<html>
<body>
<h2><b>Walter Rodney: Prophet of
self-emancipation</b></h2><font size=3><b>(the Freedom Archives has</b>
<b>Walter Rodney on Race & Class in Guyana & on The Jonestown
Tragedy both recorded in 1979)<br><br>
</font><h4><b>Wazir Mohamed<br><br>
2010-06-10, Issue
<a href="http://www.pambazuka.org/en/issue/485">485<br><br>
<br>
</a><a href="http://www.pambazuka.org/en/category/features/65084">
http://pambazuka.org/en/category/features/65084</a></b></h4><font size=3>
Thirty years after the murder of Guyana-born scholar and activist Walter
Rodney, Wazir Mohamed considers the role of imperialism and the big
powers in the silencing of ‘a defender of the people’s right to
equality’.<br><br>
June 13, 2010 will mark 30 years since Walter Rodney ‘the prophet of
self-emancipation’ was murdered in Guyana at the hands of a brutal
dictator acting in cahoots with the agents of international capital. In
commemorating the life of Walter Rodney, it is our responsibility to
contextualise his killing and to remind ourselves of the role of
imperialism and the pivotal role of the big powers in his silencing.
<br><br>
It was not the first time in the modern history of the world that a
defender of the people’s right to equality was silenced, nor would it be
the last time. Walter Rodney’s killing can be compared to that of Patrice
Lumumba, the first elected prime minister of the Congo in 1961. It could
be compared with the murder of Amilcar Cabral, leader of the African
Party for the Independence and Union of Guinea and Cape Verde (PAIGC) in
1973 at the hands of Portuguese agents. It could be compared with the
killing in 1983 of Maurice Bishop, prime minister of Free Grenada, at the
hands of overzealous counter revolutionary agents in his party, the New
Jewel Movement. It could also be compared with the murder in 1973 of
Salvador Allende, prime minister of Chile, at the hands of Pinochet
acting in collusion with agents of international capital. <br><br>
These and other leaders committed one single crime; they had a passion
for real change. They drew their examples for change from the working
people, and created new ways, new approaches for dealing with the unequal
relationship between the ruling classes and the poor. These were change
agents. They recognised the historical problem of racial, economic,
social, and cultural inequality between the then called ‘third world’ and
the ‘first world,’ and dedicated their lives to change the status quo in
their respective countries. They exposed the role of local dictators who
benefited from the status quo, and hence were invested in dictatorial
processes that kept the working people in subjection.<br><br>
These leaders, among many others, were killed by agents of foreign and
local capital over the period 1960–1990 to send a message to the working
people of the former colonial world. That message being that
international capital and their local agents are not prepared and will
not tolerate any real demands for changes in the economic, political,
social, and cultural status quo of the former colonies. This accounts in
part for stagnation, retrogression, and continuous deterioration today of
the conditions of ordinary people in most areas of the former colonial
world. <br><br>
To this day, the dream of self-emancipation and real independence is
still unrealised in every part of the former colonial world. Working
people across the world today are further than they have ever been from
realising the dream of economic, political, social, and cultural
equality. This is as true for the Caribbean – the birthplace of Rodney
and Bishop – as it is in Africa, the birthplace of Cabral, Lumumba,
Machel, Mandela, and others. Despite majority rule and so-called
political independence in Zimbabwe and South Africa, these countries are
yet to implement meaningful land reform; which if dealt with
democratically could produce the answer to the structure of the
historical inequality colonialism created on the continent. Like Guyana,
most of the former colonies in Africa, in Asia and in Latin America are
yet to find solutions to deal with and turn back the historical damage of
ethnic and racial divisions that threaten to consume these societies.
<br><br>
The assassination of Walter Rodney must be contextualised from the
confine of the people’s struggle against foreign domination of mind and
body, against foreign domination of thought and action. Walter Rodney did
not wake up one day, like so many leader types, and decide that he wanted
to take the reign of power over the land. He had no such ambition; he was
thrust into the sphere as the recognised leader of the working people of
Guyana because in their estimation, he came closest to understanding and
sharing their life of pain and suffering. Pain and suffering which
abounded in part because of the shattered dream of democratic
self-emancipation; a dream snatched away by the unravelling of the
anti-colonial national movement of the 1950s. In the aftermath of this
unravelling, political forces emerged to represent ethnic interests, and
hence the outgrowth of political parties around which sections of the
population coalesced because of the perception that they could provide
ethnic security. Today, Guyana continues to suffer from the nightmare of
ethnic politics. The unravelling of the national movement in Guyana,
while it had important local players, occurred in the context of the
global onslaught against such movements, a global onslaught against local
self determination which began with colonialism and slavery, and which
has kept independent nations in subjection for the last 200
years.<br><br>
Haiti and its poverty is the most striking example. Since the revolution,
the big powers not only refused to recognise the right of the Haitian
people to self-determination, for over 200 years they also worked to
snuff out the possibility of self-emancipation. In Haiti they, the big
powers lead by the United States, imposed and supported the Duvalier
family dictatorship, which ruled with an iron fist between 1957 and 1986.
