<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
    <div id="container" class="container font-size5">
      <div style="display: block;" id="reader-header" class="header"> <small><small><b><a
                href="http://www.vice.com/read/free-the-land-v23n2"
                id="reader-domain" class="domain"><a class="moz-txt-link-freetext" href="http://www.vice.com/read/free-the-land-v23n2">http://www.vice.com/read/free-the-land-v23n2</a></a></b></small></small>
        <h1 id="reader-title">Did the Death of a Mississippi Mayor End a
          Great Experiment in African American Liberation? | VICE |
          United States</h1>
      </div>
      <div class="content">
        <div style="display: block;" id="moz-reader-content">
          <div xml:base="http://www.vice.com/read/free-the-land-v23n2"
            id="readability-page-1" class="page">
            <div class="article-content rich-text">
              <p class="has-image"><span class="body-image-wrapper"> </span></p>
              <div class="contributor-wrapper">
                <div class="contributor-info">
                  <p class="contributor-full-name"> <span>By</span> <a
                      href="http://www.vice.com/author/nathan-schneider">Nathan
                      Schneider</a> </p>
                </div>
              </div>
              <div class="meta-information"> <span class="publish-time"
                  data-publish-date="2016-04-18"
                  data-publish-date-format="MMMM D, YYYY">April 18, 2016</span>
              </div>
              <p>On February 21, 2014, 49 years to the day after Malcolm
                X's earthly form fell to assassins' bullets in Harlem,
                Chokwe Lumumba, the mayor of Jackson, Mississippi, came
                home to find the power out. The outage affected only his
                house, not any others on the block. He phoned friends
                for help, including an electrician, an electrical
                engineer, and his longtime bodyguard—each in some way
                associated with his administration. They couldn't figure
                out the problem at first. They called the power company,
                and waited, and as they did, they talked about the
                strange notions that had been circulating. At the grand
                opening of Jackson's first Whole Foods Market a few
                weeks earlier, a white woman said she'd been told at her
                neighborhood-association meeting that the mayor was
                dead. He'd been coughing more than he should've maybe,
                and his blood pressure was running high, but he was very
                much alive. He gave a speech at the grocery store that
                day.</p>
              <p> In a time of outcry for black lives across the United
                States, Lumumba had come to office in a Southern capital
                on a platform of black power and human rights. He built
                a nationwide network of supporters and a local political
                base after decades as one of the most radical, outspoken
                lawyers in the black nationalist movement.
              </p>
              <p>Earlier that February, Lumumba had given an interview
                to the progressive journalist Laura Flanders, host of
                GRITtv. Flanders pressed him on his goals on camera, and
                the mayor was more forthcoming than he'd been since
                taking office that previous July. He discussed the
                principle of cooperative economics in Kwanzaa, Ujima,
                which guided his plans for upending how the city awarded
                its lucrative infrastructure contracts; he wanted to
                redirect that money from outside firms to local
                worker-owned businesses. He also spoke of the idea of
                the Kush District, starting with 18 contiguous counties
                with large black populations around Jackson, which he
                and his closest allies wanted to establish as a safe
                homeland for African American self-determination.
                Jackson was to be its capital. Implied in this kind of
                talk was a very tangible transfer of power from the
                white suburbs to the region's urban black majority.
              </p>
              <p>At the time, Black Lives Matter was still nascent, more
                a hashtag than an on-the-ground movement, and <a
                  target="_blank"
                  href="http://www.vice.com/read/baltimore-son-v23n2">DeRay
                  Mckesson</a>—the activist now running for mayor of
                Baltimore—was still working for the Minneapolis Public
                Schools between sending off tweets. But those paying
                attention were coming to see Jackson as a model, the
                capital of a new African American politics and
                economics, a form of resistance more durable than
                protest.
              </p>
              <p>Four days after the outage at Lumumba's home, he phoned
                his 30-year-old son, Chokwe Antar Lumumba. He felt
                tightness in his chest. Chokwe Antar, an attorney like
                his father, was in court, but he rushed over to the
                house, eased his father into the car, and drove him over
                Jackson's cracked and cratered roads to St. Dominic
                Hospital. There were tests, and there was waiting.
                Nurses brought Lumumba into a room for a transfusion
                around 4 PM. They weighed him. After they finished, he
                leaned back on the bed, cried out about his heart,
                shook, trembled, and lost consciousness. Less than eight
                months after he had taken office, Lumumba was dead.
              </p>
              <p>As word of what had happened began to spread through
                city hall, Kali Akuno made calls. Akuno had been one of
                the mayor's chief deputies. He set in motion the local
                and national security protocol of the Malcolm X
                Grassroots Movement, the organization to which he,
                Lumumba, and many of the others in the administration
                belonged. He saw clerks rummaging through the mayor's
                office, and downstairs the city council was already
                jockeying to fill the power vacuum. The administration,
                together with Akuno's job, was already all but over.
              </p>
              <p class="pullquote">"I'm glad he's dead," Akuno remembers
                hearing someone say the day Mayor Chokwe Lumumba died.
