<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body text="#000000" bgcolor="#FFFFFF">
    <div id="container" class="container font-size5 content-width3">
      <div id="reader-header" class="header" style="display: block;"
        dir="ltr"> <font size="-2"><a id="reader-domain" class="domain"
href="https://www.counterpunch.org/2017/10/27/levitating-the-pentagon/">https://www.counterpunch.org/2017/10/27/levitating-the-pentagon/</a></font>
        <h1 id="reader-title">Levitating the Pentagon</h1>
        <div id="reader-credits" class="credits">by <span
            class="post_author" itemprop="author"><a
              href="https://www.counterpunch.org/author/crathewech3vefr/"
              rel="nofollow">Nancy Kurshan</a> - October 27, 2017<br>
          </span></div>
      </div>
      <hr>
      <div class="content">
        <div id="moz-reader-content" class="line-height4" dir="ltr"
          style="display: block;">
          <div id="readability-page-1" class="page">
            <div class="post_content" itemprop="articleBody">
              <p>The summer of 1967 the Israeli military seized the West
                Bank and Gaza from the Palestinians in what came to be
                known as the Six Day War.  My friend Doug. whom I had
                left in Israel in 1962, returned home disillusioned. 
                Whatever lingering hope I had for Israeli socialism was
                forever shattered.  How could there be socialism at the
                expense of the Palestinians?  Socialism was about
                sharing the wealth with all.  It couldn’t be built on
                the backs of another people.</p>
              <p>That was once more a summer of serious urban rebellions
                in over a dozen major U.S.  cities, among them Detroit,
                Newark, Atlanta, Cleveland and New York.  On August 9th
                President Johnson approved sixteen additional Rolling
                Thunder targets and an expansion of armed reconnaissance
                in Vietnam.  U.S.  imperialism and its allies were
                moving on all fronts but there was resistance everywhere
                from Black urban centers to Palestine and, of course, to
                Vietnam.</p>
              <p>The Berkeley anti-war leader Jerry Rubin, my boyfriend
                at the time, was already in New York assuming his new
                job as Project Coordinator for the October national
                demonstration against the war.  The National
                Mobilization Committee Against the War (affectionately
                known as “The Mobe”) had agreed to hire a few of Jerry’s
                posse from the Bay Area.  While activists Stew Albert,
                Karen Wald and I got ready to leave Berkeley, Jerry was
                already embroiled in internal debates about the nature
                of the October plans.  The Mobe was made up of much more
                moderate elements in contrast with us West Coast
                radicals.  Some of the main players were Women Strike
                for Peace, the New York Parade Committee, Chicago Peace
                Council, Student Mobilization, and the Ohio Peace Action
                Committee.</p>
              <p>Out west in California we all loved the idea of a huge
                national mobilization that included civil disobedience
                and we felt it was important for the Pentagon to be the
                focus.  Our argument went something like this. 
                Demonstrations were always taking place at the Capitol. 
                It would be humdrum and we would never actually get in
                there.  We felt that the Pentagon was the best symbol of
                U.S.  militarism, the real face of U.S.  policy, and
                that demonstrating there would channel the anger that we
                all felt into a real political weapon.  It wasn’t only a
                clash of ideas.  People were dying because of the war
                machine.  We didn’t want to target the civil
                government.  We wanted to target the true center, the
                war machine.  We knew that our presence at the Pentagon
                would result in a confrontation but we welcomed that
                confrontation in order to visibly demonstrate the true
                nature of the U.S., to illustrate that it dominated not
                through its moral power, not through its Peace Corps,
                but by force and violence.  We wanted the War Machine to
                be Shut Down!  And we wanted to be the agents of
                history.  We wanted to actually shut it down.  Shut It
                Down!  That was the slogan we proposed.</p>
              <p>Two processes had developed immediately upon Jerry’s
                arrival in New York.  One was the interaction between
                Jerry and the Mobe.  He had to convince the Mobe that
                the targeting of the Pentagon was a good idea.  Among
                other things, we Californians were in the dark about
                logistics.  We didn’t know that the Pentagon wasn’t even
                in DC but was actually across the bridge in Virginia. 
