<html>
<body>
<font size=3>
<a href="http://www.counterpunch.org/maher08122011.html" eudora="autourl">
http://www.counterpunch.org/maher08122011.html<br>
</a></font><font size=2 color="#990000">August 12 - 14, 2011<br><br>
</font><h1><font face="Times New Roman, Times" size=4><b>From Tottenham
to Oakland<br><br>
<br>
</i></font><font face="Times New Roman, Times" size=5 color="#990000">
Planet of Slums, Age of
Riots</b></font></h1><font face="Times New Roman, Times" size=4>By GEORGE
CICCARIELLO-MAHER<br><br>
</font><font size=3>T<i>ottenham, Chile, Tunis…<br><br>
</i>There are too many to count<br><br>
<i>Oakland, Brixton, Taybat al-Imam…<br><br>
</i>We almost can’t keep the names straight.<br><br>
<i>Clichy-sous-Bois, Caracas, Los Angeles…<br><br>
</i>The phrase “riot in London” echoed strangely in my ear, prompting
only muted interest. I have been present for a few riots in London and in
nearby Cambridge, marches against the war and the perennial Mayday battle
between anarchists and the Metropolitan Police. From these to the more
recent anti-cuts marches which ended in sporadic clashes with police, my
interest has gradually waned, and when I most recently heard this phrase
“riot in London,” I expected it would be followed by yet another
description of a ritualized protest, with some marchers
“<a href="http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/8000641.stm">kettled</a>” and
some anarchists fighting police. This is not simply a criticism: I was
not <i>not </i>excited, but I was certainly not excited either.<br><br>
Instead, the details began to emerge: the immediate spark was the police
murder of a Black man,
<a href="http://www.independent.co.uk/news/uk/crime/gang-suspect-killed-by-police-did-not-fire-his-gun-tests-show-2335134.html">
Mark Duggan</a>, who was shot to death by police, and the beating of a
16-year old woman demanding answers from police about Duggan’s death. The
fuel for the fire had been long accumulating, however: institutionalized
racism in the form of poverty, police stop-and-search methods, and more
recent Conservative Party cutbacks in the name of “austerity,” this
year’s chosen catchword if “revolution” doesn’t eclipse it entirely.
<br><br>
The similarities with other serious waves of social rebellion then began
to emerge with increasing clarity. This was both about Mark Duggan and it
was not (here we can agree with the British Prime Minister David Cameron,
albeit toward the opposite end), just as the recent rebellions in Oakland
in 2009 were both about more than Oscar Grant, just as 2008 Athens was
about more than Alexandros Grigoropoulos, 1992 L.A. was about more than
Rodney King, the 1965 Watts Rebellion about more than Marquette Frye, and
so on. And like these previous moments, the London rebellions are
spreading with a degree of spontaneity and a flexibility of
organizational forms that has left police utterly confounded. There have
already been more than 1,000 arrests, and as hysterical media outlets up
the rhetorical ante
<a href="http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/crime/8690251/London-riots-Guerrilla-warfare-erupts-as-no-one-knows-where-mob-will-strike-next.html">
with talk of “guerrilla warfare</a>,” the police are gearing up for far
more.<br><br>
<b>Mob Hysteria<br><br>
</b>When economic violence reaches a certain point, social
counter-violence soon follows, and yet it is rarely the bankers or the
politicians, the purveyors of global austerity measures, who bear the
brunt. It begins with name-calling, and no name has more political and
historical resonance than “the mob,” the most traditional of slurs. From
<a href="http://blogs.philadelphiaweekly.com/phillynow/2011/08/08/mayor-nutter-releases-flash-mob-enforcement-tactics/">
Philadelphia</a> to London, we are told, the specter of the mob looms,
and to the image of the “baying mob,” that keystone of journalistic
integrity
<a href="http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/3742133/Woman-leaps-from-block-of-flats-into-the-arms-of-cops-in-third-night-of-London-rioting.html">
<i>The Sun</a></i> has also added the image of the “trouble-making
rabble.” <br><br>
Irrational, uncontrollable, impermeable to logic and unpredictable in its
movements, these undesirables have once again ruined the party for
everyone, as they have done from Paris 1789 to Caracas 1989. In Fanon’s