To this day Haiti is not free to decide on its path toward
self-determination, its first freely elected President Bertrand Aristide
now lives in South Africa having been banished into exile, because, to
use his own words, he opposed ‘privatisation,’ the imposed prescription
for small countries by the big powers. He was deposed because he wanted
labour laws to regulate the working of the sweatshops in Haiti, because
he wanted to impose a national minimum wage, because he wanted to protect
local producers and rice farmers from the onslaught of subsidised food
which the West dumps on small countries, and furthermore because he
wanted to create a governmental structure to allow ordinary Haitians to
self-organise in order to emancipate themselves. <br><br>
Like Duvalier in Haiti, Somoza in Nicaragua, the Shah in Iran, Gairy in
Grenada, and the many countless dictators who stalked and stymied the
spirit of self-emancipation in Latin America, Asia and Africa, the PNC
dictatorship of Guyana emerged and grew into a position of dominance with
the backing and support of big powers. Big powers whose interest in the
politics of these countries was firstly about access to control their
economies, especially their mineral and agricultural production, and
secondly about their political support in the Cold War period at the
international level. As a young scholar, Walter Rodney who studied the
impact of big power politics on the creation of unequal development and
inequality, and the construction of the First and Third World was
unsettled by the machinations of local leaders, whether they were in the
Caribbean, Africa, Asia, or the United States of America. In all these
theatres, he was drawn into debates and discussion on local conditions as
more and more people came into contact with his scholarship. Inevitably,
it was the discussions and debates which his scholarship opened up that
lead to his banishment from Jamaica by the Shearer government, and which
lead to the denial of a teaching appointment at the University of Guyana,
and subsequently his assassination in 1980.<br><br>
There is no separation between Rodney’s scholarship and his activism. His
scholarship calls into question all those who sat on the fence and all
those who would like to continue to sit on the fence as the divide
between rich and poor grows, and as the ruling classes concretise their
mastery to use race, ethnicity and gender as a means of imposing varying
dimensions of divide and rule in specific local settings. <br><br>
Having mastered the history of the Upper Guinea Coast in his doctoral
studies, he explained that while local African leaders and ‘elites’
colluded in slave trading, students of history must come to grip with the
global dimension; that is the growth of markets for slaves as European
trade and commerce expanded and in this expansion varying forms of
exploitation in specific local areas emerged.[1] He thus explained that
‘African agents of the Atlantic Slave Trade must be seen in a global
perspective,’ that is how the profit motive which was shaped by the
growth of plantations in the Americas, created the conditions which lead
to internecine warfare, with the primary aim of capturing the ‘enemy’ who
were then sold into slavery.[2] This work establishes his fascination
with the methodology of capital in creating local lackeys, local agents
through whom the tentacles of exploitation of the working people gets
constructed and deepened.<br><br>
Rodney’s scholarship is not idle, it is a call to action. It is a call to
action by the working people in local settings, be it in Africa where he
was a combatant in the liberation struggle, in Jamaica where he helped
students to recognise the ills of society, in the USA and Europe where he
implored people on the left to get to grips with the limitations of
vanguard politics and the hegemonic character of the leading socialist
countries, and in Guyana where he grounded with the people and helped
them to understand and identify the local agents of foreign capital,
whose wealth and power is derived from their labour and misery.<br><br>
Walter’s scholarship calls on people to recognise that the path to
resolution of historical wrongs have to arise through the understanding
of the past. It was in this context that he wrote the ‘History of the
Upper Guinea Coast’, ‘How Europe Underdeveloped Africa’, and the ‘History
of the Guianese Working People’. To quote from the introduction by
Vincent Harding, Robert Hill and William Strickland in Walter’s ‘How
Europe Undeveloped Africa’, his work is ‘imbued with the spirit, the
intellect and the commitment of its author...with Rodney the life and
work were one.’[3] <br><br>
Nowhere is this impassioned commitment more present, than in his ‘History
of the Guianese Working People’. This work, which he completed in the
final couple years of his young life, represents in his view, a small
contribution to fill a huge gap, the vacuum which exists in the
historiography of Guyana, what he identified as the ‘profound