                Legitimate practical problems were raised and we were
                unsure how to respond.  There was only one way to solve
                our lack of knowledge and that was to scope out the
                Pentagon itself.  Bob Greenblatt, the coordinator of the
                Mobe and a Cornell Professor, Fred Halsted of the
                Socialist Workers Party and Jerry went off together to
                take a look.  A discussion followed about the pros and
                cons.  The Pentagon won out and our plan was to shut it
                down.</p>
              <p>On August 28, the Mobe held a press conference at the
                Overseas Press Club in New York to announce its
                intention to shut down the Pentagon in less than two
                months time.  Participants ranged from Monsignor Rice of
                Pittsburgh to H.  Rap Brown of SNCC.  Father Hayes of
                the Episcopal Peace Fellowship announced:</p>
              <blockquote>
                <p>…we will shut down the Pentagon.  We will fill the
                  hallways and block the entrances.  Thousands of people
                  will disrupt the center of the American war machine. 
                  In the name of humanity we will call the warmakers to
                  task.</p>
              </blockquote>
              <p>Abbie quipped that “We’re going to raise the Pentagon
                three hundred feet in the air,” while Rap Brown noted
                that “I would be unwise to say I’m going there with a
                gun because you all took my gun last time.  I may bring
                a bomb, sucker.”  Dellinger stated there would be no
                government building left unattacked although it would
                all be done nonviolently.  Jerry warned that “We’re now
                in the business of wholesale disruption and widespread
                resistance and dislocation of the American society.”</p>
              <p>The Pentagon demonstration was off to a roaring start.</p>
              <p>The other parallel process was Jerry’s developing
                relationship with Abbie Hoffman and various
                counterculture figures in the New York area. 
                Haight-Ashbury was known as the center of the hippie
                explosion, but the East Village in New York was also an
                extremely vibrant nexus where artists, musicians, poets,
                journalists and activists were forging a
                counter-cultural community.  Abbie was right in the
                middle of that mix.  With a long, bushy mane of curly
                dark hair, more energy than a spark plug, and a
                distinctively Boston accent, Abbie was an unforgettable
                character.  It wasn’t just his physical appearance that
                was remarkable but he was also as funny and clever as
                any standup comedian.  A divorced father of two, he had
                just married Anita Kushner in a public hippie wedding in
                Central Park that was splashed across the media.  At
                first, Anita was not an activist, but she was alienated
                from middle class society and madly in love with Abbie.</p>
              <p>Jerry had been known in California as the PT Barnum of
                the political left.  What began as a derogatory
                characterization coming from the “straight left” would
                now become a proud emblem for Jerry.  Through Abbie,
                Jerry was introduced to a whole community of people who
                would resonate to his theatricality and lead him to
                embrace thoroughly the PT Barnum designation.</p>
              <p>One evening Jerry telephoned me back in California to
                share his excitement.  Abbie Hoffman, Jim Fourat and
                about a dozen others had gone to the third-floor gallery
                at the Stock Exchange and rained down a thousand single
                dollar bills onto the floor below.  Jerry reported that
                the stockbrokers stopped trading, got down on their
                hands and knees, and fought over the money while one
                young woman shouted, “This is a paradise on earth. 
                There’s enough for all.”  Then Jerry and Abbie set a
                handful of money on fire, to the outrage of all around,
                and for all the media to photograph.  They hadn’t
                forgotten to notify the press and images of the event
                spread like wildfire.</p>
              <p>From that moment on, life changed.  Back in Berkeley,
                we had been trying to figure out ways to meld radical
                politics with the hippie counterculture.  But now here
                were these people actually doing it.  What’s more Jerry
                and Abbie seemed to be soul mates.  Both wanted to unite
                radical politics with the counter culture.  Both
                understood the power of the media and wanted to figure
                out creative ways to reach people.</p>
              <p>Abbie was surely a hippie, but he had also been deeply
                influenced by the civil rights movement.  Most recently
                he had founded Liberty House, an outlet for goods
                produced in the south by various poor people’s
                cooperatives.</p>
              <p>By the time I arrived in New York, talks were
                proceeding with a whole range of people in the
                counter-cultural scene about participating in the
                Pentagon action and there was great enthusiasm.  Instead
                of behaving like the usual “Project Director” he was
                hired to be, Jerry was spending his time with his new
                friends, planning a Levitation of the Pentagon.  It had
                been discovered that the five-sided polygon known as the
                “pentagon” was a baroque  symbol of evil and
                oppression.  So what better than an exorcism?  A group
                of “Holy Men” would encircle the Pentagon and conduct a
                ritual of drum beating, chanting, incantations and
                incense that would raise the Pentagon a hundred feet in
                the air and exorcise the evil spirits.  When we applied
                for a permit to exorcise the Pentagon, it was reported
                in the mainstream media that the government said okay,
                but no more than three feet off the ground.</p>
              <p>Jerry, Stew Albert, Karen Wald and I – the crazies from
                California– published the first issue of <em>The
                  Mobilizer,</em> a newsletter we would mail to peace
                groups across the country.  The editorial stated:</p>
              <p>We live in a society which trains its sons to be
                killers and which channels its immense wealth into the
                business of suppressing courageous men from Vietnam to
                Detroit who struggle for the simple human right to
                control their own lives and destinies.  We Americans
                have no right to call ourselves human beings unless,
                personally and collectively, we stand up and say NO to
                the death and destruction perpetrated in our name.</p>
              <p>We also included a piece by Keith Lampe.  Lampe was a
                committed pacifist and anti-war activist who possessed a
                lively and creative imagination.  Keith’s article “On
                Making A Perfect Mess” suggested that, “A thousand
                children stage Loot-ins at department stores to strike
                at the property fetish that underlies genocidal war.” 
