<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
    <div id="container" class="container font-size5">
      <div style="display: block;" id="reader-header" class="header"> <b><small><small><a
                href="http://www.crimethinc.com/texts/r/kurdish/"
                id="reader-domain" class="domain"><a class="moz-txt-link-freetext" href="http://www.crimethinc.com/texts/r/kurdish/">http://www.crimethinc.com/texts/r/kurdish/</a></a></small></small></b>
        <h1 id="reader-title">Understanding the Kurdish Resistance:
          Historical Overview & Eyewitness Report</h1>
      </div>
      <div class="content">
        <div style="display: block;" id="moz-reader-content">
          <div xml:base="http://www.crimethinc.com/texts/r/kurdish/"
            id="readability-page-1" class="page">
            <div class="text">
              <p>Until recently, few in the Western world had heard of
                the Kurds, let alone their revolutionary history.
                Brought into the spotlight by their fight against the
                Islamic State of Iraq and Syria (ISIS), they have
                received a great deal of attention both from the
                mainstream mass media and from radicals and
                revolutionaries around the world. </p>
              <p>Romanticized and often summarized superficially as a
                population fighting Islamists, the Kurds have a
                tradition of self-defense extending across several
                national borders. They have been fighting for their
                liberation since the dissolution of the Ottoman Empire,
                if not prior; the religious revolts led by Sheikh Said
                in 1925 and the uprising against assimilation in Dersim
                in 1937 are only two examples out of a long legacy of
                Kurdish resistance. But without a doubt, the most
                long-lasting and effective Kurdish rebellion has been
                the one launched by the PKK (Partiye Karkerên
                Kurdistanê—Kurdish Workers Party) 40 years ago. The
                resistance to ISIS in Northern Syria (western
                Kurdistan—Rojava)<sup class="refnumber">1</sup><small><span
                    class="fnumber">1.</span> Geographically, Kurdistan
                  is defined by cardinal directions. So western
                  Kurdistan, which is in northern Syria, is called <em>Rojava</em>
                  (West); northern Kurdistan, which is in southeastern
                  Turkey, is <em>Bakur</em> (North); southern
                  Kurdistan, in northern Iraq, is <em>Bashur</em>
                  (South); and eastern Kurdistan, in southwestern Iran,
                  is <em>Rojhelat</em> (East).</small> and the fight
                for the autonomy of Kurds in Turkey (northern
                Kurdistan—Bakur) are the culmination of the PKK’s
                decades-long struggle. Yet the PKK looks very different
                today than it did during its formation, and its
                aspirations have evolved alongside its political
                context. </p>
              <p>What follows is my attempt to share what I have learned
                and observed during my visits to Kurdistan, in both
                Bakur and Rojava. It is a long and complex story filled
                with difficult contradictions, some of which will be
                presented below. In the face of incredible odds, the
                resilient Kurds have been able to put theory into
                practice alongside a well-crafted strategy. To
                understand their movement today, lets start by looking
                at how it emerged.</p>
              <h2>The Early Days of the PKK</h2>
              <p>The PKK is the product of two different historical
                processes. The first and more fundamental one is the
                formation of the Turkish nation-state, a project based
                upon the elimination of all non-Muslims and the
                assimilation of all non-Turkish ethnicities. The second
                and more immediate accelerant is the powerful youth and
                student movement of the late 1960s and ’70s in Turkey. </p>
              <p>To understand contemporary Turkish politics, be it the
                official denial of the Armenian Genocide or the
                repression of the Kurdish movement, we must recognize
                how deeply ultra-nationalism is woven into the fabric of
                society. It is analogous to the Baathist regimes
                elsewhere in the region, which are now meeting their
                expiration dates. All the ingredients are there: a
                formidable and charismatic leader, Mustafa Kemal;<sup
                  class="refnumber">2</sup><small><span class="fnumber">2.</span>
                  Known as Atatürk—the great Turk—after 1934.</small>
                the creation of a national identity, Turkishness; and
                assimilation into a hegemonic yet constructed culture.
                In Turkey, the formal creation of the nation-state in
                1923 was a modernizing project in its own right. Various
                vernacular languages (e.g., Kurdish, Arabic, Armenian,
                Greek) as well as the Arabic alphabet (modified and used
                in written Ottoman, Kurdish, and Persian in addition to
                Arabic) were scrapped in favor of the Latin alphabet; a
                language called Turkish was re-invented, by modernizing
                vernacular Turkish with a heavy dose of European
                influence. Forms of religious expression, from public
                gatherings to clothing, were repressed in the name of
                modern secularism. At the same time, Islam became
                regulated by the state, kept in reserve to mobilize
                against leftists or minorities. As a nation-building
                project, Kemalism essentially sowed the seeds of its own
                destruction; ironically, it is responsible for both the
                neoliberal Islam of Recep Tayyip Erdoğan and the AKP,
                and the Democratic Confederalism of Öcalan and the PKK. </p>
              <p>The degree to which this ultra-nationalism is hammered
                into those who live within the borders of Turkey is
                difficult for a Western audience to grasp. Every morning
                of her official schooling, a Kurdish schoolchild has to
                take an oath that begins “I am Turkish, I am right, I
                work hard,” only to file into a classroom with a
                portrait of Atatürk staring down from the wall, where
                she will hear teachers present the history of the
                Ottoman Empire and emphasize that Turkey is surrounded
                by enemies on all sides. She must go through the motions
                of patriotic holidays several times a year: the
                anniversary of the declaration of the republic (OK), the
                anniversary of the death of Atatürk (well . . . fine),
                the Youth and Sports holiday (seriously?), the
                Sovereignty and Children’s Holiday (give me a break).
                For men, compulsory military service<sup
                  class="refnumber">3</sup><small><span class="fnumber">3.</span>
                  Although Turkey has universal conscription, it also
                  has laws which permit one to pay nearly $10,000 to be
                  exempt from it. In addition, those with higher-level
                  education are often able to land safer positions. Thus
                  those who actually fight the wars are predominantly
                  poor.</small> is a rite of passage into manhood and a
                precondition of employment. It’s common to see rowdy
                street rituals in which young men are sent off to do
                their military service by crowds of their closest male
                friends.</p>
              <p>Nationalism comes not only from the Right but also from
                the Left, and the 1968 generation was no exception. In
                contrast to their counterparts in other countries, this
                generation resembled the old Left more than the new.
