<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>

<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
</head>
<body bgcolor="#ffffff" text="#000000">
<font size="-1">
<div class="entry-date"><small><a class="moz-txt-link-freetext" href="http://www.counterpunch.org/2013/07/18/requiem-for-a-revolution-that-never-was/">http://www.counterpunch.org/2013/07/18/requiem-for-a-revolution-that-never-was/</a></small><br>
<br>
July 18, 2013</div>
<div class="subheadlinestyle"><b><big>The Military Coup in Egypt</big></b></div>
<h1 class="article-title">Requiem for a Revolution that Never Was</h1>
<div class="mainauthorstyle"><big><big>by AJAMU BARAKA</big></big></div>
<div class="main-text">
<blockquote>
  <p><big><big><i>“Sometimes people hold a core belief that is very
strong. When they are presented with evidence that works against that
belief, the new evidence cannot be accepted. It would create a feeling
that is extremely uncomfortable, called cognitive dissonance. And
because it is so important to protect the core belief, they will
rationalize, ignore and even deny anything that doesn’t fit in with the
core belief.” </i></big></big></p>
  <big><big></big></big>
  <p><big><big>- Frantz Fanon, <i>The Wretched of the Earth</i></big></big></p>
</blockquote>
<p><big><big>As the military in Egypt consolidates its putsch against
the leadership and political structures of the Muslim Brotherhood, it
should be obvious that the initial narrative rationalizing intervention
by the military as a necessary corrective to a “revolutionary process”
has lost all credibility. Yet many liberals and radicals appear united
in a fanciful reading of the events in Egypt that not only legitimizes
the coup but characterizes the collection of small-minded
state-capitalists thugs who make up the top officer corps of the
military as part of the people and the revolutionary process.</big></big></p>
<p><big><big>From bourgeois intellectual hacks like Isabel Coleman to
venerable Marxist materialists like Samir Amin, who implied that the
Egyptian army was a neutral class force, the emotional response to
seeing hundreds of thousands of people on the streets seems to have
created a case of temporary insanity, or as Frantz Fanon refers to it
as – cognitive dissonance. This can be the only explanation for the
theoretical and rhetorical acrobatics many are engaged in to reconcile
their beliefs in democratic rights and revolutionary transformation
with what is occurring right before their eyes in Egypt.</big></big></p>
<p><big><big><b>A revolution in name only </b></big></big></p>
<p><big><big>The popular use and acceptance of the term revolution to
describe the events in Egypt over the last two years demonstrates the
effectiveness of global liberal discourse to “de-radicalize,” with the
collusion of some radicals, even the term “revolution.”</big></big></p>
<p><big><big>Eschewing the romanticism associated with revolution and
the sentimentality connected to seeing the “masses in motion,” it has
to be concluded that between February 2011, when Mubarak was ousted,
and July 3, 2013, when the military officially reassumed power, there
was no revolutionary process at all, in the sense that there was no
transfer of power away from the class forces that dominated Egyptian
society. No restructuring of the state; no new democratic institutions
and structures created to represent the will and interests of the new
progressive social bloc of students, workers, farmers, women’s
organizations etc.; and no deep social transformation. In fact, the
rapes and sexual assaults that occurred during the recent mobilizations
were a graphic reminder that sexist and patriarchal ideas still ruled,
untouched by this so-called revolutionary process.</big></big></p>
<p><big><big>A revolutionary process is a process by which structures
of power are created by a broad mass of people that allow them to
eventually transform every aspect of their society — from the structure
and role of the State and the organization of the economy to
inter-personal relations — all with a view to eliminating all forms of
oppression. There were some important organizational advances made by
some elements of the labor movement in Egypt, including the creation of
independent trade unions. However, the organizational imperative for
revolutionary change that requires the building of popular structures
to sustain mass struggle and represent dual power, was not as strong as
it should have been in Egypt.</big></big></p>
<p><big><big>Early 2011 in Egypt saw mass agitation for social change
and a mass rebellion against a dictatorship that galvanized previously
disparate social forces and classes — Westernized secular liberals,
labor rights activists, radical students, women’s rights activists and
Islamic fundamentalists — into one oppositional social bloc. The
initial demand was for the end of the Mubarak dictatorship and the
creation of a democratic system that respected democratic rights — the
essential component of an authentic national democratic revolutionary
process. However, the maturation of this process was arrested due to
three factors: (i) the seizure of power by the Supreme Council of Armed
Forces (SCAF) on February 11, (ii) the channeling of mass dissent
primarily into the electoral process, and (iii) the failure of the
oppositional forces to organize sustainable mass structures to
