<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body text="#000000" bgcolor="#FFFFFF">
    <div class="container font-size5 content-width3">
      <div class="header reader-header reader-show-element" dir="ltr"> <font
          size="-2"><a class="domain reader-domain"
            href="https://venezuelanalysis.com/analysis/14346">https://venezuelanalysis.com/analysis/14346</a></font>
        <h1 class="reader-title">Confront Imperialism and Don’t Make
          Concessions: A Conversation with Nestor Kohan (Part 1)</h1>
        <div class="credits reader-credits">By Cira Pascual Marquina -
          February 23, 2019</div>
      </div>
      <hr>
      <div class="content">
        <div class="moz-reader-content line-height4 reader-show-element"
          dir="ltr">
          <div id="readability-page-1" class="page">
            <div>
              <div>
                <p><em>More than any other living thinker, Argentinian
                    intellectual Nestor Kohan has worked to recover the
                    tradition of Latin American revolutionary Marxism, a
                    trajectory that he argues stretches from Julio
                    Antonio Mella and Jose Carlos Mariategui to Che
                    Guevara, Fidel Castro </em><em>and</em><em> Manuel
                    Marulanda. Kohan has also developed a reading of
                    Marx that considers commodity </em><em>fetichism</em><em>
                    to be the centerpiece of Capital: Critique of
                    Political Economy at the same time as it emphasizes
                    the political and revolutionary character of all of
                    Marx’s texts. Kohan has supported the Bolivarian
                    Process from its beginning. In this interview, we
                    asked him questions about crisis engulfing the whole
                    continent, with Venezuela as its epicenter.</em></p>
                <p><strong>What is happening right now in Latin America
                    seems to have a lot in common with <a
                      href="https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Condor">Operation
                      Condor</a>, that aimed to rollback the
                    revolutionary tide of the 1960s and ‘70s. Today, US
                    imperialism wants to wipe out the “Pink Tide” that
                    began at the start of the current century. Do you
                    think the analogy is relevant?</strong></p>
                <p>In the decade of the 1970s Operation Condor was born.
                  There is a lot of investigation about it and a lot of
                  evidence. An Argentinian investigator, Stella Calloni,
                  wrote a very good book about the Operation, and a
                  Paraguayan victim of political persecution found
                  documents in Paraguay that prove its existence.
                  Intelligence agents of the Pinochet dictatorship also
                  made declarations that ratify its existence, and
                  finally there are declassified documents of the CIA
                  that confirm it too. In effect, there was a
                  coordinated international project put in place to
                  carry out repression on a continental scale. In other
                  words, there was a right-wing internationalism, a
                  counter-revolutionary internationalism.</p>
                <p>On a rhetorical level, the counterrevolution traded
                  in nationalist language. In every country they even
                  talked about defending the “national self” (<em>el ser
                  </em><em>nacional</em>). That was their preferred
                  jargon, but their practice was internationalist, and
                  their combatants and agents operated in many
                  countries. For instance, the terrorist of
                  Cuban-American descent Felix Rodriguez not only
                  assassinated Che Guevara. He later participated in the
                  counterinsurgency in El Salvador. There are films of
                  Felix Rodriguez on a helicopter shooting at the troops
                  of the <a
href="https://en.wikipedia.org/wiki/Fuerzas_Populares_de_Liberaci%C3%B3n_Farabundo_Mart%C3%AD">Farabundo
                    Marti National Liberation Front</a> in El Salvador.</p>
                <p>Another terrorist of Cuban-American descent, Luis
                  Posada Carriles, put a bomb in a commercial airplane,
                  killing many civilians. He also operated in several
                  countries. Many of these terrorists did their work in
                  several countries. The bomb that killed [Chilean
                  economist] <a
                    href="https://en.wikipedia.org/wiki/Orlando_Letelier">Orlando
                    Letelier</a> in the US itself was set off by agents
                  of the Chilean intelligence. They were, arguably,
                  internationalists.</p>
                <p>The “clandestine detention centers” – that was the
                  juridical terminology used in Argentina – also worked
                  on an international level. In Buenos Aires, there was
                  an extermination camp, a torture camp. (I call it
                  that, because there’s no reason to use the juridical
                  terminology, let’s speak without euphemisms.) Well,
                  one of those camps for torturing and “disappearing”
                  people was called “Automotores Orletti,” because it
                  was run from an auto repair shop. They gathered there
                  the foreigners they had kidnapped from countries
                  nearby Argentina (Chileans, Uruguayans, Paraguayans),
                  and they sent them back to their respective
                  dictatorships. In other words, Operation Condor worked
                  on a continental scale. Who directed it? The United
                  States. One of its main heads was Henry Kissinger.
