<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body text="#000000" bgcolor="#FFFFFF">
    <div id="container" class="container font-size5 content-width3">
      <div id="reader-header" class="header" style="display: block;"> <font
          size="-2"><a id="reader-domain" class="domain"
            href="http://queenmobs.com/2017/10/toro-portrait/">http://queenmobs.com/2017/10/toro-portrait/</a></font>
        <h1 id="reader-title">On Puerto Rico</h1>
        <div id="meta-data" class="meta-data">
          <div id="reader-estimated-time">by Vincent Toro </div>
        </div>
      </div>
      <hr>
      <div class="content">
        <div id="moz-reader-content" class="line-height4"
          style="display: block;">
          <div id="readability-page-1" class="page">
            <div class="entry-content">
              <h2><strong>A Portrait of an Island</strong><strong> as
                  Gentrifier's Playground</strong>
              </h2>
              <pre><i>This essay was written months before Hurricane Maria. In the aftermath of the hurricane, the tensions I tried to articulate have become amplified, and for the first time in decades Puerto Rico and its colonial situation have become part of our national discourse. Much has been said of the President’s lack of action and his comments about the Puerto Rican people, but I fear his attitudes toward the island are being branded as the actions of a lone crazy person drunk on his own power, when history shows us that his treatment of the Puerto Rican people is in line with how American political leaders have dealt with the island since 1898. His behavior toward Puerto Rico may feel like a caricature of this oppressive relationship between the island and the U.S., but this caricature speaks a truth about how the American ruling class truly feels about the country's non-white, non-English speaking citizens.</i></pre>
              <p><strong>RINCON</strong></p>
              <p>My first time in Rincon was back in 2003. My wife and I
                had not yet married, but I was eager for her to meet my
                family that still lived in Puerto Rico. While there, she
                expressed a desire to try her hand at surfing, and
                though Puerto Rico is home to literally hundreds of
                beaches, Rincon is the only one that holds claim to a
                dedicated surf culture. We went to Rincon so she could
                surf, but found so much more there. Or perhaps much
                less.</p>
              <p>With the nearest major city a thirty minute drive away,
                Rincon is less congested and more serene than the
                tourist ridden coasts near San Juan. We appreciated that
                people there were not rushing around in an attempt to
                knock things off their sightseeing list or peddling
                cartoon coqui t-shirts on every street corner. It seemed
                to us that people go to Rincon to do absolutely nothing,
                a state of being that is all too welcome, and rare, for
                overworked city folk like ourselves.</p>
              <p>So ten years later when we agreed to create our own
                personal writer’s retreat, we decided to go back to
                Rincon. My wife and I rented a cozy one room flat from
                Joe, an American retiree from New Orleans who married a
                Puerto Rican school teacher and bought a home in the
                Corcega area of Rincon. The flat’s most appealing
                feature was its generous patio that stretched out across
                a hill perched directly above the beach. Each night as
                we dined on the terrace we caught a sunset we were sure
                was more astonishing that the one we saw the day before.</p>
              <p>All around us life blossomed at a seemingly exponential
                rate, as if it were impossible for things to not grow
                there. Mangos trees were so fertile that most just fell
                off the trees and rotted on the roadsides faster than
                anyone could collect and consume them. Lizards, birds,
                coquis, cats, and insects all took up residence in and
                out of our cabana’s front yard. Each night we dined on
                the terrace as we witnessed the sun set over Desecheo
                Island.  More than once my wife called Rincon paradise.</p>
              <p>Rincon, which means “corner” in Spanish, is in fact a
                hidden little corner on the Northwest tip of the island.
                But the place actually takes its name from Don Gonzalo
                de Rincon, who founded the city in approximately 1770.
                Don Gonzalo inherited the land, which was originally a
                sugar plantation, from Don Tomas de Castellon. Gonzalo
                was Castellon’s most loyal employee. Castellon rewarded
                this loyalty by leaving the plantation to Gonzalo when
                he died. What Don Gonzalo did with this inheritance from
                Don Castellon was truly remarkable: He gave it all away,
                returning the land to the poor jibaros (farmers) whose
                families lived in service to it for generations. To
                fully appreciate the magnitude of this giveaway, we need
                to bear in the mind some details about Puerto Rico’s
                colonial history.</p>
              <p>Spain officially made Puerto Rico a colony in 1493.
