<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body text="#000000" bgcolor="#FFFFFF">
    <div class="container font-size5 content-width3">
      <div class="header reader-header reader-show-element" dir="ltr"> <font
          size="-2"><a class="domain reader-domain"
            href="https://venezuelanalysis.com/analysis/14328">https://venezuelanalysis.com/analysis/14328</a></font>
        <h1 class="reader-title">Venezuela’s Missile Crisis: A
          Conversation with Juan Contreras</h1>
        <div class="credits reader-credits">By Cira Pascual Marquina –
          ebruary 16, 2019<br>
        </div>
      </div>
      <hr>
      <div class="content">
        <div class="moz-reader-content line-height4 reader-show-element"
          dir="ltr">
          <div id="readability-page-1" class="page">
            <div>
              <div>
                <p><em>Juan Contreras was born and raised in Caracas’s
                    23 de Enero barrio, famous for its revolutionary
                    political activism and internationalism. A graduate
                    of Venezuela’s Central University, Contreras was
                    active in Bandera Roja, under the direction of
                    Comandante Geronimo (Carlos Betancourt) in the late
                    1970s. Today he heads up the community organization,
                    Coordinadora Simon Bolivar, in the heart of working
                    class Caracas. In this exclusive interview with
                    Venezuelanalysis, Contreras looks at the historical
                    echoes of the current coup attempt and reminds us of
                    all that is a stake.</em></p>
                <p><strong>The claim that politics inevitably involves a
                    struggle over historical meanings received
                    spectacular confirmation in recent weeks. That’s
                    because the political crisis that we are in the
                    midst of right now – following Juan </strong><strong>Guaido’s</strong><strong>
                    declaring himself president – saw the opposition to
                  </strong><strong>trying</strong><strong> evoke the
                    memory of pro-democracy rebellion that began on
                    January 23, 1958. How do you understand this effort
                    of Juan </strong><strong>Guaido</strong><strong>
                    and his imperialist masters to appropriate that
                    historical event, which was essentially a leftist
                    victory, in the name of a coup d’etat?</strong></p>
                <p>I would begin by saying that there would never have
                  been a February 4, 1992 [when Chavez tried to take
                  power by insurrection] without the [democratic
                  rebellion of] January 23, 1958. If indeed it’s true
                  that the opposition and the right-wing Venezuelan
                  oligarchy have been trying for some time to
                  appropriate symbolic dates such as January 23 or
                  February 12 [Youth Day], it’s still true that those
                  events are symbolic for our people.</p>
                <p>The great protagonist over all these years has been
                  the popular masses, whose trajectory of struggle
                  reaches a long way back. There is a powerful
                  historical current that reaches back to [indigenous
                  leader] Guaicaipuro who struggled against the
                  colonizers, to Jose Leonardo Chirinos who fought to
                  establish a republic and to abolish slavery, to our
                  nineteenth-century liberators Miranda, Bolivar, and
                  Sucre, and to Ezequiel Zamora with his call for
                  freeing the land and people in 1846. We could also
                  include the democratic rebellion of January 23, 1958,
                  the Caracazo of February 1989, and the
                  civilian-military insurrections of February 4 and
                  November 27, 1992</p>
                <p>We descend from all this! That historical legacy is
                  the work of our people, and it has accompanied us in
                  these times as one of our important strengths. Well,
                  that legacy belongs to the people and not to a few
                  “leaders” who are bowing down to the designs of US
                  imperialism. To rally their followers, they have to
                  use the US flag! They even call for an invasion, when
                  all of us know that even in the twenty-first century
                  there are no bombs that kill only Chavistas or only
                  hunt down Chavistas!</p>
                <p>That revolutionary historical legacy is the
                  antithesis of everything that the opposition is doing
                  today. What they are doing doesn’t have any basis in
                  our revolutionary history, because that history is
                  marked by a high degree of popular participation. The
                  popular masses paid for this struggle with their
                  lives: they paid a high price in blood. That is to
                  say, the struggle during all of these years and even
                  centuries – 500 years of struggle, in fact – has been
                  the work of the poor people: the Bolivarian and
                  Chavista people.</p>
                <p><strong>In examining the international panorama,
                    would you say that Trump is taking a step back in
                    the Middle East to recuperate US power in its
                    so-called backyard? What is going on in the
                    continent today appears similar to the rollback
                    process of the ‘80s under Reagan: US interventionism
                    in Grenada, Guatemala, Nicaragua </strong><strong>and</strong><strong>
                    El Salvador. How would you interpret, from a
                    geopolitical standpoint, our current situation?</strong></p>
                <p>I would like to begin by saying that what is
                  happening now is quite similar to what happened in
                  1962 during the Cuban Missile Crisis. Fidel Castro had
                  a conversation with Che Guevara, and Che told him that
                  the crisis would unfortunately be resolved from above:
                  Cuba would not have a say in the missile issue.
