<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
    <div class="meta__numbers modern-visible">
      <div class="meta__twitter"><a href="http://twitter.com/garyyounge"
          data-link-name="twitter-handle"
          data-component="meta-twitter-handle" class="button
          button--small button--secondary tone-colour">
          <div class="contact">
            <h1 class="content__headline js-score" itemprop="headline">Gary
              Younge: Farewell to America
            </h1>
            @garyyounge</div>
        </a>
      </div>
      <time itemprop="datePublished" datetime="2015-07-01T01:00:05-0400"
        data-timestamp="1435726805000" class="content__dateline-wpd
        js-wpd content__dateline-wpd--modified tone-colour">
        Wednesday 1 July 2015 <span class="content__dateline-time">01.00 EDT<br>
          <b><small><small><a class="moz-txt-link-freetext" href="http://www.theguardian.com/us-news/2015/jul/01/gary-younge-farewell-to-america">http://www.theguardian.com/us-news/2015/jul/01/gary-younge-farewell-to-america</a></small></small></b><br>
        </span>
      </time></div>
    <div style="display: block;" class="content__article-body
      from-content-api js-article__body" itemprop="articleBody"
      data-test-id="article-review-body">
      <p><span class="drop-cap"><span class="drop-cap__inner">F</span></span>or

        the past couple of years the summers, like hurricanes, have had
        names. Not single names like Katrina or Floyd – but full names
        like Trayvon Martin or Michael Brown. Like hurricanes, their
        arrival was both predictable and predicted, and yet somehow,
        when they landed, the effect was still shocking.</p>
      <p>We do not yet know the name that will be attached to this
        particular season. He is still out there, playing Call of Duty,
        finding a way to feed his family or working to pay off his
        student loans. He (and it probably will be a he) has no idea
        that his days are numbered; and we have no idea what the number
        of those days will be.</p>
      <aside class="element element-rich-link element-rich-link--tag
        element--thumbnail element-rich-link--upgraded"
        data-component="rich-link-tag" data-link-name="rich-link-tag">
        <div class="rich-link tone-special-report--item ">
          <div class="rich-link__container">
            <div class="rich-link__header">
              <h1 class="rich-link__title"><a class="rich-link__link">The
                  Counted: people killed by police in the United States
                  in 2015 – interactive</a></h1>
            </div>
            <div class="rich-link__standfirst u-cf"> The Guardian is
              counting the people killed by US law enforcement agencies
              this year. Read their stories and contribute to our
              ongoing, crowdsourced project </div>
            <div class="rich-link__read-more">
              <div class="rich-link__arrow">
                <svg width="24" height="24" viewBox="0 0 24 24"
                  xmlns="http://www.w3.org/2000/svg"><g fill="none"
                    fill-rule="evenodd"><path
                      class="rich-link__arrow-icon" d="m12 0c-6.627 0-12
                      5.373-12 12 0 6.627 5.373 12 12 12 6.627 0
                      12-5.373 12-12 0-6.627-5.373-12-12-12m.21
                      19l-.637-.668
                      4.888-6.326h-11.465v-1.01h11.465l-4.888-6.333.637-.668
                      6.79 7.158v.685l-6.79 7.157"></path></g></svg> </div>
              <div class="rich-link__read-more-text"> Read more </div>
            </div>
          </div>
        </div>
      </aside>
      <p>The precise alchemy that makes one particular death politically
        totemic while others go unmourned beyond their families and
        communities is not quite clear. Video helps, but is not
        essential. Some footage of cops rolling up like death squads and
        effectively executing people who posed no real threat has barely
        pricked the popular imagination. When the authorities fail to
        heed community outrage, or substantively investigate, let alone
        discipline, the police, the situation can become explosive. An
        underlying, ongoing tension between authorities and those being
        policed has been a factor in some cases. So, we do not know
        quite why his death will capture the political imagination in a
        way that others will not.</p>
      <p>But we do know, with gruesome certainty, that his number will
        come up – that one day he will be slain in cold blood by a
        policeman (once again it probably will be a man) who is supposed
        to protect him and his community. We know this because it is
        statistically inevitable and has historical precedent. We know
        this because we have seen it happen again and again. We know
        this because this is not just how America works; it is how
        America was built. Like a hurricane, we know it is coming – we
        just do not yet know where or when or how much damage it will
        do.</p>
      <p>Summer is riot season. It’s when Watts, Newark and Detroit
        erupted in violence in the 1960s, sparked by callous policing.
