<html>
<body>
<h2><b>Khaled Mesh’al lays out new Hamas policy
direction</b></h2><font size=3>Sunday, 05 September 2010 00:33 <br>
<a href="http://www.middleeastmonitor.org.uk/articles/middle-east/1491-khaled-meshal-lays-out-new-hamas-policy-direction" eudora="autourl">
http://www.middleeastmonitor.org.uk/articles/middle-east/1491-khaled-meshal-lays-out-new-hamas-policy-direction<br>
<br>
<br>
</a>This is the most recent interview with Khaled Mesh'al who, since
1996, has been the Chairman of the Islamic Resistance Movement (Hamas)
Political Bureau. After the assassination of Hamas leader Abdul ‘Aziz
Rantisi in 2004, Mesh'al became the overall leader of the
movement.<br><br>
In this interview with the Jordanian Al-Sabeel newspaper in July 2010,
Mesh'al lays out the policy direction of Hamas on a number of critical
issues: negotiations with Israel, international relations, Jews,
Christians, women, among other issues. The interview – which was
conducted over many hours – has been received as significant in the Arab
world and is regarded as a clear indication of positions that Hamas wants
to pursue, especially with regard to future attitudes towards Israel. It
is an important piece articulating, in their own words, the perspectives
of Hamas' leaders, and is critical reading for all observers of the
Middle East, and all policy-makers for whom the Middle East is important.
The Afro-Middle East Centre (AMEC) translated this interview into English
to make it accessible to a wider audience, and allow for greater
understanding – especially in the English-speaking world – of the
political perspectives of a movement which has become one of the most
important role-players in the Middle East today.<br><br>
<b>On negotiations<br><br>
Do you reject, in principle, negotiations with the enemy? If negotiations
could not be conducted with the enemy, is it possible to do so with a
friend? Does Hamas reject the principle of negotiations outright, or do
you reject its form, conduct and results?<br><br>
</b>This is definitely a thorny and sensitive issue, and many people
prefer to avoid any discussion of it, and tend not to take any clear
position on it for fear of negative reactions or misinterpretations. The
sensitive and critical nature of this issue is compounded by the dark
shadows that are cast as a result of the bitter experiences of
Palestinian-Israeli and Arab-Israeli negotiations. People are influenced
by these experiences, and are extremely sensitive towards the idea of
"negotiations", particularly with regard to the collective mind
and mood of the nation. There is now, in many quarters, loathing for and
aversion towards the concept of negotiations. This is quite
understandable and natural, but this does not preclude tackling the issue
thoroughly and sorting through matters carefully so as to set every
detail into context, God willing.<br><br>
It is indisputable that negotiating with the enemy is not rejected,
either legally or rationally; indeed, there are some stages during a
conflict among enemies when negotiations are required and become
necessary. Both from a rational perspective and from legal logic, it is
true that negotiations as a means and a tool may be acceptable and
legitimate at certain points in time, and rejected and prohibited at
other times; that is, it is not rejected in itself nor is it rejected all
the time.<br><br>
In Islamic history, in the era of the Prophet (peace be upon him), and in
subsequent ages – at the time of Salahuddin [Saladin], for example –
negotiation with the enemy was conducted, but within a clear framework
and a specific philosophy, within a context, vision, rules and
regulations governing this negotiation. This is in stark contrast to the
wretched approach taken by those negotiation professionals who consider
it a way of life and the sole strategic option in the service of which
all other options are ruled out.<br><br>
If resistance itself, honourable and esteemed as it is, is a means and
not an end, does it make sense to make negotiations an end, an only
option and a constant approach, rather than being a means and a tactic to
fall back on when necessary and when the context requires it?<br><br>
The concept in the Qur'an is clear, when God Almighty says: "And if
they incline to peace, incline (you also to peace), and trust in
God." This implies that negotiation is acceptable, reasonable and
logical for us as advocates of a just cause when the enemy is forced to
resort to it, when they come to us ready for negotiation and for paying
the price, and to respond to our demands. However, if we seek it
desperately and consider it our only option, then we will be the ones
paying the price. Those who are forced to negotiate are those who usually
pay the price. Hence God Almighty says in another verse: "Do not
weaken and call for peace when you have the upper hand."<br><br>
We go back to the first verse: "And if they incline to peace,
incline (you also to peace), and trust in God", which is preceded by
God Almighty's saying: "Prepare for them what you can of power,
including steeds of war to terrify the enemy of Allah and your
enemy." What does this mean? It means that possessing power and its
means is what drives the enemy forcibly towards peace, and that the
enemy's inclination to peace and negotiation is a result of jihad,
resistance and the possession of power. Those who consider negotiation
without resistance and without any power cards are virtually heading for
surrender.<br><br>
In the science of strategy and conflict management, negotiation is an
extension to war, and a form of war management. What you obtain by
negotiating at the table is a product of your condition on the ground,
and an outcome of the balance of power in the field. If you are
vanquished in the field, you will certainly be defeated in the
negotiations as well. Just as war requires a balance of power,
negotiations and peace each require a balance of power, for peace cannot
be made when one party is powerful and the other weak; otherwise, this
will be surrender. The United States did not make peace with Japan and
Germany after World War II, but, rather, imposed on them surrender and a
pact of compliance and submission. In short, peace is made by the
powerful and not the weak; negotiations may serve the powerful but not
the weak.<br><br>
The situation regarding the conflict with Israeli occupation is
different, as this is a case of a body alien to the region, and which
came from outside and imposed itself on a land and a people, drove people
away from their land, and replaced them with an immigrant diaspora from
all over the world. This is, therefore, a complex situation which must be
dealt with delicately.<br><br>
When objective conditions and requirements for negotiation are available,
especially the existence of a situation where sufficient balance and
relative equilibrium are present; when there is proven need for it at the
appropriate time – without hurry or delay – then it could be one of the
options we resort to as a mechanism, means and tool, not as an objective
or an end, not as a permanent condition or a strategic option.
Negotiation is a tactical instrument, and just as war is not a permanent
condition and has its requirements and conditions, so too does
negotiation.<br><br>
With this clear view of negotiations, and when it is exercised with great
caution and under strict rules at the right time, it will be acceptable
and useful in the context of conflict management; otherwise it will lead
only to surrender and submission to the enemy's hegemony and conditions,
and will result in the neglect of rights and a continuous decline in the
level of demands and political positions.<br><br>
Unfortunately, the Arab and Palestinian condition regarding this issue is
– mostly – very bad; it is a vulnerable position, with no bargaining
chips, support, manoeuvre or margin for ambiguity. The Palestinian ranks
are fully exposed, so they go to peace declaring it to be their only
strategic option. When your enemy is aware that you have no option but to
negotiate, and you talk of nothing but peace, and have no other option,
what will force them to make concessions to you?<br><br>
The Palestinian negotiators say: "Negotiation is the option, the
course and the only plan." They coordinate security with the enemy
and implement the "Road Map" and its security requirements
freely, with Israel offering nothing in return. What is there to force
Olmert or Netanyahu to grant the Palestinians anything?<br><br>
Negotiation in the Palestinian case is out of its objective context; it
is, merely from the perspective of political logic, lacking resistance
and not based on the necessary power balance. The Vietnamese – for
instance – negotiated with the Americans as the latter were retreating;
thus negotiations were useful for turning the last page on American
occupation and aggression. You are successful in negotiation and in
imposing your conditions on the enemy depending on the number of power
cards you have on the ground.<br><br>
Hence, for negotiation not to be a risky and onerous process, you need to
make clear to the enemy – not only in words, but in deed as well – your
message that you are open to all options. The negotiator cannot succeed
without basing his position on the multiplicity of options, meaning that,
inasmuch as you are ready for negotiation, you are also ready and able to
go to war. If negotiation reaches a deadlock, you must be prepared to go
to war, attrition or resistance; otherwise negotiation will be useless.
We must remember that negotiations during the wars of old were often
conducted on the battlefield, and the negotiators would either reach a
solution, or resume the war.<br><br>
Negotiation is a tool and a tactic in the service of a strategy and is
not a strategy in itself; it is not a substitute for a strategy of
resistance and confrontation with the occupation.<br><br>
Negotiation needs to be based on unity at a national level. If one party
sees benefit in a certain step towards negotiation, and pursues such a
decision alone and without referring to the people, they will be placing
themselves in a difficult situation and will grant the enemy an
opportunity which it will certainly use against them. This could also
cause the negotiators to make significant concessions for fear that they
might later be forced to acknowledge the failure of their negotiation
option; thus they prioritise their own interest over the national one in
order not to be exposed in front of their people and others.<br><br>
Negotiation has its specific spaces and domains and is not an absolute
option in all matters. There are issues that should not be negotiated,
such as the critical constants. Negotiation is a mechanism and a tactic
within specific margins and domains; no one in their right mind would
negotiate on everything, especially not on the principles. In business,
negotiation is often on profits and not on business assets.
