<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body text="#000000" bgcolor="#FFFFFF">
    <div class="container font-size5 content-width3">
      <div class="header reader-header reader-show-element"> <font
          size="-2"><a class="domain reader-domain"
href="http://roape.net/2018/09/12/understanding-steve-biko-race-class-and-struggle-in-south-africa/">http://roape.net/2018/09/12/understanding-steve-biko-race-class-and-struggle-in-south-africa/</a></font>
        <h1 class="reader-title">Understanding Steve Biko: Race, Class
          and Struggle in South Africa</h1>
        <div class="credits reader-credits">by ROAPEadmin</div>
      </div>
      <hr>
      <div class="content">
        <div class="moz-reader-content line-height4 reader-show-element">
          <div id="readability-page-1" class="page">
            <div>
              <div>
                <p><span><strong>On the anniversary of Steve Biko’s
                      murder, ROAPE’s Remi Adekoya speaks to South
                      African scholar and activist Mosa Phadi. Phadi
                      reflects on the legacy of Biko’s radical and
                      important thought, but also discusses how he did
                      not consider cohesive alternatives that could now
                      serve as a counter to neoliberal ideas. In a
                      wide-ranging interview Phadi also looks at the
                      political and economic crisis in South Africa, the
                      Economic Freedom Fighters, the failures of the ANC
                      and the possibilities of a solution in the
                      militancy and consciousness of working-class
                      struggle.</strong></span></p>
                <p><span><strong>Remi Adekoya: Today is the anniversary
                      of Stephen Biko’s murder by apartheid state
                      security operatives. He has since become a hugely
                      symbolic rallying figure for many black people,
                      especially in Africa, but not only. What is your
                      take on Biko’s legacy today and how he is being
                      historically positioned? </strong></span></p>
                <p><span><strong>Mosa Phadi:</strong> I have a problem
                    with how Stephen Biko is positioned by the likes of
                    Donald Woods, his friend and biographer, who
                    ascribes the whole philosophy of Black Consciousness
                    to Biko as if he emerged in a vacuum. His argument
                    is basically that at the time Biko emerged, the
                    Pan-African Congress (PAC) and the African National
                    Congress (ANC) were both banned organizations, and
                    so Biko’s arrival filled a void in the struggle for
                    black freedom.</span></p>
                <p><span>However, if you think about the historical
                    context of that time, this was not the case. Biko
                    along with other students started the South African
                    Students’ Organization (SASO) movement in 1968. If
                    you think about 1968, this was a year of global
                    protests; you had the anti-Vietnam war protests,
                    huge civil rights demonstrations, student protests.
                    Also going back, there was the background of Ghana
                    becoming the first African country to gain
                    independence from colonial rule in 1957, an event
                    which bolstered other pro-independence movements
                    across the African continent. There was Julius
                    Nyerere in Tanzania talking about an ‘African
                    socialism’.</span></p>
                <p><span>Prior to the 1960s even, there was the 1954
                    Women’s Charter in South Africa demanding equality
                    between men and women, there was the Women’s March
                    of 1956, the Sharpeville massacre in 1960, civil
                    disobedience during that period and many other
                    instances of struggle against oppression. So,
                    portraying the South African struggle as essentially
                    being fought by the PAC and the ANC, and thus once
                    these organizations were banned, there was some sort
                    of a lull in the fight against oppression and
                    apartheid is a false analysis.</span></p>
                <p><span>Another underreported issue about Biko and the
                    era he came of age in is how caught up it was in the
                    unravelling contradictions of Stalinism and the
                    Soviet Union in general. Clearly, this was no longer
                    an alternative as many had imagined after WWII and
                    most black activists, including the Black Panthers
                    were thinking about stretching Marxism, using its
                    insights when it came to party organization, but
                    viewing the lumpen-proletariat in primarily racial
                    terms as Fanon did.</span></p>
                <p><span>There are similarities between Biko and Stokely
                    Carmichael in terms of organizing students initially
                    using non-violent tactics but later becoming
                    militant and asserting blackness or ‘reclaiming
                    blackness’ as Stokely would call it. At the same
                    time Malcolm X was also in the picture, claiming
                    blackness as the oppressed but also as the
                    revolutionary agent. Workers were also organizing.</span></p>
                <p><span>Acting as if nothing existed before, during or
                    after Biko is a failure in analysis. It is important
                    to emphasize that he emerged in a period when a
                    splintering of ideas and ideological eruptions were
                    occurring elsewhere and these in turn informed his
                    ideas. </span></p>
                <p><span>Biko’s idea of Black Consciousness even though
                    original in the context for South Africa, was very
                    similar to Carmichael’s ideas. My point is that I am
                    critical of those who try to sanitize that history
                    by decontextualizing the progression of his
                    political ideas. </span></p>
                <p><span>Having said all that, Biko was a very important
                    thinker whose ideas have been adopted by many
                    movements. His ideas of black consciousness were
                    important in focussing on what apartheid did to the
                    psyche of black people. He talked about reclaiming
                    blackness, but also put thought into how we as black
                    people in South Africa should relate to coloureds
                    and Indians as the oppressed. He emphasized that
                    while there was a hierarchy of racial oppression, we
                    all needed to approach the system as an oppressed
                    collective. </span></p>
                <p><span>Black consciousness is an idea that works best
                    in a racist white-supremacy capitalist setting.
