<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body text="#000000" bgcolor="#FFFFFF">
    <div class="container font-size5 content-width3">
      <div class="header reader-header" style="display: block;"
        dir="ltr"> <a class="domain reader-domain"
href="https://www.counterpunch.org/2018/04/20/the-baddest-black-power-artist-you-never-heard-of/">counterpunch.org</a>
        <h1 class="reader-title">The Baddest Black Power Artist You
          Never Heard Of</h1>
        <span class="post_author_intro">by</span> <span
          class="post_author" itemprop="author"><a
            href="https://www.counterpunch.org/author/lej-rachell/"
            rel="nofollow">LEJ Rachell</a> - April 20, 2018</span></div>
      <hr>
      <div class="content">
        <div class="moz-reader-content line-height4" dir="ltr"
          style="display: block;">
          <div id="readability-page-1" class="page">
            <div itemprop="articleBody">
              <p>Featured in the education display at the Schomburg’s
                recent Black Power 50 exhibit were several illustrations
                done by an artist not identified on the display label. A
                comic strip of his also prominently displayed in the
                martial arts section is mislabeled. There the artist is
                identified as ‘!Jana-Leo-Na-Kesho!’. That is the name of
                the book it was taken from, though – !<i>Yesterday,
                  Today and Tomorrow</i>!, its English translation from
                the Swahili.</p>
              <p>The correct name of the artist? <a
                  href="http://www.corenyc.org/omeka/items/show/301">Jim
                  ‘Seitu’ Dyson</a> (1). Although largely forgotten, he
                was one of the most significant graphic artists of the
                Black Power movement.</p>
              <p>The easiest way to describe him is as the East Coast
                equivalent of the <a
href="https://books.google.com/books/about/Black_Panther.html?id=Q4_rAAAAMAAJ&sou%C2%A0rce=kp_cover">Black
                  Panther Party’s (BPP) Emory Douglas</a> (2), the
                illustrator whose work was featured prominently in the
                BPP newspaper and the Schomburg’s exhibit. Seitu, a
                founding member of the New York City (NYC) Black Power
                group, the EAST, was like Douglas the epitome of
                a “revolutionary artist”. Such artists provided us with
                a pathway to artistic responses for issues that are
                still relevant to the current social and political
                climate for Blacks in America. They gave us the tools to
                fight the current administration. We need the historical
                context of how such artists responded to these same
                issues during the movement.</p>
              <p>Founded in 1969, The EAST was part of a larger
                community of cultural nationalist organizations
                throughout the country. Closely associated with Maulana
                Karenga’s US organization in Los Angeles, Haki
                Madibuti’s Institute of Positive Education in
                Chicago and Amiri Baraka’s Congress of African Peoples
                in Newark, the EAST was based in the <a
                  href="http://www.corenyc.org/omeka/items/show/320">Bedford
                  Stuyvesant</a> section of Brooklyn (3). One of the
                largest Black communities in the city, Bed-Stuy was
                second only to Harlem, then the largest Black community
                in the country.</p>
              <p>According to historian <a
                  href="https://muse.jhu.edu/book/12720">Kwasi Konadu</a>
                (4), The EAST was an attempt to put ideas of
                self-determination into action in particular Kawaida,
                the philosophy which formed the foundation of Kwanzaa.
