<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
    <div class="entry-date">
      Weekend Edition March 13-15, 201<br>
      <a class="moz-txt-link-freetext" href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/">http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/</a><br>
      <br>
    </div>
    <div class="subheadlinestyle"><b><big><big>A New Fanonian Moment?</big></big></b></div>
    <h1 class="article-title">The Legacy of Frantz Fanon</h1>
    <div class="mainauthorstyle">by HAMZA HAMOUCHENE</div>
    <div class="main-text">
      <p><em>London.</em></p>
      <p>Frantz Fanon died a few months before Algeria’s independence in
        July 1962. He did not live to see his adoptive country becoming
        free from French colonial domination, something he believed had
        become inevitable. This radical intellectual and revolutionary
        devoted himself, body and soul to the Algerian National
        liberation and was a prism, through which many revolutionaries
        abroad understood Algeria and one of the reasons the country
        became synonymous with Third World revolution.</p>
      <p>With the weight of its recent past and in particular its long
        struggle for independence that served as a model for several
        liberation fronts across the globe and given its assertive
        diplomacy and audacious foreign policy in the 60s and 70s, the
        Algerian capital was to become a Mecca for all revolutionaries.
        As Amilcar Cabral announced at a press conference at the margins
        of the first Pan-African Festival held in Algiers on 1969: “Pick
        a pen and take note: the Muslims make the pilgrimage to Mecca,
        the Christians to the Vatican and the national liberation
        movements to Algiers!” Fanon would have been surely proud of
        that moment of Algeria’s and Africa’s history. The festival was
        impregnated with a revolutionary fervour and with his ideas
        around a combative culture that is fuelled by people’s daily
        struggles. The radical atmosphere of a few days in July was
        captured in an important and powerful film by William Klein: <a
href="http://www.redpepper.org.uk/culture-and-revolution-the-pan-african-festival-of-algiers/"
onclick="javascript:_gaq.push(['_trackEvent','outbound-article','http://www.redpepper.org.uk']);">The
          Pan-African Festival of Algiers, 1969</a>, which attests that
        this Pan-African gathering was not only a slogan or a generous
        utopia but also a genuine meeting of African cultures in unison
        in their denunciations of colonialism and fight for freedom.</p>
      <p>Political leaders like António Agostinho Neto and Cabral saw
        culture at the heart of their concerns because they associated
        it with liberation which they theorised as a form of political
        action. They strongly echo Fanon’s words in <a
href="http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0802141323/counterpunchmaga"
onclick="javascript:_gaq.push(['_trackEvent','outbound-article','http://www.amazon.com']);"><em>The
            Wretched of the Earth</em></a>: “A national culture is not a
        folklore, nor an abstract populism that believes it can discover
        the people’s true nature. It is not made up of the inert dregs
        of gratuitous actions, that is to say actions which are less and
        less attached to the ever-present reality of the people….It is
        around the people’s struggles that African-Negro culture takes
        on substance and not around songs, poems or folklore.” <a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn1"
          name="_ednref1">[i]</a></p>
      <p>It is worth bearing this in mind when we think about the role
        and the conception of culture today. Is it simply a culture that
        entertains people and diverts them from the real issues? Or is
        it a culture that speaks to the people and advances their
        resistance and struggles? Is it an independent and free culture
        that fosters dissent and criticism or is it a folkloric one that
        comes under the suffocating patronage of some authoritarian
        elites?</p>
      <p>Fanon had high hopes and strongly believed in revolutionary
        Algeria and his illuminating book “<a
href="http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0802150276/counterpunchmaga"
onclick="javascript:_gaq.push(['_trackEvent','outbound-article','http://www.amazon.com']);"><em>Studies
            in a Dying Colonialism</em></a>” (or as it is known in
        French <em>L’An Cinq de la Révolution Algérienne</em>) attests
        to that and shows how liberation does not come as a gift . It is
        seized by the masses with their own hands and by seizing it they
        themselves are transformed. He strongly argued that for the
        masses, the most elevated form of culture, that is to say, of
        progress, is to resist imperialist domination and penetration.
