<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
    <font size="-1">
      <div class="entry-date">
        Weekend Edition Feb 27-Mar 01, 2015<br>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://www.counterpunch.org/2015/02/27/the-struggle-for-liberation-in-haiti-today/">http://www.counterpunch.org/2015/02/27/the-struggle-for-liberation-in-haiti-today/</a><br>
        <br>
      </div>
      <div class="subheadlinestyle"><b><big><big><big>Malcolm X’s
                Internationalism </big></big></big></b></div>
      <h1 class="article-title">The Struggle for Liberation in Haiti
        Today</h1>
      <div class="mainauthorstyle">by AJAMU NANGWAYA </div>
      <div class="main-text">
        <blockquote>
          <p>“…when you select heroes about which black children ought
            to be taught, let them be black heroes who have died
            fighting for the benefit of black people.  We never were
            taught about Christophe or Dessalines.  It was the slave
            revolt in Haiti when slaves, black slaves, had the soldiers
            of Napoleon tied down and forced him to sell one half of the
            American continent to the Americans. They don’t teach us
            that.  This is the kind of history we want to learn.” –
            Malcolm X[1]</p>
        </blockquote>
        <p>February 21, 2015 marked the 50<sup>th</sup> anniversary of
          the assassination of Malcolm X who is is firmly located within
          the ranks of the foremost luminaries of Pan-Afrikanism.[2] As
          such, he was very much concerned with the fate of Afrikans
          across the globe. The broadness of Malcolm’s humanity and
          sympathy informed his internationalism, which included all
          oppressed peoples, especially the racialized ones who have
          experienced the lashes of global white supremacy.[3]</p>
        <p>This year, 2015, also marks the commencement of the 100<sup>th</sup>
          anniversary of the United States’ invasion and occupation of
          Haiti, the 11th anniversary of the Western-backed coup against
          the democratically-elected government Jean-Bertrand Aristide
          and the current MINUSTAH occupation, and the 5<sup>th</sup>
          anniversary of the devastating 2010 earthquake. The outlook of
          this ardent Pan-Afrikanist and internationalist, Malcolm X,
          ought to have relevance to the organized solidarity that
          anti-imperialists and Pan-Afrikanists should be demonstrating
          toward the labouring classes in Haiti.</p>
        <p>One of the most important anti-imperialist struggles in the
          Americas today is the occupation of Haiti by western
          imperialism by way of the <em>United Nations Stabilization
            Mission in Haiti </em>(MINUSTAH).[4] As long as this
          military occupation is in effect, the individuals and
          organizations who claim to be champions of the
          self-determination and independence of oppressed people should
          be organizing to end it. The people of Haiti are actively
          resisting the neocolonial regime and the occupation force that
          have been imposed on them. Are we, internationalists, playing
          our part as comrades-in-arms with “the wretched of the earth”
          in Haiti?</p>
        <p>Haiti’s legacy of materially contributing to the independence
          struggles in South America and Central America, and
          accelerating the end to slavery in the Americas ought to
          inspire a higher level of commitment for its popular struggle
          on the ground. The Haitian Revolution clearly demonstrated the
          creative genius, boldness, resilience and self-reliance of a
          dispossessed people when they are motivated by a compelling
          idea or vision. Hence, the labouring classes in Haiti are
          heirs to a revolutionary tradition that affirms the capacity
          of the socially damned to assert themselves on the stage of
          history as dramatic actors.</p>
        <p>It was not an accident that Malcolm made connection to the
          Haitian Revolution in his effort to achieve human rights for
          Afrikan Americans. He expressed admiration for its example of
          militancy and courage in checkmating white supremacy,
          enslavement and colonialism, “[Frederick] Douglass was great.
          I would rather have been taught about Toussaint L’Ouverture.
          We need to be taught about who fought, who bled for freedom
          and made others bleed.”[5] Malcolm told his followers that
          history was a very instructive and wise teacher and worthy of
          emulation. He encouraged them to “examine the historic method
          used all over the world by others who have problem similar to
          yours.”[6] The enslaved Afrikans in Haiti used revolutionary
          violence to assert that the slogan “equality, liberty and
          fraternity[solidarity]” was applicable to their struggle for
          emancipation.</p>
        <p>One of the most admirable and central elements of Malcolm’s
          contribution to the Afrikan Revolutionary Tradition was his
          internationalist and Pan-Afrikanist thoughts and politics.
