<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body text="#000000" bgcolor="#FFFFFF">
    <div id="container" class="container font-size5 content-width3">
      <div id="reader-header" class="header" style="display: block;"
        dir="ltr"> <font size="-2"><a id="reader-domain" class="domain"
href="https://www.counterpunch.org/2017/06/06/paradise-lost-boriken/">https://www.counterpunch.org/2017/06/06/paradise-lost-boriken/</a></font>
        <h1 id="reader-title">Paradise Lost: Borikén</h1>
        <span class="post_author" itemprop="author"><a
            href="https://www.counterpunch.org/author/andres-castro/"
            rel="nofollow">Andrés Castro</a> - June 6, 2017</span></div>
      <hr>
      <div class="content">
        <div id="moz-reader-content" class="line-height4" dir="ltr"
          style="display: block;">
          <div id="readability-page-1" class="page">
            <div class="post_content" itemprop="articleBody">
              <p>The New York City Puerto Rican Day Parade is on June
                11th; but as a member of the island’s diaspora, I will
                find it difficult to celebrate, knowing of Puerto Rico’s
                twisted relationship with the U.S. and that the island’s
                government is going bankrupt because of it. My venting
                follows without supporting citations; so if preferred,
                skip this exorcism and scroll down to a relevant poem.
                In the poem’s endnotes, I mention a couple of highly
                praised books that should keep me from sounding like
                just one more conspiracy theorist; of course, nothing
                will stop the heckler armed with “alternative facts.”
                Supportive references and detractors aside, this brief
                personal essay is meant primarily for those who don’t
                know the sad history of Puerto Rico, as well as for
                those who do. The island is just a dot in a troubled
                world that, as dots go, remains neglected and
                misunderstood. Ultimately, I only wish for this
                beautiful little island nation to receive the critical
                analysis and care for its people that it deserves.</p>
              <p>Robin in the Hood: Taking from The Poor and Giving to
                The Rich</p>
              <p>No matter the many years of propaganda about Puerto
                Rico being blessed as a self-governing U.S.
                “Commonwealth,” it has never been autonomous but
                exploited instead. It is more widely known as “the
                world’s oldest colony;” and as we all know, colonization
                is not harmless: dig up Thomas Jefferson, his
                land-owning colleagues, and their people’s revolutionary
                guerrilla army to see how strongly colonial North
                Americans objected to it; for sublime hypocrisy, see how
                U.S. independence meant genocide for the Native
                American. Puerto Rico, known as <em>Borikén</em> by its
                indigenous population, was recognized early as a rich
                unspoiled resource, well-positioned for free trade with
                much of the world, and so it was invaded by the U.S. in
                1898 when Spain could no longer defend it. Good bye free
                trade and the charter of genuine freedom Spain had
                granted Puerto Rico shortly before being occupied.
                Colonization 101: create self-serving fictions that
                enable the subjugation of a people; take their land;
                profit at their expense.</p>
              <p>The U.S. government has never allowed Puerto Rico to
                manage its own affairs, especially in terms of economic
                policies that would benefit its people more than outside
                interests; instead, it has been brutally raped for the
                benefit of U.S. corporations and ruling class elites.
                The local government now bankrupt, the island is
                bleeding to death; as expected, Wall Street vultures
                (and other lovely assorted businessmen) and their
                lawyers are swooping in for pieces of the island’s
                desecrated body. As a Nuyorican, a member of a diaspora
                who proudly sees his roots stretching back into the
                history of Borikén’s Native American, African, and
                Spanish cultures, it disgusts me to watch the carnage.
                Whatever economic benefits the U.S. has laid on the
                island, they have been little compared to the amount of
                wealth and human life extracted.</p>
              <p>The calculated exploitation has gotten so bad that the
                island is experiencing a significant exodus and brain
                drain: people are leaving the island rather than sink
                with it. Regrettably, the corrupt class that has
                historically sold out the poor majority and working
                classes—is sticking around; the most articulate of them
                continue to craft odes to the status quo and have
                buildings named after them. The strongest voices for
                resistance were silenced—to put it mildly—by the 1960s.