                Through permits given out by the Spanish crown, known as
                <em>cedulas</em>, Spain created legal means to take the
                land from the natives and distribute it to Spanish
                vassals who would colonize the island for the crown and
                take control of the territory. But the <em>cedulas</em>
                were only land grants. The King still “owned” the land
                up until 1778. When the crown finally did remit the
                territory that year as a tactic to appease those crying
                for autonomy from the crown, it certainly was not to
                those at the bottom of the colonial hierarchy. Most of
                it was ceded to the vassals and Spanish noblemen who
                created a hacienda plantation system in which the
                majority of the general population was forced into
                slavery or serfdom. To just give away thousands of acres
                of land to the poor is certainly a good deed, but to do
                it during a time of colonial slavery was nothing less
                than revolutionary.</p>
              <p>Over the course of a few hundred years the impact of
                this “socialist” act of returning the land to the
                rightful owners has been undone. Colonialism has evolved
                along with the rest of the world, the invaders
                developing new, more sophisticated, less brutal tactics
                for imposing its will and seizing what it wants. The
                current face of Rincon, while still inhabited by working
                class native Puerto Ricans, is littered with English
                speaking “immigrants” from the mainland Unites States.
                Ernest Hemingway would have called these people, as he
                called himself and his American friends living in 1920’s
                Paris, “Ex-patriots.” (I read online recently someone
                saying that an “Ex-patriot” is someone who looks down
                upon the population that they have chosen to move next
                to, while an immigrant is someone who looks at their new
                neighbors with admiration.)</p>
              <p>The hills of Rincon are home to dozens of inns and
                small stores that are almost entirely owned by American
                ex-patriots. The first wave of these immigrants from the
                North found their way to Rincon due to the popularity it
                garnered from surfers after Rincon hosted the World
                Surfing Championship in 1968. The laid back, bohemian
                lifestyle of the surfing subculture has since taken hold
                over the area, an attitude visible in every retired
                yuppie, beach bum, middle-aged divorcee, and white
                champagne liberal fed up with the workaholic tendencies
                and conservatism of mainstream America.</p>
              <p>Wherever they came from, they must have made their way
                to Rincon with a bountiful savings account, as they
                clearly had enough resources to purchase property and
                establish businesses there; funds most natives certainly
                don’t have available to them. Gentrification, the new
                colonialism, is in full effect along the area’s two main
                roads, 115 and 413.  The narrow, snakelike roads weave
                up into the hills, back down along the beaches, and back
                again. Along these routes you’ll find Banana Dang, the
                town’s very popular smoothie shop, The Lazy Parrot Inn,
                The English Rose Inn and Breakfast Restaurant (where you
                can have a traditional English breakfast. How very
                colonial!), Tamboo Seaside Grill, The Wine Cellar Café,
                and The Shipwreck Grill, which is near the ironically
                named Taino Divers, a company that provides snorkeling
                and scuba diving expeditions at prices most indigenous
                Boricuas could never afford. Admittedly, in these
                establishments the food was sometimes delicious, the
                staff was usually polite, if not friendly, and the
                ambience was as relaxing as a mid-day siesta on a cozy
                hammock. It’s hard to complain about good food,
                breathtaking views, fun music, and friendly
                conversation. But it is even harder to ignore that there
                is nothing remotely Puerto Rican about these
                establishments. The town still has a few Puerto Rican
                owned businesses, such as the restaurant Rincon Criollo,
                and E.C. Panaderia (Bakery). However, we rarely saw
                Ex-pats frequenting those spaces.</p>
              <p>Three years after our writers retreat in 2013, we
                returned to Rincon for a family vacation, only to find
                that the white American owned businesses had
                multiplied.  The town is now rife with establishments
                that are not owned by native Puerto Ricans and do not
                pretend to cater to them. Having ourselves a date night
                away from the rest of the family, my wife and I went to
                the town square for a drink and found ourselves at The
                Rincon Beer Company.</p>
              <p>In the bar there was not a single conversation
                occurring in Spanish, and though my own Spanish is
                terrible, I found this to be unsettling given where the
                bar is located. The bar’s owner, Sage, approached us
                with a beer and asked my wife and I how we liked Rincon.