        For Fanon, revolution is a transformative process that will
        create ‘new souls’. <a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn2"
          name="_ednref2">[ii]</a> For this reason Fanon closes his 1959
        book with the words: ‘The revolution in depth, the true one,
        precisely because it changes man and renews society, has reached
        an advanced stage. This oxygen which creates and shapes a new
        humanity – this, too, is the Algerian revolution.’ <a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn3"
          name="_ednref3">[iii]</a></p>
      <p>Fanon’s concern with what the masses do and say and think and
        his belief that it is the masses, and not leaders nor systems,
        who make and determine history, is at the centre stage in his
        books. It is crucial to analyse Fanon’s testimony because it
        illustrates how, in the midst of the worst disasters, the masses
        find the means of reorganising themselves and continuing their
        existence when they have a common objective. In that respect,
        Fanon’s descriptions of the conduct of the masses is of great
        importance as they show how the masses go on living and how they
        go forward. <a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn4"
          name="_ednref4">[iv]</a></p>
      <p>This focus and vivid attachment to the wretched of the earth,
        their lives and their struggle is put in opposition to an
        instinctive aversion to a national bourgeoisie that will betray
        the masses, halt liberation and set-up a national system of
        tyranny and exploitation, reminiscent of the colonial
        counterpart. Fanon rightly observed how nationalist
        consciousness can very easily lead to ‘frozen rigidity’, merely
        replacing the departed white masters with coloured equivalents.</p>
      <p><strong>Understanding Africa: Fanon today</strong></p>
      <p>More than five decades after his death, the question seems to
        be: why Fanon is relevant now? Rather than, is he relevant at
        all? It would be instructive to explore how this revolutionary
        would think and act in the face of contemporary issues in Africa
        and the world.</p>
      <p>Fanon’s work, written five decades ago still bears a prophetic
        power as an accurate description of what happened in Algeria and
        beyond. Reading Fanon’s words and especially ‘The Pitfalls of
        National Consciousness’ his famous chapter in <em>The Wretched
          of the Earth</em> (based on his reflections on his West
        African experiences as well as his concerns about the Algerian
        revolution),<a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn5"
          name="_ednref5">[v]</a> one cannot help being absorbed and
        shaken by their truth and foresight on the bankruptcy and
        sterility of national bourgeoisies in Africa and the Middle East
        today; bourgeoisies that tended to replace the colonial force
        with a new class-based system replicating the old colonial
        structures of exploitation and oppression. Today we can see
        states across the formerly colonised world that have ‘bred
        pathologies of power’ as Eqbal Ahmad has called them, giving
        rise to national security states, to dictatorships, oligarchies
        and one-party systems. <a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn6"
          name="_ednref6">[vi]</a></p>
      <p>What has become of Algeria today with oil money playing an
        enormously important role in pacifying the population and paying
        for a bloated and ubiquitous security force corresponds to what
        Fanon feared. His vision and politics were and are not to the
        taste of the ruling class and that’s why he is marginalised
        today and reduced to just another anti-colonial figure, stripped
        of his incandescent attack on the stupidity and on the
        intellectual and spiritual poverty of the national bourgeoisies.</p>
      <p>As Edward Said argued, the true prophetic genius of <em>The
          Wretched of the Earth</em> is when Fanon senses the divide
        between the nationalist bourgeoisie in Algeria and the FLN’s
        liberationist tendencies. He was the first major theorist of
        anti-imperialism to realise that orthodox nationalism followed
        the same track hewn out by imperialism, which while it appeared
        to concede authority to the nationalist bourgeoisie was really
        extending its hegemony.<a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn7"
          name="_ednref7">[vii]</a> Fanon put it to us bluntly: ‘History
        teaches clearly that the battle against colonialism does not run
        straight away along the lines of nationalism.’<a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn8"
          name="_ednref8">[viii]</a> He then warns us that we must take
        a rapid step from national consciousness to political and social
        consciousness if we really wish our countries to avoid
        regression and uncertainties.</p>
      <p>In this state of affairs the national bourgeoisie dispense with
        popular legitimacy and turns its back more and more on the
        interior and the realities of uneven development and is only
        interested in exporting the enormous profits it derives from the
        exploitation of people to foreign countries. Today’s events
        confirm this assertion as we can see a scandalous and endemic
        corruption and ‘legalised’ robbery in Algeria, Nigeria, Egypt,
