<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
    <div id="container" class="container font-size5 content-width3">
      <div id="reader-header" class="header" style="display: block;"
        dir="ltr"> <font size="-2"><a id="reader-domain" class="domain"
href="http://www.counterpunch.org/2017/02/24/malcolm-x-and-human-rights-in-the-time-of-trumpism-transcending-the-masters-tools/">http://www.counterpunch.org/2017/02/24/malcolm-x-and-human-rights-in-the-time-of-trumpism-transcending-the-masters-tools/</a></font>
        <h1 id="reader-title">Malcolm X and Human Rights in the Time of
          Trumpism: Transcending the Masters tools</h1>
        <div id="reader-credits" class="credits">by <span
            class="post_author" itemprop="author"><a
              href="http://www.counterpunch.org/author/ajamu-baraka/"
              rel="nofollow">Ajamu Baraka</a> - February 24, 2017<br>
          </span></div>
      </div>
      <div class="content">
        <div id="moz-reader-content" class="line-height4" dir="ltr"
          style="display: block;">
          <div id="readability-page-1" class="page"
xml:base="http://www.counterpunch.org/2017/02/24/malcolm-x-and-human-rights-in-the-time-of-trumpism-transcending-the-masters-tools/">
            <div class="post_content" itemprop="articleBody">
              <p>52 years-ago on February 21<sup>st</sup>, the world
                lost the great anti-colonial fighter, Malcolm X. Around
                the world, millions pause on this anniversary and take
                note of the life and contribution of Brother Malcolm.
                Two years ago, I keynoted a lecture on the legacy of
                Malcolm X at the American University in Beirut, Lebanon.
                While I had long been aware of the veneration that
                Malcolm inspired in various parts of the world, I was
                still struck by the love and appreciation that so many
                have for Malcolm beyond activists in the black world.</p>
              <p>There are a number of reasons that might explain why 52
                years later so many still pay homage to Malcolm.  For
                those of us who operate within context of the Black
                Radical Tradition, Malcolm’s political life and
                philosophy connected three streams of the Black Radical
                Tradition: nationalism, anti-colonialism and
                internationalism. For many, the way in which Malcolm
                approached those elements account for his appeal. Yet, I
                think there is something else. Something not reducible
                to the language of political struggle and opposition
                that I hear when I encounter people in the U.S. and in
                other parts of the world when they talk about Malcolm. I
                suspect it is his defiance, his dignity, his courage and
                his selflessness. For me, it is all of that, but it is
                also how those elements were reflected in his politics,
                in particular his approach to the concept of human
                rights.</p>
              <p>The aspects of his thought and practice that
                distinguished the period of his work in that short year
                between his break with the Nation of Islam (NOI) in 1964
                and his assassination in 1965 included not only his
                anti-racism and anti-colonialist stance but also his
                advocacy of a radical approach to the issue of human
                rights.</p>
              <p><strong>Human Rights as a De-Colonial Fighting
                  Instrument</strong></p>
              <p>Malcolm – in the tradition of earlier black radical
                activists and intellectuals in the late 1940s – 
                understood the subversive potential of the concept of
                human rights when philosophically and practically
                disconnected from its liberal, legalistic, and
                state-centered genesis.</p>
              <p>For Malcolm, internationalizing resistance to the
                system of racial oppression in the U.S. meant redefining
                the struggle for constitutional civil rights by
                transforming the struggle for full recognition of
                African American citizenship rights to a struggle for
                human rights.</p>
              <p>This strategy for international advocacy was not new.
                African Americans led by W.E. B. Dubois were present at
                Versailles during the post-World War I negotiations to
                pressure for self-rule for various African nations,
                including independence from the racist apartheid regime
                in South Africa. At the end of the World War II during
                the creation of the United Nations, African American
                radicals forged the possibilities to use this structure
                as a strategic space to pressure for international
                support for ending colonization in Africa and fight
                against racial oppression in the United States.</p>
              <p>Malcolm studied the process by which various African
                American organizations – the National Negro Congress
                (NNC), National Association for the Advancement of
                Colored People (NAACP) and the Civil Rights Congress
                (CRC), petitioned the UN through the Human Rights
                Commission on behalf of the human rights of African
                Americans. Therefore, in the very first months after his
                split with the NOI, he already envisioned idea that the
                struggle of Africans in the U.S. had to be
                internationalized as a human rights struggle.  He
                advised leaders of the civil rights movement to “<em>expand
                  their civil rights movement to a human rights
                  movement, it would internationalize it</em>.”</p>
              <p>Taking a page from the examples of the NNC, NAACP and
                CRC, The Organization of Afro-American Unity (OAAU), one
                of the two organizations Malcolm formed after leaving
                the NOI, sought to bring the plight of African Americans
                to the United Nations to demand international sanctions
                against the U.S. for refusing to recognize the human
                rights of this oppressed nation.</p>
              <p>However, there was something quite different with
                Malcolm’s approach to human rights that distinguished
                him from mainstream civil rights activists. By grounding
                himself in the radical human rights approach, Malcolm
                articulated a position on human rights struggle that did
                not contain itself to just advocacy. He understood that
                appealing to the same powers that were responsible for
                the structures of oppression was a dead end. Those kinds
                of unwise and potentially reactionary appeals would
                never result in substantial structural changes. Malcolm
                understood oppressed peoples must commit themselves to
                radical political struggle in order to advance a
                dignified approach to human rights.</p>
              <blockquote>
                <p>“We have to make the world see that the problem that
                  we’re confronted with is a problem for humanity. It’s