                The EAST included a bakery and catering business, book
                and clothing store, printing business, nightclub and
                record label. At the heart of its operations though was
                its school, Uhuru Sasa Shule, one of the first
                Afrocentric independent Black schools in the country.</p>
              <p>EAST members also took Africanized names, usually
                Swahili. “Seitu” for example is Swahili for artist. His
                work was regularly featured in the Black News, an in
                house newspaper similar to that of the BPP’s. For the
                first few years, Seitu did the covers and majority of
                inside illustrations.</p>
              <p>Whereas much of Emory Douglas’s work is influenced by
                third world poster art, Seitu developed a proto-graffiti
                style heavily influenced by American comic books. Blacks
                are often portrayed in a superheroic fashion by using
                violence. The villains are agents of racism, corrupt
                government and corporate America. This was at a time
                when it was rare to see Blacks portrayed in that format,
                in the media in general… especially those that win.</p>
              <p>Seitu himself, at 6’5, had he been in the Army and was
                an accomplished martial artist (karate, aikido and
                jujitsu). He also functioned as security for the EAST in
                the equivalent of its honor guard.</p>
              <p>Maisha Winn is one of the very few historians to have
                written about Seitu in her article “<a
href="https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.5323/jafriamerhist.95.3-4.0392">We
                  Are All Prisoners: Privileging Prison Voices in Black
                  Print Culture</a>”. 5 While she focuses on Dyson’s
                work pertaining to the EAST’s efforts at prison reform,
                I focus more on his anti-drug work. His illustrations
                often contained unusually militant anti-drug messages
                such as “Ice the Pusher”, “Dope is Death” and “Death to
                the Pusher”. Blacks are depicted as revolutionaries and
                urban guerrillas fighting against not just Empire
                but these “internal enemies”.</p>
              <p>His work speaks to the underground movement among Black
                Power activists in which they physically fought drug
                dealers as a means of eradicating the growing
                narcotics plague. Most well known are actions by members
                of the Black Liberation Army such as Dhoruba Bin Wahad
                and Jamal Joseph. There were other such groups
                throughout the country. In NYC, for example, there was
                the Harlem Youth Federation a.k.a. the Harlem 5, the
                United Brothers of Queens, and the Brooklyn chapter of
                the Congress of Racial Equality (Brooklyn CORE). The
                EAST had its own sub group, the Black Ass
                Kicking Brigade, mentioned briefly in the pages of Black
                News where names and locations of dealers would be
                published as a warning.</p>
              <p>Some may refer to such actions as vigilantism, but at
                the foundation was the main principal of Black
                nationalism – self determination. If Black people were
                to take control of and ultimately be responsible for
                what goes on in their own community then the narcotics
                problem would have to be taken care of by themselves.</p>
              <p>This movement resurfaced in the 1980s during the crack
                epidemic with organizations like the Black Men’s
                Movement Against Crack (BMMAC). Led by former
                Brooklyn CORE head <a
                  href="http://www.corenyc.org/omeka/items/show/305">Sonny
                  Carson</a> (6), the BMMAC raucously demonstrated at
                several crack houses throughout Brooklyn to shut them
                down. The BMMAC also included several members of the
                EAST such as Seitu.</p>
              <p>Starting his own private security firm in 1992, Seitu
                was contracted by the Association of Community
                Organizations for Reform Now (ACORN) to protect
                buildings being rehabilitated in East New York for low
                income residents. One building in particular was on a
                block notorious for being a drug infested area. Within
                months of accepting the position, Seitu was <a
                  href="http://www.corenyc.org/omeka/items/show/305">shot
                  and killed</a> trying to peacefully resolve a
                situation with local drug dealers. (7)</p>
              <p>While shining a light on a neglected aspect of the
                Black Power movement, Seitu’s story speaks to the role
                government agencies/agents and big business played in
                the rise of the drug trade and its consequences, in
                particular the increase in mass incarceration of
                Blacks and Latinos.</p>
              <p>Black Power activists were among the first to raise
                questions and build awareness about the complicity of
                corporate America and government agencies in the growth
                and continuation of the drug trade. This can be seen in
                several of the Black News cover illustrations by Seitu.
                There was an emphasis in his work placed on the role of
                law enforcement. The police in the view of activists
                could not be counted on because the police were part of
                the problem in that officers often supported and
                protected the dealers.</p>
              <p>Sonny Carson for example directly implicated local law
                enforcement (specifically the 73rd and 75th precincts)
                with protecting and assisting drug dealers. These
                charges were verified by the 1994 Mollen Commission and
                the arrests of several officers from those precincts as
                depicted in the documentary <a
                  href="https://en.wikipedia.org/wiki/The_Seven_Five">The
                  Seven Five</a>. (8) The 75th precinct is also the same
                area where Seitu was murdered.</p>
              <p>Even <a
href="http://www.cnn.com/2016/03/23/politics/john-ehrlichman-richard-nixon-drug-warblacks-hippie/index.html">John
                  Ehrlichman</a>, former domestic policy chief for
                President Nixon, has admitted that Nixon’s war on drugs
                was really a war on Blacks and the anti-war left.
