<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
  </head>
  <body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
    <font size="-1">
      <div class="entry-date">
        Weekend Edition Feb 27-Mar 01, 201<br>
        <a class="moz-txt-link-freetext" href="http://www.counterpunch.org/2015/02/27/the-future-of-cuba/">http://www.counterpunch.org/2015/02/27/the-future-of-cuba/</a><br>
        <br>
      </div>
      <div class="subheadlinestyle"><b><big><big><big>Communism is an
                Aspiration</big></big></big></b></div>
      <h1 class="article-title">The Future of Cuba</h1>
      <div class="mainauthorstyle">by ALEJANDRO CASTRO ESPIN and LASONAS
        PIPINIS VELASCO</div>
      <div class="main-text">
        <p>In this interview Alejandro Castro Espín, Doctor of Political
          Science and social researcher and son of Cuban president Raul
          Castro and the late Vilma Espin, openly shares his thoughts
          regarding the reestablishment of relations between Cuba and
          the United States. He also explains how Cuban participatory
          democracy works and his perception of the future of Cuba.</p>
        <p>Castro Espin was in Athens during the first two weeks of
          January where he presented the second edition of his book
          “Empire of Terror” that was originally published in Cuba in
          2009. Since that time the book has been translated into
          numerous languages including, Russian, Arabic, and Chinese.
          The book examines the ideology of imperial policy and what
          constitutes the essence of a national security doctrine that
          is the main axis of the aggressive foreign policy of the U.S.
          The book presentation in Greece took place thanks to the
          Solidarity Movement with Cuba in that nation.</p>
        <p>The interview was conducted in Acropolis on January 16, 2015
          by Peruvian-Greek journalist Lasonas Pipinis Velasco.</p>
        <p><em><strong>Lasonas Pipinis Velasco:</strong> Is this the
            first time you have visited Acropolis? </em></p>
        <p><strong>Alejandro Castro Espín:</strong> Well, it is the
          first time I have visited Greece. It is something I had hoped
          to do for a long time and it finally happened thanks to
          solidarity here with my people. I was invited without having
          to spend a dime of Cuban resources and it has been an
          excellent visit. We have been able to interact closely with
          the Greek people, in neighborhoods and towns and in that
          process we have discovered great respect and admiration for
          Fidel and Raul. Our visit has made it possible to thank the
          Greek people for the solidarity they have shown Cuba for over
          50 years as we faced the American empire. What made this trip
          even more special is the recent circumstances when Barack
          Obama accepted that the policy of the previous 10 presidents
          had been a mistake and had to be changed.</p>
        <p><em><strong>LPV:</strong> In Cuba many things are changing,
            in terms of diplomatic relations with the United States.
            What happened initiates a new stage, what does this new day
            mean for the future of Cuba?</em></p>
        <p><strong>Alejandro Castro Espín: </strong>The future of Cuba
          is one earned by a country that has resisted for over 50 years
          against the most powerful empire on Earth. The resilience of
          its people made this triumph materialize. The Cuban people
          along with international solidarity defeated this imperial
          position in the middle of the 21st century and have
          demonstrated the potential of a nation that has lived under an
          iron handed blockade and permanent aggression including state
          sponsored terrorism and yet has survived. In the new
          circumstances we have the absolute conviction that we will
          move forward even more than we already have. As you know Cuba
          has progressed a lot regarding all the indicators of social
          development and those rates can be compared favorably with the
          first world in several aspects. We think that without the
          heavy burden of the blockade that we can move forward a lot
          more in building prosperous and sustainable socialism to which
          we aspire.</p>
        <p>This is the will of the Cuban people as expressed in the last
          Congress of the Party that was arrived at through a process of
          popular consultation with more than eight million Cubans who
          spoke and supported these guidelines of economic and social
          policy of the Party and the Revolution that were later
          approved by the National Assembly; the highest organ of the
          power of the Cuban State.</p>
        <p><em><strong>LPV:</strong> Many people say that in