                Many of the most revered veterans and martyrs of the
                leftist student movement saw themselves as continuing
                Atatürk’s project of national liberation from
                imperialist powers. It’s telling that the most promising
                move on the part of the leftist student movement
                involved launching a failed coup of their own with
                dissident members of the military. This powerful youth
                movement occupied many universities and organized large
                marches, including an infamous march in which members of
                the US Navy’s 6th Fleet were <a
                  href="http://www.turksolu.com.tr/245/konuksever245.htm">“dumped
                  in the sea”</a>—playing on the mythical imagery of
                Atatürk’s national liberation army dumping the Greeks
                into the Aegean Sea, a fairytale often repeated to
                Turkish schoolchildren. Though it was eventually crushed
                by the military coup of March 12, 1971, this student
                movement left a legacy of armed groups, including Deniz
                Gezmiş’s THKO (Turkish People’s Liberation Army) and
                Mahir Çayan’s THKP (Turkish People’s Liberation Party).<sup
                  class="refnumber">4</sup><small><span class="fnumber">4.</span>
                  Mahir was killed in a military raid during the
                  kidnapping of NATO technicians with the demand of
                  freeing Deniz and two others who would also be
                  executed, Hüseyin Inan and Yusuf Küpeli. Deniz was
                  hung by military rule.</small></p>
              <p>One of the students active in the post-coup second wave
                of the student movement in Turkey was Abdullah Öcalan.
                Born in 1949 in the Kurdish territories of southeastern
                Turkey, Öcalan came to the Turkish capital of Ankara in
                1971 to study. He was impressed by the student movement,
                which had gone as far as torching the vehicle of the
                American ambassador. Alongside the Turkish student
                movement, which left little space to talk about the
                Kurds, there was a new incarnation of Kurdish socialism
                on the rise, especially in the form of the Eastern
                Revolutionary Cultural Houses (DDKO). Other Kurdish
                groups had even started to <a
href="http://bianet.org/biamag/siyaset/151883-dr-sivan-belgeselinden-bugune-ipuclari">organize
                  guerillas in Kurdistan</a>. Öcalan entered this milieu
                and advanced his idea of Kurdistan as an internal colony
                of Turkey, quickly gaining adherents. Comprising a
                nucleus of political militants, this dozen or so people
                came to be known as <em>Apocular (Apoers)</em>, a term
                used for the followers of Öcalan’s thought to this day.
                Not all the members of this initial cadre were Kurds,
                but they all believed in Kurdish liberation from the
                Turkish state. </p>
              <p>This core group left Ankara to foment revolution in
                Kurdistan. The ideological flavor of the day, especially
                with Turkey in NATO, was Marxism-Leninism; founded in
                1978 at a meeting in the village of Fis, the PKK
                (Partiye Karkerên Kurdistanê—Kurdish Workers Party)
                modeled itself on those principles. The first manifesto
                written by Öcalan that year closes by professing that
                the Kurdish Revolution was a part of the global
                proletarian revolution that started with the Russian
                October Revolution and was growing stronger through
                national liberation movements. The group acquired its
                first AK–47 from Syria and started carrying out small
                actions and agitating in towns in Northern Kurdistan.
                Öcalan traveled constantly, presenting lengthy lectures,
                sometimes day-long sessions, which were a major
                component of these initial efforts. This form is still
                seen in the political education sessions that all
                participants in the Kurdish movement are expected to
                complete, guerrillas and politicians alike.</p>
              <p>This initial phase was cut short by another military
                coup only ten years later, in 1980—much bloodier in its
                consequences, with at least 650,000 arrested, more than
                10,000 tortured, and fifty people hanged by the state.
                Öcalan had fled the country shortly before, and many of
                the initial cadre followed in his footsteps. Their
                destination: Syria. In fact, Öcalan crossed from Suruç
                in Turkey into Kobanê in Syria—two towns that have
                become symbols of the Kurdish resistance, and a crossing
                hundreds if not thousands of Kurds have made this past
                year to join the fight against ISIS. From Syria, Öcalan
                started his project in earnest and began to make contact
                with the Kurdish leadership in the region, arranging
                meetings with Barzani and Talabani, tribal leaders with
                a bourgeois nationalist line. He arranged for the first
                trainings of Kurdish guerrillas in Palestinian camps,
                and later in more independently run camps in Lebanon.
                The trained members of the PKK crossed back into Turkey
                to begin the armed struggle announced by their first
                large-scale action in August of 1984, the raids on the
                towns of Eruh and Şemdinli. </p>
              <p>The PKK entered the 1990s with a guerrilla army of more
                than 10,000 and started launching attacks on Turkish
                military positions and other state interests such as
                government buildings and large-scale engineering
                projects. At the same time, what had begun as a
                concentrated effort by a core group of militants began
                to take hold within the entire Kurdish population in the
                region. Newroz 1992 was a turning point in popularizing
                the Kurdish liberation struggle. </p>
              <p>Newroz, celebrated until recently mostly across Iran
                and Northern Iraq, represents the new year and the
                welcoming of spring. Although this celebration was even
                observed in central Asian Turkic communities, Turkey
                rejected it; the PKK advanced the idea of Newroz as a
                national holiday of resistance for Northern Kurdistan.
                Since the late ’80s, March 21 has been a day of mass
                gatherings, often culminating in epic clashes with the
                police. Newroz of 1992 was especially brutal, as the
                ruthless police state that was to devastate Northern
                Kurdistan began to show its face; <a
                  href="https://www.youtube.com/watch?v=ROqnwlymgEc">the
                  killing of fifty people during Newroz 1992 in the town
                  of Cizre was the opening act</a>. The ’90s in
                Kurdistan saw the dirtiest of civil wars, with the state
                employing paramilitary groups culled from both
                ultra-nationalists and Islamic fundamentalists. To dry
                out “the sea in which the guerrilla swam,” 4500 villages
                were evacuated or burned to the ground. Most of the
                40,000 who have died in the war in Northern Kurdistan
                perished in the 1990s. </p>
              <h2>Öcalan’s Prison Years and the Peace Process</h2>
              <p>Öcalan’s eventual capture on February 15, 1999 is a
                tale to be told, referred to by the Kurdish movement as
                “The Great Conspiracy.” Threatened by Turkish military
                action, the Syrian government finally told Öcalan that
                his welcome was over and he had to leave. The
                international cadre of the PKK scrambled to find him a
                new refuge, but no country would touch him. Shuttled
                between Greece and Russia, Öcalan finally found himself
                under house arrest in Italy. Since members of the
                European Union are not allowed to extradite prisoners to
                countries where capital punishment exists, one early
                morning Öcalan was shuttled to Kenya, where he was
                picked up by Turkish commandos. Drugged and tied up,
                Öcalan was flown back to Turkey; <a
                  href="https://www.youtube.com/watch?v=YBBmvB4z-cU">the
                  video</a> of this had a chilling effect across
                Kurdistan. </p>
              <p>A new phase of the Kurdish Struggle was at the door.
                The PKK had to reinvent itself with its leader behind
                bars and sentenced to death, the only prisoner in an
                island prison about 50 miles from Istanbul. In the end,
                Turkey abolished capital punishment in its quest to join
                the European Union, and Öcalan’s sentence was commuted
                to life in prison; this also meant that the Turkish
                state could utilize him in the future. Between 1999 and
                2004, the PKK declared a ceasefire, although the Turkish
                state massacred closed to 800 fighters as they were
                attempting to leave the country to reach their main base
                in Iraq. This was the closest the PKK ever came to
                decomposition, and Öcalan’s supreme authority was
                challenged. But as he himself has pointed out, “The
                history of the PKK is a history of purges”—the PKK cadre
                centered around Öcalan survived its challengers,
                including his own brother. </p>
              <p>In prison, Öcalan found time to read and write as he
                immersed himself in a panoply of thinkers and subjects.