        It’s when school is out, pool parties are on and domestic life,
        particularly in urban centres, is turned inside-out: from the
        living room to the stoop, from the couch to the street. It’s
        when tempers get short and resentments bubble up like molten
        asphalt. It’s when, to paraphrase Langston Hughes, deferred
        dreams explode.</p>
      <p>This is not my desire; it is my prediction. You can feel it
        building with every new Facebook post, viral video and Twitter
        storm. You can hear it from conversations with strangers at post
        offices, liquor stores and coffee shops. It is an unpleasant
        prediction to make because, ultimately, these riots highlight a
        problem they cannot, in themselves, solve; and it is an easy one
        to make because, as one bystander in Baltimore put it when
        disturbances flared there earlier this year: “You can only put
        so much into a pressure cooker before it pop.”</p>
      <p>This is the summer I will leave America, after 12 years as a
        foreign correspondent, and return to London. My decision to come
        back to Britain was prompted by banal, personal factors that
        have nothing to do with current events; if my aim was to escape
        aggressive policing and racial disadvantage, I would not be
        heading to Hackney.</p>
      <p>But while the events of the last few years did not prompt the
        decision to come back, they do make me relieved that the
        decision had already been made. It is why I have not once had
        second thoughts.<strong> </strong>If I had to pick a summer to
        leave, this would be the one. Another season of black parents
        grieving, police chiefs explaining and clueless anchors opining.
        Another season when America has to be reminded that black lives
        matter because black deaths at the hands of the state have been
        accepted as routine for so long. A summer ripe for rage.</p>
      <h2>* * *</h2>
      <p><strong>I arrived in New York just a few months</strong> before
        the Iraq war. Americans seemed either angry at the rest of the
        world, angry at each other, or both. The top five books on the
        New York Times bestseller list the month I started were: Bush at
        War (Bob Woodward’s hagiographic account of the post-9/11 White
        House); The Right Man (Bush’s former speechwriter relives his
        first year in the White House); Portrait of a Killer (Patricia
        Cornwell on Jack the Ripper); The Savage Nation (a rightwing
        radio talkshow host saves America from “the liberal assault on
        our borders, language and culture”); and Leadership (Republican
        former New York mayor Rudolph Giuliani’s post 9/11 victory lap).</p>
      <p>There has barely been a quiet moment since. First there was the
        jingoism of the Iraq war, then the re-election of George W Bush
        in 2004, Hurricane Katrina, disillusionment with the Iraq war,
        the “Minutemen” anti-immigration vigilantes, the huge
        pro-immigrant “¡Sí se puede!” protests, Barack Obama, Sarah
        Palin, the economic crash, Occupy Wall Street, the Tea Party,
        Obama’s reelection and the current rise in anti-racist activism.
        Being a foreigner made all these phenomena intriguing.
        Politically and morally, I picked sides. But, when reporting, it
        was more like anthropology. I saw it as my mission to try and
        understand the US: why did poor white people vote against their
        economic interests? How did the descendants of immigrants become
        xenophobic? Why were people disappointed in Obama when he had
        promised so little? The search for the answer was illuminating,
        even when I never found it or didn’t like it.</p>
      <p>But the cultural distance I enjoyed as a Briton in a foreign
        country felt like a blended veneer of invincibility and
        invisibility. I thought of myself less as a participant than an
        onlooker. While reporting from rural Mississippi in 2003, I
        stopped to ask directions at the house of an old white couple,
        and they threatened to shoot me. I thought this was funny. I got
        back into my car sharpish and drove off – but I never once
        thought they would actually shoot me. How crazy would that be?
        When I got home, I told my wife and brother-in-law, who are
        African American. Their parents grew up in the South under
        segregation; even today, my mother-in-law wouldn’t stop her car
        in Mississippi for anything but petrol. They didn’t think it was
        funny at all: what on earth did I think I was doing, stopping to
        ask old white folk in rural Mississippi for directions?</p>
      <p>Yet, somewhere along the way, I became invested. That was
        partly about time: as I came to know people – rather than just
        interviewing them – I came to relate to the issues more
        intimately. When someone close to you struggles with chronic
        pain because they have no healthcare, has their kitchen window
        pierced by gunfire or cannot pay a visit to their home country
        because they are undocumented, your relationship to issues like
        health reform, gun control or immigration is transformed. Not
        because your views change but because knowing and understanding
        something simply does not provide the same intensity as having
        it in your life.</p>
      <p>But my investment was primarily about circumstances. On the
        weekend in 2007 that Barack Obama declared his presidential
        candidacy, our son was born. Six years later, we had a daughter.