                  That is a well-known fact.</p>
                <p>So where did Operation Condor come from? The National
                  Security Doctrine, that is how they called it, which
                  was nothing other than a counterinsurgency doctrine,
                  imported from the French torturers in Algeria. The
                  United States applied it in Vietnam… The practice used
                  by the US in Vietnam, for instance, of throwing
                  prisoners alive from airplanes, which was part of the
                  <a
                    href="https://en.wikipedia.org/wiki/Phoenix_Program">Phoenix
                    Program</a>. Well, that same practice was used in
                  Argentina. They threw the revolutionaries captured by
                  the military and the navy from airplanes into the Rio
                  de la Plata. And they also combined it with the same
                  form of massive torture that was used in Algerian
                  torture camps – including the systematic rape of men
                  and women – during the French occupation.</p>
                <p>So those were the two doctrines, French and North
                  American, that were taught in the counterinsurgency
                  schools in Panama (run by the US military’s SOUTHCOM),
                  and in the war school in Rio de Janeiro in Brazil,
                  after the 1964 coup, and in Buenos Aires too.</p>
                <p>So what was Operation Condor trying to do in the
                  broad sense? It was [imperialism’s] reaction to three
                  things. First, to the huge revolutionary insurgency,
                  the huge “social rebellion” of the 1960s, which went
                  from the Vietnamese Revolution to the Algerian
                  Revolution and the Cuban Revolution. It also included
                  the youth rebellions that took place in Mexico, Tokyo,
                  Rome, Berlin, Berkeley and Paris (which was the most
                  famous one). So Operation Condor was a response to the
                  1960s social rebellion. It was a response, as well, to
                  the emergence of Third-World national liberation
                  movements, because many countries, nations and
                  communities that had been French, English, Dutch, US,
                  or Japanese colonies, gained independence between the
                  end of World War II and the late 1960s, or even the
                  end of 1970s, if we consider the case of Angola.</p>
                <p>So this counterinsurgency doctrine that expressed
                  itself in Operation Condor (but not only in it) was an
                  organized response. First, it was a reaction to the
                  “social rebellion” of the 1960s and the global
                  emergence of Third World national liberation
                  movements. Second, it was a response to the declining
                  profit rate which was felt especially sharply with the
                  oil crisis, or “petrodollar crisis,” of 1973 and 1974.
                  That economic crisis was itself the outcome of the
                  rebelliousness in the workforce. In effect,
                  counterinsurgency tries to curb the consequences of
                  the falling profit rate. Thirdly, there was the
                  overall aim of disciplining the workforce, imposing
                  mechanisms of super-exploitation on Third World
                  workers, and finishing off with the welfare state (the
                  so-called “golden age of capitalism” that had lasted
                  little more than 30 years in Western Europe: from the
                  end of World War II through the crisis of the early
                  70s). The aim was to be able to make a
                  capitalism-in-crisis function again.</p>
                <p>In sum, Operation Condor was imperialism’s political
                  reaction to these three issues… It was a project that
                  produced a strong social response and a lot of
                  conflict. In other words, imperialism did not have an
                  easy time implementing it.</p>
                <p><strong>Are we seeing the same thing today then? Is
                    there an Operation Condor of the twenty-first
                    century?</strong></p>
                <p>Today, the counterinsurgency project continues. There
                  is some continuity and some discontinuity. I believe
                  that we are seeing a new attempt to apply the [old]
                  counterinsurgency doctrine in different conditions.