                The life-long imprisonment and crippling of
                Albizu Campos—our Nelson Mandela—should never be
                forgotten. This is the island’s history in a poison
                capsule its people is forced to swallow. It’s hard to
                believe how thousands of lives have been destroyed and
                what future generations have in store: if only knowledge
                led to courageous moral evolution.</p>
              <p><strong>Dissent?</strong></p>
              <p>Not everyone can sympathize with those who saw a
                never-ending U.S. military occupation for what it was
                and fought against it. As I write this, the NYPD
                Hispanic Society has pulled out of the Puerto Rican Day
                Parade because Oscar López Rivera, labeled a “terrorist”
                was recently released from prison after 36 years and is
                being honored as a “National Freedom Hero.” Rivera was
                not directly responsible for killing anyone, but was
                implicated in several deaths caused by a New York City
                restaurant bombing and charged with plotting to
                “overthrow the U.S. government.”</p>
              <p>I cannot imagine the life-long pain that comes with
                losing totally innocent loved ones because of any
                political agenda; this would probably unravel me.
                However, I also know that the greatest killer—by far—of
                innocent men, women, and children has always been the
                occupying state—not the colonized. Like many, I wonder
                what options are left to a captured defenseless people
                who can only see humiliation and death ahead for
                themselves and their families. You have probably heard
                that one man’s terrorist is another’s freedom fighter; a
                study of U.S. and world history confirms this, but how
                many people actually learn about imperialism and
                state-produced terrorism?</p>
              <p><strong>More Madness</strong></p>
              <p>So what can make things even worse for Puerto Rico?
                Please do not laugh: a U.S./P.R corporate and political
                cabal is destroying the island’s public education system
                from kindergarten to its historically rich university.
                How dare anyone read the right books or think beyond
                what is necessary to go into the service industry or
                work in a factory? This process should seem familiar
                since the corporate privatization of public schools has
                broken ground on the U.S. mainland. Puerto Rico has
                always been a test case for U.S. corporations and
                elites: unlike a strong full-grown Cuba, the island was
                simply too small, young, and isolated to keep from being
                overpowered and turned into a dependent welfare state.
                And you would think, like with every society colonized
                and economically enslaved by Western white powers, that
                the race of the victims matter.</p>
              <p><strong>Black & White Cookies</strong></p>
              <p>I read Malcolm X believed that for capitalism to work
                you have to believe in the whites’ racism against
                non-whites. Looking at what is going on in Puerto Rico
                and recently re-watching <em>Aristocrats</em>, as well
                as Pasolini’s startling classic <em>Salo: 120 Days of
                  Sodom</em>, reminds me again that Malcolm was close to
                the truth but wrong. The “owners” (as my Irish-American
                hero, George Carlin, called them) of the U.S. will abuse
                and screw their own into the ground whenever profits are
                at stake. I am reading Nancy Isenberg’s <em>White
                  Trash: The Four-Hundred-Year History of Class
                  in America</em>; and I assume it will unsettle anyone
                who believes in the inherent superiority of the
                capitalist white male and his cold-blooded objectivist
                siren Ayn Rand. True, it helps if the one you want to
                dehumanize and subjugate looks different from you—I
                really have to stop spouting clichés.</p>
              <p><strong>Hero Sandwiches</strong></p>
              <p>To be clear: The pale Spanish Conquistadors, mounted
                on their stallions and protected by layers of armor,
                were never my heroes; I was always more attracted to the
                native Tainos and Africans who were killed and forced
                into slavery by them and yet still fought back. So,
                whenever I have heard the phrase “<em>Que Sera, Sera</em>”
                coming from a Latino or Latina, especially if they are
                white, it sounds repugnant. I can take it from others,
                say the glowing moon-faced Doris Day singing the phrase
                in the 1950s—what did she know back then?—and she was
                sweet with a pretty voice. I am happy her mother was
                finally given the privilege to vote and wear pants
                before dying. It is a good thing her mother did not try
                to wear pants in Puerto Rico. In 1919, <a
                  href="https://en.wikipedia.org/wiki/Luisa_Capetillo">Luisa
                  Capetillo</a>, a writer, anarchist, and one of Puerto
                Rico’s most respected labor organizers, challenged
                society by becoming the first woman on the island to
                wear trousers in public. Capetillo was put in jail for
                what was then considered to be a “crime.” I can look up
                to Capetillo. I have ridiculed my share of Puerto
                Ricans; but I can always hold in high esteem many more <em>Boricuas</em>—past,
                present, and those to come. Nationalism of any kind has
                never really left a great impression on me: whatever
                pride I have in a homeland, whether I think of the U.S.