                To signal to him that we were not ex-pats or tourists, I
                explained that I come to Rincon regularly and that I
                have family all over the island. Sage responded with a
                non-sequitur by inviting us to the art fair that is held
                every Thursday in the square.</p>
              <p>Within minutes he was gringo-splaining  to us how
                “nothing was here” in the plaza just three or four years
                ago, how he and others are trying to make the place more
                exciting, that they were there to “help” the town’s
                economy. I had to bite my tongue. My urge was to
                interject with some Fanon and Galeano, school him on the
                history of colonizers casting themselves in the role of
                savior, but I was supposed to be having a pleasant night
                out with my wife. So instead, I smiled and nodded,
                silently marveling over how more than five hundred years
                since the first colonization, whites have never lost
                their superpower of voluntary blindness, of not seeing
                anything that they don’t want to see.</p>
              <p>My wife, trained as a journalist, has always told me
                that she likes to remain quiet and friendly in those
                situations because if you let people keep going they
                will eventually reveal more. This proved to be
                absolutely correct, for as Sage felt more comfortable
                talking to us, he eventually backpedaled from his speech
                on his gentrifying heroics by confessing that, though
                business has been “okay,” it’s been difficult to get
                Puerto Ricans to come into the bar.</p>
              <p>A few days later I would find myself glad that Sage at
                least expressed a desire to engage with the islanders.
                Looking to catch a sunset on the last day of that family
                trip, my wife and I went to The Beach House, a seaside
                bar with an absolutely exquisite view. The Beach House,
                like The Rincon Beer Company, was almost entirely devoid
                of native Puerto Ricans. But at The Beach House, both
                the patrons and the staff made it clear that the
                presence of natives, or anyone who wasn’t a white,
                English speaking, American, was not welcome there.
                Neither the bartenders nor the owner would look my wife
                in the eyes the entire time we were there. Being an
                Afro-Latina in the U.S., my wife is no stranger to this
                attitude. She’s gotten such responses in places like
                Wisconsin and Texas, but it felt absurd that a Latina
                should be made to feel ostracized in a Latin American
                country by those that are foreigners.</p>
              <p>I suppose in some respects I prefer these new hipster
                immigrants in Rincon to the time share occupiers on Isla
                Verde or the cruise ship tourists who commit daily
                consumerist drive-bys in Old San Juan before they set
                off to the next “Third World Shopping Mall” on their
                itinerary. There are few places as beautiful as Rincon.
                I couldn’t fault anyone for wanting to spend the rest of
                their life there. I dream of doing just that myself.
                 Yet I can’t help but consider the narrative arc of a
                land that was taken from the indigenous population, to
                be given back to them a few hundred years later by a man
                of the people, only to be re-appropriated another 150
                years later, through the modern day imperialism of real
                estate development, by people who consider themselves
                rebels turning their backs on the American Dream.</p>
              <p>The presence of the American immigrant in Rincon is
                empirical evidence that Magical Realism could have only
                been born in Latin America. In Gabriel Garcia Marquez’
                “100 Years of Solitude” the fate of the people of the
                town of Macondo is forever changed with the coming of
                the railroad. Once the outside world has access to their
                village, their town becomes a hurricane of inexplicably
                odd events that lead them all simultaneously to
                prosperity and tragedy. I recall cruising along the road
                that cuts through a mango farm, strewn with Burger Kings
                and Walgreens, and in front of me a kid in a Kobe Bryant
                jersey riding a horse while a a retired yuppie in a mint
                condition Ford Mustang shoots past us, and thinking to
                myself, “Puerto Rico is Macondo. Macondo is Puerto
                Rico.”</p>
              <p><strong>PALMAS DEL MAR</strong></p>
              <p>Juncos, where my uncle Mario and aunt Chi-Chi and their
                families live, is on the eastern part of the island,
                about 45 minutes southeast of San Juan. The last time we
                stayed with them we arrived on the night of Noche de San
                Juan, an annual event where tens of thousands of
                Puertorriquenos jump into the ocean at midnight to wash
                away their sins. Mario agreed to drive us to Naguabo to
                see the festivities, but he insisted that he first take
                us to Palmas Del Mar, “to see the big houses.” My aunts
                and cousins applauded his suggestion by waxing poetic
                about how celebrities like Bruce Willis vacation there.
