<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
    <span class="post_date" title="2015-09-23">September 23, 2015</span>
    <h1 class="headline" itemprop="name"><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/09/23/subduing-al-quds-israels-high-stake-game-in-al-aqsa-and-why-netanyahu-may-prevail/"
        rel="bookmark">Subduing al-Quds: Israel’s High-stake Game in
        al-Aqsa and Why Netanyahu May Prevail</a></h1>
    <p class="post_meta"> <span class="post_author_intro">by</span> <span
        class="post_author" itemprop="author"><a
          href="http://www.counterpunch.org/author/ramzy-baroud/"
          rel="nofollow">Ramzy Baroud</a></span> </p>
    <div class="post_content" itemprop="articleBody"><b><small><small><small><small><a class="moz-txt-link-freetext" href="http://www.counterpunch.org/2015/09/23/subduing-al-quds-israels-high-stake-game-in-al-aqsa-and-why-netanyahu-may-prevail/">http://www.counterpunch.org/2015/09/23/subduing-al-quds-israels-high-stake-game-in-al-aqsa-and-why-netanyahu-may-prevail/</a></small></small></small></small></b><br>
      <p>The State of Israel was established on the ruins of Palestine,
        based on a series of objectives that were initialed by letters
        from the Hebrew alphabet, the consequences of which continue to
        guide Israeli strategies to this day. The current violence
        against Palestinian worshippers at al-Aqsa Mosque in Occupied
        East Jerusalem is a logical extension of the same Zionist
        ambition.</p>
      <p>Plan A (February, 1945), Plan B (May, 1947) and Plan C
        (November, 1947) all strove to achieve the same end: the ethnic
        cleansing of Palestine of its original inhabitants. It was not
        until March 1948 that Plan Dalet (Hebrew for Plan D) brought
        together all of the preparatory stages for final implementation.</p>
      <p>Championed by the Haganah Jewish militias, ‘Plan Dalet’ saw the
        destruction of hundreds of villages, the depopulation of entire
        cities and the defense of the new country’s borders, ensuring
        Palestinian refugees are never allowed back. For Palestinians,
        that phase of their history is known as the “Nakba”, or the
        “Catastrophe”.</p>
      <p>‘Dalet’ was an astounding success from the Zionists’ viewpoint.
        However, the borders were never truly defined – in order to
        allow for territorial expansion, at the opportune time. That
        moment came when Israel launched its war of 1967 (known to
        Palestinians as ‘Naksa’ or the ‘Setback’), seizing East
        Jerusalem, the West Bank and Gaza, thus sealing the fate of
        entire historic Palestine.</p>
      <p>Occupied Jerusalem was not open for negotiations: it is
        Israel’s historic, eternal and undivided capital, they claimed,
        citing or misinterpreting biblical references as they saw fit.
        Almost immediately, the Israeli Government annexed Jerusalem by
        extending the West Jerusalem municipal borders to include newly
        conquered East Jerusalem.</p>
      <p>It was not until 1980 when Israel passed a law that explicitly
        annexed the illegally occupied city to become part of the
        so-called Israel proper. Since then, Jerusalem has been a major
        point of strife, political conflict and controversy.
        Understandably, the Jerusalem political discourse is conflated
        with discussion about religion, but it is far more encompassing
        than a conflict over access to holy sites.</p>
      <p>The fate of Jerusalem and its holy sites cannot be understood
        separately from the fate of Palestine. And the daily struggle of
        Palestinian Muslims and Christians in that City is a
        representation of the struggle of Palestinians everywhere.</p>
      <p>As West Jerusalem was conquered under ‘Plan Dalet’, East
        Jerusalem, like the rest of the Occupied Territories was, along
        with other Palestinian regions, the target of another plan: The
        ‘Allon Plan’.</p>
      <p>It was named after Yigal Allon, a former general and minister
        in the Israeli Government, who took on the task of drawing an
        Israeli vision for the newly conquered Palestinian Territories.
