<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body text="#000000" bgcolor="#FFFFFF">
    <div class="container font-size5 content-width3">
      <div class="header reader-header reader-show-element" dir="ltr"> <font
          size="-2"><a class="domain reader-domain"
            href="https://venezuelanalysis.com/analysis/14142">https://venezuelanalysis.com/analysis/14142</a></font>
        <h1 class="reader-title">‘Despotic Patrimonialism’ Emerges in
          Rural Venezuela: A Conversation with Gerardo Sieveres &
          Arbonio Ortega</h1>
        <div class="credits reader-credits">By Cira Pascual Marquina –
          November 8, 2018<br>
        </div>
      </div>
      <hr>
      <div class="content">
        <div class="moz-reader-content line-height4 reader-show-element"
          dir="ltr">
          <div id="readability-page-1" class="page">
            <div>
              <div>
                <p><em>From July 12 to August 1st, a large contingent of
                    Venezuelan </em><em>campesinos</em><em> marched
                    across the country in what came to be known as the “<a
                      href="https://venezuelanalysis.com/news/13966">Admirable
                      Campesino March</a>.” They walked from Guanare in
                    Portuguesa State to Caracas to raise awareness about
                    the many problems facing small farmers, including
                    evictions, harassment and general neglect at the
                    hands of state institutions.</em></p>
                <p><em>Here we learn about the march and its objectives
                    in the voice of two of the Venezuelan campesino
                    movement's most prominent leaders, Gerardo </em><em>Sieveres</em><em>
                    and </em><em>Arbonio</em><em> Ortega.</em></p>
                <p><strong>How did the Admirable Campesino March come to
                    be? What got a group of </strong><strong>campesinos</strong><strong>
                    to walk more than 400 kilometers?</strong></p>
                <p><strong>Arbonio</strong><strong> Ortega: </strong>Our
                  march was triggered by the deep complexities of the
                  campesino situation. Criminalization of our struggle,
                  difficulties getting agricultural inputs, murder of
                  campesinos, impunity, and the lack of attention from
                  state institutions, whose main purpose is attending to
                  campesino issues.</p>
                <p>Months before we began our long march, we organized
                  many meetings and assemblies to address the critical
                  situation of campesinos throughout the country. In
                  these meetings, we developed a plan or proposal for
                  how to attend to the campesino situation. From there,
                  we began to look for a channel to make our demands
                  heard in Caracas. So we made a visit to Caracas.
                  There, we called for an end to the criminalization of
                  landless campesinos by the state, and we called for
                  protecting the lives of those being threatened by the
                  landowning class’ thugs. During the visit, we also
                  requested that campesinos receive agricultural inputs,
                  particularly fertilizers, much needed for the
                  successful completion of the first corn crop.</p>
                <p>Upon our return from Caracas, Jesus Leon and
                  Guillermo Toledo, two campesinos active in the
                  movement, were killed in Palo Quemao, a recovered
                  farmstead1] in Barinas, in yet another case of
                  landowner violence [May 12, 2018]. As the
                  criminalization and threats against many campesino
                  leaders continued, we began to hold meetings in other
                  regions of the country. We went to Guarico, Cojedes,
                  Barinas, Portuguesa and Sur del Lago, and out of those
                  meetings emerged the plan to do symbolic takeovers or
                  occupations of the regional offices of two state
                  institutions: INTI [Venezuelan Land Institute] and
                  Agropatria [state-owned and operated supplier of seeds
                  and other agricultural inputs]. The <a
                    href="https://venezuelanalysis.com/news/13902">last
                    occupation was in INTI Barinas</a>. After that
                  occupation, we were called by the head of the INTI to
                  a meeting in Florentino [a state‐run agricultural
                  investigation center]. The outcome was a plan and a
                  series of agreements, but the institutions did not act
                  upon those agreements.</p>
                <p>It became obvious then that we had to develop another
                  strategy to be heard. And thus, we decided to go to
                  Caracas again, but in larger numbers, to demand that
                  our voices be heard. In preparing the visit, we
                  analyzed the Zamora Takes Caracas March [a campesino
                  takeover of Caracas in 2006 to demand an end to
                  impunity] and many campesino takeovers of Caracas that
                  were carried out when Chavez was still alive. The
                  social impact of the Zamora Takes Caracas March marked
                  a seachange in the campesino struggle, but after that
                  there was a sort of dispersion of the campesino
                  movement and the cooptation of some campesino
                  organizations.</p>
                <p>So, analyzing the history of the campesino struggle
                  in the years of the Bolivarian Revolution, and
                  reflecting on the current situation, we decided that
                  we would march to Caracas, as a collective sacrifice
                  and as an homage to earlier campesino struggles.</p>
                <p><strong>If I remember correctly, during those June
                    and early July days </strong><strong>campesinos</strong><strong>
                    faced more violence from the landowning class...</strong></p>