        Ben Ali’s Tunisia and South Africa, only to mention a few.</p>
      <p>In Algeria for example, an anti-national, sterile and
        unproductive bourgeoisie is getting the upper-hand in running
        state affairs and in directing its economic choices. This
        comprador elite is the biggest threat to the sovereignty of the
        nation as it is selling off the economy to foreign capitals and
        multinationals and cooperating with imperialism in its ‘war on
        terror’, another pretext for expanding the domination and
        scrambling for resources.<a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn9"
          name="_ednref9">[ix]</a> It is a bourgeoisie that renounced
        the autonomous development project initiated in the 1960s and
        1970s, and as Fanon eloquently put it is ‘incapable of great
        ideas and inventiveness and does not even succeed in extracting
        spectacular concessions from the West, such as investments which
        would be of value for the country’s economy.’<a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn10"
          name="_ednref10">[x]</a> In the contrary, it now offers one
        concession after another for blind privatisations and projects
        that will undermine the country’s sovereignty and will endanger
        its population and environment – the exploitation of shale gas
        for example.<a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn11"
          name="_ednref11">[xi]</a> Today, Algeria – but also Tunisia,
        Egypt, Nigeria, Senegal, Ghana, Gabon, Angola and South Africa
        among others – follows the dictates of the new instruments of
        imperialism such as the IMF, the World Bank and negotiates entry
        into the World Trade Organisation. Other African countries are
        still using the CFA franc, a currency inherited from the times
        of colonialism and still under the control of the French
        Treasury. Fanon would have been revolted at this <em>bêtise</em>
        and sheer mindlessness. How can we go on being submissive to
        imperialism bowing to every folly to satisfy foreign capital?</p>
      <p>Fanon had predicted this ominous situation and the shocking
        behaviour of the national bourgeoisie when he noted that its
        mission has nothing to do with transforming the nation but
        rather consists of ‘being the transmission line between the
        nation and capitalism, rampant though camouflaged, which today
        puts on the masque of neo-colonialism.’<a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn12"
          name="_ednref12">[xii]</a> This is where we can appreciate the
        lasting value of employing Fanon’s critical insights when he
        describes for us the contemporary postcolonial reality, a
        reality shaped by a national bourgeoisie
        ‘unabashedly…anti-national,’ opting he adds, for an abhorrent
        path of a conventional bourgeoisie, ‘a bourgeoisie which is
        stupidly, contemptibly and cynically bourgeois.’<a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn13"
          name="_ednref13">[xiii]</a></p>
      <p>That is exactly what happened in Algeria and other countries in
        Africa. These regimes are content with the role as the Western
        capitals’ business agent and are only preoccupied with filling
        their pockets as rapidly as possible, ignoring the deplorable
        stagnation into which their countries sink further and deeper.
        Fanon would have been shocked by the ongoing international
        division of labour where we Africans ‘still export raw materials
        and continue ‘being Europe’s small farmers who specialise in
        unfinished products.’ <a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn14"
          name="_ednref14">[xiv]</a></p>
      <p>Fanon’s critique of tourism, which he regarded as a
        quintessential post-colonial industry, must be revisited and
        pondered over. He condemns the fact that nationalist elites have
        become ‘the organisers of parties’ for their Western
        counterparts in the midst of overwhelming poverty for their
        populations. Bereft of ideas and cut off the people, these
        elites he argues, will in practice set up their countries as
        ‘the brothel of Europe.’<a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn15"
          name="_ednref15">[xv]</a> This is not just a Caribbean
        experience; it has become the experience of many countries in
        Africa such as post-apartheid South Africa, Tunisia, Egypt and
        Morocco.</p>
      <blockquote>
        <p>In these poor, under-developed countries, where the rule is
          that the greatest wealth is surrounded by the greatest
          poverty, the army and the police constitute the pillars of the
          regime; an army and a police force (another rule which must
          not be forgotten) which are advised by foreign experts. The
          strength of the police and the power of the army are
          proportionate to the stagnation in which the rest of the
          nation is sunk. By dint of yearly loans, concessions are
          snatched up by foreigners; scandals are numerous, ministers
          grow rich, their wives doll themselves up, the members of
          parliament feather their nests and there is not a soul down to
          the simple policeman or the customs officer who does not join
          in the great procession of corruption.<a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn16"
