<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body text="#000000" bgcolor="#FFFFFF">
    <div class="row">
      <div class="label"><font size="-2"><a class="moz-txt-link-freetext" href="http://www.humanrightsvoices.org/site/developments/?d=20263">http://www.humanrightsvoices.org/site/developments/?d=20263</a></font><br>
        <br>
      </div>
      <div class="text"> November 28, 2018 </div>
    </div>
    <div class="row">
      <div class="label"><br>
      </div>
      <div class="text"> <span class="title"> Statement by Marc Lamont
          Hill, "Invited Representative of Civil Society," Special
          Meeting of the Committee on the Exercise of the Inalienable
          Rights of the Palestinian People on the "U.N. International
          Day of Solidarity with the Palestinian People"</span>, <em>UN
          Web TV<br>
          <br>
          (Starts at 1:36:08)<br>
          <br>
        </em> </div>
    </div>
    <div class="row">
      <div class="label">Original Source</div>
      <div class="text"> <a
href="http://webtv.un.org/watch/special-meeting-of-the-committee-on-the-exercise-of-the-inalienable-rights-of-the-palestinian-people-in-observance-of-the-international-day-of-solidarity-with-the-palestinian-people/5972788893001/"
          target="_BLANK">http://webtv.un.org/watch/special-meeting-of-the-committee-on-the-exercise-of-the-inalienable-rights-of-the-palestinian-people-in-observance-of-the-international-day-of-solidarity-with-the-palestinian-people/5972788893001/</a>
      </div>
      _______________________________________________________<br>
    </div>
    <font face="Helvetica, Arial, sans-serif">Unofficial Transcript by
      Human Rights Voices<br>
      <br>
      November 28, 2018 Statement by Marc Lamont Hill, “Invited
      Representative of Civil Society”<br>
      Special Meeting of the Committee on the Exercise of the
      Inalienable Rights of the Palestinian People in observance of the
      “U.N. International Day of Solidarity with the Palestinian People”<br>
      U.N. Headquarters<br>
      <br>
      New York, New York<br>
      <font size="+1"><b><br>
        </b><b>“Free Palestine from the river to the sea”</b></font><br>
      <br>
      MARC LAMONT HILL: Mr. Secretary-General, Chairman, Ambassadors,
      and Your Excellencies, good afternoon.<br>
      <br>
      It is with great honor and humility that I accept the opportunity
      to speak before you. As a scholar, as an activist, and as a
      citizen, I am profoundly interested in the plight of the
      Palestinian people as well as the broader ethical, moral, and
      political implications of their struggle for freedom and justice
      as well as equality. As such, this annual convening represents a
      critical intervention. It also represents a site of possibility.
      On the other hand, it shows considerable irony.<br>
      <br>
      As you well know, this year marks the 70th anniversary of the
      Universal Declaration of Human Rights. This declaration is
      produced out of the rubble and contradictions of World War II. And
      it was intended to offer a clear ethical and moral outline of the
      basic rights and freedoms to which all human beings, irrespective
      of race, religion, class, gender or geography are entitled. This
      declaration, of course, has been far from perfect, both in design
      and in execution. Too often we have framed human rights through
      the lens of the West. We viewed it through the gaze of
      colonialism, and we have assessed them through the limited prism
      of our experiences. Simply put, the powerful have too often
      attempted to universalize their own particular and local values.<br>
      <br>
      Still the Universal Declaration of Human Rights has offered us a
      flawed but functional starting point from which to articulate
      basic moral and ethical ambitions as global citizens. These
      ambitions have been particularly helpful when attempting to keep
      track of the vulnerable against the backdrop of imperialism,
      exploitative economic arrangements, white supremacy, patriarchy,
      and all the other entanglements of the modern nation state.<br>
      <br>
      For this reason it is indeed ironic and sad that this year also
      makes the 70th anniversary of the Nakba, the great catastrophe in
      May 1948 that resulted in the expulsion, murder, and to date,
      permanent dislocation of more than a million Palestinians. For
      every minute that the global has articulated a clear and lucid
      framework for human rights, the Palestinian people have been
      deprived of the most fundamental of them.<br>
      <br>
      While the Universal Declaration for Human Rights says that all
      people are “born free and equal in dignity and rights,” the
      Israeli nation state continues to restrict freedom and undermine
      equality for Palestinian citizens of Israel as well as those in
      the West Bank and Gaza. At the current moment, there are more than
      60 Israeli laws that deny Palestinians access to full citizenship
      rights, simply because they’re not Jewish. From housing to
      education to family reunification, it is clear that any freedoms
      naturally endowed to all human beings are actively being stripped
      away from Palestinians through Israeli state craft.<br>
      <br>
      While human rights promises the right to life, liberty, and
      security of person, Palestinians continue to live under the threat
      of random violence by Israeli military and police,
