<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body text="#000000" bgcolor="#FFFFFF">
    <div id="container" class="container font-size5 content-width3">
      <div id="reader-header" class="header" style="display: block;"
        dir="ltr"> <font size="-2"><a id="reader-domain" class="domain"
href="http://www.oxfordamerican.org/magazine/item/1296-the-socialist-experiment">http://www.oxfordamerican.org/magazine/item/1296-the-socialist-experiment</a></font>
        <h1 id="reader-title">The Socialist Experiment</h1>
        <div id="reader-credits" class="credits">Katie Gilbert -
          September 5, 2017<br>
        </div>
      </div>
      <hr>
      <div class="content">
        <div id="moz-reader-content" class="line-height4" dir="ltr"
          style="display: block;">
          <div id="readability-page-1" class="page">
            <div class="itemFullText">
              <p class="h3"><em>A new-society vision in Jackson,
                  Mississippi</em></p>
              <hr>
              <p><span class="s1 dropCaps">C</span><span class="s1">hokwe
                  Lumumba had been the mayor of Jackson, Mississippi,
                  for five months when, in November 2013, he stood
                  behind a lectern and addressed a group of
                  out-of-towners with a curious phrase he would soon
                  explain with a story: “Good afternoon, everybody, and
                  free the land!” </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">On his tall,
                  thin frame he wore a bright blue tie and a loosely
                  fitting suit, extra fabric collecting around the
                  shoulders of his jacket. Wire-rimmed glasses rested
                  over a perpetually furrowed brow on his narrow,
                  thoughtful, frequently smiling face. A faint white
                  mustache grazed his upper lip. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">In welcoming
                  the attendees of the Neighborhood Funders Group
                  Conference, a convening of grantmaking institutions,
                  Mayor Lumumba was conversational and at ease, as he
                  tended to be with microphone in hand. His friends had
                  long teased him for his loquaciousness in front of a
                  crowd. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Lumumba
                  informed the room that on the car ride over he’d
                  decided he would tell them a story. He explained that
                  big things were happening in Jackson—or, were about to
                  happen—and his story would offer some context. It was
                  one he had recounted many times. Polished smooth, the
                  story was like an object he kept in his pocket and
                  worried with his thumb until it took on the sheen of
                  something from a fable, though the people and events
                  were real. “It was March of 1971 when I first came to
                  the state of Mississippi,” Lumumba began. “It was
                  several months after the students at Jackson State had
                  been murdered,” he said, referring to the tragedy at
                  the city’s predominantly black college, which left two
                  dead and twelve injured after police opened fire on a
                  campus dormitory in May 1970, less than two weeks
                  after the Kent State shootings. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Lumumba had
                  traveled to Mississippi with a group called the
                  Provisional Government of the Republic of New Afrika.
                  He was twenty-three at the time and was taking a break
                  from his second year of law school in Detroit. He had
                  put his training on hold for the work of new-society
                  building. After the assassination of Martin Luther
                  King Jr., Lumumba had been increasingly drawn to what
                  he considered the radical humanism of the Provisional
                  Government’s plan to create a new, majority-black
                  nation in the Deep South. The PG-RNA planned to
                  peacefully petition the United States government for
                  the five states where the concentration of black
                  population was largest: Mississippi, Louisiana,
                  Alabama, Georgia, and South Carolina. Leaders framed
                  their demand for this transfer as a reparations
                  payment after centuries of enslavement and degradation
                  that black people had experienced in America. As part
                  of a symbolic effort to break with a painful past and
                  announce a new way forward, the PG-RNA encouraged New
                  Afrikans to shed names with European origins in favor
                  of African ones. Edwin Taliaferro became Chokwe
                  Lumumba: Chokwe, he said, for one of the last tribes
                  to successfully resist the slave trade and Lumumba for
                  Patrice Lumumba, who led Congo to independence and
                  became its first democratically elected prime
                  minister. The Republic of New Afrika’s Declaration of
                  Independence announced that its socialist society,
                  arranged around cooperative economics, would be
                  “better than what we now know and as perfect as man
                  can make it.”</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">By March of
                  1971, when the mayor’s story began, Lumumba was an
                  officer in the Provisional Government. The
                  organization had made an oral agreement to buy twenty
                  acres of land from a black farmer in Bolton,
                  Mississippi, a small town about twenty miles west of
                  Jackson. They had hired a contractor to build a school
                  and dining hall on the property. The site would be
                  named El Malik after the name Malcolm X had taken for
                  himself: El-Hajj Malik El-Shabazz. March 28, a Sunday,
                  had been chosen as Land Celebration Day, when the
                  group would inaugurate the site at El Malik. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Lumumba was in
                  the caravan’s lead vehicle as they approached Bolton
                  that afternoon. Forty-two years later, he described to
                  the conference attendees in Jackson how the Klan drove
                  up and down the road in their trucks, brandishing
                  weapons, and how state, local, and federal police
                  formed a barricade across the road. Mississippi’s
                  attorney general, <br>
                  A. F. Summer, had declared that there would be no Land
                  Celebration Day. Akinyele Omowale Umoja, an
                  African-American Studies professor at Georgia State
                  University, writes in his book <em>We Will Shoot
                    Back: Armed Resistance in the Mississippi Freedom
                    Movement </em>that the day before the scheduled
                  event, PG-RNA leaders had seen a hand-painted sign
                  near the property that the KKK had posted: <span
                    class="small">NIGGERS, THERE WILL BE NO MEETING HERE
                    SUNDAY. FREE SIX-FOOT HOLES.</span> </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Mayor Lumumba
                  paused, and when he spoke again his voice had moved up
                  a register. “This was a different day about to break,”
                  he said. “And even though sometimes we break our days
                  somewhat recklessly, it was certainly gonna break.
                  There were five hundred of us”—other records say there
                  were one hundred fifty—“and we said, ‘We come in
                  peace, but we come prepared.’ We had old people, we
                  had young people, we had babies. We were praying. Hard
                  revolutionaries, driven back to prayer!” He laughed.
                  “Looking for God wherever we could find Him.” </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">The day might
                  well have combusted. What happened instead, Lumumba
                  told the audience, was something that seemed, even as
                  it unfolded, like a miracle best left unexamined. “I
                  know it’s hard for a lot of you to believe this—that
                  roadblock opened up. Just like the Red Sea.” </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Past the
                  barricade, the New Afrikans traveled five miles. They
                  had arrived. Two months later, the Bolton farmer would
                  renege on his agreement to sell, and support for the
                  PG-RNA and its efforts would wane over the next few
                  years, as FBI and state and local police pushed
                  successful counterintelligence programs to undermine
                  the group’s efforts. But in looking back, Lumumba
                  focused on the energy of that Sunday, when the people
                  around him fell to the ground in such profound joy
                  that they began to eat the dirt, he recalled, out of a
                  spontaneous desire to take into their bodies the
                  freedom they believed they’d found. “That’s where that
                  slogan came from,” Lumumba said. “‘Free the land.’” </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">In Lumumba’s
                  successful campaigns for city council in 2009 and for
                  mayor in 2013, “Free the land” had been a common
                  refrain of his supporters. His platform, too, echoed
                  the vision he and his fellow New Afrikans had harbored
                  for their new society on Land Celebration Day. He
                  pledged that his office would support the
                  establishment of a large network of cooperatively
                  owned businesses in Jackson, often describing
                  Mondragon, a Spanish town where an ecosystem of
                  cooperatives sprouted half a century ago. In debates
                  and interviews, he promised that Jackson, under the
                  leadership of a Lumumba administration, would flourish
                  as the “Mondragon of the South”—the “City of the
                  Future.” </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">As Mayor
                  Lumumba neared the end of the story of Land
                  Celebration Day, his voice faltered. He turned his
                  head and squeezed his eyes closed to regain composure.
                  The memory of Land Celebration Day was still a live
                  wire running through him and through his plans as
                  mayor of Jackson. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">“The reason I
                  started off with that little prelude,” he told the
                  Neighborhood Funders Group Conference attendees, “is
                  that I wanted to say that what has not changed is the
                  vision of that new society, that new way of thinking.
                  That new way of engineering and governing a society,
                  where everyone would be treated with dignity. Where
                  there would be no class, no gender, or color
                  discrimination. Even though it didn’t happen in that
                  little community which we called El Malik, now it’s
                  about to happen in Jackson, Mississippi. And would you
                  believe it?”</span></p>
              <p><span class="s1 dropCaps">A</span><span class="s1">s a
                  child, Chokwe Lumumba’s son Chokwe Antar sometimes
                  wished for another name, one that sounded more like
                  those of his friends. But Antar also trusted his
                  parents, and he looked up to them. He knew his f</span><span
                  class="s2">ather’s work as a civil rights–oriented
                  lawyer was important, and </span><span class="s1">he
                  used to sneak out of his bed at night to lie on the
                  floor of his parents’ room and listen as they
                  discussed his father’s cases. He shared his father’s
                  name, and he would grow up to share his profession. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">After Land
                  Celebration Day in 1971, Chokwe Lumumba returned to
                  Detroit and finished his law degree. In 1976, he
                  joined the Detroit Public Defenders Office, and two
                  years later he opened his own law firm. In 1986,
                  Chokwe and his wife, a flight attendant born Patricia
                  Ann Burke who changed her name to Nubia Lumumba, moved
                  their family to Brooklyn so Chokwe could better
                  represent his high-profile clients there, including
                  black nationalist Mutulu Shakur and his stepson, Tupac
                  Shakur. Even after the PG-RNA dissolved, Lumumba had
                  never stopped thinking about how a group of determined
                  activists could build a new society where black people
                  could escape racism, racist violence, and deprivation.
