<html>
<body>
<h2><b>Remembering Lumumba<br><br>
</b></h2><h4><b>Mwaura Kaara<br>
2010-07-08, Issue
<a href="http://www.pambazuka.org/en/issue/489">489<br><br>
</a><a href="http://www.pambazuka.org/en/category/features/65781">
http://pambazuka.org/en/category/features/65781<br><br>
</a></b></h4><font size=3>As the DRC commemorates 50 years of
independence, Mwaura Kaara finds there’s little official acknowledgement
of the life of Patrice Lumumba, Congo’s first and only elected prime
minister, removed from office after two months and eventually
assassinated. The celebration ‘should have reflected on Lumumba’s main
contribution to the Congolese struggle’, writes Kaara, ‘his articulation
of the idea of a united Congo, a vision that sought to build a united
nations across all ethnic and tribal divisions despite fierce European
opposition.’<br><br>
On 17 January 1961 Patrice Lumumba, the charismatic first and only
elected prime minister of Congo, was brutally murdered. The circumstances
of his death remain a mystery, the identity of his killers
unknown.<br><br>
In 1956 Lumumba was a post office clerk; four years later he would be
prime minister. In between he had been an ‘évolué’ – one of Congo's tiny
black middle class, a beer salesman and a prisoner, twice for his
political motivation. <br><br>
His imprisonment radicalised him and by 1958 he had co-founded a
political party, the National Congolese Movement, the MNC that was
distinctively pan-Africanist. <br><br>
Independence Day was celebrated on 30 June in a ceremony attended by many
dignitaries including King Baudouin and the foreign dignitaries and
press. Patrice Lumumba delivered his famous independence speech after
being officially excluded from the event programme, despite being the new
prime minister. The speech of King Baudouin praised developments under
colonialism, his reference to the ‘genius’ of his great grand-uncle
Leopold II of Belgium glossing over atrocities committed during the Congo
Free State.<br><br>
The King continued, ‘Don't compromise the future with hasty reforms, and
don't replace the structures that Belgium hands over to you until you are
sure you can do better... Don't be afraid to come to us. We will remain
by your side, give you advice.’<br><br>
In his speech, addressed directly to Belgium’s monarch and ministers,
Lumumba reclaimed the history and dignity of the Congolese people in
their decades-long struggle for independence:<br><br>
‘For this independence of the Congo … no Congolese worthy of the name
will ever be able to forget that it was by fighting that it has been won,
a day-to-day fight, an ardent and idealistic fight, a fight in which we
were spared neither privation nor suffering, and for which we gave our
strength and our blood … We are proud of this struggle, of tears, of
fire, and of blood, to the depths of our being, for it was a noble and
just struggle, and indispensable to put an end to the humiliating slavery
which was imposed upon us by force.’<br><br>
Lumumba was prime minister for only about two months before he was
removed illegally from office and eventually killed. This occurred under
the auspices and coordination of a section of the United Nations loyal to
the Belgian government, the Belgian authorities and the US Central
Intelligence Agency.<br><br>
On 11 July 1960, the resource-rich Katanga province announced it was
seceding under the leadership of Moise Tshombe. Belgium’s troops promptly
entered in support. This move provoked a wave of international outrage,
in particular criticism by the socialist bloc, spearheaded by the Soviet
Union, and the decolonising nations in Africa and Asia. The Belgians
withdrew in favour of UN troops, but the UN did not nullify Tshombe’s
secession. Prime Minister Lumumba appealed to the UN and United States,
but the imperialist powers turned a deaf ear to the new African leader.
He turned to the Soviet Union, which provided loyal forces with aid and
transported troops to help end the secession.<br><br>
On 5 September, the pro-imperialist president, Kasavubu, illegally
removed Lumumba from office. Lumumba brought his case directly to the
parliament, which reaffirmed his post. In response, Kasavubu dismissed
the parliament. <br><br>
UN General Secretary Dag Hammarskjold publicly endorsed Kasavubu’s move.
