<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=windows-1252">
  </head>
  <body text="#000000" bgcolor="#FFFFFF">
    <span style="font-family:verdana,sans-serif"><b>The Lasalin
        Massacre: Is it an accidental event, a fight between rival gangs
        to control an area, or a calculated and planned political act? <br>
      </b></span>
    <div class="moz-forward-container">
      <div dir="ltr">
        <div dir="ltr">
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif"><b><br>
              </b></span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif"><b>by
                Vladimir Durace - </b><font size="-2"><a class="moz-txt-link-freetext" href="https://haitisolidarity.net/the-lasalin-massacre/">https://haitisolidarity.net/the-lasalin-massacre/</a></font><br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif"><br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif">This
              article, originally written in Haitian <i>Kreyol</i> for
              <b><a
                  href="https://haitisolidarity.net/the-lasalin-massacre/"
                  moz-do-not-send="true">Haiti Solidarity</a></b> in
              February 2019, was translated by Haiti Action Committee.<br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif"><br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif">Lasalin, a
              shantytown in the capital of Haiti, is crossed by two main
              thoroughfares, which make it a strategic area coveted by
              several economic and political groups for many reasons. On
              one side is Jean-Jacques Dessalines Boulevard, with
              Lasalin Boulevard on the other. Facing Lasalin are truck
              terminals and private ports that receive goods and
              merchandise from abroad. The center of the shantytown is
              situated directly across the terminals and ports. For one
              of the powerful ruling social groups, whose origin and
              methods of operations will be discussed later, Lasalin is
              considered to be a menace. This is a view that is
              generally shared in the oligarchy, which is determined at
              all costs to force out the residents of the community and
              take over the land to enlarge its economic empire. Edouard
              Baussan, the owner of Unibank, now controls these
              terminals after buying out the other shareholders. For
              this group to achieve its dream, it must remove the people
              who live in the shantytown of Lasalin. The majority of the
              residents are active members of <i>Fanmi Lavalas
                Political Organization</i> who always publicly declare
              their great appreciation and loyalty to former President
              Jean-Bertrand Aristide, who implemented many projects in
              the area for the residents of Lasalin to live in dignity.<br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif"><br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif">It is no
              secret that these economic groups are connected with
              wealthy businessmen in the international community,
              particularly in the US, who supported and helped them
              install PHTK (Haitian <i>Tèt Kale</i> Party) to power;
              they continue to provide support in order to defend their
              interests. It is easy to understand why major
              international media provide very little coverage of the
              political crimes—massacres committed against the Haitian
              people; it is similar in the case of the local Haitian
              media that they control. If it were not for the network of
              social media - Facebook, Instagram, WhatsApp - the world
              would not know what had occurred in Haiti on November 13,
              2018, when hundreds were killed, scores of houses were
              burned, young women raped, and children and elderly
              mutilated with machetes.<br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif"><br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif">Let us take
              a little time to examine the origin of the disadvantaged
              class in Haiti.<br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif"><br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif">The struggle
              of the popular masses - the black descendants of enslaved
              Africans - throughout the history of Haiti, to claim their
              rightful place in the nation, goes way back to the time of
              slavery. The war for physical, economic, political, and
              cultural independence had forced all social classes in the
              colony of <i>Saint Domingue</i> to unite their forces so
              that the struggle could be easier for them, as each social
              class had interests that differed from the others.<br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif"><br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif">The massacre
              on November 13, 2018 is not the first to have taken place
              in the community of Lasalin. In 1957, in order for General
              Antonio Thrasybule Kebreau to stage elections to install
              dictator Francois Duvalier as president, he massacred many
              supporters of President Eustache Daniel Fignole, who lived
              in working class neighborhoods such as Lasalin, Bele, and
              Site Soley. They did not want to obey and accept the <i>coup
                d’état</i> that the Haitian Army had committed against
              President Fignole which sent him into exile. On September
              11, 1988, the Haitian Army in the service of the Haitian
              oligarchy enabled paramilitary affiliates to massacre
              parishioners during a mass officiated by Father
              Jean-Bertrand Aristide at St. Jean Bosco Church in
              Lasalin. And during the first <i>coup d’état</i> against
              President Aristide that started on September 29, 1991, the
              Haitian Army, together with paramilitary affiliates,
              massacred many activists in working class neighborhoods,
              particularly in Lasalin, over the course of several years.
