<html>
<body>
<h1><b>World Peoples’ Conference On Climate Change And The Rights Of
Mother Earth<br><br>
</b></h1><h2><b>Indigenous Peoples’ Declaration</b></h2><font size=3>By
<a href="http://www.zcommunications.org/zspace/manyauthors">Many
Authors</a><br><br>
Wednesday, April 28, 2010<br><br>
Mother Earth can live without us, but we can’t live without her.
<br><br>
We, the Indigenous Peoples, nations and organizations from all over the
world, gathered at the World Peoples’ Conference on Climate Change and
the Rights of Mother Earth, from April 19th to 22nd, 2010 in Tiquipaya,
Cochabamba, Bolivia, after extensive discussions, express the following:
<br><br>
We Indigenous Peoples are sons and daughters of Mother Earth, or
“Pachamama” in Quechua. Mother Earth is a living being in the universe
that concentrates energy and life, while giving shelter and life to all
without asking anything in return, she is the past, present and future;
this is our relationship with Mother Earth. We have lived in coexistence
with her for thousands of years, with our wisdom and cosmic spirituality
linked to nature. However, the economic models promoted and forced by
industrialized countries that promote exploitation and wealth
accumulation have radically transformed our relationship with Mother
Earth. We must assert that climate change is one of the consequences of
this irrational logic of life that we must change. <br><br>
The aggression towards Mother Earth and the repeated assaults and
violations against our soils, air, forests, rivers, lakes, biodiversity,
and the cosmos are assaults against us. Before, we used to ask for
permission for everything. Now, coming from developed countries, it is
presumed that Mother Earth must ask us for permission. Our territories
are not respected, particularly those of peoples in voluntary isolation
or initial contact, and we suffer the most terrible aggression since
colonization only to facilitate the entry of markets and extractive
industries. <br><br>
We recognize that Indigenous Peoples and the rest of the world live in a
general age of crises: environmental, energy, food, financial, ethical,
among others, as a consequence of policies and attitudes from racist and
exclusionary states. <br><br>
We want to convey that at the Copenhagen Climate Conference, the peoples
of the world demanded fair treatment, but were repressed. Meanwhile the
states responsible for the climate crisis were able to weaken even more
any possible outcome of negotiations and evade signing onto any binding
agreement. They limited themselves to simply supporting the Copenhagen
Accord, an accord that proposes unacceptable and insufficient goals as
far as climate change action and financing to the most affected countries
and peoples. <br><br>
We affirm that international negotiation spaces have systematically
excluded the participation of Indigenous Peoples. As a result, we as
Indigenous Peoples are making ourselves visible in these spaces, because
as Mother Earth has been hurt and plundered, with negative activities
taking place on our lands, territories and natural resources, we have
also been hurt. This is why as Indigenous Peoples we will not keep
silent, but instead we propose to mobilize all our peoples to arrive at
COP16 in Mexico and other spaces well prepared and united to defend our
proposals, particularly the “living well” and plurinational state
proposals. We, Indigenous Peoples, do not want to live “better”, but
instead we believe that everyone must live well. This is a proposal to
achieve balance and start to construct a new society. <br><br>
The search for common objectives, as history shows us, will only be
completed with the union of Indigenous Peoples of the World. The
ancestral and indigenous roots shared by the whole world must be one of
the bonds that unite us to achieve one unique objective. <br><br>
Therefore we propose, require and demand: <br><br>
1. The recovery, revalidation and strengthening of our civilizations,
identities, cultures and cosmovisions based on ancient and ancestral
Indigenous knowledge and wisdom for the construction of alternative ways
of life to the current "development model", as a way to
confront climate change. <br><br>
2. To rescue and strengthen the Indigenous proposal of “living well”,
while also recognizing Mother Earth as a living being with whom we have
an indivisible and interdependent relationship, based on principles and
mechanisms that assure the respect, harmony, and balance between people
and nature, and supporting a society based on social and environmental
justice, which sees life as its purpose. All this must be done to
confront the plundering capitalist model and guarantee the protection of
life as a whole, through the search for inclusive global agreements.
<br><br>
3. We demand States to recognize, respect and guarantee the application
of international standards of human rights and Indigenous Peoples’ rights
(i.e., The UN Declaration on the Rights of Indigenous Peoples, ILO
Convention 169) in the framework of negotiations, policies, and measures
to confront climate change. <br><br>
4. We demand States to legally recognize the preexistence of our right to
the lands, territories, and natural resources that we have traditionally
held as Indigenous Peoples and Nations, as well as restitution and
restoration of natural goods, water, forests and jungles, lakes, oceans,
sacred places, lands, and territories that have been dispossessed and
seized. This is needed to strengthen and make possible our traditional
way of living while contributing effectively to climate change solutions.
