<html>
<body>
<h2><b>Waiting for helicopters?<br>
</b></h2><h3><b>Cholera, prejudice, and the right to water in
Haiti<br><br>
</b></h3><h4><b>Deepa Panchang<br><br>
2012-07-05, Issue
<a href="http://www.pambazuka.org/en/issue/592">592<br><br>
</a><a href="http://www.pambazuka.org/en/category/features/83352">
http://pambazuka.org/en/category/features/83352</a></b></h4><font size=3>
Aid workers’ stereotypes and prejudices about residents of displacement
camps in post-earthquake Haiti stem from an acute disconnect between NGOs
and the people they are there to work with. These misperceptions have
perpetuated deliberate decisions to deny water and sanitation services to
desperate survivors.<br><br>
“Where you stand,” goes an old Haitian proverb, “depends on where you
sit.” This article, the second in a series, will examine aid workers’
stereotypes and prejudices about residents of displacement camps in
post-earthquake Haiti, stemming from acute disconnect between NGOs and
the people they are there to work with. We explore how these
misperceptions have perpetuated deliberate decisions to deny water and
sanitation services to desperate survivors. <br><br>
The context is complicated by the transnational flow of both bacteria and
aid dollars. Scientists have shown that the cholera pathogen came to
Haiti in the bodies of foreign UN troops whose military base was dumping
its sewage into a nearby river. The imported disease has claimed more
than 7,000 lives and continues to ravage communities across Haiti. Two
and a half years since the 2010 earthquake, the country still faces a
severe dearth of water and sanitation services, further fueling the
epidemic. The crisis is playing out among the nearly 400,000 internally
displaced people (IDPs) still living in makeshift camps under tarps or
torn tents, an ideal environment for cholera. The situation raises
serious questions: why, with billions of dollars in post-earthquake aid
and hundreds of humanitarian NGOs in the country, do so many people still
lack the most basic of services? What factors are guiding NGOs’ decisions
to provide or withhold them? <br><br>
The first article of this series described how NGOs in Haiti decided to
relax humanitarian standards for provision of water and sanitation and to
deliberately withhold these essential services in IDP camps, in the
middle of the epidemic. By spring of 2011, the WASH cluster (the UN-run
group of NGOs coordinating water and sanitation response) had decided to
terminate water provision. It had also decided to abandon the
international minimum requirement of 20 people per toilet, instead
setting a goal of 100 people per toilet. Predictably, cholera surged, as
it has done again in the rainy season of 2012. What were NGO officials’
underlying perceptions and attitudes that could lead them to such
decisions? Here, we describe more results from a study I conducted in
2011, based on 52 interviews with officials from NGOs and residents of
displacement camps.<br><br>
“EVERYONE STOPPED WAITING FOR AID”<br><br>
Stopping in the middle of an interview, one camp resident and mother of
three looked me squarely in the eye and asked: “Who would like to live
under a tent for one year with the heat, sun, and rain falling, water
passing under your tent soaking all your clothes? …Do you think anybody
would like to live this kind of life?” <br><br>
People in camp after camp used nearly the same words in describing
day-to-day life. While IDP camps have been the main locale for
earthquake-affected Haitians to rebuild their lives and communities, this
rebuilding has been fraught with suffering. The majority of camp
residents I interviewed said they were skeptical they would ever receive
more services from NGOs, but they stayed in the camps because the scraps
of tents and the fragile communities of interdependence that had emerged
were their last resort – their only option for survival. “As of six
months ago people stopped waiting for aid and left,” said one camp
resident in early 2011. “Those that are here are those who can’t return
home, who don’t have anything.” <br><br>
During the rainy season, most of the homes I sat in leaked water through
the makeshift roof and gushed water through muddy gaps between ground and
plastic. Many had to be re-hoisted, re-tied, re-sewed, re-hammered after
every storm. Although families kept the areas outside their homes tidy,