                    However, its interpretation today is very
                    neo-liberal. You hear talk of ‘black excellence’ for
                    instance, there’s nothing wrong with that per se,
                    but it is a concept tied to a neo-liberal framing
                    that focuses on the individual. Such an approach
                    will not help break with the system, but rather
                    perpetuates inequalities, as capital by nature
                    produces these inequalities. If you view yourself as
                    an individual focused on achieving ‘black
                    excellence’ forgetting about structures which
                    produce inequalities, then you are not helping solve
                    the problem. If such views prevail, then a few
                    successful individual blacks will be put on a
                    pedestal by black people as symbols of black
                    excellence and black power while a system
                    perpetuating inequalities continues to produce mass
                    poverty.</span></p>
                <p><span>Biko’s solutions to black problems were
                    twofold: black consciousness and black economic
                    empowerment. The second part is much emphasized
                    recently, we see this even in the now popular
                    ‘township economy’ in South Africa which is
                    fundamentally neo-liberal in its philosophy.  The
                    Provincial government in the economic hub of South
                    Africa seeks to encourage entrepreneurial culture in
                    various townships. Hence, wants to support Black
                    businesses. This idea of growing Black businesses
                    was part of Biko’s emancipatory approach. Biko
                    wanted to create Black markets and expand Black
                    business ownership. Once a radical idea it is
                    currently used to justify elite formation especially
                    among politically connected individuals.</span></p>
                <p><span>Biko’s ideas, while radical at that time don’t
                    get me wrong, nevertheless played into this
                    bourgeoise democracy we find ourselves in, his ideas
                    were radical and important at that time, but he did
                    not think much about cohesive alternatives that
                    could now serve as counters to neoliberal ideas.</span></p>
                <p><span><strong>Which of Biko’s ideas are popular today
                      among South African intellectuals?</strong></span></p>
                <p><span>His death in 1977 sparked militancy amongst
                    people, for example when you think of the 1980s
                    insurgence, I think part of the courage emerged from
                    Black Consciousness ideas of reclaiming Blackness.
                    His thoughts about what black freedom should look
                    like, what type of mentality we need to achieve it
                    and via which methods, still permeate today through
                    various social movements. For instance, the Fees
                    Must Fall student movement sparked in 2016 about
                    statues which still perpetuate symbols of black
                    inferiority quoted Biko extensively and his views
                    were manifest in their demands. They demanded that
                    first and foremost statues of people like Cecil
                    Rhodes must go, the curriculum must change and there
                    should be a higher representation of intellectuals
                    who look like us teaching us, for example.</span></p>
                <p><span>People still gravitate towards Biko today
                    because when you read his work you can relate to it
                    as a black person. Even though he wasn’t a
                    traditionalist who believed in fixed cultures, he
                    was very aware of the role cultural norms and values
                    play for everyday Africans in their everyday lives.
                    For instance, he knew religion was important to
                    people and his spiritual outlook moved beyond
                    Christianity and incorporated ideas of ancestors. He
                    talked about how music can enlighten the wounded
                    soul, he tapped into daily experiences realizing the
                    potential of everyday culture to radicalize and
                    galvanize people into action.  When you read him, he
                    sparks the radical spirit in you to say: ‘yes, we
                    can fight the system, yes we have the right to fight
                    the system.’ But then apart from this, you need to
                    think what kind of world you want to replace the
                    current system with. This is where his limitations
                    were. But as a light to spark action, he was very
                    important.</span></p>
                <p><span><strong>What are some of the most popular ideas
                      among South African intellectuals today regarding
                      the way forward for the country? </strong></span></p>
                <p><span>In academia, especially after the Fees Must
                    Fall movement, the most popular issue is that of
                    decolonization. Seminar after seminar, conference
                    after conference and article after article have been
                    written on this. The main inspiration comes from
                    Latin American scholarship emphasizing the need to
                    decolonize, for example, the knowledge system
                    amongst other broader structural issues in South
                    Africa which are inherently Western-oriented and
                    steeped in racism. This is the most popular school
                    of thought today.</span></p>
                <p><span>Marxist ideas have been rejected, as indeed
                    Biko rejected them in his day. The link between
                    class and race has not been integral in our
                    analysis, Marxism failed to incorporate race into
                    the equation. Meanwhile, issues centred around our
                    history and oppression are very important to people.
