<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
    <div id="container" class="container font-size5">
      <div style="display: block;" id="reader-header" class="header"> <font
          size="-2"><a
href="https://therednation.org/2016/08/17/native-liberation-the-way-forward/"
            id="reader-domain" class="domain">https://therednation.org/2016/08/17/native-liberation-the-way-forward/</a></font>
        <h1 id="reader-title">Native Liberation: The Way Forward</h1>
        <div id="reader-credits" class="credits">August 17, 2016<br>
        </div>
      </div>
      <div class="content">
        <div style="display: block;" id="moz-reader-content">
          <div
xml:base="https://therednation.org/2016/08/17/native-liberation-the-way-forward/"
            id="readability-page-1" class="page">
            <div class="entry-content"><strong>
              </strong>
              <p><strong>by Nick Estes</strong><em></em></p>
              <em>
              </em>
              <p><em>These were the concluding remarks to the first
                  annual Native Liberation 2016 Conference convened at
                  the Larry Casuse Center in Albuquerque, NM on Aug. 13,
                  2016. Nick Estes is a co-founder of The Red Nation and
                  a member of the Leadership Council.</em></p>
              <p>The Red Nation formed in November 2014 out of a
                collective desire to create a platform for revolutionary
                Native organizing and to fight back against this settler
                colonial system that seeks our annihilation. That very
                summer, two Navajo men, our relatives Allison “Cowboy”
                Gorman and Kee “Rabbit” Thompson, were brutally murdered
                by three non-Native men. The story is familiar to most
                of us. Our relatives — our aunties, uncles, cousins,
                brothers, sisters, mothers, fathers, grandparents, and
                even ourselves — are cast as outsiders, exiles in our
                own homelands in places we call border towns, the
                white-dominated settlements that ring Indian
                reservations where persistent patterns of police
                brutality, rampant discrimination, and violence against
                Natives define everyday life. The men who murdered
                Cowboy and Rabbit later admitted to committing similar
                violent acts against 50 others in a one-year period.
                They told investigators they were looking for a “good
                time,” and Native people were their playthings, just
                like the white boys in Farmington who attacked and
                murdered Navajo men “for fun” in what they call “Indian
                rolling,” or like how rich, racist white men like Dan
                Snyder, the owner of the infamous Washington football
                team, use Natives as playthings for entertainment and
                mascots that celebrate the scalping and mutilating of
                Native bodies. Natives become entertainment objects for
                sport and killing because in this society we are unreal
                and not fully human. Cowboy and Rabbit’s killers spent
                more than an hour mutilating their bodies to the point
                they were unrecognizable. It was so bad authorities
                could not identify them and neither Cowboy nor Rabbit
                carried personal ID. All-too-common among Albuquerque’s
                unsheltered community, the Albuquerque Police Department
                (APD) confiscated and destroyed the men’s IDs — which
                included drivers’ licenses and CIB cards — to prevent
                them from buying alcohol or receiving basic human
                rights, such as access to housing, food, medical care,
                and employment. Even before they were killed, the APD
                and this settler society had marked and sentenced Cowboy
                and Rabbit to a certain kind of death, a social death,
                where they were excluded, like most Natives, from the
                realm of the living and relegated to a place where they
                were considered killable and disposable.</p>
              <p>When we founded The Red Nation, this was our primary
                concern, to address the common experience of Natives:
                four of every five Natives lives off-reservation in
                border towns, which include places like Gallup,
                Farmington, Winslow, Albuquerque, Denver, Rapid City,
                and Phoenix, to name just a few. Why is this
                significant? Typically, Natives living off-reservation
                are considered unauthentic or somehow less Native. They
                are derisively referred to as “Urban Indians.” The truth
                is that reservations were created as open air
                concentration camps, to contain and limit our movements
                across land that was rightfully ours. Our ancestors did
                not choose reservation life; it was forced upon them.
                Natives who “went off the reservation” were the
                revolutionaries and rebels who refused confinement. In
                those days, those who willfully crossed the reservation
                borders were considered renegades, outlaws, or hostiles.