Unfortunately, the current experience, especially of the Palestinian
negotiations, is that all these rules have been abandoned.<br><br>
In all honesty and courage I say: negotiation is not absolutely
prohibited or forbidden, be it from a legal or political perspective, or
in view of the experiences of the nation and humanity, or the practices
of the resistance movements and revolutions throughout history. However,
it must be subject to equations, regulations, calculations,
circumstances, contexts and proper management, for without these it
becomes a negative and destructive tool.<br><br>
Regarding the Palestinian case, we say that negotiation with Israel today
is a wrong choice. A proposal was put forward to Hamas directly to
negotiate with Israel but we refused. Some from among the Hamas
leadership received a proposal to meet with a number of Israeli leaders,
some of them in power, such as [Israeli Deputy Prime Minister and Shas
Party leader] Eli Yishai, and others belonging to the peace camp. Hamas
has rejected these offers.<br><br>
Negotiations today – under the current balance of power – is in the
service of the enemy, and does not serve the Palestinian side. The
conflict on the ground has not developed in a manner that has forced the
Zionist enemy to resort to negotiation; it refuses to this day to
withdraw from the land, and does not recognise Palestinian rights. Thus
negotiation in such conditions is a kind of fruitless gamble.<br><br>
In light of our weakness and the imbalance of power, Israel is using
negotiations as a tool to improve its relations and polish its image
before the international community, and using it to gain time so as to
create new facts on the ground through settlement-building, expelling
people, Judaising of Jerusalem and the demolition of its neighbourhoods.
It also uses negotiations as a cover to distract attention from its
crimes and to water down Palestinian demands. Israel is exploiting
negotiations to normalise its relations with the Arab and Islamic world
and to penetrate it, and to distort the nature of the conflict; Israel is
the sole beneficiary of the negotiations as they stand.<br><br>
Negotiations under the existing imbalance of power is a subjugation of
the Palestinian side to the requirements, conditions and dictates of the
Israeli occupation; this is not an equal process, for just as there is
currently no parity in the field of confrontation, there is also no
parity around the negotiating table.<br><br>
<br>
<b>The issue of recognising the Zionist entity raises much debate. There
is also talk of legal recognition in contrast to realistic or pragmatic
recognition. What is the position of Hamas on this issue?<br><br>
</b>Our position regarding the acknowledgement of the occupation's
legality is clear and settled, and we do not hide or conceal it.
Recognising Israel has been laid down as a condition for the
international community opening up to Hamas, and so this has become an
obstacle in our way. But we did not care, and we showed determination to
withstand this challenge, as recognition means legitimising the
occupation and conferring legitimacy upon Israel's aggression,
settlement, Judaisation, murders, arrests and other crimes and atrocities
against our people and our land. This is unacceptable according to
international law and human values, not to mention our religion.<br><br>
It is unacceptable to legitimise occupation and theft of land. Occupation
is a crime, theft is a crime, and should not be legitimised under any
circumstances. These are uncontroversial concepts in the common human
understanding, and so is the conception of the Palestinian victim whose
land was usurped. This is an issue tied to our human existence, and it
contrasts with recognising the legitimacy of occupation and usurpation,
not to mention the patriotic and religious feelings, cultural affiliation
and historical presence, which all link us to this land.<br><br>
Others have fallen into this trap due to their ineffectiveness and
submission to external pressures, and they thought that bowing to these
conditions and pressures may make it easier for them to advance in their
political agenda. However, it was practically demonstrated that they have
paid an exorbitant price for an illusion. They were wrong in their logic
of interests, and wrong in their logic of principles.<br><br>
We reject the issue of recognition in both the legal and pragmatic
senses. There is a difference between saying there is an enemy called
Israel on the one hand, and acknowledging its legitimacy on the other;
the former is not really recognition. In short, we refuse to recognise
the legitimacy of Israel because we refuse to recognise the legitimacy of
occupation and theft of land. For us, this principle is clear and
definitive.<br><br>
<br>
<b>Are you not surprised at the Israeli and international insistence on
the question of your recognising Israel? Is this not, in some way, a sign
of weakness, as Israel sounds like it is questioning its own existence,
and demanding that others recognise the legitimacy of this
existence?<br><br>
</b>Without a doubt, the enemy is concerned about the future of its
entity, particularly in light of the latest developments. Its psychology
is that of a thief and a criminal who ultimately feels like an outlaw
lacking legitimacy, no matter how strong he may become. The demand for
recognition is certainly a sign of weakness, an expression of an
inferiority complex, lack of confidence in the future of this entity, a
feeling that it is illegitimate and still rejected by the peoples of the
region as alien, and that the mere presence of a steadfast Palestinian
people is a practical expression of the rejection of the Zionist
entity.<br><br>
Yet, there is another dimension, which is the feeling of superiority.
This is the logic by which Western nations deal with third world
countries. The Zionists adopt the same logic based on military supremacy,
and feel that they are the party that has the right to dictate terms to
the others, including dictating preconditions for any
negotiations.<br><br>
Some Palestinian and Arab parties have, unfortunately, responded to this
logic. This is unacceptable imbalance. In our dialogues with foreign
delegations, we hear them constantly talking about the conditions of the
Quartet; some of them introduce revised conditions to make it easier for
us to accept them. We refused all conditions on principle, and refused
discussing them even in the context of seeking revised formulas. We
reject the principle of conditions, for it suggests that there are two
levels of human beings, and one party can dominate the other, one party
having the upper hand and the other the lower. Our humanity, dignity and
self-respect state that we are on par with others even if they are
militarily stronger; hence we refuse to be dealt with through
preconditions.<br><br>
Unfortunately, one of the mistakes causing them to persist in this
approach is that some people have accepted these conditions, including
the issue of recognition. They then made another mistake by not
exchanging the recognition of Israel for the recognition of Palestinian
rights, but preferred, rather, to be recognised themselves. This is a
significant flaw added to the original one, namely recognition! It is
preposterous to recognise Israel in return for its recognition of the
Palestine Liberation Organisation or another movement instead of
recognising the Palestinian people or state or rights. This implies that
you have swapped public interest for personal interests, and have swapped
the grand national objective for a petty partisan one. As we say this, we
emphasise our rejection of the issue of recognition, regardless of the
price.<br><br>
Therefore, in our conversations with those Western delegations [who ask
us to recognise Israel], we tell them: "Although we are eager to
communicate with you and open up to the world, we are not begging or
looking for Western recognition of Hamas. This does not concern us. Our
legitimacy stems from the Palestinian people; the ballot boxes;
Palestinian democracy; the legitimacy of struggle, sacrifice and
resistance; and our Arab and Islamic depth. We are not looking for
legitimacy from abroad; what we are seeking to achieve and obtain is
recognition of Palestinian rights and the right of our people to freedom,
and deliverance from the occupation, and the right to self-determination.
This will not be in exchange for recognition, because recognition is
ultimately an acknowledgement of the legitimacy of occupation, aggression
and land theft.<br><br>
<br>
<b>In your opinion, why do the international community and the Israelis
reject the long-term truce proposed by Hamas?<br><br>
</b>This rejection by the Zionist entity, the US administration, and
other international parties is due to several reasons.<br><br>
The first reason: the logic of power, superiority and hegemony of these
parties. They believe that their superior power allows them to impose
what they want on us, and to consider us Arabs and Palestinians as the
defeated party which has no choice but to sign the instrument of
surrender in the same way as Germany and Japan did in the aftermath of
World War II, and not to provide solutions and ideas such as the
truce.<br><br>
The second reason: they see Arab and Palestinian parties making more
enticing offers. So how would they respond to a truce offer when others
offer to recognise Israel in return for a solution based on the borders
of 1967, with a willingness to negotiate on the details of that solution,
namely: borders, Jerusalem and the right of return?<br><br>
The third reason: the experience of the Americans, the Zionists and
others with other parties in the region tempts them to conclude that
further pressure will drive us into a state of desperation as happened
with others; they tried the policy of pressure and extortion with others
and it succeeded. This prompts them to say: "Let us try the same
thing with Hamas, for it may submit like the others did." Add to
that the fact that some Arabs and Palestinians – regrettably – advise
them: "Surround Hamas, financially and politically, and incite
against them; do not open up to them directly, maintain your conditions,
and do not hurry. Hamas will ultimately succumb!"<br><br>
These reasons, and perhaps others, prompt them to reject the truce offer.