                When <em>The Mobilizer</em> came out there was a wave
                of indignation from the Mobe regulars and all hell broke
                loose.  They confiscated the 5,000 copies of <em>The
                  Mobilizer</em> and put out a new, respectable version
                featuring, “Sid Peck Answers the Questions of Housewives
                About the October 21 Demonstration.”  (Sid Peck was the
                leader of the Ohio Peace Action Council.)</p>
              <p>Dave Dellinger, who had invited us to come east, was
                out of the country when the conflict erupted.  Dave was
                a very respected long-time peace activist and editor of
                <em>Liberation</em> magazine.  He was the people’s
                ambassador for peace with a gentle, friendly demeanor,
                very much the consensus maker. He was the perfect
                coordinator but also as hard as nails in his own way. 
                Dave very much wanted to see the anti-war  movement
                advance “from protest to resistance.”  He had no problem
                personally with going to jail.  In fact, he had been
                imprisoned for close to two years for being a
                conscientious objector in World War II.  We counted on
                Dave to absorb and deflect the anger of the Mobe
                regulars, but unfortunately he was not around for this
                skirmish.  When he returned even Dave could not bridge
                that gulf.</p>
              <p>We were upset.  We knew that if we had a
                confrontational demonstration at the Pentagon, it would
                be young people who would be the troops.  Yet here were
                these over-40 type people who were censoring us and
                holding us back.  It was more than a controversy over
                obscene language, although it was that too; it was a
                controversy about the nature of the action itself.  They
                didn’t like our writings.  They didn’t like our art. 
                They didn’t like our looks.  They didn’t like our
                levitation.  They didn’t like our militancy.  They
                didn’t like our resistance to U.S.  society.  They
                increasingly stressed the safe, legal and I felt humdrum
                side of the demonstration and things were looking bad.</p>
              <p>As for me personally, that fall I was having my own
                hard time with The Mobe.  I was 23-years-old and
                supposed to be the staff person in charge of  “The
                Midwest.”  I didn’t have a clue about how to be “in
                charge of the Midwest.”  I tried to carry out by rote
                some tasks that I was given but it was too far outside
                my realm of experience and familiarity.  I was used to
                talking to people, door to door, one on one.  I was used
                to being part of small groups working together on a
                collective vision on activities in a familiar and
                close-at-hand area.  I was used to working in situations
                where people helped each other.  I was not experienced
                at being part of an administrative staff.</p>
              <p>In addition, I was moving away from the “Straight
                Left”.  I feel a need to explain that further since many
                books on the period, often written by academics who are
                cut out of the same mold as the “Straight Left”,
                underestimate what people like us were trying to do and
                what we were able to accomplish.  I am often asked: Were
                you really a yippie?  What would be the draw of sex,
                dope and rock ‘n roll for a person like you?   How could
                you make the mistake of elevating the hippie phenomenon
                beyond that?  But I looked at it this way.  For the
                first time, the opportunity seemed to exist to really
                connect with masses of people in our society.  There
                were thousands, maybe hundreds of thousands, of people
                who were alienated from America.  And it wasn’t an
                opportunist connection, we really were a part of them
                and they of us.</p>
              <p>We had shared values, values that appeared to be very
                different from the dominant society, from the older
                generation.  A large number of young people had dropped
                out of society, rejecting the roles that had been
                assigned to them, just as we were.  In some ways they
                were more communistic than we were.  They lived
                communally, sharing food and material goods. They spoke
                of peace and love, not war.  They believed in living for
                the moment and exploring with their senses and valued
                joy, laughter and the human imagination.  They
                unapologetically preferred smoking marijuana above
                guzzling alcohol.  They hated the police and the
                authorities as much as we did and were not afraid to
                commit illegal acts.  We had a lot in common.</p>
              <p>Hippies were developing counter-cultural institutions. 