                or Puerto Rico, has to do with looking at the lives of
                individuals in these places. When I go to the parade,
                because after writing this what else can I do, it will
                be to celebrate individuals—past, present, and those in
                the making who I know will do great things in the
                future—no matter how bleak it may look, not only for our
                island but for the U.S. and the world right now.</p>
              <p><strong>Abuelo’s Last Wish: Independence</strong></p>
              <p><em>The Mainland: 1955-1970

</em></p>
              <p>Abuelo <em>w</em>as tall, skeletal-thin, with thick
                wavy black hair,<br>
                dark brown eyes set deep above his nose and square
                jowls,<br>
                shaven with marbled soap, straight razor, aseptic bay
                rum.<br>
                He wore Chinese laundered shirts, Bogart-grey cuffed
                suits,<br>
                a vested timepiece, Fedora, and brown wing-tipped shoes;<br>
                but shirtless, he would climb jerry-built wooden
                scaffolds<br>
                set against his old wooden two-story home in the Bronx.<br>
                Seemed his happiest days were spent gardening, painting,<br>
                or shingling the roof; maybe Sundays were best:
                breakfast,<br>
                <em>La Iglesia Christiana</em>, singing hymns softly on
                the porch.</p>
              <p><em>Oh si yo quiero viver con Cristo, Oh si yo quiero<br>
                  andar con Cristo, Oh si yo quiero morir con Cristo,<br>
                  Quiero serle un testigo fiel.</em></p>
              <p><em>Borik</em><em>é</em><em>n: </em>1971-1973</p>
              <p>Yearning, he returned to a dirt road that snaked by
                fields,<br>
                abandoned plantations, palm trees, finally disappearing<br>
                in a lagoon. His corrugated tin-roofed shack sat atop
                stilts<br>
                on a stony plot of farmland fenced in by thin uneven
                slats<br>
                and chicken wire. Black-spotted mangoes hung from short<br>
                bushy trees; an orange-red rooster trotted around
                piglets;<br>
                little green lizards played tag on the brown outhouse
                doors;<br>
                the old goat with wise feminine eyes nibbled at the rope<br>
                that collared her. Behind a large screened porch window<br>
                <em>Abuelo</em>, shirtless, hunched over a sun-bleached
                workbench,<br>
                listening to an antique radio, smiled at me; his long
                gnarled<br>
                fingers rolling cigars…he would never get…to sell in
                town.</p>
              <p>Notes:  <em>Borik</em><em>é</em><em>n is the </em>pre-Columbian
                name given to Puerto Rico by its indigenous Taino
                people. Spain’s colony for 400 years, 8 days after being
                granted autonomy, it becomes a de facto colony of the
                U.S. after the invasion of 1898. Due to the island’s
                easy to occupy small size, it is ground zero for brutal
                experimentation and exploitation of every kind by what
                President Eisenhower first labeled the U.S.
                industrial/government/military complex. By 1960, U.S.
                Government subsidized corporations, banks, and ruling
                elites owned most of the island’s wealth producing land,
                resources—poor & working class were fully
                subjugated. The Puerto Rican Government is now bankrupt.
                Over 45% of the population lives below U.S. poverty
                line. On December 9, 2015, the GOP blocked a proposed
                bankruptcy bill that would allow P.R. to restructure its
                debt. Austerity schemes including cuts to public
                services and primary to higher education are being
                employed. Check my facts. Please read Nelson A. Denis’ <em>War
                  Against All Puerto Ricans </em>and David Talbot’s <em>The
                  Devil’s Chessboard</em>.</p>
              <p>* A version of this poem first appeared in <em>Acentos</em>.</p>
              <p>* This essay first appeared on the author’s personal
                blog, <a href="https://thepracticingpoet.edublogs.org/">https://thepracticingpoet.edublogs.org/</a></p>
              <p><em><strong>Andrés Castro</strong> is a PEN
                  member/volunteer and is also listed in the Directory
                  of Poets and Writers.</em></p>
            </div>
          </div>
        </div>
      </div>
      <div> </div>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.freedomarchives.org">www.freedomarchives.org</a>
    </div>
  </body>
</html>