In our conversations with Western delegations we tell them: "Yes,
the positions of others are easier, and ours is more difficult; yet our
advantage is that, when we make an offer or take a position, we strive to
ensure its applicability on the ground and its potential to win the
confidence of the Palestinian people and the Arab and Islamic public, and
it is so only when it does not run counter to the national constants,
rights and interests of the people." As to the positions of others
in the Palestinian arena, they are easy but lack the approval of the
majority of the Palestinian people, its national forces and intellectual
elites. What is the practical value of these positions, and the value of
reaching agreements and finding solutions with some leaderships that were
rejected by the majority of the people? The Oslo Agreements were imposed
in the past, and they failed because they were unfair and did not meet
the aspirations of our people, and thus remained alien to the Palestinian
and Arab reality.<br><br>
So we are aware that they will be forced to finally deal with the vision
of Hamas and the vision of forces and leaders committed to national
constants. We tell them: "If you think that you are able to achieve
success in the region through other schemes, try and you will reach a
dead-end."<br><br>
It might be easy for the major powers to incline towards easy solutions
with certain leaders and rulers, without considering the importance of
these solutions being convincing and satisfactory to the people. These
powers overlook the fact that reconciliation with the leaders and
governments alone is temporary and short-lived, and does not create
stability in the region – no matter the extent of pressure and oppression
exercised against the people. However, the success of any enterprise is
realised only when the people are convinced and believe it to be
satisfactory and equitable, even if temporarily. Some in the West are
beginning to realise the importance of this perspective and are,
consequently, developing their positions – albeit slowly – in the
direction of dealing with Hamas. There are still obstacles in the effort
to translate this limited development into real and serious steps. We, in
turn, are not in a hurry because what matters for us is not our role but,
rather, our commitment to our people's rights and interests.<br><br>
<br>
<b>Hamas and the Jews<br><br>
Is the resistance of Hamas directed against the Zionists as Jews or as
occupiers?<br><br>
</b>We do not fight the Zionists because they are Jews; we fight them
because they are occupiers.  The reason behind our war with the
Zionist entity and our resistance to it is the occupation, rather than
differences in religion. Resistance and military confrontation with the
Israelis was caused by occupation, aggression and crimes committed
against the Palestinian people, and not because of the differences in
religion and belief.<br><br>
We are well aware that Israel invokes religion to advance on the
battlefield, as well as employing historical grudges, distorted texts,
legends and myths, and religious sentiments in the battle against the
Palestinians, Arabs and Muslims. Even the leaders of secular Zionism had
used religion since the beginning of the Zionist movement and exploited
it politically; and the Zionist entity was originally based on religion
and racism. Despite all this, our difference with them in religion is not
what created a situation of war and resistance against them; we fight
them because they are occupiers.<br><br>
For us, religion is a cornerstone to our lives, belonging and identity,
our culture and our daily actions; it is the energy that promotes
patience and steadfastness, and gives rise to more sacrifice and
generosity. This is a tremendous energy in the face of injustice,
aggression and the powers seeking to harm our people and our nation. But
we do not make of religion a force for engendering hatred, nor a cause or
a pretext for harming and assaulting others, or grabbing what is not
ours, or encroaching on the rights of others.<br><br>
<br>
<b>Hamas and International Relations<br><br>
Are you satisfied with your achievements in international relations? What
is the position of these relations in the thinking, programmes and
priorities of Hamas?<br><br>
</b>International relations in the political thinking of Hamas has
several dimensions.<br><br>
The first dimension: conviction that the Palestine battle, in one of its
aspects, is the battle of humanity against Israeli injustice and
oppression, and against the racist Zionist scheme targeting the world and
humanity as a whole and threatening the interests of peoples and nations,
since its evil and dangers are not limited to Palestine and the
Palestinians and the Arabs and Muslims.<br><br>
The second dimension: the necessity of promoting our just cause and
winning more friends who support our legitimate right to resist
occupation and aggression. It has been shown that there is still good in
the human conscience, and that it could be awakened and moved in our
favour if we present our case well, and strive to reveal the truth of the
Zionist entity. The case of breaking the Gaza blockade, and the success
in winning a large number of sympathisers with this issue through the
movement of ships to Gaza is an example of the importance of this
dimension. We recall and emphasise that the confrontation with the
Zionist entity – through the people and resistance, as was the case with
the Gaza War, south Lebanon and the flotilla, is what exposes the ugly
face of this entity, and not negotiations and meetings with it as these
polish its image and cover up its reality and crimes.<br><br>
The third dimension: just as Israel encircles and haunts us on the
international stage, we too must follow it in all international forums,
and not leave the stage to it. Unfortunately, the official Arab and
Islamic side has fallen far short of this objective, and its true role
has been absent. However, what mitigated this deficiency are the efforts
of the Palestinian, Arab and Islamic communities who recently moved more
effectively on the international arena and scored significant results and
important breakthroughs. They helped win friends and supporters for the
Palestinian cause and Arab and Islamic issues, and worked so as to expose
the ugly and ruthless face of Israel, whose aggressive and brutal
behaviour has shocked human conscience and sentiments as it runs counter
to the ethical values of Western peoples and the peoples of the world.
These communities have also contributed, through their activities, to the
pursuit of Israel legally and judicially.<br><br>
The fourth dimension: we are interested in forging a network of
relations, strong and effective at all levels, international as well as
Arab and Islamic. We have created in our group a special section for
international relations because we consider it a factor of strength,
opening up and winning international support for the cause and the
movement.<br><br>
The fifth dimension: the forging of international relations starts here,
from within the region, for here is the plant, and the harvest is there
in the West, while hard work is required in both. This means that the
primary basis for achieving a breakthrough and success in international
relations is strength on the ground, and being ingrained in it, united
around our people and our nation, practising resistance and resoluteness.
[With such a foundation], the world will respect us and realise that
there will be no peace or stability in the region unless they deal with
us and accord us the consideration we deserve, respect our interests,
rights and legitimate demands, and retreat from their current policies of
bias towards Israel and disregard for the Palestinians, Arabs and
Muslims.<br><br>
We have scored successes in this field, thanks to Allah. Yet the road is
long and we have a long way ahead of us. We are relatively satisfied with
the achievements, considering the scale of obstacles facing us and being
thrown in our path. It should not be forgotten that the level of the
relations and the yield achieved does not depend on us alone, but also on
the other side. This is how political relations, and human ones too, take
place.<br><br>
If we are to measure the yield from the efforts we exerted, compared to
the degree of Zionist penetration and influence in the world, the gap
will seem wide. Western policy, which views Israel as its natural
extension and chooses to support it without limit, the weakness of Arab
performance and diplomacy, and the incitement by Palestinian and Arab
parties against the movement have, no doubt, impacted on the extent of
success and achievement.<br><br>
We currently have a host of official relations on the international
level, such as the relations with Russia, some Latin American countries
and Asian and African nations. We also have other official international
relations, some are covert in view of the conditions of the other party,
and indirect relations through former officials who communicate with us
with the knowledge of the officials in their countries, such as is the
case with the United States of America and others. All of this is an
important development, and it will not be long, God willing, until this
develops into open and consistent official relations with the
movement.<br><br>
We are not talking here about international relations from the viewpoint
of eagerness, desperation, urgency and a search for partisan glory;
rather, we are forging these relations and following up on them with
poise and self-respect, with the purpose of reaping gains for the
Palestinian cause rather than for narrow partisan ones.<br><br>
<br>
<b>Hamas, Alignments and Axes<br><br>
In recent years, the Arab arena has witnessed a number of different axes
and alignments. Hamas has been classified by some as being within the
axis of rejection. How do you view this situation dominating the Arab
political scene; where do you see yourself with regard to it; and do you
believe it to be in the interests of the nation?<br><br>
</b>I will answer this from three angles.<br><br>
First angle: There is a reprehensible gathering, and another gathering
which is praiseworthy. The reprehensible gathering is an assembly, for
example, on the basis of race or narrow national ideas in opposition to
other people; it invokes factors of categorisation and internal alignment
on the level of the country or the nation.<br><br>
But if people rally to do good, to support the Palestinian people, resist
the Zionist enemy,  challenge normalisation, resist the efforts of
enemies to infiltrate the nation, confront American hegemony and the
occupation of Iraq and Afghanistan, and stand in the way of attempts to
rob the nation's wealth, all this constitutes a praiseworthy gathering,
and cannot be equated with the other one.<br><br>
Therefore, when we say that we are for resistance, adherence to
Palestinian rights, the right of return, and have a bias for Palestine,
Jerusalem and the nation's sacred places, and that we reject the Zionist
occupation and refuse to succumb to the dictates of the enemy, then this
is something we are proud of and do not hide. This is the duty of the
nation. God Almighty says: "Help one another in righteousness and
piety and do not cooperate in sin and aggression." Hence, coming
together for such cooperation is desired, and we should not fear of being