            Latin-America after the death of Hugo Chavez a lot of things
            could change, that is to say, the socialism being
            established in Venezuela and in other countries like Bolivia
            or Ecuador could disappear and that could affect Cuba.</em></p>
        <p><strong>Alejandro Castro Espín: </strong>Actually our
          analysis is completely the opposite of that one simply because
          the logic of history teaches us that. The countries you
          mentioned all lived through times of cruel and ruthless
          capitalism where the workers, the masses of the population,
          saw themselves living in a precarious state of employment and
          subsistence conditions. The impact of this reality took hold
          and impacted the evolution of the social situation of those
          countries and even though that produced movements that were
          not exactly political movements but social movements. If we
          are going to talk about the most recent of the “Indignados”
          movements in several countries of the world, including Europe,
          those are social movements but eventually they will evolve
          into political movements. This will happen because the
          traditional bourgeois parties have lost credibility after
          being the main political influence in most countries of
          Latin-America and Europe in the last 50 or 60 years. But in
          those countries you mentioned, the ones that currently compose
          the core of Alba; Venezuela, Ecuador, Bolivia, and Nicaragua,
          they have shown that by breaking with the unfair order imposed
          by the neoliberal adjustment policies, promoted by Washington
          and the western powers, that they already have a more
          favorable economic development, and even a better social
          development. They have made a tremendous leap just by
          rejecting the neoliberal adjustment policies, they are making
          a statement from the social perspective. Capital in these
          cases has not been protected in any way which along with non –
          interference of the state is what neo liberalism stands for.
          It has gone the other way around; they have looked for social
          policies from the political movements and then when they have
          acquired the power of those political movements they have
          become in charge of the State. Several of these countries like
          Bolivia and Ecuador have implemented social policy with a
          socialist organization.<br>
          LPV: Do you think capitalism will ever be re established in
          Cuba?</p>
        <p>Alejandro: No, in Cuba we had the most ferocious form of
          capitalism for 60 years. It dominated every sphere of life.</p>
        <p><em><strong>LPV:</strong> So you think it would be impossible
            to apply capitalism in Cuba once again?</em></p>
        <p><strong>Alejandro Castro Espín:</strong> Totally, because we
          are a people that lived that. Cubans are a people who suffered
          from capitalism in the cruelest way, in the social order, the
          economic order and the political order. The United States
          turned to repression when its prominence started to slip in
          Latin America through establishing military dictatorships.
          Then there is the case of Henry Kissinger who was a known
          scholar who later became the National Security Advisor to
          President Nixon and later on Secretary of State. He received
          the Nobel Peace Prize for his role in establishing relations
          between the U.S. and China. At the same time that he was doing
          that he was also encouraging all sorts of covert actions
          against Cuba including political assassinations. This
          contradiction is one that is hard to understand. This is why
          Cuba cannot go back to capitalism; we know all the tragic
          experience that it has generated for Latin America and the
          world. We also know the positive experiences of socialism not
          only in our geographic environment but also like what we are
          witnessing in China.</p>
        <p>Today China is a first world economy, in terms of
          development. The U.S. may still be in first in GDP but it is a
          broken economy in reality. The United States is the most
          indebted country in the world. It has almost 17 billion
          dollars of debt with the rest of the world while living off
          the world’s savings. Let me finish the point, they are living
          off the savings of the people of Greece, the savings of the
          people of Spain, France etc. All of those countries that save
          their reserves in the banks in dollars are simply financing
          the American economy, and that is why the average American
          citizen consumes two and a half times more than their income.