                    People use terms like ‘triggers’ to refer to pain
                    that has been inflicted upon us in the past and
                    emphasize that we need to remedy that. However,
                    Marxism in South Africa is unable to offer an
                    analysis of how a history of racial oppression and
                    being black frames how people relate to various
                    struggles beyond the workerist approach.</span></p>
                <p><span>Julius Malema’s Economic Freedom Fighters (EFF)
                    are quite popular today both among the Working
                    Classes and some black intellectuals.  This is due
                    to the failure of ANC to radically change peoples
                    lives in the townships where there is huge
                    unemployment. I come from a town called Kagiso. When
                    I go home, on a weekday, it seems like a weekend
                    there, young men and women on the streets with no
                    jobs. There are protests virtually non-stop, people
                    demanding services. In the 1990s, people waited
                    patiently for change, but by the 2000s, they started
                    realizing it was not happening. This has sparked
                    some xenophobic attacks like recent ones on
                    Pakistani shop-owners which were looted by people
                    complaining they were selling stale food. Taxes have
                    increased, VAT was increased this April leading to
                    steep hikes in food prices. There is tension
                    everywhere. </span></p>
                <p><span>This is the crisis we’ve been in since
                    Ramaphosa became the president, squeezing not just
                    the poor but the middle-class as well. This has
                    created space for EFF, especially with Malema
                    forcing the conversation about race into the public
                    forum. Up till then, the left had been fixated with
                    class while the conversation about race had been
                    muted. The left focussed on economic structures,
                    neglecting the everyday manifestation of being
                    black. They missed the feelings young people had
                    about being not just poor, but poor and black as
                    well. Malema exploited this very well. He too uses
                    Black Panther methodology, utilizing a
                    Marxist-Leninist model of party structures combined
                    with Fanonian elements incorporating race and
                    treating the racially-oppressed individual as a
                    revolutionary subject. Again, this goes back to
                    1960s ideas before and during Biko’s activist
                    period. Although embroiled in some corruption
                    scandals themselves, EFF has attracted young
                    unemployed people, mainly men, but also some
                    middle-class people who have experienced racism in
                    the corporations they work in, which are still
                    largely owned by white people. Some black
                    intellectuals have also been drawn to EFF.</span></p>
                <p><span>However, many of the protests on the streets
                    demanding basic services like water and electricity
                    are not organized by any political party or
                    movement, they have no specific policies, they
                    simply want services. The new student movements,
                    meanwhile, are not only using Biko as a symbol, but
                    also challenging gender dynamics, ideas of feminism
                    have become key debate in struggles with power and
                    patriarchy. Women are protesting against domestic
                    violence and patriarchy, again taking us back to the
                    ideas of the 1960s which are coming back in
                    different ways. In general, revolutionary ideas
                    about race and gender dating back to the 1950s and
                    60s are returning, the only difference is that they
                    are emerging today in modern form and style,
                    especially with the proliferation of social media
                    which can be used to spread a message very rapidly.</span></p>
                <p><span><strong>Is there any party who, in your
                      opinion, if they came to power, would best deploy
                      that power towards the betterment of the people?
                      You’ve mentioned EFF in a rather positive light
                      but said yourself they have been implicated in
                      corruption scandals too. On what basis do you do
                      associate them with any hopes of true positive
                      change for downtrodden South Africans? As you
                      know, history is replete with examples, plenty in
                      Africa unfortunately, of people riding to power on
                      the back of all sorts of equalitarian slogans only
                      to gorge themselves on the state’s resources once
                      they get there.</strong></span></p>
                <p><span>Well, what are the options? There is the
                    Democratic Alliance which is a very liberal party,
                    so you are assured of a set of liberal economic
                    policies if they get into power. Additionally, they
                    seem to place no emphasis on our history and don’t
                    recognize the psychological scars apartheid has left
                    on black people. Ideologically, this is thus not a
                    viable option for me. Then you have the ANC and the
                    EFF. EFF wants state capitalism. They should be
                    understood as a party that is left of the ANC, not <em>that</em>
                    leftist you understand, but simply left of the ANC.