inimitable words: “the masses, without waiting for the chairs to be
placed around the negotiating table, take matters into their own hands
and start burning…”<br><br>
To use the word “mob” is a fundamentally political gesture. It is an
effort by governing elites and conservative forces to delegitimize and
denigrate popular resistance, to empty it of all political content by
drawing a line of rationality in the sand. To make demands is reasonable,
but since “the mob” is the embodiment of unreason, it cannot possibly
make demands. Never mind the very clearly <i>political </i>motivations
that sparked the rebellions around London, as well as the growing and
equally <i>political </i>concerns about economic inequality and racist
policing:
<a href="http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/aug/08/context-london-riots">
these have been well documented,</a> no matter how little many Britons
want to hear it. <br><br>
But I want to address directly the idea that the riots are fundamentally
irrational, as the smear of “the mob” would symbolically insist. Let’s
listen closely, let’s block out the torrent of media denunciation and
hear what the rebels are saying themselves:<br><br>
<b>Argument 1: Nothing Else Has Worked, This Might. <br><br>
</b>When ITV asked one young rebel what, if anything, rioting would
achieve, his response was as matter-of-fact as it was profound:<br><br>
<i>“You wouldn’t be talking to me now if we didn’t riot, would you?...
Two months ago we marched to Scotland Yard, more than 2,000 of us, all
blacks, and it was peaceful and calm and you know what? Not a word in the
press. Last night a bit of rioting and looting and look around
you.”<br><br>
</i>As <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Zmo8DG1gno4">another put
it</a>: “you can’t do nothing that’s normal for it to happen right.” In
other words, legitimate discontent has not been heard through official
channels, and so those suffering turn to unofficial ones. If someone has
an effective counter-argument to this, I’m all ears. This is not to
suggest that the rebellions have a singular logic shared by every
participant, but that <i>there is logic to be found
nonetheless</i>.<br><br>
This isn’t the only time riots have worked, either:
<a href="http://www.counterpunch.org/maher01092009.html">in 2009
Oakland</a>, it was riots and <i>only </i>riots that led to the arrest,
prosecution, and conviction of BART police officer Johannes Mehserle for
the death of Oscar Grant. And this effectiveness extends to the tactical,
while the left marches and is surrounded by police, these street rebels
have proven far less susceptible to tactics like “kettling”: as <i>The
Guardian </i>put it, <br><br>
<i>roaming groups of youths cannot be effectively kettled. And unlike
activists they will often return to the site of trouble, seeking direct
confrontation with police.The looters appear to have been more savvy.
Large groups targeting shops have been melting into a nearby estate in
seconds at the first sound of sirens arriving.<br><br>
</i><b>Argument 2: The Rich Can Do It, Why Can’t We?<br><br>
</b>Poor people aren’t stupid enough not to have noticed what’s been
going on in the world around them. As capitalist crisis has set in a
massive redistribution of wealth has taken place, with banks and
investors bailed out at the expense of the population, effectively
rewarding them for predatory behavior and leveraging national debt into
economic growth. The rich line their profits as essential services and
benefits are slashed, and faced with such obvious “looting,” we are
somehow expected not to notice.<br><br>
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=Zmo8DG1gno4">One onlooker to the
London riots puts it precisely:</a><br><br>
<i>This is about youth not having a future… a lot of these people are
unemployed, a lot of these people have their youth center closed down for
years, and they’re basically seeing the normal things: the bankers
getting away with what they’re getting away with… this is the youth
actually saying to themselves, guess what? These people can get away with
that, then how come we can’t tell people what we feel?<br><br>
</i>As one
<a href="http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/3742133/Woman-leaps-from-block-of-flats-into-the-arms-of-cops-in-third-night-of-London-rioting.html">
