<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
  <meta content="text/html; charset=windows-1252"
 http-equiv="Content-Type">
</head>
<body bgcolor="#ffffff" text="#000000">
<h1 class="title"><small>Venezuela’s Afro Descendent Front Proposes
Program of Action to Confront Racism and Fascism</small></h1>
<div class="submitted">
<p class="byline"> By <span class="author">Arlene Eisen –
Venezuelanalysis.com</span>, <span class="date">May 12th 2014</span> </p>
</div>
<div id="content-body">
<div id="content-body-inner">
<div id="block-tagadelic-0"
 class="block block-tagadelic region-odd odd region-count-1 count-1">
<div class="block-inner"><a class="moz-txt-link-freetext" href="http://venezuelanalysis.com/analysis/10680">http://venezuelanalysis.com/analysis/10680</a><br>
</div>
</div>
</div>
</div>
<p>Caracas, 11<sup>th</sup> May 2014 (Venezuelanalysis.com) - On
Saturday, May 10, ignoring the rain, more than 1000 African Descendant
Venezuelans flooded the streets in a march from the Venezuelan Central
Bank to Miraflores Presidential Palace in downtown Caracas. Members of
drumming groups from each of the nation’s states, some in traditional
costumes and some wearing t-shirts claiming membership in the <em>Frente
Afrodescendientes</em> (Afro descendent Front) had gathered to mark the
official Day of <em>Afrovenezolanidad </em>(Afro-Venezuelaness).
Although the marchers paralyzed the already-snarled traffic, the
drumbeats seemed to pacify the usually-angry blare of car horns.</p>
<p></p>
<p>As they entered the Presidential Palace grounds, the loudspeaker
blasted over the drums, “Cimarrones, AfroVenezuelans, welcome to
Miraflores, the peoples’ palace,” and “All of Venezuela is Liberated
Slave Territory”. A huge billboard with portraits of Hugo Chavez and
Nicolas Maduro framed the slogan “<em>Día de Afrovenezolanidad/ Todo la
Patria un Cumbe.”<a title=""
 href="http://venezuelanalysis.com/analysis/10680#_ftn1"><strong>[1]</strong></a></em></p>
<p>The commemoration at Miraflores, part cultural celebration and part
political rally, was the culmination of two days of activities that
began Friday in the Rómulo Gallegos Center of Latin American Studies
(CELARG). The educational/cultural conference called “Merienda de
Negras”<a title=""
 href="http://venezuelanalysis.com/analysis/10680#_ftn2">[2]</a> at
CELARG opened with a film paying homage to Argelia Laya, also known as
Comandanta Jacinta. Laya, born in 1926, on a cocoa plantation in Rio
Chico, became a teacher in the 1940s and militantly defended the rights
of women to education and political participation. She was a Black
woman who led struggles for reproductive rights long before most
feminist activists. Eventually she became a communist and joined the
guerrilla struggle against the dictatorship of the time, and was a
founder of the National Organization of Women. Today the university in
Barlovento, whose student body is mostly African Descendant, is named
after her. Her portrait adorns the entrance of the National Institute
for Women in downtown Caracas and many of the speakers at the
Miraflores rally cited her heroism.</p>
<p>After the film at CELARG, Reinaldo Jose Bolivar, Vice-Minister of
Foreign Affairs for Africa, formally opened the conference by noting
the leadership of Black people in struggles for liberation beginning
with the 1553 rebellion of “El Negro Miguel”. Hugo Chavez first
declared the Día de AfroVenezolanidad be celebrated each year on May
10, the anniversary of the insurrection of enslaved people led by Jose
Leonardo Chirino in 1795. Two of Argelia Laya’s sons also addressed the
group. Coordinated by the Bolivarian University of Venezuela’s Center
of African Studies’ Flor Márquez, panels on Saturday focused on the
theme, “Women, Struggle, Study and Creativity.”</p>
<p><strong>Racism of the Anti-Government Right Repeatedly Denounced</strong></p>
<p>While celebration of the culture of African Descendant Venezuelans
set the rhythm to and permeated the programs at CELARG and Miraflores,
 a particular political urgency marked this year’s <em>Día de la
Afrovenezolanidad</em>. Nirva Camacho, a spokesperson for the National
Afro-Venezuelan Front, reiterated a theme of many of the speakers who
denounced the racism and violence of the Venezuelan right – the
Venezuelan allies of the United States who aim to recolonize Venezuela.
