<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
    <font size="-1">
      <div class="entry-date">
        March 17, 2015<br>
        <b><small><small><a class="moz-txt-link-freetext" href="http://www.counterpunch.org/2015/03/17/bolivia-a-country-that-dared-to-exist/">http://www.counterpunch.org/2015/03/17/bolivia-a-country-that-dared-to-exist/</a></small></small></b><br>
        <br>
        <div style="float:right;">
          <div style="float:right;"><br>
          </div>
        </div>
      </div>
      <div class="subheadlinestyle"><b><big><big>An Interview with Félix
              Cárdenas Aguilar, Bolivia’s Vice Minister of
              Decolonization</big></big></b></div>
      <h1 class="article-title">Bolivia: A Country That Dared to Exist</h1>
      <div class="mainauthorstyle">by BENJAMIN DANGL</div>
      <div class="main-text">
        <p>In 1870, Bolivian dictator Mariano Melgarejo offered an
          English diplomat a glass of chicha – a corn-based beer
          consumed for centuries in the Andes. The diplomat refused the
          drink, asking for chocolate instead. A short-tempered
          Melgarejo responded by forcing the Englishman to drink a vast
          quantity of chocolate, and then made him ride a mule,
          backwards, through La Paz.</p>
        <p>At least, this is how the story is related by Uruguayan
          author Eduardo Galeano, <a
            href="http://www.progressive.org/node/982"
onclick="javascript:_gaq.push(['_trackEvent','outbound-article','http://www.progressive.org']);">who
            writes</a>, “When Queen Victoria, in London, heard of the
          incident, she had a map brought to her and pronounced ‘Bolivia
          doesn’t exist,’ crossing out the country with a chalk ‘X.’”
          While the story is unlikely true, Galeano suggests it can be
          read as a metaphor for Bolivia’s tortured history as a victim
          of colonialism and imperialism.</p>
        <p>In the interview below, Bolivia’s current Vice Minister of
          Decolonization, Félix Cárdenas Aguilar, makes a similar point,
          that “Bolivia is a failed country” because, from the time of
          its independence in 1825, its modernization was based on the
          exploitation of indigenous people. The challenge now, Cárdenas
          explains, is for Bolivia, under the presidency of Evo Morales,
          to decolonize itself, to reconstruct its past and identity,
          and to build a “plurinational” country where many indigenous
          nations can thrive. By resisting subjugation, Bolivia is
          daring to exist on its own terms.</p>
        <p>This movement toward decolonization in the Andes is as old as
          colonialism itself, but the process has taken a novel turn
          with the administration of Morales, Bolivia’s first indigenous
          president. Morales, a former coca farmer, union organizer, and
          leftist congressman, was elected president in 2005,
          representing a major break from the country’s neoliberal past.</p>
        <p>Last October, Morales was re-elected to a third term in
          office with more than 60% of the vote. His popularity is <a
href="http://upsidedownworld.org/main/bolivia-archives-31/5080-why-evo-morales-will-likely-win-upcoming-elections-in-bolivia"
onclick="javascript:_gaq.push(['_trackEvent','outbound-article','http://upsidedownworld.org']);">largely
            due</a> to his Movement Toward Socialism (MAS) party’s
          success in reducing poverty, empowering marginalized sectors
          of society, and using funds from state-run industries for
          hospitals, schools and much-needed public works projects
          across Bolivia.</p>
        <p>Aside from socialist and anti-imperialist policies, the MAS’s
          time in power has been marked by a notable discourse of
          decolonization. Five hundred years after the European
          colonization of Latin America, activists and politicians
          linked to the MAS and representing Bolivia’s indigenous
          majority have deepened a process of reconstitution of
          indigenous culture, identity and rights from the halls of
          government power. Part of this work has been carried forward
          by the Vice Ministry of Decolonization, which was created in
          2009.</p>
        <p>This Vice Ministry operates under the umbrella of the
          Ministry of Culture, and coordinates with many other sectors
          of government to promote, for example, indigenous language
          education, gender parity in government, historical memory,
          indigenous forms of justice, anti-racism initiatives, and
          indigenous autonomy.</p>
        <p>Before becoming the Vice Minister of Decolonization when the
          office opened, Félix Cárdenas had worked for decades as an
          Aymara indigenous leader, union and campesino organizer,
          leftist politician and activist fighting against dictatorships
          and neoliberal governments. As a result of this work, he was