                  not a Negro problem; it’s not an American problem. You
                  and I have to make it a world problem, make the world
                  aware that there’ll be no peace on this earth as long
                  as our human rights are being violated in America.”</p>
              </blockquote>
              <p>And if the U.S. and the international community does
                not address the human rights plight of the African
                American, Malcolm is clear on the course of action: “If
                we can’t be recognized and respected as a human being,
                we have to create a situation where no human being will
                enjoy life, liberty, and the pursuit of happiness.”</p>
              <p>Malcolm’s approach to the realization of human rights
                was one in which human agency is at the center. If
                oppressed individuals are not willing to fight for their
                human rights, Malcolm suggested that “<em>you should be
                  kept in the cotton patch where you’re not a human
                  being</em>.”</p>
              <p>If you are not ready to pay the price required to
                experience full dignity as a person and as members of a
                self-determinant people, then you will be consigned to
                the “zone of non-being,” as Fanon refers to that place
                where the non-European is assigned. Malcolm referred to
                that zone as a place where one is a sub-human:</p>
              <blockquote>
                <p>“You’re an animal that belongs in the cotton patch
                  like a horse and a cow, or a chicken or a possum, if
                  you’re not ready to pay the price that is necessary to
                  be paid for recognition and respect as a human being.</p>
                <p>And what is that price?</p>
                <p>The price to make others respect your human rights is
                  death. You have to be ready to die… it’s time for you
                  and me now to let the world know how peaceful we are,
                  how well-meaning we are, how law-abiding we wish to
                  be. But at the same time, we have to let the same
                  world know we’ll blow their world sky-high if we’re
                  not respected and recognized and treated the same as
                  other human beings are treated.”</p>
              </blockquote>
              <p><strong>People(s)-Centered Human Rights: </strong></p>
              <p>This approach to human rights struggle is the basis of
                what I call the People(s)-Centered approach to human
                rights struggle.</p>
              <p><strong>People(s)-Centered Human Rights (PCHR) are
                  those non-oppressive rights that reflect the highest
                  commitment to universal human dignity and social
                  justice that individuals and collectives define and
                  secure for themselves through social struggle</strong>.</p>
              <p>This is the Black Radical Tradition’s approach to human
                rights.  It is an approach that views human rights as an
                arena of struggle that, when grounded and informed by
                the needs and aspirations of the oppressed, becomes part
                of a unified comprehensive strategy for de-colonization
                and radical social change.</p>
              <p>The PCHR framework provides an alternative and a
                theoretical and practical break with the race and
                class-bound liberalism and mechanistic state-centered
                legalism that informs mainstream human rights.</p>
              <p>The people-centered framework proceeds from the
                assumption that the genesis of the assaults on human
                dignity that are at the core of human rights violations
                is located in the relationships of oppression. The PCHR
                framework does not pretend to be non-political. It is a
                political project in the service of the oppressed. It
                names the enemies of freedom: the Western white
                supremacist, colonial/capitalist patriarchy.</p>
              <p>Therefore, the realization of authentic freedom and
                human dignity can only come about as a result of the
                radical alteration of the structures and relationships
                that determine and often deny human dignity. In other
                words, it is only through social revolution that human
                rights can be realized.</p>
              <p>The demands for clean water; safe and accessible food;
                free quality education; healthcare and healthiness for
                all; housing; public transportation; wages and a
                socially productive job that allow for a dignified life;
                ending of mass incarceration; universal free child care;
                opposition to war and the control and eventual
                elimination of the police; self-determination; and
                respect for democracy in all aspects of life are some of
                the people-centered human rights that can only be
                realized through a bottom-up mass movement for building
                popular power.</p>
              <p>By shifting the center of human rights struggle away
                from advocacy to struggle, Malcolm laid the foundation
                for a more relevant form of human rights struggle for
                people still caught in the tentacles of Euro-American
                colonial dominance. The PCHR approach that creates human
                rights from the bottom-up views human rights as an arena
                of struggle. Human rights does not emanate from
                legalistic texts negotiated by states—it comes from the
                aspirations of the people. Unlike the liberal conception
                of human rights that elevates some mystical notions of
                natural law (which is really bourgeois law) as the
                foundation of rights, the “people” in formation are the
                ethical foundation and source of PCHRs.</p>
              <p>Trumpism is the logical outcome of the decades long
                assault of racialized neoliberal capitalism. Malcolm
                showed us how to deal with Trumpism, and the PCHR
                movement that we must build will move us to that place
                where collective humanity must arrive if we are to
                survive and build a new world. And we will – “by any
                means necessary.”</p>
            </div>
            <p class="author_description"> <em><strong>Ajamu Baraka</strong>
                is a human rights activist, organizer and geo-political
                analyst. Baraka is an Associate Fellow at the Institute
                for Policy Studies (IPS) in Washington, D.C. and editor
                and contributing columnist for the Black Agenda Report.
                He is a contributor to “<a
                  href="http://store.counterpunch.org/product/killing-trayvons/">Killing
                  Trayvons: An Anthology of American Violence</a>”
                (CounterPunch Books, 2014). He can be reached at <a
                  href="http://www.ajamubaraka.com/">www.AjamuBaraka.com</a></em>
            </p>
          </div>
        </div>
      </div>
      <div> </div>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.freedomarchives.org">www.freedomarchives.org</a>
    </div>
  </body>
</html>