          Temkin states that there are much to learn from engaging the
          internationalist thoughts of Malcolm in areas such as “human
          rights, the politics of citizenship, the impact of
          decolonization, anti-imperialism, the global and black left,
          and the tension between geopolitics and individual or
          collective political action.”[7]This Afrikan revolutionary was
          preoccupied with strategically internationalizing the national
          struggle of Afrikans inside the United States.</p>
        <p>He saw the significance of connecting the global struggles
          for emancipation of the peoples of Asia, Latin America, the
          Caribbean and Afrika. This ideological orientation is
          evidenced in this declaration:</p>
        <p>1964 will see the Negro revolt evolve and merge into the
          worldwide black revolution that has been taking place on this
          earth since 1945. The so-called revolt will become a real
          black revolution. Now the black revolution has been taking
          place in Africa and Asia and Latin America; when I say black,
          I mean non-white – black, brown, red or yellow.[8]</p>
        <p>The common experience of colonialism and white supremacy
          created the basis for unity of purpose in the eyes of Malcolm.
          This political sensibility informed his framing of the
          resistance of the racialized world to European colonialism and
          the thrust toward independence. It is important to note that
          this United States-based internationalist held the national
          resistance struggle of Afrikan Americans as an integral part
          of the “worldwide black revolution.”</p>
        <p>This fight for liberation from white supremacy and
          imperialism made solidarity and mutual aid among the
          racialized world majority an objective and existential
          necessity, from the vantage point of Malcolm’s
          internationalist outlook. It is for the preceding reason that
          Malcolm lavished unbridled, albeit unnuanced, praise on the
          1955 <em>Bandung Conference</em> that pulled together
          independent Afrikan and Asian states to further economic
          cooperation and provide collective resistance to the
          colonialism and hegemony of the white imperial or major
          powers.[9]</p>
        <p>The work that took place at the <em>Bandung Conference</em>
          led to the emergence of the <em>Non-Aligned Movement</em> of
          states that stood outside of the West and the former Soviet
          Union and its state socialist Eastern European allies.
          Bandung’s unity was seen by Malcolm as a “model for the same
          procedure you and I [Afrikans in America] can use to get our
          problem solved.”[10]</p>
        <p>Malcolm’s extensive visits to Afrika and Western Asia (Middle
          East)[11] broadened his internationalist perspective and
          framing of issues such as black nationalism,[12] the
          emancipation of women,[13] capitalism as a predator,[14]
          imperialism as a global system of exploitation,[15]
          cooperation with whites,[16] and the role of one’s religious
          beliefs in the secular struggle for emancipation.[17]
          Malcolm’s political development led him to see the “worldwide
          revolution” in revolt against an “international western power
          structure” or a “giant international combine” (imperialism)
          that ruled the peoples and exploited the resources of the
          global South.[18] From the time of Malcolm’s <em>Message to
            the Grassroots</em> in late 1963 to his “worldwide
          revolution” speech on February 15, 1965, one can see a drastic
          shift from the overly racializing of the struggle against
          imperialism to the integration of an economic analysis into
          his understanding of global white supremacy and western
          imperialism.</p>
        <p>Malcolm’s understanding of class and race oppression and a
          developing gender analysis informed his framing of Afrikan
          American oppression within a radical internationalist
          framework. This internationalizing of the struggle made him a
          dangerous figure in the eyes of the United States[19] and to
          the “international western power structure’ as evidenced by
          the French state denying him entry onto its national
          territory.[20] The preceding state of affairs which indicate
          the willingness of the forces of oppression to collaborate or
          act as one across borders in order to maintain their systems
          of domination. As such, it is a moral and political
          obligation, on the part of the oppressed, to strategize and
          cooperate transnationally, otherwise a revolution in one
          country would be quite vulnerable.</p>
        <p>What lessons or insights should we draw from Malcolm’s
          international solidarity and global justice orientation on the
          question of MINUSTAH’s occupation of Haiti and the popular
          struggle against neoliberal capitalism and the occupier?</p>
        <p>A central component of Malcolm’s attempt at
          internationalizing the struggle of Afrikans in the United
          States was to seek intervention before international bodies
          such as the United Nations (UN), the Organization of African
          Unity (OAU) and the Organization of American States.[21] He
          was especially fixated on the UN as the forum in which the
          classification of the racist oppression of Afrikan Americans
          as a struggle for human right as opposed to one for civil