        For the most part I have kept my English accent. But my language
        relating to children is reflexively American: diapers,
        strollers, pacifiers, recess, candy and long pants. I have only
        ever been a parent here – a role for which my own upbringing in
        England provides no real reference point. One summer evening, a
        couple years after we moved to Chicago, our daughter was
        struggling to settle down and so my wife decided to take a short
        walk to the local supermarket to bob her to sleep in the
        carrier. On the way back there was shooting in the street and
        she had to seek shelter in a local barbershop. When the snow
        finally melted this year one discarded gun was found in the
        alley behind our local park and another showed up in the alley
        behind my son’s school. My days of being an onlooker were over.
        I was dealing with daycare, summer camps, schools, doctor’s
        visits, parks and other parents. The day we brought my son home,
        <a
          href="http://www.nytimes.com/2007/03/05/opinion/05herbert.html"
          data-link-name="in body link" data-component="in-body-link"
          class=" u-underline">an article in the New York Times</a>
        pointed out that in America “a black male who drops out of high
        school is 60 times more likely to find himself in prison than
        one with a bachelor’s degree”. Previously, I’d have found that
        interesting and troubling. Now it was personal. I had skin in
        the game. Black skin in a game where the odds are stacked
        against it.</p>
      <h2>* * *</h2>
      <p><strong>Obama’s ascent, I was told by many</strong> and
        frequently during his campaign, would change these odds.
        Whenever I asked “How?” no one could say exactly. But his very
        presence, they insisted, would provide a marker for my son and
        all who look like him. I never believed that. First of all, one
        person cannot undo centuries of discrimination, no matter how
        much nominal power they have. Second, given the institutions
        into which Obama would be embedded – namely the Democratic party
        and the presidency – there would only ever be so much he could
        or would do. He was aspiring to sit atop a system awash with
        corporate donations in which congressional seats are openly
        gerrymandered and 41% of the upper chamber can block almost
        anything. He was the most progressive candidate viable for the
        presidency, which says a great deal, given the alternatives, but
        means very little, given what would be needed to significantly
        shift the dial on such issues as race and inequality.</p>
      <p>Pointing this out amid the hoopla of his candidacy made you
        sound like Eeyore. I was delighted when he won. But somehow I
        could never be quite as delighted as some people felt I should
        have been. When Obama beat Hillary Clinton in the South Carolina
        Democratic primary – in the first southern state to secede from
        the union, which sparked the civil war, where the Confederate
        flag still flies above the state capitol and a white supremacist
        recently gunned down nine parishioners at a black church – the
        crowds chanted “Race Doesn’t Matter”. (An odd rallying cry,
        since it was precisely because he was a black candidate that
        they were shouting it; it’s not like Hillary’s crowd would have
        shouted the same thing if she had won.)</p>
      <p>The symbolic advantages of Obama’s election were clear. For two
        years I pushed my son around in his stroller surrounded by a
        picture of a black man framed by the words “Hope” and “Change”.
        A year or so after Obama came to office, my son had a playdate
        with a four-year-old white friend who looked up from his Thomas
        the Tank Engine and told my son: “You’re black.” It was a
        reasonable thing for a child of that age to point out – he was
        noticing difference, not race. But when my son looked at me for
        a cue, I now had a new arrow in my quiver to deflect any
        potential awkwardness. “That’s right,” I said. “Just like the
        president.”</p>
      <p>But the substantial benefits were elusive. Obama inherited an
        economic crisis that hurt African Americans more than any other
        community. The discrepancy between black and white employment
        and wealth grew during his first few years and has barely
        narrowed since. In 2010, I used this anecdote in a column by way
        of pointing out the limited symbolic value of having a black
        president. “True, it is something,”<a
href="http://www.theguardian.com/commentisfree/cifamerica/2010/mar/14/america-race-gender-obama-diversity"
          data-link-name="in body link" data-component="in-body-link"
          class=" u-underline"> I wrote</a>. “But when Thomas is safely
        back in the station and the moment is over, it is not very much.
