<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
  </head>
  <body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
    <div id="article-header">
      <div id="main-article-info">
        <h1 itemprop="name headline "><small>Why is the world ignoring
            the revolutionary Kurds in Syria?</small></h1>
        <div itemprop="description" id="stand-first"
          class="stand-first-alone"
          data-component="Article:standfirst_cta"><b><big>Amid the
              Syrian warzone a democratic experiment is being stamped
              into the ground by Isis. That the wider world is unaware
              is a scandal<br>
              <small><small><small><small><br>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/oct/08/why-world-ignoring-revolutionary-kurds-syria-isis">http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/oct/08/why-world-ignoring-revolutionary-kurds-syria-isis</a></small></small></small></small></big></b><br>
          <ul class="article-attributes trackable-component b4"
            data-component="Article:byline">
            <li class="byline"><span itemscope="" itemprop="author"
                itemtype="http://schema.org/Person"><span
                  itemprop="name"><a class="contributor" rel="author"
                    itemprop="url"
                    href="http://www.theguardian.com/profile/david-graeber">David
                    Graeber</a></span></span> </li>
            <li class="publication"> <span
                class="social-buttons-twitter-contributor
                trackable-component" data-component="Twitter Follow
                Journalist"></span><time itemprop="datePublished"
                datetime="2014-10-08T04:04EDT" pubdate="">Wednesday 8
                October, 2014<br>
              </time></li>
          </ul>
        </div>
      </div>
    </div>
    <div class="flexible-content">
      <div class="flexible-content-body" data-display-hint="">
        <p>In 1937, my father volunteered to fight in the International
          Brigades in defence of the Spanish Republic. A would-be
          fascist coup had been temporarily halted by a worker’s
          uprising, spearheaded by anarchists and socialists, and in
          much of Spain a genuine social revolution ensued, leading to
          whole cities under directly democratic management, industries
          under worker control, and the radical empowerment of women.</p>
        <p>Spanish revolutionaries hoped to create a vision of a free
          society that the entire world might follow. Instead, world
          powers declared a policy of “non-intervention” and maintained
          a rigorous blockade on the republic, even after Hitler and
          Mussolini, ostensible signatories, <a
href="http://en.wikipedia.org/wiki/German_involvement_in_the_Spanish_Civil_War"
            title="">began pouring in troops and weapons to reinforce
            the fascist side</a>. The result was years of civil war that
          ended with the suppression of the revolution and some of a
          bloody century’s bloodiest massacres.</p>
        <p>I never thought I would, in my own lifetime, see the same
          thing happen again. Obviously, no historical event ever really
          happens twice. There are a thousand differences between what
          happened in Spain in 1936 and what is happening in Rojava, the
          three largely Kurdish provinces of northern Syria, today. But
          some of the similarities are so striking, and so distressing,
          that I feel it’s incumbent on me, as someone who grew up in a
          family whose politics were in many ways defined by the Spanish
          revolution, to say: we cannot let it end the same way again.</p>
        <p>The autonomous region of Rojava, as it exists today, is one
          of few bright spots – albeit a very bright one – to emerge
          from the tragedy of the Syrian revolution. Having driven out
          agents of the Assad regime in 2011, and despite the hostility
          of almost all of its neighbours, Rojava has not only
          maintained its independence, but is a remarkable democratic
          experiment. Popular assemblies have been created as the
          ultimate decision-making bodies, councils selected with
          careful ethnic balance (in each municipality, for instance,
          the top three officers have to include one Kurd, one Arab and
          one Assyrian or Armenian Christian, and at least one of the
          three has to be a woman), there are women’s and youth
          councils, and, in a remarkable echo of the armed Mujeres
          Libres (Free Women) of Spain, a feminist army, the “YJA Star”
          militia (the “Union of Free Women”, the star here referring to
          the ancient Mesopotamian goddess Ishtar), that has carried out