nearby drainage ditches brought all manners of trash and debris as daily
gifts. In the majority of camps, respondents stated they had nowhere else
to go, and a coordinating agency, the International Organization for
Migration’s survey of more than 15,000 camp dwellers concluded the same,
stating “94 per cent of people living in camps would leave if they had
alternative accommodation.” Part of the difficulty is that 80 per cent of
camp residents were renting homes before the earthquake, which made
return extremely difficult given the massive post-earthquake surge in
rental prices and the bleak job market. [1]<br><br>
But how did NGO officials perceive the situation?<br><br>
“WAITING FOR HOUSES, CARS, HELICOPTERS” <br><br>
In their interviews, foreign officials from NGOs and IOM expressed the
belief that Haitians could handle the camp conditions and were simply
waiting for handouts. Many officials stated that they viewed signs of
day-to-day survival in the camps – such as women selling coffee on the
street and families scrounging up building materials from friends – as
proof that life was back to normal. Where these efforts may have provided
the coffee vendor with enough money to purchase some water for her kids
or bought the family an extra week before their shelter collapsed for the
fourth time, many NGO officials touted them as “coping mechanisms” which
indicated that camp residents were doing fine on their own. One official
evoked the racist hypothesis that Haitians were “genetically strong”
given the “horrendous conditions” such as “slavery and torture” they had
endured over centuries. “You or I would not survive one month in one of
those camps,” she said. <br><br>
IOM officials suggested that a large percentage of displaced people
actually had the means to return to their former homes, but remained in
camps waiting for NGOs to bestow miracles. They were “waiting for houses,
cars, helicopters,” complained one, and “visas to Canada” quipped
another. One senior IOM official enthusiastically but incorrectly
asserted that only 30 per cent of IDPs were renting homes before the
quake, that the majority had land they could return to. Another
high-level IOM official, somehow missing the fact that the job market was
devastated and rental costs drastically inflated, commented, “We have to
be careful because if they had the money to rent before, why now they
don’t have it?” Suspicion often won out, with worries that camp residents
were systematically conning the system. Many officials I interviewed
expressed a fear that camps would persist indefinitely. Since no one has
offered residents an alternative, this could be a realistic fear, but one
official responded to by retracting services so people would disperse,
rather than pushing more vehemently for comprehensive housing
solutions.<br><br>
Officials actually worried about overprovision of services as a “pull
factor” into camps. Services “are like a magnet to keep people there,”
said one aid worker. Another went as far as saying, “In truth, if you
scratch the surface, people find a way to obtain new lodging.” Many
officials I interviewed expressed the same opinion, and a few all but
stopped short of explicitly labeling camp residents conniving and
conspiratorial. This is alarming for a number of reasons. For one, it
paints the camps as some sort of cornucopia of services, when in reality
most residents continue to struggle for the most basic of needs. It also
minimizes the experiences of earthquake survivors living outside camps in
conditions desperate enough that they might move to a camp just for a
bucket of water every once in a while. In allowing “pull factor”
mentality to dilute their commitment to providing services, NGOs could
keep water and sanitation out of reach of both camp residents and their
desperate neighbors.<br><br>
In an unfortunately common case of reverse psychology, a management-level
official argued that WASH services were sufficient in the camps since
“people didn’t riot and there wasn’t mass outbreak of diarrheal disease.”
When my research partner raised an eyebrow and brought up cholera, he
responded, “Well, that one didn’t happen in the camps, and it hasn’t
wiped out camps either.” Although the official admitted that he had not
talked to any camp residents, he said, “I think they’re pretty pleased.”