          rights, would have placed it “completely out of the
          jurisdiction of the United States government.[22]</p>
        <p>The OAU, a body of strongmen, neocolonial agents and
          kleptocrats, was seen by Malcolm as a body that would
          demonstrate solidarity with the human rights struggle of
          Afrikan Americans. However, when this continental group had
          the opportunity to openly and vigorously challenge the
          trampling of the human rights of Afrikan Americans, the OAU
          took the path of least resistance by passing a “moderate
          resolution against ‘‘racial oppression.’’”[23]</p>
        <p>Malcolm overestimated inexplicably gave too much credit to
          the usefulness of the two-thirds votes of the “continent of
          Africa, coupled with the Asian and Arab bloc” in the General
          Assembly.[24] The Security Council is the seat of power and
          action at the UN and each of the five permanent members
          (Britain, China, France, Russia and the United States) wields
          a veto over its decisions. For example, the UN’s Security
          Council intervention in the Congo in July 1960 was a classic
          case of the UN being used by western powers to retain this
          country within its sphere of influence<sup><sup>[25]</sup></sup>
          and checkmate the feared influence of the former Soviet Union
          and its military support to the Patrice Lumumba-led
          government.[26]</p>
        <p>Given the current occupation of Haiti by the UN on behalf of
          western states such as Canada, France and the United States,
          it is clear that this international institution and its
          Security Council are not allies in the struggle for human
          rights in the global South. The UN’s General Assembly may
          serve, at best, as the conscience of the world and a place for
          moral victory for causes related to the oppressed. We could
          look at the case of the United States economic embargo against
          Cuba or the Palestinians’ quest for self-determination enjoys
          solid support in the General Assembly, but have foundered on
          the shore of inaction at the Security Council.</p>
        <p>The UN tends to intervene in a country when it is in the
          interests of western states to do so. Its military presence in
          Haiti provides legitimacy to western powers’ and the local
          ruling elite’s attempt to weaken the development or
          strengthening of a people’s movement that might undermine
          capitalism and the geo-strategic interests of imperialism.</p>
        <p>Malcolm’s appeal to states or international bodies and the
          questionable efficacy of such an approach ought to lead us in
          the direction of movements from below as the principal way to
          challenge imperialism in Haiti, and everywhere.  The operators
          of the state are fearful of the autonomous organizing of the
          people. As such, they will seek to undermine the existence of
          independent, oppositional organizations and movements. The
          state might do so through co-opting the leaders with material
          incentives or use the security services to repress both
          leaders and members by way of the security services.</p>
        <p>It was the mobilization of the masses or the fear of them
          being mobilized that pushed colonial powers such as France and
          Britain in Afrika[27] and the Caribbean to embark on the path
          of formal independence. Malcolm claimed that the
          pre-independence nationalism and consciousness of the people
          in Afrika had been “fanned from a spark into a roaring flame”
          and made things too hot for colonialism.[28]</p>
        <p>Malcolm’s faith in the “grass roots out there in the streets”
          acting independently of the politically compromised leadership
          and driving fear in the power structure[29] is a more fruitful
          direction in which to oppose the occupation in Haiti. In fact,
          this is the very approach that the popular movement in Haiti
          has been using to challenge the western-backed president
          Michel Martelly and MINUSTAH’s occupation.[30] In 1986, a
          mobilized Haitian populace brought an end to the Duvalier
          regime and paved the way for the emergence of Jean-Bertrand
          Aristide and the organizational expression of their
          self-determination in the form of <em><a
href="http://www.counterpunch.org/2010/11/17/why-aristide-s-party-won-t-vote/">Fanmi
              Lavalas</a></em>.</p>
        <p>In spite of state violence being directed at the masses in
          the streets, they continue to demand a future that centres
          their economic, social and political interests. Malcolm’s
          evolving international solidarity politics calls for active
          involvement with the masses in revolt. He would have
          encouraged people outside of Haiti to stand with the people of
          Haiti, given his admiration of the Haitian Revolution. He told
          a group at a public lecture in France that an effective way to
          help Afrikan Americans would be to intervene when the police
          “grab and arrest us, let them know, well, that they shouldn’t
          have done it.”[31] While Malcolm did not specify the range of
          actions that should be taken by these would-be
          internationalists, we have at our disposal a number of
          initiatives that can be taken to express our solidarity with
          the people in Haiti.[32]</p>
        <p>After all, the struggle in Haiti is a part of the worldwide