                  Lumumba cofounded two organizations to keep working
                  toward versions of the PG-RNA goal: the New Afrikan
                  People’s Organization in 1984, and, later, the Malcolm
                  X Grassroots Movement. According to Professor Umoja,
                  NAPO’s members still oriented themselves toward the
                  goal of a black nation. MXGM was slightly
                  different—members advocated self-determination for
                  black communities using a variety of means, including
                  independence, but also sought other paths that would
                  lead toward empowerment and liberation. In 1988, when
                  the couple’s daughter, Rukia, was nine, and their son,
                  Antar, was five, the Lumumbas relocated to Jackson,
                  Mississippi. In the following years, Chokwe and Nubia
                  would often tell Rukia and Antar that they’d come to
                  the South because there was work to be done there and
                  because they wanted to give their children the
                  struggle.</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Lumumba’s work
                  as a lawyer invited renown to the family, but also
                  occasional vitriol. Antar and Rukia spent one
                  afternoon hiding in a closet with a knife clutched
                  between them after a death threat was breathed over
                  the phone while their parents were away. In high
                  school, on the phone with a girlfriend, Antar would
                  wrap up by saying, “Okay, goodbye to you, too, FBI!”
                  His parents always said that the house’s phones were
                  tapped. Years later, among the hundreds of pages of
                  documents that emerged from a Freedom of Information
                  Act request for FBI reports on Chokwe Lumumba, Antar
                  saw his high school graduation photo. The sight of it
                  there didn’t unsettle him because it confirmed what
                  he’d always been told.</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">After Antar’s
                  freshman year at Myrtle High School, his father judged
                  that basketball was too prominent a priority in his
                  son’s life and decided that Antar would transfer from
                  his school and its championship team. Chokwe offered
                  him a list of new high schools to choose from. Antar
                  entered his sophomore year at Callaway High as a
                  D-average student, and he went on to graduate in the
                  top 10 percent of his class.</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Antar recalls
                  that his mother used to joke, with an edge of
                  seriousness, that her children had better not pursue
                  that “same old boring lawyer thing” that took so much
                  of her husband’s time without bringing in as much
                  money as it should. She hoped her children would
                  pursue careers that would allow them the finer things
                  in life. She noted that Antar loved drawing street
                  plans and hearing her talk about Benjamin Banneker’s
                  designs for Washington, D.C., and that math seemed to
                  come easy to him. She pushed him to consider becoming
                  an engineer or an architect. Most of all, she seemed
                  to want to ensure that her son didn’t choose a career
                  just because it was his father’s. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">But once Antar
                  entered college at Tuskegee University in Alabama, he
                  never seriously considered anything but a path to law
                  school. After he earned a J.D. from the Thurgood
                  Marshall School of Law at Texas Southern University,
                  he returned home in 2008 to help run his father’s law
                  practice. Within the year, he was watching his
                  FBI-surveilled activist father wade into the quagmire
                  of Jackson city politics. Chokwe had been tapped as
                  the public face of a long-brewing effort to continue
                  working toward the PG-RNA’s vision of an egalitarian,
                  black-led society—or at least some version of it. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">In the early
                  2000s, MXGM’s leadership formed a think tank to plot
                  out a twenty-first-century strategy to realize the
                  new-society dream. After some discussion, at the
                  organization’s annual Ideological Conference in 2005,
                  MXGM’s national membership determined that Mississippi
                  was the best staging ground for the experiment in
                  society building—the same conclusion the PG-RNA had
                  come to in the 1970s. The eighteen contiguous counties
                  that run along the Mississippi River on the state’s
                  western edge are all majority black (except one, which
                  is 47.8 percent black). The MXGM new-society drafters
                  referred to this line of counties along the
                  Mississippi Delta as the Kush District, as PG-RNA
                  leadership had, named after the ancient civilization
                  built along the banks of the Nile, in what is now
                  Egypt and Sudan. MXGM members began moving to Jackson
                  from all across the country. In 2012, after roughly
                  ten years of refining their blueprint, the think tank
                  posted a draft of its Jackson-Kush Plan to the MXGM
                  website. The document detailed steps to build a
                  socialist, majority-black, eco-focused model society
                  within Mississippi’s shrinking capital city, as well
                  as initiatives to mobilize communities in the Kush
                  district, and expand from there. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">The society
                  described in the Jackson-Kush Plan was a close
                  descendant of the one envisioned by the PG-RNA, with
                  some tweaks based on lessons learned and the interests
                  of the drafters three decades after Land Celebration
                  Day. Like the PG-RNA vision, a central pillar of the
                  new society would be economic democracy based in
                  cooperative ownership. Another would be the embrace of
                  fully participatory democracy through the organization
                  of self-governing organs called People’s Assemblies,
                  which would be the loci of real decision-making power
                  in the communities where they operated. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">The starkest
                  difference between the PG-</span>RNA’s and the
                Jackson-Kush Plan’s new-society visions was in the
                stance on engaging with <span class="s1">the country’s
                  established system of electoral politics. The PG-RNA’s
                  leaders had based their call for a new society on the
                  argument that the federal, state, and local
                  governments were illegitimate, since they had long
                  relied on broad disenfranchisement to amass their
                  power. MXGM revised this stance: A central goal
                  described in the Jackson-Kush Plan was the development
                  of progressive political candidates who, if elected,
                  could support the goals of economic democracy and
                  self-governing People’s Assemblies from that elected
                  office. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">In 2008, two
                  of the drafters of the Jackson-Kush Plan approached
                  Chokwe Lumumba about running as one of those
                  candidates. They also approached Antar, then
                  twenty-five, about running for a city council seat.
                  Antar demurred. The idea of running for office wasn’t
                  practical in his mind or, frankly, all that appealing.
                  He’d just returned to the city after seven years away
                  at school; outside of family and friends, not many
                  people knew him in Jackson, and, beyond that, he had
                  little interest in electoral politics as a form of
                  public service. Antar tried to dissuade his father
                  from running, too—Chokwe Lumumba may have been a
                  highly respected lawyer in the community, but that
                  didn’t make for a political profile prominent enough
                  to run a successful campaign. His father agreed; mayor
                  would be too much just then. He’d run for city council
                  instead. But he made it clear that he disagreed with
                  his son on the broader point: Antar needed to consider
                  running for office someday. Sometimes, he told his
                  son, the movement requires that we give of ourselves
                  and do something we didn’t envision.</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">In 2012, as
                  Chokwe was finishing his term on the council and
                  shifting his attention to his run for mayor, MXGM
                  pressed Antar to run to fill his father’s vacated
                  council seat. He declined again. Antar had just
                  married his longtime girlfriend, Ebony, an English
                  professor at Tougaloo College, and months later,
                  they’d learn she was pregnant. But he dedicated
                  himself fully to his father’s campaign, serving as its
                  official spokesperson as he helped to draft the
                  platform on which Chokwe Lumumba would squeak into a
                  runoff election after a second-place finish in the
                  Democratic primary—and go on to win the mayorship.
                  Still, Antar harbored absolutely no interest in
                  becoming a politician himself, and he couldn’t imagine
                  what would ever change his mind. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">It wouldn’t be
                  long before he’d find out.</span></p>
              <p><span class="s1 dropCaps">O</span><span class="s1">n a
                  Tuesday morning in late February 2014, not quite eight
                  months into Chokwe’s term, the mayor called his son
                  complaining of chest pains. Antar left court and
                  rushed to Chokwe’s house to d</span>rive his father to
                the emergency room at St. Dominic’s Hospital. Mayor
                Lumumba told <span class="s1">the hospital staff that
                  he thought he might be having a heart attack.
                  According to a 2016 lawsuit filed by Antar against St.
                  Dominic’s, Chokwe waited hours at the hospital before
                  he received any treatment. According to the lawsuit, a
                  cardiologist recommended a blood transfusion. Just
                  before 5 p.m., Chokwe died suddenly. The cause of
                  death was later determined to be a heart attack. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Shock and
                  grief coursed through Jackson with the news that the
                  mayor was dead. Many Jacksonians were still nursing
                  the morale boost that had come with Lumumba’s
                  election. They had faith that their city was about to
                  figure out new ways to address longstanding problems:
                  crumbling streets and dangerously outdated water
                  infrastructure, a depleted tax base, a lack of jobs.