          How is that possible to understand that? How can a society
          prosper like that? What the U.S. does is it continues to print
          money when the economic situation gets difficult. This is what
          happened in the last depression during the summer of 2008 when
          they tried to resolve the economic crisis by printing
          valueless money. This is the business privilege given to them
          at the famous conference of Bretton Woods in 1944 when the
          United States emerged as the superpower after Europe and the
          rest of the world, mainly Europe, that had collapsed because
          of the war. Then basically with the financing of the war
          economy they emerged as the great power that developed
          logically into a superpower. I am not going to explain to you
          the history of the Cold War because you certainly know it but
          what we see now is China as the rising economic superpower,
          one that is certainly moving forward.</p>
        <p><em><strong>LPV:</strong> Many politicians in United States
            say that the blockade against Cuba must continue because
            Cuba does not hold elections.</em></p>
        <p><strong><strong>Alejandro Castro Espín</strong>:</strong>
          Repeat the question please.</p>
        <p><em><strong>LPV:</strong> Many politicians in United States
            say that the blockade against Cuba must continue.</em></p>
        <p><strong>Alejandro Castro Espín: </strong>Because Cuba doesn’t
          hold elections?</p>
        <p><em><strong>LPV:</strong> Because they say, the American
            politicians, that Cuba since 1959 does not hold elections.</em></p>
        <p><strong>Alejandro Castro Espín: </strong>It is very
          interesting that you ask that question here in the cradle of
          western democracy, with the Parthenon as the background to our
          discussion. I am going to stop and reflect on the subject
          because I think it is the appropriate place to ask such a
          question. When we speak of the origin of western democracy
          it’s precisely here, in this territory that the modern
          definition of democracy first emerged in city/states known now
          as Greece. This was coming from a society in which 30 thousand
          citizens had rights and 300 thousand were slaves and citizens
          without rights that lived in this territory. So that was the
          concept of western democracy; some citizens had the
          prerogative of exerting their civil and political rights while
          the others had none. Those were the slaves, who basically did
          not even receive pay, they just simply lived for a plate of
          food and were also subjected to brutal repression from a
          democracy that imposed itself by the force of the economic
          power of the elites that ultimately decided that definition of
          democracy.</p>
        <p>This is very important because after that came the evolution
          of democracy in the world and the democratic experiences that
          came used the Greek experience as their reference point. The
          evolution of the definition of democracy later emerges when
          the bourgeoisie experiences in Europe, mainly after the
          thinkers like John Locke or Francisco de Secundat, outline
          their new revolutionary political visions and they were
          revolutionary considering the prevailing feudal regimes in
          Europe with its very precarious conditions. People during this
          period had little, for example servants had little more
          prerogative than slaves. The rising bourgeoisie saw feudalism
          an impediment to progress especially for the development of
          capital. We are talking precisely here about Europe after the
          Age of Enlightenment, the age of the development of the
          sciences, the arts, that begins to take force mainly in the
          fifteenth, sixteenth and the seventeenth centuries. This
          development coincides with the discovery of America by the
          Europeans and the conquest of our continent.</p>
        <p>America did not need to be discovered because quite simply
          America had the American-Indians. There were whole groups of
          people that already lived there including very developed
          societies such as the Incas, the Aztecs, and the Mayans. But
          then came the European vision that saw the conquest as a
          source of advanced growth away from medieval Europe. The new
          revolutionary bourgeois trend formed a new perspective on what
          was democracy that they saw as an improvement to the democracy
          of ancient Greece.</p>
        <p>Then came the distribution of power of Montesquieu, the guide
          of powers, with the separation of power between executive,
          legislative and judiciary in order to find a balance and the
          necessary counterparts to make the governing bodies exercise
          effective democracy and to represent all of those under one
          government. So what actually happened? Was the popular will
          what really prevailed in the bourgeois democracy? It can be
          said that in the 21st century they tried to establish American
          democracy as a reference point and defined it as the final and
          most completed form of democracy, coming after the European
          experiences and being created in the territory of the United
          States. I will tell you what my point of view is regarding the
          democracy we see today in those countries.</p>
        <p>Can we say that the constitutional monarchies in Spain,
          Belgium or England are democratic? Those with superior
          chambers like the House of Lords in England, that still
          represent the English feudal nobility in terms of positions
          above regional representatives, who are in the end the
          representatives supposedly elected by the population. Many
          mechanisms exist, but they are mechanisms to preserve the
          power of the wealthy classes, of the bourgeois classes that