                In New York there was a Free Clinic and a Free Store. 
                There were alternative newspapers like the <em>East
                  Village Other</em> (EVO) and <em>The Rat.</em>  Major
                rock bands identified with this counter culture. 
                Country Joe and the Fish’s “<em>Vietnam Rag</em>” was
                played everywhere and The Jefferson Airplane’s “<em>Gotta
                  Revolution</em>” became an anthem.  All these people
                identified with the counterculture.  It was a much
                broader cross-section of America than those involved in
                “straight” politics. It was a force bigger than the
                Socialist Club, bigger than the Socialist Workers Party
                or the Communist Party.  And it was way more fun. 
                Hippies seemed to be in it with the whole of their
                hearts, minds and bodies.  They were not going to school
                or work in the daytime and then having an occasional
                meeting or demonstration.  They were talking about
                changing their entire lives.  For me this resonated with
                what Paul Potter and SDS (Students for a Democratic
                Society) had been saying about turning our lives over to
                building a movement.  It made sense in terms of what
                Stokely Carmichael of SNCC (Student Nonviolent
                Coordinating Committee) had encouraged us to do, to go
                into the white community and influence consciousness and
                behavior.  We thought that as part of the political
                element of this counter-culture, we could influence it
                towards a politically revolutionary direction.  If there
                could be a melding of the New Left and the hippies, it
                would be social and political dynamite.  We were not
                totally wrong.</p>
              <p>I had dropped out of graduate school and now I dropped
                out of the Mobe.  I spent time with Abbie, getting to
                know the “Free” community on the lower east side and
                talking up the Pentagon action wherever we went.  Abbie
                knew everybody!  Many of his friends were cultural
                icons, opinion-setters who influenced thousands of other
                people, particularly youth: poet Alan Ginsburg, satirist
                Paul Krassner, radio MC Bob Fass of WBAI and folksinger
                Phil Ochs.</p>
              <p>Jerry and I became good friends with Anita and Abbie in
                a couples sort of a way.  By that I mean that Anita and
                I never spent much time together alone, just the two of
                us.  However, the four of us spent a good deal of time
                together, often with others such as Paul Krassner, Phil
                Ochs and many others.  Frequently we would just hang out
                in the small living room in their ground floor apartment
                on St.  Marks Place.  The room had very little
                furniture, mostly pillows along the walls and various
                people would come and go, hang out, smoke some weed and
                talk, talk, talk.</p>
              <p>I don’t think we ever talked about the past—our
                families, relationships, past academic or career paths. 
                We were single-mindedly focused on the present.  I was
                aware that all four of  us– Jerry, Abbie, Anita and I
                were raised in Jewish families.  If I didn’t know it
                then, I later found out that all three of us—Abbie,
                Anita and I were dropouts of psychology graduation
                school.  But these were not things we ever dwelled upon
                as we were so busy living in the present and trying to
                prepare for the near future.</p>
              <p>Being in the eye of the generation gap maelstrom had
                some personal implications for me.  Returning to New
                York had accentuated the situation.  It meant closer
                proximity of Jerry and my parents.  My mother and father
                had always been extremely supportive of me, no matter
                what I did. Anyone that I brought home, they would try
                to love.  This had always been the case and there was no
                reason to expect it to be different.  But I hadn’t
                considered Jerry and the baggage that he brought along.</p>
              <p>I believed in the Generation Gap (“Don’t trust anyone
                over 30!”)  but I didn’t intend to apply the maxim to my
                own parents.  Jerry on the other hand, once described
                living in his home as an education in psychological
                warfare. He was also orphaned at a relatively young age,
                had never really dealt with his childhood issues and
                could not accept my closeness with my parents.  Perhaps
                the relationship was threatening to him in some way or
                another.  It’s hard to second-guess what was going
                through his mind and I don’t recall us having adult,
                serious discussions about this.  But I do remember that
                I brought him home to my parents’ house on Long Island
                and he insisted on smoking marijuana in their house. 