                  During his brief tenure, the late mayor had asked the
                  city to vote on a new 1 percent sales tax to help
                  begin to pay for the infrastructure fixes the city
                  desperately needed. He’d helped organize People’s
                  Assemblies to provide forums to answer Jacksonians’
                  questions about the proposal. Voters approved the new
                  tax with 90 percent in favor. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">“There was a
                  sense of loss greater than just his passing,” Antar
                  told me later. “People said to me, ‘We felt like we
                  were on the right track. What do we do now?’”</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">At Chokwe’s
                  funeral, former Mississippi governor William Winter, a
                  Democrat, admitted that during the mayoral campaign,
                  he’d feared that as mayor Lumumba would divide the
                  capital city. “I could not have been more wrong,” he
                  said, adding, “The strong leadership of Chokwe Lumumba
                  has opened the door to a bright future for us.” </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s3">On the night
                  that Chokwe died, Antar was the only family member
                  present. His mother had passed away ten years before
                  from a brain aneurysm, and Rukia was rushing to
                  Jackson from her home in New York. As he waited for
                  Rukia and extended family in Detroit to arrive, Antar
                  asked the friends who had gathered in the hospital
                  room to give him some time alone with his
                  just-deceased father. In that quiet moment, before the
                  shock of Lumumba’s death had spread through Jackson,
                  Antar resolved to run for mayor. He would keep the
                  decision to himself until he told his wife the next
                  morning, giving himself the night to turn it over in
                  his head. But as soon as the idea came to him in that
                  hospital room, he knew he wouldn’t separate himself
                  from it again. He thought of his father’s mandate:
                  Sometimes the movement requires that you give of
                  yourself and do something you didn’t envision as part
                  of your plan. A more practical concern was bearing
                  down on him, too. The new-society vision needed a new
                  protector, a new vessel. Who else could it be but him?</span></p>
              <p><span class="s3"></span><span class="s1">Chokwe Antar
                  Lumumba was thirty at the time, and he looked younger.
                  In his public appearances he shifted between a
                  lawyerly, knitted-brow seriousness, often repeating
                  the last few words of a sentence to underline his
                  point, and a readiness to amiably tease a friend or
                  fellow candidate and break into his boyish laugh. I
                  would come to learn that with strangers and familiars
                  alike his charisma takes the form of a warm
                  accessibility, the sense that he has time for
                  everyone, and doesn’t begrudge anyone who asks for
                  it. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">I traveled to
                  Jackson for the first time in March 2016, two years
                  after Chokwe Lumumba died. In Chicago, where I live,
                  the protracted winter still lingered, but I found
                  Jackson was already in full leaf, deep into spring. My
                  hotel on North State Street was across from a middle
                  school whose grounds included space for a modest
                  football field, faded tennis courts, and a scuffed
                  soccer field. Across the street to the north was the
                  sprawling campus of the University of Mississippi
                  Medical Center, the city’s largest employer after the
                  State of Mississippi, with about ten thousand
                  employees. Up the road was the Fondren District, the
                  site of a dedicated revitalization effort led over the
                  past two decades by nearby residents, where coffee
                  shops’ signs bore thoughtful fonts and a tapas
                  restaurant and oyster bar made new use of a shuttered
                  public school. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Antar met me
                  in the lobby of my lodge-themed hotel on one of my
                  first evenings in town. He strode in wearing a black
                  hoodie and a flat-brimmed Detroit Tigers ball cap. He
                  had waves for the people he knew behind the front desk
                  and a handshake for me. We sat at one of the lobby’s
                  round wooden tables and Antar told me about the last
                  couple of years, affirming his continued dedication to
                  the work his father had left unfinished. His wedding
                  ring clanged against the table’s glass top when he
                  struck it to emphasize his points, which he did when
                  he brought up cooperatives. “What we have to establish
                  are businesses that are in the business of making
                  money but <em>also </em>have an interest in serving
                  the community—not in picking up and moving out,” he
                  said. He laid out an analysis of why the solutions
                  delineated in the Jackson-Kush Plan were still
                  necessary, quoting Malcolm X, Gandhi, and his father.
                  He spoke of the importance of oppressed people leading
                  self-determined lives, resurrecting the parlance of
                  the Republic of New Afrika. But other parts of his
                  analysis were more current, like when he talked about
                  mass incarceration and the proliferation of prisons as
                  a Band-Aid over the U.S.’s industrial decline and
                  stagnant economy. “On many levels, this economic
                  experiment that we have in this country is a <em>failed</em>
                  <em>model,</em>” he said with another strike to the
                  glass. “And it’s a failed model in particular for
                  oppressed people.”</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Six weeks
                  after his father’s death, Antar ran in the April 2014
                  special election for mayor. He lost in a runoff to
                  Tony Yarber, founder and pastor of the majority-black
                  Relevant Empowerment Church. As mayor, Yarber had
                  scrapped the most notable parts of the Lumumba
                  administration’s agenda, including plans for the
                  city-supported cooperative businesses, the People’s
                  Assemblies, and the goal to turn Jackson into a
                  zero-waste city. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Antar’s loss
                  was another setback for the new-society goal, so the
                  MXGM members most connected to the Jackson-Kush Plan
                  shifted their route forward yet again. That May,
                  members of Lumumba’s former administration and MXGM
                  went ahead with what had been planned as a
                  city-supported event called the Jackson Rising: New
                  Economies Conference. The three-day summit sought to
                  provide an educational foundation for attendees in
                  building the pieces of a democratic, cooperative
                  economy. At the end of the conference, a few core
                  members of MXGM announced a new organization called
                  Cooperation Jackson to continue the co-op–building
                  goal. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">In late 2015,
                  I had emailed Cooperation Jackson and a few days later
                  I was on the phone with Sacajawea Hall, a cofounder of
                  the organization who had moved to Jackson from Atlanta
                  in December 2013. I’d been doing some traveling,
                  guided by an interest in alternative economic models
                  inside the United States. The prehistory of this
                  interest might be traced to 2006 when, at twenty-two
                  years old, I took a job as a researcher for <em>Institutional
                    Investor’s</em> <em>Alpha,</em> a magazine that
                  analyzes hedge funds, which I knew next to nothing
                  about. I was to help coax information from secretive
                  hedge fund managers about the billions of dollars
                  under their management. I had no idea that I’d taken
                  the job on the eve of the strangest moment in nearly a
                  century to be covering the financial industry. By
                  2008, I was reporting for <em>Alpha </em>and that
                  year the public, U.S.-based pension funds I covered
                  collectively lost more than one-fourth of their value
                  after the collapse of the global financial market.
                  Suddenly, knowing nothing became our shared national
                  condition as we watched our economic system flail in
                  the precise ways we were told it never would. The
                  revoking of this system’s untouchable status granted
                  us permission to peer into our enormous, tangled
                  economic apparatus and ask: In what ways has this
                  system long been failing us? And, more crucially: What
                  might we build that’s better? Radical economic
                  experiments have proliferated in the U.S. since the
                  2008 collapse—but then, they feel radical only if
                  you’ve lived your life, as most of us have, believing
                  that profit maximization, endless economic growth, and
                  the individual’s mandate to consume are circumstances
                  as intrinsically human as hunger and childbirth. I
                  count myself among those who struggle to imagine
                  living within any other economic arrangement, but by
                  the time I called Saki Hall I was starting to
                  understand that other people’s imaginations have
                  granted them more leeway, and some were living out
                  economic experiments that embody alternatives. At the
                  end of our conversation, Saki invited me to come see
                  for myself what Cooperation Jackson was doing.</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">The month
                  before my trip, I spent a week living and working at
                  Twin Oaks Community in Louisa, Virginia. Twin Oaks is
                  a fifty-year-old fully egalitarian mini-society of
                  roughly one hundred members, where labor and
                  governance systems are modeled from the utopia
                  described in B. F. Skinner’s novel <em>Walden Two.</em>
                  At Twin Oaks, I hauled soil on a vegetable farm,
                  snipped strawberry bushes, and hosed down equipment in
                  the tofu factory. I helped two affable men named Tony
                  and Ezra prepare a Sunday dinner of split pea soup,
                  smoked pork belly, and baguettes. I was apprised of
                  the joys of polyamory, the necessity of requiring the
                  group’s permission for pregnancy in a community where
                  children are supported by the whole, and the freedom
                  in not being defined by a lifetime in a single job or
                  role. During my week at Twin Oaks, the pebble I
                  couldn’t loose from my shoe was the place’s
                  overwhelming whiteness. It was also true that the
                  preponderance of people at Twin Oaks came from middle-
                  and upper-class backgrounds. Here was a vision for a
                  drastically new way of thinking about our economic
                  arrangement, and yet its population lacked
                  representation from the racial minorities who had for
                  so long been kept away from the levers of economic
                  control in our country. I didn’t know if this
                  constituted a failure of Twin Oaks’s model—but it made
                  me less interested in the experiment being run there.</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">In the course
                  of my research, I had never heard Chokwe Lumumba or
                  any member of MXGM or Cooperation Jackson describe the
                  Jackson-Kush Plan as a utopian vision. Still, when I
                  arrived in Mississippi, a line from utopian scholar
                  Ruth Levitas rattled in my head: “Utopia’s strongest
                  function, its claim to being important rather than a
                  matter of esoteric fascination and charm, is its
                  capacity to inspire the pursuit of a world
                  transformed, to embody hope rather than simply
                  desire.” If I wanted to plot for myself the
                  coordinates of the line between fantastical and real
                  societies; between unheard-of ambitions for change and
                  perfectly familiar ones; between a fable told for
                  comfort and a plan for real change on the ground
                  somewhere, I felt that I needed to better understand
                  what was happening in Jackson. I hoped being there
                  would offer some insight into how those lines are
                  drawn, and how fixed they really are.</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Toward the end
                  of our conversation in the hotel lobby, Antar departed
                  from the scholarly analysis and made a declaration
                  that struck me as uncharacteristically dramatic: He
                  saw Jackson, Mississippi (and he never said the city
                  without the state), as a last chance. This was a place
                  where long-marginalized black communities could build
                  a new economy for themselves, a democratic and fair
                  society, a foundation for good lives to grow from. In
                  his mind, this black-majority city that sat in the
                  middle of the state with the highest concentration of
                  black people in our country <em>had</em> to be the
                  staging ground for this particular experiment in
                  moving past economic and governance systems that
                  weren’t working for so many. Antar told me he was
                  grateful he hadn’t won the special election in 2014.