          hold the power and rights above the rest of the society. It is
          a reality that is expressed in many ways. How is it possible
          that a process can be democratic when it comes by way of
          money? If there is money then it can be elected a senator, it
          can be elected a representative. Do you know how much it cost
          to be elected president of the United States? The amount has
          reached, billions of dollars, 2 billion, 3 billion, 4 billion
          dollars, that’s how much a presidential campaign costs. How
          much does a senatorial campaign cost? It costs 80 to 90
          million dollars; or the campaign of a representative, 40 to 50
          million. Is that really a democracy?</p>
        <p>Then there is us living the Cuban experience that we believe
          is ours. We do not believe that it is perfect, but it has been
          above all counting truly on the people, which is where the
          origins of true democracy lie. It is a democracy that
          represents the humble, the dispossessed, those who make up the
          vast majority of the population. It is for those who carry the
          main weight of society’s load in matters of the production of
          goods and services. These are not the ones that live from
          financial speculation. How is the world economy structured
          today? What importance does the financial speculation have in
          the economic development of the world? What influence does it
          have in the financial crisis that has been unfolding, which
          each time is more severe than the last and affecting most
          countries of the world? What weight does that carry? The great
          financial capital is not in one country, it is transnational,
          that is why it answers to power elites and that is why when I
          talk about the imperial power of United States I am in no way
          referring to the American people, who are a noble people that
          have always been moved by humane concerns. They have on many
          occasions been willing to shed their own blood for a noble
          cause, like when hundreds of thousands of Americans
          participated in the fight against fascism in Europe, and other
          causes. There are many good people there, and the Cuban people
          know the American people, we have many examples of solidarity
          from the American people in every stage of the Cuban people’s
          fight for independence.</p>
        <p>As I was saying we can say that the great transnational
          capital in which the American capital has a lot of influence
          because of the sheer volume of capital that it handles. And in
          the end it pays the politicians that assume power in the U.S.
          and the other countries of the West. What worker or peasant
          can pay 80 – 90 million dollars to elect a senator or 4
          billion to elect a president? Only great capital can do that.
          That is why we say that bourgeois democracy has been evolving
          in the last years into dollar democracy, this is not the
          democracy of sovereignty, and only the people can determine
          that. So when we talk about Cuban democracy we are referring
          to participatory democracy which is big difference with
          representative bourgeois democracy. Our is a democracy in
          which everything is consulted with the people; it is a
          democracy in which every aspect and important decision that
          has an impact in the life and society of the people, is done
          in consultation.</p>
        <p>In Cuba, despite having lived through the most difficult
          times, there has never been a neo liberal adjustment. You know
          what I am talking about because you have lived through that.
          You are a Peruvian Greek that lives in Greece for how long?
          You were born in Greece but you have family there and you keep
          your Peruvian origins and that is why you told me, “I am Greek
          Peruvian”. How long have you lived in this country, how old
          are you?</p>
        <p><em><strong>LPV:</strong> 35</em></p>
        <p><strong>Alejandro Castro Espín:</strong> 35 years. You have
          witnessed the events. I have not spoken with one person during
          my visit here that does not have very serious opinions on what
          they are seeing in the modern day capitalism of Europe. They
          talk about the general crisis that capitalism has caused and
          the precarious social situation and the poverty it has
          generated. Just imagine, more than half of the young people in
          the European Union do not have jobs. How can one explain that?
          How can one explain that to a working family, that produces
          goods and services, those who produce the olive oil that is a
          a main source of food in any European country? They humbly
          work the land with great effort and then the little resources
          they had saved in banks have now become dust simply because
          they did not have the means to withstand inflation produced by
          the adjustment policies. Everything they have, their simple
          possessions, have become depreciated, they have lost their
          property, and they have lost their homes.</p>
        <p><em><strong>LPV:</strong> One question…</em></p>
        <p><strong>Alejandro Castro Espín:</strong> Let me finish the
          idea, I am going to answer all of your questions but I want
          you to listen so that I can finish my main idea about why I
          tell you that we have a lot of faith and confidence in Cuban
          democracy. I want to repeat our experiment is not the best
          democracy and should not be a reference to anybody elses, it
          is ours. It has worked for us and the clearest evidence that
          our democracy has worked is that there is a revolution that
          has continued after a half century of facing down the most
          powerful empire. This has not happened many times in history.