                They let it be known very clearly that they had
                difficulty tolerating that.  He and I were unwilling to
                gracefully compromise with them.  We disregarded their
                feelings and responded with a disrespectful act– smoking
                in the bathroom.  My parents were disappointed but they
                created no scene and life went on.  In retrospect, it’s
                hard to imagine that I would treat my parents so
                disrespectfully.  I believe this was an instance of
                Jerry’s bad influence me.  I don’t blame him for almost
                anything else.  Everything else we did was consensual; I
                was in there heart and soul, and take responsibility for
                all decisions.  But I allowed him to influence my
                relationship with my parents and to treat them shabbily
                and that I do regret.</p>
              <p>While I went off to hang out with Abbie, Anita and
                others, Jerry kept working for the Mobe although their
                mutual dissatisfaction was increasing.  The Mobe had
                been meeting with Harry Van Cleve, a government lawyer
                from the General Services Administration, selected to do
                their negotiating.  He said that if The Mobe planned to
                “close down the Pentagon,” the government would not
                issue permits for any rally or march, not even a legal
                rally or march.  In fact, our buses would not even be
                allowed to unload people in Washington at all.  Well,
                that was the worst thing he could have done for his
                team! Suddenly, people who had been luke-warm or opposed
                to the demonstration were calling in their
                endorsements.  We heard from Martin Luther King,
                Benjamin Spock and SDS among others.</p>
              <p>As this momentum developed the government was thrown
                into a quandary.  Van Cleve then telephoned, requesting
                another meeting, and in the next two weeks there were
                six meetings.  They had a new strategy to defuse the
                impact in a myriad of different ways: can’t use the
                preferred bridge, no sound at the Pentagon, can’t arrive
                at the Pentagon until 4:30 (buses were returning to NY
                at 5:00).  Jerry was concerned that our whole vision was
                being compromised and wanted to break off the
                negotiations.  He also felt that it was somewhat ironic
                to be planning civil disobedience, an illegal activity,
                while negotiating with those who would do the
                arresting.  On a more profound level, he understood that
                the government really had to negotiate with the
                protest.  If we stood firm, he felt the government would
                have to back down and grant us some of our vision. 
                Ultimately, Dellinger signed what my friends and I
                believed was a less-than-perfect agreement.  The
                unfolding of the day seemed to render the agreement
                fairly irrelevant but we had no way of knowing that in
                advance.</p>
              <p>On Saturday October 20, 1967 more than 100,000 (some
                say 200,000) people streamed into Washington for the
                legal rally at the Lincoln Memorial.  The usual speeches
                went on for hours.  I don’t remember any of them.  My
                friends and I were eager to get on with the action. 
                Eventually a mass of people, perhaps 50,000 began the
                two-hour march across the Arlington Memorial Bridge with
                helicopters buzzing menacingly overhead.</p>
              <p>I remember feeling that day that we were in some kind
                of a funnel, where the numbers of people kept
                narrowing.  At the outset there were possibly a hundred
                thousand people at the Lincoln Memorial with perhaps
                50,000 people continuing the march across the bridge. 
                The majority of the demonstrators left Washington on the
                5:00 o’clock buses after leaving us much of the food
                they had brought along, their final donation to our
                well-being.  The crowd got younger as we headed out
                towards the bridge.</p>
              <p>As we walked, we talked about what had happened the
                week before in California.  <em>Stop the Draft Week</em> 
                had erupted in Oakland with 3000 demonstrators
                converging on the Oakland induction center.  Some of the
                demonstrators were wearing helmets and carrying shields
                to ward off police attacks but the cops had used Mace on
                the demonstrators and attacked them with a vengeance,
                injuring about 20 and arresting 25.  By Friday morning
                there were 10,000 demonstrators around the induction
                center, many of them using what came to be known as
                “mobile tactics.”  When the police began to attack, they
                blockaded intersections with whatever they could lay
                their hands on and then took off running.  The stories
                of that confrontation rippled through the march and it
                was rumored that some veterans of that battle had driven
                across country to join us.  These were our people and I
                wondered which of our old friends from Berkeley had been
                involved and who was in the crowd with us.</p>
              <p>We crossed the bridge with great anticipation.  At some
                point, the police blocked us from marching toward our
                preferred route.  In response we sat down on the bridge,
                tens of thousands of us as far as you could see, forcing
                the government to yield.</p>
              <p>The government had brought in more than 6,000 Army
                troops.  Twenty thousand were on alert around the
                country.  Two thousand National Guard troops and 2,000
                Washington police were on hand.  Eight hundred cops were
                stationed at the capitol and secret service helicopters
                hovered over the White House.  Their central command
                post was inside the Pentagon.</p>
              <p>The levitation of the Pentagon was one of the first
                successful aspects of the day, providing creative
                imagery of the fusing of politicos and acid heads into
                an activist community.  Ed Sanders and Tuli Kupferberg
                of the The Fugs, decked out in multi-colored capes,
                provided the music.  Alan Ginsberg opened the ceremony
                with what would become his hallmark “Ommmmmmmmm.” 
