<html>
<body>
<h2><b>Particle physics opens up new sense of purpose for Africa<br><br>
</b></h2><h4><b>Horace Campbell<br>
2010-04-29, Issue
<a href="http://www.pambazuka.org/en/issue/479">479<br><br>
</a><a href="http://www.pambazuka.org/en/category/panafrican/64060">
http://pambazuka.org/en/category/panafrican/64060<br><br>
</a></b></h4><font size=3>Since the dawn of time, Africans have had a
conception of the universe in which there was ‘no separation between
spirit and matter’ and it was ‘impossible to develop ideas of domination
over nature’, writes Horace Campbell. While this world view was
considered ‘backward and primitive’ in comparison with Western
materialism and the perceived objectivity of enlightenment approaches,
ecological crises and new developments in physics suggest that African
theories on ‘the relationship between spirit and matter are not
backwardness’ after all.<br><br>
Since the dawn of time, Africans had a conception of the universe where
there was an understanding of the different forms of energy. There was
also an understanding that there was no separation between spirit and
matter. Meanwhile, the crude materialism of Western ‘modernity’ emanated
from an understanding of the world where rational man developed
capitalism. The definition of the essence of the human was determined by
the extent to which these humans believed that human life was based on
the accumulation of material wealth and this material wealth as the basis
for ‘progress’.<br><br>
Humans who did not internalise this understanding of the accumulation of
wealth – a form of accumulation that took perverse and genocidal forms
when it matured into the capitalist mode of production – were considered
backward and primitive. The Western ‘enlightenment’ approaches to life
were considered ‘scientific’ and hence objective and neutral. <br><br>
Western modes of economic organisation engendered a tremendous boost in
the production of goods, and this unprecedented production of goods was
worshipped to the point where commodity fetishism was like a new
religion. Spirituality and commodities were conflated to lay the basis
for a robotic society, where cloning and bioengineered creatures were the
promise of the future.<br><br>
Like many of the old and indigenous cultures in the world, the African
peoples had resisted this ‘robotisation’ of persons and held onto a link
with the wider universe. This understanding of the ancestors and the
infinite universe gave the majority of African people a deep sense of
humility and a relationship with the universe where it was impossible to
develop ideas of domination over nature. This humility is best expressed
in the African links to the ancestors and the links to animals through
totems. It is this humility that inspired and influenced the African
ideation plane and held the societies together.<br><br>
In the middle ages, Europeans developed a new sense of themselves and
created conceptions of the universe and of nature that placed humans at
its centre. This mechanical world view meant that humans could determine
the future of all life and that humans could dominate nature. <br><br>
This view of life has brought humanity to a tipping point where the
future of the planet is threatened. Global warming and the threats to
life are forcing new ways of thinking and new ways of knowing. Africans
who had organised their life based on a spiritual energy and based on an
understanding of the geometry of nature had resisted the ‘rational’ and
mechanical point of view and this resistance retreated waiting for the
moment to re-emerge. It was as Amilcar Cabral noted that African cultures
and ideation system was like a seed awaiting the conditions for
germination.<br><br>
African peoples at the grassroots are now reflecting on whether the
convergence of the new breakthroughs in particle physics and the
challenges of the threats to the planet have created the conditions for a
break with mechanical thinking.<br><br>
On Tuesday 30 March 2010, Western European scientists moved one step
further in seeking to understand the building blocks of life. At CERN,
the <a href="http://public.web.cern.ch/public/">European Organization for
Nuclear Research</a> in Switzerland, scientists who have been building
the <a href="http://public.web.cern.ch/public/en/LHC/LHC-en.html">Large
Hadron Collider</a> advanced the experimentation to the crack the
fundamental laws of physics said they had recreated in miniature the
conditions just after the start of the universe. In what has been called
a groundbreaking moment, the researchers combined two opposing beams of
sub-atomic particles travelling at almost the speed of light, as they
attempted to simulate events in the fraction of a second after the ‘Big
Bang’, the most widely accepted theory. Ever since the time of Albert
Einstein when he developed the theory of relativity, scientists have been
seeking to expand and develop experiments to test the basic laws of
quantum physics.<br><br>
According to a newspaper report in the New York Times (30 March), after
‘two false starts due to electrical failures, protons that were whipped
to more than 99 percent of the speed of light and to record-high energy
levels of 3.5 trillion electron volts apiece raced around a 17-mile
underground magnetic track outside Geneva a little after 1 p.m. local
time. They crashed together inside apartment-building-size detectors
designed to capture every evanescent flash and fragment from microscopic
fireballs thought to hold insights into the beginning of the
universe.’<br><br>
This collision of protons at 99 per cent the speed of light marked a new
epoch in the ability of humans to recreate new forms of energy. The
breakthrough heralds the beginning of a new era in efforts to try to
understand profound scientific questions, including whether the
sub-atomic particles – quarks – inside the protons and neutrons can be
freed; and why these latter particles weigh some 100 times more than the
quarks of which they are composed.<br><br>
As the scientists said in the newspaper interviews, ‘We are really
starting physics.’<br>
This admission by the scientists is an actual wake-up call that the old
is dying and the new is about to be born. <br><br>
For two hundred years mainstream western physicists used a mechanistic
view of the world to develop and refine the conceptual framework known as
classical physics. Matter was thought to be the basis of all existence,
and the material world was seen as a multitude of separate objects
assembled into a huge machine. Like man-made machines, the cosmic machine
was said to be made of multiple parts. Consequently it was believed that
complex phenomena could always be understood by reducing them to their
basic building blocs and by looking at the mechanisms through which they
interacted.<br><br>
It was a form of materialism internalised by both capitalists and some
socialists. <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Fritjof_Capra">Fritjof
Capra</a>, in the book
<a href="http://en.wikipedia.org/wiki/The_Turning_Point_%28book%29">The
Turning Point</a> more than thirty years ago, alerted humans to the great
possibilities if humans broke the mechanical conception of the world.