                They were usually hunted down, summarily shot, hanged,
                or imprisoned by law enforcement or by vigilantes. In
                other words, Natives off the reservation have always
                been deemed criminal, deviant, and in the way. Today,
                the recent police killings of Loreal Tsingine, Allen
                Locke, Sarah Lee Circle Bear, Jacquelyn Salyers, and
                many more are evidence that the criminalization and
                extermination of Native life is fundamental to settler
                society. And border towns literally thrive on Native
                death.</p>
              <p>This is our common experience and our common struggle.
                This is why we formed The Red Nation.</p>
              <p>In fact, police killings of Natives have increased in
                just the last year and some predict that number will
                double by the end of 2016, unless we take action now.
                Native women make up 30% of all the police killings of
                women just this year, even though Natives make up barely
                %1 of the national population. On top of this, Natives
                are killed by police at the highest rate. Some attempt
                to parse out these horrible statistics to suggest that
                Natives have it worse than other groups, as if being
                murdered by the police is a competition. The truth is
                that Natives, Blacks, and Latinxs have historically been
                the targets of the racist police state, the colonial
                system that enslaved Blacks for their labor, killed
                Indians for their land, and created a cheap, exploitable
                labor pool from Indigenous-descended people, now called
                Latinxs. And because of this reality, as stated in Point
                4 of our 10 Point Program, The Red Nation stands with <em>all</em>
                victims of police brutality. We recognize that undoing
                the system that oppresses everyone requires
                multinational unity and class solidarity among the
                racialized poor, colonized, and working class peoples.</p>
              <p>To understand why the Native struggle is essential,
                then, we must first begin with why Natives are targeted
                for elimination: to gain access to territory. Despite
                popular belief, Natives are not targeted and killed for
                our culture, spirituality, religion, or civilization. We
                are eliminated so that corporations and the settler
                state can gain access to our territory and resources.
                That requires the liquidation of our societies, the
                forced removal of our people from the land, the creation
                of a blood quantum system that dilutes our identity and
                decreases our population, the confinement to
                reservations or prisons, the breaking up of our land
                base and collective identities, and the hyper-policing
                of our people. Elimination also requires that Natives in
                border towns like Albuquerque are seen as nuisances and
                are commonly referred to as “drunk Indians” or
                “transients.” Both stereotypes are criminalized,
                although by definition neither is illegal. Police and
                settlers often tell us to “Go back to the reservation!”
                or “You’re not from the community!” In those moments,
                Natives become a criminal element, as if <em>we’re</em>
                the ones who don’t belong. It’s what Native bodies
                off-reservation represent that makes us a threat. Native
                bodies off-reservation represent the unfinished business
                of settler colonialism; we’re physical reminders that
                this is not settler land — this is stolen Native land.
                Despite their best efforts to kill us off, confine us to
                sub-marginal plots of land, breed us white, or to beat
                or educate the Indian out of us, we remain. We remain
                because we resist.</p>
              <p>We remain as evidence that this is still, and will
                always be, Native land. We represent a challenge to the
                legitimacy of the colonial project of border towns and
                cities because we refuse to quit being Indians when we
                leave the reservation. We refuse to obey colonial
                borders. We refuse to disappear and to be quiet.</p>
              <p>The Red Nation represents the unification of Natives
                outside of the institutions of power — taking the
                struggle back where it belongs: in the hands of the
                people. Our ancestors did not establish corporate
                foundations and boards. They fought for their dignity,
                lands, and lives. They expect the same from us.
                Corporate and colonial state institutions still dominate
                our present condition and, as a result, they structure
                and contain the free will and humanity of Native people.
                We have to transcend these power structures that, by
                design and intention, ultimately limit and strangle our
                lives. To achieve this new humanity, we have to refuse
                the false promise of capitalistic development — <em>which
                  is commonly disguised as tribal economic
                  self-determination</em> — and state-sponsored colonial
                reconciliation — <em>which is commonly disguised as
                  community healing and individual self-fulfillment</em>.
