<html>
<body>
<h1><font size=4><b>Israel’s Stasi Watch Over Imams<br><br>
</b></font></h1><h2><b>Islamic posts filled by secret
police</b></h2><font size=3>By
<a href="http://www.zcommunications.org/zspace/jonathancook">Jonathan
Cook</a><br><br>
<a href="http://www.zcommunications.org/israel-s-stasi-watch-over-imams-by-jonathan-cook" eudora="autourl">
http://www.zcommunications.org/israel-s-stasi-watch-over-imams-by-jonathan-cook<br>
</a>Thursday, May 06, 2010<br><br>
<br>
(Jaffa) -- Job interviews for the position of imam at mosques in Israel
are conducted not by senior clerics but by the Shin Bet, Israel’s secret
police, a labour tribunal has revealed.<br><br>
Sheikh Ahmed Abu Ajwa, 36, is fighting the Shin Bet’s refusal to approve
his appointment as an imam in a case that has lifted the lid on Israel’s
secret surveillance of the country’s Islamic leaders. <br><br>
At a hearing last month, a senior government official admitted that 60
undercover inspectors were employed effectively as spies to collect
information on Muslim clerics, reporting on political opinions they
expressed in sermons and relaying gossip about their private
lives.<br><br>
Sheikh Abu Ajwa took his case to the tribunal after the Shin Bet rejected
him three years ago as the imam of a mosque in Jaffa, next to Tel Aviv,
despite his being the sole candidate. He was told after a security
clearance interview that his views were “extremist” and too critical of
Israel, even though an imam is not officially defined as a
security-related position. <br><br>
“During one interview with the Shin Bet, they told me they had been
collecting information on me since I was 15,” Sheikh Abu Ajwa
said.<br><br>
“I am the first imam ever to challenge the Shin Bet’s role in our
appointments. It’s important to win a precedent-setting ruling from the
courts to stop this kind of interference.”<br><br>
Michael Sfard, a human rights lawyer representing Sheikh Abu Ajwa, said
that, as far as it could be determined, no similar vetting of rabbis took
place before their hiring.<br><br>
“This sort of surveillance relating to a non-security position like an
imam comes straight out of the era of the Stasi police in East Germany or
the McCarthy period in the United States,” he said.<br><br>
The traditional independence of the local Islamic authorities was removed
at Israel’s creation in 1948, when the government confiscated almost all
waqf property -- endowments of land and property used for the benefit of
the Palestinian Muslim community -- removing the main source of income
for clerics, the Islamic courts and charitable services.<br><br>
According to experts, as much as a fifth of Palestine’s cultivated land
was waqf property before 1948. Israel passed most of it to Zionist
organisations like the Jewish National Fund or sold it to developers.
<br><br>
Responsibility for hundreds of mosques, cemeteries and other holy sites,
meanwhile, was handed either to the religious affairs ministry or to
Islamic boards of trustees appointed by the government. <br><br>
Today, most imams and all Islamic judges must submit to a security
clearance interview before being awarded a state salary.<br><br>
Israel’s Arab minority, one fifth of the population, have long charged
that many of its Muslim leaders are little more than government placemen,
whose Islamic learning takes second place to their co-operation with the
authorities. <br><br>
Sabri Jiryis, a historian of Israel’s early years, has noted that the
boards of trustees repeatedly rubber-stamped government decisions to sell
off Islamic property to developers. Most notoriously Jaffa’s board
approved in 1971 selling an Islamic cemetery in Tel Aviv on which the
Hilton hotel was built.<br><br>
Sheikh Abu Ajwa said: “In Jaffa, the government appointed many clerics
because they had proved their loyalty, though not to other Muslims. They
sold off our property -- but you can’t sell what belongs to
Allah.”<br><br>
Jaffa, which was once the commercial capital of Palestine, today has a
population of nearly 50,000 residents, of which two thirds are Jewish and
the rest Muslim.<br><br>
The sheikh has been preaching at the seafront Jabalya mosque, one of six
in the town, since he was 19, making him reportedly the youngest person