                Many have referenced how he studied Murray Bookchin;<sup
                  class="refnumber">5</sup><small><span class="fnumber">5.</span>
                  Although Western leftists are fascinated by the
                  Bookchin-Öcalan connection, it is not as if Kurdish
                  militants are walking around with Bookchin under their
                  arms in the region. Sure, Democratic Confederalism
                  resembles libertarian municipalities, but pointing to
                  Bookchin as the ideological forefather reeks of
                  Eurocentrism.</small> he also studied Immanuel
                Wallerstein and his World Systems Analysis, as well as
                texts on the history of civilization and Mesopotamia.
                Under the guise of formulating his defense for the
                Turkish courts as well as to the European Human Rights
                Court and providing a <a
href="http://gomanweb.org/GOMANWEB2/Yeni-Dosyalar/A.Ocalan_Yol_haritasi/ocalanin_yol_haritasi.pdf">roadmap
                  for peace in Turkey</a>, he penned several manifestos
                in which he broke with his traditional views on national
                liberation, with all its historical Marxist-Leninist
                baggage, and formulated more palatable ideas under his
                conditions of imprisonment. These ideas were Democratic
                Autonomy and Confederalism.</p>
              <p>A further development shifted the context of the
                Kurdish question. In late 2002, the Justice and
                Development Party (AKP), headed to this day by the
                despotic Recep Tayyip Erdoğan, won the general elections
                and came to power, ending more than a decade of
                dysfunctional coalition governments. Modeling itself as
                what can be termed Islamic neoliberalism, the AKP set
                about integrating Turkey further into the global
                financial system by means of privatization, enclosure,
                and incurring debt. In effect, the debt once owed to the
                IMF is now held by the private sector. At the same time,
                Turkey was subjected to desecularization by a creeping
                fundamentalist morality<sup class="refnumber">6</sup><small><span
                    class="fnumber">6.</span> There is no question that
                  Muslims were subjected to a conservative secularism in
                  Turkey prior to the AKP. Erdogan’s electoral successes
                  capitalized on the resulting frustration.</small> and
                the authoritarian rule of Erdoğan. Erdoğan presented
                this project as returning Turkey to its rightful
                historical place by reincarnating its Ottoman heritage
                and emphasizing economic growth for the nation.</p>
              <p>In May 2004, the PKK once again began a phase of armed
                struggle, ending the ceasefire that had held since 1999.
                Kurds endured increasing repression by the Turkish State
                and cross-border operations into PKK positions in
                Northern Iraq. As he consolidated power, Erdogan came to
                realize that peace with the Kurds would facilitate his
                plans for regional domination that included petroleum
                reserves in Northern Iraq and a number of oil pipelines
                running through the region. By allying himself with the
                large Kurdish population, he hoped to pass a number of
                constitutional changes cementing his power. To put the
                plans into place, in 2009, the Turkish Intelligence
                Agency started to act as an intermediary in negotiations
                between the AKP and PKK representatives in a meeting in
                Oslo. </p>
              <p>Despite the renewed dialogue and various other
                overtures, the Turkish State continued its repression
                against Kurds. Starting in April 2009, the KCK (Group of
                Communities in Kurdistan) trials <a
                  href="http://bianet.org/konu/kck-davasi">sent
                  thousands of people to jail</a>. Militarily, one of
                the most horrific attacks was the bombing of 34 Kurdısh
                peasants on December 28, 2011 in Roboski, Şırnak. The
                Turkish state claimed they were members of the PKK
                crossing the border, but then had to admit that they
                were common villagers involved in cross-border commerce.
                To this day, no one has been brought in front of a judge
                for those murders, and the victims of Roboski <a
href="http://www.dailymotion.com/video/xnmujd_roboski-katliami-imc-ozel_news">remain
                  fresh in many people’s minds</a>. </p>
              <p>The ceasefires came and went with increasing frequency
                through those years; by the summer of 2012, the PKK had
                gained considerable territorial power. In this
                situation, compelled by his territorial ambitions,
                Erdoğan announced that meetings had been taking place
                with Öcalan. Three months later, during 2013’s Newroz, a
                letter from Öcalan was read in which he announced
                another ceasefire. This ceasefire was relatively
                long-lasting, remaining in place until July 24, 2015.
                But just when it seemed like stability was returning to
                Turkey, a chasm opened in Turkish reality on May 31,
                2013. This was the Gezi Resistance.</p>
              <h2>Gezi</h2>
              <p>The Gezi Resistance was the largest and fiercest social
                movement the Turkish Republic has seen <a
                  href="https://www.indybay.org/newsitems/2014/03/03/18751818.php">enacted
                  by its non-Kurdish population</a>. A movement sparked
                by <a
href="http://www.crimethinc.com/blog/2013/06/19/postcards-from-the-turkish-uprising/">a
                  struggle against the development of a park in central
                  Istanbul</a> grew to an all-out national revolt
                against Erdoğan and his neoliberal policies. Kurds were
                present in the Gezi Resistance, too, especially after it
                matured into a non-nationalist and pro-revolutionary
                event. But for the first time in Turkish history, the
                Kurds were not the main protagonists of an
                insurrection. </p>
              <p>The participation of the Kurdish movement in the Gezi
                Resistance is still a controversial topic. A subtle
                bitterness can be felt on both ends. Many in western
                Turkey felt like the Kurds were at best too late to join
                the uprising and at worst did not even want to, for fear
                of jeopardizing their negotiations and peace process. In
                response, Kurds in the region pointed to the lack of
                meaningful solidarity from ethnic Turks during massacre
                after massacre committed against them over the preceding
                decades. In reality, both of these positions are
                caricatures. Many Kurds participated in the clashes
                around Gezi from day one; shortly after the park was
                taken from the police, the Kurdish political party of
                that time (BDP) set up a large encampment at its
                entrance and flew flags with Öcalan’s face over Taksim
                Square—a <a
href="http://www.globaluprisings.org/taksim-commune-gezi-park-and-the-uprising-in-turkey/">surreal
                  sight</a>. Additionally, Kurds were already engaged in
                their own civil disobedience campaign against the
                construction of fortress-like military bases in their
                region.</p>
              <p>In the run-up to the Gezi rebellion, the aboveground
                wing of the Kurdish movement was in the process of
                forming the HDP (Peoples’ Democracy Party) after more
                than a year of consultations as the HDK (Peoples’
                Democratic Congress). One of their MPs stood in front of
                a bulldozer along with only a dozen or so people to
                block the uprooting of the trees during the first
                protests in Gezi, well before it became a massive
                uprising. It is no coincidence then that when it was
                time to select a logo for the HDP, they chose an image
                of a tree. </p>
              <p>Regardless of grudges, Gezi forever transformed
                Turkey—and with it the Kurdish liberation movement’s
                relationship to Turkish society in general and towards
                the AKP and the peace process in particular. Many Turks
                who were on the receiving end of police brutality had
                the veil lifted from their eyes and were finally able to
                imagine the suffering taking place in southeastern
                Turkey. The media blackout of the Gezi Resistance made
                it clear to the participants that they must have been
                kept in the dark about what was actually transpiring in
                Kurdistan. At the tail end of the Gezi resistance, when
                a Kurdish youth named Medeni Yıldırım was killed
                protesting the construction of a fortress-like police
                station in Kurdistan, the movement saw him as one of its
                own and organized solidarity demonstrations with the
                Kurds.</p>
              <p>This furious yet joyous rebellion, initiated by a
                generation that came of age under successive unstable
                coalition governments only to become adults under
                Erdoğan’s decade-long iron rule, served to consolidate
                hatred against Erdoğan. This generation had been defined
                as apolitical or even anti-political, but in reality
                they were what Şükrü Argın has identified as <a
                  href="http://agorakitapligi.com/yazarlar-2/yazarlar/sukru-argin/">counter-political</a>.