She read from a manifesto that affirmed the Front’s commitment to the
struggle against colonialism, capitalism and imperialism, in full
support of President Maduro’s executive actions and the Bolivarian
process. She drew attention to the fact that “there had not been, nor
are there any, nor will there be any <em>guarimbas</em> (rightist
street barricades) in AfroVenezuelan communities.”</p>
<p></p>
<p>In a sort of call and response between speakers and drums
representing the African Descendants and President Maduro, the
president noted that “today’s fascist ideas that attack society and
attempt to impose a racist model of society are the same that have
always denied the liberation of the peoples.”  He added that the
reasoning of the Venezuelan right today is the same as those who
opposed the liberation of enslaved people. He also reminded the
audience that in much the same way that communists are denounced today,
19<sup>th</sup> century Venezuelan radical general Ezequiel Zamorra was
accused of being a communist for advocating the abolition of slavery.</p>
<p>Modesto Ruiz, United Socialist Party of Venezuela (PSUV) deputy to
the National Assembly from Barlovento and one of the lead authors of
the Organic Law against Discrimination, received a standing ovation
when he declared, “We’re not only drummers, we’re revolutionary
political actors.” (In an interview he gave during last year’s May 10
Observance he explained that the image of AfroVenezuelans as simply
drummers and forced laborers is a Eurocentric, colonizers’ image. The
indigenous people of Venezuela and the Africans who resisted slavery,
like José Leonardo Chirino, the leader of an insurrection of enslaved
people on May 10, 1795, were the first anti-colonial and anti-imperial
Venezuelans.)</p>
<p>General Jesus Rafael Suarez Chourio, who identifies himself as a
descendant of the famous African warrior Shaka Zulu, also focused on
African Descendants’ tradition of resistance. General Chourio, who had
been the Chief of Chavez’s Personal Guard and is now the Commander of
the Infantry Brigade of Paratroopers based in Maracay, reminded the
crowd, “We must know our history and where we come from.” Then he
proceeded to list the names and insurrectionary achievements of a host
of AfroVenezuelans, including Argelia Laya and several other women.
With the mention of each name, and especially the women, the audience
applauded their approval.</p>
<p><strong>The Manifesto of the Frente Afrodescendientes</strong></p>
<p>But it was Nirva Camacho, reading the manifesto of the
AfroDescendent National Front who reminded Maduro, the other officials
present and the audience that the specific struggles of African
Descendants in Venezuela call for a program of action. She declared,
“Considering that the AfroVenezuelan and AfroDescendant population in
general still confronts the lashes of racism and racial discrimination,
which are incompatible with socialism and the revolution, we propose
that together the state and social organizations undertake to:</p>
<ol>
  <li>Incorporate racism as an element of analysis in the different
forums dedicated to the construction of peace, since as an ideology it
is present in part of Venezuelan society, especially in the ultra
right’s close relation to fascism.</li>
  <li>Revise communication policies in public and private media to
eliminate racist bias, which would contribute to respect for our ethnic
diversity…</li>
  <li>Apply the organic Law against Racial Discrimination to persons
and/or groups who incite hatred and violence through racist
demonstrations, like those expressed in the terrorism that recently has
plagued Venezuelan society.</li>
  <li>Design and execute a plan to identify and articulate the variable
of Afrodescendant, considered in the Organic Law on Education as a
necessary step towards the eradication of racial discrimination in the
Venezuelan educational system in order to achieve equality for future
generations.</li>
  <li>Encourage a cross-section of ethnic perspectives as state policy,
in all public and private institutions that give attention to the
people.</li>
  <li>Direct all levels of government and popular power from the
Presidency of the Republic to those who administer government in the
streets inside AfroVenezuelan communities, at regional, municipal and
grassroots levels to evaluate and respond to specific needs (housing,
health, education and roads) which historically are a product of
structural racism.</li>
  <li>Implement an ambitious plan of constructing Camps for Peace and
Life in AfroVenezuelan communities, especially in the communities where
narcotraffickers have manipulated our youth.</li>
</ol>
<p>President Maduro, Blanca Eekhout, the Second Vice President of the
National Assembly and Coordinator of the Great Patriotic Pole (GPP),
and all the other officials on stage joined the audience in applauding
the Manifesto of the Afro Descendent Front. In his closing speech,
Maduro enthusiastically praised the Haitian Revolution and the various
Venezuelan insurrections led by enslaved people as decisive turning
points in Venezuela’s anti-colonial, anti-imperial struggles. He
declared the whole nation a “cumbe of equality, peace and love” and
expressed admiration for culture of resistance and happiness bred in
the struggles of Afrodescendants in the Caribbean, Latin America and
North America, even citing the Blues. He announced that the government
would invest an additional 550 million bolivars to strengthen systems
of popular culture, especially in Afro and Indigenous communities. The
commemoration ended with Maduro’s speech, which contained approval for
the principles embodied in the manifesto but few specifics about how
the manifesto’s proposed program might be implemented.</p>
<div>
<hr align="left" size="1" width="33%">
<div>
<p><a title=""
 href="http://venezuelanalysis.com/analysis/10680#_ftnref1">[1]</a>
AfroVenezolanidad can only be loosely translated as
African-Venezuelaness. Cimarron was the Spanish name for an enslaved
person who had escaped. Communities of Cimarrones were called “cumbes”
and today many African Descended cultural and political organizations
call themselves cumbes.</p>
</div>
<div>
<p><a title=""
 href="http://venezuelanalysis.com/analysis/10680#_ftnref2">[2]</a>
Historically a derogatory expression of contempt for a gathering of
Black people, some activists have appropriated the term to assert pride
in their culture and survival.</p>
</div>
</div>
<div class="moz-signature">-- <br>
Freedom Archives
522 Valencia Street
San Francisco, CA 94110
415 863.9977
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.freedomarchives.org">www.freedomarchives.org</a>
</div>
</body>
</html>