young female looter told
</a>
<a href="http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/3742133/Woman-leaps-from-block-of-flats-into-the-arms-of-cops-in-third-night-of-London-rioting.html">
<i>The Sun</a></i>, “We’re getting our taxes back,” and
<a href="http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/aug/10/riots-reflect-society-run-greed-looting">
as another told
</a>
<a href="http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/aug/10/riots-reflect-society-run-greed-looting">
<i>The Guardian</a></i>, “The politicians say that we loot and rob, they
are the original gangsters.”<br><br>
<b>Argument 3: Locating the Riots.<br><br>
</b>Essential to the imagery of the irrational mob is the insistence that
the bulk of the destruction is centered on working-class communities, and
here the logic is <i>fundamentally colonial</i>. The poor and the Blacks
can’t be trusted: look what they do to their own. Incapable of governing
themselves, they must be taught civilization, by blows if necessary. Here
again Oakland resonates, as after the riots there a solitary African
braid shop, one of many whose windows were smashed,
<a href="http://articles.sfgate.com/2009-01-08/news/17195522_1_bart-police-police-officer-demonstrators">
became the media symbol</a> of the ‘irrationality’ of rioters hell-bent
on destruction and nothing more. It is worth noting that the poor rarely
“own” anything at all, even in their “own” communities.<br><br>
To break this narrative, we must read the actions of the rebels as well
as listening to their words. While working-class communities have indeed
suffered damage (we should note that working-class communities <i>always
</i>bear the brunt of upheaval), there has been less talk of more overtly
political targeting: police stations burned to the ground,
<a href="http://www.guardian.co.uk/uk/2011/aug/07/tottenham-riots-peaceful-protest">
criminal courts windows smashed</a> by those who had passed through them,
and the tacitly political nature of youth streaming into neighboring
areas to target luxury and chain stores. On just the first night,
<a href="http://www.guardian.co.uk/uk/2011/aug/07/tottenham-riots-peaceful-protest">
rioters in Tottenham Hale targeted</a> “Boots, JD Sports, O2, Currys,
Argos, Orange, PC World and Comet,” whereas some in nearby Wood Green
ransacking the hulking HMV and H&M before bartering leisurely with
their newly acquired possessions. <br><br>
This tendency was seemingly
<a href="http://www.guardian.co.uk/news/datablog/interactive/2011/aug/10/poverty-riots-mapped?CMP=twt_fd">
lost on analysts at
</a>
<a href="http://www.guardian.co.uk/news/datablog/interactive/2011/aug/10/poverty-riots-mapped?CMP=twt_fd">
<i>The Guardian</a></i>, who were left scratching their heads when the
riot locations did not correspond directly to the areas with the highest
poverty. And it’s not just the lefty news outlets that let such details
slip:
<a href="http://www.ft.com/cms/s/0/fac0b38e-c1d1-11e0-bc71-00144feabdc0.html#axzz1UZKq74AI">
Danny Kruger, ex-adviser to David Cameron</a> observed that:  “The
districts that took the brunt of the rioting on Monday night were not
sink estates. Enfield, Ealing, Croydon, Clapham... these places have Tory
MPs, for goodness’ sake. A mob attacked the Ledbury, the best restaurant
in Notting Hill.” <br><br>
While refusing to denounce the rebellions, socialist thinker
<a href="http://www.facebook.com/pages/Socialist-Workers-Party/132633832928#%21/notes/alex-callinicos/a-few-thoughts-about-the-riots/10150254079385887">
Alex Callinicos nevertheless suggests</a> that such looting is “a form of
do-it-yourself consumerism… reflecting the intensive commodification of
desires in the neoliberal era.” This view misses the far more complex
role of the commodity during a riot, which was as evident in
<a href="http://www.counterpunch.org/maher06292010.html">Oakland</a> as
in
<a href="http://www.counterpunch.org/maher03032007.html">Venezuela</a>:
not only is the looting of luxury consumer items far more complex than
Callinicos suggests, but the argument of looting as consumerism would
have a hard time explaining both the destruction of luxuries and
appropriation of necessities that often ensues<br><br>
Despite the ideological deployment of the specter of mob hysteria, in the
