<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
  </head>
  <body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
    <h1 class="title">Ferguson: Escaping Post-racial Hypnosis</h1>
    <p class="meta"> on <time datetime="2013-08-20" pubdate="">20
        Agosto 2014<br>
        <b><small><small><a class="moz-txt-link-freetext" href="http://commonware.org/index.php/cartografia/436-ferguson-escaping-post-racial-hypnosis">http://commonware.org/index.php/cartografia/436-ferguson-escaping-post-racial-hypnosis</a></small></small></b><br>
      </time> </p>
    <div class="content clearfix">
      <p><span style="font-size: small;">Interview with GEORGE
          CICCARIELLO-MAHER - by ANNA CURCIO and LENORA HANSON</span></p>
      <p><em>Our first question has to do with the way that Ferguson
          exploded after Michael Brown’s murder and the police response.
          What are the social dynamics that led to and preceded these
          intense riots? What led to the uprising of the black community
          and how can you explain the violence of the police response
          there?</em></p>
      <p>To get into the broad historical context, especially for those
        not in the US, it is important to say that police violence here
        is not an abstract or universal phenomenon. It is a phenomenon
        that has focused on certain peoples and certain “problem”
        populations, specifically although not solely on
        African-American and black Americans. When we look at Ferguson
        and the fact that it is a suburb of St. Louis, this in
        historical and racial terms is already in many ways a point of
        conflict and racial tension. Ferguson itself was almost entirely
        white until the 1970s, but has become a city that is in its
        large majority black, around 70-65%, and yet the police force is
        almost universally white. And when we look at some of the recent
        FBI data has come out we find that, for example, 92% of those
        arrested in Ferguson for disorderly conduct are black, which
        gives a good insight into the way that people are systematically
        harassed. People in Ferguson are harassed by police and petty
        charges like disorderly conduct are used by them as a social
        control over this population. And again what we have is not an
        abstract problem but a manifestation and repetition of
        historical, white, supremacist police violence in which black
        lives are worth nothing and black death is almost always
        legitimized. And this is continuing to play out with the media
        narrative that follows, as if coherence were completely
        irrelevant, the 3-4 police explanations that serve to legitimize
        this violence against this young man to the public. They say
        Michael Brown was maybe involved in a robbery, which the police
        claim was earlier that day although he seems to be wearing
        different clothes if that’s him in the videos they released;
        maybe he was jaywalking, which again needs to be understood in a
        context where the police are harassing people for minor crimes.
        And, of course, this makes it very clear to the white
        populations nearby that this is a question of black or white,
        just as when the police released images of the so-called
        “looters” in Ferguson, which they did to remind everyone that
        police were out there protecting property against the so-called
        violence of others.</p>
      <p><em>You referenced “white flight” in the Midwest above. Can you
          talk about its relationship to deindustrialization, which has
          important class implications, and how that “white flight” has
          produced class and racial tensions in Ferguson?</em></p>
      <p>We’re talking about the geography of race, and race is always a
        phenomenon that manifests geographically. The way that it
        manifests in the US more often than not has been the flight of
        whites into the suburbs, which began as a process a long time
        ago but especially in the periods of deindustrialization in the
        1970s when it accelerated. So you have large cities in the
        Midwest and elsewhere, such as where I live in Philadelphia,
        where what you find in this so-called post-racial era is that
        race is more likely to be coded geographically than it is to be
        coded openly in racial terms. So whether it is through a coded
        language of school districts or dangerous areas or moving to the
        suburbs to give your kids opportunities, what we’re talking
        about are the ways that segregation is actually an <em>increasing</em>
        phenomenon in the U.S. Ferguson is clearly one example of those
        places that once was exclusively white and has now become a