        Because for all the white noise emanating from the Tea Party
        movement, it has been black Americans who have suffered most
        since Obama took office. Over the last 14 months the gap between
        my son’s life chances and his friend’s have been widening.”</p>
      <p>This last statement was as undeniably true as it was apparently
        controversial. I had not claimed that my son was likely to do
        badly, simply that his odds for success were far worse than the
        kid he was playing with, and that they were further
        deteriorating. <a
          href="http://www.studentimpactproject.org/reports"
          data-link-name="in body link" data-component="in-body-link"
          class=" u-underline">A study in 2014</a> found that a black
        college student has the same chances of getting a job as a white
        high-school dropout. “As the recession has dragged on,” <a
          href="http://www.nytimes.com/2009/12/01/us/01race.html?_r=0"
          data-link-name="in body link" data-component="in-body-link"
          class=" u-underline">the New York Times pointed out</a> just a
        couple months before my son’s playdate, the disparity between
        black and white unemployment “has been even more pronounced for
        those with college degrees, compared with those without.
        Education, it seems, does not level the playing field – in fact,
        it appears to have made it more uneven.” But insisting that
        racism would have a material effect on my son’s life ruffled
        some readers’ feathers.</p>
      <p>“Nonsense,” wrote one commenter. “Your middle-class status
        means his future will have more in common with his white friends
        than any poor black kid.” Another – a Guardian contributor, no
        less – also chimed in: “For you to claim shared victimhood on
        skin colour alone is highly disingenuous. Your son is highly
        likely to do OK, to say the least. He has most of the advantages
        in the world.”</p>
      <p>Such responses betrayed complete ignorance about the lived
        experience of race in a country as segregated as the United
        States. Class does makes a big difference, of course: this is
        America. We have healthcare, jobs, university educations and a
        car; we live in a community with reasonable schools,
        supermarkets and restaurants. In short, we have resources and
        therefore we have options.</p>
      <p>We do not, however, have the option not to be black. And in
        this time and this place that is no minor factor. That is not
        “claiming shared victimhood”, it is recognising a fact of life.
        Class offers a range of privileges; but it is not a sealant that
        protects you from everything else. If it was, rich women would
        never get raped and wealthy gay couples could marry all around
        the world.</p>
      <p>To even try to have the kind of gilded black life to which
        these detractors alluded, we would have to do far more than just
        revel in our bank accounts and leverage our cultural capital. We
        would have to live in an area with few other black people, since
        black neighbourhoods are policed with insufficient respect for
        life or liberty; send our children to a school with few other
        black students, since majority-black schools are underfunded;
        tell them not to wear anything that would associate them with
        black culture, since doing so would make them more vulnerable to
        profiling; tell them not to mix with other black children, since
        they are likely to live in the very areas and go to the very
        schools from which we would be trying to escape; and not let the
        children go out after dark, since being young and black after
        sunset makes the police suspect that you have done or are about
        to do something.</p>
      <p>The list could go on. None of this self-loathing behaviour
        would provide any guarantees, of course. Racism does what it
        says on the packet; it discriminates against people on the
        grounds of race. It can be as arbitrary in its choice of victim
        as it is systemic in its execution. And while it never works
        alone (but in concert with class, gender and a host of other
        rogue characters), it can operate independently. No one is going
        to be checking my bank account or professional status when they
        are looking at my kids.</p>
      <p>Trayvon Martin was walking through a gated community when
        George Zimmerman pegged him for a thug and shot him dead.