                  He wasn’t ready then, he’d realized. But now he was.
                  Though he hadn’t publicly announced it, he said he
                  would run for mayor of Jackson again in 2017.</span></p>
              <p><br>
                <span class="s1 dropCaps">A</span><span class="s1">n
                  abundance of deep, wide potholes was my first
                  indication that something wasn’t quite working in
                  Jackson. After an earlier rainstorm, the pockmarks
                  dotting the capital city’s streets shimmered with mock
                  placidity. “I was trying to miss<em> </em>that one!”
                  Saki exclaimed after her car lurched through a pothole
                  pond spanning two lanes, throwing us against our seat
                  belts and jostling the car seats embracing her
                  five-year-old daughter and two-year-old son in the
                  back seat. A red plastic plate dotted with the crumbs
                  from her daughter’s breakfast hopped from Saki’s lap
                  to her feet. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Saki wanted to
                  talk about the potholes: Did I see all of them? See
                  that one there, how deep it is? To Saki, the potholes
                  stood for something more than a threat to her car’s
                  underbody. To Saki, and, I would soon learn, to many
                  other Jacksonians, the proliferation of unfilled
                  potholes was a clear sign of a downward spiral in full
                  effect. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Saki had
                  picked me up from my hotel on my first day in town
                  with an offer of a driving tour of Jackson. I
                  enthusiastically accepted. We trundled southward over
                  the potholes until we reached downtown.
                  Well-maintained grounds studded with magnolias and
                  tupelos spread out around the grand, Greek Revival
                  State Capitol, Governor’s Mansion, and City Hall.
                  These were interspersed with muted, modern, concrete
                  and steel buildings housing government agencies like
                  the Mississippi Gaming Commission and the Parole
                  Board. A few local restaurants operated out of the
                  downtown storefronts, but many of the storefronts
                  stood tenantless. Faded signs indicated the businesses
                  that had since departed or dissolved, imparting a
                  feeling that the past remained cloyingly close by.</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">In the decades
                  before the Civil War, the newly crowned capital city
                  had prospered as cotton made Mississippi a wealthy
                  state. That changed in 1863 when Union armies
                  destroyed Jackson; its skeletal remains allegedly
                  earned it the nickname “Chimneyville.” The city has
                  been struggling to claw back to its former economic
                  abundance ever since. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">During
                  Mississippi’s eleven years of Reconstruction, the
                  Freedmen’s Bureau established by the U.S. Congress
                  helped lay the foundation for the state’s public
                  school system. Black citizens’ participation in
                  democracy was higher than in any other Southern
                  state—more than two hundred black people were elected
                  to public office during the period. But a concerted
                  effort to alter the trajectory of societal reshaping,
                  called the Mississippi Plan, was devastatingly
                  successful. Developed in 1875 by the conservative
                  Democrats desperate to eject Reconstruction-supporting
                  Republicans from office, the Mississippi Plan employed
                  organized violence to intimidate and kill those
                  working toward a society in which races were equal.
                  Democrats had regained political power by 1876; in
                  1890, they passed a new state constitution that
                  concretized the exclusion of black citizens from the
                  democratic process. In two years, the number of black
                  Mississippians registered to vote fell from 142,000 to
                  68,117. Generations later, Mississippi’s public
                  schools managed to delay real desegregation for
                  sixteen years after the <em>Brown </em>v. <em>Board
                    of Education</em> decision in 1954. According to the
                  Mississippi Historical Society, one-third of the
                  districts in the state had achieved no desegregation
                  by 1967 and less than three percent of the state’s
                  black children attended classes with white children.
                  It took another Supreme Court decision, in 1969, to
                  force real desegregation in Mississippi.</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Jackson was 60
                  percent white in 1970, and by the 2010 census, 18
                  percent white. The city’s population decreased from
                  nearly 200,000 in 1990 to under 170,000 in 2016. As
                  the majority-white suburbs expanded, they turned into
                  a kind of sticky ring around the city center, pulling
                  economic development out of Jackson. The Mississippi
                  Department of Revenue reports that the city of Jackson
                  brought in approximately $117 million in gross sales
                  tax in fiscal year 1990 and $177.6 million in fiscal
                  year 2016—worse than stagnant when accounting for
                  inflation. And as the tax base has crumbled, so has
                  the city’s infrastructure. The <em>Clarion-Ledger</em>
                  wrote in March 2017 that a report from an engineering
                  firm in 2013 found that more than 60 percent of
                  Jackson streets had four years or less of serviceable
                  life left. In 2017, that life is about spent. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Saki steered
                  us a few blocks west of downtown, to a silent stretch
                  of streets lined with one- and two-story buildings.
                  These were more like memories of buildings, with empty
                  window frames, unkempt overgrowth outside, and
                  encroaching wilderness inside. Saki told me we were in
                  the middle of the Farish Street Historical District.</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Farish Street
                  was built by slaves and after emancipation it came to
                  be used primarily by the formerly enslaved. A new
                  business district emerged during Reconstruction, and
                  it thrived in Jim Crow’s “separate-but-equal” South as
                  an alternative to the Capitol District blocks away,
                  where black Jacksonians weren’t welcome. Farish Street
                  was one of the largest African-American districts in
                  the South; it held legal firms, doctors, dentists,
                  jewelers, banks, retail stores, and hospitals. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">In the 1950s,
                  black activists mobilized black and white protestors
                  to put pressure on white-owned businesses across the
                  city to allow access to black customers. A sit-in at a
                  Jackson Woolworth’s turned violent. When the Civil
                  Rights Act passed in 1964, mandating the desegregation
                  of public places, many African Americans in Jackson
                  celebrated their victory by taking full advantage of
                  it, bringing their spending to previously inaccessible
                  white businesses. The African-American business owners
                  on Farish Street suffered. Integration didn’t work
                  both ways; as black people moved into previously white
                  spaces, white spending failed to flow into Farish
                  Street. Integration hadn’t happened between two groups
                  with equal economic footing and control, a fact for
                  which Farish Street’s slow implosion offers lingering
                  evidence. Businesses closed like falling dominoes and
                  new ones stayed away as the area became known as a
                  magnet for drugs and prostitution. Revitalization
                  efforts of various kinds were killed by infighting and
                  funds insufficient to the area’s growing needs. What I
                  saw outside of Saki’s car window in March 2016 was the
                  result of this history: an abandoned community, a
                  failure on the part of the city.</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Saki rattled
                  over the train tracks that bisect the capital and we
                  passed into West Jackson, another part of the city
                  entirely. The population here is almost completely
                  black, and, according to the Hinds County Economic
                  Development Authority, unemployment in West Jackson is
                  double both the county and state averages. In 2014,
                  Duvall Decker, a local architecture firm, worked
                  alongside neighborhood residents and eighteen
                  Jackson-based organizations to compile a “West Jackson
                  Planning Guidebook” for a section of West Jackson
                  around Jackson State University; according to their
                  findings, residents in the area had a choice of three
                  grocery stores in comparison to sixteen check-cashing
                  businesses, and almost half of the properties were
                  officially vacant. In the past year, the number of
                  grocery stores dropped to just two. On this side of
                  the tracks, Capitol Street—which originates in front
                  of the Old State Capitol on the east side—is a quiet,
                  winding road, flanked by rows of abandoned structures.</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Saki’s
                  daughter announced from the backseat that she had to
                  go to the bathroom, and Saki pulled a U-turn. We were
                  just a few minutes from Cooperation Jackson. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">In the spring
                  of 2015, Cooperation Jackson moved into the building
                  now dubbed the Chokwe Lumumba Center for Economic
                  Democracy and Development. A group of volunteers set
                  to work renovating the building, a former daycare
                  center, to better fit its new purpose. Pastel murals
                  were painted over and mildewed carpeting ripped out,
                  and a fresh paint job brightened the building’s
                  exterior. The color was the deep green of the kale and
                  collards that would soon populate a cooperatively
                  owned farm in the backyard.</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">We parked in a
                  long driveway, and I helped Saki unload the children.
