<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
    <b><small><small><small><a class="moz-txt-link-freetext" href="http://blackagendareport.com/paris_attacks_white_lives_matter">http://blackagendareport.com/paris_attacks_white_lives_matter</a></small></small></small></b><br>
    <h2><strong>The Paris Attacks and the White Lives Matter Movement</strong></h2>
    <h3><strong>by BAR editor and columnist Ajamu Baraka</strong></h3>
    <p>November 18, 2015<br>
    </p>
    <p><strong><em>“The white supremacist ideology and world-view,
          normalized and thus unrecognized by most, has become a form of
          psychopathology.”</em></strong></p>
    <p>I received a message from one of my friends in Lebanon who asked
      with feigned curiosity why the U.S. media only gave a passing
      reference to the bombing in Beirut before turning to non-stop
      coverage of the attacks in Paris.  Of course, like many of us she
      already knew the answer – that in the consciousness of the White
      West there is a premium on the value of White life.</p>
    <p>Acknowledging this fact is neither new nor should it be
      particularly controversial. Its obviousness is apparent to anyone
      who is honest.  We saw it in the response to the Charlie Hebdo
      attacks where the world (meaning the White West) engaged in a
      gratuitous expression of moral outrage against terrorism. But that
      outrage against terrorism didn’t extend to the two thousand
      Nigerians who were murdered by Boko Haram the same weekend that a
      massive <a
href="http://www.ajamubaraka.com/the-charlie-hebdo-white-power-rally-in-paris-a-celebration-of-western-hypocrisy/">rally
        in Paris</a> took place to condemn the Charlie Hebdo attack. At
      that rally not one word of solidarity or condemnation of terrorism
      in Nigeria was expressed by the speakers or the thousands gathered
      that day.   </p>
    <p><strong><em>“Non-European life simply does not have equal value.”</em></strong></p>
    <p>What my friend and all of us who have been the victims of the
      selected morality and oppressive violence of Western civilization
      over the last five hundred years have come to understand is that
      non-European life simply does not have equal value.   </p>
    <p>How else can one explain the complete lack of attention to the
      humanity of the victims of ISIS attacks in Beirut and in Bagdad
      the day before or the lack of concern for the lives of the over
      7,000 people in Yemen murdered by the Saudi Arabia dictatorship,
      with U.S. and NATO support?</p>
    <p>And is it unfair to suggest that it is the diminished value of
      life of the lives of people in the global South that allows
      supporters of Bernie Sanders to dismiss his support for U.S.
      war-mongering policies in the global South?</p>
    <p><strong>The Liberal Roots of White Supremacist Psychopathology  </strong></p>
    <p>In the classrooms of Western universities and occasionally in
      civic courses in high schools, students are introduced to the
      ideas of liberal humanitarianism that are supposed to characterize
      the core values of the European enlightenment. The enlightenment
      is supposed to represent the progressive advancement of all of
      humanity by the thinkers of Europe who, of course, represented the
      leading edge of collective humanity.</p>
    <p>But what is not sufficiently interrogated in these classes is the
      fact that while these grand theories of “mankind’s” inherent
      equality, rationality and even “perfectibility,” were being
      discussed, those theorists had already arrived at a consensus.
      This consensus was on the criteria for determining which
      individuals and groups would be recognized as having equal
      membership in the human family, what Hannah Arendt referred to as
      those people who had the “right to have rights.” According to the
      criteria, women and the non-European world were excluded or
      assigned to a lower order of humanity.  Eurocentric academicians,
      still a hegemonic force in the West, don’t historicize the “great”
      humanitarian theories of Europe and critically juxtapose the rise
      of those theories with the concrete practices of European powers.
