<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
    <div id="container" class="container font-size5">
      <div style="display: block;" id="reader-header" class="header"> <font
          size="-2"><a
href="https://al-shabaka.org/commentaries/bds-discussing-difficult-issues-in-a-fast-growing-movement/"
            id="reader-domain" class="domain"><a class="moz-txt-link-freetext" href="https://al-shabaka.org/commentaries/bds-discussing-difficult-issues-in-a-fast-growing-movement/">https://al-shabaka.org/commentaries/bds-discussing-difficult-issues-in-a-fast-growing-movement/</a></a></font>
        <h1 id="reader-title">BDS: Discussing Difficult Issues in a
          Fast-Growing Movement - Al-Shabaka</h1>
        <div id="reader-credits" class="credits">by Omar
          Barghouti on June 14, 2016</div>
      </div>
      <div class="content">
        <div style="display: block;" id="moz-reader-content">
          <div
xml:base="https://al-shabaka.org/commentaries/bds-discussing-difficult-issues-in-a-fast-growing-movement/"
            id="readability-page-1" class="page">
            <div class="post large-9 large-centered columns">
              <p>Israel’s attacks on the Boycott, Divestment and
                Sanctions (BDS) movement and other human rights
                defenders living under occupation, such as Al Haq staff,
                have dominated the headlines in recent weeks, including
                the direct threats made by leading Israeli officials
                against BDS activists and in particular against the
                movement’s co-founder Omar Barghouti.</p>
              <p>Beyond the headlines, the work goes on, as does
                continuous debate and discussion to further the movement
                amongst Palestinians at home and abroad as well as among
                global solidarity activists. There is much to discuss
                and some of the issues are difficult ones, including
                questions of framing. Al-Shabaka Executive Director <a
                  href="https://al-shabaka.org/en/author/nadiah/">Nadia
                  Hijab</a> discussed some of these issues in a
                wide-ranging conversation with Omar Barghouti.</p>
              <p>Omar began by clarifying that all the views he
                expresses here are his and his alone; they do not
                necessarily reflect the views of the wider BDS movement
                or its Palestinian leadership, the BDS National
                Committee (BNC).</p>
              <p><em><strong>Omar, thanks for making the time at this
                    especially difficult juncture (to put it mildly) for
                    the movement and for you personally. The BDS
                    movement’s goals – self-determination, freedom from
                    occupation, equality for the Palestinian citizens of
                    Israel, and the right of return – encompass
                    Palestinian rights under international law. But we
                    know that the BDS movement will not on its own
                    achieve Palestinian rights. What other movements are
                    needed and what mix of strategies is necessary? </strong></em></p>
              <p>Boycotts have historically been one of the main popular
                resistance strategies available to Palestinians of all
                walks of life, and today, in the realm of international
                solidarity, BDS is the most important and strategic form
                of support to our struggle for self-determination. The
                BDS movement has never claimed that it is the only
                strategy to achieve full Palestinian rights under
                international law. Nor is it possible to expect it to
                deliver Palestinian rights by itself. Among other
                strategies are, for example, local popular resistance
                against the wall and colonies as well as legal
                strategies to hold Israel and its leaders accountable
                for the crimes they have committed against the
                Palestinian people.</p>
              <p>In fact, one of the most significant strategies
                available to us that is hardly being pursued is
                diplomatic and political work with parliaments and
                governments across the world to isolate Israel’s regime
                of occupation, settler-colonialism and apartheid and
                have sanctions imposed on it similar to those applied to
                apartheid South Africa. Taking this path is primarily
                blocked by a complicit Palestinian officialdom that
                lacks a democratic mandate, principles and vision.</p>
              <hr>
              <p align="LEFT"><span><em>"The BDS movement has never
                    claimed that it is the only strategy to achieve full
                    Palestinian rights...Nor is it possible to expect it
                    to deliver Palestinian rights by itself."</em></span></p>
              <hr>
              <p align="LEFT">A very important component of Palestinian
                resistance to Israel’s regime are Palestinians in exile,
                who represent half the Palestinian people. We are not
                just talking about refugee communities, who are clearly
                the most important to consider, but also Palestinians,
                like those active in Adalah New York, Students for
                Justice in Palestine chapters, social movements in the
                UK or Chile, and their equivalent across the world of
                Palestinian communities in exile, who play a leading
                role in promoting Palestinian rights, including through
                BDS-related actions.</p>
              <p>Palestinian citizens of Israel are also often forgotten
                when people talk about Palestinian resistance, despite
                their crucial role not only in steadfastness in the face
                of Israel’s regime of Zionist settler-colonialism but
                also their active popular, academic, cultural, legal and
                political resistance to the regime and its
                institutionalized and legalized racist structures and
                policies.</p>
              <p>Some Palestinians in exile, however, claim they are
                unwilling to support BDS because “Palestinians don’t
                ‘do’ solidarity with our own people.”</p>
              <p>But the traditional Palestinian political discourse of
                the 1960s, 1970s, and 1980s is largely gone. In South
                Africa, the national liberation movement remained active
                until the very last minute, but we have, unfortunately,
                lost much of what made up the Palestinian national
                liberation movement largely due to the Oslo agreements.