                  From the outside, the single-story structure looked
                  like it had been snapped from a strip mall and dropped
                  into its grassy one-acre lot. Saki pressed a doorbell
                  and a young man wearing a lip ring and a light brown
                  cap to hold his dreadlocks opened the door. He led us
                  across a linoleum floor into the cool darkness of the
                  Lumumba Center. Saki and her daughter headed for the
                  bathroom, which had a hand-drawn sign on the door: <span
                    class="small">GENDER IS A UNIVERSE</span>. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">The man who
                  had let us in introduced himself as Brandon King. He
                  was another cofounder of Cooperation Jackson and a
                  member of MXGM. Brandon had moved to Jackson a little
                  over a year ago, a month before Chokwe Lumumba died. I
                  would soon learn that, like Brandon and Saki, many of
                  Cooperation Jackson’s twenty cofounders had moved to
                  Jackson from cities outside of Mississippi. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Saki had
                  recently decorated the beige cinder-block walls of the
                  Lumumba Center with photo collages. One featured
                  Chokwe. She showed me the industrial kitchen where the
                  group planned to open a cooperatively owned café
                  called Nubia’s Place. In the center’s biggest room,
                  she pointed to the areas that would eventually hold a
                  stage for open mic nights, seating for the café, and
                  couches. A door led to the wide backyard, where
                  seedlings of cooperatively owned Freedom Farms were
                  pushing upward under the soil. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Typing at a
                  desk in a small office off the main room I recognized
                  Kali Akuno, another founding member of Cooperation
                  Jackson and its apparently tireless de facto
                  spokesperson. He was also Saki’s partner. I’d seen
                  videos of him speaking about their work at conferences
                  around the world. Kali had drafted the public version
                  of the Jackson-Kush Plan and, I would later learn, he
                  had been one of the first to approach Chokwe Lumumba
                  about running for office. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">A year after
                  my first visit to the Lumumba Center, Antar would run
                  again for the mayor’s seat. As had been the case for
                  his father’s bids for office and Antar’s previous run
                  in the special election, the campaign’s messaging and
                  platform would be developed with input from members of
                  MXGM. One of his most regularly invoked campaign
                  slogans—“When I become mayor, you become mayor”—would
                  be rooted in the Jackson-Kush Plan’s vision of
                  self-determination and self-governing. In his debates
                  and speeches, Antar would regularly seize
                  opportunities to champion cooperatives as part of the
                  prescription for the city’s economic malaise. He would
                  also mention the Lumumba Center, a place where that
                  work of establishing economic democracy was slowly
                  getting started.</span></p>
              <p>The Jackson-Kush Plan had reached a moment in which it
                had an established base in the former daycare center on
                Capitol Street and a charismatic young attorney seeking
                to offer more support for the plan from inside City
                Hall. But for something to come of this moment, so long
                in the making, Antar would need to convince voters that
                his vision—especially his economic vision—was the one
                they should vote for at a desperate moment for their
                city, despite the more familiar solutions competing for
                the role. </p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1 dropCaps">T</span><span
                  class="s1">he first big showdown between Jackson’s top
                  mayoral candidates was in March 2017—two months before
                  the primary election and a year after my initial trip
                  to Jackson. (Antar had officially announced his
                  candidacy on May 19, Malcolm X’s birthday, with a
                  press conference on the steps of Jackson’s City Hall,
                  where the assembled crowd had chanted: “Free the land!
                  Free the land! Free the land!”) Grace Inspirations
                  Church, in West Jackson, hosted the forum on a Sunday
                  evening and the roughly two hundred attendees who
                  gathered in the sanctuary were still dressed in their
                  Sunday best. I noticed men in suits with matching ties
                  and pocket squares, and women in long dresses, a few
                  in swooping hats. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">It was a
                  welcome occasion for civic sociability and also for
                  indulging in some lofty plans to fix Jackson. The
                  city’s infrastructure problems continued to nose their
                  way into the lives of every Jacksonian. Many of the
                  forum’s attendees had come from houses that were under
                  notices to boil tap water before it was safe to drink;
                  the next day, city officials would announce that water
                  in a large swath of the city would be turned off for
                  forty-eight hours the following weekend in order to
                  replace pipes in a portion of Jackson’s out-of-date
                  water distribution system. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">The church’s
                  pastor, Danny Ray Hollins, opened the forum with a
                  word of prayer. As it turned out, it was a prayer for
                  Jackson. “It’s our home,” he said. “It’s a city that
                  we love—a city with a myriad of issues. Problems.
                  Problems not brought about as a result of any one man,
                  or one administration. . . . We have <em>sent out the
                    call!</em> To those who would be <em>mayor!</em>
                  And we’ve invited them here—to church.” His tongue
                  delivered that last word to the room like it was
                  wrapped in silk. “And we’re here to hear them share
                  their vision for this city.” </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">The five most
                  popular candidates among the sixteen running for the
                  mayor’s seat had been invited to participate in the
                  forum. All five were Democrats, and all five were
                  black. On Grace Inspirations’ altar stage, six empty
                  chairs were arranged in a semicircle. The moderator,
                  Pastor CJ Rhodes, took a seat toward the center and
                  called the candidates to the stage one by one. Along
                  with his brief introductions, he noted each person’s
                  placement in the polls—Antar was in the lead—until a
                  woman of grandmotherly age in one of the front pews
                  called for him to stop it with the polls. “Yes, thank
                  you, ma’am,” Rhodes said, admonished, and followed her
                  directive as he welcomed the last three men. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">A poll
                  released a few days after the debate would confirm
                  that Antar stood comfortably in first place. His
                  support was sharply racialized, and despite his
                  overall favorable numbers, he had garnered a net
                  negative impression among the white Jacksonians
                  polled. But the white contingent was small enough and
                  his favorability among black voters was high enough
                  that his lead in the race was a stable one. Brad
                  Chism, a white political analyst in Jackson, declared
                  that his own polling data indicated it was Antar’s
                  race to lose.</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Antar’s
                  biggest competition was John Horhn, a veteran state
                  senator. Horhn had run for mayor twice before, and
                  both times he failed to garner enough support to
                  qualify for a runoff. This year, he had refined his
                  argument. “We’re at a point in our city where we’ve
                  got to make sure we get it right the next time,” he
                  said at one point during the forum. “We’re only going
                  to get one more bite at the apple in my opinion.” I’d
                  heard people speak with similar finality about Jackson
                  in recent months (including other references to
                  near-finished apples). They usually meant the same
                  thing: If the city’s finances didn’t take a few steps
                  back from the edge of potential bankruptcy, if crime
                  didn’t abate and the schools didn’t improve their
                  outcomes, Jackson was vulnerable to takeover from the
                  State of Mississippi. Though Horhn presented state
                  takeover as an implicit threat, he also positioned
                  some level of help from the state as Jackson’s last
                  possible saving grace—and himself, with a
                  twenty-four-year tenure in the Senate, as the one
                  person who could broker that salvation. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Another close
                  contender for the likely Democratic primary runoff was
                  Robert Graham, who spent most of his speaking time on
                  litanies of his own experience as Hinds County
                  Supervisor and his thirty-five years as a civilian
                  employee of the Jackson Police Department. He stressed
                  his involvement in a deal to bring a Continental tire
                  plant to the Jackson area, slated to open in 2018 with
                  twenty-five hundred jobs on offer. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Ronnie Crudup
                  Jr. was a long shot, in fourth place. He was the only
                  candidate who didn’t register particularly strong
                  opinions among those polled, in a positive or negative
                  direction. His father, Bishop Ronnie Crudup Sr., is
                  senior pastor of a church serving over three thousand
                  in South Jackson. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Incumbent
                  mayor Tony Yarber was a distant fifth in the polls,
                  the only candidate in the top five with a net negative
                  favorability rating, at -39.2 percent. A perception of
                  mismanagement along with a spate of sexual harassment
                  cases had pulled his reputation into a sharp downward
                  plunge over the course of his three years in office.</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">In one of his
                  first questions to Antar, Rhodes bored directly into
                  the discomfort that plenty of Jacksonians still felt
                  about the Lumumbas, pointing to the history of the
                  PG-RNA and the sense that Antar’s platform had been
                  born out of some sort of bigger plan—or “agenda,” as
                  the more suspicious tended to put it. “One of the
                  concerns that came up in the last election,” Rhodes
                  said, his eyes on Antar, “was about whether or not,
                  for lack of a better way of saying it, Antar Lumumba
                  is going to be an anti-white mayor, and push away
                  white folks, and gonna bring in nationalists, and it’s
                  going to be <em>Jafrica</em> and all these kinds of
                  things.” Some murmuring and laughter broke out around
                  the room. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">“I appreciate
                  you asking that question, Pastor Rhodes,” Lumumba
                  began. In his job as a criminal defense attorney, he
                  said, he worked with many people who don’t look like
                  him, and had plenty of success. But his voice was
                  climbing stairs, building up to something higher.