                "I don't know what the hell he thought he was doing. He
                was trying to turn this place into Cuba."
              </p>
              <p>That evening, Akuno himself started feeling something
                strange in his chest. He'd been having heart problems of
                his own, a clotting issue. He checked himself into St.
                Dominic near 10 PM and was taken not far from where the
                mayor's body lay. As Akuno waited to be seen for
                whatever was happening in him, he heard voices down the
                hall.
              </p>
              <p>"I'm glad he's dead," Akuno remembers hearing. "I don't
                know what the hell he thought he was doing. He was
                trying to turn this place into Cuba." There is a way of
                doing things in Mississippi, and Lumumba wasn't playing
                along. There are lines you don't cross, and he was
                crossing them. One county supervisor wondered aloud on
                TV what a lot of black people in Jackson were thinking:
                "Who killed the mayor?"
              </p>
              <p>Louis Farrakhan helped pay for an autopsy by Michael
                Baden, who had also performed autopsies on Michael Brown
                in Ferguson and the exhumed body of Jackson's most
                famous martyr, Medgar Evers. Supporters had their
                suspicions of foul play, but the cause of death was an
                aortic aneurysm, likely enough a consequence of the
                mayor's tendencies for overwork and undernourishment. He
                had been trying harder than was healthy to make the most
                of the opportunity, to do as much as he could with the
                time he had left.
              </p>
              <p>As Akuno, off camera, watched Lumumba give his
                interview with Flanders that February, he felt like his
                boss was ready to stop playing nice with the
                Establishment, as he had been so far. The honeymoon was
                over; the gloves were coming off.
              </p>
              <p>"Mayors typically don't do the things we're trying to
                do," Lumumba said. "On the other hand, revolutionaries
                don't typically find themselves as mayor."
              </p>
              <p class="photo-credit has-image"><span
                  class="body-image-wrapper"> </span></p>
              <p>***</p>
              <p>At the center of Jackson's civic district,
                Mississippi's former capitol building looms over Capitol
                Street, which has been subject to a variably successful
                renovation effort seeking to replicate the urban revival
                that has lately been sweeping hollowed-out cities across
                the country. Intersecting Capitol Street to the north,
                the segregation-era black business district, Farish
                Street, now stands nearly empty. Historical signs are
                more plentiful than pedestrians. The Old Capitol Museum
                presents slavery and Indian removal—the city was named
                after Andrew Jackson, in gratitude for his role in the
                latter—as quandaries to be pondered rather than obvious
                moral disasters. After all, these were law; there were
                treaties and contracts. The same could also be said of
                the predatory mortgages that, in the Great Recession,
                wiped away what gains civil rights had brought to
                African American wealth, especially in places like
                Jackson.
              </p>
              <p>Capitol Street changes abruptly after crossing the
                railroad tracks on the west end of downtown as it heads
                toward the city zoo. Lots are empty and overgrown, right
                in the shadow of the refurbished King Edward Hotel.
                Poverty lurks; opportunity for renewal beckons. And
                right there, at the gateway of this boarded-up frontier,
                is a one-story former day-care building newly painted
                red, green, and black: the Chokwe Lumumba Center for
                Economic Democracy and Development. Standing guard
                against the gentrification sure to come, this has become
                the most visible remnant of the mayor's four-decade
                legacy in the city.
              </p>
              <p>Lumumba first arrived in Mississippi when he was 23
                years old, in 1971. He had been born Edwin Finley
                Taliaferro in Detroit, but like many who discovered
                black nationalist movements in the 1960s, he
                relinquished his European names and took African
                ones—each, in his case, with connotations of
                anti-colonial resistance. While at Kalamazoo College, in
                southwest Michigan, he joined an organization called the
                Republic of New Afrika (RNA). Its purpose was not to
                achieve integration or voting rights, but to establish a
                new nation in the heartland of US slavery, one where
                black people could rule themselves, mounting their own
                secession from both the Northern and Southern styles of
                racism alike. This quest was, to its adherents, a
                natural extension of the independence struggles then
                spreading across Africa.
              </p>
              <p>Local authorities did not prove welcoming. That August,
                the RNA endured a shootout at a house they were
                occupying in Jackson. Police officers and FBI agents
                came armed with heavy weapons and a small tank; the
                resulting confrontation left an officer dead. Lumumba
                himself wasn't present that day, but supporting his
                comrades kept him in Jackson a few years longer. A 1973
                RNA document in the archives of the Mississippi
                Sovereignty Commission—the state's segregationist
                Gestapo—records him as the republic's minister of
                justice. The document calls for reparations, in this
                form: "We are urging Congress to provide 200 million
                dollars to blacks in Mississippi for a pilot co-op
                project to make New Communities, jobs, training, fine
                free housing, and adequate food and health for
                thousands."
              </p>
              <p>Lumumba soon returned to Detroit, where he graduated
                from law school at Wayne State University in 1975.