accused of bias towards one of the axes in such a case.<br><br>
Second angle: we do not consider our commitment to resistance and refusal
to submit to the Quartet's and the enemy's conditions and the
American-Israeli vision of the settlement and relinquishment of
Palestinian rights to be undermining of Palestinian or Arab parties, but,
rather, [we consider it to be an undermining] of the Zionist enemy. As
for those whose agenda intersects with the enemy's, or who succumb to
them and go along with them under pressure, and participate in besieging
us or inciting against us, those are the ones who are practically placing
themselves against the mission of the resistance.<br><br>
However, we do not antagonise anyone from our people and our nation, and
we have not formed a Palestinian, Arab or Muslim axis against another
Palestinian Arab one. We continue to reach out to all, and are keen to
communicate with everyone and establish relationships with everyone. If
there is a break or chill in relationships with someone, it is this
someone who chooses this break or chill and not us. Everyone is aware of
this fact, because we reach out to all Arabs – some some of them respond
positively, and others do not.<br><br>
Third angle: if it was acceptable to disagree in our politics and
analysis of the political situation when the deal was being put to the
test and when people were paying heavily for the resistance, is it
acceptable to disagree today after the deal has been proven a failure
with an obstructive political horizon and very heavy costs and
consequences, much heavier than the costs of the resistance?<br><br>
We call on all the nation's states and forces to rally together with us
in our natural environment as a nation; when the nation undergoes
occupation, our natural environment and our priority should be the
resistance. When we undergo aggression it is natural to unite in the face
of aggression; and when the nation enters a stage of independence, then
our natural environment and priority would be reconstruction, economic
advancement and cultural renaissance in all its dimensions.<br><br>
Today, the nation should respond to the current challenges and place
itself in its natural environment. We hope that everyone would be in this
environment, particularly considering that they have tried and failed and
found out that betting on the Americans and others is futile. The
Americans have been tried in Palestine, Iraq and Afghanistan, and were
tried before that by the Shah in Iran, and the results were dismal. We
say to the Arab and Islamic regimes: "The shortest way to maintain
your regimes and even your stay in power is by siding with your nation
and the  people's choices."<br><br>
The official Arab leaderships allowed themselves the opportunity to be
engaged in many experiments and attempts on the path of compromise and
negotiations. The most recent of these was the Arab Peace Initiative,
through which they sent a clear and generous message that the Arab states
were willing to provide benefits in return for steps taken by the other
party. Eight years have elapsed since this proposal was mooted, without
any respect being given either from the Zionist enemy, from the US
administration, or from the international community – except for a few
complimentary phrases.<br><br>
During our meetings with many Arab officials and leaders, we continue to
say to them: "After this experience, and after reaching a dead-end,
is it not worthwhile to stop and look for alternative options?" We
used also to say to them that withdrawing from the settlement plan and
the Arab initiative did not mean entering into official wars, which is
not possible today with Israel. Another option is to support the
resistance, and thus the nation can rally behind a realistic and
pragmatic option which has proven able to withstand, and able to score
some achievements, an option that is bound significantly to develop in
terms of its weight and influence in the Arab-Israeli conflict,
especially if it finds support.<br><br>
If official wars with the enemy are impossible today because of the
imbalance of power, it is difficult for the nation – as things currently
stand – to engage on a programme of a regular Arab war against Israel. So
let the realistic and practical option be resistance, which we have tried
and which has succeeded in driving the occupiers out of southern Lebanon
and Gaza, and whose effects are being seen clearly in Iraq and
Afghanistan.<br>
Hence, we believe that calling on the nation and its forces to line up in
their natural environment is not an abstract or emotional theory, but is,
rather, based on a practical option that has been successfully tried. The
nation is capable of using this option on the official and popular
levels, particularly since the negotiation option has failed and in light
of the contempt displayed by the enemy leaders towards us, as well as
successive US administrations' betrayal of the Arabs and the Muslims, and
even of their friends and associates.<br><br>
<br>
<b>Hamas and Christians<br><br>
What is the Hamas view of Christians and their role in the Palestinian
cause?<br><br>
</b>Islam dealt with the Christians in a special manner compared to other
religions, as in the [Qur'anic] verse: "You will surely find that,
of all people, the most hostile to those who believe are the Jews and
those who are polytheists; and you will certainly find that, of all
people, the nearest in friendship to those who believe are those who say:
‘We are Christians.'" The historical relations between Christians
and Muslims have had a special status in history since the conquest of
Palestine, when the second caliph, Umar ibn al-Khattab, received the keys
to the city of Jerusalem after the Christians insisted that Jews do not
live with them in Jerusalem. A special relationship between Muslims and
Christians was formed thereafter.<br><br>
What is more, Palestine enjoys an exceptional status, being the land of
prophets and messengers, the birthplace of Jesus (peace be upon him), and
the place of Muhammad's (peace be upon him) night journey. Palestine is
one of the foremost examples of coexistence and tolerance among all
faiths. This is a legacy carried by the Palestinians – whether Muslims or
Christians – and has resulted in the evolution of the historical
relations we see.<br>
In the past decades, since the 1930s when the late Haj Amin al-Husseini
sponsored Christian and Muslim conferences, Muslims and Christians have
had mutual concerns, and have cooperated to face mutual challenges. The
Palestinians – Muslims and Christians – were in the same boat against the
Zionist occupation. This was reflected in the role of our Christian
brothers in the contemporary Palestinian Revolution when all factions
united as one people.<br><br>
Since the formation of Hamas, the relationship with the Christian
brothers has been normal and good, and there were no problems between us
and them. This, despite the fact that some Palestinian forces tried,
unfortunately, to scare Christians with the idea of the new Hamas,
recalling that it is an Islamic movement in order that they might promote
the notion of an allegedly inevitable contradiction between Hamas and the
Christians. However, these attempts at intimidation failed, and
Christians found the movement to be close to them, dealing with everyone
with tolerance, openness and respect. During the second Palestinian
intifada, the movement took into consideration the specificities of
Christian festivals, and was careful that strike days did not coincide
with  Christian festivals and events, just as it was also keen to
protect Christian property. Not only this, but Hamas was also keen on an
active Christian role in Palestinian political life. The movement's
leaders, at home and abroad, held several meetings with Christian
national religious figures.<br><br>
For these reasons, Hamas won broad support among Christians before and
after the 2006 legislative elections; there were many Christians who
voted for Hamas, and we supported them in the West Bank and Gaza, too.
For example, Dr Husam al-Tawil – a Christian – won [a seat] in Gaza owing
to votes from Hamas and its supporters. The number of Muslims who voted
for him was several times the number of Christian votes – given that the
number of Christians in the Gaza Strip is small.<br><br>
I recall here, because of its symbolic significance, an incident that
happened in an Arab airport. A certain person approached me, introduced
himself as a Palestinian, said that he was from Beit Jala, was a
Christian, and that he had elected Hamas and still supported it. He was
not obliged to say this, and nobody pushed him to say them; he did that
on his own, and expressed his feelings. This is a model of the good
relationship between the movement and the Christian brothers from among
our people.<br><br>
We are dealing with the Christian brothers as a fundamental component of
the people and homeland, and an active part in the struggle against the
occupation, without the consideration that this is a Muslim and that a
Christian. We are partners in the country, and everyone has rights and
duties. When we recall religious figures prominent in the struggle of the
people of Palestine, we recall, among Muslims, Sheikh Raed Salah, Sheikh
Ikrima Sabri, and [among Christians] Bishop Atallah Hanna, Bishop
Capucci, and so on; we all share in defending Jerusalem and the
cause.<br><br>
Hamas may have surprised some liberals and secularists in the Palestinian
arena who thought, or even promoted the idea, that, by virtue of its
Islamic identity, it will isolate itself and that a tenuous relationship
may develop between us and Christian Palestinians. They were surprised
when their expectations did not materialise. This is because religion is
not about isolation and detachment; on the contrary, faith motivates a
person to be tolerant, to be respectful of others, and to recognise their
rights.<br><br>
<br>
<b>Hamas and Women<br><br>
Islamic movements are commonly accused of contempt towards women and
marginalisation of their role in political and social life. How do you
view these charges in light of your experience in Hamas?<br><br>
</b>Unfortunately, there is a gap between the true concepts of Islam
regarding woman, and their more recent practical application. There is an
erroneous application and behaviour that results from backwardness and
does not come from the texts and spirit of the Shari'ah.<br><br>
Even at the present time, however, and despite the good level of progress
in the Arab and Islamic countries, there are still errors in the
application [of the Shari'ah], arising from many customs, traditions and
concepts which emanate from certain situations and specific environments,
and do not arise from the provisions of Islam itself.<br><br>
Women in the texts of the Qur'an and hadith (prophetic traditions) are
charged with duties just as men are, and when the Qur'an speaks about
Shari'ah and its provisions, it mentions men and women together because
everyone is charged with and has individual responsibilities. This is
evident in God Almighty's saying: "The Believers, men and women, are
protectors one of another: they enjoin what is just, and forbid what is
evil," and "Never will I suffer to be lost the work of any of
you, be you male or female. You are members, one of another." And,
in the Prophet's words: "Women are the twin halves of men."