              </p>
              <h2>The Wild Youth of Kurdistan</h2>
              <p>Cizre is the epicenter of a region in Northern
                Kurdistan called Botan. The towering mountains in this
                region are the location of many PKK camps, and the towns
                at their base are some of the most rebellious. Cizre in
                particular continues to play an important role to this
                day. Cizre is where the 4th Strategic Struggle Period of
                the PKK materialized, shifting the point of conflict
                from mountainous landscapes dotted with guerrilla camps
                to urban epicenters in which cells of Kurdish militants
                organized. </p>
              <p>In June 2013, in the town of Cizre, <a
                  href="https://www.youtube.com/watch?v=PuIfo1AyNCo">a
                  group of 100 youth standing ceremonially in formation</a>
                announced the beginning of the Revolutionary Patriotic
                Youth Movement (YDG-H).<sup class="refnumber">7</sup><small><span
                    class="fnumber">7.</span> The word for “Patriotic”
                  in YDG-H is <em>yurtsever</em>, which means more
                  accurately “one who loves his or her homeland.”</small>
                With members ranging from their early teens to well into
                their twenties, this new organization coordinated urban
                guerrilla activity within every major metropolitan
                center inside Turkish borders. Kurdish youth began to
                employ Molotov cocktails instead of stones. The recent
                spike of urban combat in Kurdish towns and neighborhoods
                can be attributed to this new organization. Rebellious
                Kurdish youth were especially effective October 6–8,
                2014, when it appeared that the city of Kobanê in Rojava
                was about to fall to ISIS. With the sanction of the
                official Kurdish leadership, Kurdish youth <a
href="http://www.ozgur-gundem.com/haber/129905/koban-serhildani-gercegi-i">went
                  on the offensive</a>, devastating state forces. The
                implicit demand in the riots was for Turkey to stop
                providing logistical and material support to ISIS, and
                to allow Kurdish forces passage across its borders—for
                example, by allowing some heavier artillery to cross
                Turkey to reach Kobanê from Iraq. After the deaths of
                fifty people and the imposition of curfews in six
                different cities and martial law in the Kurdish capital
                of Amed, the Turkish government finally permitted the
                Iraqi Kurdish Peshmerga of the KDP to reach Kobanê with
                their weapons.</p>
              <div class="bigimage">
                <p class="video-container"> </p>
                <p>Announcing the formation of the YDG-H in Cizre.</p>
              </div>
              <p>There are great political differences between the PYD
                and by extension the PKK and the KDP, the current regime
                of Kurds in Northern Iraq who have had autonomy since
                the first Gulf War in 1991. The PKK/PYD are fighting for
                a social revolution based on self-governance,
                self-defense, autonomy, and women’s liberation, with an
                emphasis on ecology and a critique of all hierarchies,
                most notably state power. The KDP, on the other hand, is
                cultivating a national Kurdish bourgeoisie and acts as a
                close ally of Erdoğan. In the 1990s, the KDP fought
                together with Turkey against the PKK. Tensions remain
                high.</p>
              <p>The YDG-H is perhaps strongest in Cizre. After the
                uprising in defense of Kobanê, Cizre entered the
                national discourse again when youth rose up following
                the funeral of Ümit Kurt, taking control of the three
                neighborhoods of Sur, Cudi, and Nur. They were able to
                create an autonomous zone within these neighborhoods
                for two months by <a
                  href="http://www.dailymotion.com/video/x2ijq0v">digging
                  a total of 184 ditches around their neighborhoods</a>.
                The Turkish state effectively lost control of this area
                as the youth took over, burning down at least five
                buildings belonging to the state or its associated
                interests—including a school where many of them were
                also students. </p>
              <p>On a tour of Cizre, I asked some of the members of
                YDG-H why they dug ditches rather than building
                barricades, the traditional revolutionary method of
                asserting autonomy since time immemorial. My host, Hapo,
                explained that since the youth are armed with AK–47s,
                rocket-propelled grenades, and small arms, the police
                cannot exit their armored vehicles, but they can still
                plow through barricades. But again, since they cannot
                exit their vehicles, they also cannot traverse the
                ditches. Hapo described how at first they used pickaxes
                and shovels to excavate these ditches, but then they
                commandeered construction vehicles. <em>The
                  construction vehicles of the municipal government,</em>
                he said, sneaking a subtle smile. I realized he meant
                the municipal government belonging to the aboveground
                political party of the Kurdish Movement, the HDP.</p>
              <p>The wild youth of Cizre are organized into “teams” of
                around ten individuals. Hapo told me that once the
                number of a team grows to more than thirty, they split
                into smaller groups. The teams take their names form
                Kurdish martyrs, often recent ones and sometimes from
                Cizre itself—an eerie reproduction of martyrdom and
                militancy. Teams claim their territory by tagging their
                names on walls, much as graffiti crews do elsewhere
                around the world. During the high point of clashes, each
                neighborhood establishes a base where explosives,
                Molotov cocktails, and weapons are stockpiled during the
                day in preparation for the confrontations that occur at
                night. The younger children are sometimes on the front
                lines throwing rocks at armored police vehicles, but
                they are always the ones who sound the alarm by running
                through the neighborhood shouting: “The system is
                coming! The enemy is coming!”</p>
              <p>The division is clear for the Kurdish militants both in
                the personal and the political. There is the system, and
                there is struggle. Students leave the system
                (universities) in order to join the struggle. The system
                and capitalist social relations inevitably corrupt all
                forms of romantic love; hence, real love is love for
                your people, for whom you struggle. Young militants
                twenty years of age are not allowed to succumb to their
                carnal desires or fall in love. If they do, and they are
                honest about it, they will have to provide a
                self-criticism and hopefully get away with a punishment
                only involving a further, perhaps collective,
                self-criticism session <em>on the platform,</em> as
                they say in the PKK.</p>
              <p>It is clear that the PKK is at a turning point: a new
                generation of militants is hitting the streets,
                transforming the character of the movement. Perhaps the
                formation of the YDG-H was a way for the old guard to
                assert more control over the rebellious youth of the
                Kurdish slums. Even if such a strategy was at play, the
                youth are proving hard to control; the official
                leadership is acknowledging that there are groups acting
                outside of their directives. Only Öcalan himself could
                reign them in. The future of the PKK and the Kurdish
                movement will be determined by this rebellious youth:
                will they will follow the party line lockstep, or come
                up with their own ideas?</p>
              <p>Ultimately, Öcalan had to intervene for the ditches to
                be closed on March 2, 2015. When I brought this up to
                Hapo, who consistently expressed skepticism about the
                official leadership of the HDP and the peace process, he
                said that Apo is the line they don’t cross, and that
                their insurrection in Cizre has strengthened his
                negotiating hand within prison. I was left wondering how
                much of the leadership cult around Öcalan has to do with
                his imprisonment, and whether the democratic structures
                being put in place constitute an attempt to abolish
                himself as the leader.</p>
              <p>On September 4, the Turkish military and police invaded
                Cizre and declared a curfew which would last for nine
                days. They enforced this curfew by placing snipers on
                the minarettes of mosques to shoot anyone out on the
                streets. The siege was only broken under the pressure of
                a march organized by Kurds from surrounding towns, which