safeguard and consolidate the developing revolutionary situation.</big></big></p>
<p><big><big>The concern with characterizing the nature of mass
struggle in Egypt and in Tunisia that eventually was branded as the
“Arab spring,” is not driven by a desire for some kind of neat,
categorical purity that abstracts complex social phenomenon from its
historical context. But instead the concern is the need to
differentiate politically and programmatically the specific political
challenges and tasks between an insurrectionary phase of struggle and
one that has entered a pre-revolutionary or revolutionary phase.</big></big></p>
<p><big><big>This is important because the liberal appropriation of the
term “revolution” to describe everything from the events in Libya and
Syria to the Green movement in Iran not only distorts social reality
but also advances a dangerous narrative. That narrative suggests that
revolutionary change takes place as a result of spectacle. It devalues
organizing and building structures from the bottom up as unnecessary
because it is the theater that is important; the episodic show; the
display that refutes Gil Scott Heron’s admonition that “the revolution
will not be televised!”</big></big></p>
<p><big><big>The perverted logic of this approach is reflected in both
the failure of the opposition to organize itself beyond the spontaneous
mobilizations of 2011 and the knowledge of Morsi’s opponents, the
Tamarod — thanks to signals from their patrons in the U.S. — that if
they demonstrated significant street opposition to President Morsi the
U.S. would have the cover to support intervention by the military.</big></big></p>
<p><big><big><b>The military’s pre-emptive strike against revolution</b></big></big></p>
<p><big><big>To have a clearer view of the current situation in Egypt,
we must debunk the nonsensical, a-historical gibberish that suggests
that the Egyptian military is a neutral, grand mediator of contending
social and political forces, and stepped into the political scene in
January 2011 and again July 2<sup>nd</sup> as a national patriotic
force allied with the interests of the “people.”</big></big></p>
<p><big><big>The reality is that what we have witnessed in Egypt is a
lateral transfer of power, in class terms, from the civilians in the
Mubarak government, representing capitalist interests tied to the
State, to the military, which has similar economic interests, with
their enterprises and retired officer corps populating companies
connected to the State sector.  In fact, under President Morsi, the
military never really went away. It maintained an independent space in
the Egyptian state and economy. Critical ministerial positions in the
Morsi cabinet, such as the Interior Ministry, Defense and Suez Canal
Authority, were given to individuals associated with the Mubarak regime
that were allied with the military. And the Egyptian Supreme
Constitutional Court, populated by Mubarak-era appointees, was the main
instrument used by the military to limit and control any efforts to
restructure the state or expand Morsi’s power.</big></big></p>
<p><big><big>For U.S. policy-makers, the Muslim Brotherhood and the
Morsi government were never seen as an alternative to Hosni Mubarak.
Despite the repression meted out to members of the Muslim Brotherhood
by the Mubarak regime, it was well understood that the Brotherhood was
part of the Egyptian economic elite and open to doing business with the
West. Therefore, Morsi was seen as an acceptable and safe civilian face
to replace Mubarak while the U.S. continued its influence behind the
scenes through the military.</big></big></p>
<p><big><big>Both the U.S. government and the Egyptian military had
objective interests in making sure that the power of the Morsi
Presidency remained more symbolic than real. The military, working
through the Constitutional Court and the bureaucracy, made sure that
President Morsi and the Muslim Brotherhood only had nominal control of
the State. Morsi did not control the intelligence or security
apparatus, the police, the diplomatic corps, or the bureaucracy, which
was still staffed with Mubarak holdovers.</big></big></p>
<p><big><big>In fact, one of the major sources of tension between the
military and the Muslim Brotherhood was the threat — and real moves —
made by the Morsi government to use their nominal state power to
curtail the economic activity of the military, which holds interests
controlling anything from 15 to 40 percent of the economy, in favor of
the interests of the Muslim Brotherhood itself, representing sectors of
the competitive capitalist class.</big></big></p>
<p><big><big>One way of looking at the assault on the Muslim
Brotherhood is that it was nothing more than a militarized solution to
an intra-bourgeois class struggle within the context of Egyptian
society, and had nothing to do with the interests of the fragmented and
institutionally-weak opposition.</big></big></p>
<p><big><big>So the idea that the military, as a neutral force, allied
itself with “the people” and only stepped in to resolve a political
crisis is nothing more than a petit-bourgeois fantasy.</big></big></p>
<p><big><big>The class-based, social and economic interests of the
military mean that it will oppose any fundamental transformation of the
Egyptian economy and society, the ostensible aim of the “revolution.”