      disproportionate violence within the West Bank and Gaza,
      unprompted violence in the face of peaceful protest, and
      misdirected violence by an Israeli state that systematically fails
      to distinguish between civilians and combatants.<br>
      <br>
      While the Universal Declaration for Human Rights protects us again
      torture and cruel and inhuman or degrading treatment or
      punishment, Palestinians continue to be physically and
      psychologically tortured by the Israeli criminal justice system, a
      term I can only use with irony.<br>
      As human rights groups around the world have noted, the use of
      solitary confinement constitutes a clear and indisputable form of
      torture. Yet in the West Bank Palestinians are routinely subjected
      to solitary confinement and indefinite detention, often without
      any formal charges being file. Last year, the Israeli Supreme
      Court ruled that physical torture in “exceptional cases,”
      including ticking time-bomb situations, constitute acceptable
      means by which to engage in torture. Although these exceptions are
      themselves a violation of the absolute human right not to be
      tortured, Israeli security operates in practice in such a way that
      nearing all Palestinian cases are viewed as exceptional. Nearly
      every Palestinian is understood to be a potential terrorist,
      thereby making them susceptible to “ticking time-bomb”
      investigation tactics at all times. As such, Israel’s practices
      are routinely in clear violation of the UN’s Convention on
      Torture, which was signed by Israel in 1986 and ratified in 1991.<br>
      <br>
      While the Universal Declaration for Human Rights insists that no
      one be subjected to arbitrary arrest, detention, or exile,
      Palestinians are routinely denied due process of law. West Bank
      Palestinians are regularly placed under administration detention,
      a framework that allows them to be incarcerated for up to six
      months, and can be extended after a judicial review, without being
      charged with a crime. The only thing needed for such outcomes is
      the ambiguous claim of a security threat, a claim used by the
      Israeli state at all times, at all costs, and for all reasons.
      Through this vagueness, Palestinians are routinely punished for
      their political views rather than any actual threat of violence.<br>
      <br>
      The Universal Declaration for Human Rights insists that all humans
      are entitled to a “fair and public hearing by an impartial
      tribunal.” Israeli military courts, the exclusive adjudicator
      largely for West Bank residents, and in some cases Palestinian
      citizens of Israel, they have a conviction rate of more than 99
      percent. That suggests that Palestinians are either more guilty
      than any other group in human history or that the Israeli
      government is unwilling or incapable of offering fair and
      impartial trials for Palestinians.<br>
      <br>
      The Universal Declaration for Human Rights promises the right to
      freedom of movement and residence within the borders of each state
      as well as the right to leave any country, including his “own” and
      to return to said country. It is impossible to travel throughout
      historic Palestine and not see the blatant restriction of movement
      between cities in the occupied Palestinian territories as well as
      inside the State of Israel. Standing checkpoints, temporary or
      flying checkpoints, annexation walls, and other security barriers
      prevent Palestinians from moving freely, both within areas legally
      designated by the Israeli government and cosigned by the
      Palestinian Authority under the terms of Oslo, but also we see in
      Gaza the restriction of movement that is so severe that it
      literally defines life in the area.<br>
      <br>
      I promise you that I will not exhaust all of my time by
      enumerating every human rights violation perpetrated by the
      Israeli government. These are well known and have been well
      documented by every credible human rights organization in the
      world.<br>
      <br>
      Rather, I would like to speak to you about the urgency of the
      current moment.<br>
      Forgive my thirst. I literally just off of a flight from Palestine
      to come to address you this morning and I was boycotting the
      Israeli water so I was unable to quench my thirst, but thank you
      for your indulgence. Or for indulging me rather.<br>
      <br>
      As we speak, the conditions on the ground for Palestinian people
      are worsening. In recent decades, the Israeli government has moved
      further and further to the right, normalizing settler colonialism
      and its accompanying logics of denial, destruction, displacement,
      and death.<br>
      Despite international condemnation, settlement expansion has
      continued. At the same time, home demolitions and state-enforced
      displacement continues to uproot Palestinian communities. For
      Gazans, the 11-year Israeli and Egyptian blockade by land, air,
      and sea has created the largest open-air prison in the world. With
      only four percent potable water, electricity access that is
      limited to four hours per day, 50 percent unemployment, and the
      looming threat of Israeli bombs, Gaza continues to constitute one
      of the most pressing humanitarians crises of the current moment.<br>
      <br>