                was joined by the HDP's parliament members. When people
                finally entered the town, they found 21 civillians dead,
                15 of whom died on the spot after being shot; the others
                died from their wounds or other illnesses because they
                could not get to the hospital. Among them was a
                35-day-old baby and a 71-year-old man who had attempted
                to get bread during the curfew. The three rebellious
                neighborhoods of Nur, Sur and Cudi were riddled with
                bullets and larger ammunition. The state blamed the PKK
                for the deaths, although not one member of the state
                forces was injured—giving the lie to the pretense that
                the neighborhoods were filled with “terrorists.” This
                latest massacre in Cizre will be remembered for a long
                time and fuel the Kurdish movement.</p>
              <h2>The Revolution in Kurdistan</h2>
              <p>Like the movements that preceded it, Gezi took great
                inspiration from the uprisings in Egypt, Tunisia, and
                the Arab Spring that were able to topple dictators
                swiftly. Although Erdoğan still sits on his throne in
                the palace he built for himself for over a billion
                dollars, Gezi was not a complete failure, as it opened a
                new space for joyful revolt in Turkey’s future. Syria,
                another country that rose up during the Arab Spring,
                seems to have experienced a similarly bittersweet
                outcome. Bashar Al Assad crushed the rebellion in the
                central cities of Syria, while the periphery was thrown
                into a brutal civil war that opened up the stage for
                jihadist groups from Iraq and elsewhere to arrive and
                eventually converge under the banner of ISIS. </p>
              <p>The silver lining in Syria was supplied by the Kurds in
                Rojava, who had been organizing clandestinely for
                decades to support the PKK in the north and to establish
                their own political and military structures. As in
                Turkey, the Assad regime did not permit the expression
                of the Kurdish identity or education in the mother
                tongue, underscoring the similarity between Kemalism and
                Baathism. A massacre in the city of Qamishlo, in which
                the Syrian regime killed 52 people after a soccer riot
                on March 12, 2004, is often cited as the forebear of the
                Rojava revolution.  The main Kurdish political party,
                the PYD, is for all intents and purposes the sister
                organization of the PKK; Öcalan’s portrait is ubiquitous
                in Rojava.</p>
              <p>The PYD and others organized under the banner of
                Tev-Dem (Movement for a Democratic Society) took
                advantage of the approaching instability in Syria to
                declare autonomy on July 19, 2012. It was a relatively
                smooth operation, as preparatory meetings had already
                taken place in mosques throughout the region: more of a
                takeover than a battle. They organized themselves into
                three cantons running along the Turkish border,
                separated from each other by primarily Arab regions.
                These cantons are Afrin in the west, Kobanê in the
                center, and Cizire in the East. It was almost
                unbelievable that after decades of fighting, the
                Kurds—now in pursuit of Democratic Confederalism—had
                claimed their own territory.</p>
              <p>Öcalan’s Democratic Autonomy and Confederalism is the
                vision being implemented in Rojava. Autonomy, ecology,
                and women’s liberation are the three central points of
                emphasis. The most basic unit of this new society is the
                commune. Communes exist from the neighborhood level to
                workplaces including small petroleum refineries and
                agricultural cooperatives. There are communes specific
                to women, such as the Women’s Houses. All these communes
                are organized into assemblies that go up to the cantonal
                level. The current economic model in Rojava is mixed:
                there are private, state, and communal properties. In
                the <a
                  href="http://www.kurdishinstitute.be/charter-of-the-social-contract/">Rojava
                  Social Contract</a> (something akin to their
                constitution), private property is not fully
                disqualified, but it is said that there will be limits
                imposed upon it. It is a society still in transition; so
                far, it is much more anti-state than anti-capitalist,
                but it is undeniable that there is a strong
                anti-capitalist push from within. Time will show how far
                the revolutionaries of Rojava are willing to take it. </p>
              <p>The revolution in Rojava is a women’s revolution; the
                Kurdish movement for liberation places women’s
                liberation above anything else. In addition to having
                their own army and autonomous women-only organizations,
                almost every organizational structure from the municipal
                governments to the armed PKK formations is run by
                co-chairmanship of a man and a woman. Quotas are imposed
                for memberships and other positions, so that equal
                participation from both genders is ensured. March 8,
                International Women’s Day, is taken very seriously by
                Kurdish women, and even more so now with the women’s
                resistance exemplified by the YPJ (Women’s division of
                the People’s Defense Units—the YPG). In his writings,
                Öcalan recognizes patriarchy and the separation of
                genders as the first social problem in history. Perhaps
                paradoxically, many Kurdish women militants attribute
                their liberation to Öcalan and his thought.</p>
              <h2>The Fighters</h2>
              <p>Even though the Kurdish seizure of power in Rojava went
                smoothly, the honeymoon was brief. After capturing a
                large amount of military machinery from Mosul on June
                10, 2014, ISIS pushed north in Iraq and in Syria. With
                its advance came stories of massacres, enslavement,
                displacement, and rape. A month and a half later, in
                August, ISIS reached the Yazidi population, a non-Muslim
                Kurdish speaking community near the Sinjar Mountains,
                where they killed thousands and displaced near 290,000
                people, 50,000 of whom were <a
                  href="http://tr.sputniknews.com/ortadogu/20150804/1016919391.html">stranded
                  on mountains without food or water</a>. ISIS fighters
                seemed especially keen on wiping out this population
                belonging to a pre-Islamic faith with many animistic
                aspects, who had been persecuted for centuries as devil
                worshipers, withstanding more than seventy massacres in
                their history. The Iraqi Kurdish Regional Government
                lacked the agility to intervene with its peshmerga
                forces—in contrast to the PKK, who mobilized rapidly,
                traveling across the country from its main base on the
                Iraqi-Iranian border in Qandil. In coming to the rescue
                of the Yazidi and arming and training this population
                for self-defense, the PKK gained credibility in the
                region run by Barzani and his KDP. Despite the tensions
                between regional Kurdish forces, all the stories and
                images ISIS circulated through social media had the
                effect of unifying the once disparate Kurds, as the
                PKK/YPG joined with the KDP in an uneasy alliance.</p>
              <p>Of all of the Kurdish armed forces, the YPG is the
                newest. The people’s defense forces were formed shortly
                after the revolution, and their numbers quickly swelled
                with volunteers joining to defend Kurdish territories
                from ISIS. This wartime mobilization is also supported
                by conscription, which has started to create tension
                among young people who are not interested in fighting or
                who say they have already done their military service
                with the Assad Regime. But beyond this simmering point,
                in places such as Kobanê, the YPG and the YPJ are
                comprised of people defending their own towns and
                cities. </p>
              <p>Kobanê became ground zero in the resistance as ISIS
                closed in little by little, taking villages on the
                outskirts of the city thanks to their recently obtained
                military superiority. ISIS was especially keen to
                capture Kobanê, as it occupies the most direct route
                between the Turkish border and the de facto ISIS capital
                of Raqqa. In addition, Kobanê was also the launching
                point of the revolution in Rojava. The YPG and YPJ
                offered a heroic resistance with the little firepower
                they had, mostly small arms supported by
                rocket-propelled grenades and the higher-caliber Russian
                <em>Dushkas</em> mounted on the backs of pickup trucks.