        Clementa Pinckney, a South Carolina state senator, was in one of
        Charleston’s most impressive churches when Dylann Roof murdered
        him and eight others.</p>
      <p>I have not only never met an African American who thought they
        could buy themselves the advantages of a white American; I have
        yet to meet one who thinks they can even buy themselves out of
        the disadvantages of being black. All you can do is limit the
        odds. And when one in three black boys born in 2001 is destined
        for the prison system, those odds are pretty bad. Having a black
        man in the White House has not changed that.</p>
      <h2>* * *</h2>
      <p><strong>Most days, the park closest to us</strong> looks like
        Sesame Street. White, black and Vietnamese American kids
        climbing, swinging and sliding. Occasionally, particularly late
        on weekday afternoons, teenagers show up. Like adolescents the
        western world over, they are bored, broke, horny and lost. They
        don’t want to stay at home, but can’t afford to be anywhere that
        costs money, and so they come to the public space most
        approximate to their needs, where they squeeze into swings that
        are meant for smaller kids and joke, flirt and banter. Very
        occasionally they swear and get a little rowdy – but nothing
        that an adult could not deal with by simply asking them to keep
        the language down because there are little kids around. Oh, and
        in this park the teenagers are usually black.</p>
      <p>Their presence certainly changes the mood. But the only time it
        ever really gets tense is when the police come. The better
        police chat with them, the worse ones interrogate them. Either
        way, the presence of armed, uniformed people in this children’s
        space is both unsettling and unnecessary. The smaller kids and
        those new to the park imagine something seriously wrong must
        have happened for the police to be there; the older ones (by
        which I mean those aged seven and over), and those who are
        already familiar with the drill just shrug: the cops are in our
        park again. It is difficult to tell which response is worse.</p>
      <p>Once, when some adolescents were hanging out relatively quietly
        one afternoon, I struck up a conversation with a white woman.
        Her son was roughly the same age as mine, we both lived nearby
        and neither of our kids would have to cross a road to get to the
        park. We were discussing at what age we thought it would be
        appropriate to let our boys come by themselves. “The thing is,
        you just don’t know if it’s going to be quiet or if the junior
        gangbangers are going to be hanging around,” she said, gesturing
        to the youths on the swings.</p>
      <p>I was stunned. Whenever I have written about police killings at
        least one reader reminds me that black people are most likely to
        be killed by black people. This is both true and irrelevant.
        First, because all Americans are overwhelmingly likely to be
        killed by assailants of their own race, so what some brand “<a
href="http://www.thedailybeast.com/articles/2013/07/15/the-trayvon-martin-killing-and-the-myth-of-black-on-black-crime.html"
          data-link-name="in body link" data-component="in-body-link"
          class=" u-underline">black-on-black crime</a>” should, more
        accurately, just be called crime. But also because black people
        are not, by dint of their melanin content, entrusted to protect
        and serve the public. The police are. Over the last decade I
        have reported from many impoverished neighbourhoods, populated
        by all races, where I have felt unsafe. That hasn’t made me fear
        black people or any other racial group; it has just made me
        loathe poverty and gun culture in general, since it is that
        toxic combination that both drives the crime and makes it
        lethal.</p>
      <p>This woman and I were looking at the same kids but seeing quite
        different things.</p>
      <p>“What makes you think they’re going to become gangbangers?” I
        asked. She shrugged. The conversation pretty much dried up after
        that.</p>
      <p>There is a section of white society – a broad section that
        includes affable mothers who will speak to black strangers like
        me in the park – who understand black kids as an inherent
        threat. Beyond the segregated ghettos where few white people
        venture, the presence of black youth apparently marks not just
        the potential for trouble but the arrival of it. When George
        Zimmerman saw Trayvon Martin, he didn’t see a 17-year-old boy
        walking home from the store. He saw someone “real suspicious”,
        “up to no good”, whom he assumed bore some responsibility for
        recent burglaries.</p>
      <p>“Fucking punks,” he told the police, referring to Trayvon.
        “These assholes, they always get away.”</p>
      <p>Indeed black children are often not even regarded as children
        at all. In Goose Creek, South Carolina, police demanded DNA
        samples from two middle school students after they were mistaken
        for a 32-year-old suspect. After the killing of Tamir Rice – the
        12-year-old shot dead by police in Cleveland after someone
        reported him brandishing what they assumed was a “probably fake”
        gun – a police spokesman said it was his own fault. “Tamir Rice
        is in the wrong,” he said. “He’s menacing. He’s 5ft 7in, 191
        pounds. He wasn’t that little kid you’re seeing in pictures.
