<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
    <div class="entry-date">
      Weekend Edition March 13-15, 2015<br>
      <b><small><small><a class="moz-txt-link-freetext" href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/selma-obama-and-the-colonization-of-black-resistance/">http://www.counterpunch.org/2015/03/13/selma-obama-and-the-colonization-of-black-resistance/</a></small></small></b><br>
      <br>
      <div style="float:right;">
        <div style="float:right;">
          <div class="addthis_toolbox addthis_default_style">
            <a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/selma-obama-and-the-colonization-of-black-resistance/#"
              title="Facebook" class="addthis_button_facebook at300b"><span
                style="background-color: rgb(48, 88, 145);"
                class="at4-icon aticon-facebook"><span class="at_a11y"><br>
                </span></span></a><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/selma-obama-and-the-colonization-of-black-resistance/#"
              title="View more services" target="_blank"
              class="addthis_button_expanded"></a>
          </div>
        </div>
      </div>
    </div>
    <div class="subheadlinestyle"><b><big><big>The Master of Propaganda
          </big></big></b></div>
    <h1 class="article-title">Selma, Obama and the Colonization of Black
      Resistance</h1>
    <div class="mainauthorstyle">by AJAMU BARAKA </div>
    <div class="main-text">
      <blockquote>
        <p>“To cleanse history in the name of a false patriotism that
          celebrates a new illiteracy as a way of loving the United
          States is a discourse of anti-memory, a willful attempt at
          forgetting the past in the manufactured fog of historical
          amnesia.”</p>
        <p><em> — Henry Giroux</em></p>
      </blockquote>
      <p>I tried! In my capacity as a member of the Center for
        Constitutional Rights’ Board of Directors (CCR), I traveled to
        Selma on Friday to attend the induction of Arthur Kinoy and
        William Kunstler, two of the founding lawyers of CCR, into the
        Selma National Voting Rights Museum. And even though I knew that
        I would have to endure Obama’s presence in Selma on Saturday, my
        plan was to stay in Selma until Sunday to catch up with friends
        and participate in the peoples’ crossing of the Edmund Pettus
        Bridge on the anniversary of Bloody Sunday.</p>
      <p>But I never saw the sun come up in Selma. Before Air Force One
        ever entered Alabama airspace, Obama’s presence overshadowed the
        commemoration. In conversations on Friday, I heard over and over
        again about how Obama was coming to town to symbolically “close
        the circle” on the struggle for voting rights. And though it
        shouldn’t have, I could not shake the deep sadness that I felt
        every time I heard this and similar comments from so many of my
        people who still had so much invested in this cheap
        pro-imperialist hustler that after the induction on Friday I
        found myself on Highway 80 heading out of Selma toward
        Montgomery.</p>
      <p>I made the right decision.</p>
      <p>Obama’s presence on Saturday severely crippled most of the
        people-centered discussions and activities that were scheduled
        for that day. And as the master propagandist that he is, he gave
        a magnificent performance blending themes of “American
        exceptionalism” with the black middle-class version of black
        history and black struggle to give an emotionally charged twist
        to an otherwise trite and familiar narrative of racial uplift
        and progress toward a more perfect union.</p>
      <p>In fact his performance was so effective that very few seemed
        to remember that just two days before the Selma speech his
        Department of Justice announced that it would not indict the
        Ferguson killer-cop Darren Wilson.</p>
      <p>And none of the mainstream commentators seem to notice the
        irony in President Obama proclaiming progress toward a more
        perfect union the morning after another unarmed black teen was
        gunned down by a cop in Madison, Wisconsin and that Selma and
        the civil rights movement reflected the importance of
        non-violence as a principle to resolve social conflicts, while
        600 members of the 173<sup>rd</sup> Airborne were in the air
        traveling to Ukraine to train the neo-Nazi Ukrainian national
        guard to wage war against their own citizens.</p>
      <p>Malcolm X once said that the black freedom movement wasn’t
        integrated by white liberals and their Negro collaborators but
        was instead infiltrated. That programmatic and ideological
        infiltration was on full display in Selma on Saturday. In the
        1950s and 1960s, the political and ideological space was created
        for liberal infiltration because of state repression in the
        1950s.  A major target of the post-war national security state
        in the 50s was the radical black movement and individual black
        radicals. Dozens of radical black activists were prosecuted,
        jailed, forced out of the country or confined to a form of
        national house arrest by having their passports seized. Some of
        the more prominent names associated with this repression
        included W.E.B. Dubois, Claudia Jones, William Patterson and