          “black revolution” and the fight against the “international
          western power structure.” All freedom loving peoples across
          the globe, and especially those living in the Americas have an
          anti-imperialist obligation to support the people of Haiti as
          they resist the oppressive forces that are aligned against
          them.[33]</p>
        <p>A number of Latin American states have contributed military
          and police personnel to MINUSTAH’s occupation of Haiti. Many
          organizations in that region have started to organize to force
          an end to the occupation of Haiti. Internationalists in North
          America, Europe, Afrika and Asia need to systematically
          mobilize, educate and organize the people to drive out the
          occupation and allow the people of Haiti to determine their
          own path to development. The victory of Haiti in ending
          slavery and asserting its political independence lit the flame
          of freedom across the Americas.</p>
        <p>Haiti could once again become the trailblazer of emancipation
          and revolutionary fortitude. Internationalists who are in
          agreement with Malcolm X’s internationalism and global justice
          commitments ought to actively support the fight for
          self-determination, independence and development of the
          labouring classes in Haiti. It is not enough to issue
          meaningless praises for Malcolm’s internationalism or be
          infatuated with the Haitian Revolution. We need to demonstrate
          our international solidarity with Haiti by working in
          organizations in our respective countries to support and
          complement the work being carried out by Haitians to secure
          their liberation.</p>
        <p><em><strong>Ajamu Nangwaya, </strong>Ph.D., is an educator
            and organizer. He is an organizer with the Campaign to End
            the Occupation in Haiti and the Toronto Haiti Action
            Committee.</em></p>
        <p>[1] Malcolm X, <em>By Any Means Necessary</em> (New York:
          Pathfinder Press, 1970/1992), 125.</p>
        <p>[2] Hakim Adi & Marika Sherwood, <em>Pan-African
            History: Political Figures from Africa and the Diaspora
            since 1787</em> (New York: Routledge, 2003), 123-128.</p>
        <p>[3] George Breitman, ed., <em>Malcom X Speaks: Selected
            Speeches and Statements</em> (New York: Pathfinder Press,
          1965/1989), 217-218</p>
        <p>[4] Kevin Edmonds and Ajamu Nangwaya, “The United Nations
          Will Fail Haiti Once Again: Pull Out the Occupation Troops<em>,”
            CounterPunch</em>, October 14, 2014. Retrieved from <a
href="http://www.counterpunch.org/2014/10/14/the-united-nations-will-fail-haiti-once-again/">http://www.counterpunch.org/2014/10/14/the-united-nations-will-fail-haiti-once-again/</a></p>
        <p>[5] Malcolm X, <em>By Any Means Necessary</em>, 124.</p>
        <p>[6] Breitman, Malcom X Speaks, 8.</p>
        <p>[7] Moshik Temkin, “From Black Revolution to ‘‘Radical
          Humanism’’: Malcolm X between Biography and International
          History,” <em>Humanity Journal</em> 3, 2, (2012): 268.</p>
        <p>[8] Breitman, <em>Malcom X Speaks,</em> 49-50.</p>
        <p>[9] Ibid., 5-6.</p>
        <p>[10] Breitman, <em>Malcolm X Speaks</em>, 5.</p>
        <p>[11] Temkin, From Black Revolution, 277. According to Temkin,
          the United States was startled by the leaders that Malcolm was
          associating with, “He met with a number of heads of state,
          including Kwame Nkrumah of Ghana, Gamal Abdel-Nasser of Egypt,
          Julius Nyerere of Tanzania, Jomo Kenyatta of Kenya, Ahmed Se
          ´kou Toure ´ of Guinea, and Ahmed Ben Bella of
          Algeria—charismatic postcolonial leaders who saw themselves as
          defying the Western powers and whose varying fusions of
          African-style socialism and Pan-Africanism (or Pan-Arabism)
          appealed to Malcolm X’s evolving conception of power politics.
          What made American officials most nervous about Malcolm X’s
          comings and goings was that they considered all these leaders
          either potential or active allies of the Soviet Union” (p.
          277).</p>
        <p>[12] Malcolm X, <em>By Any Means Necessary</em>, 159-60.</p>
        <p>[13] Ibid., 179.</p>
        <p>[14] Breitman, <em>Malcom X Speaks</em>, 120-122.</p>
        <p>[15] Malcolm X, <em>By Any Means Necessary</em>, 116-17.</p>
        <p>[16] Bruce Perry, editor, <em>Malcolm X: The Last Speeches</em>,
          (New York: Pathfinder Press, 1989) 147.</p>
        <p>[17] Malcolm X, <em>By Any Means Necessary</em>, 180; Perry,
          <em>The Last Speeches</em>, 157.</p>
        <p>[18] Perry, <em>The Last Speeches, </em>127.</p>
        <p>[19] Temkin, <em>From Black Revolution</em>, 277.</p>
        <p>[20] Temkin, <em>From Black Revolution</em>, 282-83; Malcolm
          X, <em>By Any Means Necessary, </em>167-73;</p>
        <p>[21] Malcolm X, <em>By Any Means Necessary</em>, 87-88;
          Breitman, <em>Malcom X Speaks</em>, 72-87.</p>
        <p>[22] Steve Clark, ed., <em>Malcolm X Speaks to Young People:
            Speeches in the United States, Britain, and Africa</em>,
          (New York: Pathfinder Press, 1965/2002) 79.</p>
        <p>[23] Temkin, <em>From Black Revolution</em>, 277; <sup><sup>[23]</sup></sup>
          Breitman, <em>Malcolm X Speaks</em>, 84.</p>
        <p>[24] Clark, <em>Malcolm X Speaks to Young People</em>, 80.</p>
        <p>[25] Abayomi Azikiwe, “Congo still struggles for real
          independence,” <em>Workers World</em>, July 15, 2010.