                  “I’ve been labeled as a radical,” he continued. “My
                  father was labeled as a radical. You were told that he
                  would divide the city and what was demonstrated was
                  something entirely different.” Antar would tell me
                  later that he and the MXGM members helping to run the
                  campaign had made the concerted decision to embrace
                  the loaded “radical” descriptor that had been hurled
                  at his father and at him in his previous campaign. His
                  pace quickened a few steps, riding on its own
                  momentum. “Honestly, when people call me a radical, I
                  take it as a badge of honor. Because Martin Luther
                  King was radical.” Applause spread through the room.
                  “Medgar Evers was radical.” The applause intensified,
                  and so did Antar. “Jesus <em>Christ</em> was
                  radical.” The applause didn’t break, so he spoke
                  louder to be heard. “The reality is that we have to be
                  prepared to be as radical as circumstances dictate we
                  should be. If you look outside these doors and you see
                  a need for a change, then you should all be radical.”
                  I heard shouts of “Amen!” He went on, “And the reality
                  is that we haven’t found ourselves in the condition
                  we’re in because someone has been too <em>radical</em>
                  for us.” He inflected these last few words. “I would
                  argue we haven’t been radical enough.” The applause
                  carried on like an unbroken wave. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">The audience’s
                  response made me think about a question that had been
                  posed during Chokwe Lumumba’s campaign: Was it
                  possible for a person to be both a revolutionary and a
                  politician? Throughout the debate, the candidates
                  piled on the Yarber administration’s apparent inaction
                  in fixing the streets, and the mayor’s responses
                  tangled into long paragraphs explaining the technical
                  details that had complicated the solutions. I found
                  myself wondering if the mundane, full-time job of
                  running a city with long-neglected infrastructure
                  could leave any room for helming a revolution. Because
                  Chokwe Lumumba’s tenure was so truncated, it remained
                  an open question. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Still, it was
                  true that the people in the church that afternoon
                  became most animated when Antar shifted from the role
                  of knowledgeable attorney into that of revolutionary.
                  And he didn’t withhold his more progressive
                  ideas—rooted in the Jackson-Kush Plan—for reimagining
                  how economic revitalization could happen in Jackson.
                  “Oftentimes we find ourselves engaged in merely a
                  discussion of how we entice businesses to come here.
                  We have to also consider where there is a need that we
                  can fill, where we can develop the businesses
                  ourselves. And look at <em>cooperative business </em>models
                  where the people who live in the community own the
                  business, and the people who work in that business not
                  only determine what their labor will be, but they have
                  a say-so in what the fruits of the labor will be.”</span></p>
              <p>In addition to being central to the PG-RNA’s
                new-society ideal, cooperatives had been an important
                part of other visions for true racial equality in the
                state. In 1969, in Sunflower County, Mississippi, the
                voting rights activist Fannie Lou Hamer helped develop
                the Freedom Farm Cooperative—the namesake of the beds
                behind Cooperation Jackson. In her 2014 book <em>Collective
                  Courage: A History of African American Cooperative
                  Economic Thought and Practice, </em>Jessica Gordon
                Nembhard, a political economist who researches
                African-American collective economies, argues that
                co-ops have existed as a necessary counterweight to this
                country’s economic violence against black communities
                from the beginning of slavery here. “There seems to be
                no period in U.S. history where African Americans were
                not involved in economic cooperation of some type,” she
                writes. Cooperatives, though never a critical mass, have
                offered an alternate mindset, a means of insulating the
                economic participation of a group pushed out of the
                dominant system. </p>
              <p><span class="s1">Cooperatives are a main tenet of the
                  Jackson-Kush Plan. The framers of this new-society
                  experiment viewed them as a way to help people unlearn
                  the lessons their economy taught them and train them
                  to be democratic in every aspect of their lives. They
                  knew that the individual, foundational work of
                  building buy-in for a whole new type of economy would
                  be even harder than winning an election.</span></p>
              <p><span class="s1"><span class="dropCaps">A</span> </span><span
                  class="s1">few days after the mayoral forum at Grace
                  Inspirations Church, I stopped by the Lumumba Center
                  for a class. It was a Wednesday at noon, just in time
                  for that week’s installment of the Economic Democracy
                  Learning Series, led by Kali Akuno. In a large room
                  with a wall of street-facing windows, eight folding
                  tables were arranged in a rectangle. The ten or so
                  attendees took their seats around it with the ease of
                  people who had done this many times before. Saki sat
                  at the front of the room next to Kali, who clicked
                  final preparations into his laptop. Slides lit up a
                  projector screen on the wall behind him as students
                  unwrapped sandwiches, flipped open Styrofoam
                  containers of chicken wings, and forked fruit salad
                  out of Tupperware.</span></p>
              <p>In Kali’s mind, Cooperation Jackson is an experiment;
                his hypothesis is that living and working in fully
                democratic communities will change the people involved.
                One of the experiment’s first steps, he believes, is for
                people to realize how capitalism has shaped them and to
                recognize how alternatives could refresh their
                perspectives. </p>
              <p>He picked up on this week’s slide and began. The class
                was continuing its guided tour through Marx’s <em>Capital</em>.
                Under discussion today was Marx’s concept of
                exchange-value. Kali asked if someone would volunteer to
                read the first slide. After a silence, a woman wearing a
                green cloth headband over graying dreadlocks and strings
                of beads around her neck complied. She read:</p>
              <blockquote>
                <p><span class="s1"><em>The exchange value of a
                      commodity is what one receives in exchange for
                      this commodity.</em></span></p>
                <p><span class="s1"><em>Statement A: One chair is the
                      exchange-value of two pairs of pants.</em></span></p>
                <p><span class="s1"><em>Statement B: Two pairs of pants
                      are the exchange-value of one chair. </em></span></p>
              </blockquote>
              <p><span class="s1"><em></em></span><span class="s1">When
                  she had finished reading, her brow didn’t unfurrow and
                  her mouth kept silently working. Kali waited. “How
                  will we, in this new environment we’re creating,
                  fairly determine exchange-value?” the woman asked. She
                  pointed to the woman next to her, half of a young
                  white couple dividing their attention between the
                  front of the classroom and their two small children
                  playing behind them. The young woman was a skilled
                  seamstress. If a seamstress has been developing her
                  skill for twenty years, the woman in the green
                  headband reasoned, a pair of pants she produces would
                  be worth more than one chair, wouldn’t it? </span></p>
              <p>Kali shook his head and turned the question back to
                her. “Is that just profit in your thinking?” </p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">She considered
                  this and eventually nodded once, her brow still
                  knitted.</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Kali continued
                  through the slides. Before moving to Jackson, Kali had
                  worked as a high school teacher and he knew when to
                  slow down, reword something, and expand where it might
                  help. The overriding question he returned to again and
                  again, in different forms, was: See how this
                  capitalist economic system has shaped you when you
                  weren’t looking? </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">As the class
                  passed its second hour, eyes fell downward. I noticed
                  a glow of cell phones nestled in many laps. It was a
                  clear, sunny day, but through the thick sheets of
                  adhesive window tint lining the windows onto Capitol
                  Street, the view of outside was abstracted, a soupy
                  blue. After an afternoon with this view, the laborious
                  deconstruction of exchange-value made the city outside
                  seem blank and theoretical—like an empty place
                  requesting something to be built in it.</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Toward the end
                  of the three-hour class, Kali paused and looked
                  around, noting the man next to me who’d finished his
                  chicken wings and lain his head on the table. Kali
                  acknowledged the denseness of the material and
                  admitted that it had taken him three passes through <em>Capital</em>
                  before he really started to grasp it. He recited the
                  socialist dictum stripped down to its simplest
                  articulation: From each according to their ability, to
                  each according to their need. “No democracy has
                  achieved that yet,” he added. It was clear that he
                  didn’t share this anecdote to caution anyone in the
                  room against working toward the achievement. After
                  all, he labored for three hours every Wednesday
                  afternoon to make his lessons understood. The implicit
                  challenge was to figure out a way to do what no one
                  else had done.</span></p>
              <p>Kali had been brought up in Los Angeles during the
                tumultuous 1970s and ’80s. His parents were active in
                the black power movement, and he grew up going to the
                movement’s meetings and reading its literature. Most of
                his parents’ peers ascribed to a Marxist-socialist
                orientation. As a young boy, Kali told his mother, in
                all earnestness, that he wanted to know everything. He
                read hungrily, and as a teenager he particularly looked
                forward to packages in the mail from an uncle who wrote
                for black newspapers and music journals in Toronto. In
                these publications, he read about people like Maurice
                Bishop and groups like the People’s Revolutionary
                Government of Grenada. His political education came,
                too, from what was happening around him in L.A. Starting
                from the early eighties, the crack epidemic pummeled
                Kali’s neighborhood with a force he didn’t understand.
                It hit most of the families in his neighborhood, and
                eventually his own, and its effects were devastating.