                Malcolm X wished he could become a lawyer; Lumumba's
                aspiration, he'd later tell his son, was to be the kind
                of lawyer Malcolm X would have been. He defended Black
                Panthers and prison rioters. For Mutulu Shakur—who was
                facing charges of bank robbery, murder, and aiding the
                jailbreak of Assata Shakur—Lumumba unsuccessfully argued
                that Shakur was entitled to the protections of the 1949
                Geneva Convention as a captured freedom fighter. (He
                would later also defend Mutulu's stepson, the rapper
                Tupac Shakur.) He became renowned to some, and notorious
                to others. A federal court in New York held him in
                contempt for referring to the judge as "a racist dog."
                Then, in 1988, he persuaded his wife, Nubia, a flight
                attendant, to move with their two children back to
                Mississippi. He wanted to continue what he and the RNA
                had started years before.
              </p>
              <p>The change that came over Jackson after Lumumba's first
                sojourn in the 1970s was a cataclysmic but also entirely
                familiar story of American urban life. ("As far as I am
                concerned, Mississippi is anywhere south of the Canadian
                border," Malcolm X once said.) The advent of civil
                rights inclined most of the city's white residents to
                flee for the suburbs, while maintaining their hold on
                political power and the economic benefits of city
                contracts. To many of them, the city's subsequent
                decline was a case in point. To Hollis Watkins, a local
                civil rights hero, the story of the city's
                transformation after white flight was simple:
                "intentional sabotage."
              </p>
              <p>Lumumba had helped found the New Afrikan People's
                Organization, in 1984, and the Malcolm X Grassroots
                Movement grew out of that in 1990. MXGM, whose first
                chapter was in Jackson, set out to bring black
                nationalism to a new generation of activists; adults
                organized and strategized, while kids joined the New
                Afrikan Scouts and attended their own summer camp.
              </p>
              <p>Safiya Omari, Lumumba's future chief of staff, came to
                Jackson in 1989. At rallies, they chanted the old RNA
                secessionist slogan, "Free the land!"—three times, in
                quick triplets with call-and-response—followed by, in
                dead-serious unison, its Malcolmian addendum, "By any
                means necessary." Their names and message were foreign
                to local black folks, and scary to many whites, but as
                years passed, they became part of the landscape.
              </p>
              <p class="has-image"><span class="body-image-wrapper"> </span></p>
              <p>***
              </p>
              <p>Since Lumumba's passing, Kali Akuno has become the
                chief spokesman for what remains of their movement. As I
                sat with Akuno at his makeshift desk at the Lumumba
                Center's large multipurpose room last summer, he
                described his world as a confluence of "forces." In a
                generation whose radicals tend toward impossible demands
                and reactive rage, he is the rare strategist. He thinks
                in bullet points, enumerating and analyzing past
                mistakes as readily as future plans, stroking the goatee
                under his chin as his wide and wandering eyes look out
                for forces swirling around him.
              </p>
              <p>Akuno came of age in California—Watts of the 1970s and
                80s—immersed in the culture of black pride and power,
                descended from Garveyites and New Afrikans. "Akuno" came
                later in life, but his first name was Kali from birth.
                People he grew up around talked about cooperative
                economics, about businesses controlled democratically by
                the people they serve. They talked about Mondragón, the
                worker-owned conglomerate co-op in the Basque Country
                that arose under the thumb of the Franco dictatorship.
                In college at UC Davis and after, Akuno drifted from one
                experiment in cooperative living and organizing to
                another. After Lumumba and his comrades founded MXGM,
                Akuno gravitated to its Oakland chapter. He would become
                one of the organization's chief theorists.
              </p>
              <p>Hurricane Katrina brought him down to the South. When
                it became evident how the storm had devastated black
                neighborhoods of New Orleans, and the government
                response only made matters worse, MXGM mobilized.
                Lumumba's daughter Rukia, then in law school at Howard,
                began flying down every chance she could to organize
                volunteers. Akuno moved from Oakland and took a position
                with the People's Hurricane Relief Fund.
              </p>
              <p>"We were trying to push a people's reconstruction
                platform," said Akuno, "a Marshall Plan for the Gulf
                Coast, where the resources would be democratically
                distributed." But mostly they had to watch as the
                reconstruction become an excuse for tearing down public
                housing and dismembering the public schools. It was not
                rebuilding; it seemed more like expulsion.
              </p>
              <p>"Katrina taught us a lot of lessons," Rukia Lumumba
                said. The group started to think about the need to
                control the seats of government, and to control land.
                "Without land, you really don't have freedom."
              </p>
              <p class="pullquote">Lumumba proposed a "critical break
                with capitalism" through three concurrent strategies:
                assemblies to elevate ordinary people's voices, an
                independent political party accountable to the
                assemblies, and publicly financed economic development
                through local cooperatives.
              </p>
              <p>Akuno and MXGM's theorists around the country began
                working on a plan. What they developed would become
                public in 2012 as The Jackson-Kush Plan: The Struggle
                for Black Self-Determination and Economic Democracy, a
                full-color, 24-page pamphlet Akuno authored, with maps,
                charts, photographs, and extended quotations from black
                nationalist heroes. It calls for "a critical break with
                capitalism and the dismantling of the American settler
                colonial project," starting in Jackson and Mississippi's
                Black Belt, by way of three concurrent strategies:
                assemblies to elevate ordinary people's voices, an
                independent political party accountable to the
                assemblies, and publicly financed economic development
                through local cooperatives. Each would inform and
                reinforce the others.