                  Indeed, the meeting happened in the upper spheres of
                  world power, between the USSR and the United States.
                  Cuba was not an actor in its own history. It is
                  possible that we may be in a very similar moment in
                  history today. History is cyclical, and there are
                  episodes that repeat themselves.</p>
                <p>Why does today’s situation recall the Missile Crisis?
                  Well, after the meeting between Putin and Trump, a
                  shift in the geopolitical chessboard began to take
                  shape: the US starts pulling troops out of Syria
                  (although troops still remain there), and more
                  recently a withdrawal of troops from Iraq was signed
                  by US authorities. Thus, it would seem that, from a
                  geopolitical point of view and when faced with an
                  important crisis, the current relations of power are
                  such that only the big players can sit at the table:
                  our government doesn’t sit at the table. I believe we
                  could be facing a situation in which these two powers
                  came on to an agreement: what is happening in Syria
                  points to that and the developments in Venezuela could
                  be a counterpart.</p>
                <p>Venezuela is the “backyard” of the US while Russia
                  needs control of Syria and the region around it to
                  ensure the construction of a gas pipeline… In barrio
                  slang what we are facing might be a “<em>cambalache</em>”
                  [exchange]: I let you have Venezuela, and in return
                  you let me have Syria. This resembles what we saw in
                  1962.</p>
                <p>We could also look back to the 1980s, as you suggest.
                  That was the era of the US-led intervention in Central
                  America. And that disastrous episode seems all the
                  more close, when we learn that the US advisor for the
                  Venezuelan crisis is Elliott Abrams. He is a well
                  known figure, with a warmongering history. Abrams was
                  convicted for his participation in the <a
                    href="https://en.wikipedia.org/wiki/Iran%E2%80%93Contra_affair">Iran-Contra
                    affair</a>, but he also supported counterinsurgency
                  in El Salvador and Guatemala, and he encouraged the
                  Panama invasion. All this reveals the US’s undeniably
                  hawkish attitude towards Venezuela. There is no doubt
                  about it: they are determined to having full control
                  of their “backyard.”</p>
                <p>That takes us back 200 years. The Monroe Doctrine
                  [1823], which was designed by John Quincy Adams but
                  got James Monroe’s name attached to it, can be
                  summarized with the phrase “America for the
                  Americans.” It was a warning from the US to Europe:
                  any European participation in Latin America would be
                  considered, by the US, an act of interference. That
                  doctrine is alive and well today, two centuries later.</p>
                <p>The current confrontation has two elements. The
                  obvious one has to do with the US’s open interest in
                  our resources, but I would dare to say that more
                  important than that is the US’s deep antagonism to the
                  Bolivarian doctrine, which is the one that has
                  oriented this process for the past two decades.
                  Bolivar wanted to construct a bloc of republics as one
                  nation … [Tellingly] when reflecting on this in the
                  1820s, Bolivar said: “The United States appears
                  destined by Providence to plague America with miseries
                  in the name of liberty.”</p>
                <p>We are going through this first-hand once again. Two
                  hundred years later, the confrontation continues the
                  logic of the Monroe Doctrine: the US’s pretensions to
                  control what they always considered their backyard.