                Others led incantations of “Out, demons, out!” 
                Truthfully I think the actual nuts and bolts of a
                levitation were not that high on my interest list, since
                my mind is foggy on the facts.  Or perhaps the
                levitation has just been overshadowed in my mind by the
                following events.</p>
              <p>As we left the bridge area, there was a rush on the
                Pentagon by a militant contingent made up of SDS and a
                group calling themselves the Revolutionary Contingent. 
                They broke down a fence and got right up to the
                Pentagon.  In fact, a few people actually made it inside
                for a brief moment until they were swiftly arrested.  As
                more protestors came across the bridge, this group that
                had rushed to the Pentagon began to swell into the
                largest contingent, putting ourselves in a direct
                confrontation with the troops who were lined up at the
                top of the stairs at the main entrance to the War
                Machine.</p>
              <p>SDS and the Revolutionary Contingent were joined by
                hundreds of other protestors who were willing to risk
                arrest, but at the same time a legal rally was going on
                over at another area of the Pentagon.  As evening came
                on, many of the people from that legal rally left as
                well and we were down to a couple of thousand people.</p>
              <p>Though SDS was not a sponsor, because of disagreements
                with the conception, they had joined the mobilization in
                the final hours and their contribution to the actual
                confrontation was significant.  They were a group of
                people who were able to coordinate their activities and
                move as one.  I remember feeling how we were just
                separate individuals, Jerry, Abbie, Anita, our friend
                Stew Albert and me.  You might think that we had some
                kind of tactical leadership role to play, or at least
                Jerry would have.  But that was not the case, as far as
                I can remember.  As would happen many times in the
                future, we had helped to create the stage, had set up
                the situation as best we could, but had no clue as to
                how to physically influence the actual event. 
                Inevitably there were others who would move in to fill
                that vacuum.</p>
              <p>As the sun went down, it became cooler and cooler.  The
                crowd was getting younger and younger.  We were on our
                own.  The protection of the older generation was
                disappearing.  Even Uncle Dave was gone.  We heard that
                Dellinger, Norman Mailer and several others had been
                arrested early on in a choreographed civil disobedience
                action, crossing over a forbidden line and being taken
                into custody.  I had never been arrested before and I
                remember feeling apprehensive about what was going to
                happen.  It was a volatile and unpredictable situation. 
                We had no idea what was going to transpire.  Would we be
                there for an hour?  Would they mace us as in Oakland?</p>
              <p>Maybe they would even shoot us?  This was not a
                situation for anyone who needed to be in control, who
                needed to know for sure what was going to happen next. 
                You had to go with the flow and some of the
                possibilities were really frightening.</p>
              <p>As it played out, there were moments of exhilaration
                and community.  And there were moments of outright
                fear.  As we jockeyed for space there was physical,
                literally face-to-face, confrontation with the army. 
                The scene became very tense and we finally, at the
                suggestion of SDS, all sat down.  When we started out
                that day we had no idea how many people would stay. 
                Maybe it would just be a handful in the end.  However,
                the actual numbers lifted our spirits; there were well
                over a thousand of us.  But what’s more, the group that
                remained seemed to beat with one heart and that gave
                everyone strength.  We were on a mission and we knew we
                were right.  We looked to the right and we looked to the
                left and we knew that all of us would remain up until
                the point of arrest.  For hours there was an impromptu
                teach-in to the troops.  People climbed up on a ledge
                and, using a bullhorn, spoke to the troops.  There was
                an open mike (well, actually a bullhorn) for anyone who
                wanted to speak.  I did not have the confidence to
                speak, but I was very proud of what people said.</p>
              <p>It has been said that our movement was disrespectful of
                the troops, but I don’t think so at all.  We were
                speaking the truth to them.  Those truths had the
                potential to save their lives, as well as the lives of
                millions of Vietnamese.</p>
              <p>That evening at the Pentagon, Berkeley non-student
                activist and future yippie  Stew Albert addressed the
                troops:</p>
              <blockquote>
                <p>I went to PS 206 in Brooklyn, and when I was in
                  school nobody liked the monitors.  They were kids like
                  us, but they worked for the strict teachers.  We
                  didn’t like them when we were kids, so why should we
                  like them now?  We always considered the monitors to
                  be finks.  And now you guys are acting like monitors. 