                They obviously didn’t know or remember that I had been
                there several times in my life, and I was starving and
                had no interest in waiting longer to eat so we could
                stare at other people’s homes, but it had been years
                since I’d seen them and did not want to spoil their
                excitement, so we obliged.</p>
              <p>As a child I stayed at one of the hotels at Palmas del
                Mar with my parents on a couple of occasions. My
                abuela’s house in Juncos had no air conditioning and it
                often lost water for long stretches of time as a result
                of the house being built so high up in the mountains,
                which sometimes irritated my very American mother to the
                point of her insisting to my father that they rent a
                hotel room just to shower and cool off. Palmas del Mar
                was quite an expensive shower, a shower that also
                conveniently left them a stone’s throw from their
                beloved casino, but when you’re a bunch of Sorta Ricans
                from Nueva York used to a certain amount of mass
                produced convenience, a kind of illogical desperation
                for comfort can consume you. Admittedly, my younger self
                looked forward to these overnight visits, primarily
                because as a child I had a fear of the sea and enjoyed
                that I could swim in a pool, but also I had never seen
                anything like Palmas del Mar in my short life. You
                certainly weren’t going to find this kind of luxury in
                my working class New Jersey neighborhood. At ten years
                old, I had only seen places like Palmas del Mar in
                movies; movies usually involving gangsters.</p>
              <p>Built in the 1970’s just at the apex of the Caribbean
                Resort boom, Palmas del Mar is a 2,750 acre resort,
                casino, and “master-planned community” less than 20
                minutes from Juncos at the end of Route 30. Like the
                town of Rincon, Palmas del Mar also existed on territory
                that was once a sugar plantation- the largest on the
                island, in fact. This isn’t exactly a coincidence, as
                Spain had turned nearly half of the island into sugar
                plantations by the mid-1700’s. Though it’s no surprise
                that the two regions had parallel fates, they stand as
                twin symbols, empirical evidence of colonization’s far
                reaching impact.</p>
              <p>We were greeted at the front gate to the resort by two
                guards. Mario explained to them in Spanish that we were
                all headed to the casino. When I asked my tio why he
                lied about going to the casino he told me, “if you’re
                from P.R. they won’t let you in unless you’re going to
                spend money in the casino.” Minutes after the guard’s
                inquisition of our three tailgating vehicles, we were
                cruising through the unlit roads to catch glimpses of
                the manors, most of which were designed to emulate the
                Spanish colonial design brought by the island’s first
                colonizers. While the designs evoked the Spanish
                architectural tradition, it was mostly veneer. The
                structures were nonetheless void of any cultural or
                historical resonance, a reminder that Puerto Rico is
                very much part of the American Technopoly, where, to
                paraphrase Neil Postman (from his book <em>Technopoly</em>),
                one must exist as an ahistorical being in order to
                garner the privileges of a state that trades away a life
                of meaning for technological comfort.</p>
              <p>The buildings and their roads, mostly uninhabited in a
                gated community where the majority of the homeowners
                live for just a few weeks every year, felt frigid, even
                in ninety degree heat. The vacancy of it all was more
                than literal. This feeling would later be juxtaposed by
                the electricity of Naguabo during the festival, the
                roads packed with thirty year old Hondas, local bands
                jangling out bomba and plena tunes while kids run
                through the dark kicking up sand, the adults sipping
                from cans of Medalla and ordering another plate of
                pinchos.</p>
              <p>Out of nostalgia mixed with intellectual curiosity, we
                returned a few days later to this “master-planned
                community” hoping to learn something more about the
                island’s resort culture and the people who inhabit these
                spaces. As American tourists in a rental car, we were
                able to enter the resort with much less explanation than
                when we had been there with our family. What we saw in
                daylight was also considerably revealing. We learned
                that the houses my uncle took us to were not the “big”
                houses, just the ones we were allowed to get near. Now
                we could see that most of the housing communities were
                sectioned off and protected from the general public by
                electronic gates. In essence, Palmas del Mar is a series
                of gated communities within a gated community,
                fortresses within fortresses within fortresses, like a
                Borges story with a spa and happy hour.</p>
              <p>The parts of Palmas del Mar that we did have access to
                were essentially strips of pre-fab mansions, golf
                courses, and corporate hotels that serve as the
                offensive line perched between the line backers (the
                pesky natives) and the quarterback (the beaches).