            name="_ednref16">[xvi]</a></p>
      </blockquote>
      <p>This raging passage from The Wretched is a fairly accurate
        portrayal of the situation in many African countries where
        repression and suppression of freedoms are the rule – helped of
        course by foreign expertise – and where greedy elites
        institutionalise corruption and serve foreign interests.</p>
      <p>Fanon was one of only a few radical intellectuals to point out
        the dangers of a ‘carefully nurtured’ nativism, to borrow Edward
        Said’s words, on a socio-political movement like decolonisation.<a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn17"
          name="_ednref17">[xvii]</a> From nationalism, we pass to
        ultra-nationalism, then to chauvinism and finally to racism and
        tribalism. This is seen in several exclusionary and dogmatic
        ideologies like Arabism, Senghor’s Négritude, and the appeals to
        pure or authentic Islam, which had disastrous consequences on
        the populations. Again take the example of Algeria, where
        cultural diversity was ignored for a narrower culturalist
        conception of Algerian identity, when the Berber dimension of
        the Algerian cultural heritage was marginalised and reduced to
        folkloric manifestations, when the elite engaged in a sclerotic
        arabisation policy, when it developed a conservative
        interpretation of religion and a reactionary vision of the role
        of women in society by adopting Islamist-appeasing social
        measures such as the notorious and retrograde Family Code of
        1984.</p>
      <p>Edward Said noted that more effort seemed to be spent in
        bolstering the idea that to be Syrian, Iraqi, Egyptian, or Saudi
        is a sufficient end, rather than in thinking critically, even
        audaciously about the national program itself.<a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn18"
          name="_ednref18">[xviii]</a> Identity politics assumes the
        primary place, and ‘African unity takes off the mask and
        crumbles into regionalism inside the hollow shell of nationalism
        itself.’<a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn19"
          name="_ednref19">[xix]</a> Fanon argued for going beyond the
        first steps of nativist assertive identity towards true
        liberation that involves a transformation of social
        consciousness beyond national consciousness.<a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn20"
          name="_ednref20">[xx]</a></p>
      <p>Fanon’s vision of the future Algeria, which he shared with his
        mentor Abane Ramdane, the architect of the revolution, was a
        secular democratic society with the primacy of citizenship over
        identities (Arab, Amazigh, Muslim, Jewish, Christian, European,
        White, Black, etc): ‘in the new society that is being built,’
        Fanon wrote in <em>Studies in a Dying Colonialism</em>, ‘there
        are only Algerians. From the outset, therefore, every individual
        living in Algeria is an Algerian…We want an Algeria open to all,
        in which every kind of genius can grow.’<a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn21"
          name="_ednref21">[xxi]</a> He did not forget the role of women
        in the new society when he said that every effort has to be made
        to mobilise men and women as quickly as possible and admonished
        against ‘the danger of perpetuating the feudal tradition which
        holds sacred the superiority of the masculine element over the
        feminine.’ <a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn22"
          name="_ednref22">[xxii]</a> Fanon demonstrated in an essay he
        wrote in his 1959 book entitled ‘<em>Algeria Unveiled’</em> how
        women were essential elements in the Algerian revolution and how
        the necessities of combat gave rise to new attitudes and new
        modes; ‘the virtually taboo character assumed by the veil in the
        colonial situation disappeared almost entirely in the course of
        the liberating struggle.’ <a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn23"
          name="_ednref23">[xxiii]</a></p>
      <p><strong>Alternatives: A second Fanonian moment?</strong></p>
      <p>Alas, such a generous vision of a pluralist society is yet to
        be achieved and this is the second Fanonian moment of
        decolonisation, a moment that breaks away with the hierarchies,
        divisions and regionalisms constituted by imperialism by
        embracing a universal humanism (that will include men and
        women), and by building regional and international solidarities.</p>
      <p>The sad contemporary reality that Fanon described and warned
        against five decades ago gives little doubt that were he alive
        today, Fanon would be hugely disappointed at the result of his
        efforts and those of other revolutionaries. He turned out to be
        right about the rapacity and divisiveness of national
        bourgeoisies and the limits of conventional nationalism but he
        did not offer us a prescription for making the transition after
        decolonisation to a new liberating political order. Perhaps,
        there is no such thing as a detailed plan or solution. Perhaps
        he viewed it as a protracted process that will be informed by
        praxis and above all by confidence in the masses and their
        revolutionary potential in figuring out the liberating
        alternative.</p>