Inasmuch, we call for the consolidation of indigenous territories in
exercise of our self-determination and autonomy, in conformity with
systems of rules and regulations. At the same time we demand that states
respect the territorial rights of Indigenous Peoples in voluntary
isolation or in initial contact, as an effective way to preserve their
integrity and combat the adverse effects of climate change towards those
peoples. <br><br>
5. We call on States not to promote commercial monoculture practices, nor
to introduce or promote genetically-modified and exotic crops, because
according to our people’s wisdom, these species aggravate the degradation
of jungles, forests and soils, contributing to the increase in global
warming. Likewise, megaprojects under the search for alternative energy
sources that affect Indigenous Peoples’ lands, territories, and natural
habitats should not be implemented, including nuclear, bio-engineering,
hydroelectric, wind-power and others. <br><br>
6. We demand changes to forestry and environmental laws, as well as the
application of pertinent international instruments to effectively protect
forests and jungles, as well as their biological and cultural diversity,
guaranteeing Indigenous Peoples’ rights, including their participation
and their Free, Prior, and Informed Consent. <br><br>
7. We propose that, in the framework of climate change mitigation and
adaptation measures, states establish a policy that Protected Natural
Areas must be managed, administered and controlled directly by Indigenous
Peoples, taking into account the demonstrated traditional experience and
knowledge towards the sustainable management of the biodiversity in our
forests and jungles. <br><br>
8. We demand a review, or if the case warrants, a moratorium, to every
polluting activity that affects Mother Earth, and the withdrawal of
multinational corporations and megaprojects from Indigenous territories.
<br><br>
9. We urge that states recognize water as a fundamental human right,
avoiding its privatization and commodification. <br><br>
10. We demand the application of consultations, participation, and the
Free, Prior and Informed Consent of Indigenous Peoples and affected
populations in the design and implementation of climate change adaptation
and mitigation measures and any other intervening actions on Indigenous
territories. <br><br>
11. States must promote mechanisms to guarantee that funding for climate
change action arrives directly and effectively to Indigenous Peoples, as
part of the compensation for the historical and ecological debt owed.
This funding must support and strengthen our own visions and cosmovisions
towards “living well”. <br><br>
12. We call for the recovery, revalidation and strengthening of
Indigenous Peoples’ technologies and knowledge, and for their
incorporation into the research, design and implementation of climate
change policies. This should compliment Western knowledge and technology,
ensuring that technology transfer processes do not weaken indigenous
knowledge and technologies. <br><br>
13. We propose the recovery, development and diffusion of indigenous
knowledge and technology through the implementation of educational
policies and programs, including the modification and incorporation of
such knowledge and ancestral wisdom in curricula and teaching methods.
<br><br>
14. We urge States and international bodies that are making decisions
about climate change, especially the UNFCCC, to establish formal
structures and mechanisms that include the full and effective
participation of Indigenous Peoples. They must also include local
communities and vulnerable groups, including women, without
discrimination, as a key element to obtain a fair and equitable result
from climate change negotiations. <br><br>
15. We join in the demand to create a Climate Justice Tribunal that would
be able to pass judgement and establish penalties for non-compliance of
agreements, and other environmental crimes by developed countries, which
are primarily responsible for climate change. This institution must
consider the full and effective participation of Indigenous Peoples, and
their principles of justice. <br><br>
16. We propose the organization and coordination of Indigenous Peoples
worldwide, through our local, national, regional, and international
governments, organizations, and other mechanisms of legitimate
representation, in order to participate in all climate change related
processes. With that in mind, we call for an organizational space to be
created that will contribute to the global search for effective solutions
to climate change, with the special participation of Elders. <br><br>
17. We propose to fight in all spaces available to defend life and Mother
Earth, particularly in COP16, and so we propose a 2nd Peoples’ Conference
to strengthen the process of reflection and action. <br><br>
18. The ratification of the global campaign to organize the World March
in defense of Mother Earth and her peoples, against the commodification
of life, pollution, and the criminalization of Indigenous and social
movements. <br><br>
Created in unity in Tiquipaya, Cochabamba, Bolivia, the 21st day of
April, 2010. <br><br>
<br><br>
</font><x-sigsep><p></x-sigsep>
<font size=3 color="#FF0000">Freedom Archives<br>
522 Valencia Street<br>
San Francisco, CA 94110<br><br>
</font><font size=3 color="#008000">415 863-9977<br><br>
</font><font size=3 color="#0000FF">
<a href="http://www.freedomarchives.org/" eudora="autourl">
www.Freedomarchives.org</a></font><font size=3> </font></body>
</html>