                By criminalizing drugs heavily, “we could disrupt those
                communities.” “We could arrest their leaders, raid their
                homes, break up their meetings, and vilify them night
                after night on the evening news. Did we know we were
                lying about the drugs? Of course we did.” (9)</p>
              <p>There is no reason to believe that Seitu’s murder was
                anything but an unintended consequence of such policies.
                However, the question still needs to be asked –
                what responsibility do government agencies and corporate
                America have in helping to create such an environment?
                Given the role played by law enforcement how should that
                affect the release of many of those in prison on drug
                charges? How much was the rise of the drug trade in the
                1970s and 1980s a response to the Black Power movement?
                How much of the decline of the movement was an intended
                consequence or merely a byproduct? Seitu lived his art.
                In doing so, his story allows us to see the bigger
                picture from a local perspective.</p>
              <p>The story of the intersection of Black Power and the
                drug game is complicated and will be difficult to tell.
                The inclusion of Seitu’s work at the Schomburg in such a
                significant exhibit, regardless of the exhibit’s
                mistake, is a reminder of the need to do the history
                of this aspect of the movement in order to help correct
                problems of today. We have to have access to critical
                responses. Seitu’s work provides them.</p>
              <p><em><strong>L.E.J. Rachell</strong> is pursuing a PhD
                  in History. His work focuses on the history of the
                  Civil Rights and Black Power movements in New York
                  City, specifically the Congress of Racial Equality
                  (CORE). Much of this research can be seen on <a
                    href="http://www.corenyc.org/">CORENYC.org</a>.</em></p>
              <p>Footnotes.</p>
              <p>1. <a
                  href="http://www.corenyc.org/omeka/items/show/301">http://www.corenyc.org/omeka/items/show/301</a></p>
              <p>2. <a
href="https://books.google.com/books/about/Black_Panther.html?id=Q4_rAAAAMAAJ&sou%C2%A0rce=kp_cover">https://books.google.com/books/about/Black_Panther.html?id=Q4_rAAAAMAAJ&sou rce=kp_cover</a></p>
              <p>3. <a
                  href="http://www.corenyc.org/omeka/items/show/320">http://www.corenyc.org/omeka/items/show/320</a></p>
              <p>4. <a href="https://muse.jhu.edu/book/12720">https://muse.jhu.edu/book/12720</a></p>
              <p>5. <a
href="https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.5323/jafriamerhist.95.3-4.0392">https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.5323/jafriamerhist.95.3-4.0392</a></p>
              <p>6. <a
                  href="http://www.corenyc.org/omeka/items/show/305">http://www.corenyc.org/omeka/items/show/305</a></p>
              <p>7. <a
href="http://www.nytimes.com/1992/10/04/nyregion/on-a-frontier-of-hope-building-homesfor-%C2%A0the-poor-proves-perilous.html">http://www.nytimes.com/1992/10/04/nyregion/on-a-frontier-of-hope-building-homesfor- the-poor-proves-perilous.html</a></p>
              <p>8. <a
                  href="https://en.wikipedia.org/wiki/The_Seven_Five">https://en.wikipedia.org/wiki/The_Seven_Five</a></p>
              <p>9. <a
href="http://www.cnn.com/2016/03/23/politics/john-ehrlichman-richard-nixon-drug-warblacks-hippie/index.html">http://www.cnn.com/2016/03/23/politics/john-ehrlichman-richard-nixon-drug-warblacks-hippie/index.html</a></p>
            </div>
          </div>
        </div>
      </div>
      <div> </div>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://freedomarchives.org/">https://freedomarchives.org/</a>
    </div>
  </body>
</html>