        predominately black town; so you know, we’re talking about
        another example of this geographic manifestation where the
        police are there not just to police the population but also the
        borders. The function of the police is to keep people in line
        and in their zone or in their lane as it were, and Ferguson, a
        city that went from being a white city to a black city, is a
        city where the population has to be terrorized by police, but
        where the police also have to keep the population away from
        whiter suburbs in that area.</p>
      <p><em>Because you were just talking about the police and the
          black community, can you suggest what the people in Ferguson
          are bringing to the streets, or what kinds of experiences and
          feelings they are bringing there?</em></p>
      <p>This is one thing that many white observers but also liberal
        observers just don’t grasp about the police killing of blacks in
        the States, which is that it is always embedded in this long
        historical trajectory that is not even a long memory. I mean, we
        are even talking about the highly publicized murders of at least
        5 black men in the last month by police in this country, so this
        is a constant trajectory of police murder. And the off-the-cuff
        expressions of people in Ferguson attest to that when they say
        that this is about everything from Emmett Till to Trayvon Martin
        to the present, that is a long trajectory, and the failure to
        recognize it is a failure to grasp the depth of rage in these
        moments. That rage is in many ways a product of feeling slightly
        helpless about the constant repetition of this violence, but is
        also the dedication and the insistence that something must be
        done, and that in the absence of legal reform which accomplishes
        anything, in the absence of electing officials and congressman
        accomplishing anything, maybe these rebellions and riots will
        work. Which, historically speaking, is actually not a terribly
        inaccurate judgment if you look at cases throughout U.S.
        history. Riots and rebellions have played a huge role in, if not
        directly, then at least indirectly in transforming the political
        sphere and political action and leading to concrete results. If
        we look at Ferguson we see the withdrawal of the St Louis county
        sheriff from policing the situation as a direct result of this
        intervention in the streets and the conflicts with this heavily
        militarized police force.</p>
      <p><em>Can we follow up on your point about how liberal whites
          deal with situations of violence or the question of violence
          in protests? It seems that within the past day or two the
          media has latched on to images of police officers marching
          with protesters, giving preference to vigils and peaceful
          actions over what appeared in the beginning to be not only
          riots but also looting and protests in the streets. What does
          such privileging of “peacefulness” over “violence” do to
          obscure the history of racism in the U.S. but also to
          misunderstand what it might take to respond to that history?</em></p>
      <p>Absolutely. We should be perfectly clear. There’s a headline
        now from when the state highway patrol went to the protests
        yesterday, and the headline was “Police Join Protests.” We
        should be perfectly clear: the police were not joining the
        protests. This is counter-insurgency, this is a historic
        strategy of counter-insurgency that involves backing away from
        the heavy-handed, iron fist of military response, which is what
        the police force brought initially, and a turning to the velvet
        glove or soft strategy to disarm protest. This doesn’t change
        the fact that the goal is to disarm the protest and weaken the
        mobilization of the people and to do so through cooptation, and
        that should be understood as a starting point. It is not a good
        thing that the police went to the protests, although it is a
        less brutal phenomenon. And this gets to the second part, which
        is that what is going on in Ferguson is not about the
        militarization of police. That militarization is a huge
        phenomenon that has occurred over the past decade, especially
        since Sept. 11, through which police departments acquired
        military grade technology through the Department of Defense,
        through grants and counter-terrorism funding. But if the
        terrorist threat never existed or if it dissipates, this
        military hardware is there and asking to be used. The old saying
        goes that if you have a hammer, everything looks like a nail.