Meanwhile, not only have cases been documented in which entire camps
dispersed specifically due to cholera, but this should hardly be the
minimum qualifier for concern. Another like-minded IOM official’s
observation that “When you go to a camp during daytime almost no one is
there,” led him to conclude, “they all take back their work they had
before.” Although they do not represent the majority, it is telling that
such opinions openly exist among key decision-makers in the WASH response
who are clearly placing their presumptions above real knowledge of camp
conditions. <br><br>
Mistrust and the idea that camp residents are doing fine have made it all
the easier to neglect humanitarian standards and human rights. It is
another iteration of how the resilience of a people can be used against
them. If they are somehow surviving, the logic goes, they can take more,
and make do with less.<br><br>
Esaie Jean Jules of the Solino Neighborhood Assembly, a grassroots group
involved in cholera response, did not mince words in putting the pieces
together: “One measure NGOs have taken to get people to leave the camps
is to take away provision of water and sanitation,” he said this past
April. “It’s been almost six months since anyone has come to de-sludge
the latrines, but people are still using them. People do not have access
to any other option. There are almost 2,000 people, all who lost their
homes in the earthquake, in one of the camps in Solino. They share four
toilets. There’s no dignity in that, and when it comes to cholera, it’s a
danger.”<br><br>
“AN AGENDA, A PLAN, A PROGRAM”<br><br>
There are reasons why NGO officials do not really take to heart the
experiences of those living in displacement camps. There is very little
dedicated time and space for honest contact and discussion between the
two parties. As if in a war zone, NGO rules often restrict their
employees from walking on the street, barricading them in offices or
air-conditioned SUVs. This is based largely on perceptions rather than
reality: Haiti actually has among the lowest homicide rates in the
region. Camp residents, in their interviews, often decried these measures
as a sign of disrespect and distrust.<br><br>
Camp residents also told me they have little to no input in the decisions
made regarding their own camps. I used a checklist to ask camp committee
leaders about their involvement in many steps of the project process. Of
these, the only actual role residents were usually allowed in sanitation
projects was cleaning the toilets and determining where toilets would be
placed. While this seems more like NGOs pawning off the most undesirable
or mundane tasks onto camp residents, aid workers described this to us as
community “participation.” More active aspects of the project process,
such as deciding how to carry out the project or follow-up, designing a
system for maintenance, or even deciding how many toilets and what kind,
were not up for input by camp residents. While NGO officials described
meetings they held to discuss these issues, camp residents countered that
they had little actual say in these meetings. They were “obliged” to take
whatever they got, however they got it. They had opinions on the way
toilets were being installed and maintained in their own camps, and on
the system as a whole. They wanted information on how and why the system
worked the way it did. But, beyond informing the NGO representative –
assuming such a representative showed up, understood them, and relayed
the message – camp residents had little means to convey their
opinions.<br><br>
One camp resident summed up the sentiments the majority of residents
expressed to me: “[NGO officials] come with an agenda, a plan, a program.
They can always find people who are clients for them who help execute the
plan. But they don’t meet with the majority of the committee to identify
needs.” <br><br>
“THE MEETINGS ARE ALMOST ALWAYS IN ENGLISH…”<br><br>
If displaced people have little say in programs being run in their camps,
they have even less at the level of aid coordination and management. I
asked if camp residents knew about the cluster system, the UN-run
meetings where NGOs made decisions regarding not only water and
sanitation but also provision of all basic post-quake services. None of
the camp residents interviewed from any of the 16 camps knew what the
cluster system was. The vast majority of residents reported that they do
not receive information about how the UN and NGOs make decisions
regarding them.<br><br>
 From our observations, the classic cluster meeting, for at least a year
after the earthquake, looked like this: 20 to 30 people crowded around a
few tables, some 80 per cent from the US or Europe, speaking in a mix of
English and French, communicating through powerpoint presentations and
humanitarian aid jargon. The clusters’ exclusion of local people and
groups drew criticism in the weeks following the earthquake, as it has
after previous disasters elsewhere in the world. Yet this exclusion was
so consistent, and the meetings so culturally comfortable to them, that
aid workers came to see it as the norm. Several agency officials, in
fact, explained that the cluster was not designed for camp residents to
be present, that clusters were meetings for NGOs to speak with each
other. A few wondered aloud how camp residents could be invited to
participate given that the meetings could turn unwieldy, and some argued
that the camp residents are in fact represented, since the NGOs speak on
their behalf. Only three respondents stated that lack of participation
was a real concern for them.<br><br>
The result is that displaced people are simply not present to express the
challenges they face and to advocate for solutions of their own creation.
This exclusion was replicated at a number of other levels in
post-earthquake decision-making and planning (more on this in the next
article).<br><br>
For most NGO officials, suspicion and misperceptions are not due to ill
intentions – many work long hours and aspire to help those in need – but
to the extreme disconnect between their institutions and Haitians’
reality on the ground. This, combined with the fact that management-level
officials can hold prejudiced, sometimes downright racist beliefs,
inevitably spills over into agencies’ decision-making in the form of
denial of services and exclusion.<br><br>
NGOs may claim that they cannot continue providing services indefinitely.