              </p>
              <p>By 2008, the scheming led to talk of running a
                candidate. MXGM had been organizing in Jackson for
                almost two decades, and it had a robust base there.
                Akuno suggested that MXGM should run Lumumba and begin
                training Chokwe Antar—who was then finishing law school
                in Texas—to run for office in the future. Both father
                and son were reluctant, but Lumumba came around.
              </p>
              <p>In 2009, he ran for a city council seat in Jackson, and
                with the help of MXGM's cadres and his name recognition
                as an attorney of the people, he won. On the council, he
                cast votes to protect funding for public transit and to
                expand police accountability. But it became clear that,
                in Jackson, the real power—in particular, power over
                infrastructure contracts—lay with the mayor's office.
                Those contracts were still going largely to white-owned
                firms in the suburbs. Black people had long been the
                majority of Jackson's population, but the MXGM felt its
                land wasn't really free until it benefited financially,
                too.
              </p>
              <p>Few among Jackson's small, collegial elite bothered to
                notice the Jackson-Kush Plan when Lumumba ran for mayor
                in 2013. He was just one in a crowded pool of
                candidates. And the plan was still little more than a
                series of ambitions. The co-ops didn't exist; the
                assemblies, when they actually happened, were small and
                populated mostly by true believers. Yet Lumumba
                understood his role as an expression of the popular
                will, which the co-ops and assemblies would someday
                represent. At important junctures, he would often say,
                "The people must decide."
              </p>
              <p>The mayoral race was a testament to what Lumumba had
                built in Jackson and elsewhere. Rukia Lumumba gathered
                support from MXGM supporters across the country. The
                $334,560 raised in 2013 by Jonathan Lee, the young black
                businessman Lumumba faced in the runoff vote, was still
                much more than the $68,753 Lumumba's campaign raised
                that same year. Lee, however, was mostly unknown in
                town, except to his friends on the state's chamber of
                commerce. MXGM's organizing efforts, combined with
                Lumumba's long-standing reputation, resulted in a
                landslide. On May 21, he won 86 percent of the
                Democratic primary vote, guaranteeing him the mayoralty.
                The Lumumba campaign's slogan, "One city, one aim, one
                destiny"—an homage to an old Garveyite saying—seemed to
                be coming true.
              </p>
              <p class="has-image"><span class="body-image-wrapper"> </span></p>
              <p>"The spirit behind Chokwe was high," said Walter Zinn,
                a local political consultant. "It was probably the
                highest it had been in twenty years."
              </p>
              <p>Not everyone was on board, however. "I remember getting
                all these calls when he was elected mayor from white
                business owners—they were terrified," City Councilman
                Melvin Priester Jr. told me. "They were afraid that he
                was going to treat them like they had treated a lot of
                black people, like a Rhodesia situation."
              </p>
              <p>***</p>
              <p>For Lumumba and his new administration—full of MXGM
                partisans—the first order of business was damage
                control. The city's roads and pipes had been allowed to
                deteriorate to the point of disfunction. An EPA consent
                decree loomed over the crumbling wastewater system.
                Funds needed to be raised for repairs; perhaps,
                afterward, the money could be used to seed cooperative
                businesses for doing the necessary work. Lumumba used
                the political capital he'd won in the election to pass,
                by referendum, a 1 percent sales tax increase. He raised
                water rates. Practical exigencies won the day.
              </p>
              <p>"We didn't win power in Jackson," Akuno said. "We won
                an election. It's two different things."
              </p>
              <p>To pass the 1 percent tax, Lumumba had to accept
                oversight for the funds from a commission partly
                controlled by the State Legislature—a concession that
                not even his more conservative predecessor would accept.
                He hoped that, later on, he could mobilize people in
                Jackson to demand full control over their own tax
                revenues, but the city was in an emergency, so for the
                moment the commission would have to do.
              </p>
              <p>From his new position, as director of special projects
                and external funding, Akuno tried to keep the
                Jackson-Kush Plan on track. However long the
                administration would last, he wanted to set up
                structures that would outlive it. He drew up plans for a
                $15 million development fund for cooperatives, using
                money from the city, credit unions, and outside donors.
                He wanted to create worker-owned co-ops for all the
                city's needs—for collecting garbage, for growing the
                food served at schools, for taking on the plentiful
                engineering challenges. To help, Lumumba called for
                rules to direct more contracts to local businesses. And
                there were plans to roll out a participatory budgeting
                process, based on experiments in Brazil and New York,
                through which Jacksonians could decide how to allocate
                public funds directly.
              </p>
              <p>Ben Allen, president of the city's development
                corporation, started getting to know the new mayor, and
                he was pleasantly surprised. When he invited Lumumba to
                a garden party at his country club, the mayor made an
                appearance. "Our fears were gone," remembered Allen, who
                is white. "He wanted to work with us."