                <p><strong>Arbonio</strong><strong> Ortega:</strong>
                  Right, around that time, in a recent recovery of land
                  in a farmstead called “El Esfuerzo” in Portuguesa
                  State, thugs of the landowning class burnt the school
                  and some warehouses. They also burned the sheds where
                  the campesinos were living, and that became yet
                  another cause for us. With this situation in mind, and
                  in light of the upcoming two month anniversary since
                  the assassination of Jesus Leon and Guillermo Toledo,
                  we decided that we were going to go to Caracas on
                  foot.</p>
                <p>We began walking on July 12 and along the way we
                  found tremendous solidarity from the very poor people
                  living by the side of the road. But also enormous
                  barriers and hurdles were set up by government
                  institutions: they made parallel “campesino” marches,
                  broke promises, and launched smear campaigns.</p>
                <p>From that point forward, the story is well known. We
                  walked more than 400 kilometers from Guanare in
                  Portuguesa State, and along the way campesinos from
                  different regions of the country joined us, while
                  humble people living by the side of the road gave us
                  water and shelter.</p>
                <p>Eventually we were joined by Reyes Parra, a campesino
                  leader from Barinas State, from the “La Escondida”
                  campesino homestead, a place where we had done an
                  assembly with more than 300 campesinos days before the
                  beginning of the march. His truck carried the water
                  needed to keep us walking. After a while, he went back
                  home to fix his truck, which had some problems.
                  Immediately upon his return to the homestead, Reyes
                  Parra was killed. But we were not going to give up!</p>
                <p>We continued, and as we went on with our march, we
                  met with campesinos, workers, social movements.
                  Everybody who we found along the way gave us the
                  strength to continue! People gave us shelter, water,
                  food. The alternative media committed to covering the
                  march, to make up for the blackout from the state
                  media, which censored all coverage.</p>
                <p>We continued to advance, and in Valencia the column
                  began to grow very quickly. Many more people from
                  around the country joined us and our voice was now
                  being heard loud and clear not only through
                  alternative media, but also through social media which
                  began to come to our side.</p>
                <p>We arrived in Caracas on August 1, and social
                  movements received us with warmth and solidarity. That
                  was very moving! We walked towards Miraflores and
                  found all sorts of hurdles along the way, but
                  eventually <a
                    href="https://venezuelanalysis.com/news/13975">we
                    were able to talk to President Maduro</a>.</p>
                <p>So what triggered our march? The terrible situation
                  of campesinos whose voices need to be heard. And it
                  should be known that the problems remain, and that is
                  why we have not left Caracas. We will stay here until
                  there is clear evidence that solutions to the
                  campesinos’ problems are on the way.</p>
                <p><strong>What you call the Bolivarian Campesino Agenda
                    brings together the grievances and requests of the </strong><strong>campesino</strong><strong>
                    sector. How does this agenda develop?</strong></p>
                <p><strong>Gerardo </strong><strong>Sieveres</strong><strong>:
                  </strong>For us, the Campesino March was a school. We
                  began our long journey because of the problems in the
                  farmsteads: the problem of the criminalization and
                  judicial persecution of campesinos. We walked to call
                  for an end to campesino assassinations and to impunity
                  and finally to bring to the public eye the need to
                  regularize land tenure. We also marched to demand
                  access to agricultural supplies.</p>
                <p>In the 23 days that it took us to reach Caracas, we
                  engaged in a permanent conversation and debate. In
                  every stopping place we debated; during the long walks
                  we talked and analyzed; at night, after the long day,
                  we reflected. Thus we began to make our demands more
                  precise. Our demands began to include issues like the
                  decentralization of Agropatria and Pedro Camejo [state
                  company for agricultural production]. In the debate
                  some would say, “No, those are actually
                  decentralized,” and we would say “Yes, but we want
                  them to be independent of the government, because the
                  Agriculture Ministry is incapable of responding to our
                  needs.”</p>
                <p>After hearing our demands, the president committed
                  himself to addressing (and finding solutions for)
                  problems in five areas: land, production, justice,
                  public services [institutional problems], and
                  organization. In that meeting, he ordered, in a very
                  emphatic manner, that the lands given to campesinos in
                  Hugo Chavez’s government be given back to them.</p>
                <p>After that, work tables were set up, but frankly for
                  a long time, not much happened.</p>
                <p><strong>Let’s move to the main points in the