There are also other such Qur'anic verses and hadith.<br><br>
Woman in the Islamic concept of thought, jurisprudence, mandate and role
is – indeed – one half of society, and she has been given her prestige
and respect. However, there is a huge difference between respect and
appreciation for woman and her rightful role [on the one hand], and
abusing her and presenting her as a cheap commodity as is done in the
Western civilisation [on the other]. There is a difference between
preserving woman's chastity and modesty and safeguarding her rights while
according her a suitable role, and dealing with her as a commodity of
lust and pleasure. These ethical regulations are not just Islamic; they
are innate and human.<br><br>
We in Hamas are keen, as regards women, to invoke Islamic concepts and
their unadulterated application which are not marred by the ages of
backwardness or the weight of social norms and traditions that stem from
the environment and not the religious text, especially since the
environment of Palestine is not a closed environment but a historically
civilised one enjoying plurality and openness to all religions,
civilisations and cultures.<br><br>
With this pure and original conception, and as a part and an extension of
the Palestinian experience and its legacy, Hamas assigned a distinctive
role for women in its operations. The role of women was highlighted
during the intifada, in the resistance and all forms of struggle efforts,
not only as mother, wife and sister to the strugglers, but also as one
herself, carrying out commando and martyrdom operations, supporting her
brothers and martyrs, and providing logistical assistance. There are also
sisters who drove fighters to the operation site, as happened in the
Sbarro operation and others. In the Zionist jails, there are tens of
captive sisters enduring the suffering in prison and paying the toll of
jihad side-by-side with their brothers.<br><br>
The role of women is significant in the Palestinian arena and in the
movement, whether at work, jihad and struggle, in the field of social
charity and educational work, or political and syndicalist work. The
Palestinian woman is educated and cultured, and her activity in schools
and universities is no less than that of a man.<br><br>
Proceeding from our Islamic terms of reference, Arab cultural identity
and the distinctive Palestinian environment, women in Hamas occupy an
advanced position. In political action, and before the Legislative
Council was created, women had significant activities in the Palestinian
student movement and in various unions; and when Hamas took part in the
legislative elections, women enjoyed a strong presence and a large share
on our lists, as well as in the government formed by Hamas.<br><br>
It is true that some Islamic movements and groups are criticised for
neglecting the role of women, but we find, on the other hand, cases of
depravity and misdemeanour infringing on ethical concerns with some
secular parties and forces. Hamas was keen to develop a moderate vision
which would grant woman her authentic role, without breaking from Islamic
principles, values and ethics, and at the same time being free from
isolation, seclusion and marginalisation. I believe we have succeeded in
that, thanks to God. Women also have an important role on the
organisational level in Hamas, which seeks better to develop their role
and participation within the organisational structure of the
movement.<br><br>
<br>
<b>Hamas' Model of Resistance<br><br>
What contribution did Hamas make vis-ΰ-vis jihad and the struggle? What
distinguishes its model of resistance?<br><br>
</b>It must first be emphasised that Hamas as a movement of resistance
against the Zionist occupation is a natural and authentic part of the
experience of the Palestinian struggle, an extension of it, and one of
its circles that is continuing from a hundred years ago, starting with
the first revolution and the first martyr and all its icons and
leaderships and their great struggle – despite adverse circumstances in
their time. These were people such as ‘Izzeddine al-Qassam, Haj Amin
al-Husseini, Farhan al-Sa'adi, Abdul Qader al-Husseini, among others, up
to the contemporary Palestinian revolution with all its factions, forces,
leaderships and icons of struggle. The march of the Palestinian struggle
continues today, thanks to God, and will continue until the goals of
liberation and return and deliverance from Zionist occupation are
realised.<br><br>
This means that Hamas, as a resistance movement, is not separate from nor
does it exist without roots in a desert, but is rather a part of a whole.
It is part of our people's history of struggle and its jihadi march –
full of sacrifices, challenges, creativity, patience, endurance, and
determination to continue the march and overcome all obstacles,
challenges and adverse and unfavourable circumstances until the ultimate
goal is achieved, God willing.<br><br>
This sense of belonging and extension has infused Hamas – as it has
infused other forces of the Palestinian resistance – with the legacy of
that history and its originality, spirit and distinctive identity, and
made us grasp that long and rich experience and benefit from its various
stages with all its successes and achievements, and some failure as well.
For us and our people, these experiences are a rich and valuable
reservoir. The choice of the name of Martyr ‘Izzeddine al-Qassam for our
military wing and its brigades is but an expression of this affiliation
and a manifestation of it.<br><br>
Our asserting this fact here is necessary and very important in order for
each of us to know our roots and factors of real power on the one hand,
and also to know our real size and specific position in this long march.
Just as belonging to such history and course gives people or movements
the strength and self-confidence that are necessary, especially in
difficult moments, it also gives them the necessary humility and respect
for the roles of others. We and the others are part of this blessed
course; we were not the first and will not necessarily be the
last.<br><br>
We and the others build on the experience of our forerunners and benefit
from them, and then we create our own experiences with their positives
and negatives, and interact with our associates in the march. All this
will be a legacy for future generations who will carry the flag and
continue the struggle until victory and liberation are achieved, God
willing. This is the goal which everyone will have contributed to – even
if they do not witness the final outcome.<br><br>
We have striven to form our model of resistance, which we established as
a contribution to this great struggle, and we were keen to offer –
through it – a notable addition to the march of the Palestinian struggle.
We have ingrained in it a host of important and necessary concepts,
policies and regulations, and given it much spirit, creativity,
perseverance and determination.<br><br>
Among the most prominent of these visions, concepts and policies
are:<br><br>
First: Resistance is our means to achieve the strategic objective,
namely, the liberation and restoration of our rights and ending the
Zionist occupation of our land and our holy sites.<br><br>
That is to say, resistance is a strategy of liberation, and is the main
axis in our work as a resistance movement rather than being a mere choice
we have made. It is the backbone of our project. Despite the importance
of our programme and the other work that is done in the course of
implementing the movement's programme – such as the political, popular,
social, charitable, and economic work, the true value and impact of these
activities in serving the objectives rest on their position within the
context of resistance as a key programme, and within a working system to
which the resistance is the backbone. This is because we are a resistance
movement facing a colonialist military occupation opposed to our
existence, and so it is natural that armed and all-inclusive resistance
be the basis and the decisive factor in this confrontation.<br><br>
Second: Resistance for us is a means, and not an end, in the service of
the aim and the objectives; it is not resistance for the sake of
resistance. The elaboration of the resistance concept to make it an end
in itself entails many errors in understanding, vision, and in the
practical attitude and behaviour, as well as a flaw in decision-making
and interest assessment.<br><br>
Yes, the resistance is very important, and a primary axis to our project,
but it is not the objective. It is the means and the way for achieving
this goal, and a strategic tool for liberation.<br><br>
Third: "Hamas" is not a military group, but an all-embracing
national liberation movement, with resistance as its main axis, its
strategic means to liberation and the realisation of the Palestinian
national project. At the same time, the movement works in all fields and
areas, and has its own aims and political vision. It is a grassroots
movement conscious of the concerns of its people at home and abroad,
defending their interests, and seeking to serve them as much as possible
in all aspects of daily life.<br><br>
Fourth: We have limited our resistance to be in opposition to the Israeli
occupation alone. Our resistance is against the enemy occupying our land
and encroaching on our people and holy sites, and not against anyone
else. We did not use resistance even against those who supported our
enemies and provided them with all the means of force and the deadly
weapons which kill our people. We also adopted the policy of confining
the resistance to Palestine and not outside it – not out of
powerlessness, but on account of an accurate estimation of interest, and
a balancing of various considerations.<br><br>
Fifth: We clearly adopt the policy of using weapons and force only in the
face of the occupier and the external enemy attacking us; this is
legitimate resistance. This means not using weapons and force either in
domestic affairs, or in addressing political and intellectual disputes.