                Buzzing between them were schools of golf carts, most of
                them not en route to the golf courses. My wife, upon
                seeing the townhouses and mansions, remarked that she
                was shocked at how boring two million dollar homes could
                actually appear. I agreed that two million dollars
                should at least buy you living quarters that look
                different from all the other houses on your block.
                Palmas del Mar had far more money and far less charm or
                imagination than Rincon.</p>
              <p>While having lunch at the resort’s boat harbor, I
                couldn’t help but crave a return to the less polished,
                quirkier, decidedly more ecologically sensitive ambience
                of Rincon’s café’s and bars. Palmas del Mar is like
                every resort on every island in every country around the
                globe, a symbol of excess built by the local peasants to
                appease the pleasure centers of the world’s ruling
                class, but like a McDonald’s or a Starbucks, it promises
                that ruling class that there will be nothing unexpected
                or original. You won’t live like a king, you’ll live
                like how you think a king lives. Or more accurately,
                you’ll live like how an advertiser has told you king’s
                live. Yes, Palmas Del Mar insures comfort and a
                semblance of luxury, but it also insures that you will
                feel “better than,” that what you are indulging in is
                only accessible to those who have the kind of bankroll
                that can only be earned with a fervent dedication to
                exploitation. It reminds me of something I heard Chris
                Rock say about being on Broadway where most people of
                color could not afford to see him perform, “In the old
                days, they used to have signs up that said ‘Whites
                Only.’ Now they have a new thing. It’s called prices.”</p>
              <p>I won’t deny that Palmas Del Mar is pretty, but for me
                it feels more like the title of the Sex Pistols song,
                “Pretty Vacant.” It is void of the constant chatter and
                booming laughter of the bars and cafes in town further
                inland. You probably won’t get eye contact from guests,
                residents, or staff. And Unlike Rincon, those who have
                come to occupy space at Palmas del Mar don’t even
                pretend to have any interest in Puerto Rico’s heritage
                and cultural gifts. Here Puerto Rico is completely
                reduced to island pastiche. They want the palm trees,
                the serenity of the beaches, the perfect weather,
                occasionally a taste of the local cuisine, but
                everything else they can do without. It makes me wonder
                why such people venture thousands of miles away from
                their homes to live, permanently or temporarily, where
                they don’t want anything to do with the people who live
                there. Are the weather and the view that enticing? I
                could never imagine myself handing over a small truck
                full of money to travel to a country that I had no
                interest in learning about. Why not get a five star
                hotel in your own country? Is the home they come from
                that ugly and repressive? Does it produce a stimulating
                flood of endorphins in their brain to know they’ve taken
                something from someone else and denied them access to
                it?  Or do they just like paying to see brown people
                serve them? I ask all this with genuine interest, void
                of sarcasm (okay, maybe with a little sarcasm).</p>
              <p>Rincon and Palmas Del Mar are two of the faces of
                Global Neoliberal Capitalism. Both are implemented
                through real estate development contracts, marketing
                strategies, and branding. Both depend on forcefully
                destabilizing the economy of a territory in order to
                seize the resources at a bargain. In Rincon, the culture
                of hipster gentrification reigns, where all things,
                though given unequal value, are welcome at the table to
                mix and mingle, as long as the colonizer makes a profit.