        This is exactly what we’re seeing in the streets with these
        county sheriffs deploying armored personnel carriers. If you’re
        sitting on the top of one of these personnel carriers looking
        through a scope of a sniper rifle, then everything looks like an
        insurgent. Everything looks like an enemy combatant. And that’s
        crucial but its not at the essence of what is going on; because
        if we look at the essence of what is going on with the
        militarization of police we neglect the fact that the police of
        the 1950s, 60s, and 70s were not militarized but were still
        racist, brutal occupiers of black communities. And so we need to
        keep both these threads in our analysis, while avoiding the easy
        recourse to simply saying that we need to reform the police or
        take away their tanks. Again, Ferguson police are almost
        entirely white and policing a black community, doing so brutally
        and terroristically. Taking away their heavy weaponry won’t
        solve that. We need to understand this within the long-term
        history of white supremacy, which is one of continuity rather
        than change. And we can pair that up with the transformation of
        policing, which has indeed been a progressive process of
        militarization.</p>
      <p><em>To your point about the continuity of race relations and
          violence in the US, we could propose two poles that could be
          mapped onto Ferguson, MO and New Orleans, LA. So on the one
          hand in New Orleans, the impact of Hurricane Katrina attested
          to the mass, systemic abandonment of a largely black
          population, and in Ferguson, we see the intervention of direct
          violence on the part of the police applied to a black
          population. How might these two instances point to an
          important historical relation in the U.S. that suggest that
          when there’s not direct violence, there is always a consistent
          environment of abandonment?</em></p>
      <p>This question of abandonment versus direct violence is actually
        more of a spectrum. I’ve never been to Ferguson, but my guess is
        that it’s somewhere in between in the sense that in the course
        of becoming a heavily black city that it was increasingly
        abandoned. And yet this was not simply a city that was sealed
        off and allowed to govern itself. It was structured according to
        this systematic police violence as many black cities are. And so
        that two really work hand in hand. So understood in the long
        context we’re talking about firstly, in the most recent history,
        this process of deindustrialization, as a process that renders
        huge numbers of the U.S. population irrelevant to the process of
        production, and these populations are almost entirely black; in
        other words these become surplus populations. And the response
        of the state is to incarcerate them on a massive level or to
        essentially warehouse them in facilities and maybe then extract
        some surplus through forced labor. But the point is really about
        warehousing and abandonment on a certain level. Seen in the
        broader context this is also a shift in the historical tension,
        especially in the 20<sup>th</sup> century, which has to do with
        the process of formal abolition and the anxiety that results
        immediately upon abolition, which is namely what do we do with
        these former slaves. And here again, continuity is a huge part
        of the aftermath of slavery, which was an aftermath of
        sharecropping and also the immediate turn to convict leasing in
        which prisoners could be could be legitimately enslaved thanks
        to the 13<sup>th</sup> amendment of the U.S. Constitution. And
        this entire process of developing police institutions begins
        directly with that continuity of slavery. The police are a part
        of this process, because they emerge as an institution in
        response to the threat posed by free black labor, the mobility
        of free black labor after abolition. And so this is really one
        long historical complex that we see playing out.</p>
      <p><em>To pick up on this point about incarceration we might think
          about the popularity of Michelle Alexander’s book, “The New
          Jim Crow”, which has been important in the U.S. for
          demonstrating that continuity between the end of slavery and
          the advent of mass incarceration. But much of the response to
          that book has been to advocate for reforming the law around
          incarceration. How does Ferguson demonstrate the failure of
          something like legal reform to address the history of race in
          the U.S.? </em></p>
      <p>On the one hand the question of reform is the constant
        temptation in these moments and it goes hand in hand with the
        question of pacification and of essentially shutting up and
        silencing the people who are in the streets in Ferguson, who are
        after all some of the most silenced people already. And you have
        this really unfortunate tendency of liberal commentators to
        engage in this double silencing, when they say, “yes maybe its
        legitimate to resist and protest, but we would really like to
        police and dictate the terms of that protest.” They make certain
        claims about understanding how social change occurs, when
        actually those claims are almost entirely wrong. The way that
        social change occurs is often through these moments of mass
        eruption and spontaneous riots and the way change often unfolds
        is through this attempt by reformists to co-opt them. So on the
        one hand I think we definitely need to be hesitant and resistant
        and critical to these reformist temptations. We also need to
        recognize that they are inevitably going to surface and that’s
        actually more likely how change is going to occur. But the
        danger, especially in this situation, is the question of what
        kind of reforms are we talking about? Are we talking about
        reforms to police training, about sensitivity training for
        police, are we talking about some kind of quotas to change the
        demographic nature of the Ferguson police department? The
        reality is that the function of the police will remain the same.