                    I will vote for them. Not because I believe they, or
                    any other party, can emancipate the working-class.
                    No, the working-class have to find the agency in
                    themselves to fight for themselves.</span></p>
                <p><span>No politician or political party will save the
                    working class or the poor, let’s not be delusional.
                    For me, the hope is that the working-class will
                    organize and fight for themselves. EFF wants state
                    capitalism and this can go two ways as history
                    shows. It can become very authoritarian or focus on
                    building new forms of elites. EFF is important for
                    debates linking race to class, but I don’t naively
                    believe they will be our saviours. As always, the
                    working-class will continue trying new parties,
                    hoping for something better. But only their
                    militancy can force change. EFF is a child of the
                    ANC and they cannot break away from the corrupt
                    links of the ANC. </span></p>
                <p><span><strong>What then would be the value added of
                      the EFF for regular South Africans were they to
                      one day win power?</strong></span></p>
                <p><span>If they come to power, of course there will be
                    reforms, they wouldn’t be able to just rule in a
                    business-as-usual fashion. They would have to make
                    concessions to the poor. The land question would be
                    addressed, land would become state-owned. With
                    regards to key financial sectors like mining, they
                    are currently trying to propagate a 3-way ownership
                    system in which the state would own say, 50% of a
                    mine, the community 10% and the rest would be
                    privatized. They want to show capital they are ready
                    to negotiate with it while at the same time trying
                    to sustain their radical image. </span></p>
                <p><span>But they have opened a space in the debate,
                    emboldened people to believe they have a right to
                    push. I know the militancy they came with can’t be
                    sustained if they win power. If they win, there will
                    be some big reforms, but there would be
                    contradictions too, no doubt. And yes, there is the
                    danger of dictatorial tendencies in them. That is
                    the risk involved with them. Yet, I still think the
                    working-class should vote for EFF demanding some
                    specific reforms. </span></p>
                <p><span><strong>So, basically you accept they are a
                      risk, but think they are a risk worth taking?</strong></span></p>
                <p><span>Yes, I do. Also, one major issue they deserve
                    credit for pushing onto the agenda as well is that
                    of land reform, the idea of the expropriation of
                    land without compensation. Even though there were
                    various landless people’s movements in the 2000s,
                    EFF emboldened that demand and now parliament has
                    passed a resolution to amend the constitution
                    allowing for land expropriation without
                    compensation. However, right now, public
                    consultations are being held, expected to end with a
                    report by end of September.</span></p>
                <p><span><strong>If President Ramaphosa eventually signs
                      that amendment into law, is there any plan in
                      place for how exactly this process would look?</strong></span></p>
                <p><span>No, right now there has not been any debate on
                    who would get what and on what grounds. The
                    politicians are simply caught up in the militancy of
                    the people who are demanding reforms. This whole
                    land issue also reflects ideas popularized by Biko
                    years ago. Apart from the physical desire people
                    have to get their lands back, it is also part of a
                    psychological recognition that <em>this is your
                      land</em>. The planning of our cities today is
                    still the same as it was under apartheid with
                    developers able to keep certain areas exclusively
                    rich and white. Or even in the rural areas, you have
                    a situation where all the best farmland is owned by
                    whites, so they are the farmers while the blacks are
                    simple village residents with a few black people who
                    managed to carve their space in the agricultural
                    sector. People are now imagining a different kind of
                    space; a different kind of South Africa and
                    politicians are rushing to respond because they want
                    votes. But the discussion about who will get what
                    and whether this process will really empower the
                    poorest South Africans has yet to be started. </span></p>
                <p><span><strong>Mosa Phadi completed her PhD at the
                      University of Johannesburg in 2017. She has worked
                      for years on questions race and class, including
                      two ground-breaking reports on the local
                      municipalities of Mogalakwena and Lephalale. She
                      has worked as a researcher for over six years,
                      published peer-reviewed articles and producing a
                      research documentary film focusing on the idea of
                      a middle class in Soweto. </strong></span></p>
                <p><span><strong><br>
                    </strong></span></p>
              </div>
            </div>
          </div>
        </div>
      </div>
      <div> </div>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://freedomarchives.org/">https://freedomarchives.org/</a>
    </div>
  </body>
</html>