        He’s a 12-year-old in an adult body.” When testifying before the
        grand jury into the shooting of Michael Brown in Ferguson,
        Darren Wilson described his assailant more like an animal than a
        18-year-old: “He looked up at me and had the most intense
        aggressive face. The only way I can describe it, it looks like a
        demon, that’s how angry he looked.” Even after Wilson shot Brown
        he continued to depict him as both physically superhuman and
        emotionally subhuman. “He was almost bulking up to run through
        the shots, like it was making him mad that I’m shooting him. And
        the face that he had was looking straight through me, like I
        wasn’t even there, I wasn’t even anything in his way.”</p>
      <p>The evidence is not merely anecdotal. A study last year
        published in the American Psychological Association’s online
        Journal of Personality and Social Psychology revealed that white
        Americans overestimated the age of black boys over the age of 10
        by an average of four and a half years; white respondents also
        assumed that black children were more culpable than whites or
        Latinos, particularly when the boys were matched with serious
        crimes. “Children in most societies are considered to be in a
        distinct group with characteristics such as innocence and the
        need for protection,” <a
href="http://www.apa.org/news/press/releases/2014/03/black-boys-older.aspx"
          data-link-name="in body link" data-component="in-body-link"
          class=" u-underline">wrote Phillip Atiba Goff</a> PhD, of the
        University of California, Los Angeles.<strong> </strong>“Our
        research found that black boys can be seen as responsible for
        their actions at an age when white boys still benefit from the
        assumption that children are essentially innocent.” My son is
        tall for his age; these are the things you worry about.</p>
      <p>It wasn’t long before my wife and I began to notice the degree
        to which some white adults felt entitled to shout at black
        children – be it in the street, or on school trips – for
        infractions either minor or imagined.</p>
      <p>Last summer, on the afternoon I arrived home from reporting on
        the disturbances after Michael Brown’s death in Ferguson,
        Missouri, there was a barbecue and music at the local park. I
        took the kids. The park has a water feature that shoots wet jets
        from the ground and sprays kids in fountains from all sides as
        they paddle around. The younger ones peel down to their
        underwear while the older ones just pile in whatever they have
        on. It was a scorching day and my son and several other kids
        were having a water fight – a tame affair with very little
        collateral damage for those not involved beyond the odd
        sprinkling. At one stage, while in hot pursuit of his main
        rival, my son splashed a woman on her leg. She yelled at him as
        though he’d hit her with a brick.</p>
      <p>I’d seen the whole thing and ran over.</p>
      <p>“What’s the problem?” I said.</p>
      <p>“Look. He’s covered me in water,” she shouted.</p>
      <p>I looked. She was barely wet. But even if he had …</p>
      <p>“You’re standing in a children’s park, on a hot day, next to a
        water feature,” I said. “Deal with it. Just stop shouting at
        him.”</p>
      <p>“Don’t you tell me what to do,” she barked.</p>
      <p>“Now you’re shouting at me,” I said. “Just stop it.”</p>
      <p>“Who the hell are you?” she yelled.</p>
      <p>“I’m his dad that’s who.”</p>
      <p>“You’re nobody, that’s who you are,” she bellowed. “Nobody.”</p>
      <h2>* * *</h2>
      <p><strong>One of the first stories I covered</strong> on my
        arrival was the funeral of Mamie Till Mobley, the 81-year-old
        mother of the late Emmett Till. In 1955 Mamie sent her
        14-year-old son, Emmett, from Chicago to rural Mississippi to
        spend his summer holiday with family. She packed him off with a
        warning: “If you have to get on your knees and bow when a white
        person goes past,” she told him, “do it willingly.”</p>
      <p>Emmett didn’t follow her advice. While in the small town of
        Money, in the Delta region, he either said “Bye, baby” or
        wolf-whistled at a white woman in a grocery store. Three days
        later his body was fished out of the Tallahatchie river with a
        bullet in his skull, an eye gouged out and his forehead crushed
        on one side.</p>
      <p>Raising a black child in a racist society poses a very
        particular set of challenges. On the one hand, you want them to
        be proud and confident of who they are. On the other, you have
        to teach them that they are vulnerable precisely because of who
        they are, in the knowledge that awareness of that vulnerability
        just might save their life. We are trying to raise
        self-confident children for long lives, not hashtags for
        slaughter.</p>
      <p>Explaining the complex historical and social forces that make
        such a dance necessary is not easy at the best of times. Making
        them comprehensible to a child is nigh impossible without gross
        simplifications and cutting corners. Once, during our 10-minute
        walk to daycare, my son asked if we could take another route.