      <p>However, Fanon alerts us that the scandalous enrichment of this
        profiteering caste will be accompanied by ‘a decisive awakening
        on the part of the people and a growing awareness that promised
        stormy days to come.’<a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn24"
          name="_ednref24">[xxiv]</a> So we can see Fanon’s rationality
        of revolt and rebellion, suddenly made absolutely clear by the
        Arab uprisings in 2011. What has started in Tunisia and then
        Egypt’s Tahrir Square has become a new global revolt, spreading
        to Spain and the Indignados movement, to Athens against the
        vicious austerity measures, to the urban revolt in the UK, to
        the massive student mobilisation to end education for profit in
        Chile, to the Occupy movement against the 1%, to the revolt in
        Turkey, Brazil and so on. The popular masses in all these
        countries rebelled against the violence of the contemporary
        world offering them only growing pauperisation, marginalisation
        and the enrichment of the few at the expense and damnation of
        the majority.</p>
      <p>Countries like Egypt and Tunisia were long praised for the
        ‘wonderful’ achievements of their economies with high economic
        growths that do not reflect at all the abject poverty and the
        deep inequalities entrenched in those countries. The masses
        erupted into the political scene, discovered their political
        will and power and beginning again to make history. As the
        Egyptians said of January 25<sup>th</sup>, the start of their
        revolution, ‘When we stopped being afraid, we knew we would win.
        We will not again allow ourselves to be scared of a government.
        This is the revolution in our country, the revolution in our
        minds.’<a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn25"
          name="_ednref25">[xxv]</a> Egyptians and Tunisians did not
        only revolt to demand democracy and freedom but they rebelled
        for bread and dignity, against the oppressive socio-economic
        conditions under which they lived for decades. They rose up to
        challenge the Manichean geographies of oppressor and oppressed
        (so well described by Fanon in <em>The Wretched</em>),
        geographies imposed on them by the globalised
        capitalist-imperialist system.</p>
      <p>What can Fanon tells us about what happened in Egypt since 2011
        with the military coup and the undergoing counter-revolution?
        Fanon would probably say: ‘The bourgeoisie should not be allowed
        to find the conditions necessary for its existence and its
        growth. In other words, the combined effort of the masses led by
        a party and of intellectuals who are highly conscious and armed
        with revolutionary principles ought to bar the way to this
        useless and harmful middle class.’<a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn26"
          name="_ednref26">[xxvi]</a> Liberals, Islamists or military
        Generals, what’s the difference? All of them belong to a sterile
        bourgeoisie aligned with the demand of global neoliberal
        capitalism.</p>
      <p>Fanon would also repeat to us an important observation he made
        on some African revolutions (including the Algerian one), which
        is their unifying character sidelining any thinking of a
        socio-political ideology on how to radically transform society.
        This is a great weakness that we witnessed yet again with the
        Egyptian revolution. ‘Nationalism is not a political doctrine,
        nor a programme’, says Fanon.<a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn27"
          name="_ednref27">[xxvii]</a> He insists on the necessity of a
        revolutionary political party that can take the demands of the
        masses forward, a political party that will educate the people
        politically, that will be ‘a tool in the hands of the people’
        and that will be the energetic spokesman and the ‘incorruptible
        defender of the masses.’ For Fanon, reaching such a conception
        of a party necessitates first of all ridding ourselves of the
        bourgeois notion of elitism and ‘the contemptuous attitude that
        the masses are incapable of governing themselves.’<a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn28"
          name="_ednref28">[xxviii]</a></p>
      <p>For Fanon, the “we” was always a creative “we”, a “we” of
        political action and praxis, thinking and reasoning. <a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn29"
          name="_ednref29">[xxix]</a> For him, the nation does not exist
        except in a socio-political and economic program ‘worked out by
        revolutionary leaders and taken up with full understanding and
        enthusiasm by the masses.’<a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn30"
          name="_ednref30">[xxx]</a> Unfortunately, what we see today is
        the antithesis of what Fanon strongly argued for. We see the
        stupidity of the anti-democratic bourgeoisies embodied in their
        tribal and family dictatorships, banning the people, often with
        crude force from participating in their country’s development
        and fostering a climate of immense hostility between rulers and
        ruled. Fanon, in his conclusion of <em>The Wretched</em>,
        argues that we have to work out new concepts through an ongoing
        political education that gets enriched through mass struggle.