<br><br>
Scientists who took the time to understand the African world view had
understood that Africans did not make the separation between sprit and
matter. What is now called energy is what is understood as great
spiritual forces.<br><br>
Ordinary Africans had learnt long before modern astronomy that the
universe was immense and that there were as many stars as grains of sands
in the Sahara desert. The Dogon people of West Africa were one of the
many African societies who possessed deep astronomical knowledge. This
knowledge of the Star Sirius B series had confounded western
anthropologists and astronomists. Charles Finch, author of
<a href="http://bit.ly/a6oHx3">The Star of Deep Beginnings</a>, sought
the authority of one of the pre-eminent physicists to make his point on
the importance of the spiritual energies of the African village
community. <br><br>
Thus Finch argued: ’The Newtonian model is one valid for the objects and
events of everyday experience but Einstein’s model gives us a more
complete description of cosmic phenomena. Nonetheless, Einstein saw his
model as amplifying and extending Newton’s not replacing it. But quantum
mechanics challenges the basic Newtonian model, in effect; things are not
what they seem.’<br><br>
In this century, scientists now have to deal with the realities of
‘uncertainties’ and the fact that things may not be what they seem. The
explorations in relation to fractals, ‘particle’ physics and chaos theory
are manifestations of the search for a grasp of the forces of the
universe and demonstrate a search for new insights into the
interconnections between humans and all aspects of the universe. This is
the force behind a new appreciation for the spiritual forces at work in
the universe. The physicists and scientists of the period of the
enlightenment would have dismissed much of what is going on in the realm
of theoretical physics in this era as superstition. The fact that there
was uncertainty and elements of the unknown had inspired a level of
humility in pre colonial villages for it was understood in the village
that there were other ways of knowing other than observation. Finch in
discussing the elimination of the distinction between reality and
illusion and between objectivity and subjectivity added:<br><br>
‘In quantum theory, the properties of an electron or a photon do not
exist until they are perceived and measured. Thus, what a photon is going
to be – wave or particle – depends on how and when it is measured; it
comes into existence as one or other by virtue of being measured. If the
most neutral, unencumbered experiment imaginable could be designed, the
results of the reaction would be altered by the very act of observing
it.’<br><br>
This means that the perceiver and the thing perceived, are indissolubly
linked, absolute objectivity is impossible. Moreover, from the quantum
point of view, things exist because they are perceived. This realisation
has created an intellectual crisis that is still to be worked out. What
many scientists seem reluctant to face is the fact, in some sense;
consciousness itself is infused into the ‘stuff’ of space-time. The
positivistic rationalism, imbued with assumptions of ‘realistic’
objectivity that has dominated science for the last two centuries is a
paradigm requiring radical revision.<br><br>
The experiments at CERN are an attempt by Western scientists to work out
the intellectual crisis that emanated from the separation of spirit and
matter. African epistemology and ontology on the relationship between
spirit and matter are not backwardness as the Western ideation system and
modernisation theorists have claimed. The CERN experiment was an
acknowledgement that the old myths of modernity and progress, in short,
capitalism, must give way to the new.<br><br>
African peoples must be engaged to give birth to the new society and a
new sense of human purpose.<br><br>
<br><br>
</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br><br>
</font><font size=3 color="#008000">415 863-9977<br><br>
</font><font size=3 color="#0000FF">
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.Freedomarchives.org</a></font><font size=3> </font></body>
</html>