                If you are a native you can play there too, but you
                can’t own any of it. Palmas del Mar however, is the
                embodiment of the ultra elite and conservative brand of
                colonialism that seizes the land and resources and cuts
                the native population almost entirely out of the
                equation (save the bell hops and pool cleaners).</p>
              <p>This is what is what happens to land when it is not
                owned and controlled by its native residents. It is
                class stratification disguised as luxury and glamour
                available to all, if you have the cash to pay for a
                piece of it. And who among us can really afford that?
                Sure, they’ll let you in to leave your weekly paycheck
                at the card table or to have a drink at the poolside bar
                to fantasize for 5 minutes that you live like the 1
                percent, but who do you have to be and what do you have
                to do in order to gain entrance to the gate within a
                gate within a gate? And isn’t this a much more pleasant
                way of keeping the undesirable natives out. The “Whites
                Only” sign just wouldn’t fly anymore, it’s too brutal
                and can get ugly. Now the colonizer has something much
                more savvy and sophisticated. Like Chris Rock said, now
                they got prices!</p>
              <p><strong>DON’T YOU WISH YOUR ISLAND WAS HOT LIKE MINE?</strong></p>
              <p>Rincon and Palmas del Mar are two vastly different
                environments sprawled across the same tiny island. One
                is a bohemian hideaway for foreigners (and a few
                natives) in search of the perfect wave or refuge from
                the rat race. The other is a 3000 acre V.I.P room at the
                night club where the patrons get to place themselves at
                the top of the imaginary social hierarchy they’ve
                constructed in their minds (though a few come for a $200
                shower). Both are former sugar plantations, wrought with
                the class struggles and concentration of wealth implicit
                in any capitalistic center of mass production.
                Ironically the two communities of invaders see
                themselves as different. The white hippies of Rincon
                would judge the white resort crowd as conservative and
                dull, and the resort crowd would look down upon the
                Rincon hippies and hipsters as without culture or
                ambition. Yet they both serve the same
                gentrifying/colonial master.</p>
              <p>Now with La PROMESA, after U.S. interests have forced a
                bankruptcy of its economy, Puerto Rico is being carved
                up, sold off to Wall Street vulture fund capitalists,
                and versions of Rincon and Palmas Del Mar are going to
                sprout on the landscape like hives faster than you can
                yell “bomba!” And to insure that there are plenty of
                pool cleaners and porters, the vulture fund invaders
                have already forced the closure of 184 schools on the
                island and are pushing tuition hikes at the University
                of Puerto Rico, because it’s hard to come by cheap labor
                to serve as waiters and hotel maids if the population is
                educated. But remember, we have to be thankful about all
                this because, as Sage made it clear to us, there was
                “nothing” here before the immigrants from the north came
                to the island anyway. First they made this “nothing”
                into a plantation, then into a military outpost, and now
                it is a playground for the global elite.</p>
              <p>This is why Jesus Colon wrote in <em>A Puerto Rican in
                  New York and Other Stories</em>, “So when you come to
                the door of a Puerto Rican home you will be encountered
                by this feeling in the Puerto Rican, sometimes
                unconscious in himself, of having been taken for a ride
                for centuries. He senses that 99 persons out of 100
                knock at his door because they want something from him
                and not because they desire to be his friend…”</p>
              <p>My Cuban mother-in-law says that of all Latin
                Americans, she finds Puerto Ricans to be the sweetest.