                When Kali saw how, in preparation for the 1984 Olympics,
                the city cleaned up much of the drug trade, he concluded
                that they could have stopped the destruction of his
                community much earlier and had chosen not to. He began
                to notice a ruthlessness in the various systems around
                him. </p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Kali joined
                  MXGM’s Los Angeles chapter in 1996, just six years
                  after Lumumba had cofounded it. By the time the
                  organization began to discuss plans to stage an
                  experiment in Mississippi, he was MXGM’s national
                  organizer. He moved to Jackson permanently in 2013 to
                  devote his life to the Jackson-Kush Plan. He would go
                  on to serve in Chokwe Lumumba’s administration as its
                  Director of Special Projects and External Funding.</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Talking with
                  Kali after the Economic Democracy class, I learned
                  that his thinking has shifted in subtle ways over the
                  last decade, as Jackson’s economic and infrastructure
                  problems have continued to mount. He’s seen that
                  elections can, in his opinion, become a distraction
                  from the real work of transforming society. “I’m sure
                  Antar doesn’t want to be mayor forever,” he said. “So
                  what are we setting up for beyond that? And beyond
                  that, in my mind, is not just making sure we have
                  someone in office for the next fifty years. If that’s
                  the best we can do, then we’ve failed, in my opinion.</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">“Because I
                  think we’re ultimately trying to get to the point
                  where we’ve changed the rules of society—both formally
                  and informally—where we’ve created a more democratic
                  society, a more equitable society. And if there’s a
                  fully engaged citizenry, then the need for a city
                  council and a mayor starts to become fairly moot.”</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">I asked him
                  what the movement stood to gain if Antar were indeed
                  elected mayor in the fast-approaching election. After
                  all, MXGM had decided as a body to run Antar as the
                  face of the Jackson-Kush Plan. He pushed back in the
                  metal folding chair and leaned his wide upper body
                  onto the table. “That is a good question,” he said.
                  His head rested heavily in his hand, and his knee
                  bobbed as he thought. “Woo. That’s a good question.” I
                  realized I’d expected he’d have his thoughts on the
                  topic crafted and close at hand, given his involvement
                  both in the campaign and in the building of the
                  Jackson-Kush Plan. He sighed. “Honestly,” he admitted,
                  “I’m a minority voice who didn’t want Antar to run
                  this time.” </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Kali’s
                  conception of a successful realization of the plan
                  goes far beyond four years of Antar in the mayor’s
                  office. He imagines People’s Assemblies—the bodies
                  open to all citizens that drive self-government and
                  undergird the fully democratic society described in
                  the Jackson-Kush Plan—coming together to, for example,
                  defy the state’s orders against sanctuary cities for
                  undocumented immigrants, and training people in
                  Jackson to protect immigrants from ICE raids. He
                  imagines the creation of an alternative currency in
                  Jackson, so that the city government could use the
                  U.S. dollar to pay off its debts and pay city workers
                  part of their salaries in a “soft” currency to use at
                  the corner grocery. For each part of this vision, the
                  stakes would rise higher with Antar’s election. I had
                  figured that two subsequent electoral losses might
                  have been a fatal blow to the current version of the
                  Jackson-Kush Plan. But now I saw that, if Antar did
                  win, it would be the next four years that would become
                  the high-stakes last chance. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Kali then
                  ticked off Jackson’s problems and listed the municipal
                  operations facing privatization or takeover by the
                  state: the water system, the schools, the whole of
                  downtown. “We’re setting ourselves up to administer
                  the most severe austerity the city’s seen probably
                  since the Civil War. . . . We have to be clear that if
                  we fail, that’s not just MXGM failing, or Chokwe Antar
                  failing. That’s a failure for the left in this
                  country.”</span></p>
              <p><span class="s1">K</span><span class="s1">ali’s fears
                  are not without precedent. In a 1992 article, “Black
                  Mayors: A Historical Assessment,” historian Roger
                  Biles explained a trend: Simultaneous with the
                  changing laws and demographic shifts that finally made
                  possible the election of black mayors in major cities
                  around the United States, white flight and the decline
                  of industry were draining those cities’ wealth and
                  resources. These factors conspired to make black
                  mayoral victories, as Biles quotes from H. Paul
                  Friesema, “a hollow prize.” Biles writes:</span></p>
              <blockquote>
                <p><span class="s1"></span><span class="s1">As the tax
                    base available to big city governments shrank, the
                    same could not be said of the demand for public
                    services. Rising costs for welfare, law enforcement,
                    and maintenance of an aging infrastructure
                    exacerbated the problems awaiting neophyte black
                    mayors. An embattled Kenneth Gibson, mayor of
                    Newark, concluded resignedly: “Progress is
                    maintaining the status quo.”</span></p>
              </blockquote>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Biles, who is
                  completing a book on Harold Washington, the first
                  black mayor of Chicago, told me that the hollow-prize
                  problem persists to this day. The problem is most
                  pointedly felt, he observed, by leaders who come into
                  the mayor’s office on a wave of expectations that are,
                  perhaps, “unrealistically high.” </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s3">During Chokwe
                  Lumumba’s truncated term, the combination of Jackson’s
                  tight municipal resources and massively expensive
                  problems created rifts within his administration. The
                  Environmental Protection Agency had served the city
                  with a consent decree in 2012 to force it to fix the
                  antiquated sewage system that was spilling into the
                  Pearl River. A 2013 estimate put the cost of the
                  infrastructure fix at around $1 billion. Infighting
                  festered over how to raise the revenue. Eventually,
                  the city increased water rates and passed a 1 percent
                  sales tax—a regressive tax, in that it could burden
                  low-income Jacksonians more than high-income earners.
                  In a report reflecting on Chokwe’s eight-month tenure,
                  Kali wrote: “The most critical lesson we learned is
                  that our practice has to be as sound as our theory.
                  While in office, our practice of governance did not
                  always equate to our previous work of building an
                  alternative base of political power rooted in a
                  democratic mass movement.” The very real problem of
                  insufficient resources highlighted a central rub
                  inherent in the Lumumba administration: Were they
                  aiming to capably govern a city, or to altogether
                  reimagine it? Insiders didn’t agree on the answer.</span></p>
              <p><span class="s1 dropCaps">I</span><span class="s1">n
                  the week leading up to the primary election on
                  Tuesday, May 2, Jackson was crackling with the full
                  focus of the competing campaigns. Yard signs bearing
                  the faces of the main candidates—Lumumba, Horhn,
                  Graham, and Yarber—clustered in abandoned lots like
                  weeds competing for sunlight. It was the primary, not
                  the general election in early June, that came
                  freighted with the suspense of determining the city’s
                  next mayor. In the thoroughly blue city, a Democratic
                  candidate was guaranteed to win the final race, and
                  the only serious contenders fell on that side of the
                  ballot. Antar ran in a crowded field of nine
                  Democratic candidates, and pollster Brad Chism was
                  certain that their support would be too divided for
                  any one person to earn more than 50 percent of the
                  vote. A runoff between the two top Democratic
                  candidates was all but inevitable. By the weekend the
                  local papers had unveiled their endorsements like the
                  sharing of long-guarded secrets. All three
                  publications endorsed Lumumba, even the long-running,
                  conservative-leaning daily the <em>Clarion-Ledger</em>. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s3">On Saturday
                  morning, I stopped by Cooperation Jackson, where I
                  found Brandon King </span><span class="s1">in the
                  backyard, working on Freedom Farms. From the gate, I
                  saw him near the far edge of the fence, plunging a hoe
                  into the ground, alone. When he noticed me
                  approaching, he rested his hoe in the soil and smiled
                  a hello. He was dressed like a farmer, but one who had
                  gone to art school. Layers of necklaces strung on
                  leather bands rested their shells and stones above his
                  sternum, and a solid tattoo band wrapped around his
                  left arm, opening into the shape of a star on his
                  elbow. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">The day hadn’t
                  yet unleashed its full heat, but Brandon was sweating
                  from the work of turning a grassy patch into a new
                  bed. He indicated another fifteen feet along the fence
                  and told me it would be a bed for sweet peas. In the
                  grass beside us lay a coil of chain-link fencing that
                  he planned to install against the wooden fence so the
                  pea shoots could climb and curl their way up toward
                  the sun.</span></p>
              <p>“How’s it going?” I asked, lifting my hands to
                indicate, how’s it <em>all </em>going—the farming, but
                also the mounting of the new society experiment which
                had brought him here to Jackson. Brandon grabbed the
                hoe, lifted it high, and drove it down into the soil. He
                knew what I meant, and he answered for all of it. “Oh,
                you know me!” He let out a laugh, tinged with
                exasperation. “I’m impatient.” </p>
              <p><span class="s1">In our conversations over the previous
                  year, Brandon had never struck me as impatient. His
                  voice had a soft edge of something like shyness, and
                  he always revealed a willingness to be deeply
                  introspective and an ability to rest in the
                  contradictions he noticed in himself, in other people,
                  and in circumstances. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Brandon had
                  lived in New York before moving south, and he had
                  moved to Jackson to live in the City of the Future