        You can have a police department that is entirely black and the
        function of that police department will still be white
        supremacist, not only because they protect property but because
        of the relationship between property and whiteness in the U.S.
        Police protect whiteness as well, they uphold the color line by
        dictating which populations are subject to violence and which
        are not, and which populations need to be contained and which do
        not. So the reforms won’t really solve these questions and this
        again brings us again to the question of so-called post-racial
        America, in which the election of a president allegedly tells us
        a great deal about the nature of society. In reality in can be
        understood in dialectical terms as the opposite, it can be the
        latest in a new strategy to counteract popular resistance to
        white supremacy and to obscure that fact. So we have Obama going
        on television saying things that are correct about the police in
        regards to the protest, but also saying that there’s never any
        excuse for violence against the police. Which even just on the
        face of it, even though people were eating it up, was a
        nonsensical statement, because it doesn’t say anything about the
        Civil Rights struggles in which the police were violently
        abusing black Americans. Even Obama himself would have to
        recognize the legitimacy of self- defense in these things. So
        reformism also doesn’t tell us much about how to respond in the
        present to those very same phenomena. The danger of reformism is
        easy to see in the request to the FBI to handle investigations;
        the FBI, I mean, come on, this is not a serious suggestion. And
        yet, many so-called civil rights organizations are going in for
        that as opposed to going in for claims about more substantive
        community control over police, which themselves often are too
        reformist. These community oversight boards are often toothless
        institutions that don’t have any potential to fire violence and
        abusive police officers.</p>
      <p><em>Can we think about the frequent murders of blacks by police
          that you mentioned above as a strategy to control the black
          community that works together with the mass incarceration?</em></p>
      <p>Absolutely. And I think mass incarceration is not just about
        prisons, it is the police and prisons as a complex. It is a
        process of terrorizing communities and gathering nearly at
        random certain members of those communities to put them in
        prison—we say nearly at random but again 92% of those arrested
        in Ferguson for disorderly conduct are black. It doesn’t even
        need to be said that the statistics show that white people don’t
        get charged with disorderly conduct because it’s the kind of
        bullshit charge that you throw at someone who is either talking
        back to you, or as Michael Brown allegedly was, jaywalking in
        the street. If you’ve ever been near a police officer in the
        States, and I’m guessing many other places, all you have to do
        is question their authority to really see the fury that they are
        prepared to unleash. This is because what the system requires is
        that they have not only the legal force that they’re granted,
        but also a discretion on the street which is really a sovereign
        discretion to decide who is going to jail and who is not, who is
        subject to including legal violence and who is not subject to
        that violence. I myself walking down the street am not judged to
        be subject to that violence for the most part, but any black
        youth is always already potentially a legitimate target for
        violence. And so policing is part of this mass incarceration
        system that inflicts terror on these communities, that destroys
        communities and tears families apart just as slavery did for the
        most part, and it is really an attempt to contain through
        submission these communities. It is not simply to take away a
        large percentage of their numbers, which it does, but it is also
        to terrorize and force the others into submission. You have had,
        as I said, young black men killed several times in the past
        month but what stands out about Ferguson is not the killing but
        the resistance, and the really truly heroic nature of the
        resistance. This is not a resistance of thousands of people, but
        a resistance of small numbers in a small town who regardless of
        all of the force and all the attention and attempts at
        cooptation are in the streets every single night, who are
        responding in many ways to the police attempts at cooptation
        which were touted in the media yesterday, by again rebelling
        last night and saying we’re not going to buy this line about
        police being on our side.</p>
      <p><em>In response to what you said above about the resistance of
          small numbers of people, we could talk about the importance of
          subjectivization in what is going on in Ferguson, or in other
          words how the black community in Ferguson has been able to
          transform a fear of police control into a will to take to the
          street. Sometimes this transformation happens but not always,
          so what could account for this change? And has the preceding
          event of the murder of Trayvon Martin contributed to that
          capacity?</em></p>
      <p>That’s right. We’re in a historical moment that needs to be
        understood as very specific and the same time, which is part of
        a long historical trajectory. This means that the emotional
        response to another killing in your community of a young black
        man is the cause for anger but also the cause for desperation
        and a sort of helplessness, as I said before, that maybe nothing
        will happen to change this, that this is constant and not a new
        thing or an exception. It’s a constant reality but at the same
        time the very same course of helplessness gives rise to sense
        that there’s not a great deal to be lost by resisting. If you’re
        talking about putting yourself in the shoes of a young black
        man, who merely as a result of being a young black man has a 30%
        chance of spending a good portion of their lives in prison,
        there the stakes of continuing the status quo are almost as high
        as the stakes of going out and resisting, even if you’re not
        guaranteed any kind of transformation. So you have to combine
        that underlying situation with the sense that we are breaking
        out of the post-racial hypnosis that reached a peak around 2008
        with the election of Obama. Ever since then the morning of Jan.