        While the Israeli Government moved to immediately change the
        status quo governing East Jerusalem, the ‘Allon Plan’ sought to
        annex more than 30 percent of the West Bank and all of Gaza for
        ‘security purposes’.</p>
      <p>It stipulated the establishment of a “security corridor” along
        the River Jordan, as well outside the “Green Line”, a one-sided
        Israeli demarcation of its borders with the West Bank. The plan
        envisioned the incorporation of all of the Gaza Strip into
        Israel, and was meant to return parts of the West Bank to Jordan
        as a first step toward implementing the “Jordanian option” for
        Palestinian refugees, i.e., ethnic cleansing, coupled with the
        creation of an ‘alternative homeland’ for Palestinians.</p>
      <p>While the plan did not fully actualize, the seizure, ethnic
        cleansing and annexation of occupied land was a resounding
        success. Moreover, the ‘Allon Plan’ provided an unmistakable
        signal that the Labor Government, which ruled Israel at the
        time, had every intention of retaining large parts of the West
        Bank and all of Gaza, with no intention of honoring United
        Nations Security Council Resolution 242, which challenged
        Israel’s military takeover of Palestinian territories.</p>
      <p>To ensure seizure of new land would be irreversible, the Labor
        Government needed to move some of its citizens (in violation of
        the Geneva Conventions) to the newly-occupied territories. Doing
        so required reaching out to the most reactionary, religious
        elements of Israeli society, the religious- ultra-nationalists
        camps, who were on the margins of mainstream politics.</p>
      <p>To capitalize on the Government’s alluring settlement policies
        in the West Bank, a group of religious Jews rented a hotel in
        the Palestinian town of al-Khalil (Hebron) to spend Passover at
        the ‘Cave of the Patriarchs’, and simply refused to leave,
        sparking the biblical passion of religious Orthodox Israelis
        across the country, who referred to the West Bank by the
        Biblical name, Judea and Samaria.</p>
      <p>The move ignited the ire of Palestinians, who watched in
        complete dismay as their land was conquered, renamed and, later,
        settled by outsiders. In 1970, to ‘diffuse’ the situation, the
        Israeli Government constructed the ‘Kiryat Arba’ Settlement on
        the outskirts of the Arab city, which invited even more orthodox
        Jews to al-Khalil.</p>
      <p>The ‘Allon Plan’ may have been intended for strategic purposes;
        but out of necessity, what began as political objectives
        intermingled with what became religious and spiritual.</p>
      <p>Over the years, the strategic settlement growth was
        complemented by the religiously motivated expansion, championed
        by a vibrant movement, exemplified in the founding of “Gush
        Emunim” (Bloc of the Faithful) in 1974. Its mission was to
        settle legions of fundamentalists on the West Bank.</p>
      <p>Little has changed since, save the fact that the current
        Israeli Government is a government of settlers, who are not
        engaged in a symbiotic relationship with the Government but who
        dominate a political establishment that is teeming with zealots
        and fanatics, relentless on changing the status quo in
        Jerusalem, starting with Haram al-Sharif, or the ‘Noble
        Sanctuary’.</p>
      <p>Haram al-Sharif is one of the holiest Islamic sites, but this
        is not just about religion. Israeli politicians have been
        ‘debating’ the status of Haram al-Sharif for many months, as
        right-wing, religious and ultra-nationalists elements are
        advocating the complete appropriation of the al-Aqsa Mosque
        (situated in Haram al-Sharif), currently under the management of
        the Islamic Trust (known as ‘Waqf’.)</p>
      <p>Israel’s new Minister of Internal Security, Gilad Erdan, is
        repressing any Palestinian in Jerusalem who dares challenge new
        Israeli rules regarding Muslim access to al-Aqsa. Scores of
        Palestinians have been shot, beaten and many more arrested in
        recent days as they have attempted to confront Israeli police
        who escort Jewish extremists on their provocative ‘tours’ of the
        Muslim holy site.</p>
      <p>The current conflict suggests a repeat of what took place on
        February 25, 1994, when a US-born Jewish fanatic, Baruch
        Goldstein, stormed into the Ibrahimi Mosque in the Palestinian
        city of al-Khalil and opened fire. Over 50 Palestinians were
        killed while kneeling for prayer on that day. In the name of
        ‘keeping the peace’, the Israeli army took over the Mosque and
        began regulating Muslim access to it, allowing Jewish
        worshippers to the Palestinian holy site.</p>
      <p>Goldstein and his most ardent supporters hailed from the
        notorious “Kiryat Arba” illegal Jewish settlement.</p>
      <p>Israeli politicians now want to see the al-Aqsa Mosque status
        changed as well. The Government wants to ensure its complete
        dominance over Palestinians, while the extremists wanted to
        demolish the Mosque, seeking ancient Jewish temples presumably
        destroyed in 586 BC and AD 70.</p>
      <p>But to change the status of Haram al-Sharif, which has been an
        exclusive Muslim site for the last 1,300 years, much blood would
        have to be spilled. That, too, is being managed by Israel’s
        Prime Minister, Benjamin Netanyahu, who has successfully pursued
        the country’s Attorney General to permit the use of sniper fire
        against protesting Palestinian youth.</p>
      <p>With such right-wing and extremist politicians at his side,
        Netanyahu’s designs in Jerusalem are consistent with the
        political mood in Israel today, and also consistent with plans
        enacted by his predecessors many years ago.</p>
      <p>The fact that plans to conquer even the remaining symbols of
        Palestinian nationhood and spirituality have finally reached
        al-Aqsa is particularly alarming. Considering the turmoil
        throughout the Middle East region and the ineffectual
        Palestinian leadership of Mahmoud Abbas, Netanyahu is likely to
        push forward with his plan, no matter the price or the
        consequences.</p>
    </div>
    <div>
      <p class="author_description"> <em><strong>Dr. Ramzy Baroud</strong>
          has been writing about the Middle East for over 20 years. He
          is an internationally-syndicated columnist, a media
          consultant, an author of several books and the founder of
          PalestineChronicle.com. His latest book is My Father Was a
          Freedom Fighter: Gaza’s Untold Story (Pluto Press, London).
          His website is: ramzybaroud.net</em> </p>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.freedomarchives.org">www.freedomarchives.org</a>
    </div>
  </body>
</html>