                The Palestinian leadership, with the explicit or
                implicit endorsement of most Palestinian political
                parties, has surrendered basic Palestinian rights and
                accepted dictates by the United States and European
                Union to adapt to most of Israel’s regime of colonial
                oppression.</p>
              <p>The Palestinian people is now in a state of loss and
                disarray. There is no longer a Palestinian “national
                consensus,” if ever there was one. Even the Palestinian
                political parties, right and left, Islamist and secular,
                with almost no exception, talk of “independence” and not
                national liberation, often forgetting the refugees and
                always omitting Palestinian citizens of Israel from the
                very definition of the Palestinian people.</p>
              <p>It is up to the entire Palestinian people to determine
                its future and the solution to this colonial conflict.
                In the meantime, every Palestinian individual, group or
                coalition must strive to weaken the Israeli regime of
                oppression, as a prerequisite to attain Palestinian
                rights under international law. We in the BDS movement
                have opted for developing one, time-honored form of
                Palestinian resistance and the most effective form of
                grassroots international solidarity with it, based on
                rights, not political solutions.</p>
              <p>BDS of course recognizes that there are other
                strategies and approaches; we’re just saying that we
                chose to focus on the rights, not the solutions, because
                for any political solution – determined by the majority
                of Palestinians everywhere – to be just, comprehensive
                and sustainable it must accommodate our rights under
                international law. Moreover, to be effective you need to
                have something close to a Palestinian consensus, and to
                achieve that we had to stick to the most principled and
                strategic lowest common denominator, to the most
                significant and least controversial goals of the
                Palestinian people that hardly anyone can object to:
                Ending the 1967 occupation, ending the system of
                apartheid, and fulfilling the right of return of
                Palestinian refugees to their homes and properties from
                which they were ethnically cleansed during and since the
                Nakba. And we adhere to these rights strictly.</p>
              <p>This approach has brought us broad support amongst
                Palestinians. The BNC recently organized a relatively
                large rally in Ramallah in a show of popular Palestinian
                support for BDS. I personally do not see that kind of
                street mobilization as a decisive indicator of popular
                support, but my colleagues insisted we needed to do it
                in order to demonstrate to the world the popular appeal
                of BDS. There were over 2,000 people and many speakers
                from political parties and grassroots movements and
                unions, all of whom expressed strong support for BDS.
                One of the outcomes of that rally was to defuse the
                perception among some local circles that BDS was
                “elitist”.</p>
              <p>There are those who don’t want to support the
                nonviolent BDS movement because it’s “below their
                political ceiling.” Being revolutionary, in my view, is
                not about raising “revolutionary” slogans that are not
                implementable and that therefore have little chance of
                contributing to processes aimed at ending the reality of
                oppression. What is truly revolutionary is raising a
                slogan that is principled and morally consistent and yet
                conducive to action on the ground that can lead to real
                change towards justice and emancipation. Otherwise you
                remain an armchair intellectual.</p>
              <p><em><strong>And yet the way the BDS movement is
                    sometimes represented makes it sound as though it
                    alone can actually achieve Palestinian rights. The
                    frequent references to South Africa convey that
                    impression, whether intended or not.</strong></em></p>
              <p>We Palestinians always compare our strategies and
                progress to South Africa and other movements for
                justice, self-determination and human rights – and we
                know that we’re missing key pillars that were critical
                to their success.</p>
              <p>In South Africa, for example, the African National
                Congress-led struggle identified four strategic pillars
                for the struggle to end apartheid: Mass mobilizations,
                armed resistance, an underground political movement, and
                international solidarity (particularly in the form of
                boycotts and sanctions). There is no “copy-paste”
                strategy to achieve liberation and human rights – every
                colonial experience is different and has its unique
                particularities. We have been engaged in evolving our
                own Palestinian strategies that suit our environment of
                struggle for justice and dignity.</p>
              <hr>
              <p align="LEFT"><span><em>“Being revolutionary… is not
                    about raising 'revolutionary' slogans … What is
                    truly revolutionary is raising a slogan that is
                    principled and morally consistent and yet conducive
                    to action on the ground that can lead to real change
                    towards justice”</em></span></p>
              <hr>
              <p>In the case of the Palestinian struggle, the pillar of
                the underground movement is limited to Gaza, where it is
                isolated. International law upholds the right of any
                nation under a foreign occupation to resist it by all
                means, including armed resistance, so long as all forms
                of resistance themselves adhere to international law and
                human rights principles. Aside from that, as human
                rights advocates, we are obliged to consider the
                cost-benefit of this pillar at this stage and to measure