        1 in 2009, just before Obama took office, Oscar Grant was
        murdered by a police officer in Oakland, sparking a series of
        riots in which I was involved in, and giving rise to a major
        transformation of the political situation in Oakland and in CA.
        Not long thereafter Trayvon Martin brought to the national stage
        a very similar debate and discussion. And so you do see people
        gradually realizing that the idea of post-racial is a sick
        brutal joke and moving out of the comfort zone of the Obama
        presidency to enter into a greater willingness to resist. I
        think that is a huge step in historical terms, and despite
        everything it was important for Obama to be elected because it
        was very important for people to come to this realization that
        he was not going to save us. Now that we’ve passed through this
        and we have a black president who is willing to turn a blind eye
        to this kind of racialized violence, to make such ridiculous
        statements about Trayvon Martin and Michael Brown, to continue
        to fund the Israeli government when it continues to bombard
        Gaza, and now that we have a potential candidate in Hillary
        Clinton who is willing to do much worse, then it gets much
        easier for people to come to a clear conception of the reality
        of the situation and to act accordingly.</p>
      <p><em>One other historical precedence to ask about is that of the
          Occupy movement and the national connections that it
          established, which we see quickly emerging between Ferguson
          and other cities in the U.S. Can we think about Occupy as a
          key moment that activated the level of collective resistance
          we see today?</em></p>
      <p>The answer as with the answer to any question about Occupy is
        yes and no. Yes, because Occupy is an important touchstone for
        recent political phenomena in the U.S. it certainly influenced a
        whole generation of radicals and militants nationwide, and it
        has galvanized the willingness to act and it has forged and
        reinforced certain modes of action like assemblies, popular
        democracy, street protests. No, in the sense that we need to
        understand Occupy itself as part of a historical trajectory; in
        the Bay Area, Occupy had its radical, militant nature in large
        part because of the organizing around Oscar Grant’s death in
        2009. That organizing provided an understanding of the reality
        of police and a willingness to engage in street action and
        recognition that that action could bring very real
        transformation and benefits. These were all lessons that were
        brought into Occupy. And even beyond that local reality, if
        we’re talking about Occupy on a global scale then we’re talking
        about the Arab-North African Spring, we’re talking about the <em>indignados</em>
        in Spain, the waves of rebellions across the world and that have
        become a defining element of the last ten or twenty years. And
        so Occupy itself is part of this broader trajectory that allowed
        it to press forward in certain ways and that has drawn from
        existing understandings and connections. And part of the reason
        we can’t center on Occupy is that then we run the risk, again,
        of failing into civil libertarianism or falling into neglect of
        the historical realities of what policing means in the U.S. So
        you have, for instance, Anonymous, which for all the criticisms
        you can have of them has played a very important role in many
        political advances and in the events of Ferguson, and has done
        more for the events of Ferguson than all of the other liberals
        out there on Twitter. But even Anonymous is calling for limited
        reforms in regard to police oversight and militarization,
        because if you abstract away from the history of police and
        white supremacy, you can understand what’s going on in Ferguson
        as a question of the technical apparatus that the police carry
        as opposed to the structural function that the police play. And
        that’s where we need to keep both these things together. That
        relates in many ways to Occupy, which itself was torn and
        divided over this question of are we simply reforming US
        democracy in a way that brings us closer to the U.S.