                  Why does this happen? Because rebellions reemerged, as
                  responses to neoliberalism, which was applied at the
                  end of the 1970s. The rebellions emerged after twenty
                  or so years of neoliberalism.</p>
                <p>First, there was the Zapatista rebellion in 1994.
                  Then came Chavez’s emergence in Venezuela. There was
                  also the ongoing political-military insurgency in
                  Colombia and the survival of non-capitalist relations
                  in Cuba. That wave of rebelliousness against
                  neoliberalism extended to the World Social Forums in
                  the early twenty-first century. And it got more
                  radical when Chavez declared the Bolivarian Revolution
                  to be socialist...To the Zapatista’s question, ”Is
                  there a world where all other worlds fit?,” the World
                  Social Forum responded: “Another world is possible.”
                  Then Chavez raised the stakes. He said that other
                  possible world must be a socialist one. And he added,
                  it’s “Twenty-First Century Socialism.”</p>
                <p>So what is “Twenty-First Century Socialism”? The
                  question was an open one. In my opinion, it is a
                  weakness of the progressive movements to not have
                  defined Twenty-First Century Socialism, to have
                  stopped short. However, I think we should be cautious
                  in our answers, because from my point of view there
                  are no pre-established models about to how to make the
                  transition from capitalism to socialism, of how to
                  initiate the transition to socialism. There are no
                  models.</p>
                <p>Many paths were proposed to Chavez. Some people
                  suggested that using self-managed industries was the
                  right path, as was done in Yugoslavia. Others proposed
                  to follow the path of market socialism, as Deng
                  Xiaoping had done in China. Still others, including
                  me, suggested working with Che Guevara’s project and
                  his <a
href="https://www.marxists.org/subject/economy/authors/yaffeh/che-critic.htm">Budgetary
                    Finance System</a>. In other words, a transition to
                  socialism based on Popular Power, on participative
                  democracy, but also with a centralized economy.
                  Venezuela has an apparatus that offers certain
                  advantages when it comes to applying this system. Its
                  situation is more favorable than Cuba’s, where the
                  economy was based only on sugar.</p>
                <p>Venezuela has nothing less than [state oil company]
                  PDVSA, which could, with its oil resources, coordinate
                  a series of activities – not only those relating to
                  the oil profits – but of collective, centralized
                  socialist production, with a centralized banking
                  system and a nationalizing [network of] large
                  enterprises. But that had to be done not only in one
                  isolated country, Venezuela. The proposal was that
                  from <a href="https://en.wikipedia.org/wiki/ALBA">ALBA</a>,
                  the Budgetary Finance System could be put in practice
                  on a continental scale. If not in all of the
                  countries, at least in a great many of them.</p>
                <p>Hence I believe that President Chavez and Bolivarian
                  Venezuela only went halfway, not because they were
                  lukewarm or didn’t understand Marxism, or there was a
                  shallow reading of it. They did so because there was
                  and there continues to be an open debate. The debate
                  is about the transition to socialism. It is not a new
                  discussion. There have been at least three stages.</p>
                <p>The first stage took place in the 1920s in Bolshevik
                  Russia, where not everybody was in agreement as to how
                  to move forward. On the one hand, <a
                    href="https://en.wikipedia.org/wiki/Nikolai_Bukharin">Nicolai
                    Buharin</a> proposed market socialism. On the other
                  side was <a
                    href="https://en.wikipedia.org/wiki/Yevgeni_Preobrazhensky">Yevgeni
                    Preobrazhensky</a>, who proposed an economy with
                  centralized planning. Meanwhile, Lenin tried to find a
                  political solution, reconciling the two.</p>
                <p>That very rich debate [about the transition to
                  socialism] from the 1920s reemerges in the decade of
                  the 1960s in Cuba, where <a
                    href="https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Bettelheim">Charles
                    Bettleheim</a> proposes market socialism together
                  with Carlos Rafael Rodriguez, who had a somewhat more
                  pro-Soviet attitude. On the other hand, Che Guevara,
                  supported by <a
                    href="https://en.wikipedia.org/wiki/Ernest_Mandel">Ernest
                    Mandel</a>, proposes the Budgetary Finance System.