          a large proportion of the combat operations against the forces
          of Islamic State.</p>
        <p>How can something like this happen and still be almost
          entirely ignored by the international community, even,
          largely, by the International left? Mainly, it seems, because
          the Rojavan revolutionary party, the PYD, works in alliance
          with Turkey’s Kurdish Worker’s Party (PKK), a Marxist guerilla
          movement that has since the 1970s been engaged in a long war
          against the Turkish state. Nato, the US and EU officially
          classify them as a “terrorist” organisation. Meanwhile,
          leftists largely write them off as Stalinists.</p>
        <p>But, in fact, the PKK itself is no longer anything remotely
          like the old, top-down Leninist party it once was. Its own
          internal evolution, and the intellectual conversion of its own
          founder, <a
            href="http://en.wikipedia.org/wiki/Abdullah_%C3%96calan"
            title="">Abdullah Ocalan</a>, held in a Turkish island
          prison since 1999, have led it to entirely change its aims and
          tactics.</p>
        <p>The PKK has declared that it no longer even seeks to create a
          Kurdish state. Instead, inspired in part by the vision of
          social ecologist and anarchist Murray Bookchin, it has adopted
          the vision of “libertarian municipalism”, calling for Kurds to
          create free, self-governing communities, based on principles
          of direct democracy, that would then come together across
          national borders – that it is hoped would over time become
          increasingly meaningless. In this way, they proposed, the
          Kurdish struggle could become a model for a wordwide movement
          towards genuine democracy, co-operative economy, and the
          gradual dissolution of the bureaucratic nation-state.</p>
        <p>Since 2005 the PKK, inspired by the strategy of the <a
href="http://www.usatoday.com/story/news/world/2014/01/02/mexicos-zapatista-rebel-movement-marks-20-years/4284461/"
            title="">Zapatista rebels in Chiapas</a>, declared a
          unilateral ceasefire with the Turkish state and began
          concentrating their efforts in developing democratic
          structures in the territories they already controlled. Some
          have questioned how serious all this really is. Clearly,
          authoritarian elements remain. But what has happened in
          Rojava, where the Syrian revolution gave Kurdish radicals the
          chance to carry out such experiments in a large, contiguous
          territory, suggests this is anything but window dressing.
          Councils, assemblies and popular militias have been formed,
          regime property has been turned over to worker-managed
          co-operatives – and all despite continual attacks by the
          extreme rightwing forces of Isis. The results meet any
          definition of a social revolution. In the Middle East, at
          least, these efforts have been noticed: particularly after PKK
          and Rojava forces intervened to successfully fight their way
          through Isis territory in Iraq to rescue thousands of Yezidi
          refugees trapped on Mount Sinjar after the local peshmerga
          fled the field. These actions were widely celebrated in the
          region, but remarkably received almost no notice in the
          European or North American press.</p>
        <p>Now, Isis has returned, with scores of US-made tanks and
          heavy artillery taken from Iraqi forces, to take revenge
          against many of those same revolutionary militias in Kobane,
          declaring their intention to massacre and enslave – yes,
          literally enslave – the entire civilian population. Meanwhile,
          the Turkish army stands at the border preventing
          reinforcements or ammunition from reaching the defenders, and
          US planes buzz overhead making occasional, symbolic, pinprick
          strikes – apparently, just to be able to say that it did not
          do nothing as a group it claims to be at war with crushes
          defenders of one of the world’s great democratic experiments.</p>
        <p>If there is a parallel today to Franco’s superficially
          devout, murderous Falangists, who would it be but Isis? If
          there is a parallel to the Mujeres Libres of Spain, who could
          it be but the courageous women defending the barricades in
          Kobane? Is the world – and this time most scandalously of all,
          the international left – really going to be complicit in
          letting history repeat itself?</p>
      </div>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.freedomarchives.org">www.freedomarchives.org</a>
    </div>
  </body>
</html>