A section of the UN forces loyal to the Belgian government had earlier
hampered Lumumba by closing a radio station he was using to plead his
case with the people. Amid the struggle, Colonel Joseph Mobutu took power
in a CIA-backed coup d’état on the side of Kasavubu and the United
States. Lumumba was placed under house arrest, ‘protected’ by UN troops
actively intervening against his rule.<br><br>
Lumumba understood that the UN was acting as the armed forces of the
Western imperialist powers. Rather than stay under house arrest, he
decided to flee. As he was fleeing, he was captured by Mobutu’s forces on
1 December 1960. Mobutu handed over Lumumba to the secessionist Tshombe,
who had him executed on the very night of his capture. The whole capture
by Mobutu and turnover to Tshombe was orchestrated by Belgian authorities
with the full knowledge and aid of the CIA. <br><br>
Mobutu gained in power under the new government, eventually ruling as a
brutal dictator with the support of US imperialism until he was ousted in
1997.<br><br>
This year, the Democratic Republic of Congo has celebrated 50 years of
independence, and amidst the noise and cacophony, the name of one of
Africa’s greatest ancestor and his significant contributions to the
African liberation movement has gone silent.<br><br>
The meaning of the life and the work of Patrice Lumumba was rooted in his
determination to fight against the forces of domination and oppression,
that were represented by the European world in the most turbulent period
of the history of the Congo, and as such as the Democratic Republic of
Congo held festivities to mark 50 years of independence and symbolically
usher in a new era breathing in new ethos and values, focus should have
been to reflect on the steadfast efforts of Lumumba in his quest for the
real movement of the people of Africa. <br><br>
The celebration should have been to reflect on Lumumba’s main
contribution to the Congolese struggle, his articulation of the idea of a
united Congo, a vision that sought to build a united nations across all
ethnic and tribal divisions despite fierce European opposition. A vision
that paralleled his Pan-African sentiment of African unity, both ideals
that were unacceptable to the imperialist powers, which sought a Congo
and Africa riven with internal strife in order to be held in
submission.<br><br>
As the political elite in the Democratic Republic of Congo continue to
suffer from the hangover of toasting with their Belgian masters, after
their heavy indulgence, and celebrations marked by the entertainment
parading of their poverty-stricken populace, who could not comprehend
what was happening, let us reflect on and walk the legacy of Patrice
Lumumba. A legacy reflected in the pan-African aims, institutions and
policies of the African Union and in the guiding ethos behind the
adoption of the Ezulwini Consensus, which proposes a permanent African
seat in a reformed United Nations Security Council. <br><br>
His ability to evoke so powerfully the extent of his people’s
subjugation, derived from a rare understanding of the inherent duplicity
of the colonial discourse. As Jean Van Lierde put it:<br><br>
‘He was the only Congolese leader who rose above the ethnic difficulties
and tribal preoccupations that destroyed all the other parties. Lumumba
was the first real pan-African.’<br><br>
Shortly before his assassination, Lumumba penned the following words in a
farewell letter: ‘The only thing we wanted for our country was the right
to a decent existence, to dignity without hypocrisy, to independence
without restrictions... The day will come when history will have its
say.’<br><br>
In conclusion, we can say that the external enemies, (or the enemies from
without), and internal enemies (or the enemies from within), led to the
demise and death of Patrice Lumumba. But, fortunately, his legacy lives
on.<br><br>
BROUGHT TO YOU BY PAMBAZUKA NEWS<br><br>
* Mwaura Kaara is the youth focal point at United Nations Millennium
Campaign, Africa.<br>
* Please send comments to
<a href="mailto:editor@pambazuka.org">editor@pambazuka.org</a> or comment
online at <a href="http://www.pambazuka.org/">Pambazuka
News</a>.<br><br>
<br><br>
</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br><br>
</font><font size=3 color="#008000">415 863-9977<br><br>
</font><font size=3 color="#0000FF">
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.Freedomarchives.org</a></font><font size=3> </font></body>
</html>