                As they retreated further and further into the city
                proper of Kobanê, the YPG and YPJ reached near-celebrity
                status, thanks in part to the West’s romanticization and
                objectification of YPJ women fighting the bearded hordes
                of ISIS. Everyone from prominent leftist academics to <em>Marie
                  Claire</em> magazine, who featured the YPJ (to the
                snickering of YPJ members in Kobanê), started singing
                the praises of the Kurdish fighters. </p>
              <p>One has to admit the neatness of the contrast on the
                Rojava battlefield: a feminist army courageously
                resisting misogynist bands of fundamentalists.
                Apparently, many fighters within ISIS believe that if a
                woman kills them, they will not enter heaven as glorious
                martyrs. This belief is known by the members of the YPJ
                and used in a form of psychological warfare on the front
                lines. The women of the YPJ make it a point to sound
                their shrill battle cry, a well-known Kurdish
                exclamation of rage or suffering called <em>zılgıt,</em>
                before they enter into battle with ISIS. They are making
                sure the jihadists know they are about to be sent to
                hell. </p>
              <p>Hundreds of Kurds from Turkey crossed the border to
                join the YPG forces defending Kobanê alongside PKK
                guerrilla units that moved into the region. Turkish
                leftists also started making the journey, becoming
                martyrs themselves. In one case, Suphi Nejat Ağırnaslı,
                a sociology student at one of the most prestigious
                universities in Istanbul, influenced in his own writings
                by the French journal <em>Tiqqun,</em> went to Rojava
                only <a href="http://hayalgucuiktidara.org/">to be
                  martyred</a> after a few weeks. The nom de guerre he
                had chosen was Paramaz Kızılbaş, a synthesis of the name
                of a well-known Armenian socialist revolutionary
                executed by the Ottomons and the Alevi faith,
                historically repressed in Turkey. This exemplifies the
                character of solidarity in the region: a Turkish
                revolutionary, assuming the name of an Armenian one,
                going to defend the Kurdish revolution. </p>
              <p>As reported in the Western media, many Americans and
                Europeans also made the journey to join the ranks of
                fighters in Rojava. Some integrated into the YPG or YPJ;
                others joined other units, such as the United Freedom
                Forces (BÖG), <a
href="http://www.radikal.com.tr/dunya/kobanide_savasan_turkiyeli_solculara_isidciler_ne_sordu-1282919">comprised
                  of communists and anarchists</a>. Apart from
                international revolutionaries arriving in solidarity
                with the Kurdish struggle for liberation, there are also
                ex-military or military wannabes from the UK or the US
                who believe that the war against Islamic extremists that
                they were tricked out of by corrupt British and American
                governments has finally arrived. Some of these
                internationals have started to warm to the political
                philosophy of Democratic Autonomy as practiced by their
                comrades-in-arms; others quickly got out, realizing they
                were <a
href="http://fortressamerica.gawker.com/christian-fighters-abandon-anti-isis-kurd-group-because-1687800274">among
                  “a bunch of reds.”</a></p>
              <p>The international revolutionaries fighting alongside
                their Kurdish comrades will return to their homelands
                with strategic experience in the battlefield and a
                renewed sense of inspiration and perspective on what is
                possible when people commit themselves to liberation.</p>
              <p>In the middle of fall 2014, it appeared that Kobanê was
                about to fall. Solidarity demonstrations were held
                globally. Riots shook Turkey to pressure Erdoğan to stop
                supporting ISIS. In the meantime, meetings were held
                between the regional powers to figure out a response.
                YPG members in Kobanê recount that it appeared to be a
                matter of hours before the city would fall; they
                retreated to a central part of the city, gathering their
                ammunition to be destroyed rather than captured by ISIS.
                It was at that moment, rather than a month earlier when
                ISIS had not even entered the city, that the
                much-promised US and French airstrikes finally began in
                earnest.</p>
              <p>Beyond a doubt, without that aerial support, the
                minimally-armed YPG forces would not have emerged
                victorious. The fact that the bombardment came at the
                very last possible minute shows that, aside from
                whatever backroom negotiations and deals were taking
                place, NATO countries did not want an ISIS victory; but
                at the same time, they apparently wanted the Kurds to
                inherit a completely destroyed city. </p>
              <p>NATO assistance in the Kurdish self-defense is a touchy
                subject, to say the least—especially considering that
                the capture of Öcalan was understood as a NATO
                operation. When this reality is brought up among YPG
                members in Kobanê, they first joke about “Comrade
                Obama.” Pushed further, they point out that while the US
                and Israel are bad, they aren’t nearly as bad as the
                Arab Regimes. But really, at the end of the day, it is
                simply a matter of survival. Ideally, the YPG would be
                able to obtain the necessary weaponry to mount their own
                defense; but lacking that, if the question is between
                ideological purity and survival, the choice seems clear.</p>
              <h2>Kobanê</h2>
              <p>Immediately after its liberation from ISIS, Kobanê was
                a war-torn ruin in which most buildings had lost their
                upper floors to artillery fire. Aerial bombardment by
                coalition forces also did significant damage. Mahmud, a
                friend and comrade from Kobanê, showed me around the
                city he had never left in his life; his eyes filled with
                tears as he remembered all his friends who died in those
                streets. We were walking in a ghost town where the only
                people we saw were fighters or the small number of
                holdouts who had stayed behind or just returned from
                refugee camps in Turkey. They could be seen digging
                through the rubble, trying to salvage anything from the
                wreckage. Unexploded munitions and booby traps left
                behind by ISIS continued to kill even after their
                departure, with at least ten dead in the first two weeks
                following the city’s liberation. Despite the high toll
                paid by the Kurds—the number of fighters killed was
                above 2000—there was a sense of excitement and victory
                in the air, as news came in daily of ISIS units being
                pushed back further and further. </p>
              <p>Mahmud is one of three brothers, all of whom are
                members of the YPG in one role or another. Like
                practically all of the YPG who have been through the
                conflict, they have shrapnel in their bodies and hearing
                loss from explosions and gunfire. An experienced
                machinist by training, he found a role in the ranks as a
                gunsmith—not only fixing weapons, but also manufacturing
                new designs, especially long-range sniper rifles. Yet he
                was only able to play this part until ISIS entered the
                city limits of Kobanê. After that, everyone took up arms
                to fight, including his 13-year-old shop assistant.</p>
              <p>Stories of heroism are everywhere, from the sniper who
                blew up an ISIS tank by shooting his round into its
                muzzle to others who gallantly climbed on top of another
                tank to throw a grenade down its hatch. Stories pile
                upon stories as Mahmud takes me through the city
                streets, narrating the months-long battle of Kobanê.
