<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
    <h2><strong>Why African Americans Should Stand with Muslims and
        Arabs</strong></h2>
    <h3><strong>by BAR editor and columnist Ajamu Baraka</strong></h3>
    <p>12/16/2015<br>
      <b><small><small><a class="moz-txt-link-freetext" href="http://blackagendareport.com/node/4859">http://blackagendareport.com/node/4859</a></small></small></b><br>
    </p>
    <p>“<em><strong>The lack of concern for the human rights of Arabs
          and Muslims reflects the fact that their lives, like the lives
          of black people, don’t really matter.”</strong></em></p>
    <p>It’s been a sad and pathetic spectacle: Muslim and Arab
      spokespersons summoned to examination by a new Christian
      inquisition. This time, however, the grand inquisitors are the
      members of the corporate media who force the beleaguered
      spokespersons to defend their communities while simultaneously
      proclaiming their loyalty to the idea of “America.”</p>
    <p>The inquisitors questioned them with authentic incredulousness on
      their effort to stem the radicalization of members of their
      communities and <u><a
href="http://www.amazon.com/Muslims-Are-Coming-Islamophobia-Extremism-ebook/dp/B00EGMBJZI/ref=tmm_kin_swatch_0?_encoding=UTF8&qid=&sr=">lecture
          them</a></u> on the need for their communities to be even more
      obsequious, even as their communities face escalating violence and
      police state intimidation. The obvious contradiction between the
      supposed American values of tolerance, freedom of religion,
      individual rights and non-discrimination and the demand that the
      spokespersons surrender those rights in order to prove loyalty is
      lost on the inquisitors and the audience who have come to expect
      members of minority communities to perform humiliating rituals for
      the psychological comfort of the majority.</p>
    <p>The consequences of Islamophobia and anti-Arab sentiments have
      been dramatic, infecting the whole culture and all sectors of the
      population.</p>
    <p>Even in the African American communities anti-Muslim sentiments
      are increasingly voiced, which is particularly interesting because
      until recently African Americans made up the largest and oldest
      Muslim population in the country. There are comments about the
      “A-rabs” and Muslims exploiting black people and some have even
      gone so far as to give support to the social discrimination and
      governmental monitoring of Muslims by state authorities.</p>
    <p>“<em><strong>The de-valuation of Arab and Muslim lives has been
          an operative principle of U.S. policies in the Middle-East
          since it became the hegemonic power in the region.”</strong></em></p>
    <p>Individuals who hold those views don’t quite understand that
      calls for more monitoring, control and curtailment of the rights
      of Muslims on the part of the state is no more than the
      “niggerization” of these communities. What this means is that, if
      accepted and normalized, it only increases the certainty that
      repression in black communities will continue to intensify as we
      are also increasingly identified as a “radicalized” internal
      enemy.</p>
    <p>When Muslims and Arabs are de-humanized and reduced to a
      distorted figment of the national imagery, Guantanamo gulags,
      drone strikes, torture, mass surveillance, social exclusion and
      national destruction by the military apparatus and national
      security state are the appropriate and even expected responses
      demanded by the public to the Muslim “threat.”</p>
    <p>That is why the hypocrisy of political leaders in the U.S. is so
      galling. The de-valuation of Arab and Muslim lives has been an
      operative principle of U.S. policies in the Middle-East since it
      became the hegemonic power in the region.<strong> </strong></p>
    <p>There is not much space between Hillary Clinton’s joke about the
      murder of Muammar Gaddafy – “We came, we saw, he died” – which of
      course took place during a murderous NATO assault on Libya that by
      conservative estimates killed tens of thousands, and the positions
      of various governors on the issue of Syrian refugees and even with
      Donald Trump’s latest proposal to temporarily ban Muslim
      immigration.</p>
    <p>Yet we are supposed to believe that these leaders are now
      outraged about Trump’s comments.</p>
    <p>What African Americans must remember is that before the post-9/11
      criminalization of Arab and Muslim communities, the playbook for
      how to police and repress a captured community was written in our
      communities.</p>
    <p>“<em><strong>Calls for more monitoring, control and curtailment
          of the rights of Muslims on the part of the state is no more
          than the “niggerization” of these communities.”</strong></em></p>
    <p>Before the registration of young Arab and Muslim students after
      9/11, local police forces compiled massive biographical databases
      of young African Americans as a means of monitoring so-called
      gangs and controlling crime. Stop and Frisk, mass incarceration,
      police executions, torture, governmental infiltration of our