      In the West Bank, conditions are not much better. Unemployment is
      generally around 18 percent with frequent loss of income due to
      Israeli military closures making it impossible for Palestinian
      workers to get access to jobs. Settlements and the extra land
      allocated for them, as well as closed military zones and other
      restrictions make it impossible for Palestinian towns to grow. And
      in the midst of it all, Prime Minister Netanyahu’s administration
      has become increasingly indifferent to critique, censure, or even
      scorn from the international national community for its practices.<br>
      <br>
      Perhaps the most glaring example of this indifference, as well as
      the urgency of the current moment, is the recently passed
      nation-state law. Through this basic law, the Israeli state has
      officially rejected Arabic as an official state language. It has
      described settlement expansion, both inside and outside of the
      Green Line, as a national value, and it has reinforced the fact
      that Israeli is not a state of all of its citizens.<br>
      <br>
      As an American, I am embarrassed that my tax dollars contribute to
      this reality. I am frustrated that no American president since the
      start of the occupation has taken a principled and actionable
      position in defense of Palestinian rights. And I am saddened,
      through not surprised, that President Trump’s administration has
      further emboldened Israeli’s behavior through its recent actions.<br>
      <br>
      In May of this year, President Trump officially moved the US
      Embassy to Jerusalem, which he recognized as the undivided capital
      of Israel. This choice not only flew in the face of international
      law and precedent, but also constituted a powerful provocation and
      a diplomatic death blow. In late August, President Trump then
      permanently reneged on America’s commitment to funding UNRWA, a
      move that now leaves millions of Palestinian refugees in medical,
      economic, and educational peril. Moreover, the move serves as a
      political strong-arm tactic whereby the United States is
      unilaterally attempting to resolve, through the Trump
      administration, the final status of Palestinian refugees.<br>
      <br>
      While President Trump’s policies have been the most dramatic, it
      is important that I stress to you, to reiterate to you that they
      are wildly out of step with American policy. Cuts to UNRWA is an
      idea that has been raised in Washington for years, dating back at
      least to the George W. Bush administration.<br>
      <br>
      President Trump’s decision to move the US Embassy in Israel from
      Tel Aviv to Jerusalem caused enormous controversy, but he was
      merely implementing a bipartisan law Congress passed in 1995. And
      in so doing he executed what has already been official United<br>
      States policy and the fulfillment of a promise made by every
      United States president and presidential candidate, Democrat and
      Republican, for a very long time.<br>
      <br>
      With regard to the question of Palestine, Donald Trump is not an
      exception to American policy. Rather, Donald Trump is a more
      transparent and aggressive iteration of it.<br>
      As I mentioned at the beginning of my remarks, the words offered
      today by everyone in this room are a necessary component of our
      resistance efforts. We need powerful, counterintuitive, dangerous,
      and courageous words. But we must also offer more than just words.
      Words will not stop the village of Khan al-Ahmar with its
      makeshift schools created by local Bedouin villages. Words will
      not stop them from being demolished in violation of the Fourth
      Geneva Conventions. Words will not stop poets like Dareen Tatour
      from being caged in Israeli jails for having the audacity to speak
      the truth about the conditions of struggle on her own personal
      Facebook page. Words will not stop peaceful protesters in Gaza
      from being killed as they fight for freedom against Israel’s still
      undeclared borders.<br>
      <br>
      Regarding the question of Palestine, beyond words we must ask the
      question, what does justice require? To truly engage in acts of
      solidarity, we must make our words flesh. Our solidarity must be
      more than a noun. Our solidarity must become a verb.<br>
      <br>
      As a Black American, my understanding of action and solidarity
      action is rooted in our own tradition of struggle. As Black
      Americans resisted slavery, as well as Jim Crow laws that
      transformed us from a slave state to an apartheid state, we did so
      through multiple tactics and strategies. It is this array of
      tactics that I appeal to as I advocate for concrete action from
      all of us in this room.<br>
      <br>
      Solidarity from the international community demands that we
      embrace boycotts, divestment, and sanctions as a critical means by
      which to hold Israel accountable for its treatment of Palestinian
      people. This movement, which emerges out of the overwhelming
      majority of Palestinian civil society offers a nonviolent means by
      which to demand a return to the pre ’67 borders, full rights for
      Palestinian citizens, and the right of return as dictated by
      international law.<br>
      <br>
      Solidarity demands that we no longer allow politicians or
      political parties to remain silent on the question of Palestine.