              </p>
              <p>Jackson's troubles, by 2013, were more than black and
                white. An investment firm in Santa Monica had bought up
                more than half of the private buildings downtown.
                Israelis and Chinese were getting in on the action, too.
                Far from the RNA's old secessionist strategy of the 70s,
                Lumumba was forming coalitions where he could, with
                whoever would work with him. Co-ops and assemblies took
                a backseat to balancing the budget, at least as far as
                official business went.
              </p>
              <p>Two miles from downtown along Capitol Street, however,
                just blocks from the entrance to the zoo, another germ
                of the Jackson-Kush vision was beginning to sprout. In
                early 2013, MXGM members Nia and Takuma Umoja moved with
                their children from Fort Worth, Texas, into a small
                wooden house next to the local junkyard. Slowly
                befriending their new neighbors, they started clearing
                the garbage away, replaced it with raised soil beds, and
                declared an eight-block section of the neighborhood the
                Cooperative Community of New West Jackson. They began
                putting their neighbors, many of whom grew up as
                sharecroppers, to work on a construction crew and
                growing food. Discreetly, they bought up more and more
                property within the territory, intending to transfer it
                to a community land trust. They renovated abandoned
                houses and painted them with bright colors. It was all
                part of the plan—the same plan that put their old friend
                Lumumba into office. And, like the mayor, the Umojas
                were making new friends as well.
              </p>
              <p>They started building relationships with power brokers
                in town, including developers, pastors, and
                politicians—people who had their own plans for sprucing
                up the area around the zoo. Back in Fort Worth, the
                Umojas' community center fell victim to eminent domain,
                and they didn't want to see anything like that happen
                again. As renewal progressed around them, they would
                need powerful supporters. But where they saw necessity,
                Akuno saw an effort to swallow up the movement.
              </p>
              <p class="has-image"><span class="body-image-wrapper"> </span></p>
              <p>"Our enemy saw an opportunity," he said. Both the mayor
                and MXGM's flagship cooperative project were teaming up
                with the likes of Ben Allen. If divide and conquer was
                the intent, it succeeded; a rift between Akuno and the
                Umojas deepened until they were acting more like
                competitors than comrades. According to Allen's email
                signature, "Downtown redevelopment is like war." (Last
                month, Allen was indicted for embezzlement of his
                organization's funds.)
              </p>
              <p>"We knew, when we got here, what we'd have to do to
                make sure that we're at the table when decisions about
                development are being made," Nia Umoja told me. "Our
                folks are never at the table."
              </p>
              <p>The forces that have kept #BlackLivesMatter trending
                are not exactly what one might expect from the headlines
                of black men killed by police. In reality, it's
                primarily a queer- and women-led movement. It is also
                only marginally interested in whether cops wear body
                cameras. Its leaders are not afraid to use the word
                "capitalism," and they do so derisively. (That slogan,
                "Black Lives Matter," originated with Alicia Garza, an
                organizer of domestic workers.) They feel that black
                lives will not matter in this society until it adopts a
                different system for determining what and who matters.
                In this movement, as in so many movements before, only a
                tiny sliver of its variform lifeblood gets into the
                news.
              </p>
              <p>The civil rights struggle of the 1960s was no
                exception, for it was never about civil rights alone.
                Malcolm X preferred to speak of "human rights," and it
                was in those terms that he wanted to bring a case
                against the US before the United Nations. Martin Luther
                King Jr. marched for "justice and jobs"; he died
                supporting sanitation workers. "Black power," "black
                liberation," "black lives"—these betray demands more
                comprehensive than either headlines or mythic hindsight
                allow. And they were never far from economics.
              </p>
              <p class="pullquote">Cooperatives have a long history in
                black American life. There were co-ops for sharecroppers
                seeking better markets for their produce, co-ops for
                townspeople who wanted better prices for basic
                commodities, and cooperative communes that tried to
                create a new world apart from white supremacy.</p>
              <p>Twenty years ago, Jessica Gordon Nembhard, a political
                economist at the John Jay College of Criminal Justice,
                began to notice a hidden economy at work in African
                American life. Again and again, people were organizing
                themselves in creative forms of cooperative enterprise,
                democratically owned and managed by those who took part.
                Starting with the co-ops listed in W. E. B. Du Bois's
                1907 book Economic Cooperation Among Negro Americans,
                she began reconstructing a history, eventually published
                in her 2014 book Collective Courage: A History of
                African American Cooperative Economic Thought and
                Practice, that, before, had only been told in bits and
                pieces, passed down through families but rarely seen as
                significant. There were co-ops for sharecroppers seeking
                better markets for their produce, co-ops for townspeople
                who wanted better prices for basic commodities, and
                cooperative communes that tried to create a new world
                apart from white supremacy. Where white banks wouldn't
                lend money, credit unions arose. These efforts faced
                sabotage and repression. But they were always around.
                "There's really no time in US history when African
                Americans were not doing cooperative projects," Nembhard
                told me.