        Constitution or are we radicalizing U.S. democracy in a way that
        understands the white supremacist history that Constitution is a
        part of?</p>
      <p><em>A last question could be again about the black community in
          Ferguson, because we have seen some images of black males in
          the mainstream media that were talking against violence, but
          without producing a distinction between police violence.
          Instead everything became violence. And so our question is, do
          you think this could be a sign of a fracture in the black
          community, both in Ferguson and outside, that runs around
          class issues? </em></p>
      <p>Yes, but understanding and bearing in mind that class is not
        manifesting strictly as an economic phenomenon, but as a
        political one, in the sense that to be middle class is very much
        a mindset and very much an identity regardless of one’s income.
        So I think you do have this fracture, and the phrase often used
        in the U.S. has to do with what is called respectability
        politics, in other words demonstrating that how well-behaved you
        can be, in the hopes that behaving well will actually transform
        social relations, when we know in reality that that’s not the
        case. And so the constant argument that is made is that if young
        black men would dress a little better and pull their pants up,
        if they would talk better, then maybe their situation would
        change. But we know from a structural reality that that’s not
        the case, that there are not jobs out there waiting for people
        who behave better and that the situation is a far more
        structural one. But you do see the same thing manifesting and
        you see it even in some of the ore radical spokespeople, you see
        it in Al Sharpton coming out and grabbing the family of Michael
        Brown and putting them behind him and trying to urge people to
        calm down. And you have a whole number of liberal commentators
        doing the same thing and emphasizing the question of violence of
        the protests, which is really an amazing an inverse perversion
        of the reality of protests that are protests <em>against</em>
        violence. It almost doesn’t need to be said, but the protestors
        in Ferguson haven’t killed a single human being, which cannot be
        said for the police in the streets. So if we’re talking about
        anything other than the violence of the police then we’re really
        already in enemy territory. But it even goes beyond that,
        because even those who emphasize the violence of the police, who
        say well, this is about the militarization of the police or
        about how the police responded in a brutal way they do so in a
        way that excises and cuts off the actual cause of the
        protest—namely, the violence against Michael Brown. And so that
        needs to be the starting point. People did not go to the streets
        to protest against the police response to protest, they went to
        the streets to protest against white supremacist murder of
        Michael Brown. That needs to be kept in focus and there will be
        a number of voices calling for a more non-violent response, but
        if we understand violence as violence against human beings,
        there really hasn’t been much if any violence in these protests.
        The violence has been in the violence against Michael Brown and
        the violence of the police against protesters and we shouldn’t g
        in for this rhetoric although it will be very dangerous. I think
        the protestors themselves in their response last night sent a
        very clear message about those self appointed mediators that
        they don’t speak for them, that they don’t speak for the people
        in the streets who, I argue, have a better understanding of
        social change then these liberal spokespeople who insist that
        the best way to change US society is to go through the
        established channels, to elect representatives, to elect a
        Democrat. I think that all of U.S. history and the arguably the
        history of the world shows that that is quite simply not true,
        that the Civil Rights movement succeeded as a result of the
        threat of the Black Power movement, that political institutions
        in Oakland when Oscar Grant was murdered only began to move when
        people rioted and rebelled. And the same exact thing is
        happening in Ferguson today. We can simply point to the fact
        that the county sheriff has been withdrawn from the streets to
        say that these protests have already begun to work.</p>
    </div>
    <div class="moz-signature">-- <br>
      Freedom Archives
      522 Valencia Street
      San Francisco, CA 94110
      415 863.9977
      <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.freedomarchives.org">www.freedomarchives.org</a>
    </div>
  </body>
</html>