        “Why?” I asked.</p>
      <p>“Because that way they stop all the black boys,” he said.</p>
      <p>He was right. Roughly twice a week we would pass young black
        men being frisked or arrested, usually on the way home. He was
        also four, and until that point I was not aware that he had even
        noticed. I tried to make him feel safe.</p>
      <p>“Well don’t worry. You’re with me and they’re not going to stop
        us,” I told him.</p>
      <p>“Why not?” he asked.</p>
      <p>“Because we haven’t done anything,” I said.</p>
      <p>“What have they done?” he asked.</p>
      <p>He had me. From then on we took another route.</p>
      <p>When I interviewed Maya Angelou in 2002, she told me that the
        September 11 attacks of the previous year were understood
        differently by African Americans. “Living in a state of terror
        was new to many white people in America,” she said. “But black
        people have been living in a state of terror in this country for
        more than 400 years.” It is that state of terror that has been
        laid bare these last few years.</p>
      <p>The American polity and media episodically “discovers” this
        daily reality in much the same way that teenagers discover sex –
        urgently, earnestly, voraciously and carelessly, with great
        self-indulgence but precious little self-awareness. They have
        always been aware of it but somehow when confronted with it, it
        nonetheless takes them by surprise.</p>
      <p>The week I arrived, in December 2002, the Senate minority
        leader, Mississippi Republican Trent Lott, resigned from his
        leadership position after he said in a speech that America would
        have been a better place had the segregationist Strom Thurmond
        won the presidency in 1948. The mainstream media saw nothing
        outrageous in this – as if it was just the kind of thing a
        conservative southern senator might say. It took bloggers to
        make it a story. As I write, some southern states are debating
        whether to keep the Confederate flag flying on state grounds in
        various guises – as though it took nine people dying on their
        doorstep to understand its racist connotations.</p>
      <p>It is as though the centuries-old narrative of racial
        inequality is too tiresome to acknowledge, except as a footnote,
        until it appears in dramatic fashion, as it did after Hurricane
        Katrina or the protests in Ferguson. At that point the bored
        become suddenly scandalised. In a nation that prides itself on
        always moving forward, the notion that they are “still dealing
        with this” feels like an affront to the national character.
        That’s why Obama’s candidacy had such a simple and uplifting
        appeal to so many Americans. As the radical academic and 1970s
        icon Angela Davis explained to me in 2007, it represented “a
        model of diversity as the difference that makes no difference,
        the change that brings about no change”.</p>
      <p>This most recent episode of racial awakening has lasted longer
        than most. For the last couple of years the brutal banality of
        daily life for some people in this country has become visible
        and undeniable to those who have no immediate connection to it.
        But nothing new has happened. There has been no spike in police
        brutality. What’s new is that people are looking. And thanks to
        new technology (namely the democratisation of the ability to
        film and distribute), they have lots to look at. As a result, a
        significant section of white America is outraged at the sight of
        what it had previously chosen to ignore, while a dwindling but
        still sizeable and vocal few still refuse to believe their eyes.</p>
      <h2>* * *</h2>
      <p><strong>I’ve never found it particularly useful</strong> to
        compare racisms – as though one manifestation might be better
        than another. Every society, regardless of its racial
        composition, has overlapping and interweaving hierarchies.
        Insisting on the superiority of one over another suggests there
        are racisms out there worth having – a race to the bottom with
        no moral centre.</p>
      <p>In June 1998, as the public inquiry into the murder of Stephen
        Lawrence laid bare one of the more insidious examples of British
        racism, news arrived from Jasper, Texas, about the murder of
        James Byrd. Byrd, an African American, had been picked up by
        three men, one of whom he knew and two of whom were white
        supremacists. Instead of driving him home, they took him to a
        remote country road, beat him, urinated on him and chained him
        by his ankles to their pickup truck before dragging him for more
        than a mile until his head came off. Then they went for a
        barbecue.</p>
      <p>The next day, during an editorial meeting at the Guardian which
        featured a discussion of the Lawrence inquiry followed by the
        Byrd murder, one of my colleagues remarked, of Byrd’s killing:
        “Well at least we don’t do that here.”</p>
      <p>“That will be of little comfort to Doreen and Neville
        Lawrence,” I thought.</p>
      <p>I have more cousins in the US than in Britain. They are doing
        fine. At one stage I fully intended to immigrate here. While
        that plan no longer stands, it still doesn’t strike me as
        insane.</p>
      <p>While I have been in America, I have not been shot at,
        arrested, imprisoned or otherwise seriously inconvenienced by
        the state. I do not live in the hollowed out, jobless zones of
        urban economic despair to which many African Americans have been
        abandoned. I have been shouted at in a park, taken different
        routes to school, and occasionally dealt with bigoted officials.