                  that Chokwe Lumumba had described. He’d never stopped
                  wanting to live in that place. Here in the backyard,
                  perspiring as he lifted and pulled his hoe, he was
                  still working toward it.</span></p>
              <p><span class="s3">Brandon’s mother was one of the first
                  black women to work as a machinist in the Norfolk
                  Naval Shipyard near Chesapeake, Virginia, the town
                  where Brandon and his brothers had grown up. She
                  frequently confronted racism and sexism on the job. At
                  home, she introduced her children to radical black
                  thinkers like Malcolm X and Marcus Garvey. When
                  Brandon was sixteen, she put down those books in favor
                  of a Bible and became a devout Christian. He picked up
                  her books and fell deeper into them. He respected his
                  mother, but he didn’t want her life. The nine-to-five
                  grind was anathema to him. In every conversation I had
                  with Brandon, he repeated his insistence that he hopes
                  to never become a “status quo manager,” like an
                  incantation that can keep that life away. He fears the
                  numbness, the existential stuckness—and the resigned
                  acceptance of society the way it is</span></p>
              <p>During college—Brandon studied sociology and art at
                Hampton University in Virginia—he took two trips to New
                Orleans to provide support for the survivors of
                Hurricane Katrina. While there, he met members of the
                Malcolm X Grassroots Movement. After graduating, he
                moved to New York to work as a union organizer and DJ,
                and he joined the local MXGM chapter. In the three years
                since Brandon had moved to Mississippi, the Jackson-Kush
                Plan had seen some progress—in the founding of
                Cooperation Jackson, for example, and the securing of
                the land on which we stood—but it had also slammed up
                against obstacles. Nubia’s Place had struggled to obtain
                the food license necessary to serve food out of its
                space in the former daycare center, though it had been
                catering for local organizations and events for two
                years. City worker furloughs, instituted under Mayor
                Yarber to save the city from bankruptcy, have made for a
                lean city staff and the resulting interminable wait
                times for securing business licenses.</p>
              <p><span class="s1">In December 2016, Brandon, Kali, Saki,
                  Antar, and Rukia traveled to Barcelona to observe, in
                  a more fully developed form, elements of the society
                  they were working toward in Jackson. Barcelona’s
                  deputy mayor took them on a tour of the city’s
                  cooperatives, including stops at a cooperatively owned
                  bar and a cooperatively owned bookstore. They also
                  visited the Green Fab Lab, a place to tinker and
                  research new ways to produce renewable energy and use
                  3-D printers, laser cutters, and other machines to
                  make all manner of stuff. It was a chance for Brandon
                  and the others to see an on-the-ground, functioning
                  version of some of the plans struggling to move past
                  dream-stage in Jackson.</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">A boarded-up
                  building across the street from the Lumumba Center was
                  meant to be the location of Jackson’s own Fabrication
                  Laboratory, where collectively owned 3-D printers and
                  other machines would turn out items the community
                  needs: everything from car chassis, piping, copper
                  wire, and insulation for houses, to dishware and
                  utensils for Nubia’s Place. But Cooperation Jackson’s
                  purchase of the building was being held back by legal
                  snafus, and the organization was struggling to raise
                  the money for the 3-D printer and other technology. A
                  fifteen-minute walk away on Ewing Street, Cooperation
                  Jackson owned a grassy lot where Brandon pictured an
                  affordable eco-village, with housing built in the Fab
                  Lab and a collection of cooperatively tended farms.
                  The first step was establishing the urban farm that
                  would provide food to residents. But that work had
                  been held back, too. The empty lot had long been used
                  as a dumping ground, and the soil was poisoned with
                  the old paint, garbage, and construction debris of the
                  society Brandon is trying to move away from.</span> </p>
              <p><span class="s4">On the eve of Jackson’s mayoral
                  primary, Brandon was suffering these various mundane
                  hindrances pointedly. It was all just moving so
                  slowly, and the new society they were building wasn’t
                  feeling sufficiently set apart from the old one. “I
                  didn’t move here to help build a bunch of big
                  cooperative businesses,” he said. “When are we going
                  to break off and do our own thing?” He leaned on his
                  hoe, and the dreams tumbled from him: When will we be
                  making and distributing products from the Fab Lab?
                  When will we have a self-feeding network of
                  cooperatives? When will we have an alternative
                  currency mediating our new economy? </span></p>
              <p><span class="s4"></span><span class="s1">I told Brandon
                  I’d help with the farming while we talked, and he
                  grabbed another hoe. I asked if he’d been helping with
                  Antar’s campaign. A bit, he said. “But I’m not going
                  to vote,” he added. When I didn’t hide my surprise, he
                  explained that he didn’t want to participate in what
                  he considered to be an “illegitimate system.” While
                  Kali was anxious about the pressure the election could
                  impose, Brandon was skeptical of the entire
                  enterprise. A system relying on People’s Assemblies to
                  select the next mayor, he offered, would do a better
                  job of bringing more voices and perspectives into the
                  democratic process. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">A few hours
                  later, we put away the gardening equipment and shifted
                  to loading subwoofers, folding tables, and eight
                  crates full of records into Brandon’s pickup truck. He
                  had been asked to DJ a community cookout at Antar’s
                  campaign headquarters that afternoon. The parking lot
                  in front of the A&D Tax Services office that
                  housed the campaign’s daily operations was taken over
                  by a bouncy castle, grills, and tables of food. Antar
                  and Ebony moved among their friends and supporters,
                  laughing and teasing. They seemed eager and excited
                  about the potential that the next few days would usher
                  in. Under fast-moving clouds, dozens of Jacksonians
                  mingled in the lot, holding their plates of grilled
                  meat and fresh fruit, or they sat in folding chairs
                  along the building’s front windows. I watched people
                  form lines to do the Cha Cha Slide in front of the
                  table where Brandon stood, lining up his tracks. It
                  wasn’t the work of new-society building, but it might
                  turn out to be related.</span></p>
              <p><span class="s1 dropCaps">T</span><span class="s1">hree
                  days later, Chokwe Antar won ten thousand more votes
                  in the primary than his father had. His 55 percent
                  support in the Democratic primary meant there was no
                  need for a runoff in a Jackson mayoral race for the
                  first time in twelve years. In the general election
                  the next month, he secured 93 percent of voters’
                  support.</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Around the
                  country, pockets of attention snapped toward this
                  decisive win of the young mayoral candidate running on
                  a plan to establish a society with socialist roots in
                  the Deep South. Antar’s landslide primary win came on
                  the heels of President Trump’s one-hundred-day mark. A
                  post-election analysis released by Millsaps College
                  and Chism Strategies noted that the “Trump Factor”
                  might have helped mushroom support for Antar late in
                  the race: “To the extent undecided voters wanted to
                  express a protest vote against the status quo, Lumumba
                  was that vessel.” </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Antar
                  indicated on a national stage a willingness to accept
                  the role when, in early June, he appeared as a speaker
                  at the People’s Summit in Chicago alongside Bernie
                  Sanders, author Naomi Klein, and environmental
                  activist Bill McKibben. With his speech, Antar made
                  headlines in Jackson and in a smattering of national
                  publications by declaring that his administration
                  would make the capital of Mississippi “the most
                  radical city on the planet.” He called for other
                  cities to join him, name-checking Washington, D.C.;
                  Gary, Indiana; and Chicago.</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">Inauguration
                  Day was July 3, a hot and sunny Monday in Jackson.
                  Museums and city offices were closed for Independence
                  Day. The people who streamed into one of downtown’s
                  newest structures, the hulking Jackson Convention
                  Complex, for the swearing-in ceremony wore
                  lumumba-for-mayor t-shirts, suits, dashikis, and
                  sundresses. After he had lain his hand on a Bible and
                  sworn to protect the constitutions of the United
                  States and Mississippi, Chokwe Antar Lumumba took to
                  the podium and asked the hundreds of Jacksonians
                  present to look past the inevitability of the present
                  society with him.</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">“This is the
                  building of the <em>new</em> society,” he said,
                  adding later: “For so long Mississippi has been known
                  as the symbol of limits. It has been known as a haven
                  for oppression, for some of the most horrible
                  suffering in the history of the world. So it is only
                  fitting that we should become the leaders of that
                  change.”</span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1"> The inaugural
                  address was an opportunity to posit a possible future,
                  and Antar embraced it. What would happen next with
                  Jackson’s roads and water systems, with the People’s
                  Assemblies, with the cooperatives and the Fab Lab,
                  wasn’t certain. But on this Inauguration Day just
                  before Independence Day, Antar was helping a city and
                  a country to see past the present, and that, in
                  itself, was radical. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">“Free the
                  land!” he called out three times as he concluded his
                  address, raising his right fist high above the rose
                  boutonniere pinned to his lapel. </span></p>
              <p><span class="s1"></span><span class="s1">“Free the
                  land!” the city of Jackson called back to him. </span></p>
              <hr>
              <p><em></em><span class="s1"><em></em></span></p>
              <br>
            </div>
          </div>
        </div>
      </div>
      <div> </div>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.freedomarchives.org">www.freedomarchives.org</a>
    </div>
  </body>
</html>