        Political education for him is not merely about political
        speeches but rather about ‘opening the minds’ of the people,
        ‘awakening them, and allowing the birth of their intelligence.’<a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn31"
          name="_ednref31">[xxxi]</a></p>
      <p>This is perhaps one of the greatest legacies of Fanon. His
        radical and generous vision is so refreshing and rooted in the
        people’s daily struggles that open up spaces for new ideas and
        imaginings. For him, everything depends on the masses, hence his
        idea of radical intellectuals engaged in and with people’s
        movements and capable of coming up with new concepts in a
        non-technical and non-professional language. Just as for Fanon,
        culture has to become a fighting culture, education has to
        become about total liberation too. He says, ‘If nationalism is
        not made explicit, if it is not enriched and deepened by a very
        rapid transformation into a consciousness of social and
        political needs, in other words into humanism, it leads up a
        blind alley.’ <a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn32"
          name="_ednref32">[xxxii]</a> And that’s what we need to bear
        in mind when we talk about education in schools and
        universities. Decolonial education in the Fanonian sense is an
        education that helps create a social consciousness and a social
        individual.</p>
      <p>For Fanon, the militant or the intellectual must not take
        shortcuts in the name of getting things done as this is inhuman
        and sterile. It is all about coming and thinking together, which
        is the foundation of the liberated society. And this is not only
        abstraction as he gives us concrete examples from the Algerian
        revolution, writing of how the creation of
        production/consumption committees among the peasants and FLN
        gave rise to theoretical questions about the accumulation of
        capital: ‘In those regions where we have been able to carry out
        successfully these interesting experiments, where we have
        watched man being created by revolutionary beginnings’, because
        people began to realise that one works more with one’s brain and
        one’s heart than with one’s muscles and sweat. <a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn33"
          name="_ednref33">[xxxiii]</a> He also tells us about another
        experience in <em>Studies in a Dying Colonialism</em> in an
        essay on the radio, ‘the voice of Algeria.’<a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn34"
          name="_ednref34">[xxxiv]</a> He describes a meeting in a room
        where people are listening to the radio with the militant
        (teacher) in their midst. This form of the classroom he wrote
        about is a democratic space where the teacher is an informed
        discussant, not a director and where the purpose of political
        education is self-empowerment.</p>
      <p>An intellectual or a militant cannot be truly productive in
        their mission of serving the people without being committed to
        radical change, without giving up the position of privilege
        (careerism) and without challenging the divisions that prevail
        under capitalism: leader vs. the masses, mental vs. manual
        labour, urban vs. rural, centre vs. periphery and so on. For
        Fanon, the centre (capital city, official culture, appointed
        leader) must be deconsecrated and demystified. He argues for a
        new system of mobile relationships that must replace the
        hierarchies inherited from imperialism.<a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_edn35"
          name="_ednref35">[xxxv]</a> In order to achieve liberation,
        the consciousness of self, a never-ending process of discovery,
        empathy, encouragement and communication with the other must be
        unleashed. That is one of the fundamental lessons that we must
        heed when we build grass root social movements that are diverse,
        non-hierarchical and intersectional.</p>
      <p>Fanon was not a Marxist but he strongly believed that
        capitalism with imperialism and its divisions enslave people.
        Moreover, his precocious diagnosis of the incapability of the
        nationalist elites in fulfilling their historical mission
        demonstrates the continuing relevance of Fanon’s thought today.