              On February 29, 2004—the date of the second <i>coup
                d’état</i> against President Aristide—the working class
              neighborhoods were once again victims of the enemies of
              democracy. The Haitian people and the neighborhood of
              Lasalin were not spared; many activists were killed.<br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif"><br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif">Can we
              consider the enslaved population as a social class in the
              colony of <i>St.</i> <i>Domingue</i>? Social classes
              have traditionally been defined as:<br>
                  1.    Bourgeoisie – The whites who possess a lot of
              money, wealth, plantations, and land.<br>
                  2.    Middle class – The small landowners, “mulattos,”
              and freedmen who do not possess a lot of money, wealth,
              plantations, or land, but who are living comfortably.<br>
                  3.    Working class – Among which are blacksmiths,
              shoemakers, tailors, teachers, shopkeepers, etc<br>
                  4.    Enslaved population – In which class belongs the
              enslaved who owned no plantations and riches, those who
              were not workers because they were not paid for the work
              that they did? For these reasons we speak of social group
              instead of social class. In his book <i>Haïti-Haitii:
                Philosophical Reflections for Mental Decolonization</i>,
              Dr. Jean-Bertrand Aristide references “Article 22 of the
              Black Code” which explains how the enslaved were treated.<br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif"><br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif">Why do we
              speak of “physical” independence? The behavior and actions
              of a number of officials in Haitian society shows plainly
              that, to this day, they still have in their mind that they
              are dependent on the countries of the former colonizers.
              Moreover, they believe that any action they take has to be
              blessed by the colonizer. These officials act as governors
              who are at the beck and call of the metropole. This means
              that to this day, “mentally,” they think and act as
              slaves. This behavior is favorable for the Haitian
              oligarchy in the “mulatto class/group,” in organizing a
              system of corruption and repression that assassinates and
              massacres people—the working class—any time they take a
              stand to demand their fundamental rights, such as the
              right to food, education, health care, housing, and work.<br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif"><br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif">If the
              struggle for physical independence forced a unity, for the
              moment, between the various social classes, group
              interests and personal interests led to division after the
              victorious War for Independence. Each group fought to
              maintain and defend their interests and to enlarge the
              economic empire of their particular group.<br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif"><br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif">In all of
              these social groups, <i>only the enslaved group</i> spoke
              words such as "creating a nation," "equitable distribution
              for all the people of the land," and "live free and
              independent or die." However, the other social groups saw
              it differently. Black people coming out of slavery were
              not considered human beings; they had no rights in the new
              nation. They were not part of the societal project.
              Alexandre Pétion was a leader from the mulatto group,
              which started behaving as the new masters. They built no
              schools or hospitals. In short, what was needed for a
              state apparatus to function in the service of the
              population was not in their interest. If the descendants
              of the enslaved learned to read, they would have a lot
              more clarity on what is happening in the world. <i>They
                would become a threat to the system</i>. For these
              reasons, the Black Code continued to be implemented under
              a different guise to maintain the people in misery.<br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif"><br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif">The
              “mulattos” considered the colony as a place to conduct
              business and make money. They considered themselves French
              citizens or subjects. It was the black officers, the
              formerly enslaved in the indigenous army who, raising the
              problem of exclusion, demanded inclusion for all, in
              particular for the formerly enslaved. We can cite the
              following examples: Jean-Jacques Dessalines, Henri
              Christophe, Francois Capois—those who spoke for total,
              unconditional independence, economic independence,
              political, cultural, and physical independence.<br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif"><br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif">It is this
              same group, the formerly enslaved, who throughout the
              history of Haiti have been fighting a continuous struggle
              to claim their rights in this brand-new nation, to live
              with honor and dignity and the right to work; the right to
              healthcare; the right to food, education, justice, and
              good housing. From this standpoint, Jean-Jacques
              Dessalines stated, “What about the blacks whose fathers
              are in Africa? There will be nothing for them?” This
              declaration is one of the causes for the killing of
              Jean-Jacques Dessalines. “<i>All for them, nothing for the
                masses of the people</i>.” From this time on, this class
              of assassins has always come together to crush the
              majority population—the formerly enslaved, the
              marginalized, those kept on the margins of society.<br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif"><br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif">The ruling
              elite which not only controls the economy but also the
              local media, engages in lobbying foreign governments and
              international media, in order to tarnish the image of the
              struggle of the majority population. Local and
              international lobbyists have concocted a variety of names
              throughout the history of the majority population’s
              struggles to free themselves from unparalleled misery and
              from the label of the poorest and most corrupt nation.