                  And just as at that time, Venezuela was in the
                  vanguard of the independence struggle, so today we
                  have to play again the role of a continental vanguard.</p>
                <p>In Venezuela, what is at stake is not only the
                  destiny of the Bolivarian Process, but also the
                  destiny of Latin America and the Caribbean as a whole.
                  Together they make up what Bolivar called “Meridional
                  America,” and it is an open battlefield in which the
                  destiny of Latin America and the Caribbean is at
                  stake.</p>
                <p><strong>As Bolivarians and Latin American patriots,
                    how should we respond to the imperialist offensive
                    which attempts to generate conflicts among nations
                    in the region? You mention that US imperialism is
                    against Bolivarianism. It aims to rupture
                    continental alliances using governments such as
                    those of Brazil and Colombia, which now are towing
                    the US line. How can we counteract the US’s efforts
                    to undermine Latin American unity?</strong></p>
                <p>Here we have to go back to Bolivar again. Bolivar
                  sought to integrate the Latin American republics,
                  aiming to make them into one single nation. By
                  contrast, the Monroe Doctrine tries to divide our
                  peoples. Today, we see that they are determined to do
                  so once again. We only need to look at the rise of
                  figures such as Colombia’s president, Ivan Duque, who
                  represents the Colombian oligarchy and the interests
                  of the Global North, or Jair Bolsonaro, who represents
                  the ultra-right of Brazil, or Mauricio Macri in
                  Argentina.</p>
                <p>The rise of these figures marks a setback for the
                  left in the continent, compared with the two previous
                  decades in which the processes of building Latin
                  American unity were advancing. Clearly, we are now
                  going in reverse in as much as these new governments
                  are imperialist puppets. They are the local
                  representatives of US interests, and their agressions
                  take place not only on the frontier, but also in the
                  sphere of public politics and media campaigns, working
                  constantly to divide Latin America.</p>
                <p>In contrast with diplomacy on a state and government
                  level (which is often penetrated by foreign
                  interests), there can also be “people’s diplomacy.” In
                  other words, the popular sphere should try to
                  coordinate and organize itself [across national
                  boundaries]. The International Assembly of the
                  Peoples[ link] that is going to happen at the end of
                  February in Caracas could be an important step in this
                  direction, if it’s not coopted. People’s diplomacy is
                  the way to resolve this conflict and avoid
                  confrontation amongst sister nations.</p>
                <p>How to push for integration? It can only be achieved
                  from below, in the popular sphere. There are so many
                  projects in Latin America that should be brought
                  together! Campesinos, factory workers, the indigenous
                  peoples, students, and barrio dwellers. There is a
                  local saying here in Venezuela: “<em>lo </em><em>que</em><em>
                    es </em><em>igual</em><em> no es </em><em>trampa</em>”
                  [If there’s a level playing field, things are fair].
                  Our enemies believe in diplomacy from above and they
                  try to attack the Bolivarian Process with those
                  tactics, by pitting governments against each other,
                  and with the threat of a military intervention. Our
                  self-defense has to work in the opposite way. It has
                  to be like the people and reach beyond borders.
                  Bolivarianism is equivalent to the ideology of popular
                  continental unity.</p>
                <p>We should not fall into isolationist positions, but
                  rather work with those who struggle and those groups
                  that break with chauvinist attitudes (which although
                  they aren’t new in Venezuela need to be overcome). In
                  Colombia there are the guerrilleros of the <a
                    href="https://en.wikipedia.org/wiki/National_Liberation_Army_(Colombia)">ELN</a>
                  and in Brazil, there are the campesinos of the <a
                    href="https://en.wikipedia.org/wiki/Landless_Workers%27_Movement">MST</a>
                  who have a long trajectory of struggle. I think that
                  those kinds of groups are the people that we can count
                  on and with whom we must work. Pursuing popular
                  integration and fraternity would allow us to
                  consolidate the process of continental integration in
                  the face of the disintegration that the US wants to
                  foster.</p>
                <p><strong>Defending the country doesn’t have to be
                    limited to responding to media attacks or mustering
                    legal arguments. Those kinds of defenses often risk
                    becoming part of a spectacle. There could also be a
                    popular response, which would advance the
                    revolutionary process and have nothing to do with </strong><strong>pacting</strong><strong>
                    between power groups.</strong></p>
                <p>I think there are three elements that have kept the
                  Bolivarian Process going during these twenty years.