          It has to be said like that, we have a complete respect for
          history, we respect the experiences of other countries and we
          have our own, but the truth is that if the Cuban revolution
          had not been a democracy it would not have survived, not even
          a day under those circumstances I mentioned. It is only
          through popular consultation and exchange with the people
          about social and economic policies that we were going to
          define the strategic direction of the country in the next
          years. To reach prosperous and sustainable socialism, which is
          our aspiration, we discussed that with the entire population.
          The most recent example of this process was the discussion
          that took place in the congress of the Communist Party of
          Cuba. There are 11 million Cubans and around 8.7 million
          Cubans who participated in the conversations regarding those
          projections, gave opinions that were analyzed and taken into
          account.</p>
        <p><em><strong> LPV: </strong>The question is about the
            elections? That is, if elections are held will the blockade
            against Cuba end? Could there be elections held in Cuba?
            Because it is said that there are no elections in Cuba and
            that is why the blockade against Cuba continues. The
            question is if you think Communism has been applied in Cuba
            or not?</em></p>
        <p><strong><strong>Alejandro Castro Espín</strong>:</strong> Do
          you realize that does not make any sense? That is an argument
          used to attack a country, to impose a different political
          system on it that besides being ineffective has had no
          results. That does not make sense. So, the argument is that
          they impose a blockade because we do not have direct
          elections. I am telling you that our elections could not be
          more direct, and I am going to explain it to you so you can
          learn about it and also because it is important to eliminate
          the stigma created by American imperialism and its allies
          regarding the Cuban political system. That stigma must be
          eliminated. You don’t have the direct knowledge about this and
          you may think that there are no direct elections in Cuba. I am
          going to tell that they are direct and you can compare our
          process with any other country including the United States.</p>
        <p>In Cuba the elections for the powers of the State comes from
          the people, first it comes from meetings of the citizens at
          the base. In Cuba we call them blocks, the divisions of a city
          that is the term we use. Several blocks of neighborhoods that
          live in the same area gather in assemblies that are stipulated
          by law. In those assemblies the people choose freely among
          themselves who will represent them. The criteria takes into
          account the candidates characteristics, including if they are
          hardworking, If they are good people, if they have a clean
          past, and money has no bearing on who is nominated.</p>
        <p>This is how a candidate comes about and I want to emphasize
          and important thin first and that is they are not nominated by
          a party, the people nominates them. This is not the same
          process that happens today in bourgeois society, where
          political parties prepare a nomination list. No, in Cuba it is
          the people at the base level in neighborhood assemblies,
          without any influence of money. The one chosen is based on the
          one who represents that neighborhood the best. There always
          has to be at least two candidates but there can be many more.
          After the popular election, we chose one and we call him a
          local delegate and then all of them meet to form a Municipal
          Assembly; let us call it a superior political administrative
          level. The Municipal Assembly of the People’s Power, and those
          elected by the people, form that Assembly and that Assembly
          chooses in the same way the power at the municipal level.
          Among those elected by the people select who can represent
          them at the municipal level and the same happens at the
          provincial and national level, when they reach the national
          level the National Assembly is formed, in a popular election
          where they nominate all those people they think have the right
          attributes, prestige and authority to govern them.</p>
        <p>The National Assembly chooses the superior powers of the
          State that is the Council of State, the Council of State then
          chooses those who direct the society; the President of the
          Council of State and the Council of Ministers, the
          Vice-presidents of the Council of State and Ministers, that is
          the highest power of the State and then the highest power of
          the State defines a Government and after that Government is
          defined. The Government is formed with those elected by the
          people who have been elected at various levels, because all
          off those positions elected at the national level come from
          the base.</p>
        <p>The President of the country must be nominated at the base,
          in the municipality. It is not like here in Greece where the
          parties are listed at the top level and they can list anyone.
          We are not like bourgeois democracy the ones you say that
          imposes the blockade to make Cuba change. We have direct
          elections. Here they put people on a list and then tell the
          people supposedly what they have done so they can be elected.
