<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
    <div id="container" class="container font-size5 content-width3">
      <div id="reader-header" class="header" style="display: block;"> <font
          size="-2"><a id="reader-domain" class="domain"
href="http://www.telesurtv.net/english/news/History-Will-Absolve-Her-Little-Known-Revolutionary-Women-20161012-0026.html">http://www.telesurtv.net/english/news/History-Will-Absolve-Her-Little-Known-Revolutionary-Women-20161012-0026.html</a></font>
        <h1 id="reader-title">History Will Absolve Her: Little Known
          Revolutionary Women</h1>
      </div>
      <div class="content">
        <div id="moz-reader-content" class="line-height4"
          style="display: block;">
          <div id="readability-page-1" class="page"
xml:base="http://www.telesurtv.net/english/news/History-Will-Absolve-Her-Little-Known-Revolutionary-Women-20161012-0026.html">
            <p class="subtitle" itemprop="description
              alternativeHeadline">October 12, 2016<br>
            </p>
            <p class="subtitle" itemprop="description
              alternativeHeadline">There is a ‘lost history’ of radical
              women and women’s organizing in the Caribbean for social
              and economic justice that changed our landscape for more
              than a century.</p>
            <div class="txt_newworld" itemprop="articleBody">
              <p>When we think of great leaders, we think of presidents,
                prime ministers and heads of revolutionary movements. In
                our collective memory, we sometimes forget the immense
                sacrifices of left organizers for social, economic and
                political change. Yet, not all revolutionaries and
                martyrs are equal. </p>
              <p>Working class, non-white, activist, and left women from
                the Global South suffer from the greatest invisibility.
                There is a ‘lost history’ of radical women and women’s
                organizing in the Caribbean for social and economic
                justice that changed our landscape for more than a
                century. </p>
              <p>In what will forever be remembered as the July 26
                Movement, a young Fidel Castro led a failed attack
                against the Moncada army barracks in Santiago de Cuba in
                an attempt to inspire a national uprising against
                dictator Batista. While many of his comrades were
                slaughtered in the action, the passionate and idealistic
                Fidel, in 1954 wrote a lengthy critique of capitalism in
                the Isle of Pines prison, decrying the social and
                economic ills of Cuba under dictatorial rule instead of
                making a defense regarding the charges brought against
                him. </p>
              <p>In a speech that has been remembered for one of its
                precious lines, “History will absolve me,” Fidel Castro
                joined the distinguished tradition of revolutionaries
                who defended themselves in court by advancing their
                radical political beliefs. </p>
              <p>One year before Fidel would be absolved by history,
                Claudia Jones, made her defense in a U.S. court
                challenging the imprisonment she faced because of her
                communist beliefs. </p>
              <p>Claudia Jones was a prominent Caribbean radical
                organizer and thinker to communities in the U.S. and
                U.K. Jones combined Marxism-Leninism, decolonization,
                anti-imperialist and anti-sexist politics to make sense
                of the social and political situation of her day. Carol
                Boyce Davies places Jones’ lifelong revolutionary work
                into the canon of left radicalism that has too widely
                been interpreted in androcentric terms. </p>
              <p>Even though we can consider Claudia Jones a "female
                political and intellectual equivalent of C.L.R James,
                "her omission from historical narratives, including left
                scholarship and analysis, has served to undermine the
                urgent theorizing of questions concerning women in
                general and Black women in the First and Third Worlds. </p>
              <p>In 1953, under the Smith Act in the U.S., Claudia Jones
                delivered a speech to the court at her trial for
                “subversive activities” aimed at overthrowing the U.S.
                government. She was sentenced to a year in jail, and
                afterward, was deported. Her speech to the court was one
                of rhetorical brilliance. In a section of her speech,
                she questions the logic of her sentencing through a
                series of questions that illustrate the irrationality
                and oppressive character of the charges brought against
                her. </p>
              <p>She expresses her political beliefs against the war in
                Korea, against the alienation of workers under
                capitalism and her support for freedom of speech. She
                described the trial as a “trial of ideas.” Jones stands
                firm in her convictions fearlessly, "I say these things
                not with any idea that what I say will influence your
                sentence of me. For, even with all the power your Honor
                holds, how can you decide to mete out justice for the
                only act to which I proudly plead guilty, and one,
                moreover, which by your own prior rulings constitutes no
                crime—that of holding Communist ideas" </p>
              <p>Before Fidel and his case against the economic and
                social misery of Cuba, before Claudia and her communist
                convictions, Elma Francois, a domestic worker and labor
                organizer, on sedition charges, defended herself.
                Francois was born in St. Vincent and migrated to
                Trinidad and Tobago as a worker in 1919. She began as a
                domestic worker. </p>
              <p>She joined the Trinidad Workingman’s Association. Her
                militancy grounded in Garveyite consciousness and
                working class politics put her at odds with the
                leadership of Captain A. A. Cipriani who led the TWA.
                Later, Elma Francois founded the Negro Welfare Cultural
                and Social Association (NWCSA), a Marxist-oriented labor
                organization that sought the empowerment of primarily
                ‘Negro people’ but recruited non-Afro members as well. </p>
              <p>What made this organization stand out from many other
                organizations in Latin America and the Caribbean at the
                time was Elma Francois’ commitment to the notion that
                there should be no sex separation in the executive
                structure of the NWCSA. She was vehemently against the
                establishment of a “women’s arm/auxiliary” as a
                substitution for greater equality in the labor
                leadership.</p>
              <p>
                Elma Francois was the first woman in the history of
                Trinidad and Tobago tried for sedition in 1938. During
                her self-defense, Francois outlined the outlook of the
                Negro Welfare Cultural and Social Association and its
                commitment to the development and empowerment of the
                oppressed ‘Negro people’ of the West Indies. She then
                drew on examples of international struggles and
                discerned what is most to her cause, she cited, for
                example, land struggles in Kenya and workers'
                mobilizations in the U.K. </p>
              <p>More poignantly, she argued that workers are concerned
                with transforming their material conditions above all
                else, "I said that hundreds of workers were being placed
                in jail. I said that jail sentences and executions do
                not solve our problems. It is only by organized unity
                that we can … better our conditions … I said workers of
                the world were not prepared to fight in any way but for
                bread, peace and liberty." Unlike Claudia Jones,
                eventually, she was found not guilty.</p>
              <p>
                The parallels among Francois, Jones and Fidel are as
                remarkable as they are unsurprising. All these
                revolutionaries on trial linked their causes to broader
                struggles of workers against exploitation of the ruling
                classes internationally and expressed their political
                beliefs fearlessly in defense of intellectual and
                political freedom. In this sense then, Claudia Jones and
                Elma Francois belong to a long radical tradition of
                revolutionary self-defense and are deserving of
                historical absolution. </p>
            </div>
          </div>
        </div>
      </div>
      <div> </div>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.freedomarchives.org">www.freedomarchives.org</a>
    </div>
  </body>
</html>