      organizations, raids, house to house searches, were perfected and
      normalized in our communities.</p>
    <p>The systematic state terrorism being carried out in Muslim
      communities in France today under their state of emergency and the
      criminalization, social ostracism, violence and official
      discrimination directed at Muslims in the U.S. today will be most
      certainly directed at black activists and our communities tomorrow
      when the state and public opinion turns against the latest
      expressions of black opposition popularly characterized as the
      black lives matter movement.</p>
    <p>That is the terrible reality that we know is coming our way. And
      those of us who will maintain an unrelenting critique of this sick
      society and the oppressive apparatus will be labeled as the
      “radicalizers” of this black opposition.</p>
    <p>What was once labeled as racist demagoguery in the short liberal
      post-war period has now been rehabilitated and given a new
      respectability in relationship to Muslims and Arabs. Since the
      attacks in Paris and San Bernardino, individual Muslims have been
      assaulted, mosques firebombed and threats sent to Muslim community
      and civic organizations with almost no coverage from the corporate
      press.</p>
    <p>This lack of concern for the human rights of Arabs and Muslims
      reflects the fact that their lives, like the lives of black
      people, don’t really matter. Is there any other way to explain the
      still overwhelming support for Israel and even the dismissal of
      Bernie Sanders commitment to continue Obama’s drone terror program
      even though it is clear that thousands of non-white innocents have
      lost their lives as a result?</p>
    <p>We must have no illusions.</p>
    <p>“<em><strong>We should reach out to Arabs and Muslims in the U.S.
          to share with them our experiences surviving racial
          totalitarianism, so that we both can learn and survive
          together.”</strong></em></p>
    <p>The <u><a
          href="http://www.greatissuesforum.org/pdfs/said_orientalism.pdf">“orientalist”</a></u>
      construction of the Arab that occupies the consciousness of
      Westerners as blood-thirsty, violent, irrational with a strange
      sexist religion is just the flip side of the racist colonialist
      coin in which global anti-blackness is on the other. Both
      constructions make the Arab-Muslim and the black “killable.” And
      when you are both black and Muslim, it is a deadly combination
      that can end up in a situation that <u><a
href="http://www.freep.com/story/news/local/michigan/wayne/2015/07/26/imam-luqman-abdullah-shooting-lawsuit/30619475/">Iman
          Luqman Abdullah</a></u> faced in Detroit when he was murdered
      by FBI agents.</p>
    <p>Totalitarianism applied to specific peoples can exist side by
      side with the current practices of liberal democracy especially
      when the majority is unaware, silent or both. Like the
      Palestinians who reached out to the resisters in Ferguson to
      counsel them on how to deal with the Israeli trained police
      forces, we can and should reach out to Arabs and Muslims in the
      U.S. to share with them our experiences surviving racial
      totalitarianism, so that we both can learn and survive together.</p>
    <p>But collective self-interest is not the main motivation for why
      African Americans should oppose the growing neo-fascist sentiments
      and legislative policies directed at Arabs and Muslims.</p>
    <p>Opposing efforts that expand the repressive power of the state
      and undermine the fundamental human rights of individuals and
      groups is consistent with our history and principles. This stance
      represents the foundational principles of the black radical
      tradition. Opposition to all forms of individual and collective
      oppression is the mandatory call to action for this tradition and
      serves as the basis for attempting to establish relations of
      solidarity, even if that solidarity is not returned.</p>
    <p>So in the face of the growing repression of this community, we
      must stand with our Arab and Muslim brothers and sisters. We know
      from our painful history that within the dark corners of the
      imagination of the racist settler-colonialist, Muslims are today’s
      Native “savages” and rebellious niggers that are both feared and
      hated as an existential threat.</p>
    <h5><em><strong>Ajamu Baraka is a human rights activist, organizer
          and geo-political analyst. Baraka is an Associate Fellow at
          the Institute for Policy Studies (IPS) in Washington, D.C. and
          editor and contributing columnist for the Black Agenda Report.
          He is a contributor to “Killing Trayvons: An Anthology of
          American Violence” (Counterpunch Books, 2014). He can be
          reached at </strong></em><u><a
          href="http://www.AjamuBaraka.com/"><em><strong><a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.AjamuBaraka.com">www.AjamuBaraka.com</a></strong></em></a></u></h5>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.freedomarchives.org">www.freedomarchives.org</a>
    </div>
  </body>
</html>