to serve as an imam in Israel’s history. He qualified as an imam at an
Islamic college in the Israeli Arab city of Umm al Fahm in 1998.<br><br>
The local community universally backed him as the new imam when his
predecessor retired three years ago, but he cannot be officially
recognised, and is ineligible for a salary, without the interior
ministry’s approval.<br><br>
As part of his application, he was interviewed by a Shin Bet officer
named “Dror” who, he said, waved at him a folder of confidential
information collected by undercover inspectors. “We will decide who is
the next imam,” Dror told him, according to Sheikh Abu Ajwa. The sheikh
was asked mainly about his political opinions and demonstrations he had
attended.<br><br>
The Shin Bet’s assessment, revealed to the tribunal, was that Sheikh Abu
Ajwa’s appointment “may jeopardise security and peace in Jaffa”. In
addition, the agency told the Haaretz newspaper that the sheikh “has had
a long involvement in hostile activity, which manifested itself in
incitement against the state and its Jewish citizens”.<br><br>
Sheikh Abu Ajwa said this was a reference to his position as the leader
in Jaffa of the popular northern wing of the Islamic Movement. Its
leader, Sheikh Raed Salah, has raised the hackles of Jewish officials
both by running a campaign warning of Israel’s intentions to take over
the Al Aqsa mosque compound in Jerusalem and by promoting a boycott of
parliamentary elections.<br><br>
The head of the Shin Bet, Yuval Diskin, warned in 2007 that his agency’s
role was to prevent any activities, including democratic ones, that
worked against the interests of a Jewish state.<br><br>
Yaakov Salameh, the head of the religious minorities department at the
interior ministry, told the tribunal last month that his inspectors
collected information on Muslim religious leaders, including rumours
about their private lives, such as whether they had had an affair or beat
their children. The information was then handed to the Shin Bet, which
assessed whether they were suitable to be appointed.<br><br>
Mr Sfard said it was an “extraordinary” admission, given that under
Israeli law the criminal records of candidates for religious appointments
could only be considered if the applicant agreed to the information being
handed over. <br><br>
David Baker, a spokesman for the prime minister’s office, which is
responsible for the Shin Bet, refused to comment on whether the
appointment of rabbis followed the same procedures as those for imams.
<br><br>
Sheikh Abu Ajwa observed that many rabbis, particularly those in the
settlements, said “very extreme things but no one spies on them. In fact,
they have full government support.”<br><br>
He admitted he was outspoken in his sermons, but said he had never broken
any laws and never advocated violence. “I talk about our Palestinian
identity and criticise the policies of the state in its treatment of us
as a minority,” he said. “These are very sensitive things that they want
to prevent us from talking about.”<br><br>
During one Shin Bet interview, he said, he had been told: “We know
everything about you, we are always watching you.”<br><br>
The goal of such interviews was often to recruit Muslim clerics to become
informers themselves, he added.<br><br>
<i>Jonathan Cook is a writer and journalist based in Nazareth, Israel.
His latest books are “Israel and the Clash of Civilisations: Iraq, Iran
and the Plan to Remake the Middle East” (Pluto Press) and “Disappearing
Palestine: Israel's Experiments in Human Despair” (Zed Books). His
website is
</font><a href="http://www.jkcook.net/"><font size=3 color="#0000FF">
www.jkcook.net</a></font><font size=3>.<br><br>
A version of this article originally appeared in The National
(</font><a href="http://www.thenational.ae/"><font size=3 color="#0000FF">
www.thenational.ae</a></font><font size=3>), published in Abu
Dhabi.<br><br>
<br><br>
</i></font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br><br>
</font><font size=3 color="#008000">415 863-9977<br><br>
</font><font size=3 color="#0000FF">
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.Freedomarchives.org</a></font><font size=3> </font></body>
</html>