underdevelopment’ of the historiography of the region. Having developed
on the heels of noted Caribbean nationalist historian, Elsa Goveia, he
was passionate about the task that confronted nationalists’ scholars, and
new scholars such as him and those to follow. The task as he identified
it is to create an understanding of how our societies were constructed
through an understanding of the real history of the struggles of the
working people. He firmly believed and was unwavering in his commitment
that history should be told from the standpoint of the people. This
commitment to the truth was the hallmark of his scholarship, and this
scholarship was interwoven in his activism.<br><br>
He believed that real history, if explained, will eventually help the
mass of working people shed the shackles which divide them against each
other. He exhibited a dispassionate ability to inject the understanding
of history into his work, whether he was in the classroom, or whether he
was grounding with the working people in their homes, in their places of
work, or in their communities. He made no effort to hide where he stood
on the issues of inequality and the growing divide between the haves and
the have-nots in the world; he lived his life in and out of the classroom
as a firm defender of the rights of all peoples to full equality. It was
this resolve that lead to his banishment from Jamaica. <br><br>
In responding to the ban placed on him by the Shearer government of
Jamaica in 1968, he said that all he was doing was grounding with his
brothers, ‘I was trying to contribute something. I was trying to
contribute my experience…I went out as I said, I would go to the radio if
they wanted me, I would speak on television if they allowed me…I spoke at
the Extra-Mural Centre. I would go further down into West Kingston and I
would speak wherever there was a possibility of our getting together. It
might be in a sports club, it might be in a schoolroom, it might be in a
church, it might be in a gully…I have spoken in what people call
‘dungle’, rubbish dumps…that is where the government puts people to
live.’[4]<br><br>
He was a firm believer that the role of the conscious (he used the word
black) intellectual and academic is to move beyond the university, that
the conscious academic must be able to make the connection between their
scholarship and the activity of the masses of working people. Inevitably,
it was the commitment to transcend the university, as he did after his
return to Guyana in 1974, which lead to his banishment from the
University of Guyana. The Burnham government was of the view that if they
starved him through refusal to sanction his employment at the University
of Guyana, he would be forced to leave the country. But they could not
kick him out of the country because he was Guyanese. <br><br>
Walter Rodney was committed to the political future of the multi-racial
masses of Guyana. He was a firm believer that if the mass of working
people was armed with the historical and contemporary reasons which
create the misery of their lives, they would be able to emancipate
themselves. He was banished from the university and subsequently killed
because he dared to engage ordinary people. He was killed because he
dared to bring to the people the tools that could lead to unity and
combined action. He was killed because he was engaged with the masses,
because he was grounding with bauxite workers, with civil servants, with
sugar workers, with stevedores, with farmers, with villagers. <br><br>
There is a historical context to the final assassination of Walter
Rodney. Undaunted by the refusal to employ him, his work and contact with
the mass of working people increased a hundredfold – as he would say his
‘groundings’ took on new meaning and had a new purpose. He was committed
to the path of showing the working people the way forward, the path
towards self-emancipation. He was committed to the path of helping the
working people to sort out the problems of the country, a working people
whose political, social, cultural, and economic livelihoods were
threatened by a government which had seized power through rigged
elections. A government, which while masquerading as ‘socialist,’ had
begun to trample on the rights of workers to organise, on free speech, on
the right to assemble and mobilise, etc. A minority government engaged in
the process of consolidating its power. A minority government, which had
begun and was in the process of laying the foundation for dictatorial
rule and state sponsored corruption. A minority government, which like
other foreign sponsored counterparts in that period such as Haiti,
Grenada, Nicaragua, Iran and so forth, had begun to lay the basis for
state-sponsored terrorism against its political opponents and the people
through the reorganisation of the police force and the army to include
special security apparatuses, the most notorious of these was the ‘death
squad,’ as it was known at the time. A minority government, that entered
into agreements with the Internal Monetary Fund, and which imposed strict
