s not the case. But it is true, as you point out,
                  that here there are spaces of flexibility in general
                  and, in gender terms, and that is important.</p>
                <p>Now, I believe that in Venezuela and in much of the
                  Caribbean, matricentrality is very difficult to
                  overcome. That is because the central role of the
                  mother in our society actually reinforces the
                  patriarchal system… The struggle against this system
                  in a society like ours, and particularly in the
                  popular or barrio sectors with their profound
                  matricentric organization, leads to two important
                  problems.</p>
                <p>First, as I mentioned before, the mother’s role in
                  our society is the reproduction of the [patriarchal]
                  system. That reproduction has no masculine face to
                  represent it; it is apparently a women’s affair. This
                  means, as many class-conscious feminists have
                  observed, that women are the ones who teach in our
                  society, and so it is women who end up transmitting
                  sexist values.</p>
                <p>That’s not surprising, however, since the mother
                  assumes the role of reproducing society as a whole:
                  she does it because that is the role that the system
                  gives her. Women are oppressed economically and
                  sexually, and additionally, they are assigned the role
                  of transmitting sexist values!</p>
                <p>The other component is the identification of woman
                  and mother and that, in general, happens throughout
                  Latin America (where, by the way, there is also an
                  identification between woman and nation). That
                  identification makes it very difficult to untangle the
                  web of oppression that affects women and mothers in
                  our society. It includes the fact that we are denied
                  the free development of our personalities, since the
                  only legitimate role for women is being mothers.</p>
                <p>Thus, <em>non‐mothers</em> are <em>second-class</em>
                  women or aren’t exactly women in our society.</p>
                <p>Then, there is a second issue that is very particular
                  to the Caribbean. Women here are often forced into the
                  stereotype of “the Atlas woman.” That is, the person
                  who can hold the weight of the entire world on her
                  shoulders: the woman who can deal with it all! We are
                  talking about a woman who must work, deal with the
                  house and children, be a community activist, and go to
                  marches. The woman who can do it all! That may be an
                  extraordinary strength and may reflect the toughness
                  that women from the barrio often show. But still, it
                  is not the same as women being in important
                  decision‐making spaces in our society.</p>
                <p><strong>In Venezuela, there is still much to be done
                    as far as progressive legislation is concerned,
                    especially regarding <a
                      href="https://venezuelanalysis.com/analysis/14051">sexual
                      and reproductive rights</a> and gender diversity
                    issues. Are these struggles making any headway in
                    the constituent process?</strong></p>
                <p>It is not going well. The constitutive process is
                  very administered and controlled. The decision‐making
                  processes and the possibility that the final text
                  might include feminist claims and the claims of
                  dissident sexualities is remote. So it’s not going
                  well.</p>
                <p>When the call for the Constituent Assembly went out
                  in 2017, those of us in the Araña Feminista (which is
                  part of the popular feminist movement) organized a big
                  debate in what we called the “Constituent Coven”
                  [Aquelarre Constituyente]. The “coven” had two large
                  meetings geared toward making proposals for the new
                  National Constituent Assembly.</p>
                <p>Out of those meetings came what I believe to be a <a
                    href="https://venezuelanalysis.com/analysis/14051">beautiful
                    and rich text</a>. That document has a range of
                  proposals for the new Venezuelan constitution, from
                  material to be included in the preamble, to a new
                  chapter on sexual and reproductive rights. We also
                  propose including new economic and social rights,
                  environmental rights, political rights, etc. Really,
                  the document touches upon all aspects of life and
                  politics. That is because feminism today – after three
                  centuries of struggle – has something to say about
                  everything!</p>
                <p>And I should add that the Araña Feminista’s text not
                  the only one incorporated in the document. Yet all the
                  varied contributions demand sexual and reproductive
                  rights, the right to adoption by homoparental couples,
                  the legalization of homosexual unions, the right to
                  self‐perceived gender identity for trans people, just
                  to mention a few of our key issues.</p>
                <p>Nevertheless, I’m not very optimistic about the final
                  text of the new constitution. When it comes out, it
                  will have to be subjected to a popular vote. Then we
                  will see what happens!</p>
                <p><strong>As you pointed out earlier, the last twenty
                    years have brought with them an explosion in women’s
                    participation in local, territorial organizations.
                    Women often play leading roles in communes, communal
                    councils, and the <a
                      href="https://venezuelanalysis.com/tag/claps">CLAP</a>.