                the human price of any resistance.</p>
              <p>As for mass mobilization, what we can do in the
                occupied Palestinian territory in terms of popular
                resistance, for example, against the Wall, is fairly
                limited. And it is not really a mass movement in the way
                that, for example, the recent teachers' strike was
                popular, or the strikes against the Salam Fayyad
                government’s neo-liberalism or against the social
                security law were popular.</p>
              <p>The whole question of the effectiveness of different
                forms of resistance is key and we in the BDS movement
                engage in the question of the effectiveness of our
                nonviolent, international law-abiding strategies at
                every stage.</p>
              <p><em><strong>Another concern is that some of the BDS
                    movement’s discourse makes it sound as if
                    Palestinians are on the point of achieving their
                    rights. That comes out not only in the frequent
                    references to the South Africa “moment”, but also in
                    statements that say that a “tipping point” has been
                    reached.</strong></em></p>
              <p>Yes, but when we speak of a tipping point, we mean a
                tipping point only in terms of the specific pillar of
                international isolation. The measure of effectiveness is
                whether you’re achieving your goals or not. BDS is one
                of the strategies of internal resistance and it is also
                the most important international strategy. We never
                claimed otherwise. Why, then, should BDS be held
                responsible, say, for the inability of the Palestinian
                people to achieve our goals of self-determination and
                national liberation? At least give us credit for being
                realistic.</p>
              <p><strong><em>There are many and growing critiques of the
                    international law framework. Does that pose a
                    problem for the BDS movement given it is grounded in
                    international law?</em></strong></p>
              <p>To be effective in mobilizing international pressure by
                groups and individuals of conscience against Israel’s
                regime of oppression, as well as morally consistent, we
                must adopt human rights principles that are as universal
                as possible as well as a language that can touch people
                across the world and inspire them to action. That’s the
                language of international law.  We know the inherent
                flaws of international law as well as anyone. But we
                also know that it is either that or the law of the
                jungle, and the latter does not work for us, on
                principle and practically, given that we are by far the
                physically weaker party.</p>
              <p>We don’t want symbolic rhetoric: We’re sick and tired
                of rhetorical support. We need effective, strategic
                action that has a chance to undermine the system of
                oppression in order to make it more realistic for the
                Palestinian people to realize our UN-stipulated rights.
                The minimal action people can take is to end their
                complicity. That’s a profound legal and moral obligation
                to end this injustice; it is not an act of charity.</p>
              <hr>
              <p align="LEFT"><span><em>“We Palestinians always compare
                    our strategies and progress to South Africa and
                    other movements for justice, self-determination and
                    human rights – and we know that we’re missing key
                    pillars that were critical to their success.”</em></span></p>
              <hr>
              <p>What are the alternatives to international law? It’s
                true that the colonial empires wrote it. It’s true that
                it is not weighted in favor of the peoples of the world,
                but it is not a dogma or a static set of laws that are
                engraved in stone. There is a simplistic view of
                international law that doesn’t see it as something
                dynamic, as something where we, through our persistent
                and mass struggles, can affect the interpretation and
                the application. After all, we are not asking for the
                moon; we are simply working to consistently apply
                international law to Israel and to end its exceptional
                status as a state above the law. That is a simple yet
                far-reaching demand that requires years of strategic
                struggle.</p>
              <p><em><strong>There is lack of clarity around the
                    normalization guidelines that is often a source of
                    tension with activists – and especially among
                    Palestinians who may engage in activities that are
                    said to be “normalizing” and who don’t appreciate
                    what seems like having their nationalism called into
                    question.</strong></em></p>
              <p>The normalization guidelines are very clear. The
                reference document to that was adopted by consensus at
                the first national Palestinian BDS conference, held in
                November 2007. Normalization, in this context, is
                understood by Arabs, including Palestinians, to mean
                making something that is inherently abnormal, like a
                relationship of colonial oppression, appear deceptively
                normal. According to the BDS guidelines, there here are
                two main principles in order for a relationship between
                a Palestinian (or Arab) party and an Israeli party not
                to be considered normalization. The Israeli side must
                recognize the comprehensive Palestinian rights under
                international law, and the relationship itself should be
                one of co-resistance to oppression, not “co-existence”
                under oppression.</p>
              <p>The whole point is that such relationships should not
                legitimize, fig-leaf or whitewash Israel’s violations of
                Palestinian rights. To consider an example that may not
                be immediately obvious, say an organization in the
                United States is organizing a conference and has
                received sponsorship from Israel or an Israeli