          jailed and tortured on numerous occasions. Cárdenas
          participated the Constituent Assembly to re-write Bolivia’s
          constitution, a progressive document which was passed under
          President Morales’ leadership in 2009. This trajectory has
          contributed to Cárdenas’ radical political analysis and
          dedication to what’s called the <em>Proceso de Cambio</em>,
          or Process of Change, under the Morales government.</p>
        <p>Such unprecedented work by the MAS hasn’t happened without
          its shortcomings and contradictions. Violence against women in
          the country is on the rise, a recent corruption scandal has
          weakened MAS popularity in current local election races, and
          extractive industries, while providing funds for the
          government’s social programs and national development, are
          displacing indigenous and rural communities, and poisoning
          land and rivers. Leftist and indigenous opposition to the MAS
          has also faced government crackdowns, limiting the autonomy
          and space for grassroots dissent in the country.</p>
        <p>MAS allies say such pitfalls are part of the societal
          legacies of colonialism and neoliberalism in the country,
          challenges which can’t be reversed overnight, but which the
          MAS is trying to overcome. Critics say that the MAS is
          worsening such problems with sexist rhetoric, a deepening of
          extractivism, and silencing of critics.</p>
        <p>Bolivia’s road toward decolonization is a rocky and contested
          one. But, as Félix Cárdenas argues below, in a bleak world
          full of capitalist tyrants, bloody wars and racist
          exploitation, Bolivia’s Process of Change continues to shine
          as an alternative to the dominant global order.</p>
        <p>***</p>
        <p><strong>Benjamin Dangl: Could you please provide an overview
            of the kind of work the Vice Ministry of Decolonization
            does?</strong></p>
        <p><strong>Félix Cárdenas:</strong> First of all it’s not the
          kind of vice ministry where we have to say ‘we built 3,000
          kilometers of highway,’ or ‘we constructed 20 stadiums.’ It’s
          more than anything a political and ideological vice ministry,
          and for this type of work what we have to do first of all is
          establish some points of departure for the work of
          decolonization. It’s not sufficient to go somewhere and say ‘I
          declare you decolonized!’ and that’s it, they’re decolonized.
          No. It’s a question of changing mentality, behavior, of life
          philosophy, and to do this at an individual level, or at a
          communitarian level, a national level, we have an obligation
          to first ask ‘what is Bolivia?’ If we don’t clearly understand
          what Bolivia is, then we don’t know what needs to be done.</p>
        <p>So, as a part of this process, one has to explain that
          Bolivia is a failed country. This is a point of departure.
          Bolivia failed as a proposed country. This country, that was
          founded in 1825, that claimed to be modern, that claimed to be
          civilized, that wanted to look like Europe, that wanted to be
          Europe while denying itself – this type of country failed. It
          failed because this type of country, that was born in 1825,
          wanted to be modern, wanted to be civilized based on the
          destruction of the indigenous people, based on the destruction
          of their languages, their culture, their identity. <em><br>
          </em></p>
        <p>Therefore, it’s from this perspective that we understand that
          Bolivia is not what they tell us – that Bolivia is one nation,
          one language, one religion. We are 36 [indigenous] nations, 36
          cultures, 36 ways of seeing the world, and therefore, 36 ways
          of providing solutions for the world. We call this diversity
          of cultures ‘plurinational,’ and we want to build a
          plurinational state.</p>
        <p>So, seen in this way, if our future work is to decolonize and
          create a plurinational society, we have to work in education,
          we have to work in all areas, in justice, for example, to
          reinstate indigenous justice. The constitution tells us that
          indigenous justice and standard justice have the same
          hierarchy. So there is a need to work in indigenous justice,
          reinstate indigenous justice in the face of the crisis of
          standard justice, which is foreign as well as corrupt.</p>
        <p>The constitution speaks of a secular state. Before, the
          catholic religion was the official religion. Not today. Today
          no one is obligated to get married in front of a priest. No
          one is obligated to be baptized in front of a priest. Religion
          was the strongest aspect of colonialism. Religion was always