                  First is the historical memory of the emancipation
                  struggle that took place 200 years ago and the
                  Bolivarian teachings that accompanied it… This is one
                  of the most important legacies that our people have.
                  It has been with us during those twenty years of the
                  process, where it serves as a kind a guiding light.</p>
                <p>Secondly, there is the well-known unity of the
                  civilians and the military. There are
                  people-in-uniform, on the one hand, and
                  people-who-are-civilians on the other, but in the end
                  it is the same popular mass. Some of the popular
                  classes went to the military because of conviction or
                  because of a career, but it is the same popular base.
                  The “uniformed people” go through the same stuff that
                  that the civilians live through too, which is
                  something we should be aware of.</p>
                <p>Thirdly, there is the disposition for change that the
                  Venezuelan people have shown. That disposition for
                  change has been evident since the Caracazo rebellion
                  of February 1989 when people went to the street and
                  buried the International Monetary Fund’s
                  prescriptions. The popular revolt against the
                  neoliberal policies that the IMF was trying to hoist
                  on our country cost us about 5000 lives.</p>
                <p>Those same people who led the revolt and in 1998
                  elected Chavez as president of Venezuela, later
                  approved the new constitution with a new presidential
                  period. On October 7, 2012, they re-elected President
                  Chavez for the third time and on April 14, 2013 –
                  being loyal to Commande Chavez – they elected Nicolas
                  Maduro as president of the Bolivarian Republic of
                  Venezuela.</p>
                <p>I think that in this [trajectory] you can discern the
                  effort that the Venezuelan people have been making.
                  The Venezuelan people’s disposition for change has
                  continued, and it is not limited to Chavez’s
                  leadership. It has its own life apart from the
                  direction of the revolution: the Bolivarian process’s
                  “political-military leadership.”</p>
                <p>In Venezuela, the popular masses said “enough.” They
                  are the people that got the political process going,
                  and they are the ones who believe in the revolution.
                  There is a wide swath of the population that took
                  seriously Chavez’s calling for a <a
                    href="https://venezuelanalysis.com/tag/communal-state">communal
                    state</a> as a way to advance toward Bolivarian
                  socialism. They are the popular masses, and they have
                  a history of struggle. It’s these people who make
                  history. As brilliant as individuals may be, as
                  important as Bolivar and Chavez are for us today, they
                  are but a <a
href="http://todochavez.gob.ve/todochavez/4044-palabras-del-comandante-presidente-hugo-chavez-durante-acto-de-entrega-del-premio-hombre-del-ano-en-america-latina-otorgado-por-el-caribbean-exa-award-curazao">straw
                    caught up in the winds of revolution</a>.</p>
                <p>In Venezuela, the people said “enough” and organized
                  themselves. Despite all the things that we can
                  criticize, I am convinced that there is a solution,
                  and that solution is with the people. That is to say,
                  the path forward for the Bolivarian Process is with
                  the popular masses, with the organization of our
                  people: workers, farmers, indigenous peoples, students
                  and the popular sectors from the barrios. Our way out
                  is with them, with us. There is no solution possible
                  through high-level negotiation with power groups.
                  There is no solution that involves accepting the
                  blackmail from the North. The solution is with the
                  people. And it’s with the people that one has to
                  negotiate, sit down and talk. There is no other way!</p>
              </div>
            </div>
          </div>
        </div>
      </div>
      <div> </div>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://freedomarchives.org/">https://freedomarchives.org/</a>
    </div>
  </body>
</html>