                During one stretch, he didn’t sleep for five days
                straight—not only because they were under consistent
                attack, but also because he was so afraid. He said that
                at one point he wanted to die just so it would be over.
                From his platoon of about a hundred people, only four
                are still alive; we spend many hours looking at pictures
                of his fallen comrades on his phone. Many of the YPG
                have smartphones, including Mahmud and his brother Arif,
                who would be reprimanded by their commander for checking
                Facebook while they were engaged in trench warfare. His
                brother Arif was a sniper. But he left the YPG after the
                trauma of shooting a comrade by mistake.</p>
              <p>The stench of death was strong in some neighborhoods,
                with bodies still under the wreckage and the corpses of
                ISIS fighters rotting alongside roads littered with
                abandoned tanks destroyed by the YPG. To prevent the
                spread of disease, the bodies of ISIS fighters were
                usually burned; but the sheer number of corpses made it
                impossible to deal with all of them. Even surrounded by
                all this death and carnage, joyful moments were common,
                perhaps due to the news of advances arriving from the
                front. We spent our evenings hunting chickens with M16s
                for dinner, then smoking <em>nargile</em> after <em>nargile,</em>
                singing around a fire, waiting for the sun to rise over
                the Turkish border in the distance.</p>
              <h2>National Liberation from Borders</h2>
              <p>Surreal as it was for US planes to assist radical
                leftist fighters, the aerial bombardment started to
                shift the tide towards the YPG as they took back
                territory from ISIS bit by bit, eventually pushing them
                to the western bank of the Euphrates and coming within
                40 km of Raqqa. On July 1, 2015, joint operations
                between the Free Syrian Army and the YPG liberated Tell
                Abyad from ISIS. The significance of this was multifold.
                First, this was the most coordination to occur yet
                between the FSA and the YPG, perhaps appeasing some of
                the concerns of Syrian revolutionaries who regard the
                Kurds as pro-Assad. Second, an important ISIS border
                access point into Turkey was captured, <a
href="http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/isis-driven-out-of-syrian-town-of-tal-abyad-by-kurds-and-rebels-near-turkish-border-10322472.html">closing
                  a corridor they had been maintaining into Syria and
                  Raqqa</a>. But perhaps most significantly of all, the
                taking of Tell Abyad connected the Eastern canton of
                Cizire with Kobanê, creating an uninterrupted stretch of
                Rojava and breaking the isolation of Kobanê for the
                first time. </p>
              <p>The Kurds are one of the many casualties of borders
                crossing the peoples of the world—in their case, the
                borders drawn by Sykes-Picot at the end of the First
                World War. These borders between Turkey, Syria, Iraq,
                and Iran are the ones the Kurds are attempting to
                remove, and it is this experience that informs their
                critique of borders everywhere. The Kurds are often
                mentioned as a people without a nation-state; the PKK
                led a national liberation struggle for decades, and the
                Kurdish liberation struggle can still be classified as
                such—but not in the classical sense. It is almost like
                national liberation updated for the 21st century. Both
                in Turkey and in Syria, the Kurdish movement is trying
                to provide a common fighting platform for all oppressed
                peoples, leftist revolutionaries, and others—a
                collective of peoples they often refer to as “the forces
                of democracy.” This platform resembles the
                intercommunalism of Huey Newton in that it promotes
                solidarity and common action while preserving the
                autonomy of each constituent.</p>
              <p>This is evident in the politics of the HDP and, more
                significantly, in the self-governance structures in
                Rojava—especially in the eastern canton of Cizire, where
                Kurds, Arabs, and Assyrians live together, participate
                in communal-self governance, and mobilize fighting
                forces within the YPG. For a region plagued by ethnic
                division, the Kurdish proposition is a third way. This
                is how they refer to their project to contrast it with
                the choice between ISIS and the Assad regime on one side
                of the border, and between the AKP and Turkish
                nationalism on the other.</p>
              <p>This proposition presents democratic modernity as an
                alternative to capitalist modernity and self-governance
                via confederalism as an alternative to the nation-state.
                The Kurds are not the only ones attempting to break the
                borders of the Middle East. In addition to ISIS who has
                successfully redrawn the map, Erdoğan also has his own
                ambitions under the rubric of the “Great Middle East
                Project,” in which Turkey would assume its rightful role
                (neo-Ottomanism) as the dominant regional power. Already
                today, most of the foreign business in Barzani’s Kurdish
                Region in Northern Iraq is Turkish capital. A strong PYD
                and PKK in the region would be an obstacle to this
                project.</p>
              <h2>Elections and a Massacre</h2>
              <p>For thirteen years, the AKP has won overwhelming
                victories in Turkish national elections, holding power
                as a single party. The HDP was able to harness
                anti-Erdoğan sentiment with a clever political strategy
                during the run-up to the historic elections of June 7,
                2015. The Turkish electoral system has a 10% threshold:
                unless a party receives 10% of the national vote or
                above, it cannot enter parliament, and votes cast for it
                are effectively void. To sidestep this, the Kurdish
                movement has usually run independent candidates who,
                after winning a seat, would become party members. While
                this run-around strategy helped to get about thirty-five
                representatives into parliament, receiving more than 10%
                of the vote would secure at least twice as many
                positions.</p>
              <p>The election of June 7 presented the possibility to
                displace the AKP and sabotage Erdoğan’s ambitions of
                increasing his powers by means of constitutional changes
                that would make him the ultimate patriarch of Turkey.