austerity measures on the working people, while the elites freely dipped
their hands in the treasury and dabbled with the wealth of the
country.<br><br>
Walter Rodney was killed because he was unwavering in his commitment to
practice and teach a new kind of politics, a politics which abhors the
vanguardist top down approach to decision-making. He was killed because
he was a firm believer in the self-emancipation of the working, and that
this will only come about when the mass of working people are united,
that is when they act in unison. He was killed because his efforts to
teach the working people the art of unity led to the multi-racial
mobilisation never before seen in modern Guyana. He was killed because
the enemies of the working people understood that multi-racial action
would lead to self-emancipation, and a self-emancipated people would
bring about social transformation.<br><br>
The recipe for ethnic and racial healing in Guyana and the Third World
was Rodney’s gift to the working people. He firmly believed in unity of
the working people, and was committed to the struggle to find long-term
solutions to the problems of ethnic and racial division that consumes
Guyana and most of the former colonial world. He was not only committed,
but placed his body and soul in the struggle for a new kind of popular
politics, a new political culture of respect. He belonged to a new
generation of scholar activists who saw the old political games for what
they were. He did not equate liberation and development with the mere
replacement of expatriate rulers with local versions. His determination
as a scholar-activist propelled him to argue that transformation and true
human development can only be achieved through the common struggle of all
peoples to recognise the necessity for a single humanity. His life’s work
of activism and scholarship stands as an exceptional example to anyone
willing to think and act outside the box. As a scholar activist he led
the way by showing how easy it was for one to switch between researching
and writing to activism. This is attested to by his ability to switch
from researching and writing about the devastation wrought by outside
forces on African societies in ‘How Europe Underdeveloped Africa’, and
about the history of the working people of Guyana to intervening in the
Pan-African and liberation movements in Africa, the movement for racial
unity and democracy in Guyana, and to his work with Rastafarians in
Jamaica.<br><br>
While he emphasised, promoted and defended the right of former slaves,
the African peoples of the Americas, the Caribbean and Guyana to
rediscover their ancestral culture, as attested to in his work ‘Grounding
with My Brothers,’ he was equally concerned for the East Indian
descendants of indentureship in Guyana. He was non-sectarian and did not
harbour any sectarian attitude. <br><br>
His non-sectarian attitude and approach to find solutions for all peoples
in Guyana is established by the equal treatment he gave to Africans and
East Indians in his last published book, ‘A history of the Guyanese
Working People, 1881-1905.’ In this work he debunked the culture and
popular perception among sections of the Afro-Guyanese population that
East Indians in Guyana are alien to the country.<br><br>
Through documentary evidence of the suffering and struggles of East
Indians for survival on the plantations, he demonstrates their
contribution as equal partners with other groups of people, especially
Afro-Guyanese to the history Guyana. His insights and analysis of the
contribution of Afro and Indo Guyanese to the history of Guyana is
instructive and remains as an instrument for all of us whose life goal is
the creation of a united multi-racial democracy in Guyana; a Guyana for
all its sons and daughters. All of us who are imbued with this common
goal owe it to our ancestors, to our and to future generations to put our
shoulders to the wheel and work, through our scholarship and in our
respective communities, to create such a society.<br><br>
BROUGHT TO YOU BY PAMBAZUKA NEWS<br><br>
* Wazir Mohamed teaches sociology at
<a href="http://homepages.indiana.edu/">Indiana University</a>. He grew
up in small rice-farming family in rural Guyana.<br>
* Please send comments to
<a href="mailto:editor@pambazuka.org">editor@pambazuka.org</a> or comment
online at <a href="http://www.pambazuka.org/">Pambazuka
News</a>.<br><br>
NOTES<br><br>
[1] Rodney, Walter: A History of the Upper Guinea Coast (Monthly Review
Press, New York 1970), pp. 240-243.<br>
[2] Ibid.<br>
[3] Rodney, Walter: How Europe Underdeveloped Africa (Howard University
Press, Washington, D.C. 1982), see introduction.<br>
[4] Rodney, Walter: Groundings with my Brothers (Bogle L’Overture
Publications Ltd, London 1969), pp. 64-65.<br><br>
<br><br>
</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br><br>
</font><font size=3 color="#008000">415 863-9977<br><br>
</font><font size=3 color="#0000FF">
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.Freedomarchives.org</a></font><font size=3> </font></body>
</html>