              Lobbyists have labeled them with derogatory names: <i>kamoken</i>,
              <i>chime</i>, <i>bandi</i>, <i>dechouke</i>, <i>rat pa
                kaka</i>, <i>kidnape</i>, <i>ravet</i>….This is part
              and parcel of a psychological war to work on public
              opinion, so that when they commit a politically-motivated
              massacre, the rest of society will conclude that the
              police are killing bandits and criminals.<br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif"><br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif">No nation
              can develop if it is not politically independent; it will
              find it impossible to choose the leadership that the
              people want to govern. When other people are choosing, it
              is not in the best interest of the population. The
              enslaved understood this. Jean-Jacques Dessalines and
              Christophe understood it, too. The disadvantaged group
              understands it, and this is the motivative force for the
              struggle for independence - political, cultural, etc -
              that is being carried out today. One of the better ways to
              wage this struggle is to <i>mentally decolonize</i> all
              the groups and classes of Haitian society who are still
              colonized.<br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif"><br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif">In these
              modern times, there is a different approach to slavery,
              but the results remain the same. This is why it is
              referred to as modern-day slavery. Working class
              neighborhoods like Site Soley, Lasalin, Solino, Raboto,
              Sentelen, and Jalouzi are considered by colonialist
              countries as “warehouses for modern slaves.” If one reads
              the Black Code that states how to manage slaves in the
              colony of St. Domingue, if one reads the book by Dr.
              Jean-Bertrand Aristide, <i>Haïti-Haitii: Philosophical
                Reflections for Mental Decolonization</i>, it becomes
              understandable and easy to observe that while it is the
              same politics, the methods have changed - they have been
              modernized.[1] We see the silence of the big media and the
              international community as massacres are taking place in
              Haiti, particularly in working class neighborhoods that
              they consider to be slave warehouses. And yet, it is not
              only the working class neighborhoods that are viewed as
              slave warehouses, but the entire country of Haiti. If not,
              can anyone explain why a Haitian worker is expected to
              live on a minimum wage that is less than only five dollars
              a day for a full day of work?<br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif"><br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif">The
              bourgeois class in Haiti includes descendants of mulattos
              and freedmen, with nationals from the US and countries of
              the Middle East and Europe such as Reginald Boulos, Sherif
              Abdallah, Reynold Deeb of the Deka Group, Andy Apaid,
              Dimitri Craan, Gilbert Bigio, and Handal.<br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif"><br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif">Members of
              the bourgeois class invest a lot of money in the campaigns
              of candidates for parliament deputy, senator, and
              president, favoring people involved in criminal acts and
              corruption. Thus, they can participate in contraband,
              corruption, illegal weapons trafficking, crime, drug
              dealing, and kidnapping. The political connections of
              members of the bourgeois class are strengthened by
              investments in the campaign of selected candidates, making
              possible their great influence in the state apparatus to
              impose ministers, directors-general, and members of the
              electoral council. They also benefit by receiving
              duty-free status, paying no taxes on their imported
              merchandise that is later sold to the population at
              inflated prices.<br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif"><br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif">For all
              these reasons each group that is part of the Haitian
              oligarchy has its own clique within the Haitian National
              Police—for example, Jimmy “<i>Barbecue</i>” Cherizier and
              Gregory “<i>Ti Greg</i>” Antoine - that works with armed
              civilians such as Serge “<i>Ti Junior</i>” Alectis to
              eliminate adversaries. Whether political, economic or
              social, the December 21, 2018 assassination of Alain
              Douge, who was working on a new labor code for Haiti,
              stands as an example. With the complicity of the police,
              government officials, senators, and deputies in the
              parliament, using their private customs office right
              across from Lasalin, these groups from the oligarchy can
              easily bring any type of weaponry into the country. How
              can anyone explain that a poor person living in Lasalin or
              Granravin - who cannot even afford to eat and receiving a
              wage as little as $3 for a full day’s work - can buy a
              weapon that costs several thousands of dollars, not to
              mention cost of the bullets?<br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif"><br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif">The politics
