<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
    <div class="entry-date">
      April 29, 2015<br>
      <b><small><small><a class="moz-txt-link-freetext" href="http://www.counterpunch.org/2015/04/29/baltimore-and-the-human-right-to-resistance-2/">http://www.counterpunch.org/2015/04/29/baltimore-and-the-human-right-to-resistance-2/</a></small></small></b><br>
      <br>
      <div style="float:right;">
        <div style="float:right;">
        </div>
      </div>
    </div>
    <div class="subheadlinestyle"><b><big><big>Rejecting the Framework
            of the Oppressor </big></big></b></div>
    <h1 class="article-title">Baltimore and the Human Right to
      Resistance</h1>
    <div class="mainauthorstyle">by AJAMU BARAKA </div>
    <div class="main-text">
      <p>Anti-Black racism, always just beneath the surface of polite
        racial discourse in the U.S., has exploded in reaction to the
        resistance of black youth to another brutal murder by the agents
        of this racist, settler-colonialist state. With the resistance,
        the focus shifted from the brutal murder of Freddie Gray and the
        systematic state violence that historically has been deployed to
        control and contain the black population in the colonized urban
        zones of North America, to the forms of resistance by African
        Americans to the trauma of ongoing state violence.</p>
      <p>The narrative being advanced by corporate media spokespeople
        gives the impression that the resistance has no rational basis.
        The impression being established is that this is just another
        manifestation of the irrationality of non-European people – in
        particular, Black people – and how they are prone to violence.
        This is the classic colonial projection employed by all white
        supremacist settler states, from the U.S., to South Africa and
        Israel.</p>
      <p>The accompanying narrative is that any kind of resistance that
        does not fit the narrow definition of “non-violent” resistance
        is illegitimate violence and, therefore, counter-productive
        because – “violence doesn’t accomplish anything.” Not only does
        this position falsely equates resistance to oppression as being
        morally equivalent to the violence of the oppressor, it also
        attempts to erase the role of violence as being fundamental to
        the U.S. colonial project.</p>
      <p>The history of colonial conquest saw the U.S. settler state
        shoot and murdered its’ way across the land mass of what became
        the U.S. in the process of stealing indigenous land to expand
        the racist White republic from “sea to shining sea.” And the
        marginalization of the role of violence certainly does not
        reflect the values of the Obama administration that dutifully
        implements the bi-partisan dictates of the U.S. strategy of full
        spectrum dominance that privileges military power and oppressive
        violence to protect and advance U.S. global supremacy. The
        destruction of Libya; the reinvasion of Iraq; the civil war in
        Syria; Obama’s continued war in Afghanistan; the pathological
        assault by Israel on Palestinians in Gaza and the U.S. supported
        attack on Yemen by the Saudi dictatorship, are just a few of the
        horrific consequences of this criminal doctrine.</p>
      <p>Race and oppressive violence has always been at the center of
        the racist colonial project that is the U.S. It is only when the
        oppressed resist — when we decide, like Malcolm X said, that we
        must fight for our human rights — that we are counseled to be
        like Dr. King, including by war mongers like Barack Obama.
        However, resistance to oppression is a right that the oppressed
        claim for themselves. It does not matter if it is sanctioned by
        the oppressor state, because that state has no legitimacy.</p>
      <p>No rational person exalts violence and the loss of life. But
        violence is structured into the everyday institutional practices
        of all oppressive societies. It is the deliberate
        de-humanization of the person in order to turn them into a
        ‘thing’ — a process Dr. King called “thing-afication.” It is a
        necessary process for the oppressor in order to more effectively
        control and exploit. Resistance, informed by the conscious<br>
        understanding of the equal humanity of all people, reverses this
        process of de-humanization. Struggle and resistance are the
        highest expressions of the collective demand for people-centered
        human rights – human rights defined and in the service of the
        people and not governments and middle-class lawyers.</p>
      <p>That resistance may look chaotic at this point – spontaneous
        resistance almost always looks like that. But since the internal
        logic of neoliberal capital is incapable of resolving the
        contradiction that it created, expect more repression and more
        resistance that will eventually take a higher form of
        organization and permanence. In the meantime, we are watching to
        see who aligns with us or the racist state.</p>
      <p>The contradictions of the colonial/capitalist system in its
        current expression of neoliberalism have obstructed the creation
        of decent, humane societies in which all people are valued and
        have democratic and human rights. What we are witnessing in the
        U.S. is a confirmation that neoliberal capitalism has created
        what Chris Hedges called “sacrificial zones” in which large
        numbers of black and Latino people have been confined and
        written off as disposable by the system. It is in those zones
        that we find the escalation of repressive violence by the
        militarized police forces. And it is in those zones where the
        people are deciding to fight back and take control of their
        communities and lives.</p>
      <p>These are defining times for all those who give verbal support
        to anti-racist struggles and transformative politics. For many
        of our young white comrades, people of color and even some black
        ones who were too young to have lived through the last period of
        intensified struggle in the 1960s and ‘70s and have not
        understood the centrality of African American resistance to the
        historical social struggles in the U.S., it may be a little
        disconcerting to see the emergence of resistance that is not
        dependent on and validated by white folks or anyone else.”</p>
      <p>The repression will continue, and so will the resistance. The
        fact that the resistance emerged in a so-called black city
        provides some complications, but those are rich and welcoming
        because they provide an opportunity to highlight one of the
        defining elements that will serve as a line of demarcation in
        the African American community – the issue of class.  We are
        going to see a vicious ideological assault by the black middle
        class, probably led by their champion – Barack Obama – over the
        next few days. Yet the events over the last year are making it
        more difficult for these middle-class forces to distort and
        confuse the issue of their class collaboration with the white
        supremacist capitalist/colonialist patriarchy. The battle lines
        are being drawn; the only question that people must ask
        themselves is which side they’ll be on.</p>
      <p><em><strong>Ajamu Baraka</strong> is a human rights activist,
          organizer and geo-political analyst. Baraka is an Associate
          Fellow at the Institute for Policy Studies (IPS) in
          Washington, D.C. and editor and contributing columnist for the
          Black Agenda Report. He is a contributor to “<a
            href="http://store.counterpunch.org/product/killing-trayvons/">Killing
            Trayvons: An Anthology of American Violence</a>”
          (Counterpunch Books, 2014). He can be reached at <a
            href="mailto:info.abaraka@gmail.com">info.abaraka@gmail.com</a> and <a
            href="http://www.AjamuBaraka.com">www.AjamuBaraka.com</a></em></p>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.freedomarchives.org">www.freedomarchives.org</a>
    </div>
  </body>
</html>