Notwithstanding the fact that many are still sitting on (some even making
interest on) the funds they raised for Haiti, this is understandable in
the long term. But instead of responding by abandoning the people they
have assumed responsibility for, they could step up in their role as
advocates, pushing for long-term reconstruction and housing policies, for
the changes in foreign policy that Haitians are demanding, and for the
international community’s follow-through on its pledges. Some groups,
such as Doctors without Borders and Partners in Health, have been doing
this all along. <br><br>
What are the solutions that Haitians are asking for? And how can NGOs
adopt models that are driven by these demands? The next article will take
a look at some of the inspiring examples of community engagement that
Haitian grassroots groups are promoting, as well as the exceptional
international NGOs that have followed their lead. We also look at how the
dynamics I describe here are the continuation of historic trends that
often implicate our government, here in the US – down to the reason why
cholera was able to gain a foothold in Haiti in the first place.<br><br>
Sign these petitions telling the UN to take responsibility for
introducing cholera into Haiti and to help stop the epidemic: Just
Foreign Policy Petition & Baseball in the Time of Cholera [url=
<a href="http://salsa.democracyinaction.org/o/1439/p/dia/action/public/?action_KEY=10401">
Petition</a>
]<a href="http://salsa.democracyinaction.org/o/1439/p/dia/action/public/?action_KEY=10401]Petition[/url][/url" eudora="autourl">
http://salsa.democracyinaction.org/o/1439/p/dia/action/public/?action_KEY=10401]Petition[/url][/url</a>
] <br>
NOTE: Respondents’ names are not given as interviews for the study were
conducted anonymously. Esaie Jean Jules was interviewed separately by
Alexis Erkert. The study described was part of a Master’s thesis at the
Harvard School of Public Health. For a copy of the full paper, contact
<a href="mailto:deepa.otherworlds@gmail.com">
deepa.otherworlds@gmail.com</a> Special thanks to Professor Stephen Marks
and Silvan Vesenbeckh at the Harvard School of Public Health, Professor
Mark Schuller at the City University of New York, and Ben Depp for
sharing his remarkable photography.<br><br>
BROUGHT TO YOU BY PAMBAZUKA NEWS<br><br>
* Please do not take Pambazuka for granted! Become a
<a href="http://www.pambazuka.org/en/friends.php">Friend of Pambazuka</a>
and make a donation NOW to help keep Pambazuka FREE and
INDEPENDENT!<br><br>
Deepa Panchang is the Education and Outreach Coordinator for [url=
Other]<a href="http://www.otherworldsarepossible.org/%5DOther" eudora="autourl">
http://www.otherworldsarepossible.org/]Other</a> Worlds[/url], where this
article was first published. She has worked in advocacy for human rights
in Haiti since the 2010 earthquake.<br><br>
* Please send comments to
<a href="mailto:editor@pambazuka.org">editor[at]pambazuka[dot]org</a> or
comment online at <a href="http://www.pambazuka.org/">Pambazuka
News</a>.<br><br>
END NOTES<br><br>
[i] Financial Edge. (2011, April 29). Where's The Next Housing Bubble?
and Sasser, B. (2011, March 18). Haiti's housing bubble, more pressing to
some than election or Aristide. Christian Science Monitor .<br><br>
[ii] Schuller, M. (2011). “Met Ko Veye Ko”: Foreign Responsibility in the
Failure to Protect Against Cholera and Other Man-made Disasters.
Retrieved April 17, 2011 from IJDH:
<a href="http://ijdh.org/archives/16896">
http://ijdh.org/archives/16896</a><br><br>
[iii] Lindsay, R. (2010, March 29). Haiti's Excluded. Retrieved April 17,
2011 from The Nation:
<a href="http://www.thenation.com/article/haitis-excluded">
http://www.thenation.com/article/haitis-excluded</a><br><br>
<br><br>
</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br><br>
</font><font size=3 color="#008000">415 863-9977<br><br>
</font><font size=3 color="#0000FF">
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.Freedomarchives.org</a></font><font size=3> </font></body>
</html>