                Selahattin Demirtaş, the youthful and charismatic
                co-chairperson of the HDP, made “We won’t let him become
                president!” one of his main campaign slogans. The hatred
                of Erdoğan that had culminated in the Gezi uprising
                intersected with discontent over Erdoğan’s support of
                ISIS and enthusiasm inspired by the resistance of
                Kobanê. Consequently, the HDP secured 13% of the
                national vote and 80 MPs, creating a situation in which
                no single party could form a government by itself and
                necessitating that a coalition form to assume power.</p>
              <p>The relationship between the armed PKK and the
                electoral HDP is delicate yet complementary. The HDP
                must strike a difficult balance: they receive their
                legitimacy in the eyes of the Kurdish population as the
                aboveground wing of the armed struggle, but they also
                need to distance themselves occasionally in order to
                play the political game successfully on the national
                scale. Erdoğan and his cronies, who are shrewd and aware
                of this, stoke the fires wherever they can by pitting
                the HDP against the PKK and both of them against Öcalan,
                whom they portray as more levelheaded—an easy task, when
                communication with him is controlled by the state and no
                one has heard from him in five months. The HDP is in a
                precarious position as a legal and unarmed political
                party often subject to the same repression as PKK
                members. </p>
              <p>Following the election, no one could work out how to
                create a coalition government. As everyone’s attention
                was focused on the electoral stalemate, Erdoğan made it
                clear that he would push for early elections to give the
                population another opportunity to bring the AKP to
                power. Then came <a
                  href="http://bianet.org/english/2015/7/22">the
                  massacre in Suruç</a>.</p>
              <p>It was just another delegation of young leftists from
                Istanbul to Kurdistan. This one was organized by the
                Socialist Youth Associations Federation with the goal of
                giving a hand in the rebuilding of Kobanê, bringing toys
                to refugee children, and planting trees in the region.
                On the morning of July 20, 2015, SGDF organized a press
                conference at the Amara Cultural Center, the de facto
                convergence center for volunteers traveling to assist
                with the refugee camps. In the midst of this, a suicide
                bomber killed 34 people. This massacre shocked the whole
                country, setting in motion a downward spiral of events.
                Two days later, Erdoğan cut a deal with the US to allow
                them use of the Turkish Incirlik Air Base against ISIS
                in exchange for their tacit support of a new campaign of
                annihilation against the PKK. Seizing upon the murder of
                two police officers the day after the bombing for
                justification (a retaliation later explicitly disowned
                by the official channels of the PKK), the Turkish
                government began a massive air campaign against PKK
                positions in northern Iraq and southeastern Turkey. In
                addition, raids took place across the country, resulting
                in more than 2000 arrests and continuing to this day. So
                belligerent were the actions of the AKP that they even
                arrested one of the injured from the socialist
                delegation bombed in Suruç. </p>
              <p>The AKP claimed that it was going after all the
                extremist terrorists in the country: the PKK, ISIS, and
                the Marxist-Leninist group DHKP-C (The Revolutionary
                Peoples Liberation Party - Front). Of these three, the
                DHKP-C does not hold a candle to the others in terms of
                numbers or effectiveness; it seems they were thrown in
                for good measure. While the AKP and Erdoğan claim in the
                media that they are also going after ISIS, in reality
                this is nothing but window dressing. Of the 2544
                arrested by the end of August, <a
href="http://www.ihd.org.tr/21-temmuz-28-agustos-2015-tarihleri-arasinda-tespit-edilebilen-ihlaller/">less
                  than 5%</a> were arrested on allegations of belonging
                to ISIS, and many of those were later released. Of the
                bombing campaign <a
href="http://www.ozgur-gundem.com/yazi/133708/akp-kdp-rudaw-ve-45-ucakla-kurdistana-bombardiman">totaling
                  approximately 400 airstrikes</a>, <a
href="http://www.evrensel.net/haber/256651/suriyedeki-isid-mevzileri-havadan-vuruldu">only
                  three targeted ISIS</a>. These airstrikes are
                targeting PKK camps, especially the central one of
                Qandil—but civilians have also been killed, such as ten
                <a
href="http://www.ozgur-gundem.com/haber/140861/akp-kandilde-katliam-yapti">in
                  the nearby Iraqi village of Zelgele</a>.</p>
              <p>Although the Suruç bombing targeted the Kurdish
                movement, it is being used as an excuse to decimate it.
                As of this writing at the beginning of September, <a
href="http://www.ihd.org.tr/21-temmuz-28-agustos-2015-tarihleri-arasinda-tespit-edilebilen-ihlaller/">according
                  to the Turkish Human Rights Association</a> more than
                47 civilians and 47 PKK guerrillas have been killed. The
                PKK is hitting back hard wherever it can: as of now, at
                least 92 policemen or soldiers have been killed, and 24
                officials of the state or security forces kidnapped.</p>
              <p>In response to this repression, Kurdish towns and
                cities rose up with demonstrations and riots in every
                single town for many nights in a row. The response by
                the state was brutal; media pundits observed that the
                country had regressed to the bloody 1990s. While this
                was certainly the case from the standpoint of the state,
                the Kurdish movement has evolved: Kurds in more than
                sixteen towns took the initiative of declaring autonomy
                from the state and began to emphasize their right to
                self-defense. These declarations were met with more
                brutality and arrests. Especially in the towns of <a
                  href="http://www.imctv.com.tr/silopide-keskin-nisanci-endisesi/">Silopi</a>
                and <a
href="http://www.ozgur-gundem.com/haber/143340/cizrede-biri-cocuk-2-kisi-yasamini-yitirdi">Cizre</a>,
                the state responded by using snipers to go after
                children and citizens who weren’t even directly involved
                in the conflicts. House raids and extrajudicial
                executions soon followed. Bombings of the countryside
                have resulted in catastrophic forest fires, inflicting
                yet another form of anguish on the region. Many towns in
                the region are still declared special security zones, a
                designation akin to martial law; curfews and operations
                by special forces are widespread. </p>
              <p>A new early election has been called for November 1,
                2015. It is already clear that the run-up to the next
                election will result in escalations from the AKP and
                Erdoğan, who has shown that he is willing to do anything
                to hold on to power, even thrust the country into civil
                war. It is possible that he will use his executive
                powers to postpone the election for a year on the
                grounds that there is a security risk for elections to
                take place. The successes of the Kurds on both sides of
                the Turkish-Syrian border, their smart political choices
                and heroic fighting maneuvers have pushed the AKP and
                Erdoğan to a breaking point. If the current drive for a
                truly fascist police state is any indication, his fall
                from power will be as brutal as his reign.</p>
              <p>I am inspired by the perseverance of the Kurds who are
                attempting to break out of stale leftist dogmas while
                still insisting on revolution. The transformation of a
                social movement of millions does not occur overnight,
                but they have begun to implement new social relations
                and structures that aim at abolishing the state and
                other hierarchies, such as men over women or humans over
                non-humans. From my observations, I believe that this
                stubborn multigenerational struggle has the potential to
                transform the world’s most sectarian region into
                autonomous zones of cooperation and solidarity. As long
                as they are able to survive ISIS and the Turkish State
                and continue constructing their revolution from below,
                they will have much more to teach those of us fighting
                for liberation elsewhere. </p>
              <div class="bigimage"><br>
              </div>
            </div>
          </div>
        </div>
      </div>
      <div> </div>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.freedomarchives.org">www.freedomarchives.org</a>
    </div>
  </body>
</html>