        In spite of his own failure -his early death at the age of 36
        might be to blame here- to put forward a detailed ideology of
        how to go beyond imperialism and orthodox nationalism and
        achieve liberation and universalism, he surely managed to
        provide us with crucial tools to work it out for ourselves: his
        illuminating conception of education always influenced by
        practice and also transformative, striving to liberate all
        mankind from imperialism. This is the living legacy of a
        revolutionary and a great thinker.</p>
      <p><em><strong>Hamza Hamouchene</strong> is an activist and
          President of the Algerian Solidarity Campaign based in London.</em></p>
      <p><strong><em>Notes.</em></strong></p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref1"
          name="_edn1">[i]</a> The Wretched of The Earth, Frantz Fanon,
        Penguin, 1967, p188-189.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref2"
          name="_edn2">[ii]</a> The phrase ‘new souls’ was borrowed from
        Aimé Césaire.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref3"
          name="_edn3">[iii]</a> A Dying Colonialism, Frantz Fanon,
        Grove Press, 1967, p181.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref4"
          name="_edn4">[iv]</a> A deeper analysis is provided in “A
        Dying Colonialism”.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref5"
          name="_edn5">[v]</a> The Pitfalls of National Consciousness,
        Chapter in <em>The Wretched of the Earth, </em>p119-165</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref6"
          name="_edn6">[vi]</a> The Neo-Fascist State: Notes on the
        Pathology of Power in the Third World, Eqbal Ahmad, Arab Studies
        Quarterly 3, No.2 (Spring 1981), p170-180.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref7"
          name="_edn7">[vii]</a> Edward Said, Culture and Imperialism,
        Vintage, 1994, p328.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref8"
          name="_edn8">[viii]</a> The Wreteched of The Earth, Fanon,
        p119.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref9"
          name="_edn9">[ix]</a> Is Algeria an Anti-Imperialist State,
        Hamza Hamouchene, Jadaliyya, October 2013.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref10"
          name="_edn10">[x]</a> The Wretched of The Earth, Fanon, p141.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref11"
          name="_edn11">[xi]</a> Algeria, an Immense Bazaar: The
        Politics and Economic Consequences of Infitah, Hamza Hamouchene,
        Jadaliyya, January 2013.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref12"
          name="_edn12">[xii]</a> The Wretched of The Earth, Fanon,
        p122.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref13"
          name="_edn13">[xiii]</a> Ibid, p121.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref14"
          name="_edn14">[xiv]</a> Ibid, p122.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref15"
          name="_edn15">[xv]</a> Ibid, p123.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref16"
          name="_edn16">[xvi]</a> Ibid, p138.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref17"
          name="_edn17">[xvii]</a> Culture and Imperialism, Edward Said,
        p371.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref18"
          name="_edn18">[xviii]</a> Ibid, p361-362.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref19"
          name="_edn19">[xix]</a> The Wretched of The Earth, Fanon,
        p128.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref20"
          name="_edn20">[xx]</a> Ibid, p165.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref21"
          name="_edn21">[xxi]</a> A Dying Colonialism, p32 and p152.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref22"
          name="_edn22">[xxii]</a> The Wretched of The Earth, p163.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref23"
          name="_edn23">[xxiii]</a> A Dying Colonialism, Frantz Fanon,
        1967, p61.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref24"
          name="_edn24">[xxiv]</a> The Wretched of The Earth, p134.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref25"
          name="_edn25">[xxv]</a> A quote by Ahmad Mahmoud in an article
        by the Guardian, “Mubarak is still here, but there’s been a
        revolution in our minds, say protesters”, Chris McGreal, 5<sup>th</sup>
        Feb 2011.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref26"
          name="_edn26">[xxvi]</a> The Wretched of The Earth, Fanon,
        p140.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref27"
          name="_edn27">[xxvii]</a> Ibid, p163.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref28"
          name="_edn28">[xxviii]</a> Ibid, p151.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref29"
          name="_edn29">[xxix]</a> 50 Years Later: Fanon’s Legacy, Nigel
        C Gibson, Keynote address at the Caribbean Symposium Series “50
        Years Later: Frantz Fanon’s Legacy to the Caribbean and the
        Bahamas, December 2011.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref30"
          name="_edn30">[xxx]</a> The Wretched of The Earth, Fanon,
        p164.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref31"
          name="_edn31">[xxxi]</a> Ibid, p159.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref32"
          name="_edn32">[xxxii]</a> Ibid, p165.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref33"
          name="_edn33">[xxxiii]</a> The Wretched Of The Earth, Fanon,
        p154.</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref34"
          name="_edn34">[xxxiv]</a> A Dying Colonialism, Fanon, p69-97</p>
      <p><a
href="http://www.counterpunch.org/2015/03/13/the-legacy-of-frantz-fanon/#_ednref35"
          name="_edn35">[xxxv]</a> Culture and Imperialism, Edward Said,
        p330.</p>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.freedomarchives.org">www.freedomarchives.org</a>
    </div>
  </body>
</html>