Addressing disputes within national ranks must be through dialogue,
consensus and arbitration by people, through democracy and the ballot
box.<br><br>
The tragic events in the Gaza Strip a few years ago are not a departure
from this policy, as this is an entirely different case. There was a
Palestinian party which rejected the election result and sought to
overturn it, that is, to overturn Palestinian legitimacy, and,
unfortunately, they collaborated with the Zionist enemy and the Americans
and used weapons against us. It is our natural right to defend ourselves
when forced to do so, particularly considering that we did this from the
position of a legitimate government formed after fair democratic
elections which were approved by the elected Legislative
Council.<br><br>
On the other hand, when we were out of power from 1994 until 2006, and
although the Authority had arrested thousands of our members and severely
tortured them, and pursued the resistance, its weapons and men, and
coordinated (and continues to coordinate) security with the Zionist
enemy, we did not respond at that time by using weapons or force against
it and restricted our resistance to the Zionist enemy alone. We adopted a
hands-off policy and restricted our opposition to the Authority, and the
management of our dispute with it, to peaceful political and popular
means.<br><br>
Six: We have adopted a policy of not engaging in turf battles in the
region, contrary to what others had done in the earlier stages. We never
used force and weapons against any Arab state or party even if they
harmed and besieged us, or arrested and tortured our brethren, or stabbed
the resistance in the back, or incited against us. The Arabs are our
brothers and family and they constitute our strategic depth; so we cannot
wrong them even if they did so to us. We have committed ourselves to this
policy over the past years, and will remain committed to it, God willing,
because our battle is exclusively against the Zionist enemy.<br><br>
Seven: In building the resistance, we took pains to focus on building the
resistance activist religiously, educationally, psychologically, and
intellectually, ensuring a high degree of organisational and behavioural
discipline, commitment to religious and ethical rules of resistance, and
developing the capacity for endurance and steadfastness in extreme
circumstances, as well as building awareness and clarity of vision in the
fighters, sincerity of purpose and intention, and the blending of the
religious and national dimensions to develop a strong incentive in the
course of jihad and the resistance. The fighter struggles against the
occupying enemy in defence of his homeland and holy sites, his people and
nation, and his family and honour.<br><br>
As for the movement's contribution to jihad and the struggle, it must be
noted as a key and substantial point that Hamas succeeded, thanks to God,
in building and strengthening its resistance even though it emerged at a
difficult time, at a point when many factors and objective conditions for
the success of revolutions and liberation movements were vanishing. The
most notable of these is the end of the Cold War, the absence of an
international ally, and the emergence of an international system based on
the unipolarity of the United States of America, the foremost ally of the
Zionist entity, followed by the entry of the world into the "war on
terror", and the pinning of the charge on Islam and resistance
movements.<br><br>
Added to that, although this factor often has various outcomes and
implications, is the fact that the resistance in Palestine has been
undergoing a suffocating siege for some time, and is deprived of a
friendly neighbourhood that can provide strategic and logistical depth,
and of a secure rear base allowing for freedom of movement and manoeuvre.
All this led to extreme difficulty in the continuance of the armed
struggle as it was before, especially working from the outside to the
inside, and the difficulty of providing logistical support to the
resistance at home and abroad.<br><br>
In light of this great challenge, and in order to continue the project of
resistance and to overcome obstacles and blockades, the movement focused
on a strategy of broadening the participation of the Palestinian people
at home, and their involvement in the resistance and confrontation [with
the enemy]; starting from stone-throwing, introducing creativity to the
first and second intifada in which everyone took part (thus reflecting a
new phase of the Palestinian struggle), and introducing new and
innovative forms of resistance and open confrontation with the
occupation.<br><br>
Another strategy of self-building at home was adopted as well in terms of
recruitment, training, arming and manoeuvre, while making every effort to
collect financial and technical support and arms from abroad as much as
possible. When the blockade intensified further, the idea of
manufacturing weapons, inside, from available raw materials
emerged.<br><br>
So we accepted the task with these enormous challenges, siege and
persecution, and faced it bravely and resolutely through innovation,
creativity, diversification, self-reliance and counting on God in all
circumstances, and continuously seeking friends and allies and available
support. We thought to ourselves that, even if we remained by ourselves
in the field, and lost all support from others, we would persist in our
resistance and we would not give it up or end it, and will keep urging
our nation to support us and take part in this honourable duty, quoting
Allah Almighty's statement to the Prophet (peace be upon him): "You
shall fight in God's cause; you are responsible only for your own self;
and inspire the believers to do the same. It may be that God will
neutralise the power of those who disbelieve. God is much more powerful,
and stronger in the ability to deter" (Surah 4, Verse 84). We used
to say so despite our conviction and confidence in our nation's
faithfulness and its commitment not to abandon its responsibilities
towards the central issue of Palestine and confronting the Zionist
enterprise. Our nation clearly realises the essence of the Zionist
enterprise and the danger it poses to the whole region and the
world.<br><br>
Another addition by Hamas, in terms of jihad and the struggle, is
innovation in resistance and its methods, tactics and tools, such as
expanding martyrdom operations and developing them to become a lethal
weapon against the enemy, and striking deep at its security. Another
example is the manufacture of weapons locally and transforming this into
an actual and real project that could be relied on, even if temporarily,
given the difficulty of obtaining weapons from outside. The most
prominent example in this regard is the manufacture of weapons which were
initially dealt with lightly on account of their simplicity and their
limited range and effectiveness, but which have evolved to advanced
stages and have become a real nuisance to the enemy, with growing impact
on its security.<br><br>
Another important addition is the development of the resistance's
capacities in the face of Israeli incursions, and the success in
defending Palestinian areas and towns following the distinctive model of
Gaza and the heroic attempt in the Jenin camp, where all conventional
methods were used and were complemented by the method of tunnels and
their usage on a large scale to defend and challenge. This went even so
far as to withstand a real war wherein the enemy was routed and its
objectives thwarted – like in the Zionist enemy's war on the Gaza Strip
in 2008-2009, which actually was the largest war waged by Israel on
Palestinian land.<br><br>
A further addition is the improvement of resistance to being able to
achieve and liberate part of the land. The Palestinian resistance, with
its military wings and qualitative martyrdom operations, and with the
significant impact of our people's second uprising, was able to force the
Zionist enemy to leave the Gaza Strip and dismantle its settlements for
the first time in the history of the Zionist entity.<br><br>
This clearly means that the Palestinian revolution, through the
development of capacity, momentum and tools, as well as innovation and
diversification of methods and tactics, and through determination and
patience, has become a real and reliable option whose ability to
withstand, defend and achieve, even if step-by-step, can be trusted by
the people despite the enormous difference in and the continuing
imbalance of power compared to the enemy.<br><br>
The resistance was also concerned with an important aspect in its
experience as a resistance movement, namely the alternation between
escalation and abatement in line with the conditions and circumstances of
our people, serving the public interest, and sound political judgement.