          Retrieved from <a
            href="http://www.workers.org/2010/world/congo_0722/"
onclick="javascript:_gaq.push(['_trackEvent','outbound-article','http://www.workers.org']);">http://www.workers.org/2010/world/congo_0722/</a></p>
        <p>[26] Tom Eley, “Fifty years since the murder of Patrice
          Lumumba,” <em>World Socialist Web Site</em>, January 22 2011,
          Retrieved from <a
            href="http://www.wsws.org/en/articles/2011/01/lumu-j22.html"
onclick="javascript:_gaq.push(['_trackEvent','outbound-article','http://www.wsws.org']);">http://www.wsws.org/en/articles/2011/01/lumu-j22.html</a>;
          Adam Hochschild, “An Assassination’s Long Shadow,” <em>New
            York Times</em>, January 16, 2011. Retrieved from <a
href="http://www.nytimes.com/2011/01/17/opinion/17hochschild.html?pagewanted=all&_r=0"
onclick="javascript:_gaq.push(['_trackEvent','outbound-article','http://www.nytimes.com']);">http://www.nytimes.com/2011/01/17/opinion/17hochschild.html?pagewanted=all&_r=0</a></p>
        <p>[27] Firoze Manji, “What’s Left in Africa?  Reflections on
          the failure of left, working class movements to take root in
          most of Africa,” <em>International Viewpoint</em>, February
          5, 2015 5 February 2015. Retrieved from <a
            href="http://www.internationalviewpoint.org/spip.php?article3853"
onclick="javascript:_gaq.push(['_trackEvent','outbound-article','http://www.internationalviewpoint.org']);">http://www.internationalviewpoint.org/spip.php?article3853</a></p>
        <p>[28] Clark, <em>Malcolm X Speaks to Young People</em>, 58.</p>
        <p>[29] Breitman, <em>Malcom X Speaks</em>, 14,</p>
        <p>[30] Kim Ives & Isabelle Papillon, “Haiti: Two Days of
          Demonstrations and General Strike: “Down with the UN
          Occupation”, “Down with the President and Prime Minister,”” <em>Global
            Research</em>, February 11, 2015. Retrieved from <a
href="http://www.globalresearch.ca/haiti-two-days-of-demonstrations-and-general-strike-down-with-he-un-occupation-down-with-the-president-and-prime-minister/5430662"
onclick="javascript:_gaq.push(['_trackEvent','outbound-article','http://www.globalresearch.ca']);">http://www.globalresearch.ca/haiti-two-days-of-demonstrations-and-general-strike-down-with-he-un-occupation-down-with-the-president-and-prime-minister/5430662</a></p>
        <p>[31] Malcolm X, <em>By Any Means Necessary</em>, 126.</p>
        <p>[32] Ajamu Nangwaya, “Transform your Global Justice
          Sentiments into Action to End the Occupation of Haiti,” <em>Dissident
            Voice</em>, October 23, 2014. Retrieved from <a
href="http://dissidentvoice.org/2014/10/transform-your-global-justice-sentiments-into-action-to-end-the-occupation-of-haiti/"
onclick="javascript:_gaq.push(['_trackEvent','outbound-article','http://dissidentvoice.org']);">http://dissidentvoice.org/2014/10/transform-your-global-justice-sentiments-into-action-to-end-the-occupation-of-haiti/</a></p>
        <p>[33] Ajamu Nangwaya, “We have an anti-imperialist obligation
          to the people of Haiti,” <em>Rabble.ca</em>, February 28,
          2014. Retrieved from <a
href="http://rabble.ca/news/2014/02/we-have-anti-imperialist-obligation-to-people-haiti"
onclick="javascript:_gaq.push(['_trackEvent','outbound-article','http://rabble.ca']);">http://rabble.ca/news/2014/02/we-have-anti-imperialist-obligation-to-people-haiti</a></p>
      </div>
    </font>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.freedomarchives.org">www.freedomarchives.org</a>
    </div>
  </body>
</html>