                You cannot <em>heal </em>from a system that continues
                to violate and kill the land and our relatives unless
                you dismantle that system. Although seductive, these
                “solutions” do nothing more than carry on, and carry
                out, the same power structure that Native people have
                been resisting for the last five centuries: colonialism
                and capitalism. The healing of our wounds can only
                happen if we annihilate profit-making and colonial
                enterprises.</p>
              <p>Instead of non-profits, we need anti-profits organizing
                independent of corporate influence and state
                co-optation, and embedded in the true power of every
                society: the common people. The poor. The oppressed. The
                marginalized. In the Lakota language, we call our common
                people ikce wicasa. In Native societies, our common
                people are those who face the highest rates of violence
                and discrimination: our youth, our women, our LGTBQ, and
                our poor relatives. In other words, the broad swath of
                Native societies today. This is the common experience of
                Native people.</p>
              <p>The current landscape of struggle pits organizations
                and groups of people against each other, vying for
                control over resources made scarce by austerity measures
                and corporate monopolies. Our struggle is not for
                funding streams or profit-making off the misery of the
                powerless. We see how organizations and movements mimic
                corporate and bourgeois competition over brands, logos,
                name recognition, clientele, and power. We refuse to
                participate in this corporate model that dominates
                community organizing. Instead, we organize according to
                a principle of unity to unite Native peoples and all
                oppressed peoples in a common struggle beyond national
                borders and racial and gender identities. That’s what
                separates revolutionary organizing and Native liberation
                struggles from entities that pit marginalized
                populations against each other, to compete for funding
                and resources, without attacking the true source of our
                collective misery: colonialism and capitalism.</p>
              <p>We share an enemy that we must unite against. This is
                the organizing philosophy of The Red Nation.</p>
              <p>Capitalism is the enemy of all life. Climate change,
                because it envelops the entire planet, makes all life
                precarious. Poor, oppressed, and Indigenous peoples,
                however, bear the brunt of rising seas, record droughts,
                and abnormal weather patterns. As Native people, our
                kinship with human and nonhuman relatives is fundamental
                to our being. As I speak, an alliance of Lakota and
                non-Lakota are laying their bodies on the line to halt a
                crude oil pipeline from crossing the major fresh water
                source for millions on the Great Plains, the Missouri
                River. Our relatives and allies are enacting the sacred
                duty of the Lakota belief of Wotakuye, or kinship.
                Kinship, in this way, is unconditional because it is
                revolutionary love. It is the love for our human and
                nonhuman relatives and the love for the land that will
                always trump profit. But the land can no longer sustain
                us if capitalism continues to stalk the earth in search
                of new markets, bodies, and resources. For life to live
                on this planet, capitalism must die. For us Lakotas, it
                is the owe wasicu, the way of the fat-taker capitalist,
                that must die for our people to live.</p>
              <p><em>The Great Spirits have declared: capitalism is
                  organized crime and must be destroyed.</em> It is our
                obligation to act accordingly.</p>
              <p>As Native people, we possess an essential tradition to
                sustain us — a tradition of resistance. From this
                tradition of resistance arises The Red Nation. In
                Lakota, we call ourselves and all Native peoples, Oyate
                Luta, the Red Nation. We are red because we come from
                the red earth. We are a nation because we have our own
                laws, language, territory, and customs that have
                persisted since time immemorial. We claim the land and
                the land claims us. While the same could be said today,
                The Red Nation also takes on new meanings. We are red
                because red is the color of all oppressed peoples’
                revolution against their masters; and we exist and are
                united as a Nation not because of a proven culture, but
                because we struggle against occupation and exploitation.
                It is the struggle against the colonial and corporate
                occupation of Native lands that unites all Native
                peoples in a common fight alongside other oppressed and
                marginalized peoples. Settler society and even some of
                our own relatives, however, use culture and tradition as
                a weapon to renounce the present and the future of our
                people in attempt to reclaim a mystical past — a history
                and time that never was. For example, hetero-patriarchy,
                the belief of male superiority and heterosexuality,
                dominates current views on Native “tradition” and
                “culture.” Most Native societies are matrilineal; never
                had marriage customs that privileged relationships
                between only men and women; and possessed multiple
                genders beyond the binaries of male and female. Yet, we
                have adopted coercive, sexist, and homophobic Christian
                and Western values, masking them as our own “traditions”
                and “cultures.” This is pure bigotry, not tradition,
                that alibis discrimination, violence, rape, and torture
                against children, women, and LGBTQ2 relatives. For
                Native people to live, hetero-patriarchy must be
                abolished.</p>
              <p>This brings us to the last point about Native
                liberation: <em>treaties</em>. Natives are thought to
                be a backwards people living in the past. Likewise, the
                promises made through treaties, agreements, and other
                arrangements between our people and the colonizers are
                thought to be ancient documents. After the colonizers
                broke every treaty, we are told to “Get over it.” The
                truth is: it’s the U.S. and settler colonial states that
                have not “gotten over it.” Otherwise, why invest so much
                time and energy into covering up the fact that this
                country sits atop stolen Native lands? Treaties are the
                evidence of our sovereignty. After all, you do not enter
                treaty negotiations with “domestic” or “dominated”
                peoples. Treaty-making is one of the oldest
                international and diplomatic traditions between and
                among sovereigns. And if we return to the treaties, we
                see that they are not <em>just </em>historical
                documents. In fact, they are future-oriented documents.