      We can no longer in particular allow the political left to remain
      radical or even progressive on every issue from the environment to
      war to the economy. To remain progressive on every issue except
      for Palestine. Contrary to Western mythology, Black resistance to
      American apartheid did not come purely through Gandhi and
      nonviolence.<br>
      <br>
      Rather, slave revolts and self-defense and tactics otherwise
      divergent from Dr. King or Mahatma Gandhi were equally important
      to preserving safety and attaining freedom. We must allow—if we
      are to operate in true solidarity with Palestinian people, we must
      allow the Palestinian people the same range of opportunity and
      political possibility. If we are standing in solidarity with the
      Palestinian people, we must recognize the right of an occupied
      people to defend itself. We must prioritize peace. But we must not
      romanticize or fetishize it. We must advocate and promote
      nonviolence at every opportunity, but we cannot endorse a narrow
      politics of respectability that shames Palestinians for resisting,
      for refusing to do nothing in the fact of state violence and
      ethnic cleansing.<br>
      <br>
      At the current moment, there is little reason for optimism.
      Optimism, of course, is the belief that good will inevitably
      prevail over evil, that justice will inevitably win out. In the
      course of human history, and certainly even in the course of the
      United Nations, there is no evidence of such a proposition.
      Optimism is unsophisticated. Optimism is immature. Optimism is
      what my<br>
      students have when they take examinations that they did not study
      for. Some become quite religious at that time.<br>
      <br>
      But regardless of their strategies of optimism, the outcome is far
      from guaranteed or even likely. What I’m challenging us to do in
      the spirit of solidarity is not to embrace optimism but to embrace
      radical hope. Radical hope is a belief that despite the odds,
      despite the considerable measures against justice and peace,
      despite the legacy of hatred and imperialism and white supremacy
      and patriarchy and homophobia, despite these systems of power that
      have normalized settler colonialism, despite these structures, we
      can still win. We can still prevail.<br>
      <br>
      One motivation for my hope in the liberation and ultimate
      self-determination of the Palestinian people comes in August of
      2014. Black Americans were in Ferguson, Missouri in the Midwest of
      the United States protesting the death of a young man named
      Michael Brown, an unarmed African-American male who had been
      killed by a law enforcement agent. And as we protested, I saw two
      things that provided hope for the Palestinian struggle. One was
      that for the first time in my entire life of activism I saw a sea
      of Palestinian people. I saw a sea or Palestinian flags in the
      crowd saying that we must form a solidarity project. We must
      struggle together in order to resist because state violence in the
      United States and state violence in Brazil and state violence is
      Syria and state violence in Egypt and state violence in South
      Africa, and state violence in Palestine are all of the same sort.
      And we finally understood that we must work together and not turn
      on each other, but instead turn to each other.<br>
      <br>
      And later that night when the police began to tear gas us, Mariam
      Barghouti tweeted us from Ramallah. She, along with other
      Palestinian youth activists, told us that they tear gas that we
      were experiencing was only temporary. They gave us tips for how to
      wash our eyes out. They told us how to make gas masks out of
      t-shirts. They gave us permission to think and dream beyond our
      local conditions by giving us a transnational or a global
      solidarity project.<br>
      <br>
      And from those tweets and social media messages, we began then to
      organize together. We brought a delegation of black activists to
      Palestine, and we saw the connections between the police in New
      York City, who are being trained by Israeli soldiers, and the type
      of policing we were experiencing in New York City. We began to see
      relationships of resistance, and we began to build and struggle
      and organize together. That spirit of solidarity, a solidarity
      that is bound up not just in ideology but in action, is the way
      out.<br>
      <br>
      So as we stand here on the 70th anniversary of the Universal
      Declaration of Human Rights and the tragic commemoration of the
      Nakba, we have an opportunity to not just offer solidarity in
      words but to commit to political action, grassroots action, local
      action, and international action that will give us what justice
      requires. And that is a free Palestine from the river to the sea.<br>
      <br>
      Thank you for your time.<br>
      (Applause)</font><br>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://freedomarchives.org/">https://freedomarchives.org/</a>
    </div>
  </body>
</html>