words of one observer, there is
“<a href="http://english.aljazeera.net/indepth/opinion/2011/08/201189165143946889.html">
nothing mindless</a>” about the London rebellions.<br><br>
<b>“An Insurrection of the Masses”<br><br>
</b>British media has by now largely closed ranks against the rebellion,
providing a seamless tapestry of denunciation that oscillates between the
violently reactionary and the comically hysterical. But this was not
without first making a serious mistake, an error in judgment that pried
open but the tiniest crack into which stepped a man who has since become
a focal point for resistance to the media hype. Darcus Howe, nephew of
the Trinidadian Marxist C.L.R. James, seems to have inherited his uncle’s
acute capacity for seeing through the racist hype about “mobs” and
discerning the political kernel of seemingly apolitical daily acts of
resistance, of recognizing the new even amid the crumbling shell of the
old.<br><br>
When asked in a live BBC interview to characterize the recent outbursts,
How spoke the following words:<br><br>
<i>I don’t call it rioting, I call it an insurrection of the masses of
the people. It is happening in Syria, it is happening in Clapham, it’s
happening in Liverpool, it’s happening in Port of Spain, Trinidad, and
that is the nature of the historical moment…<br><br>
</i>When Howe refused to follow the self-generating script, one so
well-known that no orders for its reading usually need be given, the
flailing BBC correspondent turned first to bad logic and then to <i>ad
hominem </i>attack. If Howe was attempting to explain the context of the
rebellions he must also be condoning their effects, and wasn’t he, by the
way, himself a rioter as a youth? He wasn’t, as a matter of fact, but he
was certainly accused of being one: Howe was tried for affray and riot at
the Old Bailey in 1971 only to be acquitted. After Howe’s later release
on charges of assaulting a police officer,
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=eT602aV8zbI">Linton Kwesi
Johnson</a> penned a tribute, “Man Free,” which featured the following
words<br><br>
<i>Him stand up in the court like a mighty lion, him stand up in the
court like a man of iron, Darcus out of jail, Shabba!<br><br>
</i>(A
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=biJgILxGK0o&feature=player_embedded">
video of the interview</a> recorded from a living room has spread like
wildfire, with more than 2.3 million hits as I write, and the
<a href="http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/crime/8693842/London-riots-BBC-apologises-for-accusing-Darcus-Howe.html">
Beeb has since been forced to apologize</a>, blaming unspecified
“technical issues”).<br><br>
<b>“The Nature of the Historical Moment”<br><br>
</b>Darcus Howe is right: there is something peculiar about “the nature
of the historical moment.” Maybe it began in 1989 in the South, when
Venezuelans rose up against neoliberalism in
<a href="http://www.counterpunch.org/maher03032007.html">the Caracazo
rebellions</a> only to be crushed in blood and fire with up to 3,000
dead. Who was the subject of that near-insurrection, that
world-historical detonator which forever transformed Venezuela and
unleashed all that has come since? The poor dwellers of the <i>barrios
</i>surrounding Caracas and other Venezuelan cities, the product of
decades of systematic underdevelopment and the nascent neoliberalism that
had accelerated its effects. These were the residents of the slums of
which our planet was soon composed, in Mike Davis’s haunting words, and
without access to political power or a workplace to strike in, they had
discovered the location of their political action in practice: the
streets.<br><br>
But as jobs have moved South, crisis has come North. Or rather, it has
been here all along, in the South of the North and the North of the
South, but austerity measures have begun to shift the effects of the
contemporary crisis to reach a far broader demographic. In this context,
<a href="http://libcom.org/news/north-london-solfeds-response-london-riots-09082011">
critiquing the effects of riots</a> in our historical moment is about as
effective as bemoaning the existence of gravity. Those taking to the
streets of London and elsewhere are the social product of capitalist
restructuring in the long term and austerity measures in the short term.