                    Bolivarian Campesino Agenda: the synthesis of
                    proposals that come out of assemblies, debates </strong><strong>and</strong><strong>
                    conversations before, during and after the Admirable
                    Campesino March.</strong></p>
                <p><strong>Gerardo Sieveres:</strong> The first item in
                  the agenda is “Land and New Territories.” Here we are
                  talking about safeguarding the campesino population
                  and its right to produce in the territory. Basically,
                  we want to address the campesino population's
                  integrity and right to organize. We are talking about
                  establishing a network of all campesino farmsteads
                  with a view toward creating integrated “Campesino
                  Development Zones.” If we are able to unite campesino
                  farmsteads, we will be safer and more efficient. All
                  this, obviously, goes hand in hand with the issue of
                  assigning tenancy of unused lands.</p>
                <p>We have a singer and songwriter in Venezuela, Ali
                  Primera, who is really a universal artist. In one of
                  his songs he says that the people [pueblo] should be
                  like a dried cow skin: when someone steps on a dried
                  cowskin, the opposite end will rise up. That is what
                  we understand as “campesino territoriality”: an
                  integrated space for our struggles, but also with the
                  long-term aim of establishing an economic campesino
                  system. This economic system that would extend from
                  the field to the stewpot. We are thus talking about
                  having real power, about ensuring sovereign production
                  and the satisfaction of basic food needs.</p>
                <p>So this new territoriality is based on a productive
                  model. And what is our model? Our productive model is
                  the idea of “agricultural socialism,” basically
                  Chavez’s proposal… which has, surprisingly, been
                  abandoned. Really, nobody talks about his model!</p>
                <p>The productive model that Chavez proposed is based on
                  processes of collective “recovery” of the land and
                  socially-oriented production, with all its
                  implications. We, the campesinos, with the right
                  granted by Chavez to produce in the land, we must
                  produce to satisfy collective, social needs.</p>
                <p>This brings us to the second point in our agenda,
                  which is “Strategic Production.”</p>
                <p>To understand this we have to go back in history.
                  After the massacre of indigenous populations with the
                  arrival of the Spanish colonists, a new culture
                  emerged: the mestizo culture. Mestizo culture results
                  from the mixing of the indigenous peoples with the
                  colonizers. That is how our campesino culture emerges.</p>
                <p>We have a long historical and genetic baggage of
                  colonization, but we also have the historical and
                  genetic baggage of indigenous rebelliousness, of
                  liberty and of resistance. Thus we arrive at the issue
                  of recovering our roots. Campesino production happens
                  in the periphery, in less inhabited territories, in
                  the more isolated places; campesino production is
                  resistance production, but it is also sovereign
                  production. In these isolated areas, we have the
                  wherewithal to produce and satisfy social needs.</p>
                <p>So when we talk about “strategic production,” we are
                  talking about producing in a planned process to
                  satisfy the needs of people, who are facing a profound
                  crisis and the threat of imperialism, which wants to
                  take what is ours.</p>
                <p>So “strategic production” means organizing and
                  planning the crops of cassava, yam, plantain, and
                  corn: producing to satisfy the Venezuelan people's
                  basic needs.</p>
                <p>The third item is “Integral and Structured Justice of
                  the Countryside.” Our proposal is that, given the
                  justice system's inability to respond to the
                  campesino's collective needs, a process of juridical
                  self-protection should be implanted. We have to review
                  the existing laws in this regard; for instance, the
                  law recognizes the figure of the justice of peace in
                  the barrio. Thus, we are proposing to build “peace
                  courtrooms” at the local level, in the rural
                  territories. In this system, the judge, hearing
                  charges against a landowner who had a campesino
                  killed, would be a fellow campesino, his peer.</p>
                <p>This is very important, because the truth is that
                  certain sectors of the government are using the
                  judicial system to criminalize campesinos, to
                  dispossess campesinos of their land. How do they do
                  this? They make false allegations and eventually open
                  legal cases.</p>
                <p>For instance, on social media, government
                  spokespeople are making false claims against us,
                  saying that Arbonio burned a school... thus Arbonio
                  should be put in jail because he is a threat to
                  society! Why, because he is a thorn in the side of a
                  power group that has nothing to do with the aims of
                  the revolution. There is another person from the
                  Campesino March who is being called a terrorist on
                  social media, or myself, a humble campesino – now in
                  social media some are claiming that I’m selling land!