          power. Today, no. Today religion is outside of power, outside
          of the government palace. It’s fine if religion dedicates
          itself to saving souls, but never again will it define the
          politics of the state as it used to.</p>
        <p>When many people talk about decolonization they think it’s
          just an indigenous people’s problem. But decolonization is not
          an indigenous peoples’ problem, decolonization is everyone’s
          problem. For example, our bourgeoisie, our private business
          class, thinks that they are condemned to always live off of
          the scraps thrown to them by transnational companies. This is
          colonialism, and they don’t dare invest in the development of
          their own country. And so, decolonization is everyone’s work.</p>
        <p><strong>BD: A process of decolonization has to be global,
            right? What do countries in the north, the most capitalist
            countries, have to do as a part of this process?</strong></p>
        <p>FC: For the first time, the countries of the north have to
          look at themselves in the mirror and realize that they are in
          crisis. If they don’t accept that they are in crisis, they
          will never find ways to solve their crisis. But they also need
          to accept that they’re in crisis and they themselves don’t
          have the solutions. They have to look to us, to the indigenous
          people. Not to Bolivia, but to the indigenous people that are
          all over the world, and who have a philosophy of life that is
          qualitatively superior to philosophies constructed in the form
          of civilizing modernity.</p>
        <p>From Bolivia, we salute the [Syriza] triumph in Greece. We
          salute the future triumph in Spain, which has more or less the
          same characteristics. These revolutions in Spain and in Greece
          are being built while looking to Bolivia. So, for us, this is
          a kind of complication; to recognize that 500 years ago they
          [Europeans] arrived, taught us a way of life, a type of
          religion, a type of modernity that failed. And so today, after
          500 years, we, the indigenous people, have the obligation to
          go to Europe and speak to them, to convert them, to tell them
          that there is another way to live, and that their crisis is
          bringing planet earth to a global crisis.</p>
        <p><strong>BD: The economy of Bolivia is very much based in
            mining, gas – extractivism. How do you see this process? How
            can Bolivia overcome its dependency on mining and gas? On
            the one hand, the president speaks of respecting mother
            earth, but on the other hand, mining and gas industries are
            very crucial here. How do you see these contradictions?</strong></p>
        <p><strong>FC:</strong> This isn’t something that this
          government invented. Bolivia has always lived off of mining,
          we have always lived off of extractivism. Now, what we hope to
          do is that this sacrifice, this fruit that mother earth is
          providing us with, is not in vain. And that it doesn’t just
          leave [the country] as raw material, but that there’s a need
          to industrialize, and as we industrialize we can reach the
          point where we can lower the level of extractivism.</p>
        <p><em><strong>Benjamin Dangl</strong> has worked as a
            journalist throughout Latin America, covering social
            movements and politics in the region for over a decade. He
            is the author of the books </em><a
href="http://www.amazon.com/Dancing-Dynamite-Social-Movements-America/dp/1849350159"
onclick="javascript:_gaq.push(['_trackEvent','outbound-article','http://www.amazon.com']);"><em>Dancing
              with Dynamite: Social Movements and States in Latin
              America</em></a><em>, and </em><a
href="http://www.amazon.com/Price-Fire-Resource-Movements-Bolivia/dp/190485933X/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1422481340&sr=1-1&keywords=price+of+fire&pebp=1422481360338&peasin=190485933X"
onclick="javascript:_gaq.push(['_trackEvent','outbound-article','http://www.amazon.com']);"><em>The
              Price of Fire: Resource Wars and Social Movements in
              Bolivia</em></a><em>. Dangl is currently a doctoral
            candidate in Latin American History at McGill University,
            and edits UpsideDownWorld.org, a website on activism and
            politics in Latin America, and TowardFreedom.com, a
            progressive perspective on world events. Twitter: </em><a
            href="https://twitter.com/bendangl"
onclick="javascript:_gaq.push(['_trackEvent','outbound-article','http://twitter.com']);"><em>https://twitter.com/bendangl</em></a><em> Email:
            BenDangl(at)gmail(dot)com</em></p>
      </div>
    </font>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.freedomarchives.org">www.freedomarchives.org</a>
    </div>
  </body>
</html>