      Those practices involved the systematic slaughter of millions of
      Indigenous people throughout the America’s and the African slave
      trade that made Europe fat and rich and allowed for the creation
      of a class of intellectuals freed-up from the struggle to earn a
      living and able to engage in the higher contemplations of life. </p>
    <p><strong><em>“Women and the non-European world were excluded or
          assigned to a lower order of humanity.”</em></strong></p>
    <p>However, Eurocentric liberalism was never just confined to the
      academy. It became the hegemonic ideological force that embedded
      itself in the culture and collective consciousness of the Western
      project and with it the de-valuation of non-European life and
      culture. In other words, the white supremacist ideology and
      world-view, normalized and thus unrecognized by most, has become a
      form of psychopathology. It is the cognitive dissonance that Fanon
      talks about regarding white supremacy as part of the colonial
      mindset and what James Baldwin refers to as the “lie of white
      supremacy” that has distorted the personalities, lives and the
      very ability of many white people to grasp reality.</p>
    <p>However, the contradictions in the spheres of ideas and culture
      are not the real threat. The construction of a Western collective
      consciousness that is unable to cognitively process information
      and consider knowledge beyond the assumptions of its own
      world-views and values is dangerous enough, but the ease with
      which humanity is stratified with Europeans and their societies
      representing the apex of human development is the real threat
      because that belief has resulted in the rationalization for the
      crimes of colonialism, slavery and genocide, and the politics of
      permanent war.    </p>
    <p><strong>The White Lives Matter Movement writ large, played out on
        the international stage  </strong></p>
    <p>Despite the spirited defense of the positive aspects of
      liberalism from John Rawls to radicals like <a
href="http://inthesetimes.com/article/18605/breaking-the-taboos-in-the-wake-of-paris-attacks-the-left-must-embrace-its">Slavoj
        Zizek</a>, the racist and sexist contradictions of liberalism
      was once again confirmed by the obscenely disproportionate
      response to the attacks in Paris that once again demonstrated that
      liberalism is no more than a racist ideological construct posing
      as trans-historical philosophy.</p>
    <p>However, let me be clear, my critique of the moral hypocrisy of
      the West should not be read as a rationalization for the horrific
      crimes committed in Paris a few days ago.  </p>
    <p>The intentional murder of non-combatants is a recognizable war
      crime that can rise to the level of a crime against humanity and
      should always be condemned with the perpetrators brought to
      justice. That legal principle is based on the moral principle of
      the equal value of all life and everyone’s human right to life.
      The defense and enforcement of those principles requires, however,
      that all states and groups be subjected to the same legal and
      ethical standards and that all are held accountable.</p>
    <p><strong><em>“Some states – like the United States – proudly claim
          their ‘exceptionality,’ meaning impunity from international
          norms, as a self-evident natural right.”</em></strong></p>
    <p>But in the context of the existing global power relations, crimes
      committed by Western states and those states aligned with the West
      as well as their paramilitary institutions escape accountability
      for crimes committed in the non-European world.  In fact some
      states – like the United States – proudly claim their
      “exceptionality,” meaning impunity from international norms, as a
      self-evident natural right.</p>
    <p>And in that sense, while the victims of the violence in Paris may
      have been innocent, France was not.  French crimes against Arabs,
      Muslims and Africans are ever-present in the historical memory and
      discourse of many members of those populations living in France.
      Those memories, the systemic discrimination experienced by many
      Muslims and the collaboration of French authorities with the U.S.
      and others that gave aid and logistical support to extremist
      elements in Syria and turned their backs while their citizens
      traveled to Syria to topple President Assad, became the toxic mix
      that resulted in the blowback on November 13.  </p>
    <p>Although a number of the dead in Paris are young Arabs, Muslims
      and Africans, in the global popular imagination, France, like the
      U.S. (even under a Black president), is still white. </p>
    <p>So in Iraq the Shia will continue to <a
        href="https://www.iraqbodycount.org/database/">die in the
        thousands</a> from ISIS bombs; the Saudi’s will continue to
      slaughter Houthi’s with U.S. and NATO assistance; and Palestinian
      mothers will continue to bury their children, murdered by Zionist
      thugs in and out of uniform, without any outcry from the West. CNN
      and others will give non-stop coverage to the attacks in Paris
      because in the end we all really know that the lives that really
      matter are white.</p>
    <h5><strong><em>Ajamu Baraka is a human rights activist, organizer
          and geo-political analyst. Baraka is an Associate Fellow at
          the Institute for Policy Studies (IPS) in Washington, D.C. and
          editor and contributing columnist for the Black Agenda Report.
          He is a contributor to </em></strong><strong>“Killing
        Trayvons: An Anthology of American Violence”<em> (Counterpunch
          Books, 2014). He can be reached at </em></strong><a
        href="http://www.ajamubaraka.com/"><strong><em><a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.AjamuBaraka.com">www.AjamuBaraka.com</a></em></strong></a></h5>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.freedomarchives.org">www.freedomarchives.org</a>
    </div>
  </body>
</html>