          That is the difference and why we say our democracy is truly
          participatory and popular.</p>
        <p>It is important you understand this because we need to
          eliminate that stigma I was mentioning, because its intention
          is to maintain the aggression against my country. These
          attacks have been going on for over 50 years against a people
          who only decided to choose its own destiny, to be sovereign
          and independent. Cuba has not accepted the domain and
          imposition of an empire that has wanted to dominate us for
          over half a century.</p>
        <p>When we arrived in this country we found your citizens
          admiring us for our stand. We have spoken with people from the
          right, from the left, from the center. We have talked with
          people at the street level, but also in localities, several
          mayors, and governors from regions like Lamia. And it has been
          very interactive, we talked with them about how we are
          perfecting our democracy and exercising the process of
          peoples’ power, because we understand that everything can be
          improved. What we do not accept is the comparison of our
          participatory democracy with bourgeois democracy which has not
          solved anything for humanity. The only thing it has done is to
          take humanity towards a precarious point. They have created
          the environmental crisis, the food crisis, the water crisis
          and the pandemics all over the world. The reason for that is
          because they have taken the majority of the resources and
          given it to militarism paid for by the western powers because
          it is a great business for them; this is the real truth. We
          have to talk about all of this and make it available for
          people everywhere so they can draw their own conclusions.</p>
        <p><em><strong>LPV:</strong> You said that communism had never
            been applied in Cuba or I did not understand?</em></p>
        <p><strong>Alejandro Castro Espín:</strong> No, I was saying,
          Velasco, that to apply communism is an aspiration, in fact it
          has never been applied anywhere, it is really still a utopia.
          Communism is something that comes from the classics of Marxism
          that talked of a modern society we should aspire to. One that
          is truly fair where relations of monetary exchange are not the
          priority but rather one where peoples’ needs could be
          satisfied. The classics of Marxism talked of communism as a
          society to which a modern society should aspire, a society
          truly fair, where the relations of monetary exchange were not
          the priority but one wher the people’s needs could be
          satisfied, and where people would not be worth more according
          to how much monetary wealth they acquired. Instead their value
          would be based on their contribution to society as a whole. It
          would be a society without class that would accept people
          based on their capabilities and their potential to contribute
          to that society. No one would be living in marginal conditions
          as they do under capitalism today and where the greatest part
          of humanity lives. In the southern countries and in the
          regions and continents like Africa, which is where the origin
          of life on earth began, there is tremendous debt on humanity,
          it is one of the most underdeveloped areas and where the worst
          pandemics exist. In many incidents the European powers that
          colonized them are now not even capable of helping them. How
          else do we explain for example the Ebola epidemic in Liberia,
          Sierra Leone, and Guinea Conakry? Those very powers that
          swindled and occupied them, in the face of the serious
          situation of social emergency, have not even had the capacity
          to send doctors there. In some cases they have sent in
          militaries instead because that is what they are compelled to
          do. They have had to send military to do it because they do
          not even have any doctors with the willingness to risk their
          lives in order to help those people that are precisely paying
          for the consequences of years of colonization.</p>
        <p>Why is it that those that come to help that situation are
          countries like Cuba who has lived under the difficult
          situation of the blockade for 50 years? When we talked about
          going to help these countries how many doctors in Cuba raised
          their hands to go? 15 thousand. In their homes they said, “We
          are willing to go risk our lives to help other countries”.