Significantly, this means that the power of the military is going to
have to be broken if there is to be any prospect of revolutionary
change in Egypt.</big></big></p>
<p><big><big><b>A National Democratic Revolution: One step forward,
three steps back</b></big></big></p>
<p><big><big>This analysis, however, should not be read to suggest that
the people were just bit-players in a drama directed by powers they had
no control over. The mass rebellion in Egypt created a crisis of
governance for the corrupt elite that were in power and their U.S.
patron. The demand for the end of the dictatorship was an awesome
demonstration of people-power that created the potential for
revolutionary change. The problem was that the dictatorship had
severely undermined the ability of alternative popular forces to
develop and acquire the political experience and institutional
foundations that would have positioned them to better push for
progressive change and curtail the power of the military. Unfortunately
for Egypt, the force that had the longest experience in political
opposition and organizational development was the Muslim Brotherhood.</big></big></p>
<p><big><big>The call by a sector of the “people” for the Morsi
government to step down was a legitimate demand that expressed the
position of a portion of the population that was dissatisfied with the
policies and direction of the country. Yet, when the Egyptian military
— a military that has not demonstrated any propensity for supporting
democratic reforms — intimated that it would step in, the mass position
should have been “no to military intervention, change only by
democratic means” — a position that a more mature and authentically
independent movement might have assumed if it was not being manipulated
by powerful elite forces internally and externally.</big></big></p>
<p><big><big>It was wishful thinking that bordered on the psychotic for
liberal and radical forces in the country and their allies outside to
believe that a democratic process could be developed that reflected the
interests of the broad sectors of Egyptian society while
disenfranchising the Muslim Brotherhood, a social force that many
conservatively suggest still commands the support of at least a third
of the Egyptian population, and is the largest political organization
in the country. Liberals and some radicals that supported the coup did
not understand that the construction of the “people” is a
social/historical process that requires both struggle and engagement.
Not understanding this basic principle has resulted in the killing of
the national democratic revolution in its infancy.</big></big></p>
<p><big><big>The powerful national elites that bankrolled the
anti-Morsi campaign and their external allies, including Saudi Arabia
and the U.S., have successfully set in motion a counter-revolutionary
process that will fragment the opposition and marginalize any radical
elements. The Egyptian elite understood much more clearly than the
Tamarod or the National Salvation Front that a revolutionary process
would entail the development of a political program that has as its
objectives the subordination of the military to the people, the public
appropriation of state capitalist sector and the rejection of
neoliberal capitalist development. Because of that understanding, they
moved with textbook precision over the last year and a half to protect
their interests.</big></big></p>
<p><big><big>Sadly, the liberal and radical collusion with the
anti-democratic forces of the Egyptian military and economic elite has
provided legitimacy for the same retrograde forces that dominated
Egyptian society under Mubarak to continue that domination, but this
time in the name of “revolution.”</big></big></p>
<p><em><big><big><strong>Ajamu Baraka</strong> is a human rights
activist and veteran of the Black Liberation Movement. He is currently
a fellow at the Institute for Policy Studies. Baraka can be reached at <a
 href="http://www.%20Ajamubaraka.com"
 onclick="javascript:_gaq.push(['_trackEvent','outbound-article','http://www.Ajamubaraka.com']);">www.
Ajamubaraka.com</a></big></big> <br>
</em></p>
</div>
</font>
<div class="moz-signature">-- <br>
Freedom Archives
522 Valencia Street
San Francisco, CA 94110
415 863.9977
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.freedomarchives.org">www.freedomarchives.org</a>
</div>
</body>
</html>