The calm could be self-chosen or undeclared as was necessary, and as part
of the resistance's decision-making, or it could be announced publicly by
agreement of the resistance forces, in return for specific demands such
as discontinuation of Zionist aggression, lifting the siege, and so
on.<br><br>
We, along with other resistance factions, exercised this with all
consciousness and courage and took responsibility for our people and
their interests. But, in all cases, we exercised this on the basis of
clinging to resistance and developing it further as our strategic option
for liberation. In the battlefield and on the path of resistance and
liberation, the movement offered – as did others from our people – a
prominent galaxy of martyrs from its finest leaders, icons and cadres,
led by Sheikh Ahmad Yassin, founder of the movement; Abdul Aziz
al-Rantisi; Jamal Mansour; Jamal Salim; Ibrahim al-Makadmeh; Isma'il Abu
Shanab; Salah Darwazeh; Yousef Sarakji; Saed Siam; Nizar Rayyan; and
thousands of other noble martyrs.<br><br>
The movement also offered illustrious figures in the history of
Palestinian military activity, such as Imad Akel; Yahya Ayyash; Salah
Shehadeh; Mahmoud Abu Hannoud; and dozens of other martyrs who cannot all
be named here, though their names will remain in the Palestinian memory
and history of struggle.<br><br>
Another aspect, and a very important addition, is the introduction of the
Islamic religious dimension to the battle alongside the national one,
with all the significance of Islam in the life of the people and the
nation, and the spirit, strength and vigour it endows the strugglers
with, as well as enhancing motivation for resistance, and the ability
further to endure, persevere and withstand, not to mention Islam's
ability to mobilise the masses and stir their feelings in the face of the
occupiers.<br><br>
Furthermore, this essential dimension has increased the rallying of the
Arab and Islamic nation's masses and their support for the Palestinian
people and their resistance, especially during major events such as the
war and blockade on Gaza, and all matters relating to Jerusalem and
Al-Aqsa Mosque. Islamic sentiments are among the most important links
between the masses of the nation and their elites and Palestine. Thus,
the forceful entry of Hamas – with its clear Islamic identity – onto the
battlefield was a decisive factor in raising the broad Arab and Islamic
momentum, and invoking it for the cause and the Palestinian
resistance.<br><br>
<br>
<b>How do you see the issue of laxity in shedding blood?<br><br>
</b>There are strict established conditions regarding blood and the lives
of the people, stressed by the Qur'an and the Sunnah. The Prophet (peace
be upon him) never stressed anything like he stressed this issue. He
repeatedly emphasised it, particularly in his Farewell Sermon, and so it
became central in the charter of the nation. There are also codes of
ethics and national customs that people subscribe to so as to establish
internal peace in their societies, and everyone should abide by these
rules and not violate them.<br><br>
We in the movement are keen to do this carefully through instilling these
constraints and legal, ethical and national rules, sensitising the
members of the movement, educating them, compelling them to abide by
these rules in their behaviour, and practising accountability for any
infringements or violations.<br><br>
Those who need emphasis on these issues are no doubt those in the
military domain and bearers of weapons, so that the weapons are used only
in their natural domain against the occupying enemy. For those who carry
weapons might be tempted by their feeling of self-power glibly to use
their weapons needlessly. The more intense the environment of domestic
tension in a society becomes, the more likely will be indulgence and
excess in the use of arms.<br><br>
It should be noted here that the severity of the security experience with
the Palestinian Authority in the 1990s, the poor performance of its
security apparatus, corruption, harassment of people –  especially
the resistance movements, primarily Hamas, and the torture and insulting
of its leaders, all created feelings of indignation and severe pain, and
wounded souls that will never heal as a result of that harsh experience.
This rendered the domestic environment in the Palestinian community
unsound and unhealthy, tense and irascible, and increased narrow
partisanship and partiality to the self and the faction at the expense of
the overall national interest. These are defects we must all work to
address; we must work together and take responsibility to get rid of
them, because that would be in the interest of the country, the cause and
all of us, and because the prolonging of such defects and phenomena is
detrimental to all, and harmful to the cause and the national
interest.<br><br>
The possession of arms, the sense of power, and large forces often cast
on their owners vanity and self-admiration, lure them into laxity in
their use of weapons, and may cause them to make mistakes and abuse the
rights of others. By nature, man exceeds proper bounds when he becomes
rich or strong, as God Almighty says: "But man transgresses all
bounds, in that he looks upon himself as self-sufficient" (Surah 96,
Verses 6-7). Preventing such transgression requires discipline and
control through religious, moral and patriotic commitment, and through
the enactment of constraints, rules and penalties, and by being held
answerable for abuses and irregularities.<br><br>
We in the movement exercise this approach with its two parts: the
religious, moral and patriotic deterrent; and checks and balances,
accountability and penalty in the case of violation. These are issues
related to religion, national interest and people's rights. We are also
keen on the integrity of intentions and purity of motives of the
fighters, so that jihad, effort and behaviour are always purely for the
sake of God, and for the homeland and its interest, away from the passion
for revenge or personal motives. Despite all this, mistakes still occur;
this is part of human nature.<br><br>
Abuses and mistakes occur in the experiences of all nations and peoples,
as with the armies of the world and the ugliness we see practised against
the vulnerable and occupied peoples in Iraq and Afghanistan. However, as
an Arab and Muslim nation, and by virtue of our religion's principles,
our morals and cultural heritage, we need always to commit to the highest
standards of ethical and behavioural discipline, and firmness towards
errors and abuses, for our morals are not to be practised only among
ourselves, but are, rather, universal and human and should be practised
with everyone, regardless their religion or race.<br><br>
Even at the time of Prophet Muhammad (peace be upon him), there were
excesses and errors, but dealing with them was firm and fast. The Holy
Qur'an addressed one of these cases in the verse: "O you who
believe! When you go abroad in the cause of Allah, investigate carefully,
and say not to anyone who offers you a salutation: ‘You are not a
believer!' Coveting the perishable goods of this life: with Allah are
profits and spoils abundant. You too were once in the same condition,
till God conferred on you His favours. Therefore carefully investigate.
For God is well aware of all that you do" (Surah 4, Verse
94).<br><br>
The Prophet (peace be upon him) was firm in addressing these violations,
few as they were, and the prophetic traditions in this regard are
well-known, as partiality towards principles, values and morals is the
basis of religion and the foundation of the nation.<br><br>
 From here, in compliance with Islamic rules and ethics, following the
example of the Holy Qur'an and the Sunnah – because we consider
commitment to them a religious obligation and a source of goodness and
bliss, and in fulfilment of our people's and nation's national interest,
our policy in the movement is based on the non-endorsement of errors and
violations, and not legitimising them no matter where they come from. We,
rather, consider them to be at variance with the approach of the
movement, its thinking and commitment, and we penalise the offenders and
abusers firmly.<br><br>
<br>
<b>Future of the Region<br><br>
What is your vision of the region's future in the next five
years?<br><br>
</b>The region today is in the throes of labour, and the next five years
are likely to witness a continuation and expansion of this labour. We
hope it will ultimately result in positive changes and a promising fruit,
God willing, even if difficult. We have confidence and hope that the
future in the coming years will be to the benefit of the nation and the
Palestinian resistance and cause. No doubt the nation is today going
through a stage of advancement, but it is – unavoidably – a difficult one
that could be accompanied by a lot of pain, and so it requires more
patience and determination, and the doubling of efforts on the one hand,
and the escalation of resistance and confrontation with the occupying
enemy on the other.<br><br>
<br>
<b>Some believe this reading of yours to be optimistic and unfounded. On
what basis do you construct your expectations?<br><br>
</b>Our reading is not fanciful, and is certainly not defeatist. Our
reading is realistic and based on numerous facts, proofs and indicators.
One of these is that the resistance endeavour in the region has evolved
significantly, and has proven its presence and effectiveness. Not only
this, but the resistance endeavour has endured and scored important
successes, even though it is working under unfavourable conditions and is
facing major challenges, the most important of which is the regional and
international imbalance of power, and the state of weakness and division
in the Arab and Islamic countries.<br><br>
Those who view the reality of the resistance in Palestine, Lebanon, Iraq
and Afghanistan will realise that resistance has become the only real
option on which the peoples of the region can depend to confront the
forces of hegemony and for resisting occupation, defending the land and
interests and safeguarding their independence, and to repel aggression
from any nation in the world, even if it is as powerful and mighty as the
United States of America.<br><br>
Resistance in the region has not only held out and succeeded in
accomplishing strides in liberation – as in Gaza and south Lebanon – and
held out in the face of large wars, but it also entangled the invading
forces who seek directly to control the region in such huge trouble and
dilemmas that they are now forced to reconsider their calculations. The
people and the resistance of the region have – thank God – forced these
major powers and nations to accord some consideration to this nation,
after being tempted by the Arab governments' weak policies into more
greed and underestimation and disregard for us when formulating their
foreign policy and important decisions for the region.<br><br>
The Zionist war on Gaza and the Freedom Flotilla incident have exposed
something important in the course of the conflict, which is that the
nation still sees Palestine as its first cause, and that the nation's
people, however frustrated, are still able to recover and mobilise
significantly in record time, facing real issues and serious
confrontations with the enemy. This inherent vitality in the nation,
reflected in some of the junctures and hot spots, was one of the factors
and causes – according to our information – which prompted Western
countries to put pressure on Israel to accelerate the cessation of the
recent war in Gaza, fearing the repercussions of sweeping Arab and
Islamic anger and its effects vis-ΰ-vis the current political reality in
the region and Western interests therein.<br><br>
There have also been important positive transformations in recent years
in the positions of a number of Arab and Islamic countries which,
together with the resistance forces, created a situation of increasing
power and independence, bias for the resistance endeavour and the
interests of the nation, and rejection of external conditions and
pressures. There are also rejectionist countries allied to the
resistance, and they have made remarkable progress in terms of their role
in the region, along with other Arab states which developed their
position and honestly and courageously expressed their support for the
Palestinian resistance, the choice of the Palestinian people and the
democratic choice demonstrated by the 2006 elections.<br><br>
We recently saw the emergence of the Turkish regional role, on a positive
course towards the independence of political decision-making and economic
advancement, promotion of the democratic experience, openness to the Arab
and Islamic nation, remarkable and effective engagement on the question
of Palestine and other regional issues, and the adoption of strong and
courageous positions, all of which indicate a transformation in the
region and across the nation, strengthening the trend towards advancement
and change for the better.<br><br>
There is no doubt that there is a clear recognition by all, even those
who stubbornly deny it, that the strategy of settlement and negotiations
has failed miserably and has reached an impasse, after nearly 20 years of
its adoption as the sole option for the overall Arab official policy
based on so-called "moderation". [There is also a recognition]
that all successive US administrations, on which the Arab states counted
for help in making this strategy successful, did nothing for them but
embarrassed and let them down, giving them mere talk and promises, and
changing time-lines, while still giving the Zionist entity political and
practical support.<br><br>
Although the advocates of this strategy are unwilling formally to admit
failure, lest a vacuum should form resulting in the call for an
alternative, the work in this region must definitely drive everyone to
seek an alternative more serious and self-respecting strategy, which will
better be able to face the reality posed by Israel everyday on the ground
in defiance of everyone – moderates and non-moderates. The policy of
waiting, marking time, sticking to the current policy, testing failed
options and reproducing them repeatedly is no longer feasible nor
possible.<br><br>
In addition, the general Arab official policy seems, unfortunately,
unable to keep pace with the changes in the region, the rise of new
players and the growing roles of other players, and the resulting
challenges facing the Arabs and their security, interests and regional
roles – especially those of the major countries.<br><br>
Although America continues to weigh influentially on several countries in
the region, there is hidden resentment starting to grow towards it in
these countries. This includes even those who are friends with the United
States, simply because it lets them down and does not help with issues
concerning the Arab nation – particularly with respect to the
Arab-Israeli conflict – and indulges the Zionist entity and other
regional countries at their expense, something which increases their
embarrassment in front of their people, and weakens their ability to
continue marketing and defending the political moderation strategy based
on settlement and negotiations.<br><br>
One of the proofs that strengthen our confidence that the future of the
region is in our favour is the weakening position of the Zionist entity.