                    However, <a
                      href="https://venezuelanalysis.com/analysis/14169">women’s
                      participation in </a></strong><a
                    href="https://venezuelanalysis.com/analysis/14169"><strong>spaces</strong></a><strong><a
                      href="https://venezuelanalysis.com/analysis/14169">
                      of power is very limited</a>. What do you make of
                    this contradiction?</strong></p>
                <p>If we have matricentric societies, then it makes
                  sense that a revolutionary process aiming to overcome
                  representative democracy, will logically bring women
                  into spaces of organization, into spaces of
                  participatory democracy. That is, in fact, what
                  happened here. Women have been the most active
                  organizers at the local, territorial level.</p>
                <p>At the same time, the cadres of our revolution are
                  not feminists. It took Chavez a very long time to
                  connect with the feminist struggle. The first trigger,
                  the event that made him recognize women as subjects
                  was the 2002 coup, when he saw that it was working
                  women, women of the “pueblo,” who most vigorously
                  demanded his return. They were in the streets and they
                  were ready to fight.</p>
                <p>That made Chavez – who as a military person came from
                  one of the most patriarchal institutions – recognize
                  this struggle as legitimate. Also important was the
                  fact that he was accompanied by women such as Maria
                  Leon [longtime Communist Party member and former <em>guerrillera</em>
                  who became an important colleague of Chavez] who
                  taught him about the feminist struggle… Since Chavez
                  had a great capacity to rectify, to rethink himself,
                  he moved away from the machista framework that he had
                  inherited.</p>
                <p>That brings us to the 2006 World Social Forum where
                  Chavez declared himself a feminist, and he encouraged
                  Rafael Correa and Evo Morales to declare themselves
                  feminists too. However that, of course, doesn't mean
                  that all the cadres of the revolution are feminist.
                  Far from it! Proof is how women's issues are so often
                  dealt with by making them into mother’s issues, since
                  that is the only role that our society’s imaginary
                  assigns to women.</p>
                <p>And so, we still have much work to do reflecting and
                  verbalizing who we are as subjects, who we are as
                  protagonists. We must go through a process of
                  self‐recognition regarding our roles, who we are as
                  community leaders, who we are as social leaders, and
                  regarding our capacity to really exercise an influence
                  in other spheres.</p>
                <p>We also have to break with microsexism and the logic
                  by which one woman is the chief of the UBCh [basic
                  organizational cell of the PSUV], the CLAP
                  coordinator, the leader on the street level, but then,
                  when the party representative comes to the community,
                  he talks to a guy and not the real community leader.
                  Additionally, we have to wonder how it is that we can
                  be protagonists in the political process, but when we
                  get home, the tasks of reproducing life [homemaking
                  and childcare] are not shared. Or the husband is
                  jealous and violent. Why do these patterns remain?</p>
                <p>We must break with all this; we must cease to take
                  over the role of life’s reproducers. We must resist
                  and creatively build other roles for ourselves, other
                  paths. In fact, even if this struggle is one that
                  takes place in small quotidian spaces, it must go hand
                  in hand with government policies regarding education
                  and broadcast media. The whole system must be
                  transformed.</p>
                <p><strong>In Venezuela, the patriarchal state
                    bureaucracy and the capitalist private sphere tend
                    to co-opt the feminist projects, reducing the
                    struggle to very limited demands, or interpreting it
                    through a simplistic “woman equals love equals
                    mother” framework. How can we fight against this
                    tendency to appropriate and declaw feminism in our
                    context?</strong></p>
                <p>In effect, the “woman equals love equals mother”
                  formula has been used to subsume the feminist
                  struggle... There has been, as Fernando Buen Abad
                  would say, a process of phagocytosis [one cell
                  absorbing another]. Buen Abad talks about symbols
                  being absorbed by modernity, referring to how symbols
                  become spoils in modernity. It could be compared to
                  the process of making the symbols and struggles into a
                  small enterprise, and it has happened particularly
                  with the struggles that the twentieth century Left
                  didn't take into account. I’m talking about the things
                  that the Left excluded, marginalized and oppressed.</p>
                <p>A good example of this kind of cooptation is the
                  emergence [in the US] of the Pink Market in WASP
                  society: the 1980s phenomenon of integrating gays into
                  society as long as they were consumers. Similarly,
                  there has been a process of co-opting women’s demands.</p>
                <p>I think we have to be very leery of a feminism based
                  on downloading [hashtags and slogans]. We have to ask
                  ourselves if doing that will strengthen our struggles,
                  or if it is instead about invisibilizing collective
                  processes.</p>
                <p>Here in Venezuela, to struggle against the “woman
                  equals love equals mother” cliche, we need to mobilize
                  on the street and we need our own symbolic production.
                  We have to fight, collectivizing the struggle,
                  collectivizing alternatives, and collectivizing
                  solutions. Those are the tools that the feminist
                  movement has at hand right now.</p>
              </div>
            </div>
          </div>
        </div>
      </div>
      <div> </div>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://freedomarchives.org/">https://freedomarchives.org/</a>
    </div>
  </body>
</html>