                  All these baseless claims are made on social media to
                  threaten us. Basically, they are threatening to with
                  press charges that would be founded on rumors that
                  they have planted. They are, in essence, cooking up
                  judicial “false positives.” They do similar things
                  with landless campesinos who occupy unproductive land.</p>
                <p>So, when we talk about Structured Campesino Justice,
                  we are talking about a system that bypasses the
                  current, corrupt judicial system which doesn’t want to
                  be reformed… We are talking about establishing a model
                  for and by campesinos, a system that will ensure
                  justice and peace in the countryside. It’s the only
                  way really. We [campesinos] are the only ones who know
                  our reality.</p>
                <p>All this must go hand in hand with the development of
                  a campesino militia. The objective of this militia
                  would be to protect our territory when facing the
                  brutal landowner's threats, the narcoviolence of those
                  who want to build drug corridors, or the new agrarian
                  bourgeoisie's aggressions.</p>
                <p>So those are the three main lines of our struggle...</p>
                <p><strong>Obviously, all this must happen hand in hand
                    with a profound reform, or even a revolution, within
                    the existing institutions.</strong></p>
                <p><strong>Gerardo Sieveres: </strong>That is certainly
                  the case. One thing that is important to underline is
                  that when we met with President Maduro, he talked
                  about the need to reform the government’s agricultural
                  institutions. In this regard, what we say is that
                  while the institutions must change, more than changing
                  directors, we must strive to change their modus
                  operandi, their internal logic.</p>
                <p>And this brings us to Enrique Dussel’s recent visit
                  and the founding of a Decolonization Institute. The
                  truth is that our institutions are colonized by an
                  “anti-people” logic. The first thing that must be
                  decolonized in Venezuela is power, the power which
                  resides in state institutions. The colonial behavior
                  that operates in institutions must be eradicated. So
                  let’s decolonize institutions!</p>
                <p>We have seen the development of a “despotic
                  patrimonial” logic colonizing institutions in the
                  recent past, and it must end. This is the colonised
                  practice that currently inhabits institutions. We say
                  that institutions operate now in a despotic
                  patrimonial manner because these spaces employ a
                  deeply despotic logic. From the bottom to the top,
                  there is disregard for the law, and they do with the
                  patrimony as they wish. What should be done with this
                  despotic patrimonialism in state institutions? Well,
                  the state institutions must be decolonized,
                  eliminating these practices.</p>
                <p><strong>I assume that when you talk about “despotic
                    patrimonialism,” you refer to the practices
                    associated with the emerging landowning bourgeoisie,
                    the so-called “revolutionary bourgeoisie”[2]?</strong></p>
                <p><strong>Gerardo Sieveres:</strong> Let’s explain this
                  in three historical phases.</p>
                <p>The historical struggle of campesinos has been
                  against whom? First, we struggled against the feudal
                  lord. Then there is a second moment in which we had
                  (and still have) a very intense struggle against the
                  oppressing landowning class. But additionally, we are
                  now struggling against the despotic patrimonialists of
                  the “revolutionary bourgeoisie.” They are the ones
                  behind the terrible functioning of public
                  institutions. That is the first block that must be
                  overcome in decolonizing institutions with the new
                  institute that President Maduro formed. He is our
                  president, and we trust that he will take the right
                  path in this regard.</p>
                <p><strong>What is next?</strong></p>
                <p><strong>Gerardo Sieveres:</strong> We must defend
                  with all of our strength President Nicolas Maduro. He
                  entrusted his word to us, he committed himself to
                  solving the campesino bloc's problems. Thus, those
                  committed to Chavismo, with our decision to follow
                  Chavez’s path clear as the full moon[3], we are
                  committed to our president and his word. The
                  commitment he made to us is a brake against the
                  revolutionary bourgeoisie's logic of despotic
                  patrimonialism, which is a cancer inside institutions
                  that tends to take Chavez's project out of the
                  picture. That bourgeoisie is breaking the moral
                  backbone of our process. But the moral objectives
                  cannot be broken, and we count on President Maduro for
                  that! The rural and urban youth, all who have
                  accompanied us, all revolutionaries, the social
                  movements, we must all walk together towards
                  reinstating Chavez’s vision.</p>
                <h2>Notes</h2>
                <p>[1] A recovered farmstead is a plot of unused land
                  claimed and occupied by landless campesinos. The 2001
                  <a href="https://venezuelanalysis.com/news/5432">Land
                    and Agricultural Development Law</a> laid out the
                  basis of the agrarian revolution and created the legal
                  framework for granting landless campesinos the right
                  (and conditions) for producing.</p>
                <p>[2] Revolutionary bourgeoisie is a term used by
                  Venezuelan Agricultural Minister Wilmar Castro Soteldo
                  which generated a large controversy within Chavismo,
                  as it was interpreted as a defense of the emerging
                  bourgeoisie.</p>
                <p>[3] As Chávez’s cancer worsened, he named Maduro his
                  choice in a possible electoral contest. “My firm
                  opinion, as clear as the full moon – irrevocable,
                  absolute, total – is… that you elect Nicolas Maduro as
                  president,” he said in a dramatic, final speech in
                  December 2012.</p>
              </div>
            </div>
          </div>
        </div>
      </div>
      <div> </div>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://freedomarchives.org/">https://freedomarchives.org/</a>
    </div>
  </body>
</html>