              </p>
              <p>In the mid 1960s, Black Power first became a force
                among a group of landowners and co-op members in Lowndes
                County, Alabama, before expanding to the country's urban
                centers. "The Black Power concept came into being
                because of those farmers who were independent in and of
                themselves and understood the value of collective
                organizing and collective ownership," Wendell Paris, a
                civil rights activist and cooperative developer in
                Alabama and Mississippi at the time, told me. In cities,
                the movement took the form of the Black Panthers'
                rifle-toting demonstrations, along with their food,
                housing, and health programs.
              </p>
              <p> For years, Paris traveled around the South helping
                black farmers hold on to their land and build wealth
                cooperatively. Black farmers in Louisiana weren't
                getting paid fairly for their sweet potatoes, so they
                started a sweet potato cooperative and found their own
                markets—in many cases up north. In Alabama, farmers who
                were getting a raw deal on fertilizer formed a co-op to
                buy it in bulk from elsewhere. Paris assisted in forming
                the Federation of Southern Cooperatives in 1967. Black
                activists during that period visited co-ops in Africa
                and Israel. After years of agitating for voting rights,
                Fannie Lou Hamer organized the Freedom Farm, a
                cooperative meant to secure the gains of civil rights
                with—to use the now-fashionable term—food sovereignty.
                Today, this tradition is in a period of renaissance.
              </p>
              <p>"Since the Great Recession, there has been a huge
                amount of interest," Nembhard told me. "Everybody's
                figuring out that there's not a lot for them in the main
                economy and that they need to find some viable
                alternatives." Cooperatives, she has found, can thrive
                at the economy's margins, at the sites of market failure
                and exclusion. Their participant-ownership structure
                keeps wealth in local communities and acts as a bulwark
                against financial crises. "Co-ops can address almost
                every economic challenge we have," Nembhard said.
              </p>
              <p>Elandria Williams is an organizer at the Highlander
                Center in Tennessee, a historic base camp for agitators
                and activists. (A photo of King at Highlander, with a
                caption describing it as a "Communist Training School,"
                became a notorious piece of anti-civil rights
                propaganda.) Williams studies examples like the
                Emilia-Romagna region in Italy, where co-ops enjoy tax
                benefits and have flourished in sectors from agriculture
                and handicrafts to high-tech industry. Cooperatives
                don't just happen one business at a time; they require
                an infrastructure to thrive, an ecosystem. That's why
                she has been working to create the Southern Reparations
                Loan Fund, an investment vehicle for the new generation
                of co-ops.
              </p>
              <p>"We're trying to figure out what an economy would look
                like, not just what enterprises look like," Williams
                told me. That's part of why Lumumba's election mattered
                so much.
              </p>
              <p class="photo-credit has-image"><span
                  class="body-image-wrapper"> </span></p>
              <p>"When we thought we had the mayor in Jackson, and that
                we were going to have a real example of a black
                municipality that was embracing the totality of a
                cooperative commonwealth, we were really excited,"
                Nembhard told me. It encouraged black-led co-ops around
                the country.
              </p>
              <p>For instance, followers of the late James and Grace Lee
                Boggs have been planting a network of cooperative
                enterprises on the abandoned lots of Detroit. In New
                York, the city government is investing $3.3 million in
                creating new worker cooperatives alongside the existing
                ones in industries like home care and catering. A
                cooperative security company has started in a Queens
                housing project. Charles and Inez Barron, longtime
                movement friends of Lumumba's, want to use their
                positions in the state assembly and the city council in
                New York State to set up co-ops in some of New York
                City's poorest neighborhoods.
              </p>
              <p>Cooperatives take time, and this new economy is coming
                along too slowly for those who need it most. The
                generation of farmers that organized under the
                Federation of Southern Cooperatives in the 1960s and 70s
                is aging out of existence, and the new generation of
                black co-ops is still emerging. The story of black
                cooperatives, as much as it is one of "collective
                courage," in Nembhard's words, is a story of loss. The
                loss once came in the form of Governor George Wallace's
                Alabama state troopers pulling over a truck full of
                cucumbers until they turned to mush in the summer sun;
                then it was a police raid with a tank; then an aortic
                aneurysm.
              </p>
              <p>***
              </p>
              <p>When Chokwe Antar first looked at his father's body in
                the hospital room, he made the decision to finish what
                had been begun. He didn't say anything; there still had
                to be discussions in MXGM about the next move. His wife
                was pregnant. Some still felt he wasn't experienced
                enough, but ultimately, the movement's decision echoed
                his own, and he ran on a promise to continue what his
                father had started. Throughout the country, MXGM members
                mobilized again. But by the time of Lumumba's death, the
                Jackson-Kush Plan was secret no more, and the city's
                business class was better prepared to oppose it.
              </p>
              <p>Socrates Garrett is Jackson's most prominent black
                entrepreneur. He went into business for himself in 1980,
                selling cleaning products to the government; now, he and
                his nearly 100 employees specialize in heavy-duty
                environmental services. The story of his success is one
                of breaking through Mississippi's white old-boy network,
                and to do that his politics have become mainly reducible
                to his business interests. He is a former chairman of
                the chamber of commerce and serves on the boards of
                charities. He's a self-described progressive who
                supported the last Republican governor, Haley Barbour.