                institution that is complicit in violations of
                Palestinian rights. And let’s say that the US
                organization is willing to have a panel that would
                include Palestinian speakers so as to provide space for
                a Palestinian voice. Participation under these
                circumstances would mean that we are effectively
                normalizing Israeli sponsorship – in other words
                normalizing the violations of our rights. This is too
                high a price to pay for our voices to be heard, as
                important as that is, given the mainstream media’s
                suppression of these voices. So we work closely with
                partners to apply pressure to rescind that Israeli
                sponsorship, and if that fails we call for a boycott.</p>
              <p><em><strong>But there are still gray areas, and it is
                    in the gray areas where problems can arise –
                    especially as some people take it on their shoulders
                    to speak on behalf of the BDS movement and to lay
                    down the law when in fact they have no authority to
                    do so.</strong></em></p>
              <p>There are always gray areas. I would say 90% of the
                cases that we deal with are indeed gray. When we come
                across a gray area, we go back to the principle and try
                our best to measure profit vs. loss. BDS, after all, is
                not intended to be a dogma, but rather an effective
                strategy to contribute to our struggle for our rights.</p>
              <p>Some Palestinians want to have their cake and eat it
                too. They allow themselves to engage in projects and
                activities that clearly conflict with the
                anti-normalization guidelines, adopted since 2007 by the
                broadest coalition of political parties, unions and
                networks in Palestinian society, yet they reject any
                characterization of those activities as normalization
                simply because they are “patriotic” and “no one should
                call that into question.” In the BDS movement, we do not
                call into question anyone’s patriotism and we never ever
                label anyone or resort to personal attacks; that would
                conflict with our principles as a movement. We also
                reject any suppression of freedom of speech and the
                simplistic and harmful dismissal of those engaged in
                normalization activists as “traitors.”</p>
              <hr>
              <p align="LEFT"><span><em>“We attack positions and
                    statements but not individuals, and we don’t believe
                    in blacklists or any form of McCarthyism. It negates
                    our principles, it’s an abuse of power, and it’s
                    counter-productive.”</em></span></p>
              <hr>
              <p>The Palestinian BDS National Committee (BNC) simply
                mobilizes <em>moral</em> pressure to expose
                normalization activities in order to undermine
                normalization. It is <em>vital</em> to counter
                normalization activities because they constitute a key
                weapon that Israel has used against the movement and
                against the Palestinian struggle for rights in general.</p>
              <p>And sometimes we do things that are seen as ahead of
                their time or use language that is not yet accepted. For
                example, when we first used apartheid as a key facet of
                Israel’s regime of oppression or insisted on the right
                of return in our international discourse, both were
                frowned upon not only in the mainstream but even in some
                Palestine solidarity circles in the west. Also, when the
                2004 call by PACBI (the Palestinian Campaign for the
                Academic and Cultural Boycott of Israel) mentioned
                Zionism as a racist ideology that has been a pillar in
                Israel’s settler-colonial regime, this issue was hardly
                discussed in most Palestine solidarity circles in the
                west in the post-Oslo period.</p>
              <p>It’s important not to conflate opposition to Zionism
                and to Israel’s regime of colonial oppression and
                apartheid as being an opposition to Jews: It is
                absolutely not. The BDS movement has consistently and
                categorically rejected all forms of racism, including
                Islamophobia and anti-Semitism. The fact that 46% of
                non-Orthodox Jewish-American men under 40 support a full
                boycott of Israel to end its occupation and human rights
                violations, according to a <a
href="https://libcloud.s3.amazonaws.com/862/5e/f/122/2014-jstreet-national-election-night-crosstabs.pdf">2014
                  poll</a>, partly attests to the inclusive, anti-racist
                character of the movement.</p>
              <p><em><strong>Can you give an example of what you do when
                    there is a gray area?</strong></em></p>
              <p>We never take decisions as individual members of the
                BNC or of its academic and cultural arm PACBI when
                there’s a gray area; we always go back to the group and
                decide collectively, based on the agreed upon
                principles, not the personal opinions and biases of each
                of us. We don’t give our advice or recommendation until
                we reach consensus. If we have a deadlock we say to the
                person seeking advice that we don’t have clear advice to
                give them. We pick our battles. We don’t chase
                everything, and we ignore so many targets based on
                cost-benefit calculations.</p>
              <p>We don’t issue edicts; rather, we issue advice. We
                never say “thou shalt”.</p>
              <hr>
              <p align="LEFT"><span><em>“It is vital to counter
                    normalization activities because they constitute a
                    key weapon that Israel has used against the movement
                    and against the Palestinian struggle for rights in
                    general.”</em></span></p>
              <hr>
              <p>And we never use ad hominem attacks – we have never
                done so since BDS was founded in 2005. We attack
                positions and statements but not individuals, and we
                don’t believe in blacklists or any form of McCarthyism.