It is true that it is still ahead militarily, and that the balance of
power still works for it, but it is currently encountering many failures.
Yes, it is capable of waging war, but it has long been unable to achieve
victory.<br><br>
All the facts mentioned above, and what they sometimes reflect of
bitterness and sometimes of promising signs, with a growing awareness
among the peoples of the region – especially the Arab ones, with the open
media space and the inability to hide the facts, with a growing return of
the nation's peoples to their authentic Arab-Islamic identity and
cultural roots, and their increasing concern about the current situation
of the Arab nation and its destiny and future, national security and
regional and international roles and its major issues, at the forefront
of which is the Arab-Zionist conflict… All this, in my opinion,
stimulates the nation into real and significant change that has become
inevitable. It is this which makes me (and those who think similarly to
me) confident that the future in the coming years will be, God willing,
for the benefit of our nation, notwithstanding the current bitterness,
pain and concerns. This view is reinforced by the fact that this region,
as evidenced by the facts of history, had always eventually succeeded in
regaining the initiative and defeating the forces of aggression.<br><br>
<br>
<b>Future of the Zionist Enterprise<br><br>
Through your reading of the course of the Zionist enterprise and its
current reality, how do you see the future of this enterprise? Is it
moving towards realising "Greater Israel", or is it in decline
and regression?<br><br>
</b>Factual data reinforce the conviction that the Zionist enterprise has
no future in the region. There is a real decline in this enterprise, for
which expansion was an important characteristic, and it is no longer able
to continue in this way. The construction of the wall (while recognising
its negative repercussions on the Palestinian people), and the withdrawal
from southern Lebanon and the Gaza Strip are but practical examples of
this decline and regression.<br><br>
Israel, which used to wage war on its neighbours and win easily, was able
to take the fight to its enemy, and used to strike everywhere, now has
its heartland as a field of battle for the Palestinian resistance. This
is a repetitive phenomenon. The so-called "Israeli home front"
is now threatened in every war or confrontation and is paying the price
for its leaders' adventures. Moreover, the ruling class in Israel today –
and on the level of many military, political and security leaders – no
longer has the capacity of the first generation who built this entity,
nor the will to fight that they had had, not to mention rampant
corruption in the ruling class, a growing number of suicides, the evasion
of military service, and the declining performance of its security
institutions.<br><br>
Israel has not won a real war since 1967, except for the invasion of
Beirut in 1982. This is an important indicator of the decline of the
Zionist enterprise's ability, and the fact that it has no future. In my
estimation, the "Greater Israel" project has come to an end,
simply because the Zionist enemy is no longer able to accomplish it, and
because Israel continues on the same path as did apartheid South Africa.
This is a growing conviction for many neutral politicians and
observers.<br><br>
After more than 60 years since the establishment of this entity, and when
the question in the Israeli street is not only about the security of
Israel, but also about its future and destiny, this is an important and
serious development. When the Israeli community questions the basis of
its existence and future, and the feasibility of its enterprise, then the
countdown must have begun, God willing.<br><br>
Saying this is not enough, however; what is required is building on it.
We are not calling for an underestimation of the Zionist entity's
strength and capabilities (for it is the sensible who do not
underestimate their enemy) which still has many elements of power.
Nevertheless, this realistic reading and vision, based on many facts and
indicators, should prompt us not to succumb to Israeli threats or
conditions for political settlement, and not to deal with the Zionist
enterprise as an inevitable destiny. The real option and alternative to
the policy of submission and the state of helplessness, waiting and
getting bogged down in negotiations, is resistance. The Palestinian
people are able, God willing, to continue the resistance, but they need
the backing and participation of the nation.<br><br>
<br>
<b>There is debate among many international parties as to whether Israel
still constitutes a strategic asset for Western interests in the region
or not. Do you think there is a chance that some international parties
might reconsider the usefulness of further unlimited support to the
Zionist entity?<br><br>
</b>One of Israel's strong points was its ability to promote itself in
the West as part of Western civilisation and as an extension of it,
carrying its values, way of life and political system of democratic
governance. It also used to present itself as a victim of Nazism in order
to draw Western sympathy. Today, Israel is no longer so, especially after
the "Goldstone Report", its crimes in the war on Gaza and in
Lebanon before that, and its crime against the Freedom Flotilla, as its
aggressions have affected hundreds of nationals from dozens of countries,
including Western ones. Today, Israel is living in a state of exposure,
and a situation where the moral rationale it used to claim and promote
earlier is being shaken. Israel is falling morally, and its true ugly
face is being exposed. This is a very important development.<br><br>
The Western embrace of Israel has suffered a big shock, especially among
the peoples of the West and the elites, due to its heinous crimes and due
to the Palestinian steadfastness which exposed it for what it is, and
highlighted the just Palestinian cause and its human face. Negotiations
will result in Israel polishing its image for public relations purposes.
When Israel loses its international incubator, it inflicts upon itself a
heavy loss, because it is not an authentic part of the region, but rather
survives on the support of the international community, especially the
West. The Western mind, on the other hand, glorifies force, adores it and
bases its policies upon it. Today, the Zionist entity no longer appears
to the West as capable of imposing what it wants in the region, and this
means that Western confidence in the ability of this entity forcibly to
impose its desires in the region is eroding. This has undoubtedly changed
the image of Israel and its functional role in the West from being a
profitable investment to becoming an onerous burden; this will gradually
impact on Western interaction with the Zionist enterprise in the
future.<br><br>
All these factors demonstrate the premature ageing of this enterprise.
Usually, when senescence appears early in any physical structure, it
indicates a flaw in formation or immunity, as well as a surrounding
rejecting environment which brought about this ageing. Without the
slightest doubt,  Palestinian steadfastness and resistance, and the
steadfastness and support of the nation, as well as the continuing
confrontations with the enterprise and nonconformity with its will, is
what exposed this enterprise and its flaws. Hence, the enterprise aged
early and was no longer able to carry out the same adventures and score
the same successes as in the past. In short, the Zionist enterprise, like
all other enterprises of occupation, settler-colonialism and aggression
throughout history, has no legitimacy because it is alien to our region
and lacks the elements of survival. It will, thus, end up like all other
similar enterprises.<br><br>
We are a great nation, proud of ourselves, our religion, our land, our
history, our culture and identity, with Palestine and Jerusalem as our
beating heart and an indicator of our life and survival. Therefore, we
will not tolerate the Zionist entity for long and we will defeat it just
as we defeated the Crusades and the Mongol advance in the past.<br><br>
"For it is by turns that We apportion unto people such days (of
fortune and misfortune)" (Surah 3, Verse 140).<br><br>
<br><br>
</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br><br>
</font><font size=3 color="#008000">415 863-9977<br><br>
</font><font size=3 color="#0000FF">
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.Freedomarchives.org</a></font><font size=3> </font></body>
</html>