But a historical subject does not gain its status merely from being a
product: first it must act.<br><br>
Darcus Howe’s uncle, the late C.L.R. James, was straightforward in
insisting that it is in such action that the new world emerges from the
shell of the old, and here I only hope to note some hopeful indications
of this. First and foremost is the unprecedented spirit of unity that has
emerged in the streets of London and elsewhere. As
<a href="http://www.guardian.co.uk/uk/2011/aug/09/london-riots-who-took-part?INTCMP=SRCH">
<i>The Guardian reports</a></i>:<br><br>
<i>…the rioting has been unifying a cross-section of deprived young men
who identify with each other… Kast gave the example of how territorial
markers which would usually delineate young people's residential areas –
known as ‘endz,’ ‘bits’ and ‘gates’ – appear to have melted away. “On a
normal day it wouldn’t be allowed – going in to someone else’s area… Now
they can go wherever they want. They’re recognising themselves from the
people they see on the TV [rioting]. This is bringing them
together.”<br><br>
</i>This sense of unity is not merely among different sets from different
areas, but also extends to the unprecedented multi-ethnic demographic
that has participated: poor whites, Black British, African and
Afro-Caribbean immigrants, South Asians, Muslims, and Jews have all
played a role. While some in the Jewish community
<a href="http://www.jpost.com/International/Article.aspx?id=233113">have
complained</a> of being singled out for the
<a href="http://www.guardian.co.uk/uk/2011/aug/07/tottenham-riots-peaceful-protest">
participation of Hasidic Jews</a> in the first night’s rioting in
Tottenham, this should instead be read against assumptions that the crowd
was only Black or only Muslim. All ages have participated as well, with
entire families spotted either looting or warning looters of approaching
police. The youth, and especially young men, have nevertheless
constituted the functional spearhead of the rebellions, with
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=Zmo8DG1gno4">one observer
insisting that</a> “this is a movement of the youth, of the young people
saying, guess what mister, I’ve got no voice, no future, no leadership.”
<br><br>
But if C.L.R. James saw the potential for unity amid such rebellions,
cracks in the shell of the old often produce dangerous shards, and so he
was also keenly aware of the equal potential for the opposite: racist
backlash among even poor whites. Thus while the more the more liberal
wing of white supremacy has appeared in the form of
“<a href="http://www.dailymail.co.uk/news/article-2024446/UK-riots-2011-Broom-armies-reclaim-London-Birmingham-Manchester-streets.html">
broom armies</a>” cleaning up the aftermath of the rebellions (wearing
t-shirts emblazoned with such heartwarming slogans as “rioters are
scum”), <a href="http://www.youtube.com/watch?v=h6p4itkdLi8">“mobs” of
white racists like the “Enfield Army” have also emerged</a>, offering
their services to the police against the rioters (this alongside the more
organized white supremacy of
<a href="http://worldblog.msnbc.msn.com/_news/2011/08/10/7332221-far-right-group-calls-for-safe-and-sober-vigilantism?fb_comment_id=fbc_10150289286512521_17970725_10150289341312521#f717362809c4da">
the English Defence League</a>).<br><br>
<b>“The Left Must Respond”<br><br>
</b>In a short web comment,
<a href="http://www.counterpunch.org/harvey08122011.html">Daniel Harvey
expressed</a> the sentiment of many on the radical left seeking to walk
the fine line between uncritically embracing the English rebellions and
falling into the right-wing media strategy of denunciation:<br><br>
We have to remain loyal to this crisis. We have to support the eruption
of the unheard and the unspoken in our obscene society… the problem is
not the excesses of this or that action, it is that the rioters are
simply <i>not radical enough</i>.  We have to radicalise them
further… We have to support the anger, but make the anger political, and
thereby turn it into something genuinely powerful and dangerous – a
revolutionary moment rather than a riot.<br><br>
This is certainly true in one sense, but it runs the risk of neglecting
the fact that “the left” is <i>far behind </i>the rebels in the streets.
In some key ways, these riots are far more radical and more effective
than the left has proven itself to be, and the rebels have certainly
surpassed the left in tactical savvy as in sheer bravado. Who is really
more radical?<br><br>
Certainly,
“<a href="http://www.redpepper.org.uk/riots-the-left-must-respond/">the
left must respond</a>” as one op-ed puts it, if only to fight the
messaging of the right, but only if we recognize that there is much we
can learn from those rushing through the London streets. As
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=Zmo8DG1gno4">one observer puts
it</a>, these youth “got nothing to lose,” to which we might be tempted
to add, ‘but their chains…’<br><br>
<b>George Ciccariello-Maher</b> is Assistant Professor of Political
Science at Drexel University. He is completing a people’s history of the
Bolivarian Revolution in Venezuela and beginning a history of rabbles,
mobs, and gangs. He can be reached at gjcm(at)drexel.edu.<br><br>
<br><br>
</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br><br>
</font><font size=3 color="#008000">415 863-9977<br><br>
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www.Freedomarchives.org</a></font><font size=3> </font></body>
</html>