                It negates our principles, it’s an abuse of power, and
                it’s counter-productive. Personally, I’ve never engaged
                with anyone who, for example, attacks us as “agents of
                imperialism” or similar ultra-left nonsense. We pick our
                battles, as I said earlier, and we keep our eyes on the
                real enemies.<br>
                When we engage to stop a normalization activity, our
                objective is always to first and foremost convince the
                person involved to stop normalizing. You can’t use ad
                hominem attacks and expect that person to side with you.
                And in fact many Palestinians who were engaged in
                normalization 10 years ago are now BDS supporters, and
                that’s partly because we avoid personal injury. It’s
                wrong on principle and it’s pragmatically wrong.</p>
              <p>When someone has a question, we recommend seeking
                advice from PACBI or the BNC, or one of our partners in
                any given country and we seek to resolve it through
                interactive debate. We now have much better mechanisms
                to implement the guidelines.</p>
              <p><em><strong>There is a gray area that was cited to me
                    as an example of something Palestinians don’t
                    understand, and indeed find problematic – that of
                    Arab passport holders entering Israel on a visa
                    issued by an Israeli embassy being treated as
                    normalization, as opposed to getting a permit issued
                    by the Israelis at the request of the Palestinian
                    Authority (PA). People don’t get the difference
                    because Israel issues both.</strong></em></p>
              <p>That is a sticky point and a very difficult one. After
                extensive debates, community meetings and discussions
                with many Palestinian artists and cultural
                organizations, we concluded that when an Arab passport
                holder receives an Israeli visa he/she is normalizing
                Arab relations with the regime of occupation,
                settler-colonialism and apartheid by treating this
                regime as if it were normal. Whereas obtaining a permit
                from the Israeli occupation authorities through the PA
                is not, despite the problematic nature of the PA’s role,
                to put it mildly, because Palestinians under occupation
                are in a coercive relationship with Israel: Palestinians
                have no choice to receive family or friends from the
                Arab world without dealing with the Israeli authorities.
                But such dealings do not per se recognize Israel’s
                regime as normal.  Still, we recognize this as a
                difficult area, and we admit that it is not the most
                robust or irrefutable of our guidelines.</p>
              <p>My question is this: Why don’t Palestinian BDS critics
                at home or in exile write to us if they seek
                clarification or want to share their criticisms in a
                constructive way that strengthens our collective
                movement? We get hundreds of emails daily from
                solidarity activists but very few from Palestinians. A
                few Palestinians attack BDS without bothering to first
                write to the BNC and express their critique in a way
                that can help make this already effective movement
                better and more able to handle the many challenges
                facing it. We are open to and we sincerely encourage
                discussion and debate among Palestinians in our diverse
                communities. I beg those with questions, criticisms, or
                comments to communicate with us – just write to
                <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:pacbi@pacbi.org">pacbi@pacbi.org</a> or <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:info@bdsmovement.net">info@bdsmovement.net</a>. Despite the
                workload we, as volunteers, have to deal with, we do our
                utmost to respond to every email we receive, especially
                one coming from a Palestinian sister or brother.</p>
            </div>
          </div>
        </div>
      </div>
      <div> </div>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.freedomarchives.org">www.freedomarchives.org</a>
    </div>
  </body>
</html>