        Paul Robeson.</p>
      <p>However, radical human rights organizing and resistance
        continued, especially in the South. Building on the work that
        took new organizational forms in the 1930s, a solid social base
        of organized resistance was established that, while it suffered
        in the repressive environment of the 50s, nevertheless, provided
        the social base for what was renamed as the “civil rights
        movement” reflecting the growing hegemony of more conservative
        elements of the black freedom movement that started to garner
        more liberal institutional support.</p>
      <p>The elevation of Dr. King after he was chosen by labor leader
        E.D Nixon to be the face of the Montgomery Improvement
        Association’s bus boycott and the subsequent creation of the
        Southern Christian Leadership Conference (SCLC) that provided
        Dr. King a broader organizational base was facilitated by
        powerful white allies. Dr. King and SCLC didn’t just give voice
        to ongoing struggles throughout the Southern region but in many
        cases they were grafted onto some of those struggles that had a
        more militant, independent working class social base and set of
        objectives. And while the racial caste system mitigated the
        disperate class perspectives and interests within the movement
        in the 50s and early 60s, the experiences of the Lowndes county
        Black Panther Party, the Mississippi Freedom Democratic Party
        (MFDP) and the influences of Malcolm X, Robert F. Williams and
        the Revolutionary Action Movement (RAM) as well as other radical
        black organizations, progressively sharpened the class and
        programmatic contradictions of movement by the mid- 60s.</p>
      <p>It was precisely the intensification of the black struggle for
        democratic and human rights that resulted in the state
        concession reflected in the Voting Rights Act (VRA) of 1965. But
        it was the systemic contradiction of ongoing colonial/capitalist
        reality of the black poor and working classes in the South and
        the urban areas where blacks had migrated during the second
        great migration that facilitated the explosion in Watts just
        five days after the passage of the VRA. The rebellion in Watts
        was the first in over three hundred urban rebellions that would
        take place over the next few years.</p>
      <p>This was the context that facilitated the placement of Dr. King
        and SCLC by powerful elements of the ruling elite on front of,
        and in some cases on top of work being carried out by local
        organizations, including attempting to displace the national
        influence and work of the Student Non-Violent Coordinating
        Committee (SNCC).</p>
      <p>Today Barack Obama in his role as the President of the U.S. and
        chief spokesperson for the white ruling class, and as a
        representative of the “new” black professional-managerial class,
        has been assigned the task to explain and legitimate the ongoing
        subjugation of the black poor and working class five decades
        after the reform legislation of the 60s.</p>
      <p>The speech in Selma, with all of its pro-“American” and settler
        colonialist sentimentality was delivered with a world audience
        in mind. Its ideological objective was to counter the idea of an
        irreconcilable black opposition by co-opting black resistance
        and imposing a conservative meaning of black oppositional
        politics.</p>
      <p>The presence of George Bush and the imagery of Bush and Obama
        with the masses of black people behind them as they jointly
        crossed the bridge was meant to symbolically close any gap
        between the policies of the Bush and Obama Administrations’ that
        may have existed in the imagination of people outside of the
        U.S. related to black people and their loyalty to the U.S.
        state.</p>
      <p>The message that Obama’s speech was meant to convey was that
        despite killer-cops, mass incarceration and grinding poverty no
        one should be confused: you will not split black folks away from
        the state because these black folks <em>belong</em> to us.</p>
      <p>And judging by the paucity of criticism or even discussion of
        the Department of Justice’s decision last week not to indict
        Wilson and the unrestrained praise of Obama’s speech in various
        black media outlets, it is once again mission accomplished for
        the propagandist in chief.</p>
      <p><em><strong>Ajamu Baraka</strong> is a human rights activist,
          organizer and geo-political analyst. Baraka is an Associate
          Fellow at the Institute for Policy Studies (IPS) in
          Washington, D.C. and editor and contributing columnist for the
          Black Agenda Report. He is a contributor to “<a
            href="http://store.counterpunch.org/product/killing-trayvons/">Killing
            Trayvons: An Anthology of American Violence</a>”
          (Counterpunch Books, 2014). He can be reached at <a
            href="mailto:info.abaraka@gmail.com">info.abaraka@gmail.com</a> and <a
            href="http://www.AjamuBaraka.com">www.AjamuBaraka.com</a></em></p>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.freedomarchives.org">www.freedomarchives.org</a>
    </div>
  </body>
</html>