        (While driving through Mississippi to cover Katrina I approached
        a roadblock that all the other journalists had easily passed
        through, only to have a policeman pat the gun in his holster and
        turn me around). These experiences are aggravating. They are not
        life-threatening.</p>
      <p>I am not Michael Brown. But then Michael Brown wasn’t Michael
        Brown before he was shot dead and had his body left on the
        street for four hours; Eric Garner was just a man trying to sell
        cigarettes in the street before he was choked to death in Staten
        Island; Tamir Rice was just a boisterous kid acting out in a
        park before a policeman leaped out of his squad car and shot him
        within seconds. Being shot dead by the police or anyone else is
        not the daily experience of black people in America.</p>
      <p>But what became clear following the Department of Justice
        report into the Ferguson police force was just how extreme and
        commonplace these aggravations could be. To cite just a few
        examples: between 2007 to 2014, one woman in Ferguson was
        arrested twice, spent six days in jail and paid $550 as a result
        of one parking ticket for which she was originally charged $151.
        She tried to pay in smaller instalments - $25 or $50 a time -
        but the court refused to accept anything less than the full
        payment, which she could not afford. Seven years after the
        original infraction she still owed $541 – this was how the town
        raised its revenue. It was not a glitch in the system; it was
        the system.</p>
      <p>Then there was the 14-year-old boy that the Ferguson police
        found in an abandoned building, who was chased down by a dog
        that bit his ankle and his left arm as he protected his face.
        The boy says officers kicked him in the head and then laughed
        about it after. The officers say they thought he was armed; he
        wasn’t. Department of Justice investigators found that every
        time a police dog in Ferguson bit someone, the victim was black.</p>
      <p>Then there was the man pulled out of his house by the police
        after reports of an altercation inside. As they dragged him out
        he told them: “You don’t have a reason to lock me up.”</p>
      <p>“Nigger, I can find something to lock you up on,” the officer
        told him.</p>
      <p>“Good luck with that,” the man responded. The officer slammed
        the man’s face into a wall and he fell to the floor.</p>
      <p>“Don’t pass out, motherfucker, because I’m not carrying you to
        my car,” the officer is claimed to have said.</p>
      <p>This was the same month Brown was killed. Were it not for the
        disturbances following Brown’s death, there would have been no
        investigation – not only would we have heard nothing of these
        things but, because no light had been shone on them, the
        Ferguson police would be carrying on with the same level of
        impunity. This was a small midwestern suburb few had heard of –
        unremarkable in every way, which is precisely what makes the
        goings on there noteworthy. If it was happening there, then it
        could be happening anywhere.</p>
      <p>It is exhausting. When the videos of brutality go viral I can’t
        watch them unless I have to write about them. I don’t need to be
        shocked – which is just as well because these videos emerge with
        such regularity that they cease to be shocking. Were it not for
        the thrill of seeing an unjaded younger generation reviving the
        best of the nation’s traditions of anti-racist resistance, I
        would be in despair.</p>
      <p>The altercations in the park, the rerouted walks to school, the
        aggravations of daily life are the lower end of a continuum – a
        dull drumbeat that occasionally crescendos into violent
        confrontation and even social conflagration. As spring turns to
        summer the volume keeps ratcheting up.</p>
      <p>“Terror,” the anthropologist Arjun Appadurai writes in his book
        Fear of Small Numbers, “is first of all the terror of the next
        attack.” The terrorism resides not just in the fact that it
        happens, but that one is braced for the possibility that it
        could happen to you at any moment. Seven children and teenagers
        are shot on an average day in the US. I have just finished
        writing a book in which I take a random day and interview the
        families and friends of those who perished. Ten young people
        died the day I chose. Eight were black. All of the black parents
        said they had assumed this could happen to their son.</p>
      <p>As one bereaved dad told me: “You wouldn’t be doing your job as
        a father if you didn’t.”</p>
      <p><span class="bullet">•</span> Follow the Long Read on Twitter:
        <a href="https://twitter.com/gdnlongread" data-link-name="in
          body link" data-component="in-body-link" class=" u-underline">@gdnlongread</a></p>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.freedomarchives.org">www.freedomarchives.org</a>
    </div>
  </body>
</html>