                  Join us!</p>
              </blockquote>
              <p>In unison, the crowd spontaneously chanted “Join us! 
                Join us!”</p>
              <p>We were right up against the troops.  When Super Joel,
                one of the earlier levitators, stepped forward and
                placed a flower in the bayoneted gun barrel of one of
                the soldiers, it became an iconic image.  Other
                protestors followed suit.  (Paul Krassner later pointed
                out that Super Joel’s grandfather was the mafia boss Sam
                Giancana and that Super Joel had dropped out of the
                family business.)  The confrontation between
                demonstrators and troops lasted thirty-three hours, all
                through the first night and until midnight of the second
                night.  Especially during the night, the soldiers would
                every now and then make forays into the front of the
                crowd, clubbing a few people and dragging a few others
                away to be arrested.  We sat, arms locked as tight as
                possible, to impede them as much as possible and to
                protect one another.  In the end they dragged away
                everyone who remained.  Well over a thousand people were
                arrested, with 780 of us held and several hundred
                released.  Some people were beaten or gassed.</p>
              <p>I was arrested alongside Anita Hoffman.  It was the
                first time either of us had been under arrest.  I would
                later learn that it was a very atypical arrest
                experience.  They took hundreds of us, all women, to
                what seemed to be a huge dormitory.  There were scores
                and scores of cots lined up next to each other, like
                being in a huge summer camp.  Anita and I were able to
                stay together and were on cots right alongside each
                other.  The camaraderie was palpable and exciting. 
                After spending the night on our cots, we were herded to
                court and as counseled by our movement lawyers, we
                pleaded <em>nolo contendre</em>, meaning we don’t say
                we’re guilty, we don’t say we’re not guilty, we just
                don’t contest it.  This was worked out between the
                government and our lawyers.  We did what we were
                advised, paid a small fine and went home.</p>
              <p>Later, we learned that several paratroopers had left
                the line, saying they wouldn’t be part of the military
                any more, and they were now held in the stockade.  Dave
                Dellinger reported that over the years he kept meeting
                veterans who said they were on duty that day and had
                been affected by the teach-in.  Much later we learned
                that Secretary of Defense Robert McNamara had watched
                the entire battle from his fifth floor office,
                accompanied by his young assistant Daniel Ellsberg who
                later released the famous Pentagon Papers.</p>
              <p>Years later, when asked about Jerry and the hippie
                entry into the peace movement, Dave Dellinger offered
                this: “What I remember is just being thrilled and
                excited that this whole new element of humor and
                creativity and youthful zest was coming into things”</p>
              <p>Were we right or wrong in our conflict with The Mobe? 
                The final outcome of the Pentagon demonstration was
                awesome.  It was one of the most successful activities I
                have ever been involved with.  I believe the character
                was greatly affected by our continuously agitating for a
                militant, theatrical, unpredictable scenario.  It was
                that projection that attracted thousands of young people
                and forced the government to dig in its heels,
                threatening to deny our basic civil liberties.  That
                denial then brought thousands of additional people into
                the protest.  In our estimation of the final
                negotiations with the government lawyer Van Cleve,
                perhaps we were too pessimistic about what we had
                already won, but that’s much easier to say in
                hindsight.  We wanted no rock left unturned in our
                effort to make this a successful political
                confrontation.  In the end, the victory was really a
                result of the energy and the numbers of the people that
                participated.  Even the children of officials in the
                Johnson Administration were joining us.  In a political
                sense the country was now really at war with itself. 
                This realization seemed to hold within itself the
                possibility that we could end the war with Vietnam.</p>
            </div>
          </div>
        </div>
      </div>
      <div> </div>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://freedomarchives.org/">https://freedomarchives.org/</a>
    </div>
  </body>
</html>