                Of course my bias leads me to agree with her. Yet I know
                this sweetness is understandably served with a hint of
                bitterness, of the kind of skepticism that Jesus Colon
                wrote about. And I wonder if maybe we’ve been too
                welcoming, too friendly. Perhaps then maybe we wouldn’t
                live with the painful history of erasure and forced
                transition from autonomous paradise to outpost to
                plantation to playground for the wealthy.  And I worry
                that the fate of this U.S. territory with an
                unemployment rate twice as high as the mainland is to
                forever serve for the pleasure of the global elite. And
                I have to think that in some respect the blanquito
                immigrant occupiers must feel a little jealous that
                their points of origin were lacking in this kind of
                flavor. Consider this: If Puerto Rico was just a dead
                block of dirt and ice in the South Pole, would the
                Arawaks, Caribes, Spanish, English, Dutch, Portuguese,
                French, and Americans all have spilled so much blood
                trying to possess a piece of land only one hundred miles
                by thirty five in length?</p>
              <p><strong>Post-<i>Hurricane Maria</i></strong></p>
              <p>Now that Puerto Rico’s infrastructure has been
                completely destroyed, the mechanisms of disaster
                Capitalism are ready to be set in motion. Before the
                hurricane, Wall Street was already pushing to take
                control of the land and resources through the PROMESA
                Bill. The decimated economy will now make it easier for
                this corporate takeover of the island to take place. Way
                back in 2005 when the current President was just a
                failed businessman and reality TV blowhard, he went on
                television in the aftermath of Hurricane Katrina and
                said what the business world was already thinking: that
                the Hurricane would be good for he and his associates
                because it will be easier for them to get past
                bureaucratic red tape and community resistance to their
                projects. The community doesn’t resist when they’re too
                busy looking for clean drinking water.</p>
              <p>As I watch the news come in about the situation in
                Puerto Rico, my thoughts keep returning to his claim,
                because I know that is exactly what he and others are
                thinking right now: that Puerto Rico is once again ripe
                for the taking. So when I see the delay to temporarily
                lift the Jones Act, the lack of action on the part of
                FEMA and other federal agencies, I can’t help but see
                the feigned incompetency and idleness as a sophisticated
                form of aggression.</p>
              <p>And yet I have hope, if not in U.S. leadership, then in
                the Puerto Rican people and our millions of allies. I
                have hope that we will learn from this and become
                unified. Puerto Ricans have long been torn about our
                relationship to the U.S. 1/3 of us are complacent and
                okay with the Commonwealth status, 1/3 are for
                independence, and 1/3 support statehood. Perhaps the
                aggressive mishandling of Hurricane Maria relief and the
                President’s overt racism and hostility might get some of
                us to see that we cannot rely on America to be our
                caregiver.</p>
              <p>Many private citizens, as well, have been generous in a
                way the federal government has not. One, Orlando Bravo,
                a Puerto Rican tech billionaire based in the Silicon
                Valley, has donated 10 million dollars to relief efforts
                and is bringing medical supplies to the island with his
                private plane. Donations have been pouring in by
                non-billionaire, non-Puerto Rican citizens as well. I
                have been deeply moved by people’s acts of kindness and
                solidarity. Their willingness to help and their desire
                to understand has helped me through the despair I have
                felt the last two weeks. But then I read that it will
                take 30 years for the island to completely recover. I’ll
                be 72 years old. How many people will die of neglect
                before there is recovery? And who will the island belong
                to when we get there?</p>
              <hr>
              <pre><strong>Vincent Toro</strong> is the author or <em>STEREO.ISLAND.MOSAIC.</em>, which was awarded the Sawtooth Poetry Prize and the Poetry Society of America’s Norma Farber First Book Award. He is recipient of a Poet’s House Emerging Poets Fellowship, a New York Foundation for the Arts Fellowship in Poetry, The Caribbean Writer’s Cecile De Jongh Poetry Prize, and the Metlife Nuestras Voces Playwriting Award. Vincent teaches English at Bronx Community College, is poet in the schools for Dreamyard and the Dodge Poetry Foundation, is writing liaison for Cooper Union’s <span class="aBn" tabindex="0" data-term="goog_2047933247"><span class="aQJ">Saturday</span></span> Program, and is a contributing editor at <em>Kweli Literary Journal</em>.</pre>
            </div>
          </div>
        </div>
      </div>
      <div> </div>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://freedomarchives.org/">https://freedomarchives.org/</a>
    </div>
  </body>
</html>