                  As Lenin had done before, Fidel opts for a political
                  solution that tries to maintain the alliance between
                  the two tendencies as Lenin had done in the Bolshevik
                  Russia of the 1920s… He tried to keep the pro-market
                  current and the central planning current both within
                  the revolution’s sweep.</p>
                <p>The third phase of this debate is the one that exists
                  now. It’s the one that has been going on in Venezuela
                  and I think in the Bolivian process too. It’s a debate
                  that is going to happen in any Third World or
                  peripheral country that wants to leave capitalism
                  behind. It is an open debate. It’s not a failing or a
                  problem that the debate is there. The progressive
                  governments in Latin America – in the Venezuelan case
                  it’s a government that stands out for it socialist
                  intentions – have raised this debate. It is still an
                  open one and has not been resolved.</p>
                <p><strong>Following up on that, let’s look critically
                    at our movements and political process in Latin
                    America, which are all in crisis now. Would it be
                    fair to say that these progressive movements are in
                    trouble because of their failure to connect with the
                    Latin American revolutionary tradition and with the
                    practices that derive from Marxist theory?</strong></p>
                <p>Are you asking whether Marxism guarantees that we
                  will have successes and triumphs? Is that what we are
                  talking about? I believe that Marxism is a political
                  identity, a conception of the world and of life. It is
                  a multilinear and materialist conception of history, a
                  philosophy of praxis, and a dialectical method, but in
                  itself it does not assure [that we are on a]
                  revolutionary path.</p>
                <p>Marxism is a tremendous tool that allows us to
                  understand how capitalism works and understand what
                  are the elements that bring it into crisis. It allows
                  us to understand the mechanisms of exploitation,
                  domination, dependency, and imperialism. Yet merely
                  appealing to Marxist texts does not guarantee a
                  revolutionary outcome.</p>
                <p>As an Argentinian, I know a tremendous number of
                  Marxist intellectuals who can quote from classical
                  Marxist works, but in practice they have reformist
                  positions! And as far as Venezuela is concerned, they
                  have very ambiguous positions! Some don’t know if they
                  should support the Bolivarian Process. Or they don’t
                  want to admit it because they are embarrassed by their
                  own positions, but they support the imperialist
                  offensive using quotes taken with tweezers from Marx’s
                  texts. They don’t define themselves clearly against
                  imperialism, and yet they employ apparently Marxist
                  rhetoric. For that reason, appealing to Marxist texts
                  is not sufficient to confirm that you’re going in a
                  revolutionary direction.</p>
                <p>I believe that revolutionary Marxism must be
                  accompanied by a firm revolutionary project and not
                  just a reading of the texts. In that sense, I believe
                  that Bolivarianism is an emancipatory continental
                  project that could [fill that role]. That is what
                  Chavez tried and it what the Colombian insurgency
                  tried to do (along with a lot of other people in the
                  continent). I believe that the synthesis of Marxism
                  and Bolivarianism is the best assurance that we can
                  have a leftist solution to the crisis, one that
                  questions capitalism. In other words, confront
                  imperialism and not make any concessions. And that is
                  not going to be achieved only by quoting the classical
                  works of Marxism.</p>
                <p>It is necessary to study Marxism, but it’s not
                  enough. Marxism is needed because it makes things
                  clear. It is necessary because it is a theoretical and
                  scientific tool and critical method, but it must go
                  hand on hand with clear political positions. Again, in
                  Argentina there are political currents that quote
                  Marxist texts, but when imperialism attacked Syria and
                  Libya and now Venezuela, they have very ambiguous
                  positions. They declare Maduro to be a tyrant. They
                  declare Gaddafi to be a tyrant, whom they lynched!
                  They say Saddam Hussein was a tyrant! In other words,
                  in the name of Marxism they end up being the shock
                  troops of imperialism. So studying Marxism is
                  necessary, but it has to go hand on hand with
                  revolutionary positions.</p>
              </div>
            </div>
          </div>
        </div>
      </div>
      <div> </div>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://freedomarchives.org/">https://freedomarchives.org/</a>
    </div>
  </body>
</html>