                He became a political force—by necessity, and with less
                ideological freight than the partisans of MXGM.
              </p>
              <p>"I had to have relationships with politicians," Garrett
                told me. "If you're not doing business with the
                government, you're not in mainstream America."
              </p>
              <p>Garrett became a Lumumba supporter when it became clear
                who was going to win the election, but he grew
                disillusioned quickly. The MXGM-led administration
                didn't play his kind of politics. "They started putting
                people in from different walks of life," he recalled.
                "They had a lot of funny names, like Muslim names." He
                was informed that he should not expect special
                treatment. Safiya Omari, Lumumba's chief of staff,
                insisted that he was being treated like any other
                contractor, but Garrett perceived it as a snub—right
                when the militant black mayor seemed to be bending over
                backward to assuage the White Establishment.
              </p>
              <p class="has-image"><span class="body-image-wrapper"> </span></p>
              <p>"Here you are, a black man—you start from scratch and
                work your way up, thirty years out here struggling—and
                there's something wrong with my business model?" he
                said.
              </p>
              <p>Garrett couldn't wrap his head around how cooperatives
                were going to take on big city contracts, with all the
                bonding and hardware such work requires. Mississippi law
                doesn't even have a provision for worker or consumer
                cooperatives; those that do exist must incorporate out
                of state. "In my opinion, it was going to produce
                chaos," he said. He set about looking for a new mayor to
                raise up, and before long came upon Tony Yarber, a young
                bow-tied black pastor and city council member from a
                poor neighborhood. (Yarber's LinkedIn profile still
                lists his profession as a motivational speaker.) What he
                lacked in age and experience was more than made up for
                in his willingness to collaborate.
              </p>
              <p>Garrett and Yarber quietly set out to organize a run
                against Lumumba in 2017, but when the mayor died, their
                chance came sooner than expected. The white business
                class that had tolerated and even liked Mayor Lumumba
                wasn't ready to risk his young and little-known son.
                Jackson Jambalaya, a straight-talking conservative blog,
                ridiculed him as "Octavian." Chokwe Antar's posters,
                between plentiful exclamation points, made promises of
                "continuing the vision"; Yarber, for his part, told the
                Jackson Free Press, "I don't make promises to people
                other than to provide good government." Garrett was his
                top individual donor.
              </p>
              <p>The result was a reversal from the election a year
                earlier. Jackson's population is 80 percent black, and
                Chokwe Antar won a solid majority of the vote in black
                neighborhoods. But the white minority turned out in
                droves, urged by last-minute canvassing in more affluent
                areas, which voted 90 percent for Yarber. Narrowly, on
                April 22, Yarber won.
              </p>
              <p>Yarber removed almost all the members of the previous
                administration. Even Wendell Paris, who'd been working
                part time to develop community gardens on city land
                since before Lumumba's administration, was dismissed.
                When I visited city hall a year later, Yarber's sister,
                a police officer, was sitting by the metal detector at
                the entrance, pecking on the same iPhone that was once
                issued to Lumumba.
              </p>
              <p>"The whole sense that we're going to do something great
                has sort of dissipated," Safiya Omari told me.
              </p>
              <p>Sitting on his front porch, wearing a faded T-shirt
                from the first mayoral campaign and a black cap with Che
                Guevara inside a small red star, Akuno tried to explain
                to me the experience as he slathered his two small
                children in natural bug repellent. With the 1 percent
                tax and the water-rate hikes, they'd alienated part of
                their base. But capitalism didn't leave them a choice.
                He was following the news of Syriza, the leftist party
                in Greece, as it tangoed with the Troika. "I feel like I
                know exactly the conversations they are having behind
                the scenes," he said. "I've been there."
              </p>
              <p>Across town, Garrett was feeling blessed. Mayor Yarber
                put things back to what he was used to. "Every time, God
                sends an answer," he told me. "But I can assure you that
                that movement is alive and well. And I can assure you
                that unless Yarber is razor sharp, they'll be back."
              </p>
              <p>In May 2014, just months after Lumumba's death,
                hundreds of people came to the Jackson State University
                campus from around the country and the world for a
                conference called Jackson Rising. They learned the
                history of black-led cooperatives from Nembhard and took
                stock of what might have been in Jackson—and what might
                be. Lumumba's image appeared on the cover of the
                program, and on the first page, he spoke from the grave
                with a signed-and-sealed resolution from the mayor's
                desk. "Our city is enthused about the Jackson Rising
                Conference and the prospects of cooperative
                development," it said, as if nothing had changed. In
                fact, city hall's expected support for the event lasted
                no longer than Lumumba's tenure.