              to maintain monopolistic control lead to these economic
              groups becoming very violent, stopping at nothing to
              defend their interests. Presently in everyday language,
              one hears of <i>Groupe Bigio</i>, <i>Groupe de Bourdon</i>,
              <i>Groupe Acra</i>, <i>Groupe Unibank</i>, and <i>Core
                Groupe</i>.<br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif"><br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif">Thus various
              groups seek to have at their disposal an armed militia
              under the cover of a security service. They make alliances
              with a few outlaws in some of the working class
              neighborhoods, provide them with money and weapons,
              creating groundless rivalries that conveniently allow for
              the elimination of political adversaries. The
              assassination of Paul “<i>Ti Koton</i>” Ambroise allegedly
              by Gregory “<i>Ti</i> <i>Greg</i>” Antoine is a clear
              example. Ambroise was a potential candidate for mayor of
              Port-au-Prince under the banner of <i>Fanmi Lavalas</i>;
              he was assassinated in plain view of the police after
              attending a soccer game at the Silvyo Cator stadium.<br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif"><br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif">In
              conclusion, gang warfare does not exist and has never
              existed in Haitian society, especially in Lasalin,
              Granravin, and similar working class neighborhoods. If
              working class neighborhoods are viewed as warehouses for
              modern day slavery, we have to conclude that it is all the
              people of the country of Haiti who are viewed as a slave
              warehouse by a particular sector of the international
              community. It is not surprising that there is no coverage
              of the massacres that are occurring in various areas of
              Haiti, in order to maintain a system that is built on a
              new Black Code that is no different from the old one.
              Two-hundred-eighty-three people were killed in Lasalin
              during the month of November 2018 alone, according to
              community residents and various human rights observers.
              What gang would have the capacity to carry out such a
              massacre without the complicity of the government and the
              police? What gang would have enough money to buy all of
              these weapons of war. The Lasalin massacre amounts to <i>slaves
                killing other slaves</i>, as <i>colonialists</i> white
              and black are implementing the theory of William Lynch.[2]<br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif"><br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif">What do
              Barbecue, Ti Junior, Ti Greg, Vlaw, Ti Je, and Arnel
              Belizvaire represent in the struggle? Without a doubt they
              are the “weapons” placed in the midst of the enslaved that
              the bourgeoisie can use whenever needed. What do Boulos,
              Edouard Baussan, Andy Apaid, Baker Charles, Dimitri Craan,
              Sherif Abdallah and Bigio represent? The oligarchy. If
              Lasalin, Vilaj de Dye, Matisan, or Granravin become a
              political obstacle, it follows naturally that the
              oligarchy will try to eliminate all of their political
              adversaries, in order for the field to be wide open in
              advance of the next elections. Since the majority of
              community residents in these neighborhoods is <i>Lavalas</i>,
              it is repression against <i>Lavalas</i> itself. The
              Lasalin massacre was neither an accidental occurrence nor
              an intergang turf war. It was a political act, calculated
              and planned.</span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif"><br>
            </span></div>
          <div><span style="font-family:verdana,sans-serif"><b>Endnotes</b><br>
              1. "Article 22 [of the Black Code]: ‘…Every week, the
              slave master must give every slave that is 10 years old or
              more 2 and a half pots of manioc flour, according to
              measures used in Paris, or else 3 cassavas that each weigh
              at least 2 and a half pounds…and 2 pounds of salted beef
              or else 3 pounds of fish….As for infants, once they are
              weaned and until the age of 10, they will be given half of
              the quantity of food indicated in article 22, every
              week.’” Aristide, Jean-Bertrand. Haïti-Haitii:
              Philosophical Reflections for Mental Decolonization.
              Paradigm Publishers. 2011.<br>
              2. <a
href="https://pasadenajournal.com/the-making-of-a-slave-the-infamous-willie-lynch-letter"
                target="_blank" moz-do-not-send="true">https://pasadenajournal.com/the-making-of-a-slave-the-infamous-willie-lynch-letter</a></span><br>
          </div>
          <br>
          -- <br>
          <div dir="ltr" class="m_-6148626706495500525gmail_signature">
            <div dir="ltr"><span>
                <div>
                  <div>sent by Haiti Action Committee<br>
                  </div>
                  <a href="http://www.haitisolidarity.net"
                    target="_blank" moz-do-not-send="true">www.haitisolidarity.net</a><br>
                </div>
              </span></div>
          </div>
        </div>
      </div>
    </div>
    <br>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://freedomarchives.org/">https://freedomarchives.org/</a>
    </div>
  </body>
</html>