          That is true medicine; it is the true observance of the
          Hippocratic Oath that doctors swear to. It is to defend human
          life in any circumstances and not for political reasons or for
          reasons of any other kind, it is really to help, that is true
          solidarity. It was the same thing that happened when Cuba sent
          soldiers to Angola, to help those African countries which
          neocolonialism would not take their claws off of. This is
          still the case in many countries now in the 21st century.</p>
        <p>These are the same countries that had fought and suffered
          from the ignominy of fascism in the Second World War, like
          France, Spain and England, but still maintained their colonies
          in Africa, not that far from educated Europe. How can one
          understand this? In what kind of society, in what kind of
          democracy are they living or defending?</p>
        <p>So, those nations, and I mean the governments not the people,
          the people are solidarity. The governments, almost all
          right-wing, did not have a supportive attitude towards those
          countries at the time when they were emerging from being
          colonies. It was in those circumstances when the
          internationalist help towards Africa appears. There were 2,077
          Cubans who died helping to eliminate the remnants of
          neocolonialism left in those nations and they contributed in
          bringing an end to apartheid. This was the racist
          segregationist regime that held Mandela in prison for over 30
          years. And this is the same thing that is happening today with
          the governments of Israel. The United States was the one
          nullifying any attempt in the Security Council of the United
          Nations to sanction those fascist governments, really
          segregationist and racist. The same thing it is doing for
          Israel is what it used to do for South Africa who ended up
          having seven nuclear weapons. Why didn’t they act against them
          like they did against Iraq for the so called weapons of mass
          destruction during Bush that never existed in the first place?</p>
        <p>When the nuclear weapons were sent to the racist South
          African government, where a few million white people
          subjugated more than 13 million black people, it was so they
          could use them against the Cuban forces that were defending
          Angola. These things have not been written down but they need
          to be told as part of the reality of history which should not
          be distorted the way the historians connected to the power
          elite tend to do. The role that Cuba played and the lives of
          those 2,077 Cubans, whose mothers and families mourn for
          having lost their children in Africa, helped achieve the true
          security and independence of Angola. It was a contribution
          because in the end the Angolan people were the ones who
          decided that. We also contributed in a definitive way securing
          the independence of Namibia after years that a United Nations
          resolution was being ignored by South Africa and the western
          powers. With the Cuban presence in Namibia it was also
          possible to achieve the security and real freedom of that
          country and the end of Apartheid in South Africa, with the
          modest contribution of the international military presence in
          Africa.</p>
        <p>But back to the initial question; you were asking me about
          Communism. Communism is an aspiration, an aspiration is an
          ideal, a dream, a longing of something that would be perfect,
          but hard to build because it has to clash with human nature
          and against the egotism of humans and the egotism of the
          elites which usually try to guarantee their own interests
          above those of their nations and of their own people. But they
          are the ones that prevail because they have the economic
          power, the political power and the military power.</p>
        <p>That is why communism is still an aspiration, in Cuba we are
          building a socialist society and we could say we are on the
          verge of a communist society which is hard to achieve, very
          hard to achieve, but is a longing worth fighting for.
          Socialism is overcoming certain difficulties, it is working in
          order to try to achieve social advances, to really achieve a
          society where everybody improves, not where just the elite
          improve and the others get worse.</p>
        <p>You know how excluding modern societies are; the income
          differences in the First World, for example in the United
          States where 2 or 3% percent of the population holds 60% of
          the GDP of that country. You should find out about the wealth
          distribution in the rest of the countries, in England, in
          France, in Spain, in Germany… find out about the differences,
          about how the wealth is distributed.</p>
        <p>Let’s not use the term democracy as a play on words which is
          what people commonly do, using human rights as a pretext.
          Those people that really violate human rights, those are the
          ones I was referring to right now; they violate human rights
          from all perspectives. Typically on the subject of human
          rights regarding the nations from the south and Cuba they say,
          “They are not democratic societies, they do not respect human
          rights, and they do not respect freedom of speech”. There is
          no one more talkative than Cubans, Cubans express their
          feelings, there’s nobody more rebellious and revolutionary
          than a Cuban and I say that without chauvinism. I mean, I say
          so because I am Cuban and it pains me to listen to what is
          said about my people. And I feel the responsibility of talking
          to you clearly and with openness. We are two Latin-Americans
          in Greece who are now in front of this monument, which
          illustrates what humanity aimed to do at a certain moment
          history. In building up a democratic model I think that Cuba’s
          contribution, little by little, has contributed to getting
          closer to the ideals of those philosophers, of those Greeks
          who thought about how a society could be fairer, how a society
          could really represent the interests of the people. We have
          tried to get closer to that from a Latin-American perspective
          and from the Cuban perspective.</p>
        <p><em><strong>Lasonas Pipinis Velasco</strong> is
            a Peruvian-Greek journalist.</em></p>
      </div>
    </font>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.freedomarchives.org">www.freedomarchives.org</a>
    </div>
  </body>
</html>