              </p>
              <p>MXGM was meanwhile hatching a new organization,
                Cooperation Jackson, to carry on the work that had been
                started. Akuno enumerated a four-part agenda: a co-op
                incubator, an education center, a financial institution,
                and an association of cooperatives. Plans were soon
                underway to seed, first, three interlocking co-ops: an
                urban farm, a catering company named in honor of
                Lumumba's wife, Nubia, who died in 2003, and a
                composting company to recycle the caterers' waste back
                into the farm. Akuno raised money from foundations,
                entertainers, and small donors, and the Southern
                Reparations Loan Fund would be pitching in as well.
                Cooperation Jackson started buying up land for its own
                community land trust. Its members restored and painted
                what would become the Lumumba Center.
              </p>
              <p>Jackson's hot summer seemed especially apocalyptic last
                year. In South Carolina, Dylann Roof had murdered nine
                African American worshipers in a Charleston church; day
                after day, there was news of black churches across the
                South burning. Calls were mounting to take down the
                Confederate battle flag flying over the South Carolina
                Capitol, but comparatively few were talking about the
                stars and bars that still cover a substantial portion of
                the Mississippi state flag everywhere it appears. The
                Supreme Court declared same-sex marriage the law of the
                land, overturning the Mississippi Constitution's
                marriage amendment, and the preachers who heavily
                populate the radio spectrum in Jackson declared the
                United States of America definitively captive in the
                talons of the devil. In the Lumumba Center's backyard,
                Cooperation Jackson's Freedom Farm consisted of a few
                rows of tilled earth, and in the kitchen, Nubia's Cafe
                was having its first test run. Akuno and others were
                planning a trip to Paris for the UN climate summit. Down
                the road at the Cooperative Community of New West
                Jackson, Nia Umoja and her neighbors had bought 56
                properties for their land trust. "We've taken almost all
                the abandoned property off the speculative market,"
                Umoja said.
              </p>
              <p class="pullquote">Socrates Garrett was Jackson's most
                successful black entrepreneur when Lumumba became mayor.
                "Here you are, a black man—you start from scratch and
                work your way up, thirty years out here struggling—and
                there's something wrong with my business model?" he
                said.</p>
              <p>In the wake of Roof's shooting spree, Chokwe Antar
                helped organize a rally at the state capitol to demand
                changing Mississippi's flag, alongside local
                politicians, activists, and hopefuls. The actress
                Aunjaune Ellis, flanked on either side by guards in
                black MXGM T-shirts, called for "rebranding our state"
                and "a different way of doing business." Chokwe Antar
                led a chant: "Stand up, take it down!" "Free the land!"
                followed. Then, of course, "By any means necessary."
              </p>
              <p>Chokwe Antar's name was in the national news a week
                later. In Clarke County, a police officer stopped
                Jonathan Sanders, a black man with a horse-drawn buggy,
                and he wound up dead after the cop put him in a
                chokehold. Chokwe Antar took the case. The incident
                became a possible flash point for the Black Lives Matter
                movement's roving attention, but the story soon faded,
                and in January, a grand jury declined to indict the
                officer. The rebel flag still flies over Mississippi.
                The state, also, has been vying to wrest control over
                Jackson's valuable airport—another blow to self-rule for
                the black-majority city. And the decision has been made:
                Antar will run for the mayor's office again in 2017.
              </p>
              <p>The flag campaign was the subject of conversation over
                grilling vegetables and chicken for dinner at the
                Lumumba Center in late June. Akuno, pacing back and
                forth over the grill, led the discussion. "I think with
                some of this Confederate stuff—that's a distraction," he
                said. "Is that really our agenda? Did we define it, or
                did the media define it, saying that this is within the
                limits?" He'd been saying as much to Chokwe Antar. Akuno
                wanted to keep the focus on the co-ops and the
                assemblies and elections—real counter power, backed by
                self-sufficiency.
              </p>
              <p>"Nothing don't change, whether the flag comes down or
                not," said New Orleans housing activist Stephanie Mingo,
                from the other side of a picnic table. "There's still
                going to be red, white, and blue."
              </p>
              <p>"I'm not a fan of the Black Lives Matter thing—because,
                to be honest with you, they don't," Akuno went on. "Your
                life did matter, when you were valuable property. You
                were very valuable at one point in time. We're not
                valuable property anymore." His pacing took him and his
                gaze back to the grill, where he flipped over a hunk of
                chicken.
              </p>
              <p>"My argument is to tell other black folk, let's start
                with the reality."</p>
              <p><i>This article appeared in the <a target="_blank"
                    href="http://www.vice.com/magazine/23/2">April issue
                    of VICE magazine</a>. Click <a
data-saferedirecturl="https://www.google.com/url?hl=en&q=https://checkout.subscriptiongenius.com/vice.com/&source=gmail&ust=1460118748161000&usg=AFQjCNEybum6Xtbn22Qry0DoK9fhUfqUJA"
                    target="_blank"
                    href="https://checkout.subscriptiongenius.com/vice.com/">HERE</a>
                  to subscribe.</i></p>
            </div>
          </div>
        </div>
      </div>
      <div> </div>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.freedomarchives.org">www.freedomarchives.org</a>
    </div>
  </body>
</html>