                They promise in the future Natives would receive
                healthcare, employment, education, land, and protection
                for the partial relinquishing of territory — the
                material basis for our sovereignty. Those promises have
                yet to be upheld. It should also be noted, those
                promises are fundamental human rights for all people,
                not just Natives. So the upholding of treaty law will
                surely benefit all humanity because we entered into
                treaties with the U.S. as equals with the belief that we
                possessed a common humanity. The U.S. and the corporate
                interests it represents, however, have refused that
                humanity. They act as if they have no relatives, no
                relations, which is the highest insult in Native
                societies. When we talk of treaties, we speak for that
                lost humanity. We are the wave of the future, not the
                past.</p>
              <p>We are prophecy.</p>
              <p>Four of five Natives do not live on reservation lands,
                but that doesn’t mean that they have relinquished their
                treaty rights or their sovereign political identities as
                Native peoples. It means that we exercise our rights to
                live where and how we want in our own homelands because
                that is the ultimate definition of self-determination
                and sovereignty, collective independence and autonomy.
                It is important to remember that no people in the
                history of this world were ever granted their freedom by
                begging for it from their oppressors. They had to fight
                for it. They had to win it. Freedom is actualized not
                given.</p>
              <p>We cannot simply “return” to our reservations or
                “return” to the land to recuperat precolonial lifestyles
                — however real or imagined they may be — because most of
                us are simply dispossessed of land and we don’t possess
                the capital to buy it. The majority are landless and
                poor. It is admirable that some of our relatives are
                privileged enough to still live off the land. For the
                majority, this is simply impossible. What is possible is
                collective organizing and struggle to transform society
                to meet the collective needs of Native people and all
                oppressed peoples, to once again live with the land.
                Action, however, demands that we build movements outside
                the structures of power and prioritize everyday people
                who possess the real power to make these changes.
                Reforming a system premised on our demise has proven
                unsustainable. One could argue, in the twenty first
                century Native people are <em>worse off</em>. We have
                more people in prison. We have lost more land, not
                gained it. Our water is being polluted and sold off. Our
                children are dying at catastrophic rates. Our women are
                being tortured and murdered by the thousands. And our
                LGBTQ2 relatives continue to face some of the highest
                rates of violence anywhere. What little land we still
                possess is being contaminated and sold off to the
                highest bidder. Education and employment opportunities
                have decreased. Access to adequate healthcare is
                pipedream. We do not have access to healthy foods.
                Violence in our communities has increased. These are not
                just headaches that if we ignore they will eventually go
                away. We can’t fundraise or lobby our way out of this.
                We can heal as individuals, but the world we inhabit is
                still bent on our destruction. This is the reality of
                the ikce wicasa, the common people, our relatives.</p>
              <p>It is time to name the systems that kill us —
                capitalism and colonialism — and call for their
                destruction so that our people may live. We will not
                apologize for this, relatives. It is the only right
                thing left to do. The Red Nation is a movement for life,
                not death. And for us to live, capitalism and
                colonialism must die.</p>
              <p>Join us in this movement for life!</p>
              <p>In the spirit of Popé and in the spirit of Crazy Horse!</p>
              <p>Hecetu Welo!</p>
            </div>
          </div>
        </div>
      </div>
      <div> </div>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.freedomarchives.org">www.freedomarchives.org</a>
    </div>
  </body>
</html>